Museologia II (5 op)
Toteutuksen tunnus: KI00BJ10-3003
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 02.12.2020 - 31.12.2020
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 01.01.2021 - 31.03.2021
- Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Virtuaaliosuus
- 4 op
- Toteutustapa
- Lähi- ja etäopetus
- Toimipiste
- Hämeentie 135 D
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 1 - 15
- Koulutus
- Konservoinnin tutkinto-ohjelma
Tavoitteet
Opiskelijan hallitsee laaja-alaisesti kulttuuriperinnön säilyttämiseen ja käyttöön liittyviä seikkoja sekä museolaitoksen toimintaperiaatteita.
Opiskelija ymmärtää esineen kontekstin muutoksen museoesineeksi. Opiskelija ymmärtää museoesineen käytettävyyden vaatimukset ja osaa soveltaa niitä museotoiminnassa.
Opiskelija ymmärtää museoiden näyttelytoiminnan perusteet ja konservaattorin roolin näyttelytoiminnassa.
Opiskelija ymmärtää mikä on esineiden alkuperän ja historian merkitys.
Opiskelija ymmärtää kokoelma- ja konservointipolitiikan merkityksen museon toiminnassa ja kokoelman hoidossa. Hän tuntee yleisimmät museoiden käyttämät inventointiohjelmat ja ymmärtää dokumentoinnin merkityksen. Opiskelija osaa antaa kokoelmanhoito-ohjeita erityyppisille kokoelmille.
Sisältö
Museoiden näyttelytoiminta.
Museokokoelman käytettävyys.
Esineen alkuperä.
Esineen merkitykset.
Kokoelmapolitiikka.
Kokoelman hoito ja inventointi.
Esitietovaatimukset
Perustiedot museologiasta.
Arviointiasteikko
0-5
Arviointikriteerit arvosanalle 1 tyydyttävä
Opiskelijalla on paljon poissaoloja. Ryhmätyöskentelyssä on vaikeuksia. Aktiivisuus luennoilla ja tehtävissä on heikkoa.
Opiskelija ei täysin pysty hahmottamaan aiheen perusideoita eikä sen vuoksi pysty täysin soveltamaan oppimaansa käytännön työhön. Harjoitustehtävissä perustelut ovat haparoivia ja puutteita ilmenee aikaisemmin opitun tiedon osalta.
Työskentely ei ole ollut itsenäistä ja on ollut hyvin paljon tarvetta lisäohjaukselle. Kokonaisuudesta näkyy, että siihen ei ole lainkaan paneuduttu eikä kokonaisuus ole tasapainoinen.
Arviointikriteerit arvosanalle 3 hyvä
Opiskelijalla ei juuri ole poissaoloja. Ryhmätyöskentely on toimivaa. Aktiivisuus luennoilla ja tehtävissä on hyvä.
Työskentely etenee opintojaksolla johdonmukaisesti. Opiskelija hahmottaa opintojakson aiheen perusideat ja osaa soveltaa oppimaansa käytännön työhön sekä osaa selittää asiantuntevasti harjoitustöissä tehtyjen valintojen syyt ja seuraukset.
Työskentely on ollut riittävän itsenäistä mutta myös ohjaukselle on ollut tarvetta. Opiskelija hallitsee tehtävän kokonaisuuden.
Arviointikriteerit arvosanalle 5 kiitettävä
Opintojaksolle asetetut tavoitteet on saavutettu kiitettävällä tavalla. Opiskelija on osallistunut opetukseen aktiivisesti ja rakentavasti sekä toiminut erittäin hyvin ryhmän osana.
Opiskelija hahmottaa opintojaksolla opetetut sekä aikaisemmin opitut asiat ja osaa soveltaa oppimaansa käytännön työhön. Opiskelija osaa selittää ja perustella asiantuntevasti harjoitustöissä tehtyjen valintojen syyt ja seuraukset. Työskentely on ollut riittävän itsenäistä. Opiskelija hallitsee kokonaisuuden sekä teoreettisesti että käytännössä.
Arviointikriteerit arvosanalle hyväksytty
Opiskelijalla on paljon poissaoloja. Ryhmätyöskentelyssä on vaikeuksia. Aktiivisuus luennoilla ja tehtävissä on heikkoa.
Opiskelija ei täysin pysty hahmottamaan aiheen perusideoita eikä sen vuoksi pysty täysin soveltamaan oppimaansa käytännön työhön. Harjoitustehtävissä perustelut ovat haparoivia ja puutteita ilmenee aikaisemmin opitun tiedon osalta.
Työskentely ei ole ollut itsenäistä ja on ollut hyvin paljon tarvetta lisäohjaukselle. Kokonaisuudesta näkyy, että siihen ei ole lainkaan paneuduttu eikä kokonaisuus ole tasapainoinen.