Skip to main content

Planning of the Thesis WorkLaajuus (5 cr)

Code: SX00BN93

Credits

5 op

Responsible person

Objective

The student will be able to
- identify questions and needs for development in the professional field and the working life and to plan for their solutions
- use reliable and confined information from various sources in the development work
- apply professional skills and knowledge and use appropriate methods for the development task.

Content

Familiarizing with the Thesis process.
Agreement and permit practices
Familiarizing with health care context, and planning co-operation with working life partners
Recognizing developmental needs
Critical literature search in Finnish and English language
Choosing methodology and methods
Focusing Thesis topic
Preparing and presenting Thesis plan
Work shops: methods, tutorance for reporting and literature search

Assessment criteria, satisfactory (1)

See a separate framework for evaluation. When evaluating the competences, the evaluation criteria for competent/intermediate level is used.

Assessment criteria, approved/failed

See a separate framework for evaluation. When evaluating the competences, the evaluation criteria for competent/intermediate level is used.

Further information

The areas and targets in the assessment of the Bachelor’s Thesis
Professional competence and development
• significance for the profession and the connection to professional practices
• utilization of professional knowledge
• development of professional competence
• applicability in professional life
The methods used and the results obtained
• reliablility and ethics
• validity and innovation
• the usefulness of results
• the management of the thesis process and the development work
Communication and presentation
• structure and form
• the use of standard and professional language
• the focus, clarity and consistency of the text and expressions
• critical, analytical and reflective nature of communication
• argumentation and use of reference sources

Enrollment

02.05.2022 - 15.05.2022

Timing

15.08.2022 - 23.10.2022

Number of ECTS credits allocated

5 op

Virtual portion

2 op

RDI portion

5 op

Mode of delivery

60 % Contact teaching, 40 % Distance learning

Unit

School of Rehabilitation and Examination

Campus

Myllypurontie 1

Teaching languages
  • Finnish
Seats

0 - 30

Degree programmes
  • Biomedical Laboratory Science
Teachers
  • Kirsi-Marja Kartastenpää-Wihlman
  • Merja Ojala
  • Heidi Malava
  • Jaana Anttila
  • Riitta Lumme
Teacher in charge

Riitta Lumme

Groups
  • SXJ20K2
    Bioanalytiikan tutkinto-ohjelma, monimuoto

Objective

Opiskelija osaa
- tunnistaa työelämän ja oman alansa kehittämistarpeita tai ongelmakohtia ja suunnitella niihin ratkaisuja
- käyttää työnsä perustassa ja rajauksessa luotettavaa tietoa eri lähteistä
- soveltaa kehittämistyössään ammatillista osaamistaan sekä sopivia menetelmiä ja työtapoja.

Content

Opinnäytetyöprosessiin perehtyminen
Sopimus- ja lupakäytännöt
Toimintaympäristöön perehtyminen ja työelämäyhteistyön suunnittelu
Kehittämistarpeen tunnistaminen
Lähdekriittinen tiedonhankinta suomeksi ja englanniksi
Työtapojen ja menetelmien valinta
Aiheen täsmennys
Kehittämistyön suunnitelman laatiminen ja esittäminen
Työpajat: menetelmät, tekstinohjaus ja tiedonhankinta

Location and time

Ks. Omassa oleva opinnäytetyöprosessin ohjeistus

Materials

Tutkimusmenetelmäkirjallisuus, alakohtainen ammatillinen kirjallisuus ja tutkimusartikkelit

Teaching methods

Opiskelijan itsenäinen työskentely, ryhmä-/henkilökohtainen ohjaus, työpajat

Employer connections

Hanke-/projektikohtainen työelämäyhteistyö

Exam schedules

-

International connections

-

Completion alternatives

-

Student workload

5 op.

Content scheduling

-

Further information

Ohjeet Omassa Terveysalan opinnäytetyötilassa

Evaluation scale

Hyväksytty/Hylätty

Assessment criteria, satisfactory (1)

Arviointikriteerit ks. liite.
Osaamisen arvioinnissa käytetään arviointikriteereiden tasoa edistynyt.

Assessment criteria, approved/failed

Arviointikriteerit ks. liite.
Osaamisen arvioinnissa käytetään arviointikriteereiden tasoa edistynyt.

Assessment methods and criteria

Hyväksytty opinnäytetyön suunnitelma
Opinnäytetyön arviointikohteet
Ammattialakohtainen osaaminen ja kehittäminen
- merkitys ammattialalle ja yhteys alan ammattikäytäntöihin
- ammattialan tietoperustan hyödyntäminen
- ammatillisen osaamisen kehittyminen ja kehittäminen
- työn sovellettavuus ammatillisessa toiminnassa
Käytetyt menetelmät ja työtavat sekä saadut tulokset
- luotettavuus ja eettisyys
- tarkoituksenmukaisuus ja innovatiivisuus
- tulosten käyttökelpoisuus
- opinnäytetyö- ja kehittämisprosessin hallinta
Viestinnällinen ja ilmaisullinen osaaminen
- rakenne ja muoto
- yleiskielen ja ammattikielen käytänteet
- ilmaisun kohdentaminen, selkeys ja johdonmukaisuus
- kriittisyys, analyyttisyys ja reflektiivisyys

Further information

Opinnäytetyön arviointikohteet
Ammattialakohtainen osaaminen ja kehittäminen
• merkitys ammattialalle ja yhteys alan ammattikäytäntöihin
• ammattialan tietoperustan hyödyntäminen
• ammatillisen osaamisen kehittyminen ja kehittäminen
• työn sovellettavuus ammatillisessa toiminnassa
Käytetyt menetelmät ja työtavat sekä saadut tulokset
• luotettavuus ja eettisyys
• tarkoituksenmukaisuus ja innovatiivisuus
• tulosten käyttökelpoisuus
• opinnäytetyö- ja kehittämisprosessin hallinta
Viestinnällinen ja ilmaisullinen osaaminen
• rakenne ja muoto
• yleiskielen ja ammattikielen käytänteet
• ilmaisun kohdentaminen, selkeys ja johdonmukaisuus
• kriittisyys, analyyttisyys ja reflektiivisyys

Enrollment

02.05.2022 - 15.05.2022

Timing

15.08.2022 - 23.10.2022

Number of ECTS credits allocated

5 op

Virtual portion

2 op

RDI portion

5 op

Mode of delivery

60 % Contact teaching, 40 % Distance learning

Unit

School of Rehabilitation and Examination

Campus

Myllypurontie 1

Teaching languages
  • Finnish
Seats

0 - 30

Degree programmes
  • Biomedical Laboratory Science
Teachers
  • Kirsi-Marja Kartastenpää-Wihlman
  • Merja Ojala
  • Heidi Malava
  • Elina Hotanen
  • Jaana Anttila
  • Riitta Lumme
Teacher in charge

Riitta Lumme

Groups
  • SXJ20K1
    Bioanalytiikan tutkinto-ohjelma päivä

Objective

Opiskelija osaa
- tunnistaa työelämän ja oman alansa kehittämistarpeita tai ongelmakohtia ja suunnitella niihin ratkaisuja
- käyttää työnsä perustassa ja rajauksessa luotettavaa tietoa eri lähteistä
- soveltaa kehittämistyössään ammatillista osaamistaan sekä sopivia menetelmiä ja työtapoja.

Content

Opinnäytetyöprosessiin perehtyminen
Sopimus- ja lupakäytännöt
Toimintaympäristöön perehtyminen ja työelämäyhteistyön suunnittelu
Kehittämistarpeen tunnistaminen
Lähdekriittinen tiedonhankinta suomeksi ja englanniksi
Työtapojen ja menetelmien valinta
Aiheen täsmennys
Kehittämistyön suunnitelman laatiminen ja esittäminen
Työpajat: menetelmät, tekstinohjaus ja tiedonhankinta

Location and time

Ks. Omassa oleva opinnäytetyöprosessin ohjeistus

Materials

Tutkimusmenetelmäkirjallisuus, alakohtainen ammatillinen kirjallisuus ja tutkimusartikkelit

Teaching methods

Opiskelijan itsenäinen työskentely, ryhmä-/henkilökohtainen ohjaus, työpajat

Employer connections

Hanke-/projektikohtainen työelämäyhteistyö

Exam schedules

-

International connections

-

Completion alternatives

-

Student workload

5 op.

Content scheduling

-

Further information

Ohjeet Omassa Terveysalan opinnäytetyötilassa

Evaluation scale

Hyväksytty/Hylätty

Assessment criteria, satisfactory (1)

Arviointikriteerit ks. liite.
Osaamisen arvioinnissa käytetään arviointikriteereiden tasoa edistynyt.

Assessment criteria, approved/failed

Arviointikriteerit ks. liite.
Osaamisen arvioinnissa käytetään arviointikriteereiden tasoa edistynyt.

Assessment methods and criteria

Hyväksytty opinnäytetyön suunnitelma
Opinnäytetyön arviointikohteet
Ammattialakohtainen osaaminen ja kehittäminen
- merkitys ammattialalle ja yhteys alan ammattikäytäntöihin
- ammattialan tietoperustan hyödyntäminen
- ammatillisen osaamisen kehittyminen ja kehittäminen
- työn sovellettavuus ammatillisessa toiminnassa
Käytetyt menetelmät ja työtavat sekä saadut tulokset
- luotettavuus ja eettisyys
- tarkoituksenmukaisuus ja innovatiivisuus
- tulosten käyttökelpoisuus
- opinnäytetyö- ja kehittämisprosessin hallinta
Viestinnällinen ja ilmaisullinen osaaminen
- rakenne ja muoto
- yleiskielen ja ammattikielen käytänteet
- ilmaisun kohdentaminen, selkeys ja johdonmukaisuus
- kriittisyys, analyyttisyys ja reflektiivisyys

Further information

Opinnäytetyön arviointikohteet
Ammattialakohtainen osaaminen ja kehittäminen
• merkitys ammattialalle ja yhteys alan ammattikäytäntöihin
• ammattialan tietoperustan hyödyntäminen
• ammatillisen osaamisen kehittyminen ja kehittäminen
• työn sovellettavuus ammatillisessa toiminnassa
Käytetyt menetelmät ja työtavat sekä saadut tulokset
• luotettavuus ja eettisyys
• tarkoituksenmukaisuus ja innovatiivisuus
• tulosten käyttökelpoisuus
• opinnäytetyö- ja kehittämisprosessin hallinta
Viestinnällinen ja ilmaisullinen osaaminen
• rakenne ja muoto
• yleiskielen ja ammattikielen käytänteet
• ilmaisun kohdentaminen, selkeys ja johdonmukaisuus
• kriittisyys, analyyttisyys ja reflektiivisyys

Enrollment

29.11.2021 - 12.12.2021

Timing

10.01.2022 - 20.05.2022

Number of ECTS credits allocated

5 op

Mode of delivery

Contact teaching

Unit

School of Health Care

Campus

Myllypurontie 1

Teaching languages
  • Finnish
Seats

50 - 200

Degree programmes
  • Public Health Nursing
  • Degree Programme in Emergency Care
  • Nursing (in Finnish)
  • Midwifery
Teachers
  • Johanna Nieminen
  • Marika Lähdetniemi
  • Pasi Miettinen
  • Leena Hinkkanen
  • Anna-Riikka Rasa
  • Pihla Markkanen
  • Marianne Sipilä
  • Maija-Riitta Jouhki
  • Pirjo Koski
  • Kirsi Talman
  • Jaana Seitovirta
  • Tinja Kaivolahti
  • Anna-Kaisa Partanen
  • Tuija Buure
Groups
  • SXK20K2
    Ensihoidon tutkinto-ohjelma, monimuoto
  • SXO20K1A
    Sairaanhoitotyön tutkinto-ohjelma, päivätoteutus, hallinnollinen ryhmä A
  • SXL20K1
    Kätilötyön tutkinto-ohjelma päivä
  • SXQ20K1
    Terveydenhoitotyön tutkinto-ohjelma päivä
  • SXO20K2
    Sairaanhoitotyön tutkinto-ohjelma, monimuoto
  • SXO20K1C
    Sairaanhoitotyön tutkinto-ohjelma, päivätoteutus, hallinnollinen ryhmä C
  • SXO20K1B
    Sairaanhoitotyön tutkinto-ohjelma, päivätoteutus, hallinnollinen ryhmä B

Objective

Opiskelija osaa
- tunnistaa työelämän ja oman alansa kehittämistarpeita tai ongelmakohtia ja suunnitella niihin ratkaisuja
- käyttää työnsä perustassa ja rajauksessa luotettavaa tietoa eri lähteistä
- soveltaa kehittämistyössään ammatillista osaamistaan sekä sopivia menetelmiä ja työtapoja.

Content

Opinnäytetyöprosessiin perehtyminen
Sopimus- ja lupakäytännöt
Toimintaympäristöön perehtyminen ja työelämäyhteistyön suunnittelu
Kehittämistarpeen tunnistaminen
Lähdekriittinen tiedonhankinta suomeksi ja englanniksi
Työtapojen ja menetelmien valinta
Aiheen täsmennys
Kehittämistyön suunnitelman laatiminen ja esittäminen
Työpajat: menetelmät, tekstinohjaus ja tiedonhankinta

Evaluation scale

0-5

Assessment criteria, satisfactory (1)

Arviointikriteerit ks. liite.
Osaamisen arvioinnissa käytetään arviointikriteereiden tasoa edistynyt.

Assessment criteria, approved/failed

Arviointikriteerit ks. liite.
Osaamisen arvioinnissa käytetään arviointikriteereiden tasoa edistynyt.

Further information

Opinnäytetyön arviointikohteet
Ammattialakohtainen osaaminen ja kehittäminen
• merkitys ammattialalle ja yhteys alan ammattikäytäntöihin
• ammattialan tietoperustan hyödyntäminen
• ammatillisen osaamisen kehittyminen ja kehittäminen
• työn sovellettavuus ammatillisessa toiminnassa
Käytetyt menetelmät ja työtavat sekä saadut tulokset
• luotettavuus ja eettisyys
• tarkoituksenmukaisuus ja innovatiivisuus
• tulosten käyttökelpoisuus
• opinnäytetyö- ja kehittämisprosessin hallinta
Viestinnällinen ja ilmaisullinen osaaminen
• rakenne ja muoto
• yleiskielen ja ammattikielen käytänteet
• ilmaisun kohdentaminen, selkeys ja johdonmukaisuus
• kriittisyys, analyyttisyys ja reflektiivisyys

Enrollment

29.11.2021 - 12.12.2021

Timing

10.01.2022 - 13.03.2022

Number of ECTS credits allocated

5 op

Virtual portion

2 op

RDI portion

5 op

Mode of delivery

60 % Contact teaching, 40 % Distance learning

Unit

School of Rehabilitation and Examination

Campus

Myllypurontie 1

Teaching languages
  • Finnish
Degree programmes
  • Biomedical Laboratory Science
Teachers
  • Merja Ojala
  • Heidi Malava
  • Riitta Lumme
Teacher in charge

Riitta Lumme

Groups
  • SXJ19S1
    Bioanalytiikan tutkinto-ohjelma päivä

Objective

Opiskelija osaa
- tunnistaa työelämän ja oman alansa kehittämistarpeita tai ongelmakohtia ja suunnitella niihin ratkaisuja
- käyttää työnsä perustassa ja rajauksessa luotettavaa tietoa eri lähteistä
- soveltaa kehittämistyössään ammatillista osaamistaan sekä sopivia menetelmiä ja työtapoja.

Content

Opinnäytetyöprosessiin perehtyminen
Sopimus- ja lupakäytännöt
Toimintaympäristöön perehtyminen ja työelämäyhteistyön suunnittelu
Kehittämistarpeen tunnistaminen
Lähdekriittinen tiedonhankinta suomeksi ja englanniksi
Työtapojen ja menetelmien valinta
Aiheen täsmennys
Kehittämistyön suunnitelman laatiminen ja esittäminen
Työpajat: menetelmät, tekstinohjaus ja tiedonhankinta

Location and time

Ks. Omassa oleva opinnäytetyöprosessin ohjeistus

Materials

Tutkimusmenetelmäkirjallisuus, alakohtainen ammatillinen kirjallisuus ja tutkimusartikkelit

Teaching methods

Opiskelijan itsenäinen työskentely, ryhmä-/henkilökohtainen ohjaus, työpajat

Employer connections

Hanke-/projektikohtainen työelämäyhteistyö

Exam schedules

-

International connections

-

Completion alternatives

-

Student workload

5 op.

Content scheduling

-

Further information

Ohjeet Omassa Terveysalan opinnäytetyötilassa

Evaluation scale

Hyväksytty/Hylätty

Assessment criteria, satisfactory (1)

Arviointikriteerit ks. liite.
Osaamisen arvioinnissa käytetään arviointikriteereiden tasoa edistynyt.

Assessment criteria, approved/failed

Arviointikriteerit ks. liite.
Osaamisen arvioinnissa käytetään arviointikriteereiden tasoa edistynyt.

Assessment methods and criteria

Hyväksytty opinnäytetyön suunnitelma
Opinnäytetyön arviointikohteet
Ammattialakohtainen osaaminen ja kehittäminen
- merkitys ammattialalle ja yhteys alan ammattikäytäntöihin
- ammattialan tietoperustan hyödyntäminen
- ammatillisen osaamisen kehittyminen ja kehittäminen
- työn sovellettavuus ammatillisessa toiminnassa
Käytetyt menetelmät ja työtavat sekä saadut tulokset
- luotettavuus ja eettisyys
- tarkoituksenmukaisuus ja innovatiivisuus
- tulosten käyttökelpoisuus
- opinnäytetyö- ja kehittämisprosessin hallinta
Viestinnällinen ja ilmaisullinen osaaminen
- rakenne ja muoto
- yleiskielen ja ammattikielen käytänteet
- ilmaisun kohdentaminen, selkeys ja johdonmukaisuus
- kriittisyys, analyyttisyys ja reflektiivisyys

Further information

Opinnäytetyön arviointikohteet
Ammattialakohtainen osaaminen ja kehittäminen
• merkitys ammattialalle ja yhteys alan ammattikäytäntöihin
• ammattialan tietoperustan hyödyntäminen
• ammatillisen osaamisen kehittyminen ja kehittäminen
• työn sovellettavuus ammatillisessa toiminnassa
Käytetyt menetelmät ja työtavat sekä saadut tulokset
• luotettavuus ja eettisyys
• tarkoituksenmukaisuus ja innovatiivisuus
• tulosten käyttökelpoisuus
• opinnäytetyö- ja kehittämisprosessin hallinta
Viestinnällinen ja ilmaisullinen osaaminen
• rakenne ja muoto
• yleiskielen ja ammattikielen käytänteet
• ilmaisun kohdentaminen, selkeys ja johdonmukaisuus
• kriittisyys, analyyttisyys ja reflektiivisyys

Enrollment

29.11.2021 - 12.12.2021

Timing

10.01.2022 - 13.03.2022

Number of ECTS credits allocated

5 op

RDI portion

5 op

Mode of delivery

Contact teaching

Unit

School of Rehabilitation and Examination

Campus

Myllypurontie 1

Teaching languages
  • Finnish
Degree programmes
  • Radiography and Radiotherapy
Teachers
  • Elina Tirkkonen
  • Heli Patanen
  • Aino Vuorijärvi
  • Ulla Nikupaavo
Teacher in charge

Heli Patanen

Groups
  • SXM20K2
    Radiografian ja sädehoidon tutkinto-ohjelma, monimuoto

Objective

Opiskelija osaa
- tunnistaa työelämän ja oman alansa kehittämistarpeita tai ongelmakohtia ja suunnitella niihin ratkaisuja
- käyttää työnsä perustassa ja rajauksessa luotettavaa tietoa eri lähteistä
- soveltaa kehittämistyössään ammatillista osaamistaan sekä sopivia menetelmiä ja työtapoja.

Content

Opinnäytetyöprosessiin perehtyminen
Sopimus- ja lupakäytännöt
Toimintaympäristöön perehtyminen ja työelämäyhteistyön suunnittelu
Kehittämistarpeen tunnistaminen
Lähdekriittinen tiedonhankinta suomeksi ja englanniksi
Työtapojen ja menetelmien valinta
Aiheen täsmennys
Kehittämistyön suunnitelman laatiminen ja esittäminen
Työpajat: menetelmät, tekstinohjaus ja tiedonhankinta

Materials

Tutkimusmenetelmäkirjallisuus, alakohtainen ammatillinen kirjallisuus ja tutkimusartikkelit

Teaching methods

Opiskelijan itsenäinen työskentely ja työskentely opinnäytetyöryhmässä
ryhmä-/henkilökohtainen ohjaus,
työpajat
opinnäytetyön suunnitelmaseminaari
Opinnäytetyön ohjaus, ohjausaikojen varaus ja info Moodlessa
Oman työtila TERVEYSALAN OPINNÄYTETYÖ

Employer connections

Hanke/projektikohtainen yhteistyö

Exam schedules

Opinnäytetyön suunnitelmaseminaari 03.03.2022 08.30 - 11.00
Suunnitelman palautus 25.2.2021 Moodleen.

International connections

Mahdollisuus tehdä opinnäyte esim. EBreast-hankkeeseen englanninkielellä.

Completion alternatives

-

Student workload

Ohjaus noin 0.5 op. Itsenäinen työskentely 4,5 op = 121,5 h opiskelijan työaikaa

Content scheduling

-

Further information

Tutkimus- ja kehitystyön menetelmäopinnot tulee olla suoritettuna ennen opintojen alkua. Jos TKI-opintojakso on kesken, opinnäytetyön suunnittelua ei voi aloittaa.
Aloitusinfoon ja ryhmän tapaamisiin on pakollinen osallistuminen
Työpajoihin osallistuminen ja ohjaukseen osallistuminen pakollista
Seminaaripäivään ja opponointiin osallistuminen pakollista

Evaluation scale

Hyväksytty/Hylätty

Assessment criteria, satisfactory (1)

Arviointikriteerit ks. liite.
Osaamisen arvioinnissa käytetään arviointikriteereiden tasoa edistynyt.

Assessment criteria, approved/failed

Arviointikriteerit ks. liite.
Osaamisen arvioinnissa käytetään arviointikriteereiden tasoa edistynyt.

Assessment methods and criteria

Hyväksytty opinnäytetyön suunnitelma
Opinnäytetyön arviointikohteet
Ammattialakohtainen osaaminen ja kehittäminen
- merkitys ammattialalle ja yhteys alan ammattikäytäntöihin
- ammattialan tietoperustan hyödyntäminen
- ammatillisen osaamisen kehittyminen ja kehittäminen
- työn sovellettavuus ammatillisessa toiminnassa
Käytetyt menetelmät ja työtavat sekä saadut tulokset
- luotettavuus ja eettisyys
- tarkoituksenmukaisuus ja innovatiivisuus
- tulosten käyttökelpoisuus
- opinnäytetyö- ja kehittämisprosessin hallinta
Viestinnällinen ja ilmaisullinen osaaminen
- rakenne ja muoto
- yleiskielen ja ammattikielen käytänteet
- ilmaisun kohdentaminen, selkeys ja johdonmukaisuus
- kriittisyys, analyyttisyys ja reflektiivisyys

Further information

Opinnäytetyön arviointikohteet
Ammattialakohtainen osaaminen ja kehittäminen
• merkitys ammattialalle ja yhteys alan ammattikäytäntöihin
• ammattialan tietoperustan hyödyntäminen
• ammatillisen osaamisen kehittyminen ja kehittäminen
• työn sovellettavuus ammatillisessa toiminnassa
Käytetyt menetelmät ja työtavat sekä saadut tulokset
• luotettavuus ja eettisyys
• tarkoituksenmukaisuus ja innovatiivisuus
• tulosten käyttökelpoisuus
• opinnäytetyö- ja kehittämisprosessin hallinta
Viestinnällinen ja ilmaisullinen osaaminen
• rakenne ja muoto
• yleiskielen ja ammattikielen käytänteet
• ilmaisun kohdentaminen, selkeys ja johdonmukaisuus
• kriittisyys, analyyttisyys ja reflektiivisyys

Enrollment

29.11.2021 - 12.12.2021

Timing

10.01.2022 - 13.03.2022

Number of ECTS credits allocated

5 op

Virtual portion

4 op

RDI portion

5 op

Mode of delivery

20 % Contact teaching, 80 % Distance learning

Unit

School of Rehabilitation and Examination

Campus

Myllypurontie 1

Teaching languages
  • Finnish
Seats

0 - 30

Degree programmes
  • Oral Hygiene
Teachers
  • Helena Stedt
  • Saila Pakarinen
  • Ulla Marjosola
  • Anna Sundblom
Teacher in charge

Saila Pakarinen

Groups
  • SXP20K2
    Suun terveydenhuollon tutkinto-ohjelma, monimuoto

Objective

Opiskelija osaa
- tunnistaa työelämän ja oman alansa kehittämistarpeita tai ongelmakohtia ja suunnitella niihin ratkaisuja
- käyttää työnsä perustassa ja rajauksessa luotettavaa tietoa eri lähteistä
- soveltaa kehittämistyössään ammatillista osaamistaan sekä sopivia menetelmiä ja työtapoja.

Content

Opinnäytetyöprosessiin perehtyminen
Sopimus- ja lupakäytännöt
Toimintaympäristöön perehtyminen ja työelämäyhteistyön suunnittelu
Kehittämistarpeen tunnistaminen
Lähdekriittinen tiedonhankinta suomeksi ja englanniksi
Työtapojen ja menetelmien valinta
Aiheen täsmennys
Kehittämistyön suunnitelman laatiminen ja esittäminen
Työpajat: menetelmät, tekstinohjaus ja tiedonhankinta

Materials

Tutkimusmenetelmäkirjallisuus, alakohtainen ammatillinen kirjallisuus ja tutkimusartikkelit

Teaching methods

Opiskelijan itsenäinen työskentely, ryhmä-/henkilökohtainen ohjaus, työpajat.
Opiskelija vahvistaa paikkansa opintojaksototeutuksella olemalla läsnä opetuksen alkaessa tai muutoin opettajan kanssa erikseen sovitulla tavalla, joka voi esimerkiksi olla ensimmäisen oppimistehtävän palautus. Jos opiskelija ei sairauden vuoksi pysty osallistumaan opetuksen alkuun, hän voi myös vahvistaa opiskelupaikkansa ilmoittamalla siitä opettajalle etukäteen.Opiskelijan tulee osallistua vähintään kahdeksaan seminaariin,

Employer connections

Hanke-/projektikohtainen työelämäyhteistyö

Exam schedules

-

International connections

-

Student workload

5 op (135 h)
5 op (135 h)
• Hyväksytyn opinnäytetyön suunnitelman laatiminen
• Suunnitelman esittäminen seminaarissa
• Opiskelijatovereiden suunnitelman opponointi seminaarissa
• Opponentin kirjallinen raportti opiskelijatovereille ja ohjaajalle
• Aktiivinen osallistuminen 8 seminaariin
• Työpajoihin osallistuminen
• Sopimus opinnäytetyöstä
• TurnItIn-raportti alkuperäisyyden tarkastuksesta ohjaajalle (keskeneräisen työn tarkistus)

Content scheduling

Opintojakson sisältö
• Opinnäytetyöprosessiin perehtyminen
• Sopimus- ja lupakäytännöt
• Toimintaympäristöön perehtyminen ja työelämäyhteistyön suunnittelu
• Kehittämistarpeen tunnistaminen
• Lähdekriittinen tiedonhankinta suomeksi ja englanniksi
• Työtapojen ja menetelmien valinta
• Aiheen täsmennys
• Opinnäytetyön suunnitelman laatiminen ja esittäminen
• Työpajat: menetelmät, tekstinohjaus ja tiedonhankinta

Further information

Opintojakson esitietovaatimukset
• Tutkimus- ja kehitystyön menetelmät -opintojakso tulee olla hyväksytysti suoritettu ennen siirtymistä Opinnäytetyön suunnitteluun
Opinnäytetyön arviointikohteet :
Ammattialakohtainen osaaminen ja kehittäminen
• merkitys ammattialalle ja yhteys alan ammattikäytäntöihin
• ammattialan tietoperustan hyödyntäminen
• ammatillisen osaamisen kehittyminen ja kehittäminen
• työn sovellettavuus ammatillisessa toiminnassa
Käytetyt menetelmät ja työtavat sekä saadut tulokset:
• luotettavuus ja eettisyys
• tarkoituksenmukaisuus ja innovatiivisuus
• tulosten käyttökelpoisuus
• opinnäytetyö- ja kehittämisprosessin hallinta
Viestinnällinen ja ilmaisullinen osaaminen:
• rakenne ja muoto
• yleiskielen ja ammattikielen käytänteet
• ilmaisun kohdentaminen, selkeys ja johdonmukaisuus
• kriittisyys, analyyttisyys ja reflektiivisyys
Opiskelijoiden tulee opinnäytetyön materiaali vähintään viikkoa ennen seminaaria tai ohjausta opettajalle, opponenteille ja opiskelijatovereille.
Opiskelija kirjaa suoritukset ja ohjauksien sisällön opinnäytetyöpassiin.
Passi luovutetaan valmiin opinnäytetyön kanssa sisällönohjaajalle.
Opinnäytetyöprosessin aikana suositellaan 1-2 ohjauskertaa / opinnäytetyön opintojakso
Osallistuminen vähintään kolmeen työpajaan koko opinnäytetyöprosessin aikana.

Evaluation scale

Hyväksytty/Hylätty

Assessment criteria, satisfactory (1)

Arviointikriteerit ks. liite.
Osaamisen arvioinnissa käytetään arviointikriteereiden tasoa edistynyt.

Assessment criteria, approved/failed

Arviointikriteerit ks. liite.
Osaamisen arvioinnissa käytetään arviointikriteereiden tasoa edistynyt.

Assessment methods and criteria

• Arviointikriteerit (ks. Oma/Terveysalan opinnäytetyö)
• Osaamisen arvioinnissa käytetään arviointikriteereiden tasoa edistynyt.
• Opinnäytetyön suunnitelma arvioidaan: hyväksytty/hylätty.
• Opinnäytetyö arvioidaan projektina koko prosessin päätyttyä.
• Hyväksytty suunnitelman esitys seminaarissa ja toisen opinnäytetyön suullinen ja kirjallinen vertaisarviointi sekä osallistuminen kahdeksaan seminaariin.

Tutkintosääntö 36 §:
Arviointi toteutetaan neljän työviikon kuluessa toteutuksen päättymisen jälkeen.

Further information

Opinnäytetyön arviointikohteet
Ammattialakohtainen osaaminen ja kehittäminen
• merkitys ammattialalle ja yhteys alan ammattikäytäntöihin
• ammattialan tietoperustan hyödyntäminen
• ammatillisen osaamisen kehittyminen ja kehittäminen
• työn sovellettavuus ammatillisessa toiminnassa
Käytetyt menetelmät ja työtavat sekä saadut tulokset
• luotettavuus ja eettisyys
• tarkoituksenmukaisuus ja innovatiivisuus
• tulosten käyttökelpoisuus
• opinnäytetyö- ja kehittämisprosessin hallinta
Viestinnällinen ja ilmaisullinen osaaminen
• rakenne ja muoto
• yleiskielen ja ammattikielen käytänteet
• ilmaisun kohdentaminen, selkeys ja johdonmukaisuus
• kriittisyys, analyyttisyys ja reflektiivisyys