Siirry suoraan sisältöön

Konservoinnin projektinhallinta ja dokumentointiLaajuus (5 op)

Opintojakson tunnus: KX00DN60

Opintojakson perustiedot


Laajuus
5 op
Opetuskieli
suomi

Osaamistavoitteet

Opiskelija ymmärtää konservointitoimintaan kuuluvan projektimaisen työnluonteen ja tutustuu konservoinnin projektivaiheisiin. Opiskelija oppii projektityöskentelyn periaatteet ja kehittää omia projektitaitojaan. Opiskelija hallitsee konservointidokumentoinnin perusteet ja ymmärtää dokumentoinnin olevan perustavalaatuinen osa kulttuuriperinnön säilyttämistä ja konservointitoimintaa. Opiskelija tutustuu erilaisten kulttuuriperintöinstituutioiden dokumentointimenetelmiin ja perehtyy käytettyihin käsitteisiin. Opiskelija toteuttaa dokumentointiharjoituksia, joiden yhteydessä hän oppii hallitsemaan dokumentointiin liittyvän termistön sekä kirjallisten dokumenttien teon.

Sisältö

Projektimainen työskentely ja tehtävien aikataulutus ja resurssointi. Projektitoiminnan perusteet. Konservointiasiakirjat ja niiden käyttö ja tuottaminen. Vaurio- ja kuntokartoitusten sekä konservointikertomusten laadinta. Käsitteet, konservointisanastot ja dokumentointimenetelmät.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelijalla on paljon poissaoloja. Aktiivisuus luennoilla ja tehtävissä on heikkoa ja oppilaalla on vaikeuksia ryhmätyöskentelyssä. Opiskelija on saavuttanut opintojakson tavoitteet vain minimaalisesti. Omaksutun tiedon taso on heikko ja opintojakson tehtävistä näkyy, että aiheeseen ei ole juurikaan paneuduttu. Opiskelija ei hallitse konservointidokumentointiin liittyviä käsitteitä ja termejä. Projektinhallintaan liittyvät tiedot ja taidot ovat heikot.
Opiskelija ei täysin pysty hahmottamaan aiheen perusideoita ja aiheeseen liittyvä ongelmanratkaisu sekä teorian soveltaminen käytäntöön on puutteellista.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija on saavuttanut opintojakson tavoitteet hyvin. Opiskelija ymmärtää opintojakson aiheen merkityksen ammattialalle ja siihen liittyvät syy- ja seuraussuhteet. Omaksutun tiedon taso on hyvä ja opintojakson tehtävistä näkyy, että opiskelija osaa soveltaa teoriaopinnot käytännön työskentelyssä. Opiskelija osaa käyttää konservointidokumentointiin liittyviä termejä ja ymmärtää käsitteet. Opiskelija osaa projektimaisen toiminnan periaatteet ja kykenee toimimaan opiskelussaan aika- ja tehtävätavoitteet saavuttaen. Opintojakson tehtävistä näkyy, että opiskelija on paneutunut aiheeseen. Kehittyäkseen edelleen opiskelija tarvitsee kuitenkin vielä ohjausta ja tukea. Opiskelijalla ei juuri ole poissaoloja. Aktiivisuus luennoilla ja tehtävissä on hyvä ja ryhmätyöskentely sujuu.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija hallitsee opintojakson tavoitteet erinomaisesti. Opiskelija suorittaa opintojakson ja siihen liittyvät tehtävät hallitusti ja aikataulussa. Opiskelija osaa soveltaa oppimaansa ammattialansa vaatimusten mukaisesti ja hallitsee työhön liittyvät käsitteet ja termistön. Opiskelija ymmärtää ja osaa ennakoida opeteltaviin ammattialansa asioihin liittyvien toimintojen syy- ja seuraussuhteet. Opiskelija osaa kehittää projektinhallintaa ja dokumentointia ja osoittaa perusteltua kriittistä ajattelua. Työskentely on ollut riittävän itsenäistä. Opiskelija hallitsee kokonaisuuden sekä teoreettisesti että käytännössä.
Opiskelija on osallistunut opetukseen aktiivisesti ja rakentavasti ja on toiminut ryhmän jäsenenä kannustavasti ja ryhmätyöskentelyä vahvistavasti.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Opiskelijalla on paljon poissaoloja. Aktiivisuus luennoilla ja tehtävissä on heikkoa ja oppilaalla on vaikeuksia ryhmätyöskentelyssä. Opiskelija on saavuttanut opintojakson tavoitteet vain minimaalisesti. Omaksutun tiedon taso on heikko ja opintojakson tehtävistä näkyy, että aiheeseen ei ole juurikaan paneuduttu. Opiskelija ei hallitse konservointidokumentointiin liittyviä käsitteitä ja termejä. Projektinhallintaan liittyvät tiedot ja taidot ovat heikot.
Opiskelija ei täysin pysty hahmottamaan aiheen perusideoita ja aiheeseen liittyvä ongelmanratkaisu sekä teorian soveltaminen käytäntöön on puutteellista.

Siirry alkuun