Skip to main content

Leadership and EntrepreneurshipLaajuus (5 cr)

Code: SX00BN80

Credits

5 op

Responsible person

Objective

Students
- understand the significance of health care development and are aware of its core organizational structures
- perceive the significance of management of efficient work communities and groups to promote the quality of care and service
- are aware of their responsibilities concerning self-management and update on their work-related skills
- are able to develop their overall responsibility towards client/patient care and are able to coordinate the holistic care of patients and clients according to their individual responsibility
- understand the basics of the financial structure of health care and know how to carry out cost-efficient actions
- understand the significance of entrepreneurship for society and the basics of health care entrepreneurship
- understand and recognize career development possibilities from the content-based and administrative viewpoint regarding their profession and work as well as their significance and responsibility from the social perspective.

Content

Social challenges and their impact on the development of health care and health services
Organizational structures and management systems of health care
Differences between various management theories and leadership practices
Management and quality of care and services
Working life skills: supervisory management and work community skills
Self-management and developing one’s own competence
Financing of health care, objectives of financial management and budgeting
The juxtaposition of public and private services: collaboration, tendering, reforming financial models and producing services
Basics of entrepreneurship
The significance of the private sector and forms of entrepreneurship to the social and health care sector
Possibilities for career development

Assessment criteria, satisfactory (1)

See a separate framework for evaluation. When evaluating the competences, the evaluation criteria for competent/intermediate level is used.

Assessment criteria, approved/failed

Student
- can search for knowledge resourcefully utilizing sources of the field and uses the knowledge base of the field
- is familiar with the knowledge base and core components of the profession
- has adequate professional skills to work in the profession
- can work in a client-oriented way
- solves professional tasks and problems
- works safely and in accordance with the ethical principles of the field
- displays competence benefitting groups or projects
- is able to evaluate personal strengths and weaknesses and development needs

Enrollment

28.11.2022 - 11.12.2022

Timing

23.01.2023 - 19.05.2023

Number of ECTS credits allocated

5 op

Virtual portion

5 op

Mode of delivery

Distance learning

Unit

School of Rehabilitation and Examination

Campus

Myllypurontie 1

Teaching languages
  • Finnish
Seats

10 - 30

Degree programmes
  • Biomedical Laboratory Science
Teachers
  • Eero Kokko
  • Lotta Kuosmanen
Teacher in charge

Eero Kokko

Groups
  • SXJ20K1
    Bioanalytiikan tutkinto-ohjelma päivä

Objective

Opiskelija
- ymmärtää terveydenhuollon kehittämisen merkityksen ja on selvillä sen keskeisistä organisaatiorakenteista
- tunnistaa johtamisen merkityksen työyhteisön ja -ryhmän toimivuuteen hoidon ja palvelun laadun edistämiseksi
- tiedostaa vastuunsa itsensä johtamisesta ja omien työelämätaitojensa kehittämisestä
- pystyy kehittämään kokonaisvastuutaan asiakkaan/potilaan hoidossa ja osaa koordinoida asiakkaan/potilaan kokonaishoidon vastuunsa mukaisesti
- ymmärtää terveydenhuollon rahoituksen perusteet ja osaa toimia kustannustehokkaasti
- ymmärtää yrittäjyyden yhteiskunnallisen merkityksen sekä terveysalan yrittäjyyden perusteet
- tietää ja tunnistaa ammattiinsa ja työhönsä liittyvät sisällölliset ja hallinnolliset urakehitysmahdollisuudet sekä yhteiskunnallisen merkityksen ja vastuun.

Content

Yhteiskunnalliset haasteet ja niiden vaikutukset terveysalan ja terveyspalvelujen kehittämiseen
Terveydenhuollon organisaatiorakenteet ja johtamisjärjestelmät
Erilaisten johtamisteorioiden ja johtamiskäytäntöjen erot
Johtaminen ja hoidon sekä palvelun laatu
Työelämätaidot: lähijohtaminen ja työyhteisötaidot
Itsensä ja oman osaamisensa johtaminen
Terveydenhuollon rahoitus, talousjohtamisen tavoitteet ja taloudellisen arvioinnin mahdollisuudet
Julkisten ja yksityisten palvelujen kohtaaminen: yhteistoiminta, kilpailutus, uudistuvat rahoitusmallit ja palveluiden tuottaminen
Yrittäjyyden perusteet
Yksityisen sektorin merkitys ja yrittäjyyden muodot sosiaali- ja terveydenhuollossa
Urakehitysmahdollisuudet

Location and time

Orientaatioluento 24.1.2023. klo 16.00
Join Zoom Meeting
https://metropolia.zoom.us/j/65641084395

Materials

Oppimateriaali löytyy Moodlen työtilasta, Moodle.metropolia.fi Johtaminen ja yrittäjyys sosiaali- ja terveysalalla (verkkototeutus)

Teaching methods

Verkkokurssi jakaantuu kolmeen osioon

Osio 1 Orientaatio johtamiseen ja yrittäjyyteen (ryhmäkeskustelu) 1,0 op, 24.1 - 12.2
1a Johtaminen sosiaali- ja terveysalalla 24.1- 3.2 (0,5 op)
1b Sosiaali- ja terveysalan yrittäjyyden mahdollisuudet 1.2 - 12.2 (0,5 op)

Osio 2 Johtaminen: Sotealan yrityksen/organisaation johtaminen (ryhmätehtävä, esseetehtävä) 2,0 op, 13.2 - 26.3.
2a Johtaminen: Sotepalvelua ohjaava lainsäädäntö, sotepalvelujen järjestäminen ja tuottaminen (1,0 op)
2b Johtaminen: Johtajan/esihenkilön/yrittäjän haastattelu - sotepalvelujen johtaminen/hoitotyön johtaminen (1,0 op)

Osio 3 Yritysidean/ organisaation liikeidean kehittäminen (ryhmäitehtävä, esseetehtävä), 2,0 op 1.3 - 16.4
3a Yrittäjyys: Sosiaali- ja terveysalan palvelun kehittäminen (1,5 op)
3b Yrittäjyys: Ideoidun palvelun liiketoimintasuunnitelma,(0,5 op)

Employer connections

Ei

Exam schedules

Mahdollisuus suorittaa hylätyt osiot seuraavilla mahdolllisilla toteutuksilla.

International connections

Ei

Completion alternatives

Ei vaihtoehtoa

Student workload

5 op = 27h x 5 = 135h

Content scheduling

Verkkokurssi jakaantuu kolmeen osioon

Osio 1 Orientaatio johtamiseen ja yrittäjyyteen (ryhmäkeskustelu) 1,0 op, 24.1 - 12.2
1a Johtaminen sosiaali- ja terveysalalla 24.1- 3.2 (0,5 op)
1b Sosiaali- ja terveysalan yrittäjyyden mahdollisuudet 1.2 - 12.2 (0,5 op)

Osio 2 Johtaminen: Sotealan yrityksen/organisaation johtaminen (ryhmätehtävä, esseetehtävä) 2,0 op, 13.2 - 26.3.
2a Johtaminen: Sotepalvelua ohjaava lainsäädäntö, sotepalvelujen järjestäminen ja tuottaminen (1,0 op)
2b Johtaminen: Johtajan/esihenkilön/yrittäjän haastattelu - sotepalvelujen johtaminen/hoitotyön johtaminen (1,0 op)

Osio 3 Yritysidean/ organisaation liikeidean kehittäminen (ryhmäitehtävä, esseetehtävä), 2,0 op 1.3 - 16.4
3a Yrittäjyys: Sosiaali- ja terveysalan palvelun kehittäminen (1,5 op)
3b Yrittäjyys: Ideoidun palvelun liiketoimintasuunnitelma,(0,5 op)

Further information

Opiskelija vahvistaa paikkansa opintojaksototeutuksella olemalla läsnä opetuksen alkaessa tai muutoin opettajan kanssa erikseen sovitulla tavalla, joka voi esimerkiksi olla ensimmäisen oppimistehtävän palautus. Jos opiskelija ei sairauden vuoksi pysty osallistumaan opetuksen alkuun, hän voi myös vahvistaa opiskelupaikkansa ilmoittamalla siitä opettajalle etukäteen. Opintojaksolle hyväksyminen on ehdollinen niin kauan, kunnes opintojaksolle määritellyt edeltävyysehdot on tarkistettu. Mikäli ilmoittautunut opiskelija ei osallistu toteutukselle, opintojaksosta vastaava opettaja poistaa opiskelijan toteutukselta kahden viikon sisällä opinnon alkamisesta. Ilmoittautumisajat määritellään oppimistoiminnan vuosikellossa. (Tutkintosääntö 32 §)

Ahot hakemukset toimitetaan:
Terveyden osaamisalueella tutor-opettajalle/uraohjaajalle
Kuntoutus ja tutkiminen osaamisalueella bioanalytiikan, radiografian ja sädehoidon ja suun terveydenhuollon tutkinto-ohjelmassa tutor-opettajalle
Hyvinvoinnin osaamisalueella, kuntoutuksen tiimissä sekä optometriassa toteutuksen ahot-vastuuopettajalle (Eero Kokko)
AHOT- päätöksen jälkeen toteutuksen suoritettavista tehtävistä lisätietoja antaa Eero Kokko


Opettajan laatimat tehtävät ja MATERIAALIT ovat Tekijänoikeuslain (404/61) mukaisia teoksia, joihin opettajalla on tekijänoikeus. Tehtäviä JA MATERIAALEJA ei saa käyttää muuten kuin omissa opinnoissaan. Niiden julkinen levittäminen on sallittua vain opettajan luvalla.

Evaluation scale

0-5

Assessment criteria, satisfactory (1)

Arviointikriteerit ks. liite.
Osaamisen arvioinnissa käytetään arviointikriteereiden tasoa edistynyt.

Assessment criteria, approved/failed

Opiskelija
- osaa etsiä tietoa monipuolisesti oman ammattialan tietolähteistä ja käyttää alan tietoperustaa
- osoittaa perehtyneisyyden ammattialan tietoperustaan ja ydinainekseen
- osoittaa saavuttaneensa riittävät tiedot pystyäkseen toimimaan ammatillisissa tilanteissa
- osaa toimia asiakaslähtöisesti
- ratkaisee ammatillisia tehtäviä ja ongelmia
- toimii turvallisesti ja ammattialan eettisten periaatteiden mukaisesti
- osaa tuoda osaamisensa ryhmän tai projektin käyttöön
- kykenee arvioimaan omia vahvuuksiaan ja kehittymistarpeitaan

Assessment methods and criteria

Osallistuminen kaikkiin osioihin. Kokonaisarvosana muodostuu osioiden hyväksytyistä suorituksista sekä osioiden 2 ja 3 tehtävien arvosanan keskiarvosta.

Osio 1 Orientaatio johtamiseen ja yrittäjyyteen (ryhmäkeskustelu) 1,0 op, hyväksytty/hylätty
- 1a Johtaminen sosiaali- ja terveysalalla 0,5 op hyväksytty/hylätty
- 1b Sosiaali- ja terveysalan yrittäjyyden mahdollisuudet 0,5 op hyväksytty/hylätty

Osio 2 Johtaminen: Sotealan yrityksen/organisaation johtaminen (ryhmätehtävä, esseetehtävä) 2,0 op, 0 - 5
- 2a Johtaminen: Sotepalvelua ohjaava lainsäädäntö, sotepalvelujen järjestäminen ja tuottaminen (1,0 op) 0 - 5
- 2b Johtaminen: Johtajan/esihenkilön/yrittäjän haastattelu - sotepalvelujen johtaminen/hoitotyön johtaminen (1,0 op) hyväksytty/hylätty

Osio 3 Yritysidean/ organisaation liikeidean kehittäminen (ryhmätehtävä, esseetehtävä), 2,0 op. 0 - 5
- 3a Yrittäjyys: Sosiaali- ja terveysalan palvelun kehittäminen (1,5 op) 0 - 5
- 3b Yrittäjyys: Ideoidun palvelun liiketoimintasuunnitelma, (0,5op) hyväksytty/hylätty

Opintojakson arviointikriteeri, tyydyttävä (1-2)
- Opiskelija osoittaa osaamisen arviointikohteissa hallitsevansa opintojakson perussisällön, mutta itsenäisessä tiedon hankinnassa, tulkinnassa ja kyvyssä yhdistää oppimaansa työelämän kontekstiin on puutteita.

Opintojakson arviointikriteeri, hyvä (3-4)
- Opiskelija osoittaa osaamisen arviointikohteissa hallitsevansa hyvin opintojakson sisällön.
- Hän hankkii aktiivisesti tietoa ja tulkitsee sen keskeisiä yhteyksiä työelämään.
- Hänellä on kyky analysoida oppimaansa ja soveltaa opittua työelämän kontekstiin.

Opintojakson arviointikriteeri, kiitettävä (5)
- Opiskelija osoittaa osaamisen arviointikohteissa hallitsevansa monipuolisesti ja laajasti opintojakson sisällön.
- Hänellä on erinomainen tarkoitusta vastaava tiedonhankinnan
osaaminen.
-Hän osoittaa tekemissään ratkaisuissa itsenäisyyttä, vastuullisuutta ja kykyä ohjata muita.
-Hänen kykynsä soveltaa oppimaansa työelämän kontekstiin osoittaa luovuutta ja laaja-alaisuutta.

Enrollment

02.05.2022 - 15.05.2022

Timing

24.10.2022 - 07.12.2022

Number of ECTS credits allocated

5 op

Virtual portion

5 op

Mode of delivery

Distance learning

Unit

School of Health Care

Campus

Myllypurontie 1

Teaching languages
  • Finnish
Seats

20 - 50

Degree programmes
  • Public Health Nursing
  • Degree Programme in Emergency Care
  • Nursing (in Finnish)
  • Radiography and Radiotherapy
  • Midwifery
Teachers
  • Irma Gerstenmaier
  • Eero Kokko
  • Tiina Ahti
  • Jaana Seitovirta
  • Johtaminen ja yrittäjyys Sote
  • Lotta Kuosmanen
Teacher in charge

Jaana Seitovirta

Groups
  • SXK20K2
    Ensihoidon tutkinto-ohjelma, monimuoto
  • SXO20K1A
    Sairaanhoitotyön tutkinto-ohjelma, päivätoteutus, hallinnollinen ryhmä A
  • SXL20K1
    Kätilötyön tutkinto-ohjelma päivä
  • SXQ20K1
    Terveydenhoitotyön tutkinto-ohjelma päivä
  • SXO20K2
    Sairaanhoitotyön tutkinto-ohjelma, monimuoto
  • SXO20K1C
    Sairaanhoitotyön tutkinto-ohjelma, päivätoteutus, hallinnollinen ryhmä C
  • SXO20K1B
    Sairaanhoitotyön tutkinto-ohjelma, päivätoteutus, hallinnollinen ryhmä B
  • SXM20K2
    Radiografian ja sädehoidon tutkinto-ohjelma, monimuoto
  • SXK19S1
    Ensihoidon tutkinto-ohjelma

Objective

Opiskelija
- ymmärtää terveydenhuollon kehittämisen merkityksen ja on selvillä sen keskeisistä organisaatiorakenteista
- tunnistaa johtamisen merkityksen työyhteisön ja -ryhmän toimivuuteen hoidon ja palvelun laadun edistämiseksi
- tiedostaa vastuunsa itsensä johtamisesta ja omien työelämätaitojensa kehittämisestä
- pystyy kehittämään kokonaisvastuutaan asiakkaan/potilaan hoidossa ja osaa koordinoida asiakkaan/potilaan kokonaishoidon vastuunsa mukaisesti
- ymmärtää terveydenhuollon rahoituksen perusteet ja osaa toimia kustannustehokkaasti
- ymmärtää yrittäjyyden yhteiskunnallisen merkityksen sekä terveysalan yrittäjyyden perusteet
- tietää ja tunnistaa ammattiinsa ja työhönsä liittyvät sisällölliset ja hallinnolliset urakehitysmahdollisuudet sekä yhteiskunnallisen merkityksen ja vastuun.

Content

Yhteiskunnalliset haasteet ja niiden vaikutukset terveysalan ja terveyspalvelujen kehittämiseen
Terveydenhuollon organisaatiorakenteet ja johtamisjärjestelmät
Erilaisten johtamisteorioiden ja johtamiskäytäntöjen erot
Johtaminen ja hoidon sekä palvelun laatu
Työelämätaidot: lähijohtaminen ja työyhteisötaidot
Itsensä ja oman osaamisensa johtaminen
Terveydenhuollon rahoitus, talousjohtamisen tavoitteet ja taloudellisen arvioinnin mahdollisuudet
Julkisten ja yksityisten palvelujen kohtaaminen: yhteistoiminta, kilpailutus, uudistuvat rahoitusmallit ja palveluiden tuottaminen
Yrittäjyyden perusteet
Yksityisen sektorin merkitys ja yrittäjyyden muodot sosiaali- ja terveydenhuollossa
Urakehitysmahdollisuudet

Location and time

Orientaatioluento 24.10.2022. klo 16.00
Join Zoom Meeting
Zoom https://metropolia.zoom.us/my/jaanaseitovirta

Materials

Oppimateriaali löytyy Moodlen työtilasta, Moodle.metropolia.fi Johtaminen ja yrittäjyys (verkkototeutus) 24.10.- 7.12.2022 (aukeaa 24.10.2022)

Teaching methods

Verkkokurssi jakaantuu kolmeen osioon

Osio 1 Orientaatio johtamiseen ja yrittäjyyteen (ryhmäkeskustelu) 1,0 op, 24.10 - 6.11
1a Johtaminen sosiaali- ja terveysalalla 24.10- 30.10 (0,5 op)
1b Sosiaali- ja terveysalan yrittäjyyden mahdollisuudet 31.10 - 6.11 (0,5 op)

Osio 2 Johtaminen: Sotealan yrityksen/organisaation johtaminen (ryhmätehtävä, esseetehtävä) 2,0 op, 30.10 -20.11.
2a Johtaminen: Sotepalvelua ohjaava lainsäädäntö, sotepalvelujen järjestäminen ja tuottaminen (1,0 op)
2b Johtaminen: Johtajan/esihenkilön/yrittäjän haastattelu - sotepalvelujen johtaminen/hoitotyön johtaminen (1,0 op)

Osio 3 Yritysidean/ organisaation liikeidean kehittäminen (ryhmäitehtävä, esseetehtävä), 2,0 op 13.11 - 7.12
3a Yrittäjyys: Sosiaali- ja terveysalan palvelun kehittäminen (1,5 op)
3b Yrittäjyys: Ideoidun palvelun liiketoimintasuunnitelma,(0,5 op)

Employer connections

Ei

Exam schedules

Mahdollisuus suorittaa hylätyt osiot seuraavilla mahdolllisilla toteutuksilla.

International connections

Ei

Completion alternatives

Ei vaihtoehtoa

Student workload

5 op = 27h x 5 = 135h

Content scheduling

Verkkokurssi jakaantuu kolmeen osioon

Osio 1 Orientaatio johtamiseen ja yrittäjyyteen (ryhmäkeskustelu) 1,0 op, 24.10 - 6.11
1a Johtaminen sosiaali- ja terveysalalla 24.10- 30.10 (0,5 op)
1b Sosiaali- ja terveysalan yrittäjyyden mahdollisuudet 31.10 - 6.11 (0,5 op)

Osio 2 Johtaminen: Sotealan yrityksen/organisaation johtaminen (ryhmätehtävä, esseetehtävä) 2,0 op, 30.10 -20.11.
2a Johtaminen: Sotepalvelua ohjaava lainsäädäntö, sotepalvelujen järjestäminen ja tuottaminen (1,0 op)
2b Johtaminen: Johtajan/esihenkilön/yrittäjän haastattelu - sotepalvelujen johtaminen/hoitotyön johtaminen (1,0 op)

Osio 3 Yritysidean/ organisaation liikeidean kehittäminen (ryhmätehtävä, esseetehtävä), 2,0 op 13.11 - 7.12
3a Yrittäjyys: Sosiaali- ja terveysalan palvelun kehittäminen (1,5 op)
3b Yrittäjyys: Ideoidun palvelun liiketoimintasuunnitelma, (0,5 op)

Further information

Opiskelija vahvistaa paikkansa opintojaksototeutuksella olemalla läsnä opetuksen alkaessa tai muutoin opettajan kanssa erikseen sovitulla tavalla, joka voi esimerkiksi olla ensimmäisen oppimistehtävän palautus. Jos opiskelija ei sairauden vuoksi pysty osallistumaan opetuksen alkuun, hän voi myös vahvistaa opiskelupaikkansa ilmoittamalla siitä opettajalle etukäteen. Opintojaksolle hyväksyminen on ehdollinen niin kauan, kunnes opintojaksolle määritellyt edeltävyysehdot on tarkistettu. Mikäli ilmoittautunut opiskelija ei osallistu toteutukselle, opintojaksosta vastaava opettaja poistaa opiskelijan toteutukselta kahden viikon sisällä opinnon alkamisesta. Ilmoittautumisajat määritellään oppimistoiminnan vuosikellossa. (Tutkintosääntö 32 §)

Ahot hakemukset toimitetaan:
Terveyden osaamisalueella tutor-opettajalle/uraohjaajalle
Kuntoutus ja tutkiminen osaamisalueella bioanalytiikan, radiografian ja sädehoidon ja suun terveydenhuollon tutkinto-ohjelmassa tutor-opettajalle
Hyvinvoinnin osaamisalueella, kuntoutuksen tiimissä sekä optometriassa toteutuksen ahot-vastuuopettajalle (Eero Kokko)
AHOT- päätöksen jälkeen toteutuksen suoritettavista tehtävistä lisätietoja antaa Eero Kokko


Opettajan laatimat tehtävät ja MATERIAALIT ovat Tekijänoikeuslain (404/61) mukaisia teoksia, joihin opettajalla on tekijänoikeus. Tehtäviä JA MATERIAALEJA ei saa käyttää muuten kuin omissa opinnoissaan. Niiden julkinen levittäminen on sallittua vain opettajan luvalla.

Evaluation scale

0-5

Assessment criteria, satisfactory (1)

Arviointikriteerit ks. liite.
Osaamisen arvioinnissa käytetään arviointikriteereiden tasoa edistynyt.

Assessment criteria, approved/failed

Opiskelija
- osaa etsiä tietoa monipuolisesti oman ammattialan tietolähteistä ja käyttää alan tietoperustaa
- osoittaa perehtyneisyyden ammattialan tietoperustaan ja ydinainekseen
- osoittaa saavuttaneensa riittävät tiedot pystyäkseen toimimaan ammatillisissa tilanteissa
- osaa toimia asiakaslähtöisesti
- ratkaisee ammatillisia tehtäviä ja ongelmia
- toimii turvallisesti ja ammattialan eettisten periaatteiden mukaisesti
- osaa tuoda osaamisensa ryhmän tai projektin käyttöön
- kykenee arvioimaan omia vahvuuksiaan ja kehittymistarpeitaan

Assessment methods and criteria

Osallistuminen kaikkiin osioihin. Kokonaisarvosana muodostuu osioiden hyväksytyistä suorituksista sekä osioiden 2 ja 3 tehtävien arvosanan keskiarvosta.

Osio 1 Orientaatio johtamiseen ja yrittäjyyteen (ryhmäkeskustelu) 1,0 op, hyväksytty/hylätty
- 1a Johtaminen sosiaali- ja terveysalalla 0,5 op hyväksytty/hylätty
- 1b Sosiaali- ja terveysalan yrittäjyyden mahdollisuudet 0,5 op hyväksytty/hylätty

Osio 2 Johtaminen: Sotealan yrityksen/organisaation johtaminen (ryhmätehtävä, esseetehtävä) 2,0 op, 0 - 5
- 2a Johtaminen: Sotepalvelua ohjaava lainsäädäntö, sotepalvelujen järjestäminen ja tuottaminen (1,0 op) 0 - 5
- 2b Johtaminen: Johtajan/esihenkilön/yrittäjän haastattelu - sotepalvelujen johtaminen/hoitotyön johtaminen (1,0 op) hyväksytty/hylätty

Osio 3 Yritysidean/ organisaation liikeidean kehittäminen (ryhmätehtävä, esseetehtävä), 2,0 op. 0 - 5
- 3a Yrittäjyys: Sosiaali- ja terveysalan palvelun kehittäminen (1,5 op) 0 - 5
- 3b Yrittäjyys: Ideoidun palvelun liiketoimintasuunnitelma, (0,5op) hyväksytty/hylätty

Opintojakson arviointikriteeri, tyydyttävä (1-2)
- Opiskelija osoittaa osaamisen arviointikohteissa hallitsevansa opintojakson perussisällön, mutta itsenäisessä tiedon hankinnassa, tulkinnassa ja kyvyssä yhdistää oppimaansa työelämän kontekstiin on puutteita.

Opintojakson arviointikriteeri, hyvä (3-4)
- Opiskelija osoittaa osaamisen arviointikohteissa hallitsevansa hyvin opintojakson sisällön.
- Hän hankkii aktiivisesti tietoa ja tulkitsee sen keskeisiä yhteyksiä työelämään.
- Hänellä on kyky analysoida oppimaansa ja soveltaa opittua työelämän kontekstiin.

Opintojakson arviointikriteeri, kiitettävä (5)
- Opiskelija osoittaa osaamisen arviointikohteissa hallitsevansa monipuolisesti ja laajasti opintojakson sisällön.
- Hänellä on erinomainen tarkoitusta vastaava tiedonhankinnan
osaaminen.
-Hän osoittaa tekemissään ratkaisuissa itsenäisyyttä, vastuullisuutta ja kykyä ohjata muita.
-Hänen kykynsä soveltaa oppimaansa työelämän kontekstiin osoittaa luovuutta ja laaja-alaisuutta.

Enrollment

02.05.2022 - 15.05.2022

Timing

22.08.2022 - 07.10.2022

Number of ECTS credits allocated

5 op

Virtual portion

5 op

Mode of delivery

Distance learning

Unit

School of Health Care

Campus

Myllypurontie 1

Teaching languages
  • Finnish
Seats

20 - 150

Degree programmes
  • Biomedical Laboratory Science
  • Public Health Nursing
  • Degree Programme in Emergency Care
  • Nursing (in Finnish)
  • Midwifery
Teachers
  • Markus Neuvonen
  • Tiina Ahti
  • Heidi Stenberg
  • Camilla Långstedt
Teacher in charge

Heidi Stenberg

Groups
  • SXK20K2
    Ensihoidon tutkinto-ohjelma, monimuoto
  • SXO20K1A
    Sairaanhoitotyön tutkinto-ohjelma, päivätoteutus, hallinnollinen ryhmä A
  • SXL20K1
    Kätilötyön tutkinto-ohjelma päivä
  • SXQ20K1
    Terveydenhoitotyön tutkinto-ohjelma päivä
  • SXO20K2
    Sairaanhoitotyön tutkinto-ohjelma, monimuoto
  • SXJ19S1
    Bioanalytiikan tutkinto-ohjelma päivä
  • SXO20K1C
    Sairaanhoitotyön tutkinto-ohjelma, päivätoteutus, hallinnollinen ryhmä C
  • SXO20K1B
    Sairaanhoitotyön tutkinto-ohjelma, päivätoteutus, hallinnollinen ryhmä B
  • SXK19S1
    Ensihoidon tutkinto-ohjelma

Objective

Opiskelija
- ymmärtää terveydenhuollon kehittämisen merkityksen ja on selvillä sen keskeisistä organisaatiorakenteista
- tunnistaa johtamisen merkityksen työyhteisön ja -ryhmän toimivuuteen hoidon ja palvelun laadun edistämiseksi
- tiedostaa vastuunsa itsensä johtamisesta ja omien työelämätaitojensa kehittämisestä
- pystyy kehittämään kokonaisvastuutaan asiakkaan/potilaan hoidossa ja osaa koordinoida asiakkaan/potilaan kokonaishoidon vastuunsa mukaisesti
- ymmärtää terveydenhuollon rahoituksen perusteet ja osaa toimia kustannustehokkaasti
- ymmärtää yrittäjyyden yhteiskunnallisen merkityksen sekä terveysalan yrittäjyyden perusteet
- tietää ja tunnistaa ammattiinsa ja työhönsä liittyvät sisällölliset ja hallinnolliset urakehitysmahdollisuudet sekä yhteiskunnallisen merkityksen ja vastuun.

Content

Yhteiskunnalliset haasteet ja niiden vaikutukset terveysalan ja terveyspalvelujen kehittämiseen
Terveydenhuollon organisaatiorakenteet ja johtamisjärjestelmät
Erilaisten johtamisteorioiden ja johtamiskäytäntöjen erot
Johtaminen ja hoidon sekä palvelun laatu
Työelämätaidot: lähijohtaminen ja työyhteisötaidot
Itsensä ja oman osaamisensa johtaminen
Terveydenhuollon rahoitus, talousjohtamisen tavoitteet ja taloudellisen arvioinnin mahdollisuudet
Julkisten ja yksityisten palvelujen kohtaaminen: yhteistoiminta, kilpailutus, uudistuvat rahoitusmallit ja palveluiden tuottaminen
Yrittäjyyden perusteet
Yksityisen sektorin merkitys ja yrittäjyyden muodot sosiaali- ja terveydenhuollossa
Urakehitysmahdollisuudet

Location and time

Verkkokoulutuksen orientaatioluento pidetään 22.8.2022. klo 16.00-17.30
Paikka: https://metropolia.zoom.us/j/67559748954

Materials

Oppimateriaali löytyy Moodlen työtilasta, Moodle.metropolia.fi Johtaminen ja yrittäjyys (verkkototeutus) 22.8.-7.10. 2022.

Teaching methods

Verkkokurssi toteutetaan moodle-alustalla ja jakaantuu kolmeen osioon :

Osio 1 Orientaatio johtamiseen ja yrittäjyyteen:0,5 op (ryhmäkeskustelut)
Osio 2 Sotealan yrityksen/organisaation johtaminen 2 op (2-3 hlön pari- /ryhmätehtävä)
Osio 3 Yritysidean kehittäminen: 2, 5 op (2-3 hlön pari /ryhmätehtävä)

Employer connections

Ei

Exam schedules

Mahdollisuus suorittaa hylätyt osiot seuraavilla mahdolllisilla toteutuksilla

International connections

Ei

Completion alternatives

Ei vaihtoehtoa

Student workload

5 op = 27h x 5 = 135h

Content scheduling

Osio 1 Orientaatio johtamiseen ja yrittäjyyteen:0,5 op (ryhmäkeskustelut): 22.8-4.9.2022
Osio 2 Sotealan yrityksen/organisaation johtaminen 2 op (2-3 hlön pari- /ryhmätehtävä):5.9-25.9.2022
Osio 3 Yritysidean kehittäminen: 2, 5 op (2-3 hlön pari /ryhmätehtävä): 19.9-7.10.2022

Further information

Opiskelija vahvistaa paikkansa opintojaksototeutuksella olemalla läsnä opetuksen alkaessa tai muutoin opettajan kanssa erikseen sovitulla tavalla, joka voi esimerkiksi olla ensimmäisen oppimistehtävän palautus. Jos opiskelija ei sairauden vuoksi pysty osallistumaan opetuksen alkuun, hän voi myös vahvistaa opiskelupaikkansa ilmoittamalla siitä opettajalle etukäteen. Opintojaksolle hyväksyminen on ehdollinen niin kauan, kunnes opintojaksolle määritellyt edeltävyysehdot on tarkistettu. Mikäli ilmoittautunut opiskelija ei osallistu toteutukselle, opintojaksosta vastaava opettaja poistaa opiskelijan toteutukselta kahden viikon sisällä opinnon alkamisesta. Ilmoittautumisajat määritellään oppimistoiminnan vuosikellossa. (Tutkintosääntö 32 §)

Ahot hakemukset toimitetaan:
Terveyden osaamisalueella tutor-opettajalle/uraohjaajalle
Kuntoutus ja tutkiminen osaamisalueella bioanalytiikan, radiografian ja sädehoidon ja suun terveydenhuollon tutkinto-ohjelmassa tutor-opettajalle
Hyvinvoinnin osaamisalueella, kuntoutuksen tiimissä sekä optometriassa ahot-vastuuopettajalle
AHOT- päätöksen jälkeen toteutuksen suoritettavista tehtävistä lisätietoja antaa Heidi Stenberg

Evaluation scale

0-5

Assessment criteria, satisfactory (1)

Arviointikriteerit ks. liite.
Osaamisen arvioinnissa käytetään arviointikriteereiden tasoa edistynyt.

Assessment criteria, approved/failed

Opiskelija
- osaa etsiä tietoa monipuolisesti oman ammattialan tietolähteistä ja käyttää alan tietoperustaa
- osoittaa perehtyneisyyden ammattialan tietoperustaan ja ydinainekseen
- osoittaa saavuttaneensa riittävät tiedot pystyäkseen toimimaan ammatillisissa tilanteissa
- osaa toimia asiakaslähtöisesti
- ratkaisee ammatillisia tehtäviä ja ongelmia
- toimii turvallisesti ja ammattialan eettisten periaatteiden mukaisesti
- osaa tuoda osaamisensa ryhmän tai projektin käyttöön
- kykenee arvioimaan omia vahvuuksiaan ja kehittymistarpeitaan

Assessment methods and criteria

Osallistuminen kaikkiin osioihin
Osio 1 Orientaatio johtamiseen ja yrittäjyyteen. Osallistuminen ryhmäkeskusteluihin Hyväksytty /Hylätty
Osio 2 Yrityksen/organisaation johtaminen,kirjallinen 2-3 hlön tehtävä.arviointiasteikko 0-5
Osio 3 Yritysidean kehittäminen, kirjallinen 2-3 hlön tehtävä, arviointiasteikko 0-5
Arvosana muodostuu osion 1 hyväksytystä suorituksesta sekä osioiden 2 ja 3 tehtävien keskiarvosta.

Enrollment

29.11.2021 - 12.12.2021

Timing

02.05.2022 - 20.05.2022

Number of ECTS credits allocated

5 op

Mode of delivery

Contact teaching

Unit

School of Health Care

Campus

Myllypurontie 1

Teaching languages
  • English
Seats

20 - 40

Degree programmes
  • Degree Programme in Nursing
Teachers
  • Jaana Seitovirta
  • Juha Havukumpu
Teacher in charge

Jaana Seitovirta

Groups
  • SXN19S1
    Degree Programme in Nursing päivä
  • SXN22K1EX
    Exchange Students: Study Programme Health Care

Objective

Opiskelija
- ymmärtää terveydenhuollon kehittämisen merkityksen ja on selvillä sen keskeisistä organisaatiorakenteista
- tunnistaa johtamisen merkityksen työyhteisön ja -ryhmän toimivuuteen hoidon ja palvelun laadun edistämiseksi
- tiedostaa vastuunsa itsensä johtamisesta ja omien työelämätaitojensa kehittämisestä
- pystyy kehittämään kokonaisvastuutaan asiakkaan/potilaan hoidossa ja osaa koordinoida asiakkaan/potilaan kokonaishoidon vastuunsa mukaisesti
- ymmärtää terveydenhuollon rahoituksen perusteet ja osaa toimia kustannustehokkaasti
- ymmärtää yrittäjyyden yhteiskunnallisen merkityksen sekä terveysalan yrittäjyyden perusteet
- tietää ja tunnistaa ammattiinsa ja työhönsä liittyvät sisällölliset ja hallinnolliset urakehitysmahdollisuudet sekä yhteiskunnallisen merkityksen ja vastuun.

Content

Yhteiskunnalliset haasteet ja niiden vaikutukset terveysalan ja terveyspalvelujen kehittämiseen
Terveydenhuollon organisaatiorakenteet ja johtamisjärjestelmät
Erilaisten johtamisteorioiden ja johtamiskäytäntöjen erot
Johtaminen ja hoidon sekä palvelun laatu
Työelämätaidot: lähijohtaminen ja työyhteisötaidot
Itsensä ja oman osaamisensa johtaminen
Terveydenhuollon rahoitus, talousjohtamisen tavoitteet ja taloudellisen arvioinnin mahdollisuudet
Julkisten ja yksityisten palvelujen kohtaaminen: yhteistoiminta, kilpailutus, uudistuvat rahoitusmallit ja palveluiden tuottaminen
Yrittäjyyden perusteet
Yksityisen sektorin merkitys ja yrittäjyyden muodot sosiaali- ja terveydenhuollossa
Urakehitysmahdollisuudet

Location and time

Myllypuro kampus
Oppimistila MPC5011

Materials

Kirjallisuus ilmoitetaan myöhemmin opintojakson verkko-oppimisympäristössä (Oma).

Teaching methods

Luennot
Harjoitustehtävät
Ryhmätyö (kirjallinen työ ja suullinen esitys)

Exam schedules

Seminaari:pidetään kevätlukukaudella

Completion alternatives

Ei

Student workload

5 x 27 h = 135 tuntia opiskelijan työtä.

Content scheduling

Opintojakso toteutuu
2.5.2022 - 20.5.2021

02.05.2022 13.00 - 16.00
03.05.2022 09.00 - 12.00
10.05.2022 09.00 - 12.00
10.05.2022 12.00 - 16.00
16.05.2022 09.00 - 12.00
16.05.2022 12.00 - 16.00
20.05.2022 09.00 - 16.00

Further information

Lähiopetus on pakollista.
Kaikki tehtävät tulee olla palautettuna seminaariin mennessä.

Evaluation scale

0-5

Assessment criteria, satisfactory (1)

Arviointikriteerit ks. liite.
Osaamisen arvioinnissa käytetään arviointikriteereiden tasoa edistynyt.

Assessment criteria, approved/failed

Opiskelija
- osaa etsiä tietoa monipuolisesti oman ammattialan tietolähteistä ja käyttää alan tietoperustaa
- osoittaa perehtyneisyyden ammattialan tietoperustaan ja ydinainekseen
- osoittaa saavuttaneensa riittävät tiedot pystyäkseen toimimaan ammatillisissa tilanteissa
- osaa toimia asiakaslähtöisesti
- ratkaisee ammatillisia tehtäviä ja ongelmia
- toimii turvallisesti ja ammattialan eettisten periaatteiden mukaisesti
- osaa tuoda osaamisensa ryhmän tai projektin käyttöön
- kykenee arvioimaan omia vahvuuksiaan ja kehittymistarpeitaan

Assessment methods and criteria

Aktivoiva luento
Harjoitustehtävät
Ryhmätyö

Enrollment

29.11.2021 - 12.12.2021

Timing

21.03.2022 - 15.05.2022

Number of ECTS credits allocated

5 op

Virtual portion

5 op

Mode of delivery

Distance learning

Unit

School of Health Care

Teaching languages
  • Finnish
Seats

20 - 210

Degree programmes
  • Biomedical Laboratory Science
  • Public Health Nursing
  • Nursing (in Finnish)
  • Oral Hygiene
  • Radiography and Radiotherapy
  • Midwifery
Teachers
  • Irma Gerstenmaier
  • Eero Kokko
  • Tiina Ahti
  • Heidi Stenberg
Groups
  • SXK19K1
    Ensihoidon tutkinto-ohjelma
  • SXJ20K2
    Bioanalytiikan tutkinto-ohjelma, monimuoto
  • SXL19S1
    Kätilötyön tutkinto-ohjelma
  • SXO19S1A
    Sairaanhoitotyön tutkinto-ohjelma, päivätoteutus, hallinnollinen ryhmä A
  • SXO19S2B
    Sairaanhoitotyön tutkinto-ohjelma, monimuotototeutus, hallinnollinen ryhmä B
  • SXQ19S1
    Terveydenhoitotyön tutkinto-ohjelma
  • SXO19S1B
    Sairaanhoitotyön tutkinto-ohjelma, päivätoteutus, hallinnollinen ryhmä B
  • SXO19S2A
    Sairaanhoitotyön tutkinto-ohjelma, monimuotototeutus, hallinnollinen ryhmä A
  • SXO19S1C
    Sairaanhoitotyön tutkinto-ohjelma, päivätoteutus, hallinnollinen ryhmä C
  • SXP20K2
    Suun terveydenhuollon tutkinto-ohjelma, monimuoto
  • SXM19S1
    Radiografian ja sädehoidon tutkinto-ohjelma päivä

Objective

Opiskelija
- ymmärtää terveydenhuollon kehittämisen merkityksen ja on selvillä sen keskeisistä organisaatiorakenteista
- tunnistaa johtamisen merkityksen työyhteisön ja -ryhmän toimivuuteen hoidon ja palvelun laadun edistämiseksi
- tiedostaa vastuunsa itsensä johtamisesta ja omien työelämätaitojensa kehittämisestä
- pystyy kehittämään kokonaisvastuutaan asiakkaan/potilaan hoidossa ja osaa koordinoida asiakkaan/potilaan kokonaishoidon vastuunsa mukaisesti
- ymmärtää terveydenhuollon rahoituksen perusteet ja osaa toimia kustannustehokkaasti
- ymmärtää yrittäjyyden yhteiskunnallisen merkityksen sekä terveysalan yrittäjyyden perusteet
- tietää ja tunnistaa ammattiinsa ja työhönsä liittyvät sisällölliset ja hallinnolliset urakehitysmahdollisuudet sekä yhteiskunnallisen merkityksen ja vastuun.

Content

Yhteiskunnalliset haasteet ja niiden vaikutukset terveysalan ja terveyspalvelujen kehittämiseen
Terveydenhuollon organisaatiorakenteet ja johtamisjärjestelmät
Erilaisten johtamisteorioiden ja johtamiskäytäntöjen erot
Johtaminen ja hoidon sekä palvelun laatu
Työelämätaidot: lähijohtaminen ja työyhteisötaidot
Itsensä ja oman osaamisensa johtaminen
Terveydenhuollon rahoitus, talousjohtamisen tavoitteet ja taloudellisen arvioinnin mahdollisuudet
Julkisten ja yksityisten palvelujen kohtaaminen: yhteistoiminta, kilpailutus, uudistuvat rahoitusmallit ja palveluiden tuottaminen
Yrittäjyyden perusteet
Yksityisen sektorin merkitys ja yrittäjyyden muodot sosiaali- ja terveydenhuollossa
Urakehitysmahdollisuudet

Location and time

Orientaatioluento 21.3.2022. klo 13.00 Zoom https://metropolia.zoom.us/my/stenberg.heidi

Materials

Oppimateriaali löytyy Moodlen työtilasta, Moodle.metropolia.fi Johtaminen ja yrittäjyys (verkkototeutus) 21.3.- 15.5.2022

Teaching methods

Verkkokurssi jakaantuu neljään osaa

Osio 1 Orientaatio johtamiseen ja yrittäjyyteen: ryhmäkeskustelut ajalla 21.3.- 3.4.2022, 0,5 op
Osio 2 Palvelun tuotteistaminen: kirjallinen ryhmätehtävä ajalla 4.4- 19.4.2022, 1,0 op
Osio 3 Yrityksen/organisaation johtaminen: kirjallinen paritehtävä ajalla 11.4- 6.5.2022, 1,0 op.
Osio 4 Yritysidean/ organisaation kehittäminen: laaja kirjallinen paritehtävä ajalla 19. 4- 15.5. 2022, 2,5 op

Employer connections

Ei

Exam schedules

Mahdollisuus suorittaa hylätyt osiot seuraavilla mahdolllisilla toteutuksilla

International connections

Ei

Completion alternatives

Ei vaihtoehtoa

Student workload

5 op = 27h x 5 = 135h

Content scheduling

Osio 1 Orientaatio johtamiseen ja yrittäjyyteen: ryhmäkeskustelut ajalla 21.3.- 3.4.2022, 0,5 op
Osio 2 Palvelun tuotteistaminen: kirjallinen ryhmätehtävä ajalla 4.4- 19.4.2022, 1,0 op
Osio 3 Yrityksen/organisaation johtaminen: kirjallinen paritehtävä ajalla 11.4- 6.5.2022, 1,0 op.
Osio 4 Yritysidean/ organisaation kehittäminen: laaja kirjallinen paritehtävä ajalla 19. 4- 15.5. 2022, 2,5 op

Further information

Opiskelija vahvistaa paikkansa opintojaksototeutuksella olemalla läsnä opetuksen alkaessa tai muutoin opettajan kanssa erikseen sovitulla tavalla, joka voi esimerkiksi olla ensimmäisen oppimistehtävän palautus. Jos opiskelija ei sairauden vuoksi pysty osallistumaan opetuksen alkuun, hän voi myös vahvistaa opiskelupaikkansa ilmoittamalla siitä opettajalle etukäteen. Opintojaksolle hyväksyminen on ehdollinen niin kauan, kunnes opintojaksolle määritellyt edeltävyysehdot on tarkistettu. Mikäli ilmoittautunut opiskelija ei osallistu toteutukselle, opintojaksosta vastaava opettaja poistaa opiskelijan toteutukselta kahden viikon sisällä opinnon alkamisesta. Ilmoittautumisajat määritellään oppimistoiminnan vuosikellossa. (Tutkintosääntö 32 §)

Ahot hakemukset toimitetaan:
Terveyden osaamisalueella tutor-opettajalle/uraohjaajalle
Kuntoutus ja tutkiminen osaamisalueella bioanalytiikan, radiografian ja sädehoidon ja suun terveydenhuollon tutkinto-ohjelmassa tutor-opettajalle
Hyvinvoinnin osaamisalueella, kuntoutuksen tiimissä sekä optometriassa toteutuksen ahot-vastuuopettajalle (Eero Kokko)
AHOT- päätöksen jälkeen toteutuksen suoritettavista tehtävistä lisätietoja antaa Eero Kokko

Evaluation scale

0-5

Assessment criteria, satisfactory (1)

Arviointikriteerit ks. liite.
Osaamisen arvioinnissa käytetään arviointikriteereiden tasoa edistynyt.

Assessment criteria, approved/failed

Opiskelija
- osaa etsiä tietoa monipuolisesti oman ammattialan tietolähteistä ja käyttää alan tietoperustaa
- osoittaa perehtyneisyyden ammattialan tietoperustaan ja ydinainekseen
- osoittaa saavuttaneensa riittävät tiedot pystyäkseen toimimaan ammatillisissa tilanteissa
- osaa toimia asiakaslähtöisesti
- ratkaisee ammatillisia tehtäviä ja ongelmia
- toimii turvallisesti ja ammattialan eettisten periaatteiden mukaisesti
- osaa tuoda osaamisensa ryhmän tai projektin käyttöön
- kykenee arvioimaan omia vahvuuksiaan ja kehittymistarpeitaan

Assessment methods and criteria

Osallistuminen kaikkiin osioihin
Osio 1 Orientaatio johtamiseen ja yrittäjyyteen. Osallistuminen ryhmäkeskusteluihin Hyväksytty /Hylätty
Osio 2 Palvelun tuotteistaminen: kirjallinen ryhmätehtävä Hyväksytty / Hylätty
Osio 3 Yrityksen/organisaation johtaminen,kirjallinen paritehtävä. Hyväksytty / Hylätty
Osio 4 Yritysidean/ organisaation kehittäminen , Laaja kirjallinen raportti arviointiasteikko 0-5

Osiot 1-3 voivat nostaa/laskea kokonaisarvosanaa

Enrollment

29.11.2021 - 12.12.2021

Timing

10.01.2022 - 20.03.2022

Number of ECTS credits allocated

5 op

Virtual portion

5 op

Mode of delivery

Distance learning

Unit

School of Health Care

Teaching languages
  • Finnish
Seats

20 - 210

Degree programmes
  • Biomedical Laboratory Science
  • Public Health Nursing
  • Degree Programme in Emergency Care
  • Nursing (in Finnish)
  • Midwifery
  • Degree Programme in Nursing
Teachers
  • Eero Kokko
  • Tiina Ahti
  • Jaana Seitovirta
Teacher in charge

Jaana Seitovirta

Groups
  • SXK19K1
    Ensihoidon tutkinto-ohjelma
  • SXJ19K1
    Bioanalytiikan tutkinto-ohjelma, päivä
  • SXL19S1
    Kätilötyön tutkinto-ohjelma
  • SXO19S1A
    Sairaanhoitotyön tutkinto-ohjelma, päivätoteutus, hallinnollinen ryhmä A
  • SXO19S2B
    Sairaanhoitotyön tutkinto-ohjelma, monimuotototeutus, hallinnollinen ryhmä B
  • SXQ19S1
    Terveydenhoitotyön tutkinto-ohjelma
  • SXO19S1B
    Sairaanhoitotyön tutkinto-ohjelma, päivätoteutus, hallinnollinen ryhmä B
  • SXO19S2A
    Sairaanhoitotyön tutkinto-ohjelma, monimuotototeutus, hallinnollinen ryhmä A
  • SXO19S1C
    Sairaanhoitotyön tutkinto-ohjelma, päivätoteutus, hallinnollinen ryhmä C

Objective

Opiskelija
- ymmärtää terveydenhuollon kehittämisen merkityksen ja on selvillä sen keskeisistä organisaatiorakenteista
- tunnistaa johtamisen merkityksen työyhteisön ja -ryhmän toimivuuteen hoidon ja palvelun laadun edistämiseksi
- tiedostaa vastuunsa itsensä johtamisesta ja omien työelämätaitojensa kehittämisestä
- pystyy kehittämään kokonaisvastuutaan asiakkaan/potilaan hoidossa ja osaa koordinoida asiakkaan/potilaan kokonaishoidon vastuunsa mukaisesti
- ymmärtää terveydenhuollon rahoituksen perusteet ja osaa toimia kustannustehokkaasti
- ymmärtää yrittäjyyden yhteiskunnallisen merkityksen sekä terveysalan yrittäjyyden perusteet
- tietää ja tunnistaa ammattiinsa ja työhönsä liittyvät sisällölliset ja hallinnolliset urakehitysmahdollisuudet sekä yhteiskunnallisen merkityksen ja vastuun.

Content

Yhteiskunnalliset haasteet ja niiden vaikutukset terveysalan ja terveyspalvelujen kehittämiseen
Terveydenhuollon organisaatiorakenteet ja johtamisjärjestelmät
Erilaisten johtamisteorioiden ja johtamiskäytäntöjen erot
Johtaminen ja hoidon sekä palvelun laatu
Työelämätaidot: lähijohtaminen ja työyhteisötaidot
Itsensä ja oman osaamisensa johtaminen
Terveydenhuollon rahoitus, talousjohtamisen tavoitteet ja taloudellisen arvioinnin mahdollisuudet
Julkisten ja yksityisten palvelujen kohtaaminen: yhteistoiminta, kilpailutus, uudistuvat rahoitusmallit ja palveluiden tuottaminen
Yrittäjyyden perusteet
Yksityisen sektorin merkitys ja yrittäjyyden muodot sosiaali- ja terveydenhuollossa
Urakehitysmahdollisuudet

Location and time

Orientaatioluento 17.1.2022. klo 13.00
Join Zoom Meeting
https://metropolia.zoom.us/my/jaanaseitovirta

Materials

Oppimateriaali löytyy Moodlen työtilasta, Moodle.metropolia.fi Johtaminen ja yrittäjyys (verkkototeutus) 17.1 - 13.3.2022

Teaching methods

Verkkototeutus jakaantuu neljään osaa

Osio 1 Orientaatio johtamiseen ja yrittäjyyteen: ryhmäkeskustelut ajalla 17.1.- 30.1.2022, 0,5 op (=johtaminen ja yrittäjyys osiot)
Osio 2 Palvelun tuotteistaminen: kirjallinen ryhmätehtävä ajalla 31.1.- 13.2.2022, 1,0 op (=yrittäjyys osio)
Osio 3 Yrityksen/organisaation johtaminen: kirjallinen paritehtävä ajalla 7.2.- 6.3.2022, 1,0 op. (=johtaminen osio)
Osio 4 Yritysidean/ organisaation kehittäminen: laaja kirjallinen paritehtävä ajalla 14.2 - 13.3. 2022, 2,5 op (=johtaminen ja yrittäjyys osiot)

Employer connections

Ei

Exam schedules

Mahdollisuus suorittaa hylätyt osiot seuraavilla mahdolllisilla toteutuksilla

International connections

Ei

Completion alternatives

Ei vaihtoehtoa

Student workload

5 op = 27h x 5 = 135h

Content scheduling

Osio 1 Orientaatio johtamiseen ja yrittäjyyteen: ryhmäkeskustelut ajalla 17.1.- 30.1.2022, 0,5 op (=johtaminen ja yrittäjyys osiot)
Osio 2 Palvelun tuotteistaminen: kirjallinen ryhmätehtävä ajalla 31.1.- 13.2.2022, 1,0 op (=yrittäjyys osio)
Osio 3 Yrityksen/organisaation johtaminen: kirjallinen paritehtävä ajalla 7.2.- 6.3.2022, 1,0 op. (=johtaminen osio)
Osio 4 Yritysidean/ organisaation kehittäminen: laaja kirjallinen paritehtävä ajalla 14.2 - 13.3. 2022, 2,5 op (=johtaminen ja yrittäjyys osiot)

Further information

Opiskelija vahvistaa paikkansa opintojaksototeutuksella olemalla läsnä opetuksen alkaessa tai muutoin opettajan kanssa erikseen sovitulla tavalla, joka voi esimerkiksi olla ensimmäisen oppimistehtävän palautus. Jos opiskelija ei sairauden vuoksi pysty osallistumaan opetuksen alkuun, hän voi myös vahvistaa opiskelupaikkansa ilmoittamalla siitä opettajalle etukäteen. Opintojaksolle hyväksyminen on ehdollinen niin kauan, kunnes opintojaksolle määritellyt edeltävyysehdot on tarkistettu. Mikäli ilmoittautunut opiskelija ei osallistu toteutukselle, opintojaksosta vastaava opettaja poistaa opiskelijan toteutukselta kahden viikon sisällä opinnon alkamisesta. Ilmoittautumisajat määritellään oppimistoiminnan vuosikellossa. (Tutkintosääntö 32 §)

Ahot hakemukset toimitetaan:
Terveyden osaamisalueella tutor-opettajalle/uraohjaajalle
Kuntoutus ja tutkiminen osaamisalueella bioanalytiikan, radiografian ja sädehoidon ja suun terveydenhuollon tutkinto-ohjelmassa tutor-opettajalle
Hyvinvoinnin osaamisalueella, kuntoutuksen tiimissä sekä optometriassa toteutuksen ahot-vastuuopettajalle (Eero Kokko)

Opettajan laatimat tehtävät ja MATERIAALIT ovat Tekijänoikeuslain (404/61) mukaisia teoksia, joihin opettajalla on tekijänoikeus. Tehtäviä JA MATERIAALEJA ei saa käyttää muuten kuin omissa opinnoissaan. Niiden julkinen levittäminen on sallittua vain opettajan luvalla.

Evaluation scale

0-5

Assessment criteria, satisfactory (1)

Arviointikriteerit ks. liite.
Osaamisen arvioinnissa käytetään arviointikriteereiden tasoa edistynyt.

Assessment criteria, approved/failed

Opiskelija
- osaa etsiä tietoa monipuolisesti oman ammattialan tietolähteistä ja käyttää alan tietoperustaa
- osoittaa perehtyneisyyden ammattialan tietoperustaan ja ydinainekseen
- osoittaa saavuttaneensa riittävät tiedot pystyäkseen toimimaan ammatillisissa tilanteissa
- osaa toimia asiakaslähtöisesti
- ratkaisee ammatillisia tehtäviä ja ongelmia
- toimii turvallisesti ja ammattialan eettisten periaatteiden mukaisesti
- osaa tuoda osaamisensa ryhmän tai projektin käyttöön
- kykenee arvioimaan omia vahvuuksiaan ja kehittymistarpeitaan

Assessment methods and criteria

Osallistuminen kaikkiin osioihin
Osio 1 Orientaatio johtamiseen ja yrittäjyyteen: Osallistuminen ryhmäkeskusteluihin. Hyväksytty /Hylätty
Osio 2 Palvelun tuotteistaminen: kirjallinen ryhmätehtävä. Hyväksytty / Hylätty
Osio 3 Yrityksen/organisaation johtaminen, kirjallinen paritehtävä. Hyväksytty / Hylätty
Osio 4 Yritysidean/ organisaation kehittäminen, Laaja kirjallinen paritehtävä. Arviointiasteikko 0-5

Osiot 1-3 voivat nostaa/laskea kokonaisarvosanaa

Opintojakson arviointikriteeri, tyydyttävä (1-2)
- Opiskelija osoittaa osaamisen arviointikohteissa hallitsevansa opintojakson perussisällön,
mutta itsenäisessä tiedon hankinnassa, tulkinnassa ja kyvyssä yhdistää oppimaansa
työelämän kontekstiin on puutteita.

Opintojakson arviointikriteeri, hyvä (3-4)
- Opiskelija osoittaa osaamisen arviointikohteissa hallitsevansa hyvin opintojakson sisällön.
Hän hankkii aktiivisesti tietoa ja tulkitsee sen keskeisiä yhteyksiä työelämään. Hänellä on
kyky analysoida oppimaansa ja soveltaa opittua työelämän kontekstiin.

Opintojakson arviointikriteeri, kiitettävä (5)
- Opiskelija osoittaa osaamisen arviointikohteissa hallitsevansa monipuolisesti ja laajasti
opintojakson sisällön. Hänellä on erinomainen tarkoitusta vastaava tiedonhankinnan
osaaminen. Hän osoittaa tekemissään ratkaisuissa itsenäisyyttä, vastuullisuutta ja kykyä
ohjata muita. Hänen kykynsä soveltaa oppimaansa työelämän kontekstiin osoittaa
luovuutta ja laaja-alaisuutta.