Skip to main content

Management and Development in Public Health NursingLaajuus (5 cr)

Code: SX00BP03

Credits

5 op

Objective

Students
- can assess and develop their professional competence in accordance with the challenges of working life
- can apply health and welfare strategies to the work of public health nurses and management
- are able to work in multi-actor work groups and networks as well as manage their activities as experts of public health nursing
- are capable of decision-making in unexpected situations and in diverse operating environments
- can develop the quality of public health nursing considering evidence-based practices and utilize quality recommendations in their wor
- can estimate costs and the effectiveness of preventative work and early intervention in public health nursing
- can develop their work community skills in public health nursing and their management and development
- understand the possibilities of entrepreneurship to public health nursing
- can increase their evidence-based development, innovation and research competence in their expert task of health promotion.

Content

Development-oriented approach to work, self- and peer evaluation
Career development
Management of health promotion
Welfare strategies and welfare narrative
Cross sectional and multidisciplinary networking, partnership
Role of management and responsibilities, rights and obligations of employees
Managing one’s own work and reflective approach to work
Quality and quality criteria for health care and public health nursing
Measuring effectiveness
Cost control and effectiveness
Welfare of the work community and work counselling
Client service competence, client feedback, service counselling
Anticipating change and reacting to it
International aspects to the work of public health nurses
Service design

Assessment criteria, satisfactory (1)

Evaluating competences
evaluation criteria competent/intermediate level and expert are used.

Assessment criteria, approved/failed

Student
- can search for professional knowledge regarding a single issue
- is familiar with the professional knowledge base of the field
- distinguishes informal information from research knowledge
- can act in individual professional situations according to instruction
- aims to act in a client-oriented way
- proves to have adequate skills to act in professional situations
- is familiar with the ethical principles of the field
- can work as a member of a work group
- is able to evaluate personal strengths and development needs.

Enrollment

02.05.2023 - 14.05.2023

Timing

14.08.2023 - 22.12.2023

Number of ECTS credits allocated

5 op

Virtual portion

5 op

Mode of delivery

Distance learning

Unit

School of Health Care

Campus

Myllypurontie 1

Teaching languages
  • Finnish
Seats

20 - 40

Degree programmes
  • Public Health Nursing
Teachers
  • Maria Kauppinen
  • Kati Ylikahri
Teacher in charge

Maria Kauppinen

Groups
  • SXQ23K2
    Terveydenhoitotyön tutkinto-ohjelma monimuoto

Objective

Opiskelija
- osaa arvioida ja kehittää ammatillista osaamistaan työelämän haasteiden mukaisesti
- osaa soveltaa terveyden- ja hyvinvoinnin strategioita terveydenhoitajatyön toteuttamisessa ja johtamisessa
- kykenee toimimaan monitoimijaisissa työryhmissä ja verkostoissa sekä johtamaan niiden toimintaa terveydenhoitajatyön asiantuntijana
- kykenee päätöksentekoon ennakoimattomissa tilanteissa ja erilaisissa toimintaympäristöissä
- osaa kehittää terveydenhoitajatyön laatua näyttöön perustuen ja hyödyntää laatusuosituksia työssään
- osaa seurata kustannuksia ja ehkäisevän työn sekä varhaisen tuen vaikuttavuutta terveydenhoitajatyössä
- osaa kehittää työyhteisötaitojaan terveydenhoitajatyössä ja sen johtamisessa ja kehittämisessä
- ymmärtää terveydenhoitajatyön yrittäjyyden mahdollisuudet.
- osaa vahvistaa näyttöön perustuvaa kehittämis-, innovaatio- ja tutkimusosaamistaan terveyden edistämisen asiantuntijatehtävässään.

Content

Kehittävä työote, itse- ja vertaisarviointi
Urakehitys
Terveyden edistämisen johtaminen
Hyvinvointistrategiat ja hyvinvointikertomukset
Poikkisektorinen ja monialainen verkostotyö, kumppanuus
Esimiehen rooli ja työntekijän vastuu, oikeudet ja velvollisuudet
Oman työn johtaminen ja reflektiivinen työote
Laatu ja sen kriteerit terveydenhuollossa ja terveydenhoitajatyössä
Vaikuttavuuden mittaaminen
Kustannusseuranta ja tehokkuus
Työyhteisön hyvinvointi ja työnohjaus
Asiakkuusosaamisen, asiakaspalaute, palveluohjaus
Muutoksen varhainen tunnistaminen ja siihen reagointi
Kansainvälisyys terveydenhoitajan työssä
Palvelumuotoilu

Location and time

Orientaatio, läsnäolo Zoomissa
Moodle -tehtävät
Tentti


Opiskelija vahvistaa paikkansa opintojaksototeutuksella ilmoittautumalla ja olemalla läsnä opetuksen alkaessa tai muutoin opettajan kanssa erikseen sovitulla tavalla, joka voi esimerkiksi olla ensimmäisen oppimistehtävän palautus. Jos opiskelija ei sairauden vuoksi pysty osallistumaan opetuksen alkuun, hän voi myös vahvistaa opiskelupaikkansa ilmoittamalla siitä opettajalle etukäteen.

Materials

Oppimateriaali Moodle-työtilassa.

Tenttimateriaali:
Rinne, Nina 2021. Rohkea organisaatio: turvallinen työyhteisö menestyy. Alma Talent. Löytyy MetCat e- kirjana.

Otala & Mäki , 2017: Palvelut uudistuvat ja johtaminen muuttuu sote-alalla. Teoksessa Martela ja Jarenko. Itseohjautuvuus. Miten organisoitua tulevaisuudessa. Luku 11, 265-287. Löytyy MetCat e-kirjana.

Martela & Jarenko 2017: Itseohjautuvuus tulee, oletko valmis? Teoksessa Martela ja Jarenko. Itseohjautuvuus. Miten organisoitua tulevaisuudessa. Luku 1, s. 9-32. Löytyy MetCat e-kirjana.

Lassila, A.2019. Terveydenhoitaja asiakasvastaavana. s72-75. Teoksessa: Onneksi on terveydenhoitaja (toim. Nikula) Verkko-osoite: https://www.theseus.fi/bitstream/handle/10024/265682/MIKRO33_2019_nikula_onneksi_on_terveydenhoitaja.pdf?sequence=5&isAllowed=y

Ylikahri, K. 2019.Näyttöön perustuva toiminta ja työn kehittäminen. s 34-42. Teoksessa: Onneksi on terveydenhoitaja. 2020 (toim. Nikula). Verkko-osoite: https://www.theseus.fi/bitstream/handle/10024/265682/MIKRO33_2019_nikula_onneksi_on_terveydenhoitaja.pdf?sequence=5&isAllowed=y


Opettajan laatimat tehtävät ja MATERIAALIT ovat Tekijänoikeuslain (404/61) mukaisia teoksia, joihin opettajalla on tekijänoikeus. Tehtäviä JA MATERIAALEJA ei saa käyttää muuten kuin omissa opinnoissaan. Niiden julkinen levittäminen on sallittua vain opettajan luvalla.

Teaching methods

Orientaatio
Moodle-tehtävät
Yksilötentti

Employer connections

-

Exam schedules

Yksilötentti, arviointi T1-K5

Uusintatentti uusintatenttitilaisuudessa ilman materiaaleja.

International connections

-

Completion alternatives

Ei tiedossa tällä hetkellä.

Student workload

5op= 5x27t= 135t opiskelijan työtä

Content scheduling

Orientaatioluento, läsnäolo
Moodle-työskentely ja tehtävät
Yksilötentti, arviointi T1-K5

Further information

Opiskelija voi valita terveydenhoitajatyön ammattiopintoja, kun hän on suorittanut hyväksytysti sairaanhoitotyön ammattiopintoihin sisältyvät teoriaopinnot ja vähintään harjoittelut sisätautien ja kirurgian toimintaympäristöissä, ellei opiskelijan HOPSissa ole toisin sovittu.

Edeltävät opinnot: Johtaminen ja yrittäjyys -opintojakson hyväksytty suoritus 5 op

Opettajan laatimat tehtävät ja MATERIAALIT ovat Tekijänoikeuslain (404/61) mukaisia teoksia, joihin opettajalla on tekijänoikeus. Tehtäviä JA MATERIAALEJA ei saa käyttää muuten kuin omissa opinnoissaan. Niiden julkinen levittäminen on sallittua vain opettajan luvalla.

Opintojaksopalaute:

Toteutuksesta kerätään opintojaksopalautetta, mikä on tärkeä osa opetuksen ja toiminnan kehittämistyötä. Palautetta antamalla sinulla on mahdollisuus vaikuttaa opintojaksojen sisältöön sekä opetuksen kehittämiseen. Palautteen avulla opettaja pystyy kehittämään omia toteutuksiaan ja opetusmenetelmiään myös muilla opintojaksoillaan. Rakentavan palautteen antaminen kehittää myös omia työelämätaitojasi. Opintojaksopalaute annetaan nimettömänä, eikä palautteen antajaa voida tunnistaa.

Evaluation scale

0-5

Assessment criteria, satisfactory (1)

Arviointikriteerit ks. liite.
Osaamisen arvioinnissa käytetään arviointikriteereiden tasoa edistynyt tai asiantuntija.

Assessment criteria, approved/failed

Opiskelija
- osaa etsiä tietoa monipuolisesti oman ammattialan tietolähteistä ja käyttää alan tietoperustaa
- osoittaa perehtyneisyyden ammattialan tietoperustaan ja ydinainekseen
- osoittaa saavuttaneensa riittävät tiedot pystyäkseen toimimaan ammatillisissa tilanteissa
- osaa toimia asiakaslähtöisesti
- ratkaisee ammatillisia tehtäviä ja ongelmia
- toimii turvallisesti ja ammattialan eettisten periaatteiden mukaisesti
- osaa tuoda osaamisensa ryhmän tai projektin käyttöön
- kykenee arvioimaan omia vahvuuksiaan ja kehittymistarpeitaan.

Assessment methods and criteria

Osallistuminen orientaatioon
Moodle-tehtävät suoritettu hyväksytysti
Yksilötentti, arviointi T1-K5

Enrollment

28.11.2022 - 11.12.2022

Timing

09.01.2023 - 19.05.2023

Number of ECTS credits allocated

5 op

Virtual portion

5 op

Mode of delivery

Distance learning

Unit

School of Health Care

Campus

Myllypurontie 1

Teaching languages
  • Finnish
Seats

20 - 40

Degree programmes
  • Public Health Nursing
Teachers
  • Maria Kauppinen
Teacher in charge

Maria Kauppinen

Groups
  • SXQ20K1
    Terveydenhoitotyön tutkinto-ohjelma päivä

Objective

Opiskelija
- osaa arvioida ja kehittää ammatillista osaamistaan työelämän haasteiden mukaisesti
- osaa soveltaa terveyden- ja hyvinvoinnin strategioita terveydenhoitajatyön toteuttamisessa ja johtamisessa
- kykenee toimimaan monitoimijaisissa työryhmissä ja verkostoissa sekä johtamaan niiden toimintaa terveydenhoitajatyön asiantuntijana
- kykenee päätöksentekoon ennakoimattomissa tilanteissa ja erilaisissa toimintaympäristöissä
- osaa kehittää terveydenhoitajatyön laatua näyttöön perustuen ja hyödyntää laatusuosituksia työssään
- osaa seurata kustannuksia ja ehkäisevän työn sekä varhaisen tuen vaikuttavuutta terveydenhoitajatyössä
- osaa kehittää työyhteisötaitojaan terveydenhoitajatyössä ja sen johtamisessa ja kehittämisessä
- ymmärtää terveydenhoitajatyön yrittäjyyden mahdollisuudet.
- osaa vahvistaa näyttöön perustuvaa kehittämis-, innovaatio- ja tutkimusosaamistaan terveyden edistämisen asiantuntijatehtävässään.

Content

Kehittävä työote, itse- ja vertaisarviointi
Urakehitys
Terveyden edistämisen johtaminen
Hyvinvointistrategiat ja hyvinvointikertomukset
Poikkisektorinen ja monialainen verkostotyö, kumppanuus
Esimiehen rooli ja työntekijän vastuu, oikeudet ja velvollisuudet
Oman työn johtaminen ja reflektiivinen työote
Laatu ja sen kriteerit terveydenhuollossa ja terveydenhoitajatyössä
Vaikuttavuuden mittaaminen
Kustannusseuranta ja tehokkuus
Työyhteisön hyvinvointi ja työnohjaus
Asiakkuusosaamisen, asiakaspalaute, palveluohjaus
Muutoksen varhainen tunnistaminen ja siihen reagointi
Kansainvälisyys terveydenhoitajan työssä
Palvelumuotoilu

Location and time

Orientaatio, läsnäolo Zoomissa
Moodle -tehtävät
Tentti


Opiskelija vahvistaa paikkansa opintojaksototeutuksella ilmoittautumalla ja olemalla läsnä opetuksen alkaessa tai muutoin opettajan kanssa erikseen sovitulla tavalla, joka voi esimerkiksi olla ensimmäisen oppimistehtävän palautus. Jos opiskelija ei sairauden vuoksi pysty osallistumaan opetuksen alkuun, hän voi myös vahvistaa opiskelupaikkansa ilmoittamalla siitä opettajalle etukäteen.

Materials

Oppimateriaali Moodle-työtilassa.

Kirjallisuus ja tenttimateriaali:
Rinne, Nina 2021. Rohkea organisaatio: turvallinen työyhteisö menestyy. Alma Talent. Löytyy MetCat e- kirjana.

Otala & Mäki , 2017: Palvelut uudistuvat ja johtaminen muuttuu sote-alalla. Teoksessa Martela ja Jarenko. Itseohjautuvuus. Miten organisoitua tulevaisuudessa. Luku 11, 265-287. Löytyy MetCat e-kirjana.

Martela & Jarenko 2017: Itseohjautuvuus tulee, oletko valmis? Teoksessa Martela ja Jarenko. Itseohjautuvuus. Miten organisoitua tulevaisuudessa. Luku 1, s. 9-32. Löytyy MetCat e-kirjana.

Lassila, A.2019. Terveydenhoitaja asiakasvastaavana. s72-75. Teoksessa: Onneksi on terveydenhoitaja (toim. Nikula) Verkko-osoite: https://www.theseus.fi/bitstream/handle/10024/265682/MIKRO33_2019_nikula_onneksi_on_terveydenhoitaja.pdf?sequence=5&isAllowed=y

Ylikahri, K. 2019.Näyttöön perustuva toiminta ja työn kehittäminen. s 34-42. Teoksessa: Onneksi on terveydenhoitaja. 2020 (toim. Nikula). Verkko-osoite: https://www.theseus.fi/bitstream/handle/10024/265682/MIKRO33_2019_nikula_onneksi_on_terveydenhoitaja.pdf?sequence=5&isAllowed=y


Opettajan laatimat tehtävät ja MATERIAALIT ovat Tekijänoikeuslain (404/61) mukaisia teoksia, joihin opettajalla on tekijänoikeus. Tehtäviä JA MATERIAALEJA ei saa käyttää muuten kuin omissa opinnoissaan. Niiden julkinen levittäminen on sallittua vain opettajan luvalla.

Teaching methods

Orientaatio
Moodle-tehtävät
Yksilötentti

Employer connections

-

Exam schedules

Yksilötentti, arviointi T1-K5
Moodle- yksilötentti
Uusintatentti tenttitilaisuudessa

International connections

-

Completion alternatives

Ei tiedossa tällä hetkellä.

Student workload

5op= 5x27t= 135t opiskelijan työtä

Content scheduling

Orientaatioluento, läsnäolo
Moodle-työskentely ja tehtävät
Yksilötentti, arviointi T1-K5

Further information

Edeltävät opinnot: Johtaminen ja yrittäjyys -opintojakson hyväksytty suoritus 5 op

Opettajan laatimat tehtävät ja MATERIAALIT ovat Tekijänoikeuslain (404/61) mukaisia teoksia, joihin opettajalla on tekijänoikeus. Tehtäviä JA MATERIAALEJA ei saa käyttää muuten kuin omissa opinnoissaan. Niiden julkinen levittäminen on sallittua vain opettajan luvalla.

Evaluation scale

0-5

Assessment criteria, satisfactory (1)

Arviointikriteerit ks. liite.
Osaamisen arvioinnissa käytetään arviointikriteereiden tasoa edistynyt tai asiantuntija.

Assessment criteria, approved/failed

Opiskelija
- osaa etsiä tietoa monipuolisesti oman ammattialan tietolähteistä ja käyttää alan tietoperustaa
- osoittaa perehtyneisyyden ammattialan tietoperustaan ja ydinainekseen
- osoittaa saavuttaneensa riittävät tiedot pystyäkseen toimimaan ammatillisissa tilanteissa
- osaa toimia asiakaslähtöisesti
- ratkaisee ammatillisia tehtäviä ja ongelmia
- toimii turvallisesti ja ammattialan eettisten periaatteiden mukaisesti
- osaa tuoda osaamisensa ryhmän tai projektin käyttöön
- kykenee arvioimaan omia vahvuuksiaan ja kehittymistarpeitaan.

Assessment methods and criteria

Osallistuminen orientaatioon
Moodle-tehtävät suoritettu hyväksytysti
Yksilötentti, arviointi T1-K5

Enrollment

02.05.2022 - 15.05.2022

Timing

15.08.2022 - 23.12.2022

Number of ECTS credits allocated

5 op

Virtual portion

5 op

Mode of delivery

Distance learning

Unit

School of Health Care

Campus

Myllypurontie 1

Teaching languages
  • Finnish
Seats

20 - 40

Degree programmes
  • Public Health Nursing
Teachers
  • Maria Kauppinen
Teacher in charge

Maria Kauppinen

Groups
  • SXQ19S1
    Terveydenhoitotyön tutkinto-ohjelma

Objective

Opiskelija
- osaa arvioida ja kehittää ammatillista osaamistaan työelämän haasteiden mukaisesti
- osaa soveltaa terveyden- ja hyvinvoinnin strategioita terveydenhoitajatyön toteuttamisessa ja johtamisessa
- kykenee toimimaan monitoimijaisissa työryhmissä ja verkostoissa sekä johtamaan niiden toimintaa terveydenhoitajatyön asiantuntijana
- kykenee päätöksentekoon ennakoimattomissa tilanteissa ja erilaisissa toimintaympäristöissä
- osaa kehittää terveydenhoitajatyön laatua näyttöön perustuen ja hyödyntää laatusuosituksia työssään
- osaa seurata kustannuksia ja ehkäisevän työn sekä varhaisen tuen vaikuttavuutta terveydenhoitajatyössä
- osaa kehittää työyhteisötaitojaan terveydenhoitajatyössä ja sen johtamisessa ja kehittämisessä
- ymmärtää terveydenhoitajatyön yrittäjyyden mahdollisuudet.
- osaa vahvistaa näyttöön perustuvaa kehittämis-, innovaatio- ja tutkimusosaamistaan terveyden edistämisen asiantuntijatehtävässään.

Content

Kehittävä työote, itse- ja vertaisarviointi
Urakehitys
Terveyden edistämisen johtaminen
Hyvinvointistrategiat ja hyvinvointikertomukset
Poikkisektorinen ja monialainen verkostotyö, kumppanuus
Esimiehen rooli ja työntekijän vastuu, oikeudet ja velvollisuudet
Oman työn johtaminen ja reflektiivinen työote
Laatu ja sen kriteerit terveydenhuollossa ja terveydenhoitajatyössä
Vaikuttavuuden mittaaminen
Kustannusseuranta ja tehokkuus
Työyhteisön hyvinvointi ja työnohjaus
Asiakkuusosaamisen, asiakaspalaute, palveluohjaus
Muutoksen varhainen tunnistaminen ja siihen reagointi
Kansainvälisyys terveydenhoitajan työssä
Palvelumuotoilu

Location and time

Orientaatio, läsnäolo Zoomissa.
Moodle -tehtävät
Tentti

Näkökulmia terveydenhoitajan uramahdollisuuksiin -webinaari terveydenhoitajaopiskelijoille 7.9.2022, klo 9-12


Opiskelija vahvistaa paikkansa opintojaksototeutuksella ilmoittautumalla ja olemalla läsnä opetuksen alkaessa tai muutoin opettajan kanssa erikseen sovitulla tavalla, joka voi esimerkiksi olla ensimmäisen oppimistehtävän palautus. Jos opiskelija ei sairauden vuoksi pysty osallistumaan opetuksen alkuun, hän voi myös vahvistaa opiskelupaikkansa ilmoittamalla siitä opettajalle etukäteen. Vaihtoehtoisessa toteutustavassa on erillinen haku.

Materials

Oppimateriaali Moodle-työtilassa.

Tenttimateriaali:
Rinne, Nina 2021. Rohkea organisaatio: turvallinen työyhteisö menestyy. Alma Talent.

Otala & Mäki , 2017: Palvelut uudistuvat ja johtaminen muuttuu sote-alalla. Teoksessa Martela ja Jarenko. Itseohjautuvuus. Miten organisoitua tulevaisuudessa. Luku 11, 265-287.

Martela & Jarenko 2017: Itseohjautuvuus tulee, oletko valmis? Teoksessa Martela ja Jarenko. Itseohjautuvuus. Miten organisoitua tulevaisuudessa. Luku 1, s. 9-32.

Lassila, A.2019. Terveydenhoitaja asiakasvastaavana. s72-75. Teoksessa: Onneksi on terveydenhoitaja (toim. Nikula) Verkko-osoite: https://www.theseus.fi/bitstream/handle/10024/265682/MIKRO33_2019_nikula_onneksi_on_terveydenhoitaja.pdf?sequence=5&isAllowed=y

Ylikahri, K. 2019.Näyttöön perustuva toiminta ja työn kehittäminen. s 34-42. Teoksessa: Onneksi on terveydenhoitaja. 2020 (toim. Nikula). Verkko-osoite: https://www.theseus.fi/bitstream/handle/10024/265682/MIKRO33_2019_nikula_onneksi_on_terveydenhoitaja.pdf?sequence=5&isAllowed=y



Opettajan laatimat tehtävät ja MATERIAALIT ovat Tekijänoikeuslain (404/61) mukaisia teoksia, joihin opettajalla on tekijänoikeus. Tehtäviä JA MATERIAALEJA ei saa käyttää muuten kuin omissa opinnoissaan. Niiden julkinen levittäminen on sallittua vain opettajan luvalla.

Teaching methods

Orientaatio.
Moodle-tehtävät.
Yksilötentti

Vaihtoehtoinen toteutustapa, Monialainen yhteistyö ja johtaminen 3 op, toteutuu monialaisena oppimisena yhteistyössä HY:n lääketieteellisen tiedekunnan opiskelijoiden kanssa (erillinen haku)

Näkökulmia terveydenhoitajan uramahdollisuuksiin -webinaari terveydenhoitajaopiskelijoille 7.9.2022, klo 9-12

Employer connections

-

Exam schedules

Yksilötentti, arviointi T1-K5
14.10. klo 9-11, Moodle- yksilötentti
Uusintatentti tenttitilaisuudessa

International connections

-

Completion alternatives

Monialainen yhteistyö ja johtaminen 3 op, toteutuu monialaisena oppimisena yhteistyössä HY:n lääketieteellisen tiedekunnan opiskelijoiden kanssa (erillinen haku)

Student workload

5op= 5x27t= 135t opiskelijan työtä

Content scheduling

Orientaatioluento, läsnäolo
Moodle-työskentely ja tehtävät
Yksilötentti, arviointi T1-K5

Further information

Edeltävät opinnot: Johtaminen ja yrittäjyys -opintojakson hyväksytty suoritus 5 op

Opettajan laatimat tehtävät ja MATERIAALIT ovat Tekijänoikeuslain (404/61) mukaisia teoksia, joihin opettajalla on tekijänoikeus. Tehtäviä JA MATERIAALEJA ei saa käyttää muuten kuin omissa opinnoissaan. Niiden julkinen levittäminen on sallittua vain opettajan luvalla.

Evaluation scale

0-5

Assessment criteria, satisfactory (1)

Arviointikriteerit ks. liite.
Osaamisen arvioinnissa käytetään arviointikriteereiden tasoa edistynyt tai asiantuntija.

Assessment criteria, approved/failed

Opiskelija
- osaa etsiä tietoa monipuolisesti oman ammattialan tietolähteistä ja käyttää alan tietoperustaa
- osoittaa perehtyneisyyden ammattialan tietoperustaan ja ydinainekseen
- osoittaa saavuttaneensa riittävät tiedot pystyäkseen toimimaan ammatillisissa tilanteissa
- osaa toimia asiakaslähtöisesti
- ratkaisee ammatillisia tehtäviä ja ongelmia
- toimii turvallisesti ja ammattialan eettisten periaatteiden mukaisesti
- osaa tuoda osaamisensa ryhmän tai projektin käyttöön
- kykenee arvioimaan omia vahvuuksiaan ja kehittymistarpeitaan.

Assessment methods and criteria

Osallistuminen orientaatioon
Moodle-tehtävät suoritettu hyväksytysti
Yksilötentti, arviointi T1-K5
Hyväksytty vaihtoehtoinen toteutustapa 3 op

Enrollment

29.11.2021 - 30.01.2022

Timing

24.01.2022 - 20.05.2022

Number of ECTS credits allocated

5 op

Virtual portion

5 op

Mode of delivery

Distance learning

Unit

School of Health Care

Campus

Myllypurontie 1

Teaching languages
  • Finnish
Seats

20 - 80

Degree programmes
  • Public Health Nursing
Teachers
  • Maria Kauppinen
Teacher in charge

Maria Kauppinen

Groups
  • SXQ19K1
    Terveydenhoitotyön tutkinto-ohjelma, päivä
  • SXQ22K2
    Terveydenhoitotyön tutkinto-ohjelma, monimuoto, 90 op

Objective

Opiskelija
- osaa arvioida ja kehittää ammatillista osaamistaan työelämän haasteiden mukaisesti
- osaa soveltaa terveyden- ja hyvinvoinnin strategioita terveydenhoitajatyön toteuttamisessa ja johtamisessa
- kykenee toimimaan monitoimijaisissa työryhmissä ja verkostoissa sekä johtamaan niiden toimintaa terveydenhoitajatyön asiantuntijana
- kykenee päätöksentekoon ennakoimattomissa tilanteissa ja erilaisissa toimintaympäristöissä
- osaa kehittää terveydenhoitajatyön laatua näyttöön perustuen ja hyödyntää laatusuosituksia työssään
- osaa seurata kustannuksia ja ehkäisevän työn sekä varhaisen tuen vaikuttavuutta terveydenhoitajatyössä
- osaa kehittää työyhteisötaitojaan terveydenhoitajatyössä ja sen johtamisessa ja kehittämisessä
- ymmärtää terveydenhoitajatyön yrittäjyyden mahdollisuudet.
- osaa vahvistaa näyttöön perustuvaa kehittämis-, innovaatio- ja tutkimusosaamistaan terveyden edistämisen asiantuntijatehtävässään.

Content

Kehittävä työote, itse- ja vertaisarviointi
Urakehitys
Terveyden edistämisen johtaminen
Hyvinvointistrategiat ja hyvinvointikertomukset
Poikkisektorinen ja monialainen verkostotyö, kumppanuus
Esimiehen rooli ja työntekijän vastuu, oikeudet ja velvollisuudet
Oman työn johtaminen ja reflektiivinen työote
Laatu ja sen kriteerit terveydenhuollossa ja terveydenhoitajatyössä
Vaikuttavuuden mittaaminen
Kustannusseuranta ja tehokkuus
Työyhteisön hyvinvointi ja työnohjaus
Asiakkuusosaamisen, asiakaspalaute, palveluohjaus
Muutoksen varhainen tunnistaminen ja siihen reagointi
Kansainvälisyys terveydenhoitajan työssä
Palvelumuotoilu

Location and time

Orientaatio, läsnäolo Zoomissa.
Moodle -tehtävät, 4 tehtävää.
Moodle-tentti.


Opiskelija vahvistaa paikkansa opintojaksototeutuksella ilmoittautumalla ja olemalla läsnä opetuksen alkaessa tai muutoin opettajan kanssa erikseen sovitulla tavalla, joka voi esimerkiksi olla ensimmäisen oppimistehtävän palautus. Jos opiskelija ei sairauden vuoksi pysty osallistumaan opetuksen alkuun, hän voi myös vahvistaa opiskelupaikkansa ilmoittamalla siitä opettajalle etukäteen. Vaihtoehtoisessa toteutustavassa on erillinen haku.

Materials

Oppimateriaali Moodle-työtilassa.

Tenttimateriaali 5 op:

Rinne, Nina 2021. Rohkea organisaatio: turvallinen työyhteisö menestyy. Alma Talent. Löytyy MetCat e- kirjana.

Otala & Mäki , 2017: Palvelut uudistuvat ja johtaminen muuttuu sote-alalla. Teoksessa Martela ja Jarenko. Itseohjautuvuus. Miten organisoitua tulevaisuudessa. Luku 11, 265-287. Löytyy MetCat e-kirjana.

Martela & Jarenko 2017: Itseohjautuvuus tulee, oletko valmis? Teoksessa Martela ja Jarenko. Itseohjautuvuus. Miten organisoitua tulevaisuudessa. Luku 1, s. 9-32. Löytyy MetCat e-kirjana.

Lassila, A.2019. Terveydenhoitaja asiakasvastaavana. s72-75. Teoksessa: Onneksi on terveydenhoitaja (toim. Nikula) Verkko-osoite: https://www.theseus.fi/bitstream/handle/10024/265682/MIKRO33_2019_nikula_onneksi_on_terveydenhoitaja.pdf?sequence=5&isAllowed=y

Ylikahri, K. 2019.Näyttöön perustuva toiminta ja työn kehittäminen. s 34-42. Teoksessa: Onneksi on terveydenhoitaja. 2020 (toim. Nikula). Verkko-osoite: https://www.theseus.fi/bitstream/handle/10024/265682/MIKRO33_2019_nikula_onneksi_on_terveydenhoitaja.pdf?sequence=5&isAllowed=y

Teaching methods

Orientaatio.
Moodle-tehtävät.
Moodle-tentti, yksilötentti 20.4.2022.

Vaihtoehtoinen toteutustapa, Monialainen yhteistyö ja johtaminen 3 op, toteutuu monialaisena oppimisena yhteistyössä HY:n lääketieteellisen tiedekunnan opiskelijoiden kanssa (erillinen haku)

Employer connections

-

Exam schedules

Moodle -yksilötentti, arviointi T1-K5

International connections

-

Completion alternatives

Monialainen yhteistyö ja johtaminen 3 op, toteutuu monialaisena oppimisena yhteistyössä HY:n lääketieteellisen tiedekunnan opiskelijoiden kanssa (erillinen haku)

Student workload

5op= 5x27t= 135t opiskelijan työtä

Content scheduling

Orientaatioluento, läsnäolo
Moodle-työskentely
Moodle-yksilötentti

Further information

Edeltävät opinnot: Johtaminen ja yrittäjyys -opintojakson hyväksytty suoritus 5 op

Opettajan laatimat tehtävät ja MATERIAALIT ovat Tekijänoikeuslain (404/61) mukaisia teoksia, joihin opettajalla on tekijänoikeus. Tehtäviä JA MATERIAALEJA ei saa käyttää muuten kuin omissa opinnoissaan. Niiden julkinen levittäminen on sallittua vain opettajan luvalla.

Evaluation scale

0-5

Assessment criteria, satisfactory (1)

Arviointikriteerit ks. liite.
Osaamisen arvioinnissa käytetään arviointikriteereiden tasoa edistynyt tai asiantuntija.

Assessment criteria, approved/failed

Opiskelija
- osaa etsiä tietoa monipuolisesti oman ammattialan tietolähteistä ja käyttää alan tietoperustaa
- osoittaa perehtyneisyyden ammattialan tietoperustaan ja ydinainekseen
- osoittaa saavuttaneensa riittävät tiedot pystyäkseen toimimaan ammatillisissa tilanteissa
- osaa toimia asiakaslähtöisesti
- ratkaisee ammatillisia tehtäviä ja ongelmia
- toimii turvallisesti ja ammattialan eettisten periaatteiden mukaisesti
- osaa tuoda osaamisensa ryhmän tai projektin käyttöön
- kykenee arvioimaan omia vahvuuksiaan ja kehittymistarpeitaan.

Assessment methods and criteria

Osallistuminen orientaatioon
Moodle-tehtävät suoritettu hyväksytysti
Kirjatentti hyväksytysti Moodlessa.
Hyväksytty vaihtoehtoinen toteutustapa 3 op