Päivystys-, teho- ja valvontahoitotyön erityispiirteet ja ajankohtaiset teemat (valinnainen) (5 cr)
Code: S000DT45-3001
General information
Enrollment
04.05.2020 - 17.05.2020
Timing
22.09.2020 - 31.12.2020
Number of ECTS credits allocated
5 op
Mode of delivery
Contact teaching
Unit
Terveys
Teaching languages
- Finnish
Degree programmes
- Akuuttihoitotyön kehittämisen ja johtamisen tutkinto-ohjelma (YAMK)
Teachers
- Jukka Lehtimäki
- Tiina Varamäki
- Tiia Saastamoinen
Teacher in charge
Tiia Saastamoinen
Groups
-
S2219S6Akuuttihoitotyön kehittämisen ja johtamisen tutkinto-ohjelma
Objective
The student gains insight and analyzes the new and wide-ranging challenges of hospital emergency, intensive and high-dependency care units and knows how to utilize them as a basis for development activities. The student gains more competence in emergency, intensive and high-dependency care and knows how to analyze and use various care recommendations as a basis for one’s own actions. The student is proficient in the different methods and protocols improving patient safety and safety culture and knows how to apply them to practice.
Content
- Hospital emergency care, intensive care and high-dependency care processes
- Nursing interventions in emergency, intensive and high-dependency care
- Leadership and the role of shift manager in the workplace community
- Health technology in emergency, intensive and high-dependency care
- Ethical situations
- Multiprofessionalism and networking in emergency, intensive and high-dependency care
Location and time
1.-2. periodi Syksy 2020
Materials
Simulaatio-oppiminen terveydenhuollossa (FIOCA), 2013.
NESTLED Simulaatio-ohjaaja koulutuksessa saatu materiaali
Laaksonen H., Laitinen H. & Hiilamo H. 2020. Sosiaali-ja terveydenhuollon järjestelmä. Sanoma Pro.
Muu tehtävänannossa osoitettu materiaali
Oppimateriaali voi täydentyä vielä opintojakson aikana. Kts Oman tehtävänanto ohjeistus.
Teaching methods
Aktivoiva luento
Simulaatioiden suunnittelu, toteutus ja arviointi pienryhmä työskentelynä
Itsenäinen opiskelu (kirjallisuus)
Employer connections
Käytännöstä nouseviin ammatillisiin tilanteisiin ja ongelmiin etsitään näyttöön perustuvia ratkaisuja.
Exam schedules
Sovitaan opintojakson aikana mikäli vaihtoehtoinen suoritustapa käytössä
International connections
Tarkentuu opintojakson aikana
Completion alternatives
Vaihtoehtoisesti opiskelija voi suorittaa opintojakson tenttimällä.
Student workload
5 op= 135 tuntia opiskelijan työtä (20t läsnäoloa vaativaa)
Content scheduling
Opintojakso toteutetaan kokonaan 1.-2.periodilla
Further information
Simulaatio harjoitteiden avulla opiskelija tunnistaa ja analysoi monipuolisesti päivystys-, teho- ja valvontayksiköissä esiintyviä ajankohtaisia haasteita ja osaa hyödyntää niitä toiminnan kehittämisen lähtökohtana. Lisäksi opiskelija kehittää laaja-alaista osaamistaan ja oppii arvioimaan ja käyttämään erilaisia näyttöön perustuvia suosituksia oman toiminnan perustana. Opiskelija hallitsee erilaisia potilasturvallisuutta ja turvallisuuskulttuuria parantavia menetelmiä sekä toimintamalleja ja osaa soveltaa niitä käytäntöön.
Opettajan laatimat tehtävät ja MATERIAALIT ovat Tekijänoikeuslain (404/61) mukaisia teoksia, joihin opettajalla on tekijänoikeus. Tehtäviä JA MATERIAALEJA ei saa käyttää muuten kuin omissa opinnoissaan. Niiden julkinen levittäminen on sallittua vain opettajan luvalla.
Evaluation scale
0-5
Assessment criteria, satisfactory (1)
The student demonstrates competence in the basic content of the unit, but there are deficiencies in his/her individual ability to find and interpret information and to integrate the learned content with the context of the workplace.
Assessment criteria, good (3)
The student demonstrates good competence in the content of the unit. She/he is able to find information actively and interpret it in relation to the work environment. The student is able to analyze the learned content and apply it to the context of the workplace.
Assessment criteria, excellent (5)
The student demonstrates great and wide-ranging competence in the content of the unit. She/he displays outstanding competence in finding relevant information. The student’s decision-making skills demonstrate independence, responsibility and the ability to guide others. His/her ability to apply the learned content to the context of the workplace is creative and comprehensive.
Assessment criteria, approved/failed
Pass: The student demonstrates competence in the basic content of the unit (in reference to the assessment criteria). However, independent search for information, interpretation and the ability to integrate the learned content with the context of the workplace prove inadequate.
Assessment methods and criteria
Simulaatiotapahtuman suunnittelu, toteutus ja arviointi. Arviointi asteikolla 0-5 sekä vertaisarviointi.
Further information
Recognition of prior learning
The study unit may be accredited based on previously acquired competence if the student has completed similar studies and/or the student has a long experience of a demanding managerial role equalling the same level of experience. Documented proof is required of the previously acquired competence.