Siirry suoraan sisältöön

OpinnäytevalmiudetLaajuus (5 op)

Tunnus: KM00EJ20

Laajuus

5 op

Osaamistavoitteet

Opintojakson suoritettuaan opiskelijalla on valmiudet opinnäytetyön kirjoittamiseen. Opiskelija tuntee oppilaitoksen opinnäytekäytännöt. Opiskelija tuntee ammattialan tutkimuksen menetelmiä ja periaatteita. Hän tuntee kirjallisen opinnäytetyön tekemisen tiedolliset ja eettiset vaatimukset. Opiskelija tunnistaa oman alansa kehittämistarpeita, osaa rajata tutkimusaiheen ja valita tarkoituksenmukaiset tutkimusmenetelmät ratkaistavaan ongelmaan.

Opiskelija osaa viestiä asiantuntijana erilaisissa tutkimus-ja kehittämistehtävissä ja -ympäristöissä. Hän osaa hakea ja arvioida tietoa kriittisesti ja käyttää sitä tavoitteellisesti. Opiskelija osaa hyödyntää kieli-ja viestintätaitoaan ajattelunsa ja asiantuntijuutensa jatkuvaan kehittämiseen. Opiskelija osaa argumentoida, reflektoida ja perustella omia valintojaan.

Sisältö

- Opinnäytekäytännöt
- Tutkimuksellisen tiedon hallinta, jäsentäminen ja rakenne
- Ammattialan tutkimusmenetelmät
- Tutkimusaiheen ja ongelman rajaus
- Tiedonhaku ja lähteiden käyttö
- Tutkimusetiikka
- Tutkimuskirjoittamisen käytännöt
- Tieteellisen kirjoittamisen perusteet
- Lähteiden eettinen ja kriittinen käyttö ja merkintätavat
- Viestintä projekteissa sekä tutkimus- ja kehittämistehtävissä

Esitietovaatimukset

Opiskelu- ja viestintätaidot -opintojakson suoritus tai vastaava osaaminen.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija tunnistaa kehittämistarpeita ja valitsee tarkoituksenmukaisia tutkimusmenetelmiä. Opiskelija osaa perustella valintojaan. Hän osaa hakea tietoa ammatillisista lähteistä sekä hyödyntää hankkimaansa tietoa opinnoissaan ja työtehtävissään. Opiskelija osaa toimia asiantuntijatyön sekä tutkimus- ja kehittämistyön viestintätilanteissa.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija tunnistaa kehittämistarpeita, osaa rajata tutkimusaiheen ja valita tarkoituksenmukaisen tutkimusmenetelmän. Hän osaa argumentoida valintojaan ja esitellä aihettaan. Opiskelija osaa hakea monipuolisesti tietoa ammatillisista lähteistä ja arvioida tiedon luotettavuutta ja hyödynnettävyyttä opinnoissaan ja työtehtävissään. Opiskelija osaa toimia rakentavasti asiantuntijantyön sekä tutkimus-ja kehittämistyön viestintätilanteissa.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija tunnistaa kehittämistarpeita, osaa rajata tutkimusaiheen ja valita tarkoituksenmukaisen tutkimusmenetelmän. Hän osaa argumentoida valintojaan ja esitellä aihettaan tiivistetysti ja havainnollisesti. Opiskelija tuottaa ammatillisen toiminnan kannalta relevanttia tietoa. Hän osaa hakea monipuolisesti tietoa ammatillisista lähteistä ja arvioida kriittisesti tiedon luotettavuutta sekä hyödynnettävyyttä opinnoissaan ja työtehtävissään. Opiskelija osaa toimia ryhmän jäsenenä ja vetäjänä asiantuntijantyön sekä tutkimus-ja kehittämistyön viestintätilanteissa. Opiskelija osoittaa halua kehittyä asiantuntijan viestintä- ja vuorovaikutustaidoissa.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Opiskelija tunnistaa kehittämistarpeita ja valitsee tarkoituksenmukaisia tutkimusmenetelmiä. Opiskelija osaa perustella valintojaan. Hän osaa hakea tietoa ammatillisista lähteistä sekä hyödyntää hankkimaansa tietoa opinnoissaan ja työtehtävissään. Opiskelija osaa toimia asiantuntijatyön sekä tutkimus- ja kehittämistyön viestintätilanteissa.

Ilmoittautumisaika

06.05.2024 - 19.05.2024

Ajoitus

01.08.2024 - 31.12.2024

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

2 op

Toteutustapa

60 % Lähiopetus, 40 % Etäopetus

Yksikkö

Media, muotoilu ja konservointi

Toimipiste

Hämeentie 135

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Esitys- ja teatteritekniikan tutkinto-ohjelma
Opettaja
  • Tero Aalto
  • Mikko Pirinen
  • Timo Hiekkanen
Vastuuopettaja

Mikko Pirinen

Ryhmät
  • KXH21S1
    Esitys- ja teatteritekniikan tutkinto-ohjelma
  • KXH22S2
    Esitys- ja teatteritekniikan tutkinto-ohjelma monimuoto

Tavoitteet

Opintojakson suoritettuaan opiskelijalla on valmiudet opinnäytetyön kirjoittamiseen. Opiskelija tuntee oppilaitoksen opinnäytekäytännöt. Opiskelija tuntee ammattialan tutkimuksen menetelmiä ja periaatteita. Hän tuntee kirjallisen opinnäytetyön tekemisen tiedolliset ja eettiset vaatimukset. Opiskelija tunnistaa oman alansa kehittämistarpeita, osaa rajata tutkimusaiheen ja valita tarkoituksenmukaiset tutkimusmenetelmät ratkaistavaan ongelmaan.

Opiskelija osaa viestiä asiantuntijana erilaisissa tutkimus-ja kehittämistehtävissä ja -ympäristöissä. Hän osaa hakea ja arvioida tietoa kriittisesti ja käyttää sitä tavoitteellisesti. Opiskelija osaa hyödyntää kieli-ja viestintätaitoaan ajattelunsa ja asiantuntijuutensa jatkuvaan kehittämiseen. Opiskelija osaa argumentoida, reflektoida ja perustella omia valintojaan.

Sisältö

- Opinnäytekäytännöt
- Tutkimuksellisen tiedon hallinta, jäsentäminen ja rakenne
- Ammattialan tutkimusmenetelmät
- Tutkimusaiheen ja ongelman rajaus
- Tiedonhaku ja lähteiden käyttö
- Tutkimusetiikka
- Tutkimuskirjoittamisen käytännöt
- Tieteellisen kirjoittamisen perusteet
- Lähteiden eettinen ja kriittinen käyttö ja merkintätavat
- Viestintä projekteissa sekä tutkimus- ja kehittämistehtävissä

Aika ja paikka

Syksy 2024. Opetus järjestetään pääosin etäopetuksena Zoomissa ja osin Arabian kampuksella.

Oppimateriaalit

Kurssin oppimateriaalit löytyvät Moodlesta ja Classroomista kurssin alkaessa.

Opetusmenetelmät

Lähi- ja liveverkko-opetus, itsenäinen pienoistutkielma, oppimistehtävät. Kurssilla käytetään Zoom- ja Google Classroom -alustoja.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Pienoistutkielma työelämälähtöisestä aiheesta.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

-

Kansainvälisyys

-

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Sovittava toteutuksen opettajan kanssa.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

-

Sisällön jaksotus

Tarkempi aikataulu esitellään ensimmäisessä sessiossa ja löytyy Classroom-alustalta.

Lisätietoja opiskelijoille

Opintojakson suorittaminen edellyttää vähintään 80% läsnäoloa opetuksessa. Poissaolon korvaavasta menettelystä sovitaan vastuuopettajan kanssa. Opetuksen aikataulu löytyy Lukkarista.

Toteutuksen kontaktiopetussessioita tallennetaan esim. Microsoft Stream -palveluun kurssilaisten käytettäväksi Moodle- ja Google Classroom -alustojen kautta. Tallenteita säilytetään enimmillään 2 vuotta. Mikäli opiskelija ei halua osallistua tallennuksiin, on hänen otettava yhteyttä kurssin vastuuopettajaan.

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija tunnistaa kehittämistarpeita ja valitsee tarkoituksenmukaisia tutkimusmenetelmiä. Opiskelija osaa perustella valintojaan. Hän osaa hakea tietoa ammatillisista lähteistä sekä hyödyntää hankkimaansa tietoa opinnoissaan ja työtehtävissään. Opiskelija osaa toimia asiantuntijatyön sekä tutkimus- ja kehittämistyön viestintätilanteissa.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija tunnistaa kehittämistarpeita, osaa rajata tutkimusaiheen ja valita tarkoituksenmukaisen tutkimusmenetelmän. Hän osaa argumentoida valintojaan ja esitellä aihettaan. Opiskelija osaa hakea monipuolisesti tietoa ammatillisista lähteistä ja arvioida tiedon luotettavuutta ja hyödynnettävyyttä opinnoissaan ja työtehtävissään. Opiskelija osaa toimia rakentavasti asiantuntijantyön sekä tutkimus-ja kehittämistyön viestintätilanteissa.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija tunnistaa kehittämistarpeita, osaa rajata tutkimusaiheen ja valita tarkoituksenmukaisen tutkimusmenetelmän. Hän osaa argumentoida valintojaan ja esitellä aihettaan tiivistetysti ja havainnollisesti. Opiskelija tuottaa ammatillisen toiminnan kannalta relevanttia tietoa. Hän osaa hakea monipuolisesti tietoa ammatillisista lähteistä ja arvioida kriittisesti tiedon luotettavuutta sekä hyödynnettävyyttä opinnoissaan ja työtehtävissään. Opiskelija osaa toimia ryhmän jäsenenä ja vetäjänä asiantuntijantyön sekä tutkimus-ja kehittämistyön viestintätilanteissa. Opiskelija osoittaa halua kehittyä asiantuntijan viestintä- ja vuorovaikutustaidoissa.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Opiskelija tunnistaa kehittämistarpeita ja valitsee tarkoituksenmukaisia tutkimusmenetelmiä. Opiskelija osaa perustella valintojaan. Hän osaa hakea tietoa ammatillisista lähteistä sekä hyödyntää hankkimaansa tietoa opinnoissaan ja työtehtävissään. Opiskelija osaa toimia asiantuntijatyön sekä tutkimus- ja kehittämistyön viestintätilanteissa.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Pienoistutkielma 60%
Osallistuminen opetukseen ja muut oppimistehtävät 40%

Palauttamalla verkkotentin tai verkkototeutuksen tehtävät opiskelija vakuuttaa osaamisen osoittamisensa perustuvan itsenäiseen tekemiseen ja eettiseen toimintaan. Vilppi voi johtaa jopa vuoden määräaikaiseen erottamiseen ammattikorkeakoulusta. Ammattikorkeakoululaki 932/2014, 38 §. Verkkototeutuksen itsenäisen osaamisen varmistamiseksi opettaja voi harkintansa mukaan edellyttää osaamisen osoittamista valvotuissa olosuhteissa tai suullisella tentillä. Opettaja tiedottaa osaamisen näyttötavasta viimeistään opinnon alkaessa.

Esitietovaatimukset

Opiskelu- ja viestintätaidot -opintojakson suoritus tai vastaava osaaminen.