Skip to main content

Developing the Operating Environments of the Older People in PartnershipLaajuus (5 cr)

Code: SX00EQ58

Credits

5 op

Objective

The Students
• are able to assess how the environment affects the opportunities for meaningful and individual activities of the older people
• are able to explain the importance of projects and possibilities in developing the operating environments of older people
• find solutions to advance digital inclusion in operating and living environments
• identify their own chances to advance the position of older people and to participate in the value debate regarding older people
• are able to utilise various means of societal influencing

Content

• older person as an agent in different operating environments
• developing elderly care and project activity
• user-oriented development of operating environments
• key means and methods of societal influencing, such as media expertise and communication

Assessment criteria, satisfactory (1)

Assessment criteria see the curriculum attachment
The course instructor will specify the evaluation criteria in the beginning of the course

Assessment criteria, good (3)

Assessment criteria see the curriculum attachment
The course instructor will specify the evaluation criteria in the beginning of the course

Assessment criteria, excellent (5)

Assessment criteria see the curriculum attachment
The course instructor will specify the evaluation criteria in the beginning of the course

Assessment criteria, approved/failed

Assessment criteria see the curriculum attachment
The course instructor will specify the evaluation criteria in the beginning of the course

Enrollment

06.05.2024 - 19.05.2024

Timing

12.08.2024 - 31.12.2024

Number of ECTS credits allocated

5 op

Mode of delivery

Contact teaching

Unit

School of Wellbeing

Campus

Myllypurontie 1

Teaching languages
  • Finnish
Degree programmes
  • Elderly Care
Teachers
  • Satu Vahaluoto
  • Marianne Roivas
  • Anna Puustelli-Pitkänen
Groups
  • SXC22K2
    Vanhustyön tutkinto-ohjelma, monimuoto

Objective

Opiskelija
- osaa arvioida, miten ympäristö vaikuttaa ikäihmisen mielekkään ja yksilöllisen toiminnan mahdollisuuksiin
- osaa selittää hankkeiden merkityksen ja mahdollisuudet ikäihmisten toimintaympäristöjen kehittämisessä
- löytää ratkaisuja digitaalisen osallisuuden edistämiseksi toiminta-, elin- ja asuinympäristöissä
- tunnistaa omat mahdollisuutensa edistää ikäihmisten asemaa ja osallistua ikäihmisiä koskevaan arvokeskusteluun
- osaa hyödyntää erilaisia yhteiskunnallisen vaikuttamisen keinoja

Content

- iäkäs ihminen toimijana erilaisissa toimintaympäristöissä
- vanhustyön kehittäminen ja hanketoiminta
- käyttäjälähtöinen toimintaympäristöjen kehittäminen
- yhteiskunnallisen vaikuttamisen keskeiset keinot ja menetelmät, kuten mediaosaaminen ja viestintä

Location and time

Opintojakson aloitus 4.9. klo 8.30-16.00
Opintojakson päätös 13.11. klo 8.30-12.00

Materials

Ilmoitetaan opintojakson alussa Moodlessa.

Teaching methods

Lähiopetus
Oppimistehtävä

Employer connections

-

Exam schedules

-

International connections

-

Completion alternatives

-

Student workload

5 op = 135 tuntia

Content scheduling

1 . ja 2. periodi

Further information

Opintojakso sisältää
1 op viestintä ja mediaosaaminen
4 op toimintaympäristöjen kehittäminen ja hanketoiminta

Opintojakson oppimistehtävä edellyttää soveltuvien lähteiden käyttöä.
Tehtävät tulee palauttaa annetun aikataulun mukaan.
Opintojakson osasuoritukset (esim. kirjalliset tehtävät ja verkkokeskustelut) arvioidaan ja vaikuttavat kokonaisarvosanaan.
Hyväksyttyä kirjallista tehtävää ei ole mahdollista korottaa.
Läsnäolo opetuksessa ja aktiivinen osallistuminen opetukseen vaikuttaa arviointiin.
Opintojaksolla ei ole käytössä poissaolon korvaavaa tehtävää.



Mikäli opiskelijalla on erityisen tuen päätös, joka vaikuttaa opintojakson suorittamiseen, tulee opiskelijan olla opintojakson vastuuopettajaan yhteydessä heti opintojakson ilmoittautumisajan päätyttyä.

Metropolian tietosuojaseloste

https://www.metropolia.fi/fi/metropoliasta/tietosuoja-ja-gdpr/tietosuojaselosteet/metropolian-opiskelija-ja-opintotietorekisteri

Evaluation scale

0-5

Assessment criteria, satisfactory (1)

ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Assessment criteria, good (3)

ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Assessment criteria, excellent (5)

ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Assessment criteria, approved/failed

ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Assessment methods and criteria

Oppimistehtävät


Tyydyttävä (1-2)

osaa selittää, miten ympäristö vaikuttaa ikäihmisen yksilöllisen mielekkään toiminnan mahdollisuuksiin

tunnistaa hankkeiden merkityksen toimintaympäristöjen kehittämisessä

tunnistaa erilaisia ratkaisuja digitaalisen osallisuuden edistämiseksi

tunnistaa omat mahdollisuutensa edistää ikäihmisten asemaa ja osallistua ikäihmisiä koskevaan arvokeskusteluun

tunnistaa erilaisia yhteiskunnallisen vaikuttamisen keinoja



Hyvä (3-4)

osaa arvioida, miten ympäristö vaikuttaa ikäihmisen yksilöllisen mielekkään toiminnan mahdollisuuksiin

osaa perustella hankkeiden merkitystä toimintaympäristöjen kehittämisessä

löytää ratkaisuja digitaalisen osallisuuden edistämiseksi

osaa perustella keinoja edistää ikäihmisten asemaa ja osallistua ikäihmisiä koskevaan arvokeskusteluun

osaa määritellä erilaisia yhteiskunnallisen vaikuttamisen keinoja



Kiitettävä (5)

osaa analysoida, miten ympäristö vaikuttaa ikäihmisen yksilöllisen mielekkään toiminnan mahdollisuuksiin

osaa arvioida hankkeiden merkitystä toimintaympäristöjen kehittämisessä

osaa vertailla erilaisia ratkaisuja digitaalisen osallisuuden edistämiseksi

osaa kriittisesti analysoida keinoja edistää ikäihmisten asemaa ja osallistua ikäihmisiä koskevaan arvokeskusteluun

osaa hyödyntää erilaisia yhteiskunnallisen vaikuttamisen keinoja

Enrollment

27.11.2023 - 10.12.2023

Timing

08.01.2024 - 28.04.2024

Number of ECTS credits allocated

5 op

Mode of delivery

Contact teaching

Unit

School of Wellbeing

Campus

Myllypurontie 1

Teaching languages
  • Finnish
Degree programmes
  • Elderly Care
Teachers
  • Marianne Roivas
  • Satu Vahaluoto
  • Anna Puustelli-Pitkänen
Teacher in charge

Satu Vahaluoto

Groups
  • SXC21S2
    Vanhustyön tutkinto-ohjelma monimuoto

Objective

Opiskelija
- osaa arvioida, miten ympäristö vaikuttaa ikäihmisen mielekkään ja yksilöllisen toiminnan mahdollisuuksiin
- osaa selittää hankkeiden merkityksen ja mahdollisuudet ikäihmisten toimintaympäristöjen kehittämisessä
- löytää ratkaisuja digitaalisen osallisuuden edistämiseksi toiminta-, elin- ja asuinympäristöissä
- tunnistaa omat mahdollisuutensa edistää ikäihmisten asemaa ja osallistua ikäihmisiä koskevaan arvokeskusteluun
- osaa hyödyntää erilaisia yhteiskunnallisen vaikuttamisen keinoja

Content

- iäkäs ihminen toimijana erilaisissa toimintaympäristöissä
- vanhustyön kehittäminen ja hanketoiminta
- käyttäjälähtöinen toimintaympäristöjen kehittäminen
- yhteiskunnallisen vaikuttamisen keskeiset keinot ja menetelmät, kuten mediaosaaminen ja viestintä

Location and time

Opintojakson aloitus 25.1. klo 9.00-16.00
Opintojakson päätös 17.4. klo 9.00-16.00

Materials

Ilmoitetaan opintojakson alussa Moodlessa.

Teaching methods

Lähiopetus
Oppimistehtävä

Employer connections

-

Exam schedules

-

International connections

-

Completion alternatives

-

Student workload

5 op = 135 tuntia

Content scheduling

3. ja 4. periodi

Further information

Opintojakso sisältää
1 op viestintä ja mediaosaaminen
4 op toimintaympäristöjen kehittäminen ja hanketoiminta

Opintojakson oppimistehtävä edellyttää soveltuvien lähteiden käyttöä.
Tehtävät tulee palauttaa annetun aikataulun mukaan.
Opintojakson osasuoritukset (esim. kirjalliset tehtävät ja verkkokeskustelut) arvioidaan ja vaikuttavat kokonaisarvosanaan.
Hyväksyttyä kirjallista tehtävää ei ole mahdollista korottaa.
Läsnäolo opetuksessa ja aktiivinen osallistuminen opetukseen vaikuttaa arviointiin.
Opintojaksolla ei ole käytössä poissaolon korvaavaa tehtävää.



Mikäli opiskelijalla on erityisen tuen päätös, joka vaikuttaa opintojakson suorittamiseen, tulee opiskelijan olla opintojakson vastuuopettajaan yhteydessä heti opintojakson ilmoittautumisajan päätyttyä.

Metropolian tietosuojaseloste

https://www.metropolia.fi/fi/metropoliasta/tietosuoja-ja-gdpr/tietosuojaselosteet/metropolian-opiskelija-ja-opintotietorekisteri

Evaluation scale

0-5

Assessment criteria, satisfactory (1)

ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Assessment criteria, good (3)

ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Assessment criteria, excellent (5)

ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Assessment criteria, approved/failed

ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Assessment methods and criteria

Oppimistehtävät


Tyydyttävä (1-2)

osaa selittää, miten ympäristö vaikuttaa ikäihmisen yksilöllisen mielekkään toiminnan mahdollisuuksiin

tunnistaa hankkeiden merkityksen toimintaympäristöjen kehittämisessä

tunnistaa erilaisia ratkaisuja digitaalisen osallisuuden edistämiseksi

tunnistaa omat mahdollisuutensa edistää ikäihmisten asemaa ja osallistua ikäihmisiä koskevaan arvokeskusteluun

tunnistaa erilaisia yhteiskunnallisen vaikuttamisen keinoja



Hyvä (3-4)

osaa arvioida, miten ympäristö vaikuttaa ikäihmisen yksilöllisen mielekkään toiminnan mahdollisuuksiin

osaa perustella hankkeiden merkitystä toimintaympäristöjen kehittämisessä

löytää ratkaisuja digitaalisen osallisuuden edistämiseksi

osaa perustella keinoja edistää ikäihmisten asemaa ja osallistua ikäihmisiä koskevaan arvokeskusteluun

osaa määritellä erilaisia yhteiskunnallisen vaikuttamisen keinoja



Kiitettävä (5)

osaa analysoida, miten ympäristö vaikuttaa ikäihmisen yksilöllisen mielekkään toiminnan mahdollisuuksiin

osaa arvioida hankkeiden merkitystä toimintaympäristöjen kehittämisessä

osaa vertailla erilaisia ratkaisuja digitaalisen osallisuuden edistämiseksi

osaa kriittisesti analysoida keinoja edistää ikäihmisten asemaa ja osallistua ikäihmisiä koskevaan arvokeskusteluun

osaa hyödyntää erilaisia yhteiskunnallisen vaikuttamisen keinoja