Asiantuntijaviestintä ja projektiosaaminenLaajuus (5 op)
Tunnus: SX00EP97
Laajuus
5 op
Osaamistavoitteet
Opiskelija
- tunnistaa jäsentyneen ja selkeän viestinnän merkityksen ammattitaidon ja vuorovaikutuksen kannalta
- hallitsee työelämän keskeiset kirjalliset ja suulliset viestintätaidot
- osaa viestiä oman alansa vuorovaikutustilanteissa suomen kielellä
- osaa arvioida viestintätapojen ja -kanavien sekä erilaisten tekstilajien tarkoituksenmukaisuutta erilaisissa tilanteissa ja osaa tehdä tähän liittyviä valintoja
- haluaa kehittää viestintä- ja tiedonhallintataitojaan ja kykyään osallistua nykyaikaiseen viestintäympäristöön
- osaa käyttää ammattikorkeakouluopintojen ja työelämän kannalta keskeistä tieto- ja viestintätekniikkaa
- hahmottaa projektityöskentelyn perusteet
Sisältö
- viestintä työyhteisöissä ja verkkoympäristöissä
- kirjallinen raportointi ja tutkimusviestinnän periaatteet, lähteiden käyttäminen ja kriittinen arviointi
- tavoitteellinen puhe-esitys ja esiintymisvarmuus
- palautteen antaminen, vastaanottaminen ja hyödyntäminen
- projektityöskentelyn perusteet
- median hyödyntäminen viestinnän kanavana
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.
Ilmoittautumisaika
06.05.2024 - 30.09.2024
Ajoitus
25.09.2024 - 31.12.2024
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
3 op
TKI-osuus
1 op
Toteutustapa
40 % Lähiopetus, 60 % Etäopetus
Yksikkö
Hyvinvointi
Toimipiste
Myllypurontie 1
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 26
Koulutus
- Vanhustyön tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Marianne Roivas
Ryhmät
-
SXC24S2Vanhustyön tutkinto-ohjelma monimuoto
Tavoitteet
Opiskelija
- tunnistaa jäsentyneen ja selkeän viestinnän merkityksen ammattitaidon ja vuorovaikutuksen kannalta
- hallitsee työelämän keskeiset kirjalliset ja suulliset viestintätaidot
- osaa viestiä oman alansa vuorovaikutustilanteissa suomen kielellä
- osaa arvioida viestintätapojen ja -kanavien sekä erilaisten tekstilajien tarkoituksenmukaisuutta erilaisissa tilanteissa ja osaa tehdä tähän liittyviä valintoja
- haluaa kehittää viestintä- ja tiedonhallintataitojaan ja kykyään osallistua nykyaikaiseen viestintäympäristöön
- osaa käyttää ammattikorkeakouluopintojen ja työelämän kannalta keskeistä tieto- ja viestintätekniikkaa
- hahmottaa projektityöskentelyn perusteet
Sisältö
- viestintä työyhteisöissä ja verkkoympäristöissä
- kirjallinen raportointi ja tutkimusviestinnän periaatteet, lähteiden käyttäminen ja kriittinen arviointi
- tavoitteellinen puhe-esitys ja esiintymisvarmuus
- palautteen antaminen, vastaanottaminen ja hyödyntäminen
- projektityöskentelyn perusteet
- median hyödyntäminen viestinnän kanavana
Aika ja paikka
Ajat ja paikat ovat lukujärjestyksessä
Oppimateriaalit
Tunnilla läpi käytävä materiaali
Taustakirjallisuutta:
Roivas, Marianne ja Karjalainen, Anna Liisa 2013. Sosiaali- ja terveysalan viestintä. Helsinki: Edita.
Opetusmenetelmät
Moodle, verkkoluennot, lähiopetus, seminaari, itsenäinen työskentely
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
-
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
-
Kansainvälisyys
-
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
-
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
5 op
Arviointiasteikko
0-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Tehtävien arviointi, seminaari, itsearviointi
Ilmoittautumisaika
27.11.2023 - 31.01.2024
Ajoitus
10.01.2024 - 26.05.2024
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
3 op
TKI-osuus
1 op
Toteutustapa
40 % Lähiopetus, 60 % Etäopetus
Yksikkö
Hyvinvointi
Toimipiste
Myllypurontie 1
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 36
Koulutus
- Vanhustyön tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Marianne Roivas
Ryhmät
-
SXC24K2Vanhustyön tutkinto-ohjelma, monimuoto
Tavoitteet
Opiskelija
- tunnistaa jäsentyneen ja selkeän viestinnän merkityksen ammattitaidon ja vuorovaikutuksen kannalta
- hallitsee työelämän keskeiset kirjalliset ja suulliset viestintätaidot
- osaa viestiä oman alansa vuorovaikutustilanteissa suomen kielellä
- osaa arvioida viestintätapojen ja -kanavien sekä erilaisten tekstilajien tarkoituksenmukaisuutta erilaisissa tilanteissa ja osaa tehdä tähän liittyviä valintoja
- haluaa kehittää viestintä- ja tiedonhallintataitojaan ja kykyään osallistua nykyaikaiseen viestintäympäristöön
- osaa käyttää ammattikorkeakouluopintojen ja työelämän kannalta keskeistä tieto- ja viestintätekniikkaa
- hahmottaa projektityöskentelyn perusteet
Sisältö
- viestintä työyhteisöissä ja verkkoympäristöissä
- kirjallinen raportointi ja tutkimusviestinnän periaatteet, lähteiden käyttäminen ja kriittinen arviointi
- tavoitteellinen puhe-esitys ja esiintymisvarmuus
- palautteen antaminen, vastaanottaminen ja hyödyntäminen
- projektityöskentelyn perusteet
- median hyödyntäminen viestinnän kanavana
Aika ja paikka
Ajat ja paikat ovat lukujärjestyksessä
Oppimateriaalit
Tunnilla läpi käytävä materiaali
Taustakirjallisuutta:
Roivas, Marianne ja Karjalainen, Anna Liisa 2013. Sosiaali- ja terveysalan viestintä. Helsinki: Edita.
Opetusmenetelmät
Moodle, verkkoluennot, lähiopetus, seminaari, itsenäinen työskentely
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
-
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
-
Kansainvälisyys
-
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
-
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
5 op
Arviointiasteikko
0-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Tehtävien arviointi, seminaari, itsearviointi
Ilmoittautumisaika
02.05.2023 - 30.09.2023
Ajoitus
14.08.2023 - 31.12.2023
Opintopistemäärä
5 op
TKI-osuus
2 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Hyvinvointi
Toimipiste
Myllypurontie 1
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 40
Koulutus
- Vanhustyön tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Marianne Roivas
Ryhmät
-
SXC23S2Vanhustyön tutkinto-ohjelma monimuoto
Tavoitteet
Opiskelija
- tunnistaa jäsentyneen ja selkeän viestinnän merkityksen ammattitaidon ja vuorovaikutuksen kannalta
- hallitsee työelämän keskeiset kirjalliset ja suulliset viestintätaidot
- osaa viestiä oman alansa vuorovaikutustilanteissa suomen kielellä
- osaa arvioida viestintätapojen ja -kanavien sekä erilaisten tekstilajien tarkoituksenmukaisuutta erilaisissa tilanteissa ja osaa tehdä tähän liittyviä valintoja
- haluaa kehittää viestintä- ja tiedonhallintataitojaan ja kykyään osallistua nykyaikaiseen viestintäympäristöön
- osaa käyttää ammattikorkeakouluopintojen ja työelämän kannalta keskeistä tieto- ja viestintätekniikkaa
- hahmottaa projektityöskentelyn perusteet
Sisältö
- viestintä työyhteisöissä ja verkkoympäristöissä
- kirjallinen raportointi ja tutkimusviestinnän periaatteet, lähteiden käyttäminen ja kriittinen arviointi
- tavoitteellinen puhe-esitys ja esiintymisvarmuus
- palautteen antaminen, vastaanottaminen ja hyödyntäminen
- projektityöskentelyn perusteet
- median hyödyntäminen viestinnän kanavana
Aika ja paikka
Ajat ja paikat ovat lukujärjestyksessä
Oppimateriaalit
Tunnilla läpi käytävä materiaali
Taustakirjallisuutta:
Roivas, Marianne ja Karjalainen, Anna Liisa 2013. Sosiaali- ja terveysalan viestintä. Helsinki: Edita.
Opetusmenetelmät
Moodle, verkkoluennot, lähiopetus, seminaari, itsenäinen työskentely
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
-
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
-
Kansainvälisyys
-
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
-
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
5 op
Arviointiasteikko
0-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Tehtävien arviointi, seminaari, itsearviointi
Ilmoittautumisaika
28.11.2022 - 31.01.2023
Ajoitus
09.01.2023 - 21.05.2023
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Hyvinvointi
Toimipiste
Myllypurontie 1
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 26
Koulutus
- Vanhustyön tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Marianne Roivas
Ryhmät
-
SXC23K2Vanhustyön tutkinto-ohjelma, monimuoto
Tavoitteet
Opiskelija
- tunnistaa jäsentyneen ja selkeän viestinnän merkityksen ammattitaidon ja vuorovaikutuksen kannalta
- hallitsee työelämän keskeiset kirjalliset ja suulliset viestintätaidot
- osaa viestiä oman alansa vuorovaikutustilanteissa suomen kielellä
- osaa arvioida viestintätapojen ja -kanavien sekä erilaisten tekstilajien tarkoituksenmukaisuutta erilaisissa tilanteissa ja osaa tehdä tähän liittyviä valintoja
- haluaa kehittää viestintä- ja tiedonhallintataitojaan ja kykyään osallistua nykyaikaiseen viestintäympäristöön
- osaa käyttää ammattikorkeakouluopintojen ja työelämän kannalta keskeistä tieto- ja viestintätekniikkaa
- hahmottaa projektityöskentelyn perusteet
Sisältö
- viestintä työyhteisöissä ja verkkoympäristöissä
- kirjallinen raportointi ja tutkimusviestinnän periaatteet, lähteiden käyttäminen ja kriittinen arviointi
- tavoitteellinen puhe-esitys ja esiintymisvarmuus
- palautteen antaminen, vastaanottaminen ja hyödyntäminen
- projektityöskentelyn perusteet
- median hyödyntäminen viestinnän kanavana
Aika ja paikka
Ajat ja paikat ovat lukujärjestyksessä
Oppimateriaalit
Tunnilla läpi käytävä materiaali
Taustakirjallisuutta:
Roivas, Marianne ja Karjalainen, Anna Liisa 2013. Sosiaali- ja terveysalan viestintä. Helsinki: Edita.
Opetusmenetelmät
Moodle, verkkoluennot, lähiopetus, seminaari, itsenäinen työskentely
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
-
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
-
Kansainvälisyys
-
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
-
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
5 op
Arviointiasteikko
0-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Tehtävien arviointi, seminaari, itsearviointi
Ilmoittautumisaika
02.05.2023 - 14.05.2023
Ajoitus
13.09.2022 - 11.12.2022
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
3 op
TKI-osuus
1 op
Toteutustapa
40 % Lähiopetus, 60 % Etäopetus
Yksikkö
Hyvinvointi
Toimipiste
Myllypurontie 1
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 27
Koulutus
- Vanhustyön tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Marianne Roivas
Ryhmät
-
SXC22S2Vanhustyön tutkinto-ohjelma monimuoto
Tavoitteet
Opiskelija
- tunnistaa jäsentyneen ja selkeän viestinnän merkityksen ammattitaidon ja vuorovaikutuksen kannalta
- hallitsee työelämän keskeiset kirjalliset ja suulliset viestintätaidot
- osaa viestiä oman alansa vuorovaikutustilanteissa suomen kielellä
- osaa arvioida viestintätapojen ja -kanavien sekä erilaisten tekstilajien tarkoituksenmukaisuutta erilaisissa tilanteissa ja osaa tehdä tähän liittyviä valintoja
- haluaa kehittää viestintä- ja tiedonhallintataitojaan ja kykyään osallistua nykyaikaiseen viestintäympäristöön
- osaa käyttää ammattikorkeakouluopintojen ja työelämän kannalta keskeistä tieto- ja viestintätekniikkaa
- hahmottaa projektityöskentelyn perusteet
Sisältö
- viestintä työyhteisöissä ja verkkoympäristöissä
- kirjallinen raportointi ja tutkimusviestinnän periaatteet, lähteiden käyttäminen ja kriittinen arviointi
- tavoitteellinen puhe-esitys ja esiintymisvarmuus
- palautteen antaminen, vastaanottaminen ja hyödyntäminen
- projektityöskentelyn perusteet
- median hyödyntäminen viestinnän kanavana
Aika ja paikka
Ajat ja paikat ovat lukujärjestyksessä
Oppimateriaalit
Tunnilla läpi käytävä materiaali
Taustakirjallisuutta:
Roivas, Marianne ja Karjalainen, Anna Liisa 2013. Sosiaali- ja terveysalan viestintä. Helsinki: Edita.
Opetusmenetelmät
Moodle, verkkoluennot, lähiopetus, seminaari, itsenäinen työskentely
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
-
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
-
Kansainvälisyys
-
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
-
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
5 op
Arviointiasteikko
0-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Tehtävien arviointi, seminaari, itsearviointi
Ilmoittautumisaika
29.11.2021 - 31.01.2022
Ajoitus
12.01.2022 - 22.05.2022
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Hyvinvointi
Toimipiste
Myllypurontie 1
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 30
Koulutus
- Vanhustyön tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Marianne Roivas
Vastuuopettaja
Marianne Roivas
Ryhmät
-
SXC22K2Vanhustyön tutkinto-ohjelma, monimuoto
Tavoitteet
Opiskelija
- tunnistaa jäsentyneen ja selkeän viestinnän merkityksen ammattitaidon ja vuorovaikutuksen kannalta
- hallitsee työelämän keskeiset kirjalliset ja suulliset viestintätaidot
- osaa viestiä oman alansa vuorovaikutustilanteissa suomen kielellä
- osaa arvioida viestintätapojen ja -kanavien sekä erilaisten tekstilajien tarkoituksenmukaisuutta erilaisissa tilanteissa ja osaa tehdä tähän liittyviä valintoja
- haluaa kehittää viestintä- ja tiedonhallintataitojaan ja kykyään osallistua nykyaikaiseen viestintäympäristöön
- osaa käyttää ammattikorkeakouluopintojen ja työelämän kannalta keskeistä tieto- ja viestintätekniikkaa
- hahmottaa projektityöskentelyn perusteet
Sisältö
- viestintä työyhteisöissä ja verkkoympäristöissä
- kirjallinen raportointi ja tutkimusviestinnän periaatteet, lähteiden käyttäminen ja kriittinen arviointi
- tavoitteellinen puhe-esitys ja esiintymisvarmuus
- palautteen antaminen, vastaanottaminen ja hyödyntäminen
- projektityöskentelyn perusteet
- median hyödyntäminen viestinnän kanavana
Arviointiasteikko
0-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.