Siirry suoraan sisältöön

Sidoskonservointi ja nahkatekniikan perusteet (10 cr)

Code: KX00DM52-3001

General information


Enrollment

01.05.2020 - 01.09.2020

Timing

17.03.2021 - 30.04.2021

Number of ECTS credits allocated

10 op

Virtual portion

1 op

Mode of delivery

90 % Contact teaching, 10 % Distance learning

Unit

Media, muotoilu ja konservointi

Campus

Hämeentie 135

Teaching languages

  • Finnish

Seats

1 - 18

Degree programmes

  • Konservoinnin tutkinto-ohjelma

Teachers

  • Paula Niskanen
  • Päivi Ukkonen

Teacher in charge

Päivi Ukkonen

Groups

  • KXA18S1
    Konservoinnin tutkinto-ohjelma päivä

Objective

Opintojakson suoritettuaan opiskelija tuntee kirjansidoksen konservoinnin menetelmiä ja osaa konservoida sidosvaurioita. Opiskelija ymmärtää kirjan kolmiulotteisen omaisuuden ja sidoksen rakenteen merkityksen sen toimivuudelle. Opiskelija osaa dokumentoida kirjansidoksen ja siihen liittyvät vauriot ja suunnitella sidoskonservoinnin toimenpiteet.
Opintojakson suoritettuaan opiskelija tuntee nahan valmistuksen ja eri parkitsemismenetelmien historian ja teknologian. Opiskelija osaa tunnistaa nahat ja hän hallitsee nahka-analyysien teon. Opiskelija osaa työstää nahkaa ja tuntee nahan konservoinnin perusteet. Opiskelija osaa käyttää nahkaa osana kirjan materiaaleja. Opiskelija tutustuu pergamenttiin ja sen ominaisuuksiin.

Content

Kirjanrakenne ja sen merkitys sidosvaurioissa. Kirjan sidoksen dokumentointi ja konservointisuunnitelma sekä sidoskonservointi. Sidoskorjausmenetelmät ja työtavat. Nahan parkitseminen ja nahan valmistuksen historia. Eri parkitsemismenetelmien ja nahkamateriaalien tunnistus. Nahan konservoinnin perusteet.

Evaluation scale

0-5

Assessment criteria, satisfactory (1)

Opiskelijalla on paljon poissaoloja. Aktiivisuus luennoilla ja tehtävissä on heikkoa ja oppilaalla on vaikeuksia ryhmätyöskentelyssä.
Opiskelija on saavuttanut opintojakson tavoitteet heikosti. Omaksutun tiedon taso on heikko ja opintojakson tehtävistä näkyy, että aiheeseen ei ole juurikaan paneuduttu. Opiskelija tuntemus ja taidot kirjan rakenteesta ja sidoskonservoinnista ovat heikot. Opiskelijan ei hallitse nahan materiaalioppia. Opiskelija ei hallitse aiheeseen liittyvää ongelmanratkaisua. Opiskelijan kyky soveltaa teoriaa käytäntöön on puutteellista.

Assessment criteria, good (3)

Opiskelija on saavuttanut opintojakson tavoitteet hyvin. Opiskelija ymmärtää opintojakson aiheen merkityksen ammattialalle ja siihen liittyvät syy- ja seuraussuhteet.
Omaksutun tiedon taso on hyvä ja opintojakson tehtävistä näkyy, että opiskelija osaa soveltaa teoriaopinnot käytännön työskentelyssä. Opiskelija ymmärtää kirjanrakenteen merkityksen sidosvaurioille ja osaa suunnitella sidoskonservoinnin toimenpiteet. Opiskelija osaa tehdä sidoskonservointiaja ja työnjälki on siisti. Opiskelija osaa käyttää oikeita työskentelytapoja ja -välineitä ja on tehtävissään produktiivinen. Opiskelija on toiminut opinnoissaan aika- ja tehtävätavoitteet saavuttaen.
Opiskelija hallitsee nahan materiaaliopin ja osaa käyttää nahkatyövälineitä sekä osaa ratkaista kirjanahkoihin liittyviä konservointiongelmia. Opintojakson tehtävistä näkyy, että opiskelija on paneutunut aiheeseen. Kehittyäkseen edelleen opiskelija tarvitsee kuitenkin vielä ohjausta ja tukea. Opiskelijalla ei juuri ole poissaoloja. Aktiivisuus luennoilla ja tehtävissä on hyvä ja ryhmätyöskentely sujuu.

Assessment criteria, excellent (5)

Opiskelija hallitsee opintojakson tavoitteet erinomaisesti. Opiskelija suorittaa opintojakson ja siihen liittyvät tehtävät hallitusti ja aikataulussa.
Opiskelija osaa soveltaa oppimaansa ammattialansa vaatimusten mukaisesti ja hallitsee työhön liittyvät prosessit ja toimenpiteet. Opiskelija ymmärtää ja osaa ennakoida opeteltaviin ammattialansa asioihin liittyvien toimintojen syy- ja seuraussuhteet. Opiskelija osaa kehittää omaa toimintaansa sekä konservoinnin menetelmiä ja materiaalien käyttöä että osoittaa perusteltua kriittistä ajattelua. Työskentely on ollut riittävän itsenäistä. Opiskelija hallitsee kokonaisuuden sekä teoreettisesti että käytännössä. Opiskelija sitoo kirjoja itsenäisesti ja työnjälki on moitteetonta. Opiskelija hallitsee painotekniikat ja kehityksen historian.
Opiskelija on osallistunut opetukseen aktiivisesti ja rakentavasti ja on toiminut ryhmän jäsenenä kannustavasti ja ryhmätyöskentelyä vahvistavasti.

Assessment criteria, approved/failed

Opiskelija on saavuttanut opintojakson tavoitteet vähintäänkin tyydyttävästim ks. arviointikriteerit 1-2.

Further information

Arviointi perustuu tuntityöskentelyyn, läsnäoloon ja aktiiviseen osallistumiseen ja tehtyihin tehtäviin.
Läsnäolon minimimäärä 80% ja hyväksytysti tehdyt harjoitustehtävät.