Siirry suoraan sisältöön

Alaraajojen rakenne, toiminta ja kuntoutus 3Laajuus (10 op)

Tunnus: SX00FQ32

Laajuus

10 op

Osaamistavoitteet

Opiskelija tunnistaa yleisimmät polven, lonkan ja lantion alueen rakenteen ja toiminnan häiriöt, erotusdiagnostiikan ja hallitsee niiden kuntoutuksen periaatteet. Opiskelija osaa soveltaa nivelten mobilisaation, terapeuttisen harjoittelun ja teippauksen mahdollisuuksia polven, lonkan ja lantion toimintojen edistämisessä ja kuntoutuksessa. Opiskelija osaa soveltaa ohjaustaitojaan ohjatessaan asiakasryhmiä. Hän osaa soveltaa terapeuttista harjoittelua osaksi asiakkaan päivittäistä toimintaa.

Opiskelija osaa kuvata hieronnan terapeuttiset vaikutukset ja osaa toteuttaa hierontaa ja soveltaa hierontaa osaksi muuta jalkaterapiaa. Opiskelija osaa toteuttaa fysikaalista terapiaa ja tuntee sen käyttöaiheet.

Opiskelija osaa käyttää monipuolisesti alaraajojen eri kivunhoitomenetelmiä. Opiskelija osaa kuvata perusteet kivun epidemiologiasta ja osaa selittää kivun aistimisen sekä kivun luokittelun perusteet biopsykososiaalisessa viitekehyksessä. Opiskelija osaa arvioida kipua monipuolisin menetelmin.

Opiskelija on selvillä lapsen kehityksestä eri ikäkausina ja ihmisen elinkaaren eri vaiheista. Opiskelija osaa kuvata ikääntymisen myötä elimistössä tapahtuvia muutoksia ja niiden yhteyttä toimintakykyyn. Opiskelija osaa kuvata eri-ikäisten ihmisten keskeiset alaraajojen ja asentojen ja toimintojen poikkeamat, niiden tutkimisen ja kuntoutus- ja hoitoperiaatteet. Opiskelija osaa olla vuorovaikutuksessa eri-ikäisten asiakkaiden kanssa. Opiskelija osaa valita tarkoituksenmukaiset jalkaterapiamenetelmät kasvun ja kehityksen sekä eri-ikäisten toimintakyvyn tueksi.

Opiskelija on selvillä ortopedisesti hoidettavista yleisimmistä alaraajavammoista. Opiskelija tuntee ortopedisten ja kirurgisten ongelmien keskeiset syytekijät, oireet sekä alan tutkimus- ja hoitomenetelmien perusteet ja ymmärtää jalkaterapian merkityksen kirurgisen hoidon tukena. Opiskelija tuntee alaraajojen vammojen ja virheasentojen kirurgisia hoitomenetelmiä.

Opiskelija osaa kuvata yleisimmät kuvantamismenetelmät ja niiden käyttöaiheet. Opiskelija ymmärtää perusperiaatteet alaraajojen kuvantamisesta ja löydöksistä.

Sisältö

- Polven, lonkan ja lantion rakenteelliset ja toiminnalliset poikkeamat ja niiden kuntoutus
- Erotusdiagnoosit
- Hieronnan terapeuttiset vaikutukset ja käyttöalueet jalkaterapiassa
- Hierontaotteet ja alaraajan hieronnan toteuttaminen
- Terapeuttisten harjoitteiden ohjaaminen ryhmille
- Kivunhoito ja kivunhoitomenetelmä
- Fysikaaliset hoitomenetelmät jalkaterapiassa
- Teippauksen, mobilisoinnin ja terapeuttisen harjoittelun soveltaminen eri toimintahäiriöiden kuntoutuksessa
- Jalkaterapia ihmisen eri ikäkausina
- Lasten alaraajojen kehitys ennen syntymää ja syntymän jälkeen
- Lapsen kasvun ja kehityksen pääpiirteet
- Alaraajojen kasvun ja kehityksen keskeiset piirteet
- Motorisen kehityksen vaikutus lapsen pystyasentoon ja perusliikkumiseen
- Lapset ja nuoret sekä ikääntyneet jalkaterapeutin asiakkaina
- Lasten, nuorten ja ikääntyneiden toimintakyvyn arvioinnin erityispiirteet
- Keskeiset lapsuuden ja vanhuusiän alaraajaongelmat ja sairaudet sekä niiden kuntoutus ja hoito
- Eri-ikäisten asiakkaiden toimintakyvyn arviointi ja tukeminen
- Lapsuuden ja vanhuusiän alaraajaongelmien kuntoutus ja hoito
- Eri-ikäisten jalkineet
- Moniammatillinen yhteistyö eri-ikäisten asiakkaiden hoidossa
- Gerontologia ja geriatria
- Vanhenemisteoriat ja ikääntymismuutokset eri elinjärjestelmissä
- Alaraajojen yleisimmät ortopediset ongelmat ja leikkaushoito
- Eri kuvantamismenetelmät
- Alaraajojen kuvantaminen
- Yleisimmät kuvantamislöydökset

Esitietovaatimukset

Alaraajojen rakenne, toiminta ja kuntoutus 1 (5op)
Biomekaniikka ja toimintakyvyn arviointi (5op)

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

AMMATILLINEN TIETOPERUSTA
Opiskelija
- osaa etsiä tietoa monipuolisesti oman ammattialan tietolähteistä ja käyttää alan tietoperustaa
- osoittaa perehtyneisyyden ammattialan tietoperustaan ja ydinainekseen

AMMATILLINEN TAITO JA TOIMINTA
Opiskelija
- osoittaa saavuttaneensa riittävät tiedot pystyäkseen toimimaan ammatillisissa tilanteissa
- osaa toimia asiakaslähtöisesti
- ratkaisee ammatillisia tehtäviä ja ongelmia

EETTISYYS, YHTEISTYÖ JA KEHITTÄMINEN
Opiskelija
- toimii turvallisesti ja ammattialan eettisten periaatteiden mukaisesti
- tuoda osaamisensa ryhmän tai projektin käyttöön
- kykenee arvioimaan omia vahvuuksiaan ja kehittymistarpeitaan

Arviointikriteerit, hyvä (3)

AMMATILLINEN TIETOPERUSTA
Opiskelija
- etsii tietoa ja perustelee tietolähteiden käytön
- käyttää ammattialan tietoperustaa johdonmukaisesti
- perustelee toimintaa näyttöön perustuvan tiedon avulla

AMMATILLINEN TAITO JA TOIMINTA
Opiskelija
- soveltaa ammatillista osaamistaan erilaisissa tilanteissa
- osaa toimia asiakaslähtöisesti ja vastuullisesti
- osaa toimia erilaisissa tehtävissä eri toimintaympäristöissä

EETTISYYS, YHTEISTYÖ JA KEHITTÄMINEN
Opiskelija
- perustelee toimintaa ammattialan eettisten periaatteiden mukaisesti ja arvioi toiminnan turvallisuutta
- osaa toimia tavoitteellisesti työryhmässä ja projektissa kehittää itseään

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

AMMATILLINEN TIETOPERUSTA
Opiskelija
- soveltaa ammattialan käsitteitä ja tietoa sujuvasti ja laaja-alaisesti
- arvioi ja käyttää näyttöön perustuvaa tietoa

AMMATILLINEN TAITO JA TOIMINTA
Opiskelija
- soveltaa ammatillista osaamistaan erilaisissa tilanteissa ja osaa arvioida toimintansa seurauksia
- osaa toimia asiakaslähtöisesti ja vastuullisesti
- soveltaa vaihtoehtoisia ratkaisuja ammatilliseen päätöksentekoon

EETTISYYS, YHTEISTYÖ JA KEHITTÄMINEN
Opiskelija
- arvioi alansa ammattieettisten periaatteiden mukaista toimintaa ja turvallisuutta
- osaa toimia erilaisissa ryhmissä ja projekteissa kulttuuriltaan erilaisten ihmisten kanssa
- kehittää itseään ja työyhteisöä

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Hylätty
AMMATILLINEN TIETOPERUSTA
Opiskelija
- ei tunne tai osaa käyttää oman ammattialan käsitteitä riittävästi
- käyttää alan tietoperustaa yksipuolisesti eikä riittävästi tunne alan tietolähteitä

AMMATILLINEN TAITO JA TOIMINTA
Opiskelija
- ei osoita riittäviä ammatillisia tietoja ja taitoja ja soveltaa ammatillista osaamistaan riittämättömästi
- ei toimi riittävän asiakaslähtöisesti

EETTISYYS, YHTEISTYÖ JA KEHITTÄMINEN
Opiskelija
- ei ota toiminnassaan riittävästi huomioon turvallisuutta ja ammattialan eettisiä periaatteita
- ei osoita riittäviä valmiuksia itsensä kehittämiseen ja ryhmä- ja kehittämistyöhön osallistumiseen