Siirry suoraan sisältöön

Tutkimuksellisen kehittämistyön menetelmätLaajuus (5 op)

Opintojakson tunnus: K400CK05

Opintojakson perustiedot


Laajuus
5 op
Opetuskieli
suomi

Osaamistavoitteet

Opintojakson tarkoituksena on vahvistaa opiskelijan ammatillista sekä tutkimus-, kehittämis- ja innovaatio-osaamista ja kriittisen argumentoinnin ja tiedonmuodostuksen taitoja. Tavoitteena on kehittää yhdessä työelämään uusia innovatiivisia käytäntöjä, joilla on mahdollisuus vaikuttaa laajemminkin alan ja alueen kehitykseen.

Opintojakson jälkeen opiskelija osaa:

- Tunnistaa ja arvioida kulttuurituotannon tutkimus- ja kehittämistarpeita.
- Kykenee määrittelemään tutkimuksellisen kehittämistyön tavoitteet ja suunnitella kehittämishankkeen tuntien ylemmän AMK -opinnäytetyön vaatimukset.
- Osaa valita tarkoituksenmukaiset kehittämistyön lähestymistavan ja menetelmät opinnäytetyönsä toteuttamiseen.
- Osaa hakea niin kansallisen kuin kansainvälisen tason tietoa ja aineistoa opinnäytetyönsä tueksi.
- Kirjoittaa opinnäytetyötään prosessimaisesti ja laadukkaasti.
- Kykenee saamaan tietoa kokeilemalla uusia tuotteita, palveluja, tapahtumia tai toimintatapoja käytännössä.
- Hallitsee yhteistoiminnallisen kehittämisosaamisen periaatteet ja palvelujen vuorovaikutteisen tuottamisen.
- Ymmärtää, mitä innovatiivisuus on toimintatapana ja osaa käyttää innovatiivisia menetelmiä.
- Ymmärtää kehittämishankkeen jatkuvan arvioinnin merkityksen ja tuntee erilaisia arviointimenetelmiä.

Sisältö

- Tutkimuksellisten kehittämismenetelmien käyttäminen
- Yhteisöllisten ideointimenetelmien käyttäminen
- Innovaatioprosessin vaiheiden ymmärtäminen ja kokeileminen
- Tiedonhaku ja tietoperustan rakentaminen
- Opinnäytetyön kirjoittaminen.
- Lähdekritiikki ja kriittinen ajattelu
- Ennakointiosaaminen
- Palvelumuotoilu

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

- Opiskelija tuntee tärkeimmät tutkimuksellisen kehittämistyön menetelmät ja osaa soveltaa niitä kulttuurituotannon tutkimus- ja kehittämistarpeisiin.
- Opiskelija hallitsee tiedonhankinnan perusteet.
- Opiskelija osaa prosessoida hankkimaansa tietoa ja on tietoinen kehittämishankkeen arviointimenetelmien merkityksestä.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

- Opiskelija on perehtynyt syvällisesti tutkimuksellisen kehittämistyön menetelmiin ja osaa soveltaa niitä kulttuurituotannon tutkimus- ja kehittämistarpeisiin.
- Opiskelija kykenee hankkimaan monipuolista tietoa niin kansallisesta kuin kansainvälisestä lähdekirjallisuudesta.
- Opiskelija osaa prosessoida hankkimaansa tietoa kriittisesti ja hallitsee kehittämishankkeen arviointimenetelmät.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

- Opiskelija on perehtynyt tutkimuksellisen kehittämistyön menetelmiin erityisen hyvin ja osaa soveltaa niitä luovalla tavalla kulttuurituotannon tutkimus- ja kehittämistarpeisiin.
- Opiskelija kykenee hankkimaan monipuolista tietoa niin kansallisesta kuin kansainvälisestä lähdekirjallisuudesta.
- Opiskelija osaa syvällisesti ja laadukkaasti prosessoida hankkimaansa tietoa ja hallitsee kehittämishankkeen arvioinnissa vaadittavat menetelmät monipuolisesti ja uusia toimintamalleja ennakoiden.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

- Opiskelija tuntee tärkeimmät tutkimuksellisen kehittämistyön menetelmät ja osaa soveltaa niitä kulttuurituotannon tutkimus- ja kehittämistarpeisiin.
- Opiskelija hallitsee tiedonhankinnan perusteet.
- Opiskelija osaa prosessoida hankkimaansa tietoa ja on tietoinen kehittämishankkeen arviointimenetelmien merkityksestä.

Siirry alkuun