Supporting Older People Living at HomeLaajuus (15 cr)
Code: SX00EQ19
Credits
15 op
Objective
The Students:
• can explain the importance of home for an older person
• identify the importance of the environment for older people and find ways to promote environmental memory friendliness
• identify ways to support older people living at home and kinship care and informal care
• are able to assess the needs of services for home care clients and informal care families and to know the methods used to draw up a client plan;
• identify multiprofessional networks for informal and home care
• are able to justify the role of an older person and their loved ones in planning and implementation of services
• recognise the importance of communities in the well-being of an older person;
• are able to explain the role and importance of volunteering in supporting living at home
Content
• home and memory-friendly environment
• informal care and home care as an enabler of living at home for an older person
• objectives, quality, legislation and services of home care and informal care
• service needs assessment process and care and service plan
• communality, communal living solutions, family care
• basics of volunteering
• preventing falling
• CERAD
• internship (8 ECTS)
• assessing one's own skills and professional growth
Assessment criteria, satisfactory (1)
Assessment criteria see the attachment of the curriculum
The course instructor will specify the criteria in the beginning of the course
Assessment criteria, good (3)
Assessment criteria see the attachment of the curriculum
The course instructor will specify the criteria in the beginning of the course
Assessment criteria, excellent (5)
Assessment criteria see the attachment of the curriculum
The course instructor will specify the criteria in the beginning of the course
Assessment criteria, approved/failed
Assessment criteria see the attachment of the curriculum
The course instructor will specify the criteria in the beginning of the course
Further information
• The internship of the module Supporting Valuable Life for Older People with Multi-Needs needs to be approved before the 3rd internship.
Enrollment
06.05.2024 - 19.05.2024
Timing
28.08.2024 - 31.12.2024
Number of ECTS credits allocated
15 op
Virtual portion
1 op
RDI portion
8 op
Mode of delivery
94 % Contact teaching, 6 % Distance learning
Unit
School of Wellbeing
Campus
Myllypurontie 1
Teaching languages
- Finnish
Degree programmes
- Elderly Care
Teachers
- Mari Heitto
- Miia Pulkkinen
- Satu Vahaluoto
- Tuula Mikkola
- Heidi Oilimo
Teacher in charge
Satu Vahaluoto
Groups
-
SXC23K2Vanhustyön tutkinto-ohjelma, monimuoto
Objective
Opiskelija
- osaa selittää kodin merkityksen ikääntyneelle ihmiselle
- tunnistaa ympäristön merkityksen ikääntyneelle ihmiselle ja löytää keinoja ympäristön muistiystävällisyyden edistämiseksi
- tunnistaa keinoja tukea ikääntyneen ihmisen kotona asumista ja omaishoivaa ja -hoitoa
- osaa arvioida ikääntyneiden kotihoidon asiakkaiden ja omaishoitoperheiden palvelujen tarpeita sekä tietää asiakassuunnitelman laatimisen menetelmiä
- tunnistaa omais- ja kotihoidon moniammatillisia verkostoja
- osaa perustella ikääntyneen ihmisen ja hänen läheistensä roolin palveluiden suunnittelussa ja toteutuksessa
- tunnistaa yhteisöjen merkityksen ikääntyneen ihmisen hyvinvoinnissa
- osaa selittää vapaaehtoistoiminnan roolin ja merkityksen kotona asumisen tukemisessa
Content
- koti ja muistiystävällinen ympäristö
- omaishoito ja kotihoito iäkkään ihmisen kotona asumisen mahdollistajana
- kotihoidon ja omaishoidon tavoitteet, laatu, lainsäädäntö ja palvelut
- palvelutarpeenarvioinnin prosessi ja hoito- ja palvelusuunnitelma
- yhteisöllisyys, yhteisölliset asumisratkaisut, perhehoito
- vapaaehtoistoiminnan perusteet
- kaatumisten ennaltaehkäisy
- CERAD
- harjoittelu (8 op)
- oman osaamisen ja ammatillisen kasvun arviointi
Location and time
28.8. klo 8.30-11.45 Opintojakson ja projektin aloitus / Satu Vahaluoto ja Miia Pulkkinen
28.8. klo 12.45.-16.00 Ympäristögerontologia/ Satu Vahaluoto
29.8. klo 8.30-16.00 Omaishoito/ Tuula Mikkola
5.9. klo 12-45-6.00 1. projektiohjaus
12.9. klo 8.30-10.00 Kotihoito/ Heidi Oilimo
12.9. klo 10.15-16.00 Palvelutarpeen arviointi/ Miia Pulkkinen
13.9. klo 8.30-11.45 Vapaaehtoistoiminta ja yhteisöllisyys /Satu Vahaluoto
13.9. klo 12.45- 14.45 Harjoittelun info/ Satu Vahaluoto
13.9. klo 15.00-16.00 2. Projektiohjaus
7.10. klo 8.30-11.45 CERAD/ Mari Heitto
7.10. klo 12.45-16.00 Projektin purku/ Miia Pulkkinen, Satu Vahaluoto
8.10. klo 13.00-16.00 3. Projektiohjaus
Harjoittelu 21.10.- 29.11.
4.11. klo 12.00-16.00 Harjoittelun pienryhmät
2.12. klo 9.00-14.00 Harjoittelun purku
Materials
Moodlessa sekä itsenäisiä kirjallisuushakuja
Teaching methods
Aktioiva luento
Etäopetus ja verkko-opiskelu
Projekti
Työelämän harjoittelu
Yksilöllinen palaute
Employer connections
Projekti tehdään työelämäyhteistyössä. Harjoittelu 8op projektin päätyttyä.
Exam schedules
Hyväksyttyä kirjallista työtä ei ole mahdollista korottaa.
International connections
Harjoittelu on mahdollista tehdä kv- vaihdossa
Completion alternatives
Ei valinnaisia suoritustapoja.
Student workload
Opetus ja projektityöskentely 7 op * 27 h = 189 h
Työharjoittelu 8 op : 6 vko 7h/pvä (30 työpäivää)
Content scheduling
1. ja 2. periodi
Further information
Opintojakson osasuoritukset edellyttävät soveltuvien lähteiden käyttöä.
Tehtävät tulee palauttaa annetun aikataulun mukaan.
Opintojakson osasuoritukset (esim. kirjalliset tehtävät ja verkkokeskustelut) arvioidaan ja vaikuttavat kokonaisarvosanaan.
Hyväksyttyä kirjallista tehtävää ei ole mahdollista korottaa.
Läsnäolo opetuksessa ja aktiivinen osallistuminen opetukseen vaikuttaa arviointiin.
Opintojaksolla ei ole käytössä poissaolon korvaavaa tehtävää.
Hyväksytty harjoittelu edellyttää soveltuvien lähteiden käyttöä kirjallisessa harjoitteluraportissa.
Mikäli opiskelijalla on erityisen tuen päätös, joka vaikuttaa opintojakson suorittamiseen, tulee opiskelijan olla opintojakson vastuuopettajaan yhteydessä heti opintojakson ilmoittautumisajan päätyttyä.
Lähiopetuksen aikataulussa muutokset mahdollisia.
Linkki Metropolian tietosuojaselosteeseen https://www.metropolia.fi/fi/metropoliasta/tietosuoja-ja-gdpr/tietosuojaselosteet/metropolian-opiskelija-ja-opintotietorekisteri
Evaluation scale
0-5
Assessment criteria, satisfactory (1)
ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.
Assessment criteria, good (3)
ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.
Assessment criteria, excellent (5)
ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.
Assessment criteria, approved/failed
ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.
Assessment methods and criteria
Jatkuva arviointi
Oppimispäiväkirja
Oppimistehtävä
Osallistuminen / läsnäolovaatimus
Työelämäpalaute
Arviointikriteerit
Tyydyttävä (1-2)
tunnistaa kodin ja ympäristön merkityksen ikääntyneelle ihmiselle
tunnistaa keinoja tukea ikääntyneen ihmisen kotona asumista ja omaishoivaa ja -hoitoa
tunnistaa ikääntyneiden kotihoidon asiakkaiden ja omaishoitoperheiden palvelujen tarpeita sekä asiakassuunnitelman laatimisen menetelmiä
tunnistaa omais- ja kotihoidon moniammatillisia verkostoja
tunnistaa ikääntyneen ihmisen ja hänen läheistensä roolin palveluiden suunnittelussa ja toteutuksessa
tunnistaa yhteisöjen merkityksen ikääntyneen ihmisen hyvinvoinnissa
tunnistaa vapaaehtoistoiminnan roolin ja merkityksen kotona asumisen tukemisessa
Hyvä (3-4)
osaa kuvailla kodin ja ympäristön merkitystä ikääntyneelle ihmiselle
osaa kuvailla keinoja tukea ikääntyneen ihmisen kotona asumista ja omaishoivaa ja -hoitoa
osaa kuvailla ikääntyneiden kotihoidon asiakkaiden ja omaishoitoperheiden palvelujen tarpeita sekä asiakassuunnitelman laatimisen menetelmiä
osaa kuvailla omais- ja kotihoidon moniammatillisia verkostoja
osaa selittää ikääntyneen ihmisen ja hänen läheistensä roolin palveluiden suunnittelussa ja toteutuksessa
osaa kuvailla yhteisöjen merkityksen ikääntyneen ihmisen hyvinvoinnissa
osaa kuvailla vapaaehtoistoiminnan roolin ja merkityksen kotona asumisen tukemisessa
Kiitettävä (5)
osaa analysoida kodin ja ympäristön merkitystä ikääntyneelle ihmiselle
osaa arvioida keinoja tukea ikääntyneen ihmisen kotona asumista ja omaishoivaa ja -hoitoa
osaa arvioida ikääntyneiden kotihoidon asiakkaiden ja omaishoitoperheiden palvelujen tarpeita sekä perustelee asiakassuunnitelman laatimisessa käytettäviä menetelmiä
osaa selittää omais- ja kotihoidon moniammatillisia verkostoja
osaa analysoida ikääntyneen ihmisen ja hänen läheistensä roolia palveluiden suunnittelussa ja toteutuksessa
osaa analysoida yhteisöjen merkitystä ikääntyneen ihmisen hyvinvoinnissa
osaa selittää vapaaehtoistoiminnan roolin ja merkityksen kotona asumisen tukemisessa
Further information
- Monitarpeisen iäkkään arvokkaan elämän tukeminen - opintojakson harjoittelu tulee olla hyväksytty ennen 3. harjoittelua
Enrollment
27.11.2023 - 10.12.2023
Timing
08.01.2024 - 26.05.2024
Number of ECTS credits allocated
15 op
Virtual portion
2 op
RDI portion
11 op
Mode of delivery
87 % Contact teaching, 13 % Distance learning
Unit
School of Wellbeing
Campus
Myllypurontie 1
Teaching languages
- Finnish
Degree programmes
- Elderly Care
Teachers
- Miia Pulkkinen
- Mari Heitto
- Satu Vahaluoto
- Heidi Oilimo
- Tuula Mikkola
- Anu-Riikka Eerola
Teacher in charge
Satu Vahaluoto
Groups
-
SXC22S2Vanhustyön tutkinto-ohjelma monimuoto
Objective
Opiskelija
- osaa selittää kodin merkityksen ikääntyneelle ihmiselle
- tunnistaa ympäristön merkityksen ikääntyneelle ihmiselle ja löytää keinoja ympäristön muistiystävällisyyden edistämiseksi
- tunnistaa keinoja tukea ikääntyneen ihmisen kotona asumista ja omaishoivaa ja -hoitoa
- osaa arvioida ikääntyneiden kotihoidon asiakkaiden ja omaishoitoperheiden palvelujen tarpeita sekä tietää asiakassuunnitelman laatimisen menetelmiä
- tunnistaa omais- ja kotihoidon moniammatillisia verkostoja
- osaa perustella ikääntyneen ihmisen ja hänen läheistensä roolin palveluiden suunnittelussa ja toteutuksessa
- tunnistaa yhteisöjen merkityksen ikääntyneen ihmisen hyvinvoinnissa
- osaa selittää vapaaehtoistoiminnan roolin ja merkityksen kotona asumisen tukemisessa
Content
- koti ja muistiystävällinen ympäristö
- omaishoito ja kotihoito iäkkään ihmisen kotona asumisen mahdollistajana
- kotihoidon ja omaishoidon tavoitteet, laatu, lainsäädäntö ja palvelut
- palvelutarpeenarvioinnin prosessi ja hoito- ja palvelusuunnitelma
- yhteisöllisyys, yhteisölliset asumisratkaisut, perhehoito
- vapaaehtoistoiminnan perusteet
- kaatumisten ennaltaehkäisy
- CERAD
- harjoittelu (8 op)
- oman osaamisen ja ammatillisen kasvun arviointi
Materials
Moodlessa sekä itsenäisiä kirjallisuushakuja
Teaching methods
Aktioiva luento
Etäopetus ja verkko-opiskelu
Projekti
Työelämän harjoittelu
Yksilöllinen palaute
Employer connections
Projekti tehdään työelämäyhteistyössä. Harjoittelu 8op projektin päätyttyä.
Exam schedules
Hyväksyttyä kirjallista työtä ei ole mahdollista korottaa.
International connections
Harjoittelu on mahdollista tehdä kv- vaihdossa
Completion alternatives
Ei valinnaisia suoritustapoja.
Student workload
Opetus ja projektityöskentely 7 op * 27 h = 189 h
Työharjoittelu 8 op : 6 vko 7h/pvä (30 työpäivää)
Content scheduling
3. ja 4. periodi
Further information
Opintojakson osasuoritukset edellyttävät soveltuvien lähteiden käyttöä.
Tehtävät tulee palauttaa annetun aikataulun mukaan.
Opintojakson osasuoritukset (esim. kirjalliset tehtävät ja verkkokeskustelut) arvioidaan ja vaikuttavat kokonaisarvosanaan.
Hyväksyttyä kirjallista tehtävää ei ole mahdollista korottaa.
Läsnäolo opetuksessa ja aktiivinen osallistuminen opetukseen vaikuttaa arviointiin.
Opintojaksolla ei ole käytössä poissaolon korvaavaa tehtävää.
Hyväksytty harjoittelu edellyttää soveltuvien lähteiden käyttöä kirjallisessa harjoitteluraportissa.
Mikäli opiskelijalla on erityisen tuen päätös, joka vaikuttaa opintojakson suorittamiseen, tulee opiskelijan olla opintojakson vastuuopettajaan yhteydessä heti opintojakson ilmoittautumisajan päätyttyä.
Lähiopetuksen aikataulussa muutokset mahdollisia.
Linkki Metropolian tietosuojaselosteeseen https://www.metropolia.fi/fi/metropoliasta/tietosuoja-ja-gdpr/tietosuojaselosteet/metropolian-opiskelija-ja-opintotietorekisteri
Evaluation scale
0-5
Assessment criteria, satisfactory (1)
ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.
Assessment criteria, good (3)
ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.
Assessment criteria, excellent (5)
ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.
Assessment criteria, approved/failed
ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.
Assessment methods and criteria
Jatkuva arviointi
Oppimispäiväkirja
Oppimistehtävä
Osallistuminen / läsnäolovaatimus
Työelämäpalaute
Arviointikriteerit
Tyydyttävä (1-2)
tunnistaa kodin ja ympäristön merkityksen ikääntyneelle ihmiselle
tunnistaa keinoja tukea ikääntyneen ihmisen kotona asumista ja omaishoivaa ja -hoitoa
tunnistaa ikääntyneiden kotihoidon asiakkaiden ja omaishoitoperheiden palvelujen tarpeita sekä asiakassuunnitelman laatimisen menetelmiä
tunnistaa omais- ja kotihoidon moniammatillisia verkostoja
tunnistaa ikääntyneen ihmisen ja hänen läheistensä roolin palveluiden suunnittelussa ja toteutuksessa
tunnistaa yhteisöjen merkityksen ikääntyneen ihmisen hyvinvoinnissa
tunnistaa vapaaehtoistoiminnan roolin ja merkityksen kotona asumisen tukemisessa
Hyvä (3-4)
osaa kuvailla kodin ja ympäristön merkitystä ikääntyneelle ihmiselle
osaa kuvailla keinoja tukea ikääntyneen ihmisen kotona asumista ja omaishoivaa ja -hoitoa
osaa kuvailla ikääntyneiden kotihoidon asiakkaiden ja omaishoitoperheiden palvelujen tarpeita sekä asiakassuunnitelman laatimisen menetelmiä
osaa kuvailla omais- ja kotihoidon moniammatillisia verkostoja
osaa selittää ikääntyneen ihmisen ja hänen läheistensä roolin palveluiden suunnittelussa ja toteutuksessa
osaa kuvailla yhteisöjen merkityksen ikääntyneen ihmisen hyvinvoinnissa
osaa kuvailla vapaaehtoistoiminnan roolin ja merkityksen kotona asumisen tukemisessa
Kiitettävä (5)
osaa analysoida kodin ja ympäristön merkitystä ikääntyneelle ihmiselle
osaa arvioida keinoja tukea ikääntyneen ihmisen kotona asumista ja omaishoivaa ja -hoitoa
osaa arvioida ikääntyneiden kotihoidon asiakkaiden ja omaishoitoperheiden palvelujen tarpeita sekä perustelee asiakassuunnitelman laatimisessa käytettäviä menetelmiä
osaa selittää omais- ja kotihoidon moniammatillisia verkostoja
osaa analysoida ikääntyneen ihmisen ja hänen läheistensä roolia palveluiden suunnittelussa ja toteutuksessa
osaa analysoida yhteisöjen merkitystä ikääntyneen ihmisen hyvinvoinnissa
osaa selittää vapaaehtoistoiminnan roolin ja merkityksen kotona asumisen tukemisessa
Further information
- Monitarpeisen iäkkään arvokkaan elämän tukeminen - opintojakson harjoittelu tulee olla hyväksytty ennen 3. harjoittelua
Enrollment
02.05.2023 - 14.05.2023
Timing
30.08.2023 - 08.12.2023
Number of ECTS credits allocated
15 op
Virtual portion
2 op
RDI portion
11 op
Mode of delivery
87 % Contact teaching, 13 % Distance learning
Unit
School of Wellbeing
Campus
Myllypurontie 1
Teaching languages
- Finnish
Degree programmes
- Elderly Care
Teachers
- Mari Heitto
- Miia Pulkkinen
- Satu Vahaluoto
- Heidi Oilimo
- Tuula Mikkola
Teacher in charge
Satu Vahaluoto
Groups
-
SXC22K2Vanhustyön tutkinto-ohjelma, monimuoto
Objective
Opiskelija
- osaa selittää kodin merkityksen ikääntyneelle ihmiselle
- tunnistaa ympäristön merkityksen ikääntyneelle ihmiselle ja löytää keinoja ympäristön muistiystävällisyyden edistämiseksi
- tunnistaa keinoja tukea ikääntyneen ihmisen kotona asumista ja omaishoivaa ja -hoitoa
- osaa arvioida ikääntyneiden kotihoidon asiakkaiden ja omaishoitoperheiden palvelujen tarpeita sekä tietää asiakassuunnitelman laatimisen menetelmiä
- tunnistaa omais- ja kotihoidon moniammatillisia verkostoja
- osaa perustella ikääntyneen ihmisen ja hänen läheistensä roolin palveluiden suunnittelussa ja toteutuksessa
- tunnistaa yhteisöjen merkityksen ikääntyneen ihmisen hyvinvoinnissa
- osaa selittää vapaaehtoistoiminnan roolin ja merkityksen kotona asumisen tukemisessa
Content
- koti ja muistiystävällinen ympäristö
- omaishoito ja kotihoito iäkkään ihmisen kotona asumisen mahdollistajana
- kotihoidon ja omaishoidon tavoitteet, laatu, lainsäädäntö ja palvelut
- palvelutarpeenarvioinnin prosessi ja hoito- ja palvelusuunnitelma
- yhteisöllisyys, yhteisölliset asumisratkaisut, perhehoito
- vapaaehtoistoiminnan perusteet
- kaatumisten ennaltaehkäisy
- CERAD
- harjoittelu (8 op)
- oman osaamisen ja ammatillisen kasvun arviointi
Materials
Moodlessa sekä itsenäisiä kirjallisuushakuja
Teaching methods
Aktioiva luento
Etäopetus ja verkko-opiskelu
Projekti
Työelämän harjoittelu
Yksilöllinen palaute
Employer connections
Projekti tehdään työelämäyhteistyössä. Harjoittelu 8op projektin päätyttyä.
Exam schedules
Hyväksyttyä kirjallista työtä ei ole mahdollista korottaa.
International connections
Harjoittelu on mahdollista tehdä kv- vaihdossa
Completion alternatives
Ei valinnaisia suoritustapoja.
Student workload
Opetus ja projektityöskentely 7 op * 27 h = 189 h
Työharjoittelu 8 op : 6 vko 7h/pvä (30 työpäivää)
Content scheduling
1. ja 2.. periodi
Further information
Lähiopetuksista poissaolot korvattava, erillinen ohje annetaan opintojakson alussa.
Mikäli opiskelijalla on erityisen tuen päätös, joka vaikuttaa opintojakson suorittamiseen, tulee opiskelijan olla opintojakson vastuuopettajaan yhteydessä heti opintojakson ilmoittautumisajan päätyttyä.
Lähiopetuksen aikataulussa muutokset mahdollisia.
Linkki Metropolian tietosuojaselosteeseen https://www.metropolia.fi/fi/metropoliasta/tietosuoja-ja-gdpr/tietosuojaselosteet/metropolian-opiskelija-ja-opintotietorekisteri
Evaluation scale
0-5
Assessment criteria, satisfactory (1)
ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.
Assessment criteria, good (3)
ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.
Assessment criteria, excellent (5)
ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.
Assessment criteria, approved/failed
ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.
Assessment methods and criteria
Jatkuva arviointi
Oppimispäiväkirja
Oppimistehtävä
Osallistuminen / läsnäolovaatimus
Työelämäpalaute
Arviointikriteerit
Tyydyttävä (1-2)
tunnistaa kodin ja ympäristön merkityksen ikääntyneelle ihmiselle
tunnistaa keinoja tukea ikääntyneen ihmisen kotona asumista ja omaishoivaa ja -hoitoa
tunnistaa ikääntyneiden kotihoidon asiakkaiden ja omaishoitoperheiden palvelujen tarpeita sekä asiakassuunnitelman laatimisen menetelmiä
tunnistaa omais- ja kotihoidon moniammatillisia verkostoja
tunnistaa ikääntyneen ihmisen ja hänen läheistensä roolin palveluiden suunnittelussa ja toteutuksessa
tunnistaa yhteisöjen merkityksen ikääntyneen ihmisen hyvinvoinnissa
tunnistaa vapaaehtoistoiminnan roolin ja merkityksen kotona asumisen tukemisessa
Hyvä (3-4)
osaa kuvailla kodin ja ympäristön merkitystä ikääntyneelle ihmiselle
osaa kuvailla keinoja tukea ikääntyneen ihmisen kotona asumista ja omaishoivaa ja -hoitoa
osaa kuvailla ikääntyneiden kotihoidon asiakkaiden ja omaishoitoperheiden palvelujen tarpeita sekä asiakassuunnitelman laatimisen menetelmiä
osaa kuvailla omais- ja kotihoidon moniammatillisia verkostoja
osaa selittää ikääntyneen ihmisen ja hänen läheistensä roolin palveluiden suunnittelussa ja toteutuksessa
osaa kuvailla yhteisöjen merkityksen ikääntyneen ihmisen hyvinvoinnissa
osaa kuvailla vapaaehtoistoiminnan roolin ja merkityksen kotona asumisen tukemisessa
Kiitettävä (5)
osaa analysoida kodin ja ympäristön merkitystä ikääntyneelle ihmiselle
osaa arvioida keinoja tukea ikääntyneen ihmisen kotona asumista ja omaishoivaa ja -hoitoa
osaa arvioida ikääntyneiden kotihoidon asiakkaiden ja omaishoitoperheiden palvelujen tarpeita sekä perustelee asiakassuunnitelman laatimisessa käytettäviä menetelmiä
osaa selittää omais- ja kotihoidon moniammatillisia verkostoja
osaa analysoida ikääntyneen ihmisen ja hänen läheistensä roolia palveluiden suunnittelussa ja toteutuksessa
osaa analysoida yhteisöjen merkitystä ikääntyneen ihmisen hyvinvoinnissa
osaa selittää vapaaehtoistoiminnan roolin ja merkityksen kotona asumisen tukemisessa
Further information
- Monitarpeisen iäkkään arvokkaan elämän tukeminen - opintojakson harjoittelu tulee olla hyväksytty ennen 3. harjoittelua
Enrollment
28.11.2022 - 11.12.2022
Timing
01.01.2023 - 21.05.2023
Number of ECTS credits allocated
15 op
Mode of delivery
Contact teaching
Unit
School of Wellbeing
Campus
Myllypurontie 1
Teaching languages
- Finnish
Degree programmes
- Elderly Care
Teachers
- Miia Pulkkinen
- Mari Heitto
- Panu Karhinen
- Satu Vahaluoto
- Tuula Mikkola
Groups
-
SXC21S2Vanhustyön tutkinto-ohjelma monimuoto
Objective
Opiskelija
- osaa selittää kodin merkityksen ikääntyneelle ihmiselle
- tunnistaa ympäristön merkityksen ikääntyneelle ihmiselle ja löytää keinoja ympäristön muistiystävällisyyden edistämiseksi
- tunnistaa keinoja tukea ikääntyneen ihmisen kotona asumista ja omaishoivaa ja -hoitoa
- osaa arvioida ikääntyneiden kotihoidon asiakkaiden ja omaishoitoperheiden palvelujen tarpeita sekä tietää asiakassuunnitelman laatimisen menetelmiä
- tunnistaa omais- ja kotihoidon moniammatillisia verkostoja
- osaa perustella ikääntyneen ihmisen ja hänen läheistensä roolin palveluiden suunnittelussa ja toteutuksessa
- tunnistaa yhteisöjen merkityksen ikääntyneen ihmisen hyvinvoinnissa
- osaa selittää vapaaehtoistoiminnan roolin ja merkityksen kotona asumisen tukemisessa
Content
- koti ja muistiystävällinen ympäristö
- omaishoito ja kotihoito iäkkään ihmisen kotona asumisen mahdollistajana
- kotihoidon ja omaishoidon tavoitteet, laatu, lainsäädäntö ja palvelut
- palvelutarpeenarvioinnin prosessi ja hoito- ja palvelusuunnitelma
- yhteisöllisyys, yhteisölliset asumisratkaisut, perhehoito
- vapaaehtoistoiminnan perusteet
- kaatumisten ennaltaehkäisy
- CERAD
- harjoittelu (8 op)
- oman osaamisen ja ammatillisen kasvun arviointi
Materials
Moodlessa sekä itsenäisiä kirjallisuushakuja
Teaching methods
Aktioiva luento
Etäopetus ja verkko-opiskelu
Projekti
Työelämän harjoittelu
Yksilöllinen palaute
Employer connections
Projekti tehdään työelämäyhteistyössä. Harjoittelu 8op projektin päätyttyä.
Exam schedules
Hyväksyttyä kirjallista työtä ei ole mahdollista korottaa.
International connections
Harjoittelu on mahdollista tehdä kv- vaihdossa
Completion alternatives
Ei valinnaisia suoritustapoja.
Student workload
Opetus ja projektityöskentely 7 op * 27 h = 189 h
Työharjoittelu 8 op : 6 vko 7h/pvä (30 työpäivää)
Content scheduling
3. ja 4. periodi
Further information
Lähiopetuksista poissaolot korvattava, erillinen ohje annetaan opintojakson alussa.
Mikäli opiskelijalla on erityisen tuen päätös, joka vaikuttaa opintojakson suorittamiseen, tulee opiskelijan olla opintojakson vastuuopettajaan yhteydessä heti opintojakson ilmoittautumisajan päätyttyä.
Lähiopetuksen aikataulussa muutokset mahdollisia.
Linkki Metropolian tietosuojaselosteeseen https://www.metropolia.fi/fi/metropoliasta/tietosuoja-ja-gdpr/tietosuojaselosteet/metropolian-opiskelija-ja-opintotietorekisteri
Evaluation scale
0-5
Assessment criteria, satisfactory (1)
ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.
Assessment criteria, good (3)
ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.
Assessment criteria, excellent (5)
ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.
Assessment criteria, approved/failed
ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.
Assessment methods and criteria
Jatkuva arviointi
Oppimispäiväkirja
Oppimistehtävä
Osallistuminen / läsnäolovaatimus
Työelämäpalaute
Arviointikriteerit
Tyydyttävä (1-2)
tunnistaa kodin ja ympäristön merkityksen ikääntyneelle ihmiselle
tunnistaa keinoja tukea ikääntyneen ihmisen kotona asumista ja omaishoivaa ja -hoitoa
tunnistaa ikääntyneiden kotihoidon asiakkaiden ja omaishoitoperheiden palvelujen tarpeita sekä asiakassuunnitelman laatimisen menetelmiä
tunnistaa omais- ja kotihoidon moniammatillisia verkostoja
tunnistaa ikääntyneen ihmisen ja hänen läheistensä roolin palveluiden suunnittelussa ja toteutuksessa
tunnistaa yhteisöjen merkityksen ikääntyneen ihmisen hyvinvoinnissa
tunnistaa vapaaehtoistoiminnan roolin ja merkityksen kotona asumisen tukemisessa
Hyvä (3-4)
osaa kuvailla kodin ja ympäristön merkitystä ikääntyneelle ihmiselle
osaa kuvailla keinoja tukea ikääntyneen ihmisen kotona asumista ja omaishoivaa ja -hoitoa
osaa kuvailla ikääntyneiden kotihoidon asiakkaiden ja omaishoitoperheiden palvelujen tarpeita sekä asiakassuunnitelman laatimisen menetelmiä
osaa kuvailla omais- ja kotihoidon moniammatillisia verkostoja
osaa selittää ikääntyneen ihmisen ja hänen läheistensä roolin palveluiden suunnittelussa ja toteutuksessa
osaa kuvailla yhteisöjen merkityksen ikääntyneen ihmisen hyvinvoinnissa
osaa kuvailla vapaaehtoistoiminnan roolin ja merkityksen kotona asumisen tukemisessa
Kiitettävä (5)
osaa analysoida kodin ja ympäristön merkitystä ikääntyneelle ihmiselle
osaa arvioida keinoja tukea ikääntyneen ihmisen kotona asumista ja omaishoivaa ja -hoitoa
osaa arvioida ikääntyneiden kotihoidon asiakkaiden ja omaishoitoperheiden palvelujen tarpeita sekä perustelee asiakassuunnitelman laatimisessa käytettäviä menetelmiä
osaa selittää omais- ja kotihoidon moniammatillisia verkostoja
osaa analysoida ikääntyneen ihmisen ja hänen läheistensä roolia palveluiden suunnittelussa ja toteutuksessa
osaa analysoida yhteisöjen merkitystä ikääntyneen ihmisen hyvinvoinnissa
osaa selittää vapaaehtoistoiminnan roolin ja merkityksen kotona asumisen tukemisessa
Further information
- Monitarpeisen iäkkään arvokkaan elämän tukeminen - opintojakson harjoittelu tulee olla hyväksytty ennen 3. harjoittelua