Siirry suoraan sisältöön

Tukipohjalliset, erityisjalkineet ja osajalkateräproteesitLaajuus (10 op)

Opintojakson tunnus: SX00GE07

Opintojakson perustiedot


Laajuus
10 op

Osaamistavoitteet

Opiskelija kuvaa alaraajojen toimintaan ja liikkumiseen vaikuttavia tekijöitä ja niiden aiheuttamia toiminnallisia rajoituksia lääketieteellistä viitekehystä käyttäen. Opiskelija osaa biomekaanisen
tutkimisen ja osaa soveltaa sitä jalkateräortoosien ja erityisjalkineiden suunnittelussa ja valmistusprosesseissa. Opiskelija osaa jalkaterän amputaatiotasot, niiden syyt ja niihin liittyvät proteesitekniset ratkaisut.
Hän harjaantuu huomioimaan asiakkaan toimintakyvyn ja yksilölliset tarpeet apuvälineratkaisun suunnittelussa ja sen toteutuksessa.

Opiskelija tietää jalkateräortoosien, erityisjalkineiden ja osajalkateräproteesien toiminnalliset ja rakenteelliset peruselementit. Hän osaa apuvälineratkaisun valmistusprosessissa hyödyntää ja soveltaa materiaali-, kone- ja laiteosaamistaan sekä vahvistaa kädentaitojaan. Opiskelija osaa käyttää jalkateräortoosien ja erityisjalkineiden valmistuksessa perinteisiä sekä uusia valmistusmetodeja ja osajalkateräproteesien osalta hän osaa soveltaa ja kehittää aikaisemmin hankkimaansa osaamistaan proteesien teknisessä valmistuksessa.

Opiskelija harjaantuu ohjattuna käyttäjälähtöisessä apuvälinearviossa sekä tuotteiden valmistuksessa sekä sovituksessa ja antaa ohjausta ja käytön opetusta asiakkaalle. Opiskelija ymmärtää apuvälineratkaisujen kustannusrakenteen ja valmistusprosessissa hän osaa huomioida ja noudattaa ympäristöä säästäviä menetelmiä ja toimintatapoja.

Sisältö

Tukipohjalliset ja erityisjalkineet
• Käyttäjälähtöinen apuvälineratkaisun tarpeen arviointi ja suunnittelu.
• Biomekaaninen tutkiminen ja arviointi
• Sairaudesta, vammasta tai kehitysviiveestä johtuva toimintakyvyn alentuminen.
• Erilaiset jalkateräortoosit ja niiden vaikutus toimintakykyyn
• Jalkateräortoosin valmistus - Kädentaidot
• Erityisjalkineet ja niiden vaikutus toimintakykyyn
• Erityisjalkineiden muutostyöt ja niiden suunnittelu ja toteutus
• Materiaalit, komponentit ja niiden valintaan vaikuttavat tekijät
• Apuvälineratkaisun kustannusrakenteen muodostuminen
• Sähköinen mallintaminen ja valmistusprosessit
• Apuvälineratkaisujen sovitus ja käytön opetus

Osajalkateräproteesit:
• Jalkaterän amputaatiot
• Proteesin suunnittelu jalkaterän eri amputaatiotasoissa
• Tutkimus ja mitanotto
• Sovitinosan mallintaminen ja valmistus
• Sovitinosan modifiointi
• Valmistusprosessi, komponentit ja materiaalit
• Proteesin sovitus
• Käytön arviointi, ohjaus ja opetus
• Näyttöön perustuva tieto

Opintojaksolla tutustutaan kestävän kehityksen periaatteisiin, joita sovelletaan materiaalien
valinnassa, kierrätettävyydessä, pitkäikäisyydessä, eettisessä tuotannossa sekä innovaatioissa ja
teknologian hyödyntämisessä, edistäen samalla sosiaalista vastuullisuutta terveydenhuollossa.

Esitietovaatimukset

Suoritusmerkintä seuraavilta opintojaksolta:
Sääriproteesit TT

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

AMMATILLINEN TIETOPERUSTA
· Opiskelija osaa etsiä tietoa monipuolisesti oman ammattialan tietolähteistä ja käyttää alan tietoperustaa
· Opiskelija osoittaa perehtyneisyyden ammattialan tietoperustaan ja ydinainekseen

AMMATILLINEN TAITO, TOIMINTA
·Opiskelija osoittaa saavuttaneensa riittävät tiedot pystyäkseen toimimaan ammatillisissa tilanteissa
· Opiskelija osaa toimia asiakaslähtöisesti
· Opiskelija ratkaisee ammatillisia tehtäviä ja ongelmia

EETTISYYS YHTEISTYÖ JA KEHITTÄMINEN
· Opiskelija toimii turvallisesti ja ammattialan eettisten periaatteiden mukaisesti
· Opiskelija tuoda osaamisensa ryhmän tai projektin käyttöön
· Opiskelija kykenee arvioimaan omia vahvuuksiaan ja kehittymistarpeitaan

Arviointikriteerit, hyvä (3)

AMMATILLINEN TIETOPERUSTA
· Opiskelija etsii tietoa ja perustelee tietolähteiden käytön
· Opiskelija käyttää ammattialan tietoperustaa johdonmukaisesti
· Opiskelija perustelee toimintaa näyttöön perustuvan tiedon avulla

AMMATILLINEN TAITO, TOIMINTA
· Opiskelija soveltaa ammatillista osaamistaan erilaisissa tilanteissa
· Opiskelija osaa toimia asiakaslähtöisesti ja vastuullisesti
· Opiskelija osaa toimia erilaisissa tehtävissä eri toimintaympäristöissä

EETTISYYS YHTEISTYÖ JA KEHITTÄMINEN
· Opiskelija perustelee toimintaa ammattialan eettisten periaatteiden mukaisesti ja arvioi toiminnan turvallisuutta
· Opiskelija osaa toimia tavoitteellisesti työryhmässä ja projektissa
· Opiskelija kehittää itseään

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

AMMATILLINEN TIETOPERUSTA
· Opiskelija soveltaa ammattialan käsitteitä ja tietoa sujuvasti ja laaja-alaisesti
· Opiskelija arvioi ja käyttää näyttöön perustuvaa tietoa

AMMATILLINEN TAITO, TOIMINTA
· Opiskelija soveltaa ammatillista osaamistaan erilaisissa tilanteissa ja osaa arvioida toimintansa seurauksia
· Opiskelija osaa toimia asiakaslähtöisesti ja vastuullisesti
· Opiskelija soveltaa vaihtoehtoisia ratkaisuja ammatilliseen päätöksentekoon

EETTISYYS YHTEISTYÖ JA KEHITTÄMINEN
· Opiskelija arvioi alansa ammattieettisten periaatteiden mukaista toimintaa ja turvallisuutta
· Opiskelija osaa toimia erilaisissa ryhmissä ja projekteissa kulttuuriltaan erilaisten ihmisten kanssa
· Opiskelija kehittää itseään ja työyhteisöä

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

HYVÄKSYTTY: Katso arviointikriteeri tyydyttävä.

HYLÄTTY

AMMATILLINEN TIETOPERUSTA
· Opiskelija ei tunne tai osaa käyttää oman ammattialan käsitteitä riittävästi
· Opiskelija käyttää alan tietoperustaa yksipuolisesti eikä riittävästi tunne alan tietolähteitä

AMMATILLINEN TAITO, TOIMINTA
· Opiskelija ei osoita riittäviä ammatillisia tietoja ja taitoja ja soveltaa ammatillista osaamistaan riittämättömästi
· Opiskelija ei toimi riittävän asiakaslähtöisesti

EETTISYYS YHTEISTYÖ JA KEHITTÄMINEN
· Opiskelija ei ota toiminnassaan riittävästi huomioon turvallisuutta ja ammattialan eettisiä periaatteita
· Opiskelija ei osoita riittäviä valmiuksia itsensä kehittämiseen ja ryhmä- ja kehittämistyöhön osallistumiseen

Siirry alkuun