Populaarimusiikki-workshop ja -ensemble (5 cr)
Code: KX00DX87-3002
General information
Enrollment
20.08.2021 - 10.09.2021
Timing
01.08.2021 - 31.12.2021
Number of ECTS credits allocated
5 op
RDI portion
5 op
Mode of delivery
Contact teaching
Unit
Musiikin tiimi
Campus
Musiikki
Teaching languages
- Finnish
Degree programmes
- Musiikin tutkinto-ohjelma
Teachers
- Pekka Luukka
- Marko Liski
- Tomi Salesvuo
- musiikki virtuaali
Teacher in charge
Marko Liski
Groups
-
KXF21S1Musiikin tutkinto-ohjelma päivä
Objective
The student can act as part of a band. The student is proficient in the different styles of popular music, perceiving their role in the band as both accompanist and soloist. With their instrument, the student is able to play/sing essential repertoire of popular music from different periods by heart. The student can take responsibility as a member of a group. The student develops their communication skills and is able to reflect on their own work and that of others, as well as express themselves both verbally and in writing. The student is able to produce and interpret musical notation.
Content
- Essential popular music repertoire
- Band work
- Professional training processes
- Performance
- Basics of studio work.
Location and time
ke 10:45-12:15 Soiva
Teaching methods
METROPOLIA AMK
Musiikin tutkinto
Populaari-rytmimusiikki Projektin sisältöä 2021
Laajuus: 5 op. (WS + Ensemble)
Vuosikymmenet:
1950, 1960, 1970 ja 1980
WORK SHOP: 3 op.
Kontaktiopetus: 12 x 90min.
Keskiviikkoisin klo 10:45-12:15
Arvioitavaan esitykseen valmistetaan(yhteensä 5 WS bändiä)
- kaikille 3 yhteistä sävellystä, Suspicious Mind (Elvis), Cross Town Trafic (Hendrix) ja Lucille (Richard) .
- kaksi (2) sävellystä per vuosikymmen
- lisäksi kaksi vapaavalintaista sävellystä (tyylin puitteissa)
- ohjelmisto esitetään ulkoa
Lukukauden aikana jokainen yhtyeen jäsen tuo yhden tai kaksi transkriptoimaansa sävellystä yhtyetunnille sekä harjoituttaa yhtyeen ko. sävellyksen esitykseen.
Jokainen opiskelija varautuu kertomaan lyhyesti kappaleensa taustasta merkityksestä.
Opettajat järjestävät mahdollisesti syyskauden aikana opettajakiertoa, siten että useampi opettaja kuulee ja harjoituttaa eri yhtyeiden ohjelmistoa.
ENSEMBLE: 2 op.
- Opettaja-muusikko valitsee esitettävän taiteellisen kokonaisuuden
- lyhytperiodi työskentelyä noin 20h kontaktia kaikkineen
- noin 2-5 harjoituskertaa (pidempiä) ja palaute sessio studion jälkeen.
- Ensemble tekee 2-3 biisin äänitys-session koulun studiossa
- Äänityksen koordinoi ohjaavan opettajan kanssa Julius Mauranen
- Miksattu äänitys jaetaan opiskelijoille kuunteluun ja käydään mahdollinen palautekeskustelu
STUDIO AJAT
KE 1.12 Aleksi Ahoniemi 8:30-12:15
PE 3.12 Marko Liski 8:30-12:45
KE 8.12 Tomi Salesvuo 8:30-12:15
PE 10.12 Timo Tolonen 8:30-12:15
PE 10.12. Janne Halonen 13-16
ARTISTEJA ERI VUOSIKYMMENILTÄ:
50`s
Elvis
Chuck Berry
Little Richard
Eddie Cochran
Gene Wincent
Fatts Domino
Buddy Holly
Carl Perkins
60`s
Chubby Checker
Shadows
Ventures
Beach Boys
Beatles
Kings
Animals
Cream
Hollies
Jimi Hendrix
Procol Harum
70´s
Led Zeppelin
Allman Brothers
Deep Purple
Joe Cocker
Janis Joplin
Black Sabbath
Eric Clapton
CCR
Pink Floyd
Queen
Carpenters
Burt Bacharach
The Eagles
80´s
The Police
Dire Straights
Bruce Springsteen
Van Halen
etc…..
Evaluation scale
0-5
Assessment criteria, approved/failed
The student
- Has completed the set assignments
- Is able to work independently in practicing a repertoire
- Has a good understanding of the selected repertoire, and can perform it from memory, if necessary
- Can work as part of a band and communicate their own musical views
- Is able to use the means of expression typical of his instrument and typical of the selected repertoire
- Is able to perform and communicate with the band and the audience
- Understands their own role in the band and is able to communicate their own musical views.
Qualifications
The student is capable of working independently in different professional situations related to popular music & jazz performance. The student is familiar with the background and presentation practices of the repertoire they are performing. The student masters the technique and means of expression of their instrument at a basic professional level.