Terapeuttinen toiminta itsestä huolehtimisessa, kotielämässä, asioinnissa ja leikissäLaajuus (10 op)
Tunnus: SX00BK36
Laajuus
10 op
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa valita toimintaterapian teorian, jolla jäsentää eri ikäisen asiakkaan interventiota. Opiskelija osaa asettaa tavoitteita asiakkaan kanssa tämän toimintamahdollisuuksien edistämiseksi. Hän kykenee analysoimaan ja muokkaamaan arjen toimintaa sekä lähiympäristöä asiakkaan toimintakykyä vastaavaksi. Hän osaa antaa esimerkkejä siitä, miten tehtyjä ratkaisuja perustellaan kokemukseen, asiantuntijuuteen ja tieteelliseen tietoon pohjautuen. Hän tunnistaa omat valmiutensa moniammatilliseen yhteistyöhön asiakkaan kuntoutumisen edistämiseksi. Opiskelija tietää, miten toimintaterapian tavoitteiden toteutumista arvioidaan, miten tuloksista raportoidaan ja miten tehdään jatkosuosituksia.
Hän osaa soveltaa käyttäytymistieteellistä, biologista, yhteiskuntatieteellistä ja lääketieteellistä tietoa toimintamahdollisuuksien arviointiin ja edistämiseen. Opiskelija tunnistaa tavallisimpia lieviä kehityshäiriötä ja mielenterveyden häiriöitä, niihin vaikuttavia taustatekijöitä sekä epidemiologiaa. Hän tuntee näihin sairauksiin liittyvää tutkimusta ja hoitoa. Opiskelija tietää aivojen rakenteen vaurioitumisen sekä aivotoiminnan häiriintymisen yleisimmät syyt, oireet ja psykologiset seuraukset. Hän ymmärtää aivojen ja aivoperäisten ongelmien kuntoutumisen edellytykset sekä rajat. Opiskelija osaa arvioida oman osaamisensa riittävyyden asiakkaan hoidossa ja osaa ohjata asiakkaan tarpeen mukaisiin neuropsykologisiin ja psykiatrisiin palveluihin. Hän osaa soveltaa neuropsykologista tietoa toimintaterapiassa.
Sisältö
• Toimintaa selittävien mallien käyttö interventiota jäsentämässä
• Toiminnan analyysi
• Arviointitiedon soveltaminen terapian toteutukseen
• Itsestähuolehtiminen
• Kotielämä ja asiointi
• Leikki ja leikkiminen
• Seksuaalisuus
• Uni ja lepo
• Toiminnallisen identiteetin vahvistaminen ja osallistumisen
tukeminen
• Taidot ja valmiudet, joita tarvitaan toimintakokonaisuuksiin
• Moniammatillinen yhteistyö
• Toimintaterapiaprosessin dokumentointi
• Eri-ikäiset asiakkaat ja toimintakyvyn häiriöt erilaisissa
konteksteissa
• Mielenterveyden tavalliset häiriöt ja oireet
• Mielenterveyspotilaiden tutkimus ja hoito
• Toimintojen lokalisoituminen aivoissa ja toimintakokonaisuuksien
häiriintyminen
• Aivoperäisten ongelmien taustalla olevat yleisimmät vaurio- ja
häiriömekanismit
• Neuropsykologiset oirekuvat ja psykologiset liitännäisoireet
• Aivojen muovautuvuus ja aivoperäisten ongelmien kuntoutuksen
perusteet
• Neuropsykologin ja toimintaterapeutin yhteistyö
Esitietovaatimukset
Ihmisen toiminta
Ihminen ympäristöissään
Toimintakyvyn arviointi ja tutkimus 1 ja 2
Harjoittelu 1 Toimintakyvyn arviointi
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija osaa:
- osoittaa perehtyneisyyden alan tietoperustaan ja ydinainekseen
- etsiä tietoa monipuolisista tietolähteistä
- toimia erilaisissa tehtävissä eri toimintaympäristöissä
- osoittaa saavuttaneensa ydinosaamisen tavoitteet
- osoittaa perehtyneisyyden keskeisiin ammattialan
turvallisuuskäytänteisiin
- toimia eettisten periaatteiden mukaisesti
- tuoda osaamisensa ryhmän tai projektin käyttöön
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija osaa:
- käyttää alan käsitteitä ja tietoa johdonmukaisesti
- etsiä tietoa ja arvioida ja käyttää kriittisesti tietolähteitä
- soveltaa tietoperustaa ammatillisissa tehtävissä
- soveltaa ammatillista osaamistaan eri työtehtävissä
- toimia ammatillisessa tilanteessa itsenäisesti ja vastuullisesti
- suunnitella toimintaa turvallisuus huomioiden
- toimia ammattialan eettisten periaatteiden mukaisesti
- toimia tavoitteellisesti työryhmässä ja projektissa
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija osaa:
- käyttää alan käsitteitä ja tietoa asiantuntevasti
- perustella tietolähteiden käytön
- perustella toimintaa tutkitun tiedon tai selvitysten avulla
- toimia monipuolisissa ja kansainvälisissä tehtävissä ja työtilanteissa
- toimia asiakaslähtöisesti ja yrityshenkisesti
- toimia vastuullisesti ja turvallisuus huomioiden
- perustella toimintaa ammattialan eettisten periaatteiden mukaisesti
- organisoida ja ohjata ryhmän ja projektin toimintaa
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Hylätty
- ei riittävästi hallitse tai arvosta alan tietoa
- ei tunne tai osaa käyttää alan käsitteitä
- riittämätön ammatillinen taito
- ei toimi koulutuksen ja ohjauksen mukaisesti
- ei pyri kehittämään itseään ja toimintaansa
- suhtautuu piittaamattomasti ammattialan turvallisuuteen tai eettiseen toimintaan
- ei motivoidu tai osallistu ryhmä- ja kehittämistyöhön
Lisätiedot
Opintojakso sisältää 8op terapeuttisen toiminnan, 1op psykiatrian ja 1op kliinisen neuropsykologian opintoja.
Ilmoittautumisaika
29.11.2021 - 12.12.2021
Ajoitus
10.01.2022 - 13.03.2022
Opintopistemäärä
10 op
Virtuaaliosuus
6 op
Toteutustapa
40 % Lähiopetus, 60 % Etäopetus
Yksikkö
Hyvinvointi
Toimipiste
Myllypurontie 1
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 35
Koulutus
- Toimintaterapian tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Jasu Forss
- Eeva Tawast
- Satu Vahaluoto
- Jari Pihlava
- Mira Lönnqvist
Ryhmät
-
SXI21K2Toimintaterapian tutkinto-ohjelma, monimuoto
Tavoitteet
Opiskelija osaa valita toimintaterapian teorian, jolla jäsentää eri ikäisen asiakkaan interventiota. Opiskelija osaa asettaa tavoitteita asiakkaan kanssa tämän toimintamahdollisuuksien edistämiseksi. Hän kykenee analysoimaan ja muokkaamaan arjen toimintaa sekä lähiympäristöä asiakkaan toimintakykyä vastaavaksi. Hän osaa antaa esimerkkejä siitä, miten tehtyjä ratkaisuja perustellaan kokemukseen, asiantuntijuuteen ja tieteelliseen tietoon pohjautuen. Hän tunnistaa omat valmiutensa moniammatilliseen yhteistyöhön asiakkaan kuntoutumisen edistämiseksi. Opiskelija tietää, miten toimintaterapian tavoitteiden toteutumista arvioidaan, miten tuloksista raportoidaan ja miten tehdään jatkosuosituksia.
Hän osaa soveltaa käyttäytymistieteellistä, biologista, yhteiskuntatieteellistä ja lääketieteellistä tietoa toimintamahdollisuuksien arviointiin ja edistämiseen. Opiskelija tunnistaa tavallisimpia lieviä kehityshäiriötä ja mielenterveyden häiriöitä, niihin vaikuttavia taustatekijöitä sekä epidemiologiaa. Hän tuntee näihin sairauksiin liittyvää tutkimusta ja hoitoa. Opiskelija tietää aivojen rakenteen vaurioitumisen sekä aivotoiminnan häiriintymisen yleisimmät syyt, oireet ja psykologiset seuraukset. Hän ymmärtää aivojen ja aivoperäisten ongelmien kuntoutumisen edellytykset sekä rajat. Opiskelija osaa arvioida oman osaamisensa riittävyyden asiakkaan hoidossa ja osaa ohjata asiakkaan tarpeen mukaisiin neuropsykologisiin ja psykiatrisiin palveluihin. Hän osaa soveltaa neuropsykologista tietoa toimintaterapiassa.
Sisältö
• Toimintaa selittävien mallien käyttö interventiota jäsentämässä
• Toiminnan analyysi
• Arviointitiedon soveltaminen terapian toteutukseen
• Itsestähuolehtiminen
• Kotielämä ja asiointi
• Leikki ja leikkiminen
• Seksuaalisuus
• Uni ja lepo
• Toiminnallisen identiteetin vahvistaminen ja osallistumisen
tukeminen
• Taidot ja valmiudet, joita tarvitaan toimintakokonaisuuksiin
• Moniammatillinen yhteistyö
• Toimintaterapiaprosessin dokumentointi
• Eri-ikäiset asiakkaat ja toimintakyvyn häiriöt erilaisissa
konteksteissa
• Mielenterveyden tavalliset häiriöt ja oireet
• Mielenterveyspotilaiden tutkimus ja hoito
• Toimintojen lokalisoituminen aivoissa ja toimintakokonaisuuksien
häiriintyminen
• Aivoperäisten ongelmien taustalla olevat yleisimmät vaurio- ja
häiriömekanismit
• Neuropsykologiset oirekuvat ja psykologiset liitännäisoireet
• Aivojen muovautuvuus ja aivoperäisten ongelmien kuntoutuksen
perusteet
• Neuropsykologin ja toimintaterapeutin yhteistyö
Oppimateriaalit
Opintojakson kaikki materiaalit löytyvät Moodlesta
Kliininen neuropsykologia: tenttikirja Jehkonen ym. (toim.) 2020 (e-kirja), 2019 tai 2015 (painetut teokset). Kliininen neuropsykologia. Sivunumerojen osalta tarkempi tiedotus ennen opintojaksoa tai viimeistään opintojakson alussa.
Kielhofner's model of human occupation (2017). Myös tenttikirjana Jari Pihlavan Terapeuttinen toiminta...-kurssin osuudessa (Moho-tentti)
Psykiatria: Psykiatrian oppikirja 2017 tai päivittyvä vastaava verkkoaineisto (saatavana kirjastosta Oppiportti).
Opetusmenetelmät
Terapeuttinen toiminta: Aktivoivat luennot, harjoitukset koululla, tehtäväohjattu opetus (yksilöllinen / pienryhmä)
Kliininen neuropsykologia/ Eeva Tawast: Aktivoivat (verkko)luennot, tapausopetus (PBL) ja kirjallisuuteen tutustuminen.
Psykiatrian osuus: itsenäinen opiskelu; kirjallisuuteen ja muuhun tietoon tutustuminen, osaamisen näyttö. Teema integroituu Jari Pihlavan opetukseen,
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Kliininen neuropsykologia ja terapeuttinen toiminta: Työelämäläheinen tapausopetus.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Terapeuttinen toiminta: Moho-tentti
Kliininen neuropsykologia:
Varsinainen tentti 9.3.2022 klo 9-11.30 Moodlessa etänä: Toimintaterapia 3.lk. (SXI21K2, kevät 2022) - Kliininen neuropsykologia
Kliinisen neuropsykologian uusintamahdollisuudet:
1. uusinta 2.5.2022 klo16.30-20.00 (SU202205) Myllypuron kampuksella, ilmoittautuminen 31.3.-12.4., ks. yleisen uusintakokeen ilmoittautumiskäytännöt/ Oma (lisätietoa Metropolian uusintakoetyöryhmältä: uusintakoe@metropolia.fi)
2. uusinta 18.8.2022 Exam-tenttiakvaariossa Myllypuron tai Leiritien kampuksella, ilmoittautuminen linkin kautta https://exam.metropolia.fi/enroll/exam/2758?code=SX00BK36-3017
(ks. ohje Moodlessa Toimintaterapia 3.lk. (SXI21K2, kevät 2022) - Kliininen neuropsykologia)
Kansainvälisyys
Ei
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Sovitaan opettajan kanssa
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
270 t
Sisällön jaksotus
Löytyy Omasta
Lisätietoja opiskelijoille
- Mahdollinen opintojaksoon liittyvä AHOT-hakemus tulee tehdä ennen opintojakson toteutukselle ilmoittautumista.
- Mikäli opiskelijalla on erityisen tuen päätös, joka vaikuttaa opintojakson suorittamiseen, tulee opiskelijan olla yhteydessä opintojaksototeutuksen vastuuopettajaan heti ilmoittautumisajan päätyttyä.
Arviointiasteikko
0-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija osaa:
- osoittaa perehtyneisyyden alan tietoperustaan ja ydinainekseen
- etsiä tietoa monipuolisista tietolähteistä
- toimia erilaisissa tehtävissä eri toimintaympäristöissä
- osoittaa saavuttaneensa ydinosaamisen tavoitteet
- osoittaa perehtyneisyyden keskeisiin ammattialan
turvallisuuskäytänteisiin
- toimia eettisten periaatteiden mukaisesti
- tuoda osaamisensa ryhmän tai projektin käyttöön
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija osaa:
- käyttää alan käsitteitä ja tietoa johdonmukaisesti
- etsiä tietoa ja arvioida ja käyttää kriittisesti tietolähteitä
- soveltaa tietoperustaa ammatillisissa tehtävissä
- soveltaa ammatillista osaamistaan eri työtehtävissä
- toimia ammatillisessa tilanteessa itsenäisesti ja vastuullisesti
- suunnitella toimintaa turvallisuus huomioiden
- toimia ammattialan eettisten periaatteiden mukaisesti
- toimia tavoitteellisesti työryhmässä ja projektissa
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija osaa:
- käyttää alan käsitteitä ja tietoa asiantuntevasti
- perustella tietolähteiden käytön
- perustella toimintaa tutkitun tiedon tai selvitysten avulla
- toimia monipuolisissa ja kansainvälisissä tehtävissä ja työtilanteissa
- toimia asiakaslähtöisesti ja yrityshenkisesti
- toimia vastuullisesti ja turvallisuus huomioiden
- perustella toimintaa ammattialan eettisten periaatteiden mukaisesti
- organisoida ja ohjata ryhmän ja projektin toimintaa
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Hylätty
- ei riittävästi hallitse tai arvosta alan tietoa
- ei tunne tai osaa käyttää alan käsitteitä
- riittämätön ammatillinen taito
- ei toimi koulutuksen ja ohjauksen mukaisesti
- ei pyri kehittämään itseään ja toimintaansa
- suhtautuu piittaamattomasti ammattialan turvallisuuteen tai eettiseen toimintaan
- ei motivoidu tai osallistu ryhmä- ja kehittämistyöhön
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Terapeuttinen toiminta: Oppimistehtävät H tai H-5, MOHO- tentti hyväksytty/hylätty
Kliininen neuropsykologia: Hyväksytty / hylätty: tentissä osoitettu osaaminen, aktiivinen osallistuminen lähiopetukseen; 100%.
Psykiatria: Hyväksytty / hylätty.
Lisäinformaatio Moodlessa.
Esitietovaatimukset
Ihmisen toiminta
Ihminen ympäristöissään
Toimintakyvyn arviointi ja tutkimus 1 ja 2
Harjoittelu 1 Toimintakyvyn arviointi
Lisätiedot
Opintojakso sisältää 8op terapeuttisen toiminnan, 1op psykiatrian ja 1op kliinisen neuropsykologian opintoja.