Siirry suoraan sisältöön

Alaraajojen rakenne, toiminta ja kuntoutus 2Laajuus (5 op)

Tunnus: SX00FQ31

Laajuus

5 op

Osaamistavoitteet

Opiskelija tunnistaa keskeisiä nilkan, jalkaterän ja varpaiden virheasentoja, ongelmia ja biomekaanisia poikkeamia syntymekanismeineen sekä osaa kuvata niihin liittyvät erotusdiagnoosit sekä kuntoutuksen. Opiskelija osaa soveltaa tietämystään alaraajan toiminnallisista ja rakenteellisista mekanismeista alaraajojen ongelmien synnyssä. Opiskelija hallitsee teippauksen periaatteet.

Opiskelija osaa soveltaa nivelten mobilisaation, terapeuttisen harjoittelun ja teippauksen mahdollisuuksia nilkan ja jalkaterän toimintojen edistämisessä. Opiskelija osaa laatia yksilöllisiä harjoitusohjelmia edistääkseen ja tasapainottaakseen asiakkaan alaraajojen toimintoja. Opiskelija osaa arvioida kuntoutuksen vaikutuksia opintojaksolla opiskeltavien ongelmien osalta.

Sisältö

- Nilkan, jalkaterän ja varpaiden virheasennot
- Erotusdiagnoosit
- Lattajalka ja korkeakaarinen jalka
- Liikkuvuuden, lihasvoiman ja liikehallintakyvyn harjoittaminen
- Yksilöllisen harjoitusohjelman laatiminen
- Teippaus jalkaterapiassa
- Teippauksen, mobilisoinnin ja terapeuttisen harjoittelun soveltaminen eri toimintahäiriöiden kuntoutuksessa

Esitietovaatimukset

Anatomia ja fysiologia (5op)
Anatomia ja fysilologia 2 (5op)
Toimintakyvyn arvioinnin perusteet (5op)

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

AMMATILLINEN TIETOPERUSTA
Opiskelija
- osaa etsiä tietoa monipuolisesti oman ammattialan tietolähteistä ja käyttää alan tietoperustaa
- osoittaa perehtyneisyyden ammattialan tietoperustaan ja ydinainekseen

AMMATILLINEN TAITO JA TOIMINTA
Opiskelija
- osoittaa saavuttaneensa riittävät tiedot pystyäkseen toimimaan ammatillisissa tilanteissa
- osaa toimia asiakaslähtöisesti
- ratkaisee ammatillisia tehtäviä ja ongelmia

EETTISYYS, YHTEISTYÖ JA KEHITTÄMINEN
Opiskelija
- toimii turvallisesti ja ammattialan eettisten periaatteiden mukaisesti
- tuoda osaamisensa ryhmän tai projektin käyttöön
- kykenee arvioimaan omia vahvuuksiaan ja kehittymistarpeitaan

Arviointikriteerit, hyvä (3)

AMMATILLINEN TIETOPERUSTA
Opiskelija
- etsii tietoa ja perustelee tietolähteiden käytön
- käyttää ammattialan tietoperustaa johdonmukaisesti
- perustelee toimintaa näyttöön perustuvan tiedon avulla

AMMATILLINEN TAITO JA TOIMINTA
Opiskelija
- soveltaa ammatillista osaamistaan erilaisissa tilanteissa
- osaa toimia asiakaslähtöisesti ja vastuullisesti
- osaa toimia erilaisissa tehtävissä eri toimintaympäristöissä

EETTISYYS, YHTEISTYÖ JA KEHITTÄMINEN
Opiskelija
- perustelee toimintaa ammattialan eettisten periaatteiden mukaisesti ja arvioi toiminnan turvallisuutta
- osaa toimia tavoitteellisesti työryhmässä ja projektissa kehittää itseään

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

AMMATILLINEN TIETOPERUSTA
Opiskelija
- soveltaa ammattialan käsitteitä ja tietoa sujuvasti ja laaja-alaisesti
- arvioi ja käyttää näyttöön perustuvaa tietoa

AMMATILLINEN TAITO JA TOIMINTA
Opiskelija
- soveltaa ammatillista osaamistaan erilaisissa tilanteissa ja osaa arvioida toimintansa seurauksia
- osaa toimia asiakaslähtöisesti ja vastuullisesti
- soveltaa vaihtoehtoisia ratkaisuja ammatilliseen päätöksentekoon

EETTISYYS, YHTEISTYÖ JA KEHITTÄMINEN
Opiskelija
- arvioi alansa ammattieettisten periaatteiden mukaista toimintaa ja turvallisuutta
- osaa toimia erilaisissa ryhmissä ja projekteissa kulttuuriltaan erilaisten ihmisten kanssa
- kehittää itseään ja työyhteisöä

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Hylätty
AMMATILLINEN TIETOPERUSTA
Opiskelija
- ei tunne tai osaa käyttää oman ammattialan käsitteitä riittävästi
- käyttää alan tietoperustaa yksipuolisesti eikä riittävästi tunne alan tietolähteitä

AMMATILLINEN TAITO JA TOIMINTA
Opiskelija
- ei osoita riittäviä ammatillisia tietoja ja taitoja ja soveltaa ammatillista osaamistaan riittämättömästi
- ei toimi riittävän asiakaslähtöisesti

EETTISYYS, YHTEISTYÖ JA KEHITTÄMINEN
Opiskelija
- ei ota toiminnassaan riittävästi huomioon turvallisuutta ja ammattialan eettisiä periaatteita
- ei osoita riittäviä valmiuksia itsensä kehittämiseen ja ryhmä- ja kehittämistyöhön osallistumiseen