Toimintaterapian työelämäharjoittelu 3Laajuus (10 op)
Tunnus: SX00EQ66
Laajuus
10 op
Osaamistavoitteet
Opiskelija tutustuu harjoittelupaikan työkäytäntöihin, ohjeistuksiin ja asiakastyötä ohjaavaan lainsäädäntöön. Opiskelija toimii harjoittelupaikalla asiakaslähtöisesti, ammatillisesti ja toimintaterapian eettisiä periaatteita noudattaen. Opiskelija harjoittelee terapiasuhteen muodostamista ja reflektoi toteutunutta terapiasuhdetta. Opiskelija tekee yhteistyötä muiden ammattilaisten ja mahdollisuuksien mukaan asiakkaan läheisten kanssa. Opiskelija hyödyntää myös muiden tieteenalojen tietoa muodostaakseen kokonaiskuvan asiakkaan tilanteesta. Opiskelija hyödyntää ohjausta osaamisen kehittymisen tukena.
Opiskelija suunnittelee toimintaterapian asiakasprosesseja ja pohtii yksilö- ja ryhmäprosessin etuja yksilön arjen ja osallistumisen mahdollistamiseksi. Opiskelija hyödyntää teoriatietoa ja näyttöön perustuvaa toimintaa toimintaterapian asiakasprosessien suunnittelussa ja dokumentoinnissa. Opiskelija laatii suosituksia ja ohjeita asiakkaan toiminnallisuuden mahdollistamiseksi. Opiskelija antaa neuvontaa ja ohjausta toiminnallisten ongelmien ennaltaehkäisemiseksi. Opiskelija arvioi jatkokuntoutuksen tarvetta ja mahdollisuuksia sekä tekee tarpeen mukaan suosituksen. Opiskelija pohtii digitaalisten kuntoutuspalvelujen hyödynnettävyyttä asiakkaan toiminnallisuuden mahdollistamisessa. Opiskelija analysoi asiakkaasta kertynyttä tietoa asiakkaalle merkityksellisen toiminnan, toimintakokonaisuuksien ja toimintaympäristössä toimimisen mahdollistamiseksi. Opiskelija asettaa asiakkaan kanssa tavoitteita ja suunnittelee tavoitteiden mukaista terapeuttista toimintaa asiakkaan toiminnallisuuden mahdollistamiseksi. Opiskelija perustelee asiakasprosessia ammatillista päättelyä ja näyttöön perustuvaa toimintaa hyödyntäen. Opiskelija arvioi kriittisesti toimintaterapian toteutusta. Opiskelija tarkastelee asiakasprosessista kertynyttä tietoa suhteessa monialaisesti tuotettuun tietoon. Opiskelija viestii asiakasprosessista suullisesti ja kirjallisesti.
Sisältö
- Toimintaterapeutin työtä ohjaavat ohjeistukset, säännöt, lainsäädäntö ja turvallisuus
- Toimintaterapeutin työnkuva ja siihen kuuluvat työtehtävät
- Toimintaterapian asiakasprosessit (yksilö ja/tai ryhmä) ja niiden toteuttaminen
- Toiminnan analysointi ja terapeuttinen toiminta
- Toimintaterapiaan liittyvien yhteistyösuhteiden muodostaminen
- Terapiasuhdeosaamisen hyödyntäminen asiakassuhteissa
- Asiakasprosessista viestiminen suullisesti sekä kirjallisesti tietojärjestelmissä
- Neuvonta, ohjaus, ennaltaehkäisevätyö, digitaaliset palvelut ja jatkokuntoutus
- Oman toiminnan perustelu ja reflektointi
- Näyttöön perustuva toiminta
- Ammatillinen päättely
- Opiskelijan asettamat oppimistavoitteet osaamisen vahvistamisessa
- Teorian soveltaminen käytäntöön oppimistehtävien avulla
Esitietovaatimukset
Ennen opintojaksolle osallistumista opiskelijalla tulee olla hyväksytysti suoritettuna osaamista vähintään 75 opintopistettä sisältäen osaamisen opintojaksoilta: Toimintaterapian työelämäharjoittelu 1, Toiminnallisuuden mahdollistaminen 2 ja 3
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.
Opiskelija:
- tuntee alan käsitteitä ja osaa käyttää niitä oikeissa yhteyksissä,
- etsii ja yhdistelee tietoa eri lähteistä ja ymmärtää lähdekritiikin merkityksen sekä
- osoittaa perehtyneensä alan tietoperustaan.
- toimii ammattialan tyypillisissä tehtävissä ja tilanteissa tarkoituksenmukaisesti,
- soveltaa asiakaslähtöisyyden periaatteita ja
- arvioi omia valintojaan ja omaa toimintaansa ammatillisissa tilanteissa.
- toimii ammattialan eettisten periaatteiden mukaisesti,
- osaa toimia työryhmässä alansa edustajana,
- ottaa toiminnassaan huomioon turvallisuuteen liittyvät kysymykset sekä
- arvioi omia vahvuuksiaan ja kehittämistarpeitaan.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.
Opiskelija:
- etsii tietoa eri lähteistä ja arvioi lähteiden luotettavuutta tarkoituksenmukaisesti,
- yhdistää tietoa eri lähteistä asianmukaisiksi kokonaisuuksiksi sekä
- hyödyntää ja soveltaa alan tietoperustaa.
- soveltaa osaamistaan ammatillisissa tilanteissa,
- toimii asiakaslähtöisesti,
- osoittaa kykyä ratkaista ammatillisia tehtäviä ja ongelmia sekä
- osaa perustella esittämiään näkökulmia ja omaa toimintaansa ammatillisesti.
- toimii ammattialan eettisten periaatteiden mukaisesti ja osaa perustella toimintaansa,
- toimii ammatillisesti työyhteisössä ja jakaa osaamistaan,
- toimii vastuullisesti, tavoitteellisesti ja ottaa huomioon turvallisuuteen liittyvät kysymykset sekä
- kehittää itseään ammattilaisena.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.
Opiskelija:
- soveltaa ammattialan käsitteitä ja tietoperustaa sujuvasti ja monipuolisesti,
- yhdistää uusia oppimissisältöjä osaksi alan laajempia ilmiöitä,
- arvioi valitsemiaan lähteitä ja niiden käytettävyyttä sekä
- perustelee valintojaan aiemman tiedon avulla.
- soveltaa osaamistaan ammatillisissa tilanteissa vastuullisesti,
- toimii asiakaslähtöisesti,
- ratkaisee erilaisia ammatillisia tehtäviä ja ongelmia sekä
- perustelee esittämiään näkökulmia, arvioi toimintaansa ja toimintansa seurauksia ammatillisesti.
- toimii ammattialan eettisten periaatteiden mukaisesti ja osaa arvioida toimintaansa kriittisesti,
- osaa organisoida monenlaisten ryhmien toimintaa ja jakaa osaamistaan,
- toimii vastuullisesti, tavoitteellisesti ja huomioi turvallisuuden sekä
- kehittää itseään ammattilaisena ja tunnistaa työyhteisön kehittämistarpeita.
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.
Hyväksytty/
Opiskelija:
- tuntee alan käsitteitä ja osaa käyttää niitä oikeissa yhteyksissä,
- etsii ja yhdistelee tietoa eri lähteistä ja ymmärtää lähdekritiikin merkityksen sekä
- osoittaa perehtyneensä alan tietoperustaan.
- toimii ammattialan tyypillisissä tehtävissä ja tilanteissa tarkoituksenmukaisesti,
- soveltaa asiakaslähtöisyyden periaatteita ja
- arvioi omia valintojaan ja omaa toimintaansa ammatillisissa tilanteissa.
- toimii ammattialan eettisten periaatteiden mukaisesti,
- osaa toimia työryhmässä alansa edustajana,
- ottaa toiminnassaan huomioon turvallisuuteen liittyvät kysymykset sekä
- arvioi omia vahvuuksiaan ja kehittämistarpeitaan.
Hylätty/
Opiskelija:
- ei hallitse alan tietoperustaa eikä osoita arvostavansa sitä,
- ei käytä alan käsitteitä tarkoituksenmukaisesti.
- ei osoita riittäviä ammatillisia tietoja ja taitoja,
- ei toimi ohjeistusten ja ohjauksen mukaisesti,
- ei reflektoi omaa toimintaansa.
- ei ota toiminnassaan riittävästi huomioon ammattialan turvallisuusohjeita tai eettisiä periaatteita tai suhtautuu niihin välinpitämättömästi,
- ei kykene toimimaan ryhmässä rakentavasti eikä kehitä ammatillisia taitojaan.
Lisätiedot
Toimintaterapian tutkinto sisältää neljä 10 opintopisteen laajuista työelämäharjoittelujaksoa. Jokaisen harjoittelujakson tulee olla toisiinsa nähden mahdollisimman erilaisia (WFOT:n minimistandardit). Opiskelija hankkii harjoittelupaikan itse ja hyväksyttää sen harjoittelun vastuuopettajalla. Kolmannessa harjoittelussa opiskelija harkitsee, tarvitseeko hän osaamisensa kehittymiseksi työelämäohjaajaksi toimintaterapeutin.
Ilmoittautumisaika
06.05.2024 - 19.05.2024
Ajoitus
12.08.2024 - 31.12.2024
Opintopistemäärä
10 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Hyvinvointi
Toimipiste
Myllypurontie 1
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Toimintaterapian tutkinto-ohjelma
Opettaja
- hyvinvointi toimintaterapia 1
- Mira Lönnqvist
- Sanna Saikko
Vastuuopettaja
Mira Lönnqvist
Ryhmät
-
SXI22S2Toimintaterapian tutkinto-ohjelma monimuoto
Tavoitteet
Opiskelija tutustuu harjoittelupaikan työkäytäntöihin, ohjeistuksiin ja asiakastyötä ohjaavaan lainsäädäntöön. Opiskelija toimii harjoittelupaikalla asiakaslähtöisesti, ammatillisesti ja toimintaterapian eettisiä periaatteita noudattaen. Opiskelija harjoittelee terapiasuhteen muodostamista ja reflektoi toteutunutta terapiasuhdetta. Opiskelija tekee yhteistyötä muiden ammattilaisten ja mahdollisuuksien mukaan asiakkaan läheisten kanssa. Opiskelija hyödyntää myös muiden tieteenalojen tietoa muodostaakseen kokonaiskuvan asiakkaan tilanteesta. Opiskelija hyödyntää ohjausta osaamisen kehittymisen tukena.
Opiskelija suunnittelee toimintaterapian asiakasprosesseja ja pohtii yksilö- ja ryhmäprosessin etuja yksilön arjen ja osallistumisen mahdollistamiseksi. Opiskelija hyödyntää teoriatietoa ja näyttöön perustuvaa toimintaa toimintaterapian asiakasprosessien suunnittelussa ja dokumentoinnissa. Opiskelija laatii suosituksia ja ohjeita asiakkaan toiminnallisuuden mahdollistamiseksi. Opiskelija antaa neuvontaa ja ohjausta toiminnallisten ongelmien ennaltaehkäisemiseksi. Opiskelija arvioi jatkokuntoutuksen tarvetta ja mahdollisuuksia sekä tekee tarpeen mukaan suosituksen. Opiskelija pohtii digitaalisten kuntoutuspalvelujen hyödynnettävyyttä asiakkaan toiminnallisuuden mahdollistamisessa. Opiskelija analysoi asiakkaasta kertynyttä tietoa asiakkaalle merkityksellisen toiminnan, toimintakokonaisuuksien ja toimintaympäristössä toimimisen mahdollistamiseksi. Opiskelija asettaa asiakkaan kanssa tavoitteita ja suunnittelee tavoitteiden mukaista terapeuttista toimintaa asiakkaan toiminnallisuuden mahdollistamiseksi. Opiskelija perustelee asiakasprosessia ammatillista päättelyä ja näyttöön perustuvaa toimintaa hyödyntäen. Opiskelija arvioi kriittisesti toimintaterapian toteutusta. Opiskelija tarkastelee asiakasprosessista kertynyttä tietoa suhteessa monialaisesti tuotettuun tietoon. Opiskelija viestii asiakasprosessista suullisesti ja kirjallisesti.
Sisältö
- Toimintaterapeutin työtä ohjaavat ohjeistukset, säännöt, lainsäädäntö ja turvallisuus
- Toimintaterapeutin työnkuva ja siihen kuuluvat työtehtävät
- Toimintaterapian asiakasprosessit (yksilö ja/tai ryhmä) ja niiden toteuttaminen
- Toiminnan analysointi ja terapeuttinen toiminta
- Toimintaterapiaan liittyvien yhteistyösuhteiden muodostaminen
- Terapiasuhdeosaamisen hyödyntäminen asiakassuhteissa
- Asiakasprosessista viestiminen suullisesti sekä kirjallisesti tietojärjestelmissä
- Neuvonta, ohjaus, ennaltaehkäisevätyö, digitaaliset palvelut ja jatkokuntoutus
- Oman toiminnan perustelu ja reflektointi
- Näyttöön perustuva toiminta
- Ammatillinen päättely
- Opiskelijan asettamat oppimistavoitteet osaamisen vahvistamisessa
- Teorian soveltaminen käytäntöön oppimistehtävien avulla
Aika ja paikka
Harjoittelu toteutuu ajalla 21.10.-4.12.
Harjoittelun INFO 20.8. klo 12.30-15.00 Myllypuron kampus MPA4018
Oppimateriaalit
Jokainen opiskelija tekee tiedonhakua itsenäisesti harjoittelun toteuttamisen edellyttämällä tavalla.
Opetusmenetelmät
Toimintaterapiaan liittyvien oppimistavoitteiden laatiminen
Harjoittelupaikan mukaiset toimintaterapian työtehtävät
Osallistuminen pienryhmätapaamisiin, mahdollisuus myös yksilölliseen ohjaukseen
Oppimistehtävien toteuttaminen
Oman oppimisen ja osaamisen kehittymisen reflektointi
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Jokainen opiskelija hakee itsenäisesti harjoittelupaikan ja ilmoittaa sen wiki-sivuilta löytyvän harjoittelupaikkalomakkeen kautta. Harjoittelun vastuuopettaja vahvistaa Jobiili-varauksen vasta, kun harjoittelupaikka on ilmoitettu harjoittelupaikkalomakkeelle.
Tarkemmat harjoitteluun liittyvät ohjeet löytyvät wiki-sivuilta.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Harjoitteluun liittyvää oppimistehtävää toteutetaan prosessinomaisesti koko harjoittelun ajan ja siihen liittyvä osaaminen osoitetaan harjoittelun aikana pienryhmätapaamisissa, ei kirjallista tehtävää.
Kansainvälisyys
-
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Ei valinnaisia suoritustapoja.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Harjoittelun kokonaisuus 33pv ( 8t / pv 40 t / viikossa). Harjoittelun tunteihin sisältyy kaikki opiskelijan toteuttama työ.
Sisällön jaksotus
-
Lisätietoja opiskelijoille
Kaikki kysymykset voi osoittaa harjoittelun vastuuopettajalle Mira Lönnqvistille mira.lonnqvist@metropolia.fi
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.
Opiskelija:
- tuntee alan käsitteitä ja osaa käyttää niitä oikeissa yhteyksissä,
- etsii ja yhdistelee tietoa eri lähteistä ja ymmärtää lähdekritiikin merkityksen sekä
- osoittaa perehtyneensä alan tietoperustaan.
- toimii ammattialan tyypillisissä tehtävissä ja tilanteissa tarkoituksenmukaisesti,
- soveltaa asiakaslähtöisyyden periaatteita ja
- arvioi omia valintojaan ja omaa toimintaansa ammatillisissa tilanteissa.
- toimii ammattialan eettisten periaatteiden mukaisesti,
- osaa toimia työryhmässä alansa edustajana,
- ottaa toiminnassaan huomioon turvallisuuteen liittyvät kysymykset sekä
- arvioi omia vahvuuksiaan ja kehittämistarpeitaan.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.
Opiskelija:
- etsii tietoa eri lähteistä ja arvioi lähteiden luotettavuutta tarkoituksenmukaisesti,
- yhdistää tietoa eri lähteistä asianmukaisiksi kokonaisuuksiksi sekä
- hyödyntää ja soveltaa alan tietoperustaa.
- soveltaa osaamistaan ammatillisissa tilanteissa,
- toimii asiakaslähtöisesti,
- osoittaa kykyä ratkaista ammatillisia tehtäviä ja ongelmia sekä
- osaa perustella esittämiään näkökulmia ja omaa toimintaansa ammatillisesti.
- toimii ammattialan eettisten periaatteiden mukaisesti ja osaa perustella toimintaansa,
- toimii ammatillisesti työyhteisössä ja jakaa osaamistaan,
- toimii vastuullisesti, tavoitteellisesti ja ottaa huomioon turvallisuuteen liittyvät kysymykset sekä
- kehittää itseään ammattilaisena.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.
Opiskelija:
- soveltaa ammattialan käsitteitä ja tietoperustaa sujuvasti ja monipuolisesti,
- yhdistää uusia oppimissisältöjä osaksi alan laajempia ilmiöitä,
- arvioi valitsemiaan lähteitä ja niiden käytettävyyttä sekä
- perustelee valintojaan aiemman tiedon avulla.
- soveltaa osaamistaan ammatillisissa tilanteissa vastuullisesti,
- toimii asiakaslähtöisesti,
- ratkaisee erilaisia ammatillisia tehtäviä ja ongelmia sekä
- perustelee esittämiään näkökulmia, arvioi toimintaansa ja toimintansa seurauksia ammatillisesti.
- toimii ammattialan eettisten periaatteiden mukaisesti ja osaa arvioida toimintaansa kriittisesti,
- osaa organisoida monenlaisten ryhmien toimintaa ja jakaa osaamistaan,
- toimii vastuullisesti, tavoitteellisesti ja huomioi turvallisuuden sekä
- kehittää itseään ammattilaisena ja tunnistaa työyhteisön kehittämistarpeita.
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.
Hyväksytty/
Opiskelija:
- tuntee alan käsitteitä ja osaa käyttää niitä oikeissa yhteyksissä,
- etsii ja yhdistelee tietoa eri lähteistä ja ymmärtää lähdekritiikin merkityksen sekä
- osoittaa perehtyneensä alan tietoperustaan.
- toimii ammattialan tyypillisissä tehtävissä ja tilanteissa tarkoituksenmukaisesti,
- soveltaa asiakaslähtöisyyden periaatteita ja
- arvioi omia valintojaan ja omaa toimintaansa ammatillisissa tilanteissa.
- toimii ammattialan eettisten periaatteiden mukaisesti,
- osaa toimia työryhmässä alansa edustajana,
- ottaa toiminnassaan huomioon turvallisuuteen liittyvät kysymykset sekä
- arvioi omia vahvuuksiaan ja kehittämistarpeitaan.
Hylätty/
Opiskelija:
- ei hallitse alan tietoperustaa eikä osoita arvostavansa sitä,
- ei käytä alan käsitteitä tarkoituksenmukaisesti.
- ei osoita riittäviä ammatillisia tietoja ja taitoja,
- ei toimi ohjeistusten ja ohjauksen mukaisesti,
- ei reflektoi omaa toimintaansa.
- ei ota toiminnassaan riittävästi huomioon ammattialan turvallisuusohjeita tai eettisiä periaatteita tai suhtautuu niihin välinpitämättömästi,
- ei kykene toimimaan ryhmässä rakentavasti eikä kehitä ammatillisia taitojaan.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Harjoittelun hyväksyminen edellyttää kaikkien harjoitteluun liittyvien tekojen toteuttamista (kts.kohta työmuodot).
Esitietovaatimukset
Ennen opintojaksolle osallistumista opiskelijalla tulee olla hyväksytysti suoritettuna osaamista vähintään 75 opintopistettä sisältäen osaamisen opintojaksoilta: Toimintaterapian työelämäharjoittelu 1, Toiminnallisuuden mahdollistaminen 2 ja 3
Lisätiedot
Toimintaterapian tutkinto sisältää neljä 10 opintopisteen laajuista työelämäharjoittelujaksoa. Jokaisen harjoittelujakson tulee olla toisiinsa nähden mahdollisimman erilaisia (WFOT:n minimistandardit). Opiskelija hankkii harjoittelupaikan itse ja hyväksyttää sen harjoittelun vastuuopettajalla. Kolmannessa harjoittelussa opiskelija harkitsee, tarvitseeko hän osaamisensa kehittymiseksi työelämäohjaajaksi toimintaterapeutin.
Ilmoittautumisaika
27.11.2023 - 10.12.2023
Ajoitus
08.01.2024 - 26.05.2024
Opintopistemäärä
10 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Hyvinvointi
Toimipiste
Myllypurontie 1
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Toimintaterapian tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Janett Halonen
- Mira Lönnqvist
- Sanna Saikko
Vastuuopettaja
Mira Lönnqvist
Ryhmät
-
SXI22K2Toimintaterapian tutkinto-ohjelma, monimuoto
Tavoitteet
Opiskelija tutustuu harjoittelupaikan työkäytäntöihin, ohjeistuksiin ja asiakastyötä ohjaavaan lainsäädäntöön. Opiskelija toimii harjoittelupaikalla asiakaslähtöisesti, ammatillisesti ja toimintaterapian eettisiä periaatteita noudattaen. Opiskelija harjoittelee terapiasuhteen muodostamista ja reflektoi toteutunutta terapiasuhdetta. Opiskelija tekee yhteistyötä muiden ammattilaisten ja mahdollisuuksien mukaan asiakkaan läheisten kanssa. Opiskelija hyödyntää myös muiden tieteenalojen tietoa muodostaakseen kokonaiskuvan asiakkaan tilanteesta. Opiskelija hyödyntää ohjausta osaamisen kehittymisen tukena.
Opiskelija suunnittelee toimintaterapian asiakasprosesseja ja pohtii yksilö- ja ryhmäprosessin etuja yksilön arjen ja osallistumisen mahdollistamiseksi. Opiskelija hyödyntää teoriatietoa ja näyttöön perustuvaa toimintaa toimintaterapian asiakasprosessien suunnittelussa ja dokumentoinnissa. Opiskelija laatii suosituksia ja ohjeita asiakkaan toiminnallisuuden mahdollistamiseksi. Opiskelija antaa neuvontaa ja ohjausta toiminnallisten ongelmien ennaltaehkäisemiseksi. Opiskelija arvioi jatkokuntoutuksen tarvetta ja mahdollisuuksia sekä tekee tarpeen mukaan suosituksen. Opiskelija pohtii digitaalisten kuntoutuspalvelujen hyödynnettävyyttä asiakkaan toiminnallisuuden mahdollistamisessa. Opiskelija analysoi asiakkaasta kertynyttä tietoa asiakkaalle merkityksellisen toiminnan, toimintakokonaisuuksien ja toimintaympäristössä toimimisen mahdollistamiseksi. Opiskelija asettaa asiakkaan kanssa tavoitteita ja suunnittelee tavoitteiden mukaista terapeuttista toimintaa asiakkaan toiminnallisuuden mahdollistamiseksi. Opiskelija perustelee asiakasprosessia ammatillista päättelyä ja näyttöön perustuvaa toimintaa hyödyntäen. Opiskelija arvioi kriittisesti toimintaterapian toteutusta. Opiskelija tarkastelee asiakasprosessista kertynyttä tietoa suhteessa monialaisesti tuotettuun tietoon. Opiskelija viestii asiakasprosessista suullisesti ja kirjallisesti.
Sisältö
- Toimintaterapeutin työtä ohjaavat ohjeistukset, säännöt, lainsäädäntö ja turvallisuus
- Toimintaterapeutin työnkuva ja siihen kuuluvat työtehtävät
- Toimintaterapian asiakasprosessit (yksilö ja/tai ryhmä) ja niiden toteuttaminen
- Toiminnan analysointi ja terapeuttinen toiminta
- Toimintaterapiaan liittyvien yhteistyösuhteiden muodostaminen
- Terapiasuhdeosaamisen hyödyntäminen asiakassuhteissa
- Asiakasprosessista viestiminen suullisesti sekä kirjallisesti tietojärjestelmissä
- Neuvonta, ohjaus, ennaltaehkäisevätyö, digitaaliset palvelut ja jatkokuntoutus
- Oman toiminnan perustelu ja reflektointi
- Näyttöön perustuva toiminta
- Ammatillinen päättely
- Opiskelijan asettamat oppimistavoitteet osaamisen vahvistamisessa
- Teorian soveltaminen käytäntöön oppimistehtävien avulla
Aika ja paikka
Harjoittelussa on kaksi vaihtoehtoista toteutusta, joista opiskelija voi valita omaan aikatauluunsa sopivamman vaihtoehdon:
Vaihtoehto A toteutuu 24.1.-8.3.2024
Vaihtoehto B toteutuu 18.3.-6.5.2024
Vaihtoehto A + B YHTEINEN Harjoitteluinfo toteutuu ETÄNÄ (Zoom) 17.1. klo 9-11
Oppimateriaalit
Jokainen opiskelija tekee tiedonhakua itsenäisesti harjoittelun toteuttamisen edellyttämällä tavalla.
Opetusmenetelmät
Toimintaterapiaan liittyvien oppimistavoitteiden laatiminen
Harjoittelupaikan mukaiset toimintaterapian työtehtävät
Osallistuminen yksilölliseen ja pienryhmäohjaukseen
Oppimistehtävien toteuttaminen
Oman oppimisen ja osaamisen kehittymisen reflektointi
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Jokainen opiskelija hakee itsenäisesti harjoittelupaikan ja ilmoittaa sen wiki-sivuilta löytyvän harjoittelupaikkalomakkeen kautta. Harjoittelun vastuuopettaja vahvistaa Jobiili-varauksen vasta, kun harjoittelupaikka on ilmoitettu harjoittelupaikkalomakkeelle.
Tarkemmat harjoitteluun liittyvät ohjeet liitetään wiki-sivuille 17.1. mennessä.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Harjoitteluun liittyvää oppimistehtävää toteutetaan prosessinomaisesti koko harjoittelun ajan ja siihen liittyvä osaaminen esitetään harjoittelun pienryhmätapaamisissa, ei kirjallista tehtävää.
Kansainvälisyys
-
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Ei valinnaisia suoritustapoja.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Harjoittelun kokonaisuus 33pv ( 8t / pv 40 t / viikossa). Harjoittelun tunteihin sisältyy kaikki opiskelijan toteuttama työ.
Sisällön jaksotus
-
Lisätietoja opiskelijoille
Kaikki kysymykset voi osoittaa harjoittelun vastuuopettajalle Mira Lönnqvistille mira.lonnqvist@metropolia.fi
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.
Opiskelija:
- tuntee alan käsitteitä ja osaa käyttää niitä oikeissa yhteyksissä,
- etsii ja yhdistelee tietoa eri lähteistä ja ymmärtää lähdekritiikin merkityksen sekä
- osoittaa perehtyneensä alan tietoperustaan.
- toimii ammattialan tyypillisissä tehtävissä ja tilanteissa tarkoituksenmukaisesti,
- soveltaa asiakaslähtöisyyden periaatteita ja
- arvioi omia valintojaan ja omaa toimintaansa ammatillisissa tilanteissa.
- toimii ammattialan eettisten periaatteiden mukaisesti,
- osaa toimia työryhmässä alansa edustajana,
- ottaa toiminnassaan huomioon turvallisuuteen liittyvät kysymykset sekä
- arvioi omia vahvuuksiaan ja kehittämistarpeitaan.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.
Opiskelija:
- etsii tietoa eri lähteistä ja arvioi lähteiden luotettavuutta tarkoituksenmukaisesti,
- yhdistää tietoa eri lähteistä asianmukaisiksi kokonaisuuksiksi sekä
- hyödyntää ja soveltaa alan tietoperustaa.
- soveltaa osaamistaan ammatillisissa tilanteissa,
- toimii asiakaslähtöisesti,
- osoittaa kykyä ratkaista ammatillisia tehtäviä ja ongelmia sekä
- osaa perustella esittämiään näkökulmia ja omaa toimintaansa ammatillisesti.
- toimii ammattialan eettisten periaatteiden mukaisesti ja osaa perustella toimintaansa,
- toimii ammatillisesti työyhteisössä ja jakaa osaamistaan,
- toimii vastuullisesti, tavoitteellisesti ja ottaa huomioon turvallisuuteen liittyvät kysymykset sekä
- kehittää itseään ammattilaisena.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.
Opiskelija:
- soveltaa ammattialan käsitteitä ja tietoperustaa sujuvasti ja monipuolisesti,
- yhdistää uusia oppimissisältöjä osaksi alan laajempia ilmiöitä,
- arvioi valitsemiaan lähteitä ja niiden käytettävyyttä sekä
- perustelee valintojaan aiemman tiedon avulla.
- soveltaa osaamistaan ammatillisissa tilanteissa vastuullisesti,
- toimii asiakaslähtöisesti,
- ratkaisee erilaisia ammatillisia tehtäviä ja ongelmia sekä
- perustelee esittämiään näkökulmia, arvioi toimintaansa ja toimintansa seurauksia ammatillisesti.
- toimii ammattialan eettisten periaatteiden mukaisesti ja osaa arvioida toimintaansa kriittisesti,
- osaa organisoida monenlaisten ryhmien toimintaa ja jakaa osaamistaan,
- toimii vastuullisesti, tavoitteellisesti ja huomioi turvallisuuden sekä
- kehittää itseään ammattilaisena ja tunnistaa työyhteisön kehittämistarpeita.
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.
Hyväksytty/
Opiskelija:
- tuntee alan käsitteitä ja osaa käyttää niitä oikeissa yhteyksissä,
- etsii ja yhdistelee tietoa eri lähteistä ja ymmärtää lähdekritiikin merkityksen sekä
- osoittaa perehtyneensä alan tietoperustaan.
- toimii ammattialan tyypillisissä tehtävissä ja tilanteissa tarkoituksenmukaisesti,
- soveltaa asiakaslähtöisyyden periaatteita ja
- arvioi omia valintojaan ja omaa toimintaansa ammatillisissa tilanteissa.
- toimii ammattialan eettisten periaatteiden mukaisesti,
- osaa toimia työryhmässä alansa edustajana,
- ottaa toiminnassaan huomioon turvallisuuteen liittyvät kysymykset sekä
- arvioi omia vahvuuksiaan ja kehittämistarpeitaan.
Hylätty/
Opiskelija:
- ei hallitse alan tietoperustaa eikä osoita arvostavansa sitä,
- ei käytä alan käsitteitä tarkoituksenmukaisesti.
- ei osoita riittäviä ammatillisia tietoja ja taitoja,
- ei toimi ohjeistusten ja ohjauksen mukaisesti,
- ei reflektoi omaa toimintaansa.
- ei ota toiminnassaan riittävästi huomioon ammattialan turvallisuusohjeita tai eettisiä periaatteita tai suhtautuu niihin välinpitämättömästi,
- ei kykene toimimaan ryhmässä rakentavasti eikä kehitä ammatillisia taitojaan.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Harjoittelun hyväksyminen edellyttää kaikkien harjoitteluun liittyvien tekojen toteuttamista (kts.kohta työmuodot).
Esitietovaatimukset
Ennen opintojaksolle osallistumista opiskelijalla tulee olla hyväksytysti suoritettuna osaamista vähintään 75 opintopistettä sisältäen osaamisen opintojaksoilta: Toimintaterapian työelämäharjoittelu 1, Toiminnallisuuden mahdollistaminen 2 ja 3
Lisätiedot
Toimintaterapian tutkinto sisältää neljä 10 opintopisteen laajuista työelämäharjoittelujaksoa. Jokaisen harjoittelujakson tulee olla toisiinsa nähden mahdollisimman erilaisia (WFOT:n minimistandardit). Opiskelija hankkii harjoittelupaikan itse ja hyväksyttää sen harjoittelun vastuuopettajalla. Kolmannessa harjoittelussa opiskelija harkitsee, tarvitseeko hän osaamisensa kehittymiseksi työelämäohjaajaksi toimintaterapeutin.
Ilmoittautumisaika
27.11.2023 - 10.12.2023
Ajoitus
08.01.2024 - 26.05.2024
Opintopistemäärä
10 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Hyvinvointi
Toimipiste
Myllypurontie 1
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Toimintaterapian tutkinto-ohjelma
Opettaja
- hyvinvointi toimintaterapia 1
- Janett Halonen
- Mira Lönnqvist
- Sanna Saikko
Vastuuopettaja
Mira Lönnqvist
Ryhmät
-
SXI22K2Toimintaterapian tutkinto-ohjelma, monimuoto
Tavoitteet
Opiskelija tutustuu harjoittelupaikan työkäytäntöihin, ohjeistuksiin ja asiakastyötä ohjaavaan lainsäädäntöön. Opiskelija toimii harjoittelupaikalla asiakaslähtöisesti, ammatillisesti ja toimintaterapian eettisiä periaatteita noudattaen. Opiskelija harjoittelee terapiasuhteen muodostamista ja reflektoi toteutunutta terapiasuhdetta. Opiskelija tekee yhteistyötä muiden ammattilaisten ja mahdollisuuksien mukaan asiakkaan läheisten kanssa. Opiskelija hyödyntää myös muiden tieteenalojen tietoa muodostaakseen kokonaiskuvan asiakkaan tilanteesta. Opiskelija hyödyntää ohjausta osaamisen kehittymisen tukena.
Opiskelija suunnittelee toimintaterapian asiakasprosesseja ja pohtii yksilö- ja ryhmäprosessin etuja yksilön arjen ja osallistumisen mahdollistamiseksi. Opiskelija hyödyntää teoriatietoa ja näyttöön perustuvaa toimintaa toimintaterapian asiakasprosessien suunnittelussa ja dokumentoinnissa. Opiskelija laatii suosituksia ja ohjeita asiakkaan toiminnallisuuden mahdollistamiseksi. Opiskelija antaa neuvontaa ja ohjausta toiminnallisten ongelmien ennaltaehkäisemiseksi. Opiskelija arvioi jatkokuntoutuksen tarvetta ja mahdollisuuksia sekä tekee tarpeen mukaan suosituksen. Opiskelija pohtii digitaalisten kuntoutuspalvelujen hyödynnettävyyttä asiakkaan toiminnallisuuden mahdollistamisessa. Opiskelija analysoi asiakkaasta kertynyttä tietoa asiakkaalle merkityksellisen toiminnan, toimintakokonaisuuksien ja toimintaympäristössä toimimisen mahdollistamiseksi. Opiskelija asettaa asiakkaan kanssa tavoitteita ja suunnittelee tavoitteiden mukaista terapeuttista toimintaa asiakkaan toiminnallisuuden mahdollistamiseksi. Opiskelija perustelee asiakasprosessia ammatillista päättelyä ja näyttöön perustuvaa toimintaa hyödyntäen. Opiskelija arvioi kriittisesti toimintaterapian toteutusta. Opiskelija tarkastelee asiakasprosessista kertynyttä tietoa suhteessa monialaisesti tuotettuun tietoon. Opiskelija viestii asiakasprosessista suullisesti ja kirjallisesti.
Sisältö
- Toimintaterapeutin työtä ohjaavat ohjeistukset, säännöt, lainsäädäntö ja turvallisuus
- Toimintaterapeutin työnkuva ja siihen kuuluvat työtehtävät
- Toimintaterapian asiakasprosessit (yksilö ja/tai ryhmä) ja niiden toteuttaminen
- Toiminnan analysointi ja terapeuttinen toiminta
- Toimintaterapiaan liittyvien yhteistyösuhteiden muodostaminen
- Terapiasuhdeosaamisen hyödyntäminen asiakassuhteissa
- Asiakasprosessista viestiminen suullisesti sekä kirjallisesti tietojärjestelmissä
- Neuvonta, ohjaus, ennaltaehkäisevätyö, digitaaliset palvelut ja jatkokuntoutus
- Oman toiminnan perustelu ja reflektointi
- Näyttöön perustuva toiminta
- Ammatillinen päättely
- Opiskelijan asettamat oppimistavoitteet osaamisen vahvistamisessa
- Teorian soveltaminen käytäntöön oppimistehtävien avulla
Aika ja paikka
Harjoittelussa on kaksi vaihtoehtoista toteutusta, joista opiskelija voi valita omaan aikatauluunsa sopivamman vaihtoehdon:
Vaihtoehto A toteutuu 24.1.-8.3.2024
Vaihtoehto B toteutuu 18.3.-6.5.2024
Vaihtoehto A + B YHTEINEN Harjoitteluinfo toteutuu ETÄNÄ (Zoom) 17.1. klo 9-11
Oppimateriaalit
Jokainen opiskelija tekee tiedonhakua itsenäisesti harjoittelun toteuttamisen edellyttämällä tavalla.
Opetusmenetelmät
Toimintaterapiaan liittyvien oppimistavoitteiden laatiminen
Harjoittelupaikan mukaiset toimintaterapian työtehtävät
Osallistuminen yksilölliseen ja pienryhmäohjaukseen
Oppimistehtävien toteuttaminen
Oman oppimisen ja osaamisen kehittymisen reflektointi
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Jokainen opiskelija hakee itsenäisesti harjoittelupaikan ja ilmoittaa sen wiki-sivuilta löytyvän harjoittelupaikkalomakkeen kautta. Harjoittelun vastuuopettaja vahvistaa Jobiili-varauksen vasta, kun harjoittelupaikka on ilmoitettu harjoittelupaikkalomakkeelle.
Tarkemmat harjoitteluun liittyvät ohjeet liitetään wiki-sivuille 17.1. mennessä.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Harjoitteluun liittyvää oppimistehtävää toteutetaan prosessinomaisesti koko harjoittelun ajan ja siihen liittyvä osaaminen osoitetaan harjoittelun aikana pienryhmätapaamisissa, ei kirjallista tehtävää.
Kansainvälisyys
-
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Ei valinnaisia suoritustapoja.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Harjoittelun kokonaisuus 33pv ( 8t / pv 40 t / viikossa). Harjoittelun tunteihin sisältyy kaikki opiskelijan toteuttama työ.
Sisällön jaksotus
-
Lisätietoja opiskelijoille
Kaikki kysymykset voi osoittaa harjoittelun vastuuopettajalle Mira Lönnqvistille mira.lonnqvist@metropolia.fi
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.
Opiskelija:
- tuntee alan käsitteitä ja osaa käyttää niitä oikeissa yhteyksissä,
- etsii ja yhdistelee tietoa eri lähteistä ja ymmärtää lähdekritiikin merkityksen sekä
- osoittaa perehtyneensä alan tietoperustaan.
- toimii ammattialan tyypillisissä tehtävissä ja tilanteissa tarkoituksenmukaisesti,
- soveltaa asiakaslähtöisyyden periaatteita ja
- arvioi omia valintojaan ja omaa toimintaansa ammatillisissa tilanteissa.
- toimii ammattialan eettisten periaatteiden mukaisesti,
- osaa toimia työryhmässä alansa edustajana,
- ottaa toiminnassaan huomioon turvallisuuteen liittyvät kysymykset sekä
- arvioi omia vahvuuksiaan ja kehittämistarpeitaan.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.
Opiskelija:
- etsii tietoa eri lähteistä ja arvioi lähteiden luotettavuutta tarkoituksenmukaisesti,
- yhdistää tietoa eri lähteistä asianmukaisiksi kokonaisuuksiksi sekä
- hyödyntää ja soveltaa alan tietoperustaa.
- soveltaa osaamistaan ammatillisissa tilanteissa,
- toimii asiakaslähtöisesti,
- osoittaa kykyä ratkaista ammatillisia tehtäviä ja ongelmia sekä
- osaa perustella esittämiään näkökulmia ja omaa toimintaansa ammatillisesti.
- toimii ammattialan eettisten periaatteiden mukaisesti ja osaa perustella toimintaansa,
- toimii ammatillisesti työyhteisössä ja jakaa osaamistaan,
- toimii vastuullisesti, tavoitteellisesti ja ottaa huomioon turvallisuuteen liittyvät kysymykset sekä
- kehittää itseään ammattilaisena.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.
Opiskelija:
- soveltaa ammattialan käsitteitä ja tietoperustaa sujuvasti ja monipuolisesti,
- yhdistää uusia oppimissisältöjä osaksi alan laajempia ilmiöitä,
- arvioi valitsemiaan lähteitä ja niiden käytettävyyttä sekä
- perustelee valintojaan aiemman tiedon avulla.
- soveltaa osaamistaan ammatillisissa tilanteissa vastuullisesti,
- toimii asiakaslähtöisesti,
- ratkaisee erilaisia ammatillisia tehtäviä ja ongelmia sekä
- perustelee esittämiään näkökulmia, arvioi toimintaansa ja toimintansa seurauksia ammatillisesti.
- toimii ammattialan eettisten periaatteiden mukaisesti ja osaa arvioida toimintaansa kriittisesti,
- osaa organisoida monenlaisten ryhmien toimintaa ja jakaa osaamistaan,
- toimii vastuullisesti, tavoitteellisesti ja huomioi turvallisuuden sekä
- kehittää itseään ammattilaisena ja tunnistaa työyhteisön kehittämistarpeita.
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.
Hyväksytty/
Opiskelija:
- tuntee alan käsitteitä ja osaa käyttää niitä oikeissa yhteyksissä,
- etsii ja yhdistelee tietoa eri lähteistä ja ymmärtää lähdekritiikin merkityksen sekä
- osoittaa perehtyneensä alan tietoperustaan.
- toimii ammattialan tyypillisissä tehtävissä ja tilanteissa tarkoituksenmukaisesti,
- soveltaa asiakaslähtöisyyden periaatteita ja
- arvioi omia valintojaan ja omaa toimintaansa ammatillisissa tilanteissa.
- toimii ammattialan eettisten periaatteiden mukaisesti,
- osaa toimia työryhmässä alansa edustajana,
- ottaa toiminnassaan huomioon turvallisuuteen liittyvät kysymykset sekä
- arvioi omia vahvuuksiaan ja kehittämistarpeitaan.
Hylätty/
Opiskelija:
- ei hallitse alan tietoperustaa eikä osoita arvostavansa sitä,
- ei käytä alan käsitteitä tarkoituksenmukaisesti.
- ei osoita riittäviä ammatillisia tietoja ja taitoja,
- ei toimi ohjeistusten ja ohjauksen mukaisesti,
- ei reflektoi omaa toimintaansa.
- ei ota toiminnassaan riittävästi huomioon ammattialan turvallisuusohjeita tai eettisiä periaatteita tai suhtautuu niihin välinpitämättömästi,
- ei kykene toimimaan ryhmässä rakentavasti eikä kehitä ammatillisia taitojaan.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Harjoittelun hyväksyminen edellyttää kaikkien harjoitteluun liittyvien tekojen toteuttamista (kts.kohta työmuodot).
Esitietovaatimukset
Ennen opintojaksolle osallistumista opiskelijalla tulee olla hyväksytysti suoritettuna osaamista vähintään 75 opintopistettä sisältäen osaamisen opintojaksoilta: Toimintaterapian työelämäharjoittelu 1, Toiminnallisuuden mahdollistaminen 2 ja 3
Lisätiedot
Toimintaterapian tutkinto sisältää neljä 10 opintopisteen laajuista työelämäharjoittelujaksoa. Jokaisen harjoittelujakson tulee olla toisiinsa nähden mahdollisimman erilaisia (WFOT:n minimistandardit). Opiskelija hankkii harjoittelupaikan itse ja hyväksyttää sen harjoittelun vastuuopettajalla. Kolmannessa harjoittelussa opiskelija harkitsee, tarvitseeko hän osaamisensa kehittymiseksi työelämäohjaajaksi toimintaterapeutin.
Ilmoittautumisaika
02.05.2023 - 14.05.2023
Ajoitus
24.10.2023 - 08.12.2023
Opintopistemäärä
10 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Hyvinvointi
Toimipiste
Myllypurontie 1
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Toimintaterapian tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Mira Lönnqvist
- Sanna Saikko
Vastuuopettaja
Mira Lönnqvist
Ryhmät
-
SXI21S2Toimintaterapian tutkinto-ohjelma monimuoto
Tavoitteet
Opiskelija tutustuu harjoittelupaikan työkäytäntöihin, ohjeistuksiin ja asiakastyötä ohjaavaan lainsäädäntöön. Opiskelija toimii harjoittelupaikalla asiakaslähtöisesti, ammatillisesti ja toimintaterapian eettisiä periaatteita noudattaen. Opiskelija harjoittelee terapiasuhteen muodostamista ja reflektoi toteutunutta terapiasuhdetta. Opiskelija tekee yhteistyötä muiden ammattilaisten ja mahdollisuuksien mukaan asiakkaan läheisten kanssa. Opiskelija hyödyntää myös muiden tieteenalojen tietoa muodostaakseen kokonaiskuvan asiakkaan tilanteesta. Opiskelija hyödyntää ohjausta osaamisen kehittymisen tukena.
Opiskelija suunnittelee toimintaterapian asiakasprosesseja ja pohtii yksilö- ja ryhmäprosessin etuja yksilön arjen ja osallistumisen mahdollistamiseksi. Opiskelija hyödyntää teoriatietoa ja näyttöön perustuvaa toimintaa toimintaterapian asiakasprosessien suunnittelussa ja dokumentoinnissa. Opiskelija laatii suosituksia ja ohjeita asiakkaan toiminnallisuuden mahdollistamiseksi. Opiskelija antaa neuvontaa ja ohjausta toiminnallisten ongelmien ennaltaehkäisemiseksi. Opiskelija arvioi jatkokuntoutuksen tarvetta ja mahdollisuuksia sekä tekee tarpeen mukaan suosituksen. Opiskelija pohtii digitaalisten kuntoutuspalvelujen hyödynnettävyyttä asiakkaan toiminnallisuuden mahdollistamisessa. Opiskelija analysoi asiakkaasta kertynyttä tietoa asiakkaalle merkityksellisen toiminnan, toimintakokonaisuuksien ja toimintaympäristössä toimimisen mahdollistamiseksi. Opiskelija asettaa asiakkaan kanssa tavoitteita ja suunnittelee tavoitteiden mukaista terapeuttista toimintaa asiakkaan toiminnallisuuden mahdollistamiseksi. Opiskelija perustelee asiakasprosessia ammatillista päättelyä ja näyttöön perustuvaa toimintaa hyödyntäen. Opiskelija arvioi kriittisesti toimintaterapian toteutusta. Opiskelija tarkastelee asiakasprosessista kertynyttä tietoa suhteessa monialaisesti tuotettuun tietoon. Opiskelija viestii asiakasprosessista suullisesti ja kirjallisesti.
Sisältö
- Toimintaterapeutin työtä ohjaavat ohjeistukset, säännöt, lainsäädäntö ja turvallisuus
- Toimintaterapeutin työnkuva ja siihen kuuluvat työtehtävät
- Toimintaterapian asiakasprosessit (yksilö ja/tai ryhmä) ja niiden toteuttaminen
- Toiminnan analysointi ja terapeuttinen toiminta
- Toimintaterapiaan liittyvien yhteistyösuhteiden muodostaminen
- Terapiasuhdeosaamisen hyödyntäminen asiakassuhteissa
- Asiakasprosessista viestiminen suullisesti sekä kirjallisesti tietojärjestelmissä
- Neuvonta, ohjaus, ennaltaehkäisevätyö, digitaaliset palvelut ja jatkokuntoutus
- Oman toiminnan perustelu ja reflektointi
- Näyttöön perustuva toiminta
- Ammatillinen päättely
- Opiskelijan asettamat oppimistavoitteet osaamisen vahvistamisessa
- Teorian soveltaminen käytäntöön oppimistehtävien avulla
Aika ja paikka
Harjoittelussa on kaksi vaihtoehtoista toteutusta, joista opiskelija voi valita omaan aikatauluunsa sopivamman vaihtoehdon:
Vaihtoehto A toteutuu 30.8.-13.10.2023
Vaihtoehto B toteutuu 24.10-8.12.2023
Vaihtoehto A + B YHTEINEN Harjoitteluinfo toteutuu ETÄNÄ (Zoom) 15.8. klo 14.30-16.00
Oppimateriaalit
Jokainen opiskelija tekee tiedonhakua itsenäisesti harjoittelun toteuttamisen edellyttämällä tavalla.
Opetusmenetelmät
Toimintaterapiaan liittyvien oppimistavoitteiden laatiminen
Harjoittelupaikan mukaiset toimintaterapian työtehtävät
Osallistuminen yksilölliseen ja pienryhmäohjaukseen
Oppimistehtävien toteuttaminen
Oman oppimisen ja osaamisen kehittymisen reflektointi
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Jokainen opiskelija hakee itsenäisesti harjoittelupaikan ja ilmoittaa sen wiki-sivuilta löytyvän harjoittelupaikkalomakkeen kautta. Harjoittelun vastuuopettaja vahvistaa Jobiili-varauksen vasta, kun harjoittelupaikka on ilmoitettu harjoittelupaikkalomakkeelle.
Tarkemmat harjoitteluun liittyvät ohjeet liitetään wiki-sivuille 15.8. mennessä.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Harjoitteluun liittyvien oppimistehtävien palautus harjoittelun viimeiseen päivään mennessä.
Kansainvälisyys
-
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Ei valinnaisia suoritustapoja.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Harjoittelun kokonaisuus 33pv ( 8t / pv 40 t / viikossa). Harjoittelun tunteihin sisältyy kaikki opiskelijan toteuttama työ.
Sisällön jaksotus
-
Lisätietoja opiskelijoille
Kaikki kysymykset voi osoittaa harjoittelun vastuuopettajalle Mira Lönnqvistille mira.lonnqvist@metropolia.fi
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.
Opiskelija:
- tuntee alan käsitteitä ja osaa käyttää niitä oikeissa yhteyksissä,
- etsii ja yhdistelee tietoa eri lähteistä ja ymmärtää lähdekritiikin merkityksen sekä
- osoittaa perehtyneensä alan tietoperustaan.
- toimii ammattialan tyypillisissä tehtävissä ja tilanteissa tarkoituksenmukaisesti,
- soveltaa asiakaslähtöisyyden periaatteita ja
- arvioi omia valintojaan ja omaa toimintaansa ammatillisissa tilanteissa.
- toimii ammattialan eettisten periaatteiden mukaisesti,
- osaa toimia työryhmässä alansa edustajana,
- ottaa toiminnassaan huomioon turvallisuuteen liittyvät kysymykset sekä
- arvioi omia vahvuuksiaan ja kehittämistarpeitaan.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.
Opiskelija:
- etsii tietoa eri lähteistä ja arvioi lähteiden luotettavuutta tarkoituksenmukaisesti,
- yhdistää tietoa eri lähteistä asianmukaisiksi kokonaisuuksiksi sekä
- hyödyntää ja soveltaa alan tietoperustaa.
- soveltaa osaamistaan ammatillisissa tilanteissa,
- toimii asiakaslähtöisesti,
- osoittaa kykyä ratkaista ammatillisia tehtäviä ja ongelmia sekä
- osaa perustella esittämiään näkökulmia ja omaa toimintaansa ammatillisesti.
- toimii ammattialan eettisten periaatteiden mukaisesti ja osaa perustella toimintaansa,
- toimii ammatillisesti työyhteisössä ja jakaa osaamistaan,
- toimii vastuullisesti, tavoitteellisesti ja ottaa huomioon turvallisuuteen liittyvät kysymykset sekä
- kehittää itseään ammattilaisena.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.
Opiskelija:
- soveltaa ammattialan käsitteitä ja tietoperustaa sujuvasti ja monipuolisesti,
- yhdistää uusia oppimissisältöjä osaksi alan laajempia ilmiöitä,
- arvioi valitsemiaan lähteitä ja niiden käytettävyyttä sekä
- perustelee valintojaan aiemman tiedon avulla.
- soveltaa osaamistaan ammatillisissa tilanteissa vastuullisesti,
- toimii asiakaslähtöisesti,
- ratkaisee erilaisia ammatillisia tehtäviä ja ongelmia sekä
- perustelee esittämiään näkökulmia, arvioi toimintaansa ja toimintansa seurauksia ammatillisesti.
- toimii ammattialan eettisten periaatteiden mukaisesti ja osaa arvioida toimintaansa kriittisesti,
- osaa organisoida monenlaisten ryhmien toimintaa ja jakaa osaamistaan,
- toimii vastuullisesti, tavoitteellisesti ja huomioi turvallisuuden sekä
- kehittää itseään ammattilaisena ja tunnistaa työyhteisön kehittämistarpeita.
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.
Hyväksytty/
Opiskelija:
- tuntee alan käsitteitä ja osaa käyttää niitä oikeissa yhteyksissä,
- etsii ja yhdistelee tietoa eri lähteistä ja ymmärtää lähdekritiikin merkityksen sekä
- osoittaa perehtyneensä alan tietoperustaan.
- toimii ammattialan tyypillisissä tehtävissä ja tilanteissa tarkoituksenmukaisesti,
- soveltaa asiakaslähtöisyyden periaatteita ja
- arvioi omia valintojaan ja omaa toimintaansa ammatillisissa tilanteissa.
- toimii ammattialan eettisten periaatteiden mukaisesti,
- osaa toimia työryhmässä alansa edustajana,
- ottaa toiminnassaan huomioon turvallisuuteen liittyvät kysymykset sekä
- arvioi omia vahvuuksiaan ja kehittämistarpeitaan.
Hylätty/
Opiskelija:
- ei hallitse alan tietoperustaa eikä osoita arvostavansa sitä,
- ei käytä alan käsitteitä tarkoituksenmukaisesti.
- ei osoita riittäviä ammatillisia tietoja ja taitoja,
- ei toimi ohjeistusten ja ohjauksen mukaisesti,
- ei reflektoi omaa toimintaansa.
- ei ota toiminnassaan riittävästi huomioon ammattialan turvallisuusohjeita tai eettisiä periaatteita tai suhtautuu niihin välinpitämättömästi,
- ei kykene toimimaan ryhmässä rakentavasti eikä kehitä ammatillisia taitojaan.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Harjoittelun hyväksyminen edellyttää kaikkien harjoitteluun liittyvien tekojen toteuttamista (kts.kohta työmuodot).
Esitietovaatimukset
Ennen opintojaksolle osallistumista opiskelijalla tulee olla hyväksytysti suoritettuna osaamista vähintään 75 opintopistettä sisältäen osaamisen opintojaksoilta: Toimintaterapian työelämäharjoittelu 1, Toiminnallisuuden mahdollistaminen 2 ja 3
Lisätiedot
Toimintaterapian tutkinto sisältää neljä 10 opintopisteen laajuista työelämäharjoittelujaksoa. Jokaisen harjoittelujakson tulee olla toisiinsa nähden mahdollisimman erilaisia (WFOT:n minimistandardit). Opiskelija hankkii harjoittelupaikan itse ja hyväksyttää sen harjoittelun vastuuopettajalla. Kolmannessa harjoittelussa opiskelija harkitsee, tarvitseeko hän osaamisensa kehittymiseksi työelämäohjaajaksi toimintaterapeutin.
Ilmoittautumisaika
02.05.2023 - 14.05.2023
Ajoitus
30.08.2023 - 13.10.2023
Opintopistemäärä
10 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Hyvinvointi
Toimipiste
Myllypurontie 1
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 50
Koulutus
- Toimintaterapian tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Mira Lönnqvist
- Sanna Saikko
Vastuuopettaja
Mira Lönnqvist
Ryhmät
-
SXI21S2Toimintaterapian tutkinto-ohjelma monimuoto
Tavoitteet
Opiskelija tutustuu harjoittelupaikan työkäytäntöihin, ohjeistuksiin ja asiakastyötä ohjaavaan lainsäädäntöön. Opiskelija toimii harjoittelupaikalla asiakaslähtöisesti, ammatillisesti ja toimintaterapian eettisiä periaatteita noudattaen. Opiskelija harjoittelee terapiasuhteen muodostamista ja reflektoi toteutunutta terapiasuhdetta. Opiskelija tekee yhteistyötä muiden ammattilaisten ja mahdollisuuksien mukaan asiakkaan läheisten kanssa. Opiskelija hyödyntää myös muiden tieteenalojen tietoa muodostaakseen kokonaiskuvan asiakkaan tilanteesta. Opiskelija hyödyntää ohjausta osaamisen kehittymisen tukena.
Opiskelija suunnittelee toimintaterapian asiakasprosesseja ja pohtii yksilö- ja ryhmäprosessin etuja yksilön arjen ja osallistumisen mahdollistamiseksi. Opiskelija hyödyntää teoriatietoa ja näyttöön perustuvaa toimintaa toimintaterapian asiakasprosessien suunnittelussa ja dokumentoinnissa. Opiskelija laatii suosituksia ja ohjeita asiakkaan toiminnallisuuden mahdollistamiseksi. Opiskelija antaa neuvontaa ja ohjausta toiminnallisten ongelmien ennaltaehkäisemiseksi. Opiskelija arvioi jatkokuntoutuksen tarvetta ja mahdollisuuksia sekä tekee tarpeen mukaan suosituksen. Opiskelija pohtii digitaalisten kuntoutuspalvelujen hyödynnettävyyttä asiakkaan toiminnallisuuden mahdollistamisessa. Opiskelija analysoi asiakkaasta kertynyttä tietoa asiakkaalle merkityksellisen toiminnan, toimintakokonaisuuksien ja toimintaympäristössä toimimisen mahdollistamiseksi. Opiskelija asettaa asiakkaan kanssa tavoitteita ja suunnittelee tavoitteiden mukaista terapeuttista toimintaa asiakkaan toiminnallisuuden mahdollistamiseksi. Opiskelija perustelee asiakasprosessia ammatillista päättelyä ja näyttöön perustuvaa toimintaa hyödyntäen. Opiskelija arvioi kriittisesti toimintaterapian toteutusta. Opiskelija tarkastelee asiakasprosessista kertynyttä tietoa suhteessa monialaisesti tuotettuun tietoon. Opiskelija viestii asiakasprosessista suullisesti ja kirjallisesti.
Sisältö
- Toimintaterapeutin työtä ohjaavat ohjeistukset, säännöt, lainsäädäntö ja turvallisuus
- Toimintaterapeutin työnkuva ja siihen kuuluvat työtehtävät
- Toimintaterapian asiakasprosessit (yksilö ja/tai ryhmä) ja niiden toteuttaminen
- Toiminnan analysointi ja terapeuttinen toiminta
- Toimintaterapiaan liittyvien yhteistyösuhteiden muodostaminen
- Terapiasuhdeosaamisen hyödyntäminen asiakassuhteissa
- Asiakasprosessista viestiminen suullisesti sekä kirjallisesti tietojärjestelmissä
- Neuvonta, ohjaus, ennaltaehkäisevätyö, digitaaliset palvelut ja jatkokuntoutus
- Oman toiminnan perustelu ja reflektointi
- Näyttöön perustuva toiminta
- Ammatillinen päättely
- Opiskelijan asettamat oppimistavoitteet osaamisen vahvistamisessa
- Teorian soveltaminen käytäntöön oppimistehtävien avulla
Aika ja paikka
Harjoittelussa on kaksi vaihtoehtoista toteutusta, joista opiskelija voi valita omaan aikatauluunsa sopivamman vaihtoehdon:
Vaihtoehto A toteutuu 30.8.-13.10.2023
Vaihtoehto B toteutuu 24.10-8.12.2023
Vaihtoehto A + B YHTEINEN Harjoitteluinfo toteutuu ETÄNÄ (Zoom) 15.8. klo 14.30-16.00
Oppimateriaalit
Jokainen opiskelija tekee tiedonhakua itsenäisesti harjoittelun toteuttamisen edellyttämällä tavalla.
Opetusmenetelmät
Toimintaterapiaan liittyvien oppimistavoitteiden laatiminen
Harjoittelupaikan mukaiset toimintaterapian työtehtävät
Osallistuminen yksilölliseen ja pienryhmäohjaukseen
Oppimistehtävien toteuttaminen
Oman oppimisen ja osaamisen kehittymisen reflektointi
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Jokainen opiskelija hakee itsenäisesti harjoittelupaikan ja ilmoittaa sen wiki-sivuilta löytyvän harjoittelupaikkalomakkeen kautta. Harjoittelun vastuuopettaja vahvistaa Jobiili-varauksen vasta, kun harjoittelupaikka on ilmoitettu harjoittelupaikkalomakkeelle.
Tarkemmat harjoitteluun liittyvät ohjeet liitetään wiki-sivuille 15.8. mennessä.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Harjoitteluun liittyvien oppimistehtävien palautus harjoittelun viimeiseen päivään mennessä.
Kansainvälisyys
-
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Ei valinnaisia suoritustapoja.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Harjoittelun kokonaisuus 33pv ( 8t / pv 40 t / viikossa). Harjoittelun tunteihin sisältyy kaikki opiskelijan toteuttama työ.
Sisällön jaksotus
-
Lisätietoja opiskelijoille
Kaikki kysymykset voi osoittaa harjoittelun vastuuopettajalle Mira Lönnqvistille mira.lonnqvist@metropolia.fi
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.
Opiskelija:
- tuntee alan käsitteitä ja osaa käyttää niitä oikeissa yhteyksissä,
- etsii ja yhdistelee tietoa eri lähteistä ja ymmärtää lähdekritiikin merkityksen sekä
- osoittaa perehtyneensä alan tietoperustaan.
- toimii ammattialan tyypillisissä tehtävissä ja tilanteissa tarkoituksenmukaisesti,
- soveltaa asiakaslähtöisyyden periaatteita ja
- arvioi omia valintojaan ja omaa toimintaansa ammatillisissa tilanteissa.
- toimii ammattialan eettisten periaatteiden mukaisesti,
- osaa toimia työryhmässä alansa edustajana,
- ottaa toiminnassaan huomioon turvallisuuteen liittyvät kysymykset sekä
- arvioi omia vahvuuksiaan ja kehittämistarpeitaan.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.
Opiskelija:
- etsii tietoa eri lähteistä ja arvioi lähteiden luotettavuutta tarkoituksenmukaisesti,
- yhdistää tietoa eri lähteistä asianmukaisiksi kokonaisuuksiksi sekä
- hyödyntää ja soveltaa alan tietoperustaa.
- soveltaa osaamistaan ammatillisissa tilanteissa,
- toimii asiakaslähtöisesti,
- osoittaa kykyä ratkaista ammatillisia tehtäviä ja ongelmia sekä
- osaa perustella esittämiään näkökulmia ja omaa toimintaansa ammatillisesti.
- toimii ammattialan eettisten periaatteiden mukaisesti ja osaa perustella toimintaansa,
- toimii ammatillisesti työyhteisössä ja jakaa osaamistaan,
- toimii vastuullisesti, tavoitteellisesti ja ottaa huomioon turvallisuuteen liittyvät kysymykset sekä
- kehittää itseään ammattilaisena.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.
Opiskelija:
- soveltaa ammattialan käsitteitä ja tietoperustaa sujuvasti ja monipuolisesti,
- yhdistää uusia oppimissisältöjä osaksi alan laajempia ilmiöitä,
- arvioi valitsemiaan lähteitä ja niiden käytettävyyttä sekä
- perustelee valintojaan aiemman tiedon avulla.
- soveltaa osaamistaan ammatillisissa tilanteissa vastuullisesti,
- toimii asiakaslähtöisesti,
- ratkaisee erilaisia ammatillisia tehtäviä ja ongelmia sekä
- perustelee esittämiään näkökulmia, arvioi toimintaansa ja toimintansa seurauksia ammatillisesti.
- toimii ammattialan eettisten periaatteiden mukaisesti ja osaa arvioida toimintaansa kriittisesti,
- osaa organisoida monenlaisten ryhmien toimintaa ja jakaa osaamistaan,
- toimii vastuullisesti, tavoitteellisesti ja huomioi turvallisuuden sekä
- kehittää itseään ammattilaisena ja tunnistaa työyhteisön kehittämistarpeita.
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.
Hyväksytty/
Opiskelija:
- tuntee alan käsitteitä ja osaa käyttää niitä oikeissa yhteyksissä,
- etsii ja yhdistelee tietoa eri lähteistä ja ymmärtää lähdekritiikin merkityksen sekä
- osoittaa perehtyneensä alan tietoperustaan.
- toimii ammattialan tyypillisissä tehtävissä ja tilanteissa tarkoituksenmukaisesti,
- soveltaa asiakaslähtöisyyden periaatteita ja
- arvioi omia valintojaan ja omaa toimintaansa ammatillisissa tilanteissa.
- toimii ammattialan eettisten periaatteiden mukaisesti,
- osaa toimia työryhmässä alansa edustajana,
- ottaa toiminnassaan huomioon turvallisuuteen liittyvät kysymykset sekä
- arvioi omia vahvuuksiaan ja kehittämistarpeitaan.
Hylätty/
Opiskelija:
- ei hallitse alan tietoperustaa eikä osoita arvostavansa sitä,
- ei käytä alan käsitteitä tarkoituksenmukaisesti.
- ei osoita riittäviä ammatillisia tietoja ja taitoja,
- ei toimi ohjeistusten ja ohjauksen mukaisesti,
- ei reflektoi omaa toimintaansa.
- ei ota toiminnassaan riittävästi huomioon ammattialan turvallisuusohjeita tai eettisiä periaatteita tai suhtautuu niihin välinpitämättömästi,
- ei kykene toimimaan ryhmässä rakentavasti eikä kehitä ammatillisia taitojaan.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Harjoittelun hyväksyminen edellyttää kaikkien harjoitteluun liittyvien tekojen toteuttamista (kts.kohta työmuodot).
Esitietovaatimukset
Ennen opintojaksolle osallistumista opiskelijalla tulee olla hyväksytysti suoritettuna osaamista vähintään 75 opintopistettä sisältäen osaamisen opintojaksoilta: Toimintaterapian työelämäharjoittelu 1, Toiminnallisuuden mahdollistaminen 2 ja 3
Lisätiedot
Toimintaterapian tutkinto sisältää neljä 10 opintopisteen laajuista työelämäharjoittelujaksoa. Jokaisen harjoittelujakson tulee olla toisiinsa nähden mahdollisimman erilaisia (WFOT:n minimistandardit). Opiskelija hankkii harjoittelupaikan itse ja hyväksyttää sen harjoittelun vastuuopettajalla. Kolmannessa harjoittelussa opiskelija harkitsee, tarvitseeko hän osaamisensa kehittymiseksi työelämäohjaajaksi toimintaterapeutin.