Studies in Cinematography, Editing and Sound (15 cr)
Code: KM00DK14-3001
General information
Enrollment
01.05.2019 - 25.10.2019
Timing
01.08.2019 - 31.12.2019
Number of ECTS credits allocated
15 op
Mode of delivery
Contact teaching
Unit
School of Media, Design and Conservation
Campus
Hämeentie 161
Teaching languages
- Finnish
Degree programmes
- Film and Television
Teachers
- Aura Kaarivuo
- Heikki Ahola
- Antti Pönni
- Taneli Bruun
- Kai Ansio
- Timo Hiekkanen
- Jouko Seppälä
Teacher in charge
Jouko Seppälä
Groups
-
KXC18S1Elokuvan ja television tutkinto-ohjelma, päivä
-
KXC18_KÄKXC18 Kuva ja ääni
Objective
The students can break down key means of expression in cinematography, sound and editing from an existing film. The students are familiar with key theories of audiovisual storytelling and expression. They can do a small analysis of an audiovisual work. They know key theories of image and sound analysis. The students know theoretical principles of acoustics and understands the role of acoustics in different environments. The students know the process of cinematography, sound and editing from pre-production to production and post-production and deepen their understanding in accordance with their personal professional orientation.
The students can shoot, light and record sound with different equipment and take into account the requirements of different shooting situations. They can plan shooting, editing and sound work. They can break down the script from the point of view of image and sound. They know the fundamentals of budgeting and can estimate the needed equipment in relation of the entire production. They can work as a part of the camera and sound crew. They can do image editing and execute the post-production process of image and sound. They master the image and sound expression and can apply their skills in productions. They can present the key ideas of their image and sound scheme to others. The students can execute a practice project in their respective professional roles as cinematographer, editor, sound engineer or sound designer.
Content
- Camera technique and lighting.
- Sound technique and sound recording.
- Breakdown of script from the point of view of cinematography and sound.
- Composing image, light and sound plan.
- Calculating equipment budget.
- Activities and directing of camera and sound crew.
- Cooperation and communication with representatives of other professional fields.
- Using editing software.
- Theories, concepts and working methods in editing.
- Image editing and image post-production.
- Theories, concepts and working methods in sound post-production.
- Dramaturgy from the point of view of editing and sound post-production.
- Image and sound expression and analysis.
- Fundamentals of acoustics.
- Fundamentals of multi-channel sound.
- Deepening and developing of personal professional orientation.
Materials
Image: Blair Brown : Cinematography
Sound: materials are given during lectures
Teaching methods
-lectures
-excercices
-learning assignments
Student workload
VKO 34 ANALYYSI
ma 19.8
ti 20.8
ke 21.8.
- YHTEISET, tila: ap H1006, ip H1009, opettaja: Antti Pönni, sisältö: analyysi ja teoria
to 22.8.
- YHTEISET, tila: 1009, opettaja: Antti Pönni, sisältö: analyysi ja teoria
pe 23.8.
- YHTEISET, tila: 1009, opettaja: Antti Pönni ( 3 t ), sisältö: analyysi ja teoria
VKO 35 KUVAUS, KAMERA JA VALO
ma 26.8. -
ti 27.8. -
ke 28.8.
- KUVA, tila: Maisemaluokka, opettaja: Jouko Seppälä ( kontakti 4 t. + tehtävät 3 t ), sisältö:
kurssikokonaisuuden esittely
kuva- ja valosuunnittelun kokonaisuuden esittely
toimintaluonnosen kuvaamisen esittely
jokainen kuvaa oman toimintaluonnoksen opettajalta saatuuun minuutin mittaiseen käsikirjoitukseen, 4 erilaista
lukutehtävä Blain Brown: 1. Writing with motion, 2. Shooting techniques, 3. Visual languages
to 29.8.
- KUVA, tila: Maisemaluokka, opettaja: Jouko Seppälä ( 4 + 3 t ), sisältö: Sony FS 5 kameran ja lisälaitteiden läpikäynti
Pe 30.8.
- KUVA: tila: Maisemaluokka, opettaja: Jouko Seppälä ( 4 + 3 t. ), sisältö:
o koulun keskiraskaan valokaluston ja sähköistyksen läpikäynti
o valaisun teoria
o valaisusuunnitelman teko
o valaisusuunnitelman testaus pienoismallilla
o valaisun testaus reaalikokoisella mallilla
o työturvallisuus fiktion kuvauksissa
VKO 36 KAMERA JA ÄÄNI
ma 2.9. -
ti 3.9.
- ÄÄNI tila: maisemaluokka , opettaja: Taneli , sisältö:
Tutustutaan äänenkerrontaan teorian osalta, tehdään analyysiä äänityön näkökulmasta
ke 4.9.
- ÄÄNI , tila maisemaluokka , opettaja: Taneli , sisältö:
Pro Tools yksiköiden harjoitteita
to 5.9.
- ÄÄNI, tila: Maisemaluokka , opettaja: Taneli, sisältö:
Pro Tools yksiköiden harjoitteita
pe 6.9.
- ÄÄNI, tila: maisemaluokka , opettaja: Taneli , sisältö:
Pro tools töiden viimeistely ja purku
VKO 37 LEIKKAUS
ma 9.9. -
ti 10.9. KUVA
- tila: Auditiorio , opettaja: Heikki Ahola , sisältö: Leikkauksen teoria, käsitteet ja työtavat (leikkausteoriaa, viedään sen jälkeen äänen postiin, katsotaan ja kuunnellaan elokuvia, dokkareita, sarjoja)
ke 11.9. KUVA
- tila: Editluokka , opettaja: Heikki Ahola sisältö: Leikkauksen teoria, käsitteet ja työtavat
to 12.9. KUVA
- tila: Editluokka , opettaja: Erno Launis (Kai paikalla) , sisältö: Värimäärittely Premiere Pro ohjelmalla
pe 13.9. ÄÄNI
- tila: ,opetusluokka HUOM 135 Dssä, opettaja: Aura Neuvonen sisältö:
o aamupäivä: Äänisuunnittelun teoriat ja käsitteet,
o iltapäivä: Äänen jälkityöharjoitukset, etätehtävä loppuviikoksi?
VKO 38 ÄÄNEN JÄLKITYÖ
ma 16.9. -
ti 17.9. KUVA tila H109, opettaja Jouko Seppälä, sisältö: kamerakalusto
ke 18.9. KUVA tila H 109 , opettaja Jouko Seppälä, sisältö: valaisu- ja sähkökalusto
(tähän tarvitsisi toisen päivän, että opiskelijat voisivat valvotusti harjoitella valokaluston käyttöä eri työnkuvissa )
to 19.9. ÄÄNI
- tila H125, opettaja Taneli Bruun ( 4 t ? ), sisältö: Äänen langaton tekniikka, mikitys paidan alle, kuvaustilanteen tekninen work flow
pe 20.9. KUVA
ÄÄNI
- tila H125, HUOM 135 Dssä,opettaja Aura Neuvonen sisältö: Äänen jälkityön teoriat ja käsitteet
VKO 39 KUVA- ja ÄÄNIRYHMÄN TYÖSKENTELY
ma 23.9. -
ti 24.9. KUVA JA ÄÄNI
- tila H125 ja H109, opettajat Taneli Bruun ja Jouko Seppälä , sisältö: kamera ja ääniryhmän toiminta ja johtaminen, käytännön harjoitus INT PÄIVÄ valaisu studiossa
ke 25.9. KUVA JA ÄÄNI
- tila H125 ja H109,, opettajat Taneli Bruun ja Jouko Seppälä , sisältö: yhteistyö ja kommunikointi muiden ammattialojen kanssa (miten perustelen tarpeeni, miten pidän puoliani) käytännön harjoitus EXT PÄIVÄ ulkokuvaus
to 26.9. KUVA JA ÄÄNI
- tila H125 ja H109,, opettajat Taneli Bruun ja Jouko Seppälä , sisältö: simuloidun kuvaustilanteen avaaminen vaihe vaiheelta, käytännön harjoitus INT YÖ valaisu studiossa
HARJOITUSPROJEKTI (+SYYSLOMA) VIIKOT 40-49)
VKO 50 KUVAN JA ÄÄNEN VIIMEISTELYT
ma 9.12 -
ti 10.12. ÄÄNI
- tila Pro Tools luokka H 125 , opettaja Taneli Bruun, sisältö: Monikanavaäänen perusteet
HUOM! TANELILLA PÄÄLLEKKÄISYYS ÄÄNEN SOVELTAVAT 2 Ja 1 vsk Elokuvaprojekti
ke 11.12. ÄÄNI
- tila Pro Tools luokka H 125 , opettaja Taneli Bruun, sisältö: Monikanavaäänen perusteet
HUOM! TANELILLA PÄÄLLEKKÄISYYS ÄÄNEN SOVELTAVAT 2 (mahd itsenäisiä tehtäviä)
to 12.12 ÄÄNI/AKUSTIIKKA tila Protools luokka H 125 , opettaja Timo Hiekkanen , sisältö: akustiikan perusteet
- tila editluokka , opettaja Heikki tai joku muu, sisältö: ?y Edit-luokka varattuna - mihin? HUOM HUOM A-ryhmällä ip englantia
pe 13.12. tila Protools luokka H 125 , opettaja Timo Hiekkanen sisältö: akustiikan perusteet
KUVA
- tila editluokka + GRADE , opettaja Kai. DaVinci Resolve ohjelman perusteet. Värimäärittely ¨ Edit-luokka varattuna - mihin?
VKO 51 AKUSTIIKKA
ma 16.12. -
ti 17.12. ÄÄNI
- tila Protools luokka H 125 , opettaja Timo Hiekkanen , sisältö: akustiikan perusteet Tämä korjaamatta, mutta Timo poistettu lukkarista
ke 18.12. ÄÄNI
- tila Protools luokka H 125 , opettaja Timo Hiekkanen sisältö: akustiikan perusteet
to 19.12 ÄÄNI
- tila Protools luokka H 125 , opettaja Timo Hiekkanen sisältö: akustiikan perusteet
pe 20.12. ÄÄNI
- tila Protools luokka H 125 , opettaja Timo Hiekkanen sisältö: akustiikan perusteet Tämä korjaamatta, mutta Timo poistettu lukkarista
Evaluation scale
0-5
Assessment criteria, satisfactory (1)
Attendance in classes. Assignments completed. Some parts of the assignments need improvement.
Assessment criteria, good (3)
Active participation in classes. Ability to apply the learned knowledge.
Assessment criteria, excellent (5)
Active participation in classes. Ability to apply the learned knowledge and to reflect on it. Development driven approach to coursework. Generation of new knowledge in order to contribute to the class.
Assessment criteria, approved/failed
Attendance in classes. Assignments completed. Some parts of the assignments need improvement.
Assessment methods and criteria
Participating to lectures min 80%
Evaluation and grading:
Class room activity 60%
group or individual assignments 20%
written assignments 20%