Skip to main content

Work Methods of Health Promotion and VaccinationsLaajuus (5 cr)

Code: SX00BO67

Credits

5 op

Objective

Students
- can explain premises of health promotion in public health nurses’ work.
- understand questions related to ethics and legal aspects when applying health promotion methods and vaccinations
- can apply evidence-based health promotion methods to promote the health of individuals, families, groups, communities and population in a client-oriented way
- know how to implement and evaluate health communication and develop their health communication competence
- are familiar with the connection between international and social changes to environment and health as well as take into consideration various factors promoting and threatening health
- can apply national and international rules and regulations to their work preventing and treating communicable diseases
- can plan, implement and evaluate the vaccination of clients of all ages, travellers and immigrants as well as apply vaccination programme individually
- rely their vaccinating on evidence-based knowledge and can evaluate and develop their vaccination competence.

Content

Promotion and prevention in the work of public health nurses
Professional identity of public health nurses
Functional models and work methods of health promotion in the health promotion of individuals, families, groups, communities and population
Client education of groups related to current national health challenges
Information and communication technology in public health nursing
Health communication and marketing
Legislation and operating system of environmental health care
Global, national and local environmental factors promoting and threatening health
Environmental responsibility, sustainable development and health protection
Evaluation methods of environmental health
Prevention of communicable diseases and laws and regulations related to it
Prevalence of communicable diseases and their follow-up
The most common health risks of travellers and communicable diseases
Vaccinating travellers and vaccination plans
Vaccinations of immigrants
Ethical questions on vaccinations
Development process of vaccines and monitoring practices

Assessment criteria, satisfactory (1)

Evaluating competences
evaluation criteria competent/intermediate level is used.

Assessment criteria, approved/failed

Student
- can search for professional knowledge regarding a single issue
- is familiar with the professional knowledge base of the field
- distinguishes informal information from research knowledge
- can act in individual professional situations according to instruction
- aims to act in a client-oriented way
- proves to have adequate skills to act in professional situations
- is familiar with the ethical principles of the field
- can work as a member of a work group
- is able to evaluate personal strengths and development needs.

Enrollment

28.11.2022 - 31.01.2023

Timing

23.01.2023 - 31.03.2023

Number of ECTS credits allocated

5 op

Virtual portion

3 op

Mode of delivery

40 % Contact teaching, 60 % Distance learning

Unit

School of Health Care

Campus

Myllypurontie 1

Teaching languages
  • Finnish
Seats

20 - 40

Degree programmes
  • Public Health Nursing
Teachers
  • Henna Hertell
  • Maria Kauppinen
Teacher in charge

Maria Kauppinen

Groups
  • SXQ23K2
    Terveydenhoitotyön tutkinto-ohjelma monimuoto

Objective

Opiskelija
- osaa selittää terveyden edistämisen lähtökohdat terveydenhoitajatyössä
- ymmärtää eettisyyteen ja laillisuuteen liittyvät kysymykset terveyden edistämisen työmenetelmien soveltamisessa ja rokottamisessa
- osaa soveltaa näyttöön perustuvia terveyden edistämisen työmenetelmiä asiakaslähtöisesti yksilön, perheen, ryhmän, yhteisön ja väestön terveyden edistämisessä
- osaa toteuttaa ja arvioida terveysviestintää ja kehittää terveysviestintäosaamistaan
- tuntee kansainvälistymisen ja yhteiskunnallisten muutosten yhteydet ympäristöön ja terveyteen ja ottaa toiminnassaan huomioon erilaiset terveyttä vahvistavat sekä uhkaavat tekijät
- osaa soveltaa työssään tartuntatautien ehkäisyyn ja hoitoon liittyviä kansallisia ja kansainvälisiä ohjeita sekä säädöksiä
- osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida eri-ikäisten asiakkaiden, matkailijan ja maahanmuuttajan rokottamisen sekä soveltaa rokotusohjelmaa asiakaslähtöisesti
- perustaa rokottamisen tutkittuun tietoon ja osaa arvioida ja kehittää rokotusosaamistaan.

Content

Promootio ja preventio terveydenhoitajan työssä
Terveydenhoitajan ammatti-identiteetti
Terveyden edistämisen toimintamalleja ja työmenetelmiä yksilön, perheen, ryhmän, yhteisön ja väestön terveyden edistämisessä
Ajankohtaisiin kansanterveyshaasteisiin liittyvien ryhmien ohjaus
Tieto- ja viestintäteknologia terveydenhoitajatyössä
Terveysviestintä ja - markkinointi
Ympäristöterveydenhuollon lainsäädäntö ja toimintajärjestelmä
Terveyttä vahvistavat ja uhkaavat globaalit, kansalliset ja paikaliset ympäristötekijät
Ympäristövastuullisuus, kestävä kehitys ja terveydensuojelu
Ympäristöterveyden arviointimenetelmät
Tartuntatautien ehkäisy ja siihen liittyvät lait sekä ohjeet
Tartuntatautitilanteen seuranta
Matkailijoiden yleisimmät terveysriskit ja tartuntataudit
Matkailijoiden rokottaminen ja rokotussuunnitelmat
Maahanmuuttajien rokottaminen
Rokottamisen eettiset kysymykset
Rokotteiden kehittämisprosessi ja valvontakäytänteet

Location and time

Orientaatio ja luennot sekä seminaari: merkitään lukujärjestykseen. Orientaatiossa läsnäolovelvoite.

Materials

Oppimismateriaali:
Terveyden edistämisen menetelmät:
Haarala P, Honkanen H, Mellin O-K ja Tervaskanto-Mäentausta T. 2015. Terveydenhoitajan osaaminen.
Sivut: 7-24,46-61, 85-218, 392-393.
Pietilä A-M (toim.) 2010. Terveyden edistäminen. Teorioista toimintaan. WSOYpro. Sivut: . S. 32 – 52, 99-129
Luentomateriaalit ja artikkelit
Kulttuurinen terveydenhoitajatyö: kulttuurisuus-artikkelit löytyvät opintojakson Moodlen työtilasta.
Ympäristölähtöinen terveydenhoitajatyö: Moodle-tehtävät
Rokotusosaamisen syventäminen: Moodle

Opettajan laatimat tehtävät ja MATERIAALIT ovat Tekijänoikeuslain (404/61) mukaisia teoksia, joihin opettajalla on tekijänoikeus. Tehtäviä JA MATERIAALEJA ei saa käyttää muuten kuin omissa opinnoissaan. Niiden julkinen levittäminen on sallittua vain opettajan luvalla.

Teaching methods

Aktivoivat luennot
Opetuskeskustelu
Seminaari, ryhmätyöskentely
Verkko opinnot, Moodle
Itsenäinen työskentely

Employer connections

Ei

Exam schedules

Terveyden edistämisen työmenetelmät- numeraalisesti arvioitava seminaariryhmätyö


Rokotusosaamisen tentti Moodlessa: yksilötentti

Hylätyn opintosuorituksen toteutukseen liittyy kaksi ja hyväksytyn opintosuorituksen yksi mahdollisuus uusia opintosuoritus välittömästi seuraavissa uusintatilaisuuksissa. Mikäli arviointi perustuu suoritustapaan, jonka arviointimenetelmää ei voida toistaa (esimerkiksi pari- tai ryhmätentti), ei opiskelijalla ole mahdollisuutta korottaa arvosanaa. Tutkintosääntö 1.8.2020.

International connections

Ei

Completion alternatives

Ei ole

Student workload

Terveyden edistämisen työmenetelmät: 2,5 op
Kulttuuri- ja ympäristöterveydenhuolto 1,5 op
Rokotusosaamisen syventäminen 1 op

Further information

Orientaatiossa ja seminaareissa läsnäolovelvoite. Poissaoloa menetelmien lähiopetuksesta voi olla enentään 4t, opettaja voi pyytää tästäkin kerrasta korvaavan suorituksen.
Vierailijoiden luennot: läsnäolovelvoite.
Terveyden edistäminen -opintojakso tulee olla suoritettuna, kun aloittaa Terveyden edistämisen työmenetelmät ja rokottaminen opintojakson.
https://www.metropolia.fi/fi/metropoliasta/tietosuoja-ja-gdpr/tietosuojaselosteet/metropolian-opiskelija-ja-opintotietorekisteri

Evaluation scale

0-5

Assessment criteria, satisfactory (1)

Arviointikriteerit ks. liite.
Osaamisen arvioinnissa käytetään arviointikriteereiden tasoa edistynyt.

Assessment criteria, approved/failed

Opiskelija
- osaa etsiä tietoa monipuolisesti oman ammattialan tietolähteistä ja käyttää alan tietoperustaa
- osoittaa perehtyneisyyden ammattialan tietoperustaan ja ydinainekseen
- osoittaa saavuttaneensa riittävät tiedot pystyäkseen toimimaan ammatillisissa tilanteissa
- osaa toimia asiakaslähtöisesti
- ratkaisee ammatillisia tehtäviä ja ongelmia
- toimii turvallisesti ja ammattialan eettisten periaatteiden mukaisesti
- osaa tuoda osaamisensa ryhmän tai projektin käyttöön
- kykenee arvioimaan omia vahvuuksiaan ja kehittymistarpeitaan.

Assessment methods and criteria

Oppimistehtävät Moodlessa: hyv/ täyd/ hyl

Numeraalisesti arvioitava ryhmätehtävä Terveyden edistämisen työmenetelmät K1-K5
Arviointikriteerit ks. opetussuunnitelman liite "Osaamisen arviointikehikko".
Osaamisen arvioinnissa käytetään arviointikehikon tasoa asiantuntija.


Rokottaminen: portfolion hyv/hyl, Yksilötentti hyv/hyl

Enrollment

02.05.2022 - 15.05.2022

Timing

15.08.2022 - 04.11.2022

Number of ECTS credits allocated

5 op

Virtual portion

2 op

Mode of delivery

60 % Contact teaching, 40 % Distance learning

Unit

School of Health Care

Campus

Myllypurontie 1

Teaching languages
  • Finnish
Seats

20 - 40

Degree programmes
  • Public Health Nursing
Teachers
  • Maria Kauppinen
  • Tiina Ahti
Teacher in charge

Maria Kauppinen

Groups
  • SXQ20K1
    Terveydenhoitotyön tutkinto-ohjelma päivä

Objective

Opiskelija
- osaa selittää terveyden edistämisen lähtökohdat terveydenhoitajatyössä
- ymmärtää eettisyyteen ja laillisuuteen liittyvät kysymykset terveyden edistämisen työmenetelmien soveltamisessa ja rokottamisessa
- osaa soveltaa näyttöön perustuvia terveyden edistämisen työmenetelmiä asiakaslähtöisesti yksilön, perheen, ryhmän, yhteisön ja väestön terveyden edistämisessä
- osaa toteuttaa ja arvioida terveysviestintää ja kehittää terveysviestintäosaamistaan
- tuntee kansainvälistymisen ja yhteiskunnallisten muutosten yhteydet ympäristöön ja terveyteen ja ottaa toiminnassaan huomioon erilaiset terveyttä vahvistavat sekä uhkaavat tekijät
- osaa soveltaa työssään tartuntatautien ehkäisyyn ja hoitoon liittyviä kansallisia ja kansainvälisiä ohjeita sekä säädöksiä
- osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida eri-ikäisten asiakkaiden, matkailijan ja maahanmuuttajan rokottamisen sekä soveltaa rokotusohjelmaa asiakaslähtöisesti
- perustaa rokottamisen tutkittuun tietoon ja osaa arvioida ja kehittää rokotusosaamistaan.

Content

Promootio ja preventio terveydenhoitajan työssä
Terveydenhoitajan ammatti-identiteetti
Terveyden edistämisen toimintamalleja ja työmenetelmiä yksilön, perheen, ryhmän, yhteisön ja väestön terveyden edistämisessä
Ajankohtaisiin kansanterveyshaasteisiin liittyvien ryhmien ohjaus
Tieto- ja viestintäteknologia terveydenhoitajatyössä
Terveysviestintä ja - markkinointi
Ympäristöterveydenhuollon lainsäädäntö ja toimintajärjestelmä
Terveyttä vahvistavat ja uhkaavat globaalit, kansalliset ja paikaliset ympäristötekijät
Ympäristövastuullisuus, kestävä kehitys ja terveydensuojelu
Ympäristöterveyden arviointimenetelmät
Tartuntatautien ehkäisy ja siihen liittyvät lait sekä ohjeet
Tartuntatautitilanteen seuranta
Matkailijoiden yleisimmät terveysriskit ja tartuntataudit
Matkailijoiden rokottaminen ja rokotussuunnitelmat
Maahanmuuttajien rokottaminen
Rokottamisen eettiset kysymykset
Rokotteiden kehittämisprosessi ja valvontakäytänteet

Location and time

Orientaatio ja luennot sekä seminaari: merkitään lukujärjestykseen. Orientaatiossa läsnäolovelvoite.

Materials

Oppimis- ja tenttikirjallisuus tarkentuvat lähempänä opetuksen ajakohtaa.
Terveyden edistämisen menetelmät:
Haarala P, Honkanen H, Mellin O-K ja Tervaskanto-Mäentausta T. 2015. Terveydenhoitajan osaaminen.
Sivut: 7-24,46-61, 85-218, 392-393.
Pietilä A-M (toim.) 2010. Terveyden edistäminen. Teorioista toimintaan. WSOYpro. Sivut: . S. 32 – 52, 99-129
Luentomateriaalit ja artikkelit
Kulttuurinen terveydenhoitajatyö: tenttiin tulevat kulttuurisuus-artikkelit löytyvät opintojakson Moodlen työtilasta.
Ympäristölähtöinen terveydenhoitajatyö: Moodle-tehtävät
Rokotusosaamisen syventäminen: Moodle

Opettajan laatimat tehtävät ja MATERIAALIT ovat Tekijänoikeuslain (404/61) mukaisia teoksia, joihin opettajalla on tekijänoikeus. Tehtäviä JA MATERIAALEJA ei saa käyttää muuten kuin omissa opinnoissaan. Niiden julkinen levittäminen on sallittua vain opettajan luvalla.

Teaching methods

Aktivoivat luennot
Opetuskeskustelu
Seminaari, ryhmätyöskentely
Verkko opinnot, Moodle
Itsenäinen työskentely

Näkökulmia terveydenhoitajan uramahdollisuuksiin -webinaari terveydenhoitajaopiskelijoille 7.9.2022, klo 9-12, Zoom.

Employer connections

Ei

Exam schedules

Terveyden edistämisen työmenetelmät sekä kulttuuri- ja ympäristöterveydenhuolto: ryhmätentti.
Uusintatentti on yksilötentti.
Rokotusosaamisen tentti Moodlessa: yksilötentti
Uusintatentit: marraskuu ja joulukuu 2022.
Hylätyn opintosuorituksen toteutukseen liittyy kaksi ja hyväksytyn opintosuorituksen yksi mahdollisuus uusia opintosuoritus välittömästi seuraavissa uusintatilaisuuksissa. Mikäli arviointi perustuu suoritustapaan, jonka arviointimenetelmää ei voida toistaa (esimerkiksi pari- tai ryhmätentti), ei opiskelijalla ole mahdollisuutta korottaa arvosanaa. Tutkintosääntö 1.8.2020.

International connections

Ei

Completion alternatives

Ei ole

Student workload

Terveyden edistämisen työmenetelmät: 2,5 op
Kulttuuri- ja ympäristöterveydenhuolto 1,5 op
Rokotusosaamisen syventäminen 1 op

Further information

Orientaatiossa ja seminaareissa läsnäolovelvoite. Poissaoloa menetelmien lähiopetuksesta voi olla enentään 4t, opettaja voi pyytää tästäkin kerrasta korvaavan suorituksen.
Vierailijoiden luennot: läsnäolovelvoite.
Terveyden edistäminen -opintojakso tulee olla suoritettuna, kun aloittaa Terveyden edistämisen työmenetelmät ja rokottaminen opintojakson.
https://www.metropolia.fi/fi/metropoliasta/tietosuoja-ja-gdpr/tietosuojaselosteet/metropolian-opiskelija-ja-opintotietorekisteri

Evaluation scale

0-5

Assessment criteria, satisfactory (1)

Arviointikriteerit ks. liite.
Osaamisen arvioinnissa käytetään arviointikriteereiden tasoa edistynyt.

Assessment criteria, approved/failed

Opiskelija
- osaa etsiä tietoa monipuolisesti oman ammattialan tietolähteistä ja käyttää alan tietoperustaa
- osoittaa perehtyneisyyden ammattialan tietoperustaan ja ydinainekseen
- osoittaa saavuttaneensa riittävät tiedot pystyäkseen toimimaan ammatillisissa tilanteissa
- osaa toimia asiakaslähtöisesti
- ratkaisee ammatillisia tehtäviä ja ongelmia
- toimii turvallisesti ja ammattialan eettisten periaatteiden mukaisesti
- osaa tuoda osaamisensa ryhmän tai projektin käyttöön
- kykenee arvioimaan omia vahvuuksiaan ja kehittymistarpeitaan.

Assessment methods and criteria

Oppimistehtävät Moodlessa: hyv/ täyd/ hyl
Ryhmätentti: Terveyden edistämisen työmenetelmät ja kulttuurilähtöinen th työ T1-K5
Rokottaminen: portfolion hyv/hyl, Yksilötentti hyv/hyl

Enrollment

29.11.2021 - 30.01.2022

Timing

24.01.2022 - 30.03.2022

Number of ECTS credits allocated

5 op

Virtual portion

2 op

Mode of delivery

60 % Contact teaching, 40 % Distance learning

Unit

School of Health Care

Campus

Myllypurontie 1

Teaching languages
  • Finnish
Seats

20 - 40

Degree programmes
  • Public Health Nursing
Teachers
  • Henna Hertell
  • Maria Kauppinen
  • Tiina Ahti
Teacher in charge

Henna Hertell

Groups
  • SXQ22K2
    Terveydenhoitotyön tutkinto-ohjelma, monimuoto, 90 op

Objective

Opiskelija
- osaa selittää terveyden edistämisen lähtökohdat terveydenhoitajatyössä
- ymmärtää eettisyyteen ja laillisuuteen liittyvät kysymykset terveyden edistämisen työmenetelmien soveltamisessa ja rokottamisessa
- osaa soveltaa näyttöön perustuvia terveyden edistämisen työmenetelmiä asiakaslähtöisesti yksilön, perheen, ryhmän, yhteisön ja väestön terveyden edistämisessä
- osaa toteuttaa ja arvioida terveysviestintää ja kehittää terveysviestintäosaamistaan
- tuntee kansainvälistymisen ja yhteiskunnallisten muutosten yhteydet ympäristöön ja terveyteen ja ottaa toiminnassaan huomioon erilaiset terveyttä vahvistavat sekä uhkaavat tekijät
- osaa soveltaa työssään tartuntatautien ehkäisyyn ja hoitoon liittyviä kansallisia ja kansainvälisiä ohjeita sekä säädöksiä
- osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida eri-ikäisten asiakkaiden, matkailijan ja maahanmuuttajan rokottamisen sekä soveltaa rokotusohjelmaa asiakaslähtöisesti
- perustaa rokottamisen tutkittuun tietoon ja osaa arvioida ja kehittää rokotusosaamistaan.

Content

Promootio ja preventio terveydenhoitajan työssä
Terveydenhoitajan ammatti-identiteetti
Terveyden edistämisen toimintamalleja ja työmenetelmiä yksilön, perheen, ryhmän, yhteisön ja väestön terveyden edistämisessä
Ajankohtaisiin kansanterveyshaasteisiin liittyvien ryhmien ohjaus
Tieto- ja viestintäteknologia terveydenhoitajatyössä
Terveysviestintä ja - markkinointi
Ympäristöterveydenhuollon lainsäädäntö ja toimintajärjestelmä
Terveyttä vahvistavat ja uhkaavat globaalit, kansalliset ja paikaliset ympäristötekijät
Ympäristövastuullisuus, kestävä kehitys ja terveydensuojelu
Ympäristöterveyden arviointimenetelmät
Tartuntatautien ehkäisy ja siihen liittyvät lait sekä ohjeet
Tartuntatautitilanteen seuranta
Matkailijoiden yleisimmät terveysriskit ja tartuntataudit
Matkailijoiden rokottaminen ja rokotussuunnitelmat
Maahanmuuttajien rokottaminen
Rokottamisen eettiset kysymykset
Rokotteiden kehittämisprosessi ja valvontakäytänteet

Location and time

Orientaatio: merkitty lukujärjestykseen. Orientaatiossa läsnäolovelvoite.

Materials

Tenttikirjallisuus:
Terveyden edistämisen menetelmät:
Haarala P, Honkanen H, Mellin O-K ja Tervaskanto-Mäentausta T. 2015. Terveydenhoitajan osaaminen.
Sivut: 7-24,46-61, 85-218, 392-393.
Pietilä A-M (toim.) 2010. Terveyden edistäminen. Teorioista toimintaan. WSOYpro. Sivut: . S. 32 – 52, 99-129
Luentomateriaalit ja artikkelit
Kulttuurinen terveydenhoitajatyö: tenttiin tulevat kulttuurisuus-artikkelit löytyvät opintojakson moodlen työtilasta.
Ympäristölähtöinen terveydenhoitajatyö: Moodletehtävät
Rokotusosaamisen syventäminen Moodle

Teaching methods

Aktivoivat luennot
Opetuskeskustelu
Seminaari, ryhmätyöskentely
Verkko opinnot, Moodle
Itsenäinen työskentely

Employer connections

Ei

Exam schedules

Terveyden edistämisen työmenetelmät ryhmätentti.
Uusintatentti on yksilötentti.
Rokotusosaamisen tentti Moodlessa: yksilötentti
Uusintatentit: toukokuu ja kesäkuu 2022
Hylätyn opintosuorituksen toteutukseen liittyy kaksi ja hyväksytyn opintosuorituksen yksi mahdollisuus uusia opintosuoritus välittömästi seuraavissa uusintatilaisuuksissa. Mikäli arviointi perustuu suoritustapaan, jonka arviointimenetelmää ei voida toistaa (esimerkiksi pari- tai ryhmätentti), ei opiskelijalla ole mahdollisuutta korottaa arvosanaa. Tutkintosääntö 1.8.2020.

International connections

Ei

Completion alternatives

Ei ole

Student workload

Terveyden edistämisen työmenetelmät: 2,5 op
Kulttuuri- ja ympäristöterveydenhuolto 1,5 op
Rokotusosaamisen syventäminen 1 op

Further information

Orientaatiossa ja seminaareissa läsnäolovelvoite. Poissaoloa menetelmien lähiopetuksesta voi olla enentään 4t, opettaja voi pyytää tästäkin kerrasta korvaavan suorituksen.
Vierailijoiden luennot: läsnäolovelvoite.
Terveyden edistäminen -opintojakso tulee olla suoritettuna, kun aloittaa Terveyden edistämisen työmenetelmät ja rokottaminen opintojakson.
https://www.metropolia.fi/fi/metropoliasta/tietosuoja-ja-gdpr/tietosuojaselosteet/metropolian-opiskelija-ja-opintotietorekisteri

Evaluation scale

0-5

Assessment criteria, satisfactory (1)

Arviointikriteerit ks. liite.
Osaamisen arvioinnissa käytetään arviointikriteereiden tasoa edistynyt.

Assessment criteria, approved/failed

Opiskelija
- osaa etsiä tietoa monipuolisesti oman ammattialan tietolähteistä ja käyttää alan tietoperustaa
- osoittaa perehtyneisyyden ammattialan tietoperustaan ja ydinainekseen
- osoittaa saavuttaneensa riittävät tiedot pystyäkseen toimimaan ammatillisissa tilanteissa
- osaa toimia asiakaslähtöisesti
- ratkaisee ammatillisia tehtäviä ja ongelmia
- toimii turvallisesti ja ammattialan eettisten periaatteiden mukaisesti
- osaa tuoda osaamisensa ryhmän tai projektin käyttöön
- kykenee arvioimaan omia vahvuuksiaan ja kehittymistarpeitaan.

Assessment methods and criteria

Oppimistehtävät: hyv/ täyd/ hyl
Ryhmätentti: Terveyden edistämisen työmenetelmät ja kulttuurilähtöinen th työ T1-K5
Rokottaminen: portfolion hyv/hyl, Yksilötentti hyv/hyl
Moodle -tehtävä: Ympäristöterveyden edistäminen

Enrollment

29.11.2021 - 12.12.2021

Timing

10.01.2022 - 01.04.2022

Number of ECTS credits allocated

5 op

Virtual portion

2 op

Mode of delivery

60 % Contact teaching, 40 % Distance learning

Unit

School of Health Care

Campus

Myllypurontie 1

Teaching languages
  • Finnish
Seats

20 - 40

Degree programmes
  • Public Health Nursing
Teachers
  • Henna Hertell
  • Maria Kauppinen
  • Tiina Ahti
  • Hanna Vatanen
Teacher in charge

Henna Hertell

Groups
  • SXQ19S1
    Terveydenhoitotyön tutkinto-ohjelma

Objective

Opiskelija
- osaa selittää terveyden edistämisen lähtökohdat terveydenhoitajatyössä
- ymmärtää eettisyyteen ja laillisuuteen liittyvät kysymykset terveyden edistämisen työmenetelmien soveltamisessa ja rokottamisessa
- osaa soveltaa näyttöön perustuvia terveyden edistämisen työmenetelmiä asiakaslähtöisesti yksilön, perheen, ryhmän, yhteisön ja väestön terveyden edistämisessä
- osaa toteuttaa ja arvioida terveysviestintää ja kehittää terveysviestintäosaamistaan
- tuntee kansainvälistymisen ja yhteiskunnallisten muutosten yhteydet ympäristöön ja terveyteen ja ottaa toiminnassaan huomioon erilaiset terveyttä vahvistavat sekä uhkaavat tekijät
- osaa soveltaa työssään tartuntatautien ehkäisyyn ja hoitoon liittyviä kansallisia ja kansainvälisiä ohjeita sekä säädöksiä
- osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida eri-ikäisten asiakkaiden, matkailijan ja maahanmuuttajan rokottamisen sekä soveltaa rokotusohjelmaa asiakaslähtöisesti
- perustaa rokottamisen tutkittuun tietoon ja osaa arvioida ja kehittää rokotusosaamistaan.

Content

Promootio ja preventio terveydenhoitajan työssä
Terveydenhoitajan ammatti-identiteetti
Terveyden edistämisen toimintamalleja ja työmenetelmiä yksilön, perheen, ryhmän, yhteisön ja väestön terveyden edistämisessä
Ajankohtaisiin kansanterveyshaasteisiin liittyvien ryhmien ohjaus
Tieto- ja viestintäteknologia terveydenhoitajatyössä
Terveysviestintä ja - markkinointi
Ympäristöterveydenhuollon lainsäädäntö ja toimintajärjestelmä
Terveyttä vahvistavat ja uhkaavat globaalit, kansalliset ja paikaliset ympäristötekijät
Ympäristövastuullisuus, kestävä kehitys ja terveydensuojelu
Ympäristöterveyden arviointimenetelmät
Tartuntatautien ehkäisy ja siihen liittyvät lait sekä ohjeet
Tartuntatautitilanteen seuranta
Matkailijoiden yleisimmät terveysriskit ja tartuntataudit
Matkailijoiden rokottaminen ja rokotussuunnitelmat
Maahanmuuttajien rokottaminen
Rokottamisen eettiset kysymykset
Rokotteiden kehittämisprosessi ja valvontakäytänteet

Location and time

Orientaatio: merkitty lukujärjestykseen. Orientaatiossa läsnäolovelvoite.

Materials

Tenttikirjallisuus:
Terveyden edistämisen menetelmät:
Haarala P, Honkanen H, Mellin O-K ja Tervaskanto-Mäentausta T. 2015. Terveydenhoitajan osaaminen.
Sivut: 7-24,46-61, 85-218, 392-393.
Pietilä A-M (toim.) 2010. Terveyden edistäminen. Teorioista toimintaan. WSOYpro. Sivut: . S. 32 – 52, 99-129
Luentomateriaalit ja artikkelit
Kulttuurinen terveydenhoitajatyö: tenttiin tulevat kulttuurisuus-artikkelit löytyvät opintojakson moodlen työtilasta.
Ympäristölähtöinen terveydenhoitajatyö: Moodletehtävät
Rokotusosaamisen syventäminen Moodle

Teaching methods

Aktivoivat luennot
Opetuskeskustelu
Seminaari, ryhmätyöskentely
Verkko opinnot, Moodle
Itsenäinen työskentely

Employer connections

Ei

Exam schedules

Terveyden edistämisen työmenetelmät ryhmätentti.
Uusintatentti on yksilötentti.
Rokotusosaamisen tentti Moodlessa: yksilötentti
Uusintatentit: toukokuu ja kesäkuu 2022
Hylätyn opintosuorituksen toteutukseen liittyy kaksi ja hyväksytyn opintosuorituksen yksi mahdollisuus uusia opintosuoritus välittömästi seuraavissa uusintatilaisuuksissa. Mikäli arviointi perustuu suoritustapaan, jonka arviointimenetelmää ei voida toistaa (esimerkiksi pari- tai ryhmätentti), ei opiskelijalla ole mahdollisuutta korottaa arvosanaa. Tutkintosääntö 1.8.2020.

International connections

Ei

Completion alternatives

Ei ole

Student workload

Terveyden edistämisen työmenetelmät: 2,5 op
Kulttuuri- ja ympäristöterveydenhuolto 1,5 op
Rokotusosaamisen syventäminen 1 op

Further information

Orientaatiossa ja seminaareissa läsnäolovelvoite. Poissaoloa menetelmien lähiopetuksesta voi olla enentään 4t, opettaja voi pyytää tästäkin kerrasta korvaavan suorituksen.
Vierailijoiden luennot: läsnäolovelvoite.
Terveyden edistäminen -opintojakso tulee olla suoritettuna, kun aloittaa Terveyden edistämisen työmenetelmät ja rokottaminen opintojakson.
https://www.metropolia.fi/fi/metropoliasta/tietosuoja-ja-gdpr/tietosuojaselosteet/metropolian-opiskelija-ja-opintotietorekisteri

Evaluation scale

0-5

Assessment criteria, satisfactory (1)

Arviointikriteerit ks. liite.
Osaamisen arvioinnissa käytetään arviointikriteereiden tasoa edistynyt.

Assessment criteria, approved/failed

Opiskelija
- osaa etsiä tietoa monipuolisesti oman ammattialan tietolähteistä ja käyttää alan tietoperustaa
- osoittaa perehtyneisyyden ammattialan tietoperustaan ja ydinainekseen
- osoittaa saavuttaneensa riittävät tiedot pystyäkseen toimimaan ammatillisissa tilanteissa
- osaa toimia asiakaslähtöisesti
- ratkaisee ammatillisia tehtäviä ja ongelmia
- toimii turvallisesti ja ammattialan eettisten periaatteiden mukaisesti
- osaa tuoda osaamisensa ryhmän tai projektin käyttöön
- kykenee arvioimaan omia vahvuuksiaan ja kehittymistarpeitaan.

Assessment methods and criteria

Oppimistehtävät: hyv/ täyd/ hyl
Ryhmätentti: Terveyden edistämisen työmenetelmät ja kulttuurilähtöinen th työ T1-K5
Rokottaminen: portfolion hyv/hyl, Yksilötentti hyv/hyl
Moodle -tehtävä: Ympäristöterveyden edistäminen