Skip to main content

Video TechnologyLaajuus (5 cr)

Code: KM00EZ20

Credits

5 op

Objective

Students know the equipment of audiovisual systems used in live performance engineering. They know the properties, potential uses, operational principles and special requirements of the relevant devices. Students can apply the knowledge base of the profession to simple audiovisual systems. They are able to accurately interpret audiovisual system documentation. Students understand the basic planning principles of the video systems. They understand performance technology as a part of live performance production and understand the job requirements in the field. Students are aware of the inherent safety risks and can take them into account while using the systems.

Content

- Audiovisual systems, devices and their operating principles
- Programs, signal transfer and network solutions
- Symbols and markings in audiovisual documentation
- Safety risks and practices

Assessment criteria, satisfactory (1)

The student sees the main principles of the audiovisual system and the importance of different devices in the system. The student understands performance technology as a part of live performance production and he/she understands the job requirements in the field. The student is aware of the inherent safety risks of the systems and can take them into account while setting up and using the systems. The student is able to find relevant information and apply it into practice.

Assessment criteria, good (3)

The student understands the main principles of audiovisual systems and the operation of different devices in the system. He/she uses professional knowledge and technical documentation as part of the design process. The student understands performance technology as a part of live performance production and he/she understands the job requirements in the field. The student is aware of the inherent safety risks of the systems and can take them into account while setting up and using the systems. The student seeks relevant information independently and applies it into practice.

Assessment criteria, excellent (5)

The student comprehensively understands the principles of audiovisual systems and the operation of various devices in the system. He/she uses professional knowledge and technical documentation consistently as part of the design process. The student understands performance technology as a part of live performance production and he/she understands the job requirements in the field. The student is aware of the inherent safety risks of the systems and can take them into account while setting up and using the systems. He/she improves the safety of the work group. The student seeks and analyzes relevant information independently and applies it into practice.

Assessment criteria, approved/failed

The student understands the totality of the audiovisual system and the significance of different devices in the system. The student understands performance technology as a part of live performance production and he/she understands the job requirements in the field. The student is aware of the inherent safety risks of the systems and can take them into account while setting up and using the systems. The student is able to find relevant information and apply it into practice.

Enrollment

27.11.2023 - 31.12.2023

Timing

01.01.2024 - 31.07.2024

Number of ECTS credits allocated

5 op

Mode of delivery

Contact teaching

Unit

School of Media, Design and Conservation

Teaching languages
  • Finnish
Degree programmes
  • Live Performance Technology
Teachers
  • Lauri Orden
  • Antti Hietala
  • Severi Haapala
  • Timo Hiekkanen
Teacher in charge

Timo Hiekkanen

Groups
  • KXH22S2
    Esitys- ja teatteritekniikan tutkinto-ohjelma monimuoto

Objective

Opiskelija tuntee esitys- ja teatteriteknisten videojärjestelmien laitteet, niiden ominaisuudet, käyttömahdollisuudet, toimintaperiaatteet sekä järjestelmien erityisvaatimukset. Opiskelija osaa soveltaa ammattialan tietoperustaa yksinkertaisiin videojärjestelmiin. Hän osaa lukea järjestelmiin liittyviä dokumentteja ja ymmärtää digitaalisen videon peruskäsitteet. Opiskelija hahmottaa videotekniikan merkityksen esitystoiminnan osana ja tuntee ammattialan työnkuvat. Opiskelija tietää järjestelmiin liittyvät turvallisuusriskit ja osaa ottaa ne huomioon.

Content

- videotekniset järjestelmät, laitteet ja niiden toimintaperiaatteet
- järjestelmiin liittyvät signaalinsiirto- ja verkkoratkaisut
- videoteknisten järjestelmien dokumentoinnissa käytettävät symbolit ja merkinnät
- järjestelmiin liittyvät turvallisuusriskit ja -käytännöt

Materials

Julkaistaan kurssin työtilassa.

Teaching methods

Luennot
Etäluennot
Harjoitustehtävät
Työpajat

Exam schedules

Keskustele vastuuopettajan kanssa.

Student workload

Kurssin vaatima työmäärä riippuu vahvasti opiskelijan edeltävästä osaamisesta.

Kurssin opintopistemäärä on 5 opintopistettä. Laskennallisesti yhden opintopisteen suorittaminen edellyttää 27 tuntia työtä. Opintojakson kokonaistuntimäärä on tämän laskelman mukaan 135 tuntia.

Työmäärämitoitus on ohjeellinen ja suuntaa antava opintojakson osaamistavoitteiden saavuttamiseksi ja arvosanaan 3/5 tarvittava keskimääräinen työmäärä. Opiskelijan aiemmasta osaamis- ja kokemustaustasta riippuen työmäärä voi olla vähemmän tai enemmän. Opintojaksossa hankittua osaamista arvioidaan tehtävien ja muiden suoritteiden kautta, ei tehtyjen tuntien määrällä.

Evaluation scale

Hyväksytty/Hylätty

Assessment criteria, satisfactory (1)

Opiskelija hahmottaa videojärjestelmän keskeisimmät periaatteet ja eri laitteiden merkityksen järjestelmässä. Opiskelija ymmärtää videotekniikan merkityksen esitystoiminnan osana ja tuntee ammattialan työnkuvat. Opiskelija noudattaa alan turvallisuuskäytäntöjä toiminnassaan. Opiskelija osaa hakea videotekniikkaan liittyvää tietoa ja soveltaa sitä ongelmanratkaisussa.

Assessment criteria, good (3)

Opiskelija ymmärtää videojärjestelmien keskeisimmät periaatteet ja eri laitteiden toiminnan järjestelmässä. Hän osaa soveltaa ammattialan tietoperustaa ja teknistä dokumentaatiota videotekniikkaan liittyvissä tehtävissä. Opiskelija hahmottaa videotekniikan merkityksen esitystoiminnan osana ja tuntee ammattialan työnkuvat. Opiskelija noudattaa alan turvallisuuskäytäntöjä toiminnassaan. Opiskelija osaa itsenäisesti hakea videotekniikkaan liittyvää tietoa ja soveltaa sitä ongelmanratkaisussa.

Assessment criteria, excellent (5)

Opiskelija ymmärtää videojärjestelmien periaatteet ja eri laitteiden toiminnan järjestelmässä kattavasti. Opiskelija käyttää järjestelmällisesti teknistä dokumentaatiota ja ammattialan tietoperustaa videoteknisissä tehtävissä. Hän hahmottaa videotekniikan merkityksen esitystoiminnan osana ja tuntee ammattialan työnkuvat. Opiskelija noudattaa alan turvallisuuskäytäntöjä omassa toiminnassaan ja edistää koko työryhmän turvallista työskentelyä. Opiskelija osaa itsenäisesti hakea ja jäsentää videotekniikkaan liittyvää tietoa ja soveltaa sitä ongelmanratkaisussa.

Assessment criteria, approved/failed

Opiskelija hahmottaa videojärjestelmän keskeisimmät periaatteet ja eri laitteiden merkityksen järjestelmässä. Opiskelija ymmärtää videotekniikan merkityksen esitystoiminnan osana ja tuntee ammattialan työnkuvat. Opiskelija noudattaa alan turvallisuuskäytäntöjä toiminnassaan. Opiskelija osaa hakea videotekniikkaan liittyvää tietoa ja soveltaa sitä ongelmanratkaisussa.

Assessment methods and criteria

Jatkuva arviointi, läsnäolo ja osallistuminen opetukseen 25%
Työpaja 25%
Harjoitustehtävä 50%

Kaikki osat on suoritettava hyväksytysti.