Siirry suoraan sisältöön

Harjoittelu 2Laajuus (5 op)

Tunnus: SX00FQ40

Laajuus

5 op

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa toimia dialogisessa, eettisten periaatteiden mukaisessa vuorovaikutuksessa asiakastilanteissa ja työyhteisössä. Opiskelija osaa hyödyntää asiakastyössä tutkimustaitojaan sekä kuntoutus- ja hoitomenetelmiä aikaisempaa monipuolisemmin, syventyy näiden taitojen harjoitteluun ja integroi näyttöön perustuvaa tietoa käytäntöön. Opiskelija osaa toimia asiakaslähtöisesti jalkaterapian asiakastilanteissa ja osallistuu moniammatilliseen tiimityöskentelyyn. Opiskelija ilmentää työskentelyssään, työvälineidensä valinnassa ja käytössä sekä työympäristönsä järjestelyissä ergonomian ja työturvallisuuden osaamista.

Sisältö

- Asiakkaan alaraajojen ja pystyasennon sekä jalkaterapeuttinen tutkiminen
- Asiakkaan jalkaterapeuttisen hoidon ja kuntoutuksen suunnittelu, toteutus ja arviointi
- Itsearviointi ja vertaisarviointi
- Moniammatillinen yhteistyö
- Toiminta- ja työkyvyn edistäminen ja tukeminen jalkaterapeutin työssä
- Jalkaterapeutin työn, työympäristön ja työvälineiden ergonomia ja työturvallisuus
- Jalkaterapeutin työn kuormittavuus, sen arviointi ja ergonomian keinot työkyvyn tukemiseksi
- Jalkaterapeutin työtä ohjaava työterveyssäännöstö

Esitietovaatimukset

Jalkaterapiaharjoittelu 1 (5op)
Alaraajojen rakenne, toiminta ja kuntoutus 2 (10op)
Alaraajojen apuvälineterapia 1 (5op)
Alaraajojen iho- ja kynsimuutosten hoitomenetelmät (10op)

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

AMMATILLINEN TIETOPERUSTA
Opiskelija
- osaa etsiä tietoa monipuolisesti oman ammattialan tietolähteistä ja käyttää alan tietoperustaa
- osoittaa perehtyneisyyden ammattialan tietoperustaan ja ydinainekseen

AMMATILLINEN TAITO JA TOIMINTA
Opiskelija
- osoittaa saavuttaneensa riittävät tiedot pystyäkseen toimimaan ammatillisissa tilanteissa
- osaa toimia asiakaslähtöisesti
- ratkaisee ammatillisia tehtäviä ja ongelmia

EETTISYYS, YHTEISTYÖ JA KEHITTÄMINEN
Opiskelija
- toimii turvallisesti ja ammattialan eettisten periaatteiden mukaisesti
- tuoda osaamisensa ryhmän tai projektin käyttöön
- kykenee arvioimaan omia vahvuuksiaan ja kehittymistarpeitaan

Arviointikriteerit, hyvä (3)

AMMATILLINEN TIETOPERUSTA
Opiskelija
- etsii tietoa ja perustelee tietolähteiden käytön
- käyttää ammattialan tietoperustaa johdonmukaisesti
- perustelee toimintaa näyttöön perustuvan tiedon avulla

AMMATILLINEN TAITO JA TOIMINTA
Opiskelija
- soveltaa ammatillista osaamistaan erilaisissa tilanteissa
- osaa toimia asiakaslähtöisesti ja vastuullisesti
- osaa toimia erilaisissa tehtävissä eri toimintaympäristöissä

EETTISYYS, YHTEISTYÖ JA KEHITTÄMINEN
Opiskelija
- perustelee toimintaa ammattialan eettisten periaatteiden mukaisesti ja arvioi toiminnan turvallisuutta
- osaa toimia tavoitteellisesti työryhmässä ja projektissa kehittää itseään

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

AMMATILLINEN TIETOPERUSTA
Opiskelija
- soveltaa ammattialan käsitteitä ja tietoa sujuvasti ja laaja-alaisesti
- arvioi ja käyttää näyttöön perustuvaa tietoa

AMMATILLINEN TAITO JA TOIMINTA
Opiskelija
- soveltaa ammatillista osaamistaan erilaisissa tilanteissa ja osaa arvioida toimintansa seurauksia
- osaa toimia asiakaslähtöisesti ja vastuullisesti
- soveltaa vaihtoehtoisia ratkaisuja ammatilliseen päätöksentekoon

EETTISYYS, YHTEISTYÖ JA KEHITTÄMINEN
Opiskelija
- arvioi alansa ammattieettisten periaatteiden mukaista toimintaa ja turvallisuutta
- osaa toimia erilaisissa ryhmissä ja projekteissa kulttuuriltaan erilaisten ihmisten kanssa
- kehittää itseään ja työyhteisöä

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Hylätty
AMMATILLINEN TIETOPERUSTA
Opiskelija
- ei tunne tai osaa käyttää oman ammattialan käsitteitä riittävästi
- käyttää alan tietoperustaa yksipuolisesti eikä riittävästi tunne alan tietolähteitä

AMMATILLINEN TAITO JA TOIMINTA
Opiskelija
- ei osoita riittäviä ammatillisia tietoja ja taitoja ja soveltaa ammatillista osaamistaan riittämättömästi
- ei toimi riittävän asiakaslähtöisesti

EETTISYYS, YHTEISTYÖ JA KEHITTÄMINEN
Opiskelija
- ei ota toiminnassaan riittävästi huomioon turvallisuutta ja ammattialan eettisiä periaatteita
- ei osoita riittäviä valmiuksia itsensä kehittämiseen ja ryhmä- ja kehittämistyöhön osallistumiseen