Work placement 3: Promotion of occupational performance and participationLaajuus (15 cr)
Code: SX00BK41
Credits
15 op
Objective
Students are able to plan and implement individual and group therapy processes. Students are able to assess factors contributing to the occupational performance and participation of individual clients and the group in terms of study, work and leisure. Students are familiar with psychodynamic phenomena and are able to relate to individuals going through various crises. They are able to take psychodynamic factors into account when planning and implementing the therapy process. Students are able to instruct groups and assess individual clients’ occupational behaviour in groups and networks. They are able to reflect on and make use of clinical reasoning in therapeutic situations. They recognise interaction styles characteristic of themselves and are able to apply these appropriately. Students are able to reflect on their own instruction and consultancy skills. Students deal with their observations and results reciprocally with clients. Students are able to document the observations that they have made and share these with the team. Students respect other people’s expertise and understand the significance of collective expertise in partnership activities. Students are able to make use of supervision in support of the group process and their own professional growth.
Content
• The client’s occupation in various groups and networks
• Planning, implementation and documentation of the occupational therapy process together with the client
• Planning, observation and implementation of group situations
• Analysis and synthesis of group occupation
• Working in a team and with clients’ families
• Partnership activities
• Interactive patterns
• Psychodynamic factors, transference
• Management of crisis situations
• Workplace supervision
• Professional growth, part 3
Prerequisites
Building a therapeutic relationship
Work placement 1
Assessment of occupational performance components and areas 1 and 2
Therapeutic occupation in study, work and leisure activities
Therapeutic occupation in groups
Assessment criteria, approved/failed
Approved
The student is able to
- display learning in professional knowledge and core content in the field
- search information from a variety of sources
- work in various duties in a variety of operating environments
- show that he has achieved the targets for core competence
- display learning in the key safety practices in the field
- act according to ethical principles
- to contribute his learning for the benefit of a group or project
Failed
- The student does not know or appreciate knowledge in the field sufficiently
- The student does not know or cannot use concepts in his field properly
- The student's professional level is insufficient
- The student is not acting in accordance with his training and guidance
- The student is not trying to develop himself or his actions
- The student is unconcerned about professional safety or ethical principles
- The student is not motivated by or participating in group or development work
Further information
This course includes a period of work placement (12 ECTS) and therapeutic relationships studies (3 ECTS)
Enrollment
02.05.2023 - 14.05.2023
Timing
24.10.2022 - 31.12.2022
Number of ECTS credits allocated
15 op
Mode of delivery
Contact teaching
Unit
School of Wellbeing
Campus
Myllypurontie 1
Teaching languages
- Finnish
Seats
0 - 40
Degree programmes
- Occupational Therapy
Teachers
- Jasu Forss
- Sanna Piikki
- Annariika Anundi
- Jari Pihlava
- Sanna Saikko
Teacher in charge
Sanna Piikki
Groups
-
SXI21K2Toimintaterapian tutkinto-ohjelma, monimuoto
Objective
Opiskelija osaa suunnitella ja toteuttaa yksilö- ja ryhmäterapiaprosesseja. Opiskelija osaa arvioida asiakkaiden ja ryhmän toimintamahdollisuuksiin vaikuttavia tekijöitä opiskelun, työn ja vapaa-ajan osa-alueilla. Opiskelija tuntee psykodynaamiset ilmiöt ja osaa kohdata erilaisissa kriiseissä olevia ihmisiä. Hän osaa ottaa psykodynaamiset tekijät huomioon terapiaprosessin suunnittelussa ja toteutuksessa. Opiskelija osaa ohjata ryhmiä ja arvioida asiakkaan toimintaa ryhmissä ja verkostoissa. Hän osaa reflektoida ja hyödyntää ammatillista harkintaa terapiatilanteissa. Hän tunnistaa itselleen ominaiset vuorovaikutustyylit ja osaa käyttää niitä tarkoituksenmukaisesti. Opiskelija osaa reflektoida omia ohjaamis- ja konsultointitaitoja. Opiskelija käsittelee tekemiään havaintoja ja tuloksia vastavuoroisesti asiakkaan kanssa. Opiskelija osaa dokumentoida tekemänsä havainnot ja viestiä ne työryhmässä. Opiskelija kunnioittaa toisten asiantuntijuutta ja ymmärtää kollektiivisen asiantuntijuuden merkityksen kumppanuustoiminnassa. Opiskelija osaa käyttää ohjausta ryhmäprosessin ja ammatillisen kasvunsa tukena.
Content
• Asiakaan toiminta erilaisissa ryhmissä ja verkostoissa
• Toimintaterapiaprosessin suunnittelu, toteuttaminen ja
dokumentointi yhdessä asiakkaan kanssa
• Ryhmätilanteiden suunnittelu, havainnointi ja toteutus
• Ryhmätoiminnan analyysi ja synteesi
• Työryhmässä ja omaisten kanssa toimiminen
• Kumppanuustoiminta
• Vuorovaikutusmallit
• Psykodynaamiset tekijät, transferenssi
• Kriisitilanteiden hallinta
• Työnohjaus
• Ammatillisen kasvun osa 3
Location and time
Opintojaksosta varsinaista harjoittelua 24.10. - 14.12.2022 (37 arkipv) , harjoittelujakson aikana joitakin päiviä, jotka toteutuvat koulupäivinä kts. lukujärjestys/ 3.harjoittelun wiki-sivut, jotka päivitetään ennen 12.10.
Ennen harjoittelua ja harjoittelun jälkeen toteutuu koulupäiviä liittyen Terapiasuhdeopintoihin, sekä harjoittelun päätökseen. Nämä ovat osa opintojaksoa. Tarkemmat ajankohdat: kts. lukujärjestys.
Materials
Opiskelijan aiemman osaamisen ja harjoittelupaikan mukaisesti.
3. Harjoittelun tarkemmat tiedot löytyvät harjoittelun Wiki-sivulta: https://wiki.metropolia.fi/pages/viewpage.action?pageId=76939850
Kyseisen sivun ohjeet päivitetään ennen lukujärjestykseen merkittyä harjoitteluinfoa.
Harjoitteluun liittyviä yleisiäohjeita (esim. rokotukset jne) harjoittelujen wiki-sivun kautta: https://wiki.metropolia.fi/pages/viewpage.action?pageId=153584504
Teaching methods
Yksilö- ja pienryhmäohjaus, harjoitustehtävät (3kpl) ja toimintaterapeutin työtehtävät harjoittelupaikalla.
Terapiasuhde opintoja n. 2op
Tutoropettajan pitämä ammatillinen kasvu
Employer connections
-
Exam schedules
-
International connections
-
Completion alternatives
-
Further information
Ennen harjoittelujaksoa opiskelija hakee itselleen harjoittelupaikan:
-Harjoittelupaikan tulee olla mahdollisimman erilainen kuin 2.harjoittelun paikka (ja jos sinulla on jo tarkat visiot 4.harkan paikasta, niin myös erilainen kuin se), eri asiakasryhmä suositeltavaa joka harjoittelussa
-Jos 2.harjoittelussa ei ollut tt-ohjaajaa, niin 3.harjoittelussa tulee olla.
- Harjoittelupaikalla tulee olla mahdollisuus osallistua/toteuttaa toimintaterapeutin työtehtäviä sekä saada ohjausta
Kun opiskelijan on saanut itselleen harjoittelupaikan jobiilista tai muualta, ilmoitetaan tiedot koululle harjoittelun wiki-sivuilta löytyvän lomakkeen avulla.
Harjoittleupaikan tulisi olla tiedossa viimeistään n. 2viikkoa ennen harjoittelujakson alkua. Tarvittaessa ota yhteys 3.harjoittelun vastuuopettaja Sanna Piikki
Katso aikataulun tarkemmat tiedot lukujärjestyksestä. Harjoittelun aikana myös ohjausta/ opetusta koululla.
Harjoittelusta pidetään erillinen info opiskelijoille, jonka aikataulu löytyy lukujärjestyksestä.
Harjoittelussa läsnäolo on pakollista, työmäärä n. 40h /viikko.
Jos sairasloma päiviä kertyy yli 3, tulee ne korvata.
Lisäkysymykset /ahot -hakemukset osoitetaan 3.harjoittelun vastuuopettajalle SANNA PIIKKI
Terapiasuhdeopintoihin liittyvät kysymykset: Jari Pihlava
HUOM! Selvitä hyvissä ajoin ennen harjoittelun alkua mitä harjoittelupaikka vaatii opiskelijalta esim. henkilökortti, rokotussuoja jne. Lisätietoja ja ohjeita löytyy harjoittelujen wikisivuilta.
Harjoittelujen WIKI-Sivuilta lainattua:
Opiskelija selvittää minkälainen rokotussuoja harjoittelukontekstissa vaaditaan ja huolehtii rokotukset kuntoon ennen harjoittelujakson alkua.
Lisätietoa YTHS ja Terveyden ja hyvinvoinnin laitos (THL)
Evaluation scale
Hyväksytty/Hylätty
Assessment criteria, approved/failed
Hyväksytty
Opiskelija osaa:
- osoittaa perehtyneisyyden alan tietoperustaan ja ydinainekseen
- etsiä tietoa monipuolisista tietolähteistä
- toimia erilaisissa tehtävissä eri toimintaympäristöissä
- osoittaa saavuttaneensa ydinosaamisen tavoitteet
- osoittaa perehtyneisyyden keskeisiin ammattialan
turvallisuuskäytänteisiin
- toimia eettisten periaatteiden mukaisesti
- tuoda osaamisensa ryhmän tai projektin käyttöön
Hylätty
- ei riittävästi hallitse tai arvosta alan tietoa
- ei tunne tai osaa käyttää alan käsitteitä
- riittämätön ammatillinen taito
- ei toimi koulutuksen ja ohjauksen mukaisesti
- ei pyri kehittämään itseään ja toimintaansa
- suhtautuu piittaamattomasti ammattialan turvallisuuteen tai eettiseen
toimintaan
- ei motivoidu tai osallistu ryhmä- ja kehittämistyöhön
Assessment methods and criteria
Arviointi perustuu jatkuvaan arviointiin, itsearviointiin, oppimistehtäviin ja työelämäohjaajan palautteeseen. (100%)
Opettaja antaa kirjallista palautetta harjoittelun tehtävistä ja kirjaa omat näkökulmansa tavoitteiden saavuttamisesta.
Hyväksytty-Hylätty
Prerequisites
Toimintaterapeutti terapiasuhteen rakentajana
Harjoittelu 1 Toimintakyvyn arviointi
Toimintakyvyn arviointi ja tutkimus 1 ja 2
Terapeuttinen toiminta opiskelussa, työssä ja vapaa-ajan toiminnassa
Terapeuttinen toiminta ryhmissä
Further information
Opintojakso sisältää harjoittelua 12 op ja 3 op terapiasuhdeopintoja
Enrollment
29.11.2021 - 12.12.2021
Timing
14.03.2022 - 22.05.2022
Number of ECTS credits allocated
15 op
Virtual portion
1 op
Mode of delivery
94 % Contact teaching, 6 % Distance learning
Unit
School of Wellbeing
Campus
Myllypurontie 1
Teaching languages
- Finnish
Degree programmes
- Occupational Therapy
Teachers
- Jasu Forss
- Sanna Piikki
- Jari Pihlava
- Sanna Saikko
Teacher in charge
Sanna Piikki
Groups
-
SXI20S2Toimintaterapian tutkinto-ohjelma monimuoto
Objective
Opiskelija osaa suunnitella ja toteuttaa yksilö- ja ryhmäterapiaprosesseja. Opiskelija osaa arvioida asiakkaiden ja ryhmän toimintamahdollisuuksiin vaikuttavia tekijöitä opiskelun, työn ja vapaa-ajan osa-alueilla. Opiskelija tuntee psykodynaamiset ilmiöt ja osaa kohdata erilaisissa kriiseissä olevia ihmisiä. Hän osaa ottaa psykodynaamiset tekijät huomioon terapiaprosessin suunnittelussa ja toteutuksessa. Opiskelija osaa ohjata ryhmiä ja arvioida asiakkaan toimintaa ryhmissä ja verkostoissa. Hän osaa reflektoida ja hyödyntää ammatillista harkintaa terapiatilanteissa. Hän tunnistaa itselleen ominaiset vuorovaikutustyylit ja osaa käyttää niitä tarkoituksenmukaisesti. Opiskelija osaa reflektoida omia ohjaamis- ja konsultointitaitoja. Opiskelija käsittelee tekemiään havaintoja ja tuloksia vastavuoroisesti asiakkaan kanssa. Opiskelija osaa dokumentoida tekemänsä havainnot ja viestiä ne työryhmässä. Opiskelija kunnioittaa toisten asiantuntijuutta ja ymmärtää kollektiivisen asiantuntijuuden merkityksen kumppanuustoiminnassa. Opiskelija osaa käyttää ohjausta ryhmäprosessin ja ammatillisen kasvunsa tukena.
Content
• Asiakaan toiminta erilaisissa ryhmissä ja verkostoissa
• Toimintaterapiaprosessin suunnittelu, toteuttaminen ja
dokumentointi yhdessä asiakkaan kanssa
• Ryhmätilanteiden suunnittelu, havainnointi ja toteutus
• Ryhmätoiminnan analyysi ja synteesi
• Työryhmässä ja omaisten kanssa toimiminen
• Kumppanuustoiminta
• Vuorovaikutusmallit
• Psykodynaamiset tekijät, transferenssi
• Kriisitilanteiden hallinta
• Työnohjaus
• Ammatillisen kasvun osa 3
Location and time
Opintojaksosta varsinaista harjoittelua 21.3 -12.5.2022 (37 arkipv) , harjoittelujakson aikana joitakin päiviä, jotka toteutuvat koulupäivinä kts. lukujärjestys/ 3.harjoittelun wiki-sivut.
Ennen harjoittelua ja harjoittelun jälkeen toteutuu koulupäiviä liittyen Terapiasuhdeopintoihin, sekä harjoittelun päätökseen. Nämä ovat osa opintojaksoa. Tarkemmat ajankohdat: kts. lukujärjestys.
Materials
Opiskelijan aiemman osaamisen ja harjoittelupaikan mukaisesti.
3. Harjoittelun tarkemmat tiedot löytyvät harjoittelun Wiki-sivulta: https://wiki.metropolia.fi/pages/viewpage.action?pageId=76939850
Kyseisen sivun ohjeet päivitetään ennen lukujärjestykseen merkittyä harjoitteluinfoa.
Harjoitteluun liittyviä yleisiäohjeita (esim. rokotukset jne) harjoittelujen wiki-sivun kautta: https://wiki.metropolia.fi/pages/viewpage.action?pageId=149655596
Teaching methods
Yksilö- ja pienryhmäohjaus, harjoitustehtävät ja toimintaterapeutin työtehtävät harjoittelupaikalla
Terapiasuhde opintoja n. 2op
Tutoropettajan pitämä ammatillinen kasvu
Employer connections
-
Exam schedules
-
International connections
-
Completion alternatives
-
Further information
Ennen harjoittelujaksoa opiskelija hakee itselleen harjoittelupaikan:
-Harjoittelupaikan tulee olla mahdollisimman erilainen kuin 2.harjoittelun paikka (ja jos sinulla on jo tarkat visiot 4.harkan paikasta, niin myös erilainen kuin se)
-Jos 2.harjoittelussa ei ollut tt-ohjaajaa, niin 3.harjoittelussa tulee olla.
- Harjoittelupaikalla tulee olla mahdollisuus osallistua/toteuttaa toimintaterapeutin työtehtäviä sekä saada ohjausta
Kun opiskelijan on saanut itselleen harjoittelupaikan jobiilista tai muualta, ilmoitetaan tiedot koululle harjoittelun wiki-sivuilta löytyvän lomakkeen avulla.
Harjoittleupaikan tulisi olla tiedossa viimeistään n. 2viikkoa ennen harjoittelujakson alkua. Tarvittaessa ota yhteys 3.harjoittelun vastuuopettaja Sanna Piikki
Ohjeita paikan hakemiseen löytyy harjoittelujen Wiki-sivuilta.
Katso aikataulun tarkemmat tiedot lukujärjestyksestä. Harjoittelun aikana myös ohjausta/ opetusta koululla.
Harjoittelusta pidetään erillinen info opiskelijoille, jonka aikataulu löytyy lukujärjestyksestä.
Harjoittelussa läsnäolo on pakollista, työmäärä n. 40h /viikko.
Jos sairasloma päiviä kertyy yli 3, tulee ne korvata.
Lisäkysymykset /ahot -hakemukset osoitetaan 3.harjoittelun vastuuopettajalle SANNA PIIKKI
Terapiasuhdeopintoihin liittyvät kysymykset: Jari Pihlava
HUOM! Selvitä hyvissä ajoin ennen harjoittelun alkua mitä harjoittelupaikka vaatii opiskelijalta esim. henkilökortti, rokotussuoja jne. Lisätietoja ja ohjeita löytyy harjoittelujen wikisivuilta.
Sivuilta lainattua:
Opiskelija selvittää minkälainen rokotussuoja harjoittelukontekstissa vaaditaan ja huolehtii rokotukset kuntoon ennen harjoittelujakson alkua.
Lisätietoa YTHS ja Terveyden ja hyvinvoinnin laitos (THL)
Evaluation scale
Hyväksytty/Hylätty
Assessment criteria, approved/failed
Hyväksytty
Opiskelija osaa:
- osoittaa perehtyneisyyden alan tietoperustaan ja ydinainekseen
- etsiä tietoa monipuolisista tietolähteistä
- toimia erilaisissa tehtävissä eri toimintaympäristöissä
- osoittaa saavuttaneensa ydinosaamisen tavoitteet
- osoittaa perehtyneisyyden keskeisiin ammattialan
turvallisuuskäytänteisiin
- toimia eettisten periaatteiden mukaisesti
- tuoda osaamisensa ryhmän tai projektin käyttöön
Hylätty
- ei riittävästi hallitse tai arvosta alan tietoa
- ei tunne tai osaa käyttää alan käsitteitä
- riittämätön ammatillinen taito
- ei toimi koulutuksen ja ohjauksen mukaisesti
- ei pyri kehittämään itseään ja toimintaansa
- suhtautuu piittaamattomasti ammattialan turvallisuuteen tai eettiseen
toimintaan
- ei motivoidu tai osallistu ryhmä- ja kehittämistyöhön
Assessment methods and criteria
Arviointi perustuu jatkuvaan arviointiin, itsearviointiin, oppimistehtäviin ja työelämäohjaajan palautteeseen. (100%)
Opettaja antaa kirjallista palautetta harjoittelun tehtävistä ja kirjaa omat näkökulmansa tavoitteiden saavuttamisesta.
Hyväksytty-Hylätty
Prerequisites
Toimintaterapeutti terapiasuhteen rakentajana
Harjoittelu 1 Toimintakyvyn arviointi
Toimintakyvyn arviointi ja tutkimus 1 ja 2
Terapeuttinen toiminta opiskelussa, työssä ja vapaa-ajan toiminnassa
Terapeuttinen toiminta ryhmissä
Further information
Opintojakso sisältää harjoittelua 12 op ja 3 op terapiasuhdeopintoja