Siirry suoraan sisältöön

Metropolia Minno 2Laajuus (3 op)

Opintojakson tunnus: XX00FV32

Opintojakson perustiedot


Laajuus
3 op
Vastuuhenkilö
Minttu Ripatti

Osaamistavoitteet

Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa:

- työskennellä monialaisessa tiimissä
- ymmärtää tiimiytymisen erilaisten vaiheiden tärkeyden onnistuneen tiimityön rakentajana
- hyödyntää projektisuunnitelmaa tiimin työskentelyn apuna
- havainnoida ja kirjata oman oppimisen ja tiimin työskentelyn etenemistä oppimispäiväkirjaan
- sitoa valitsemansa haasteen kestävän kehityksen teemoihin
- ymmärtää kestävän kehityksen haasteen systeemisyyttä
- käyttää muotoiluprosessia haasteen ratkaisussa ja kehittämistyössä
- innovoida monialaisen tiimin näkökulmista käsin ratkaisun valitsemaansa haasteeseen
- käyttää ennakoinnin menetelmiä haasteen ratkaisuun liittyvän tulevaisuuden ennakoinnissa
- rakentaa tiimin yhteistyönä prototyypin ja testata omaa ratkaisua MinnoFest-tapahtumassa
- käyttää kaksikielistä materiaalia hyväksi kurssiin teemoihin liittyvässä työskentelyssä
- toimia monikielisessä, -alaisessa ja -kulttuurisessa oppimisympäristössä
- vastaanottaa ja antaa palautetta ja vertaispalautetta
- arvioida oman osaamisen kehittymistä Metropolia Minno® 1 ja Metropolia Minno® 2 opintojakson ajalta EU:n EntreComp viitekehyksen teemoissa
- arvioida tiimin jäsenten työskentelyä ja osallisuutta opintojakson suorittamisessa.

Sisältö

- Monialainen tiimityö, -oppiminen ja sidosryhmätoiminta, kuten: kyselyt, haastattelut ja tiedonkeruu
- Yhteisöllinen kaksikielinen (suomi/englanti) projekti- ja innovaatiotyöskentely sekä sen arviointi yksilön ja tiimin näkökulmasta
- Innovaatiotoiminnassa käytetyn muotoiluprosessin mukainen eteneminen, työkalut ja raportointi: tiimiytyminen, ongelman ymmärtäminen, empatian kerryttäminen eli ihmislähtöisyys, ideointi, validointi, prototypointi ja testaus
- Kestävän kehityksen teemat (SDG) ja niiden sitominen tiimin haasteeseen

Esitietovaatimukset

Opiskelijan tulee hallita muotoiluprosessin keskeisten vaiheiden soveltaminen ongelmanratkaisussa, tiimityön onnistumisen kannalta tärkeiden teemojen ymmärtäminen, kestävän kehityksen muutostaitojen tarkastelu osana omaa osaamistaan, ennakoinnin menetelmien käytännön soveltaminen sekä selkeän ja jäsennellyn reflektoinnin laatiminen.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opintojakso on suoritetty hyväksytysti, kun opiskelija:
- ymmärtää tiimiytymisen eri vaiheiden merkityksen ja osaa käyttää niitä onnistuneen tiimityön rakentajina
- ymmärtää kestävän kehityksen haasteiden systeemisyyden ja osaa sitoa valitsemansa haasteen kestävän kehityksen teemoihin
- osaa hyödyntää yhteistyö-, viestintä- ja ongelmanratkaisutaitoja, työskennellä monialaisessa tiimissä ja hyödyntää projektisuunnitelmaa tiimin työskentelyn apuna
- osaa käyttää muotoiluprosessia ja ennakoinnin menetelmiä haasteen ratkaisussa ja tulevaisuuden ennakoinnissa
- innovoi monialaisen tiimin näkökulmasta ratkaisun valitsemaansa haasteeseen ja rakentaa yhdessä tiiminsä kanssa prototyypin, joka esitellään ja testataan MinnoFest-tapahtumassa
- osaa antaa ja vastaanottaa palautetta sekä arvioida tiimin jäsenten työskentelyä ja omaa osaamistaan entrecomp-viitekehyksen mukaisesti.
- toimii aktiivisesti monikielisessä, -alaisessa ja -kulttuurisessa oppimisympäristössä, hyödyntäen kaksikielistä materiaalia kurssin teemoihin liittyvässä työskentelyssä.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opintojakso arvioidaan hyväksytty-hylätty asteikolla.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opintojakso arvioidaan hyväksytty-hylätty asteikolla.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Opintojakso on suoritetty hyväksytysti, kun opiskelija:
- ymmärtää tiimiytymisen eri vaiheiden merkityksen ja osaa käyttää niitä onnistuneen tiimityön rakentajina
- ymmärtää kestävän kehityksen haasteiden systeemisyyden ja osaa sitoa valitsemansa haasteen kestävän kehityksen teemoihin
- osaa työskennellä monialaisessa tiimissä ja hyödyntää projektisuunnitelmaa tiimin työskentelyn apuna
- osaa käyttää muotoiluprosessia ja ennakoinnin menetelmiä haasteen ratkaisussa ja tulevaisuuden ennakoinnissa
- innovoi monialaisen tiimin näkökulmasta ratkaisun valitsemaansa haasteeseen ja rakentaa yhdessä tiiminsä kanssa prototyypin, joka esitellään ja testataan MinnoFest-tapahtumassa
- osaa antaa ja vastaanottaa palautetta sekä arvioida tiimin jäsenten työskentelyä ja omaa osaamistaan entrecomp-viitekehyksen mukaisesti.
- toimii aktiivisesti monikielisessä, -alaisessa ja -kulttuurisessa oppimisympäristössä, hyödyntäen kaksikielistä materiaalia kurssin teemoihin liittyvässä työskentelyssä.

Opintojakso on hylätty, jos opiskelija:
- ei tunnista tiimiytymisen eri vaiheiden merkitystä tai niiden vaikutusta tiimityön onnistumiseen
- ei osoita ymmärrystä kestävän kehityksen haasteiden systeemisestä luonteesta eikä kykene liittämään valittua haastetta kestävän kehityksen teemoihin
- ei pysty toimimaan tehokkaasti monialaisessa tiimissä tai hyödyntämään projektisuunnitelmaa tiimin työskentelyn ohjaamiseen
- ei käytä muotoiluprosessia tai ennakoinnin menetelmiä haasteen ratkaisussa
- ei hyödynnä yhteistyö-, viestintä- ja ongelmanratkaisutaitoja tiimityössä
- ei anna eikä vastaanota palautetta,
- ei arvioi omaa tai tiimin osaamista entrecomp-viitekehyksen mukaisesti
- opiskelija ei hyödynnä kaksikielistä materiaalia eikä toimi aktiivisesti monikielisessä, -alaisessa ja -kulttuurisessa oppimisympäristössä.

Siirry alkuun