Siirry suoraan sisältöön

Alaraajojen apuvälineterapia 2Laajuus (10 op)

Tunnus: SX00FQ36

Laajuus

10 op

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa työskennellä turvallisesti valmistaessaan erilaisia tukipohjallisia. Opiskelija osaa suunnitella, valmistaa ja arvioida yksilöityjä tukipohjallisia soveltaen apuvälineterapian periaatteita. Opiskelija osaa käyttää monipuolisesti ja tarkoituksenmukaisesti eri tukipohjallismateriaaleja. Opiskelija osaa suunnitella ja valmistaa yksilöllisiä tukipohjallisia CAD-CAM-tekniikalla. Opiskelija tietää perusteet erilaisten alaraajojen toimintojen tukemiseen suunniteltujen ja kuntoutukseen liittyvien ortoosien ja tukien käytöstä sekä osaa ohjata asiakasta niiden käytössä ja valinnassa. Opiskelija osaa soveltaa apuvälineterapiaa osaksi asiakkaan muuta jalkaterapiaa. Opiskelija ymmärtää uusien apuvälineiden valmistustekniikoiden mahdollisuudet ekologisen kestävyyden edistämisessä.

Sisältö

- Apuvälineterapian periaatteet
- Turvallinen työskentely tukipohjallisten valmistuksessa
- Puolivalmiit pohjalliset
- Valmispohjallisten yksilölliset muutokset
- Suoraan jalkaan muotoiltavat tukipohjalliset
- Chairside-tukipohjalliset
- Tukipohjallisten valmistaminen CADCAM–tekniikalla
- Apuvälineterapian arviointi
- Tukipohjallisten materiaalit
- Alaraajaortoosit ja –tuet
- Ekologisesti kestävät apuvälineiden valmistustavat

Esitietovaatimukset

Anatomia ja fysiologia 1 (5op)
Anatomia ja fysiologia 2 (5op)
Biomekaniikka ja toimintakyvyn arviointi (5op)

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

AMMATILLINEN TIETOPERUSTA
Opiskelija
- osaa etsiä tietoa monipuolisesti oman ammattialan tietolähteistä ja käyttää alan tietoperustaa
- osoittaa perehtyneisyyden ammattialan tietoperustaan ja ydinainekseen

AMMATILLINEN TAITO JA TOIMINTA
Opiskelija
- osoittaa saavuttaneensa riittävät tiedot pystyäkseen toimimaan ammatillisissa tilanteissa
- osaa toimia asiakaslähtöisesti
- ratkaisee ammatillisia tehtäviä ja ongelmia

EETTISYYS, YHTEISTYÖ JA KEHITTÄMINEN
Opiskelija
- toimii turvallisesti ja ammattialan eettisten periaatteiden mukaisesti
- tuoda osaamisensa ryhmän tai projektin käyttöön
- kykenee arvioimaan omia vahvuuksiaan ja kehittymistarpeitaan

Arviointikriteerit, hyvä (3)

AMMATILLINEN TIETOPERUSTA
Opiskelija
- etsii tietoa ja perustelee tietolähteiden käytön
- käyttää ammattialan tietoperustaa johdonmukaisesti
- perustelee toimintaa näyttöön perustuvan tiedon avulla

AMMATILLINEN TAITO JA TOIMINTA
Opiskelija
- soveltaa ammatillista osaamistaan erilaisissa tilanteissa
- osaa toimia asiakaslähtöisesti ja vastuullisesti
- osaa toimia erilaisissa tehtävissä eri toimintaympäristöissä

EETTISYYS, YHTEISTYÖ JA KEHITTÄMINEN
Opiskelija
- perustelee toimintaa ammattialan eettisten periaatteiden mukaisesti ja arvioi toiminnan turvallisuutta
- osaa toimia tavoitteellisesti työryhmässä ja projektissa kehittää itseään

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

AMMATILLINEN TIETOPERUSTA
Opiskelija
- soveltaa ammattialan käsitteitä ja tietoa sujuvasti ja laaja-alaisesti
- arvioi ja käyttää näyttöön perustuvaa tietoa

AMMATILLINEN TAITO JA TOIMINTA
Opiskelija
- soveltaa ammatillista osaamistaan erilaisissa tilanteissa ja osaa arvioida toimintansa seurauksia
- osaa toimia asiakaslähtöisesti ja vastuullisesti
- soveltaa vaihtoehtoisia ratkaisuja ammatilliseen päätöksentekoon

EETTISYYS, YHTEISTYÖ JA KEHITTÄMINEN
Opiskelija
- arvioi alansa ammattieettisten periaatteiden mukaista toimintaa ja turvallisuutta
- osaa toimia erilaisissa ryhmissä ja projekteissa kulttuuriltaan erilaisten ihmisten kanssa
- kehittää itseään ja työyhteisöä

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

AMMATILLINEN TIETOPERUSTA
Opiskelija
- ei tunne tai osaa käyttää oman ammattialan käsitteitä riittävästi
- käyttää alan tietoperustaa yksipuolisesti eikä riittävästi tunne alan tietolähteitä

AMMATILLINEN TAITO JA TOIMINTA
Opiskelija
- ei osoita riittäviä ammatillisia tietoja ja taitoja ja soveltaa ammatillista osaamistaan riittämättömästi
- ei toimi riittävän asiakaslähtöisesti

EETTISYYS, YHTEISTYÖ JA KEHITTÄMINEN
Opiskelija
- ei ota toiminnassaan riittävästi huomioon turvallisuutta ja ammattialan eettisiä periaatteita
- ei osoita riittäviä valmiuksia itsensä kehittämiseen ja ryhmä- ja kehittämistyöhön osallistumiseen