Sosiaalisesti ja eettisesti kestävä asiakas- ja palveluohjaus (5 cr)
Code: SO00DU76-3001
General information
Timing
19.10.2020 - 06.11.2020
Number of ECTS credits allocated
5 op
Virtual portion
4 op
Mode of delivery
20 % Contact teaching, 80 % Distance learning
Unit
Terveys
Teaching languages
- Finnish
Seats
0 - 15
Degree programmes
- Asiakas- ja palveluohjauksen erikoistumiskoulutus
Teachers
- Asta Lassila
Teacher in charge
Asta Lassila
Groups
-
SO11C20KAsiakas- ja palveluohjauksen erikoistumiskoulutus
Objective
Erikoistuja
1. Osaa viestiä palveluista asiakkaalle
2. Osaa viestiä palveluista yhteistyökumppaneille
3. Osaa viestiä omasta ammatillisesta osaamisestaan ja asiakas- ja palveluohjauksesta eri viestimissä ja medioissa
4. Osaa ohjauksen ja viestinnän etiikan sekä työtavat ja niiden kehittämisen monimuo-toisina ja moniviestimin eri toimintaympäristöissä
5. Osaa sosiaalisen sekä muun kestävän kehityksen mukaiset työtavat, niiden vahvis-tamisen ja edelleen kehittämisen asiakas- ja palveluohjausprosessin eri vaiheissa
Content
- Sosiaalisesti ja eettisesti kestävä kehitys
- Digitalisaatio ja teknologian uudet mahdollisuudet ammatillisessa viestinnässä
- Kehittämishaasteiden tunnistaminen ja kehittämisaloitteiden tekeminen
Location and time
Lectures will take place in Autumn 2020
Diak Helsinki
Kyläsaarenkuja 2 00580 Helsinki
Materials
Granholm, C. (2016). Socialwork in digital transfer-blending services for the next generation. (Hämtad 5.3.19). Saatavissa https://fskc.fi/Site/Data/2067/Files/C_Granholm_DR_avhd_2016_PDF_version.pdf
Hirvilammi, T. (2015). Kestävän hyvinvoinnin jäljillä. Ekologisten kysymysten integroiminen hyvinvointitutkimukseen. Sosiaali- ja terveysturvan tutkimuksia 136. Helsinki: Kelan tutkimusosasto. Saatavissa https://helda.helsinki.fi/bitstream/handle/10138/154175/Tutkimuksia136.pdf?sequence=4
Kalliomaa-Puha, L., Kotkas, T. & Rajavaara, M. (toim.) (2014). Harkittua? Avauksia sosiaaliturvan harkintavallan tutkimukseen. Teemakirja 13. Helsinki: Kelan tutkimusosasto. Saatavissa https://helda.helsinki.fi/bitstream/handle/10138/45435/Harkittua.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Kauppila, T., Kiiski, K, & Lehtonen, M. (2018). Sähköhelmenkalastus. Sosiaalihuollon sähköisten palvelujen nykytila ja kehittämistarpeet. Sosiaali- ja terveysministeriön raportteja ja muistioita 14/2018. Helsinki.
Kivistö, M. & Päykkönen, K. (toim.) (2017). Sosiaalityö digitalisaatiossa. Rovaniemi: Lapin yliopisto. Saatavissa https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-337-035-7
Kortesuo, K. (2012). Tekstiä ruudulla. Kirjoitamme verkkoon. Helsinki: Infor Oy.
Matthies, A-L. & Närhi, K. (2014). Ekososiaalinen lähestymistapa rakenteellisen sosiaalityön viitekehyksenä. Saatavissa https://www.researchgate.net/profile/Aila-Leena_Matthies/publication/266684413_Ekososiaalinen_lahestymistapa_rakenteellisen_sosiaalityon_viitekehyksena/links/56a0079808ae4af52546df40/Ekososiaalinen-laehestymistapa-rakenteellisen-sosiaalityoen-viitekehyksenae.pdf
Meristö, T. (1991). Skenaariotyöskentely yrityksen johtamisessa. Acta Futura Fennica No 3. Helsinki: VAPK-kustannus.
Metsämuuronen, J. (2000). Uuden vuosituhannen haasteet sosiaali- ja terveysalalla. Saatavissa https://www.researchgate.net/publication/305775030_Uuden_vuosituhannen_haasteet_sosiaali-_ja_terveysalalla
Pohjola, A., Kemppainen, T., Niskala, A. & Peronius, N. (2019). Yhteiskunnallisen asemansa ottava sosiaalityö. Tallinna: Vastapaino.
SITRA. Ennakointi. Saatavissa https://www.sitra.fi/teemat/ennakointi/#ajankohtaista
SITRA, Tulevaisuuden terveydenhuolto. Saatavissa http://www.lpy.fi/files/kumppania/lpy_doc/SITRA-tulevaisuuden_terveydenhuolto_2022.pdf
Teaching methods
Pre-assignment
learning tasks x 3
Lectures
Teamwork
Employer connections
-
Exam schedules
Preliminary assignments and learning assignments serve as the assessment unit.
Reimbursement of Lectures
Assess:
Approved, supplemented, rejected
International connections
-
Completion alternatives
-
Student workload
-
Content scheduling
Lähipäivät 1 op
Itsenäinen työskentely 4 op
Evaluation scale
Hyväksytty/Hylätty
Assessment criteria, approved/failed
HYVÄKSYTTY:
Opiskelija osaa viestiä palveluista asiakkaille ja yhteistyökumppaneille. Opiskelija osaa viestiä omasta ammatillisesta osaamisestaan ja asiakas- ja palveluohjauksesta eri viestimissä ja medioissa.
HYLÄTTY:
Vähimmäisvaatimukset (EQF 6) eivät täyty.
Assessment methods and criteria
Learning tasks