Siirry suoraan sisältöön

Museologia ILaajuus (5 op)

Tunnus: KX00EQ32

Laajuus

5 op

Osaamistavoitteet

Opiskelija ymmärtää museolain tavoitteet ja museoiden roolin näiden tavoitteiden saavuttamisessa. Opiskelija ymmärtää miten museot tallentavat ja säilyttävät kulttuuri- ja luonnonperintöä ja taidetta. Hän ymmärtää miten näitä aineistoja tutkitaan ja hyödynnetään ja miten ne tehdään saavutettavaksi mahdollisimman monelle. Opiskelija ymmärtää miten museoiden tallennustoiminta on kehittynyt esinekeskeisyydestä ilmiökeskeisyyteen ja yhteisöllisyyteen. Opiskelija tuntee kulttuuriperinnön säilyttämistä koskevan keskeisen lainsäädännön ja konservaattorin tehtäviä määrittelevät eettiset koodit. Opiskelija ymmärtää eri tyyppisten museoiden tehtäväkentän ja eri museoalojen ammattilaisten tehtävänkuvat. Opiskelija tuntee alan keskeiset järjestöt ja niiden toimintatavat (ICOM / ICOM-CC, ICOMOS ja ICCROM, Museoliitto).
Opiskelija ymmärtää kulttuuriperinnön säilymisen vaatimukset ja säilymistä uhkaavien riskitekijöiden merkityksen. Hän ymmärtää ennaltaehkäisevien toimien merkityksen ja osaa soveltaa oppimaansa erilaisissa tilanteissa. Opiskelija ymmärtää kestävän kehityksen ajattelun ja osaa soveltaa sitä kulttuuriperinnön säilytyksen kysymyksiin.

Sisältö

Opintojakson keskeistä sisältöä on museokokoelmien muodostuminen, käytännön kokoelmatyön perusprosessit: luettelointi, säilytys, hoito, kokoelmapolitiikka ja arvoluokitus.
Materiaalinen ja ei-materiaalinen kulttuuriperintö
Muistiorganisaatioiden tehtävät ja toiminta
Konservointi- ja museoalan järjestöt
Ammatti-identiteetin muodostuminen
Esineellisen kulttuuriperinnön kontekstualisointi
Ympäristöolosuhteiden vaikutus kulttuuriperinnön säilymiseen.
Kokoelmapolitiikan ja riskikartoituksen perusteet
Kestävä kehitys

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija tietää muistiorganisaatioiden tallennus- ja säilytysperiaatteet perustasolla. Opiskelija tietää museologian keskeisen peruskäsitteistön ja tuntee perustasolla siihen liittyvän teorian. Opiskelija hallitsee taidollisesti kurssin perusteet ja ymmärtää kurssin keskeisen sisällön. Opiskelija tietää miten kulttuuriperintöaineistoja tutkitaan ja hyödynnetään. Opiskelija kykenee itsenäiseen tiedonhankintaan.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija ymmärtää muistiorganisaatioiden tallennus- ja säilytysperiaatteet ja hallitsee museologian keskeisen peruskäsitteistön ja tuntee siihen liittyvän teorian. Opiskelija osoittaa hyvää teoreettisen ja soveltavan tiedon tuntemusta. Opiskelija hallitsee kokonaisuuden sekä teoriassa että käytännössä ja on saavuttanut hyvän tason tiedoissaan ja taidoissaan. Työskentely on ollut riittävän itsenäistä. Opiskelija tietää miten kulttuuriperintöaineistoja tutkitaan ja hyödynnetään. Opiskelija kykenee itsenäiseen tiedonhankintaan ja osaa kriittisesti analysoida tätä tietoa.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija ymmärtää muistiorganisaatioiden tallennus- ja säilytysperiaatteet ja hallitsee erinomaisesti museologian keskeisen peruskäsitteistön ja tuntee siihen liittyvän teorian. Opiskelija osoittaa erinomaista teoreettisen ja soveltavan tiedon tuntemusta ja osaa soveltaa oppimaansa hyvin. Opiskelija tietää miten kulttuuriperintöaineistoja tutkitaan ja hyödynnetään. Opiskelija kykenee laajaan itsenäiseen työskentelyyn sekä kirjallisten että taitoperustaisien tehtävien osalta. Opiskelija kykenee itsenäiseen tiedonhankintaan sekä tiedon analysointiin ja soveltamiseen. Opiskelija osallistuu keskusteluun argumentoidusti alan käsitteistöä käyttäen. Opiskelija osaa perustella asiantuntevasti tekemänsä valinnat ja käytäntöön soveltaminen etenee johdonmukaisesti ammattialan käytäntöjä noudattaen. Opiskelija työskentelee johdonmukaisesti ja itsenäisesti osoittaen oma-aloitteisuutta ja luovaa ongelmanratkaisukykyä.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Opiskelija tietää muistiorganisaatioiden tallennus- ja säilytysperiaatteet perustasolla. Opiskelija tietää museologian keskeisen peruskäsitteistön ja tuntee perustasolla siihen liittyvän teorian. Opiskelija hallitsee taidollisesti kurssin perusteet ja ymmärtää kurssin keskeisen sisällön. Opiskelija tietää miten kulttuuriperintöaineistoja tutkitaan ja hyödynnetään. Opiskelija kykenee itsenäiseen tiedonhankintaan.