Tuki- ja liikuntaelimistön toiminnan edistäminen fysioterapiassa 2Laajuus (5 op)
Tunnus: SX00EE69
Laajuus
5 op
Osaamistavoitteet
Opiskelija on perehtynyt eri-ikäisten henkilöiden tuki- ja liikuntaelimistön tapaturmiin, sairauksiin ja kiputiloihin fysiatrian näkökulmasta. Opiskelija osaa kuvata fysiatrian alan tutkimus- ja hoitomenetelmät sekä fysioterapian roolin osana kuntoutusta. Opiskelija osaa kuvata ortopedian ja traumatologian alueella hoidettavat yleisimmät vammat, tapaturmat, sairaudet ja tutkimis- ja hoitomenetelmien perusteet. Opiskelija osaa kuvata kuntoutuksen osana operatiivista hoitoa. Opiskelija osaa yhdistää aikaisemmin hankkimaansa osaamista ja valita tarkoituksenmukaiset tutkimis- ja terapiamenetelmät tuki- ja liikuntaelimistön toiminnan tukemiseksi. Opiskelija osaa ohjata asiakkaan tavoitteita ja sisältöä tukevaa omahoitoa ja arvioida valitsemiensa fysioterapiamenetelmien tuloksellisuutta asiakkaan fysioterapiassa. Hän osaa toimia moniammatillisessa yhteistyössä ja yhdessä työelämän yhteistyökumppaneiden kanssa.
Sisältö
Tavallisimmat tuki- ja liikuntaelimistön toimintahäiriöt, toiminta- ja osallistumisrajoitukset sekä
niiden taustalla olevat patologiset prosessit
Fysiatrian alaan kuuluvat olka-, niska-, selkä-, lantio- ja alaraajaongelmat
Fysiatriset tutkimus- ja hoitomenetelmät
Haavatyypit, haavanhoidon perusteet
Murtumat ja murtumien hoito
Nivel-, jänne- ja ligamenttivammojen patofysiologia, tutkimus sekä hoito pääpiirteissään
Olkapään, niskan, selän, lantion ja alaraajojen yleisimmät ortopediset ongelmat
Perustieto kasvaimista ja niiden operatiivisesta hoidosta
Palovammojen hoito
Tarkoituksenmukaisten fysioterapeuttisten tutkimis- ja terapiamenetelmien valinta ja käyttö
Vuorovaikutus, terapeuttinen harjoittelu ja manuaalinen terapia fysioterapiamenetelminä
Valittujen fysioterapiamenetelmien sekä fysioterapian tuloksellisuuden arviointi ja seuranta
Esitietovaatimukset
Opiskelija osaa toimintakyvyn arvioinnin ja edistämisen perusteet sekä arvioinnin perusmenetelmät fysioterapiassa. Opiskelija osaa kuvata ihmisen kehon rakenteen ja toiminnan perusteet. Opiskelija on suorittanut vähintään 2 op laajuisen ohjatun fysioterapiaharjoittelun.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija käyttää hallitusti ammattikäsitteistöä sekä perustelee valintojaan asiakkaan tarpeista käsin laaja-alaista tietoperustaa käyttäen. Opiskelija arvioi systemaattisesti oman toimintansa edellytyksiä ja seurauksia. Opiskelija toimii erilaisissa toimintaympäristössä itsenäisesti ja ammatillisesti tavoitteiden suunnassa ja soveltaa työmenetelmiä asianmukaisesti ja turvallisesti. Opiskelija työskentelee erilaisissa tilanteissa ammattieettisten periaatteiden mukaisesti ja toimii sitoutuneesti ryhmän toimintaa edistäen.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija käyttää hallitusti ammattikäsitteistöä sekä tekee valintoja yhdessä asiakkaan kanssa laaja-alaista tietoperustaa käyttäen. Opiskelija arvioi ja kehittää systemaattisesti omaa toimintaansa. Opiskelija toimii erilaisissa toimintaympäristössä itsenäisesti ja ammatillisesti tavoitteiden suunnassa ja soveltaa työmenetelmiä joustavasti ja turvallisesti. Opiskelija työskentelee ammattieettisesti tilanteiden erityispiirteet huomioon ottaen ja toimii sitoutuneesti ammatillisia toimintatapoja edistäen.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija käyttää asiantuntevasti ammattikäsitteistöä ja tekee valintoja yhdessä asiakkaan kanssa laaja-alaista tietoperustaa käyttäen muuttuvissa toimintaympäristöissä. Opiskelija arvioi kriittisesti omaa toimintaansa ja tuottaa tietoa toimintaympäristön kehittämiseksi. Opiskelija toimii erilaisissa toimintaympäristössä itsenäisesti ja ammatillisesti sekä kehittää työ- ja toimintaympäristöä yhdessä muiden toimijoiden kanssa. Opiskelija toimii ammattieettisesti tilanteiden erityispiirteet huomioon ottaen monimutkaisissa ja ennakoimattomissa tilanteissa. Hän työskentelee kehittäen ja uudistaen ammattikäytäntöjä ja toimintatapoja.
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Opiskelija käyttää hallitusti ammattikäsitteistöä sekä perustelee valintojaan asiakkaan tarpeista käsin laaja-alaista tietoperustaa käyttäen. Opiskelija arvioi systemaattisesti oman toimintansa edellytyksiä ja seurauksia. Opiskelija toimii erilaisissa toimintaympäristössä itsenäisesti ja ammatillisesti tavoitteiden suunnassa ja soveltaa työmenetelmiä asianmukaisesti ja turvallisesti. Opiskelija työskentelee erilaisissa tilanteissa ammattieettisten periaatteiden mukaisesti ja toimii sitoutuneesti ryhmän toimintaa edistäen.
Ilmoittautumisaika
06.05.2024 - 19.05.2024
Ajoitus
21.10.2024 - 20.12.2024
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
1 op
Toteutustapa
80 % Lähiopetus, 20 % Etäopetus
Yksikkö
Kuntoutus ja tutkiminen
Toimipiste
Myllypurontie 1
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Fysioterapian tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Lääketieteelliset aineet Sote
- Mika Luukkonen
Ryhmät
-
SXB23K1Fysioterapian tutkinto-ohjelma, päivä
Tavoitteet
Opiskelija on perehtynyt eri-ikäisten henkilöiden tuki- ja liikuntaelimistön tapaturmiin, sairauksiin ja kiputiloihin fysiatrian näkökulmasta. Opiskelija osaa kuvata fysiatrian alan tutkimus- ja hoitomenetelmät sekä fysioterapian roolin osana kuntoutusta. Opiskelija osaa kuvata ortopedian ja traumatologian alueella hoidettavat yleisimmät vammat, tapaturmat, sairaudet ja tutkimis- ja hoitomenetelmien perusteet. Opiskelija osaa kuvata kuntoutuksen osana operatiivista hoitoa. Opiskelija osaa yhdistää aikaisemmin hankkimaansa osaamista ja valita tarkoituksenmukaiset tutkimis- ja terapiamenetelmät tuki- ja liikuntaelimistön toiminnan tukemiseksi. Opiskelija osaa ohjata asiakkaan tavoitteita ja sisältöä tukevaa omahoitoa ja arvioida valitsemiensa fysioterapiamenetelmien tuloksellisuutta asiakkaan fysioterapiassa. Hän osaa toimia moniammatillisessa yhteistyössä ja yhdessä työelämän yhteistyökumppaneiden kanssa.
Sisältö
Tavallisimmat tuki- ja liikuntaelimistön toimintahäiriöt, toiminta- ja osallistumisrajoitukset sekä
niiden taustalla olevat patologiset prosessit
Fysiatrian alaan kuuluvat olka-, niska-, selkä-, lantio- ja alaraajaongelmat
Fysiatriset tutkimus- ja hoitomenetelmät
Haavatyypit, haavanhoidon perusteet
Murtumat ja murtumien hoito
Nivel-, jänne- ja ligamenttivammojen patofysiologia, tutkimus sekä hoito pääpiirteissään
Olkapään, niskan, selän, lantion ja alaraajojen yleisimmät ortopediset ongelmat
Perustieto kasvaimista ja niiden operatiivisesta hoidosta
Palovammojen hoito
Tarkoituksenmukaisten fysioterapeuttisten tutkimis- ja terapiamenetelmien valinta ja käyttö
Vuorovaikutus, terapeuttinen harjoittelu ja manuaalinen terapia fysioterapiamenetelminä
Valittujen fysioterapiamenetelmien sekä fysioterapian tuloksellisuuden arviointi ja seuranta
Oppimateriaalit
Oppimateriaali: David J. Magee & Robert C. Manske: Orthopedic physical assessment, 7th edition, 2021, Saunders Elsevier ja opintojaksolla annettava materiaali
Mobilisointi: Freddy M.Kaltenborn uusin painos tai 2010. Raajojen nivelten manuaalinen mobilisointi. SOMTY
Opetusmenetelmät
Lähiopetus, työpajatyöskentely, itseopiskeluna oppimistehtävät, numeerisesti arvioitava kirjallinen koe/tehtävä ja nivelmobilisaatiosta käytännön koe koululla.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opiskelijan työtä 5op (5x27h)
Sisällön jaksotus
Opintojaksoon sisältyy lääketieteellisiä opintoja:
Fysiatria 1 op
Ortopedia 1 op
Tuki- ja liikuntaelimistön fysioterapian opetukseen osallistuminen ja tehtävien ja kirjallisen kokeen/tehtävän tekeminen ovat osa opintojakson suoritusta.
Lisätietoja opiskelijoille
Opettajan laatimat tehtävät ja MATERIAALIT ovat Tekijänoikeuslain (404/61) mukaisia teoksia, joihin opettajalla on tekijänoikeus. Tehtäviä JA MATERIAALEJA ei saa käyttää muuten kuin omissa opinnoissaan. Niiden julkinen levittäminen on sallittua vain opettajan luvalla.
Kontaktitunneilla on läsnäolo velvollisuus. Yhden kerran voi olla pois ilman korvaavuuksia. Myöhässä palautettu oppimistehtävä vaikuttaa tehtävän arvosanaan.
Arviointiasteikko
0-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija käyttää hallitusti ammattikäsitteistöä sekä perustelee valintojaan asiakkaan tarpeista käsin laaja-alaista tietoperustaa käyttäen. Opiskelija arvioi systemaattisesti oman toimintansa edellytyksiä ja seurauksia. Opiskelija toimii erilaisissa toimintaympäristössä itsenäisesti ja ammatillisesti tavoitteiden suunnassa ja soveltaa työmenetelmiä asianmukaisesti ja turvallisesti. Opiskelija työskentelee erilaisissa tilanteissa ammattieettisten periaatteiden mukaisesti ja toimii sitoutuneesti ryhmän toimintaa edistäen.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija käyttää hallitusti ammattikäsitteistöä sekä tekee valintoja yhdessä asiakkaan kanssa laaja-alaista tietoperustaa käyttäen. Opiskelija arvioi ja kehittää systemaattisesti omaa toimintaansa. Opiskelija toimii erilaisissa toimintaympäristössä itsenäisesti ja ammatillisesti tavoitteiden suunnassa ja soveltaa työmenetelmiä joustavasti ja turvallisesti. Opiskelija työskentelee ammattieettisesti tilanteiden erityispiirteet huomioon ottaen ja toimii sitoutuneesti ammatillisia toimintatapoja edistäen.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija käyttää asiantuntevasti ammattikäsitteistöä ja tekee valintoja yhdessä asiakkaan kanssa laaja-alaista tietoperustaa käyttäen muuttuvissa toimintaympäristöissä. Opiskelija arvioi kriittisesti omaa toimintaansa ja tuottaa tietoa toimintaympäristön kehittämiseksi. Opiskelija toimii erilaisissa toimintaympäristössä itsenäisesti ja ammatillisesti sekä kehittää työ- ja toimintaympäristöä yhdessä muiden toimijoiden kanssa. Opiskelija toimii ammattieettisesti tilanteiden erityispiirteet huomioon ottaen monimutkaisissa ja ennakoimattomissa tilanteissa. Hän työskentelee kehittäen ja uudistaen ammattikäytäntöjä ja toimintatapoja.
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Opiskelija käyttää hallitusti ammattikäsitteistöä sekä perustelee valintojaan asiakkaan tarpeista käsin laaja-alaista tietoperustaa käyttäen. Opiskelija arvioi systemaattisesti oman toimintansa edellytyksiä ja seurauksia. Opiskelija toimii erilaisissa toimintaympäristössä itsenäisesti ja ammatillisesti tavoitteiden suunnassa ja soveltaa työmenetelmiä asianmukaisesti ja turvallisesti. Opiskelija työskentelee erilaisissa tilanteissa ammattieettisten periaatteiden mukaisesti ja toimii sitoutuneesti ryhmän toimintaa edistäen.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Osallistuminen kaikkeen opetukseen ja työpajoihin, oppimistehtävien tekeminen, kirjallinen koe/tehtävä ja nivelmobilisaatiosta käytännön koe koululla.
Esitietovaatimukset
Opiskelija osaa toimintakyvyn arvioinnin ja edistämisen perusteet sekä arvioinnin perusmenetelmät fysioterapiassa. Opiskelija osaa kuvata ihmisen kehon rakenteen ja toiminnan perusteet. Opiskelija on suorittanut vähintään 2 op laajuisen ohjatun fysioterapiaharjoittelun.
Ilmoittautumisaika
06.05.2024 - 19.05.2024
Ajoitus
21.10.2024 - 20.12.2024
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
1 op
Toteutustapa
80 % Lähiopetus, 20 % Etäopetus
Yksikkö
Kuntoutus ja tutkiminen
Toimipiste
Myllypurontie 1
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Fysioterapian tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Lääketieteelliset aineet Sote
- Mika Luukkonen
Ryhmät
-
SXB23K2Fysioterapian tutkinto-ohjelma, monimuoto
Tavoitteet
Opiskelija on perehtynyt eri-ikäisten henkilöiden tuki- ja liikuntaelimistön tapaturmiin, sairauksiin ja kiputiloihin fysiatrian näkökulmasta. Opiskelija osaa kuvata fysiatrian alan tutkimus- ja hoitomenetelmät sekä fysioterapian roolin osana kuntoutusta. Opiskelija osaa kuvata ortopedian ja traumatologian alueella hoidettavat yleisimmät vammat, tapaturmat, sairaudet ja tutkimis- ja hoitomenetelmien perusteet. Opiskelija osaa kuvata kuntoutuksen osana operatiivista hoitoa. Opiskelija osaa yhdistää aikaisemmin hankkimaansa osaamista ja valita tarkoituksenmukaiset tutkimis- ja terapiamenetelmät tuki- ja liikuntaelimistön toiminnan tukemiseksi. Opiskelija osaa ohjata asiakkaan tavoitteita ja sisältöä tukevaa omahoitoa ja arvioida valitsemiensa fysioterapiamenetelmien tuloksellisuutta asiakkaan fysioterapiassa. Hän osaa toimia moniammatillisessa yhteistyössä ja yhdessä työelämän yhteistyökumppaneiden kanssa.
Sisältö
Tavallisimmat tuki- ja liikuntaelimistön toimintahäiriöt, toiminta- ja osallistumisrajoitukset sekä
niiden taustalla olevat patologiset prosessit
Fysiatrian alaan kuuluvat olka-, niska-, selkä-, lantio- ja alaraajaongelmat
Fysiatriset tutkimus- ja hoitomenetelmät
Haavatyypit, haavanhoidon perusteet
Murtumat ja murtumien hoito
Nivel-, jänne- ja ligamenttivammojen patofysiologia, tutkimus sekä hoito pääpiirteissään
Olkapään, niskan, selän, lantion ja alaraajojen yleisimmät ortopediset ongelmat
Perustieto kasvaimista ja niiden operatiivisesta hoidosta
Palovammojen hoito
Tarkoituksenmukaisten fysioterapeuttisten tutkimis- ja terapiamenetelmien valinta ja käyttö
Vuorovaikutus, terapeuttinen harjoittelu ja manuaalinen terapia fysioterapiamenetelminä
Valittujen fysioterapiamenetelmien sekä fysioterapian tuloksellisuuden arviointi ja seuranta
Oppimateriaalit
Oppimateriaali: David J. Magee & Robert C. Manske: Orthopedic physical assessment, 7th edition, 2021, Saunders Elsevier ja opintojaksolla annettava materiaali
Mobilisointi: Freddy M.Kaltenborn uusin painos tai 2010. Raajojen nivelten manuaalinen mobilisointi. SOMTY
Opetusmenetelmät
Lähiopetus, työpajatyöskentely, itseopiskeluna oppimistehtävät, numeerisesti arvioitava kirjallinen koe/tehtävä ja nivelmobilisaatiosta käytännön koe koululla.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opiskelijan työtä 5op (5x27h)
Sisällön jaksotus
Opintojaksoon sisältyy lääketieteellisiä opintoja:
Fysiatria 1 op
Ortopedia 1 op
Tuki- ja liikuntaelimistön fysioterapian opetukseen osallistuminen ja tehtävien ja kirjallisen kokeen/tehtävän tekeminen ovat osa opintojakson suoritusta.
Lisätietoja opiskelijoille
Opettajan laatimat tehtävät ja MATERIAALIT ovat Tekijänoikeuslain (404/61) mukaisia teoksia, joihin opettajalla on tekijänoikeus. Tehtäviä JA MATERIAALEJA ei saa käyttää muuten kuin omissa opinnoissaan. Niiden julkinen levittäminen on sallittua vain opettajan luvalla.
Kontaktitunneilla on läsnäolo velvollisuus. Yhden kerran voi olla pois ilman korvaavuuksia. Myöhässä palautettu oppimistehtävä vaikuttaa tehtävän arvosanaan.
Arviointiasteikko
0-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija käyttää hallitusti ammattikäsitteistöä sekä perustelee valintojaan asiakkaan tarpeista käsin laaja-alaista tietoperustaa käyttäen. Opiskelija arvioi systemaattisesti oman toimintansa edellytyksiä ja seurauksia. Opiskelija toimii erilaisissa toimintaympäristössä itsenäisesti ja ammatillisesti tavoitteiden suunnassa ja soveltaa työmenetelmiä asianmukaisesti ja turvallisesti. Opiskelija työskentelee erilaisissa tilanteissa ammattieettisten periaatteiden mukaisesti ja toimii sitoutuneesti ryhmän toimintaa edistäen.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija käyttää hallitusti ammattikäsitteistöä sekä tekee valintoja yhdessä asiakkaan kanssa laaja-alaista tietoperustaa käyttäen. Opiskelija arvioi ja kehittää systemaattisesti omaa toimintaansa. Opiskelija toimii erilaisissa toimintaympäristössä itsenäisesti ja ammatillisesti tavoitteiden suunnassa ja soveltaa työmenetelmiä joustavasti ja turvallisesti. Opiskelija työskentelee ammattieettisesti tilanteiden erityispiirteet huomioon ottaen ja toimii sitoutuneesti ammatillisia toimintatapoja edistäen.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija käyttää asiantuntevasti ammattikäsitteistöä ja tekee valintoja yhdessä asiakkaan kanssa laaja-alaista tietoperustaa käyttäen muuttuvissa toimintaympäristöissä. Opiskelija arvioi kriittisesti omaa toimintaansa ja tuottaa tietoa toimintaympäristön kehittämiseksi. Opiskelija toimii erilaisissa toimintaympäristössä itsenäisesti ja ammatillisesti sekä kehittää työ- ja toimintaympäristöä yhdessä muiden toimijoiden kanssa. Opiskelija toimii ammattieettisesti tilanteiden erityispiirteet huomioon ottaen monimutkaisissa ja ennakoimattomissa tilanteissa. Hän työskentelee kehittäen ja uudistaen ammattikäytäntöjä ja toimintatapoja.
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Opiskelija käyttää hallitusti ammattikäsitteistöä sekä perustelee valintojaan asiakkaan tarpeista käsin laaja-alaista tietoperustaa käyttäen. Opiskelija arvioi systemaattisesti oman toimintansa edellytyksiä ja seurauksia. Opiskelija toimii erilaisissa toimintaympäristössä itsenäisesti ja ammatillisesti tavoitteiden suunnassa ja soveltaa työmenetelmiä asianmukaisesti ja turvallisesti. Opiskelija työskentelee erilaisissa tilanteissa ammattieettisten periaatteiden mukaisesti ja toimii sitoutuneesti ryhmän toimintaa edistäen.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Osallistuminen kaikkeen opetukseen ja työpajoihin, oppimistehtävien tekeminen, kirjallinen koe/tehtävä ja nivelmobilisaatiosta käytännön koe koululla.
Esitietovaatimukset
Opiskelija osaa toimintakyvyn arvioinnin ja edistämisen perusteet sekä arvioinnin perusmenetelmät fysioterapiassa. Opiskelija osaa kuvata ihmisen kehon rakenteen ja toiminnan perusteet. Opiskelija on suorittanut vähintään 2 op laajuisen ohjatun fysioterapiaharjoittelun.
Ilmoittautumisaika
27.11.2023 - 10.12.2023
Ajoitus
18.03.2024 - 26.05.2024
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
1 op
Toteutustapa
80 % Lähiopetus, 20 % Etäopetus
Yksikkö
Kuntoutus ja tutkiminen
Toimipiste
Myllypurontie 1
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Fysioterapian tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Jonna Heimonen
- Mika Luukkonen
Ryhmät
-
SXB22S1Fysioterapian tutkinto-ohjelma päivä
Tavoitteet
Opiskelija on perehtynyt eri-ikäisten henkilöiden tuki- ja liikuntaelimistön tapaturmiin, sairauksiin ja kiputiloihin fysiatrian näkökulmasta. Opiskelija osaa kuvata fysiatrian alan tutkimus- ja hoitomenetelmät sekä fysioterapian roolin osana kuntoutusta. Opiskelija osaa kuvata ortopedian ja traumatologian alueella hoidettavat yleisimmät vammat, tapaturmat, sairaudet ja tutkimis- ja hoitomenetelmien perusteet. Opiskelija osaa kuvata kuntoutuksen osana operatiivista hoitoa. Opiskelija osaa yhdistää aikaisemmin hankkimaansa osaamista ja valita tarkoituksenmukaiset tutkimis- ja terapiamenetelmät tuki- ja liikuntaelimistön toiminnan tukemiseksi. Opiskelija osaa ohjata asiakkaan tavoitteita ja sisältöä tukevaa omahoitoa ja arvioida valitsemiensa fysioterapiamenetelmien tuloksellisuutta asiakkaan fysioterapiassa. Hän osaa toimia moniammatillisessa yhteistyössä ja yhdessä työelämän yhteistyökumppaneiden kanssa.
Sisältö
Tavallisimmat tuki- ja liikuntaelimistön toimintahäiriöt, toiminta- ja osallistumisrajoitukset sekä
niiden taustalla olevat patologiset prosessit
Fysiatrian alaan kuuluvat olka-, niska-, selkä-, lantio- ja alaraajaongelmat
Fysiatriset tutkimus- ja hoitomenetelmät
Haavatyypit, haavanhoidon perusteet
Murtumat ja murtumien hoito
Nivel-, jänne- ja ligamenttivammojen patofysiologia, tutkimus sekä hoito pääpiirteissään
Olkapään, niskan, selän, lantion ja alaraajojen yleisimmät ortopediset ongelmat
Perustieto kasvaimista ja niiden operatiivisesta hoidosta
Palovammojen hoito
Tarkoituksenmukaisten fysioterapeuttisten tutkimis- ja terapiamenetelmien valinta ja käyttö
Vuorovaikutus, terapeuttinen harjoittelu ja manuaalinen terapia fysioterapiamenetelminä
Valittujen fysioterapiamenetelmien sekä fysioterapian tuloksellisuuden arviointi ja seuranta
Oppimateriaalit
Oppimateriaali: David J. Magee & Robert C. Manske: Orthopedic physical assessment, 7th edition, 2021, Saunders Elsevier ja opintojaksolla annettava materiaali
Mobilisointi: Freddy M.Kaltenborn uusin painos tai 2010. Raajojen nivelten manuaalinen mobilisointi. SOMTY
Opetusmenetelmät
Lähiopetus, työpajatyöskentely, itseopiskeluna oppimistehtävät, numeerisesti arvioitava kirjallinen koe/tehtävä ja nivelmobilisaatiosta käytännön koe koululla.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opiskelijan työtä 5op (5x27h)
Sisällön jaksotus
Opintojaksoon sisältyy lääketieteellisiä opintoja:
Fysiatria 1 op
Ortopedia 1 op
Tuki- ja liikuntaelimistön fysioterapian opetukseen osallistuminen ja tehtävien ja kirjallisen kokeen/tehtävän tekeminen ovat osa opintojakson suoritusta.
Lisätietoja opiskelijoille
Opettajan laatimat tehtävät ja MATERIAALIT ovat Tekijänoikeuslain (404/61) mukaisia teoksia, joihin opettajalla on tekijänoikeus. Tehtäviä JA MATERIAALEJA ei saa käyttää muuten kuin omissa opinnoissaan. Niiden julkinen levittäminen on sallittua vain opettajan luvalla.
Kontaktitunneilla on läsnäolo velvollisuus. Yhden kerran voi olla pois ilman korvaavuuksia. Myöhässä palautettu oppimistehtävä vaikuttaa tehtävän arvosanaan.
Arviointiasteikko
0-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija käyttää hallitusti ammattikäsitteistöä sekä perustelee valintojaan asiakkaan tarpeista käsin laaja-alaista tietoperustaa käyttäen. Opiskelija arvioi systemaattisesti oman toimintansa edellytyksiä ja seurauksia. Opiskelija toimii erilaisissa toimintaympäristössä itsenäisesti ja ammatillisesti tavoitteiden suunnassa ja soveltaa työmenetelmiä asianmukaisesti ja turvallisesti. Opiskelija työskentelee erilaisissa tilanteissa ammattieettisten periaatteiden mukaisesti ja toimii sitoutuneesti ryhmän toimintaa edistäen.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija käyttää hallitusti ammattikäsitteistöä sekä tekee valintoja yhdessä asiakkaan kanssa laaja-alaista tietoperustaa käyttäen. Opiskelija arvioi ja kehittää systemaattisesti omaa toimintaansa. Opiskelija toimii erilaisissa toimintaympäristössä itsenäisesti ja ammatillisesti tavoitteiden suunnassa ja soveltaa työmenetelmiä joustavasti ja turvallisesti. Opiskelija työskentelee ammattieettisesti tilanteiden erityispiirteet huomioon ottaen ja toimii sitoutuneesti ammatillisia toimintatapoja edistäen.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija käyttää asiantuntevasti ammattikäsitteistöä ja tekee valintoja yhdessä asiakkaan kanssa laaja-alaista tietoperustaa käyttäen muuttuvissa toimintaympäristöissä. Opiskelija arvioi kriittisesti omaa toimintaansa ja tuottaa tietoa toimintaympäristön kehittämiseksi. Opiskelija toimii erilaisissa toimintaympäristössä itsenäisesti ja ammatillisesti sekä kehittää työ- ja toimintaympäristöä yhdessä muiden toimijoiden kanssa. Opiskelija toimii ammattieettisesti tilanteiden erityispiirteet huomioon ottaen monimutkaisissa ja ennakoimattomissa tilanteissa. Hän työskentelee kehittäen ja uudistaen ammattikäytäntöjä ja toimintatapoja.
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Opiskelija käyttää hallitusti ammattikäsitteistöä sekä perustelee valintojaan asiakkaan tarpeista käsin laaja-alaista tietoperustaa käyttäen. Opiskelija arvioi systemaattisesti oman toimintansa edellytyksiä ja seurauksia. Opiskelija toimii erilaisissa toimintaympäristössä itsenäisesti ja ammatillisesti tavoitteiden suunnassa ja soveltaa työmenetelmiä asianmukaisesti ja turvallisesti. Opiskelija työskentelee erilaisissa tilanteissa ammattieettisten periaatteiden mukaisesti ja toimii sitoutuneesti ryhmän toimintaa edistäen.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Osallistuminen kaikkeen opetukseen ja työpajoihin, oppimistehtävien tekeminen, kirjallinen koe/tehtävä ja nivelmobilisaatiosta käytännön koe koululla.
Esitietovaatimukset
Opiskelija osaa toimintakyvyn arvioinnin ja edistämisen perusteet sekä arvioinnin perusmenetelmät fysioterapiassa. Opiskelija osaa kuvata ihmisen kehon rakenteen ja toiminnan perusteet. Opiskelija on suorittanut vähintään 2 op laajuisen ohjatun fysioterapiaharjoittelun.
Ilmoittautumisaika
02.05.2023 - 14.05.2023
Ajoitus
23.10.2023 - 22.12.2023
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Kuntoutus ja tutkiminen
Toimipiste
Myllypurontie 1
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Fysioterapian tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Kristiina Kokkonen
- Mika Luukkonen
Vastuuopettaja
Mika Luukkonen
Ryhmät
-
SXB22K1Fysioterapian tutkinto-ohjelma, päivä
Tavoitteet
Opiskelija on perehtynyt eri-ikäisten henkilöiden tuki- ja liikuntaelimistön tapaturmiin, sairauksiin ja kiputiloihin fysiatrian näkökulmasta. Opiskelija osaa kuvata fysiatrian alan tutkimus- ja hoitomenetelmät sekä fysioterapian roolin osana kuntoutusta. Opiskelija osaa kuvata ortopedian ja traumatologian alueella hoidettavat yleisimmät vammat, tapaturmat, sairaudet ja tutkimis- ja hoitomenetelmien perusteet. Opiskelija osaa kuvata kuntoutuksen osana operatiivista hoitoa. Opiskelija osaa yhdistää aikaisemmin hankkimaansa osaamista ja valita tarkoituksenmukaiset tutkimis- ja terapiamenetelmät tuki- ja liikuntaelimistön toiminnan tukemiseksi. Opiskelija osaa ohjata asiakkaan tavoitteita ja sisältöä tukevaa omahoitoa ja arvioida valitsemiensa fysioterapiamenetelmien tuloksellisuutta asiakkaan fysioterapiassa. Hän osaa toimia moniammatillisessa yhteistyössä ja yhdessä työelämän yhteistyökumppaneiden kanssa.
Sisältö
Tavallisimmat tuki- ja liikuntaelimistön toimintahäiriöt, toiminta- ja osallistumisrajoitukset sekä
niiden taustalla olevat patologiset prosessit
Fysiatrian alaan kuuluvat olka-, niska-, selkä-, lantio- ja alaraajaongelmat
Fysiatriset tutkimus- ja hoitomenetelmät
Haavatyypit, haavanhoidon perusteet
Murtumat ja murtumien hoito
Nivel-, jänne- ja ligamenttivammojen patofysiologia, tutkimus sekä hoito pääpiirteissään
Olkapään, niskan, selän, lantion ja alaraajojen yleisimmät ortopediset ongelmat
Perustieto kasvaimista ja niiden operatiivisesta hoidosta
Palovammojen hoito
Tarkoituksenmukaisten fysioterapeuttisten tutkimis- ja terapiamenetelmien valinta ja käyttö
Vuorovaikutus, terapeuttinen harjoittelu ja manuaalinen terapia fysioterapiamenetelminä
Valittujen fysioterapiamenetelmien sekä fysioterapian tuloksellisuuden arviointi ja seuranta
Oppimateriaalit
Oppimateriaali: David J. Magee & Robert C. Manske: Orthopedic physical assessment, 7th edition, 2021, Saunders Elsevier ja opintojaksolla annettava materiaali
Mobilisointi: Freddy M.Kaltenborn uusin painos tai 2010. Raajojen nivelten manuaalinen mobilisointi. SOMTY
Opetusmenetelmät
Lähiopetus, työpajatyöskentely, itseopiskeluna oppimistehtävät, numeerisesti arvioitava kirjallinen koe/tehtävä ja nivelmobilisaatiosta käytännön koe koululla.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opiskelijan työtä 5op (5x27h)
Sisällön jaksotus
Opintojaksoon sisältyy lääketieteellisiä opintoja:
Fysiatria 1 op
Ortopedia 1 op
Tuki- ja liikuntaelimistön fysioterapian opetukseen osallistuminen ja tehtävien ja kirjallisen kokeen/tehtävän tekeminen ovat osa opintojakson suoritusta.
Lisätietoja opiskelijoille
Opettajan laatimat tehtävät ja MATERIAALIT ovat Tekijänoikeuslain (404/61) mukaisia teoksia, joihin opettajalla on tekijänoikeus. Tehtäviä JA MATERIAALEJA ei saa käyttää muuten kuin omissa opinnoissaan. Niiden julkinen levittäminen on sallittua vain opettajan luvalla.
Kontaktitunneilla on läsnäolo velvollisuus. Yhden kerran voi olla pois ilman korvaavuuksia. Myöhässä palautettu oppimistehtävä vaikuttaa tehtävän arvosanaan.
Arviointiasteikko
0-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija käyttää hallitusti ammattikäsitteistöä sekä perustelee valintojaan asiakkaan tarpeista käsin laaja-alaista tietoperustaa käyttäen. Opiskelija arvioi systemaattisesti oman toimintansa edellytyksiä ja seurauksia. Opiskelija toimii erilaisissa toimintaympäristössä itsenäisesti ja ammatillisesti tavoitteiden suunnassa ja soveltaa työmenetelmiä asianmukaisesti ja turvallisesti. Opiskelija työskentelee erilaisissa tilanteissa ammattieettisten periaatteiden mukaisesti ja toimii sitoutuneesti ryhmän toimintaa edistäen.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija käyttää hallitusti ammattikäsitteistöä sekä tekee valintoja yhdessä asiakkaan kanssa laaja-alaista tietoperustaa käyttäen. Opiskelija arvioi ja kehittää systemaattisesti omaa toimintaansa. Opiskelija toimii erilaisissa toimintaympäristössä itsenäisesti ja ammatillisesti tavoitteiden suunnassa ja soveltaa työmenetelmiä joustavasti ja turvallisesti. Opiskelija työskentelee ammattieettisesti tilanteiden erityispiirteet huomioon ottaen ja toimii sitoutuneesti ammatillisia toimintatapoja edistäen.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija käyttää asiantuntevasti ammattikäsitteistöä ja tekee valintoja yhdessä asiakkaan kanssa laaja-alaista tietoperustaa käyttäen muuttuvissa toimintaympäristöissä. Opiskelija arvioi kriittisesti omaa toimintaansa ja tuottaa tietoa toimintaympäristön kehittämiseksi. Opiskelija toimii erilaisissa toimintaympäristössä itsenäisesti ja ammatillisesti sekä kehittää työ- ja toimintaympäristöä yhdessä muiden toimijoiden kanssa. Opiskelija toimii ammattieettisesti tilanteiden erityispiirteet huomioon ottaen monimutkaisissa ja ennakoimattomissa tilanteissa. Hän työskentelee kehittäen ja uudistaen ammattikäytäntöjä ja toimintatapoja.
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Opiskelija käyttää hallitusti ammattikäsitteistöä sekä perustelee valintojaan asiakkaan tarpeista käsin laaja-alaista tietoperustaa käyttäen. Opiskelija arvioi systemaattisesti oman toimintansa edellytyksiä ja seurauksia. Opiskelija toimii erilaisissa toimintaympäristössä itsenäisesti ja ammatillisesti tavoitteiden suunnassa ja soveltaa työmenetelmiä asianmukaisesti ja turvallisesti. Opiskelija työskentelee erilaisissa tilanteissa ammattieettisten periaatteiden mukaisesti ja toimii sitoutuneesti ryhmän toimintaa edistäen.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Osallistuminen kaikkeen opetukseen ja työpajoihin, oppimistehtävien tekeminen, kirjallinen koe/tehtävä ja nivelmobilisaatiosta käytännön koe koululla.
Esitietovaatimukset
Opiskelija osaa toimintakyvyn arvioinnin ja edistämisen perusteet sekä arvioinnin perusmenetelmät fysioterapiassa. Opiskelija osaa kuvata ihmisen kehon rakenteen ja toiminnan perusteet. Opiskelija on suorittanut vähintään 2 op laajuisen ohjatun fysioterapiaharjoittelun.
Ilmoittautumisaika
02.05.2023 - 14.05.2023
Ajoitus
23.10.2023 - 22.12.2023
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Kuntoutus ja tutkiminen
Toimipiste
Myllypurontie 1
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Fysioterapian tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Kristiina Kokkonen
- Mika Luukkonen
Vastuuopettaja
Mika Luukkonen
Ryhmät
-
SXB22K2Fysioterapian tutkinto-ohjelma, monimuoto
Tavoitteet
Opiskelija on perehtynyt eri-ikäisten henkilöiden tuki- ja liikuntaelimistön tapaturmiin, sairauksiin ja kiputiloihin fysiatrian näkökulmasta. Opiskelija osaa kuvata fysiatrian alan tutkimus- ja hoitomenetelmät sekä fysioterapian roolin osana kuntoutusta. Opiskelija osaa kuvata ortopedian ja traumatologian alueella hoidettavat yleisimmät vammat, tapaturmat, sairaudet ja tutkimis- ja hoitomenetelmien perusteet. Opiskelija osaa kuvata kuntoutuksen osana operatiivista hoitoa. Opiskelija osaa yhdistää aikaisemmin hankkimaansa osaamista ja valita tarkoituksenmukaiset tutkimis- ja terapiamenetelmät tuki- ja liikuntaelimistön toiminnan tukemiseksi. Opiskelija osaa ohjata asiakkaan tavoitteita ja sisältöä tukevaa omahoitoa ja arvioida valitsemiensa fysioterapiamenetelmien tuloksellisuutta asiakkaan fysioterapiassa. Hän osaa toimia moniammatillisessa yhteistyössä ja yhdessä työelämän yhteistyökumppaneiden kanssa.
Sisältö
Tavallisimmat tuki- ja liikuntaelimistön toimintahäiriöt, toiminta- ja osallistumisrajoitukset sekä
niiden taustalla olevat patologiset prosessit
Fysiatrian alaan kuuluvat olka-, niska-, selkä-, lantio- ja alaraajaongelmat
Fysiatriset tutkimus- ja hoitomenetelmät
Haavatyypit, haavanhoidon perusteet
Murtumat ja murtumien hoito
Nivel-, jänne- ja ligamenttivammojen patofysiologia, tutkimus sekä hoito pääpiirteissään
Olkapään, niskan, selän, lantion ja alaraajojen yleisimmät ortopediset ongelmat
Perustieto kasvaimista ja niiden operatiivisesta hoidosta
Palovammojen hoito
Tarkoituksenmukaisten fysioterapeuttisten tutkimis- ja terapiamenetelmien valinta ja käyttö
Vuorovaikutus, terapeuttinen harjoittelu ja manuaalinen terapia fysioterapiamenetelminä
Valittujen fysioterapiamenetelmien sekä fysioterapian tuloksellisuuden arviointi ja seuranta
Oppimateriaalit
Oppimateriaali: David J. Magee & Robert C. Manske: Orthopedic physical assessment, 7th edition, 2021, Saunders Elsevier ja opintojaksolla annettava materiaali
Mobilisointi: Freddy M.Kaltenborn uusin painos tai 2010. Raajojen nivelten manuaalinen mobilisointi. SOMTY
Opetusmenetelmät
Lähiopetus, työpajatyöskentely, itseopiskeluna oppimistehtävät, numeerisesti arvioitava kirjallinen koe/tehtävä ja nivelmobilisaatiosta käytännön koe koululla.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opiskelijan työtä 5op (5x27h)
Sisällön jaksotus
Opintojaksoon sisältyy lääketieteellisiä opintoja:
Fysiatria 1 op
Ortopedia 1 op
Tuki- ja liikuntaelimistön fysioterapian opetukseen osallistuminen ja tehtävien ja kirjallisen kokeen/tehtävän tekeminen ovat osa opintojakson suoritusta.
Lisätietoja opiskelijoille
Opettajan laatimat tehtävät ja MATERIAALIT ovat Tekijänoikeuslain (404/61) mukaisia teoksia, joihin opettajalla on tekijänoikeus. Tehtäviä JA MATERIAALEJA ei saa käyttää muuten kuin omissa opinnoissaan. Niiden julkinen levittäminen on sallittua vain opettajan luvalla.
Kontaktitunneilla on läsnäolo velvollisuus. Yhden kerran voi olla pois ilman korvaavuuksia. Myöhässä palautettu oppimistehtävä vaikuttaa tehtävän arvosanaan.
Arviointiasteikko
0-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija käyttää hallitusti ammattikäsitteistöä sekä perustelee valintojaan asiakkaan tarpeista käsin laaja-alaista tietoperustaa käyttäen. Opiskelija arvioi systemaattisesti oman toimintansa edellytyksiä ja seurauksia. Opiskelija toimii erilaisissa toimintaympäristössä itsenäisesti ja ammatillisesti tavoitteiden suunnassa ja soveltaa työmenetelmiä asianmukaisesti ja turvallisesti. Opiskelija työskentelee erilaisissa tilanteissa ammattieettisten periaatteiden mukaisesti ja toimii sitoutuneesti ryhmän toimintaa edistäen.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija käyttää hallitusti ammattikäsitteistöä sekä tekee valintoja yhdessä asiakkaan kanssa laaja-alaista tietoperustaa käyttäen. Opiskelija arvioi ja kehittää systemaattisesti omaa toimintaansa. Opiskelija toimii erilaisissa toimintaympäristössä itsenäisesti ja ammatillisesti tavoitteiden suunnassa ja soveltaa työmenetelmiä joustavasti ja turvallisesti. Opiskelija työskentelee ammattieettisesti tilanteiden erityispiirteet huomioon ottaen ja toimii sitoutuneesti ammatillisia toimintatapoja edistäen.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija käyttää asiantuntevasti ammattikäsitteistöä ja tekee valintoja yhdessä asiakkaan kanssa laaja-alaista tietoperustaa käyttäen muuttuvissa toimintaympäristöissä. Opiskelija arvioi kriittisesti omaa toimintaansa ja tuottaa tietoa toimintaympäristön kehittämiseksi. Opiskelija toimii erilaisissa toimintaympäristössä itsenäisesti ja ammatillisesti sekä kehittää työ- ja toimintaympäristöä yhdessä muiden toimijoiden kanssa. Opiskelija toimii ammattieettisesti tilanteiden erityispiirteet huomioon ottaen monimutkaisissa ja ennakoimattomissa tilanteissa. Hän työskentelee kehittäen ja uudistaen ammattikäytäntöjä ja toimintatapoja.
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Opiskelija käyttää hallitusti ammattikäsitteistöä sekä perustelee valintojaan asiakkaan tarpeista käsin laaja-alaista tietoperustaa käyttäen. Opiskelija arvioi systemaattisesti oman toimintansa edellytyksiä ja seurauksia. Opiskelija toimii erilaisissa toimintaympäristössä itsenäisesti ja ammatillisesti tavoitteiden suunnassa ja soveltaa työmenetelmiä asianmukaisesti ja turvallisesti. Opiskelija työskentelee erilaisissa tilanteissa ammattieettisten periaatteiden mukaisesti ja toimii sitoutuneesti ryhmän toimintaa edistäen.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Osallistuminen kaikkeen opetukseen ja työpajoihin, oppimistehtävien tekeminen, kirjallinen koe/tehtävä ja nivelmobilisaatiosta käytännön koe koululla.
Esitietovaatimukset
Opiskelija osaa toimintakyvyn arvioinnin ja edistämisen perusteet sekä arvioinnin perusmenetelmät fysioterapiassa. Opiskelija osaa kuvata ihmisen kehon rakenteen ja toiminnan perusteet. Opiskelija on suorittanut vähintään 2 op laajuisen ohjatun fysioterapiaharjoittelun.
Ilmoittautumisaika
28.11.2022 - 11.12.2022
Ajoitus
13.03.2023 - 26.05.2023
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
1 op
Toteutustapa
80 % Lähiopetus, 20 % Etäopetus
Yksikkö
Kuntoutus ja tutkiminen
Toimipiste
Myllypurontie 1
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Fysioterapian tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Kristiina Kokkonen
- Mika Luukkonen
Vastuuopettaja
Mika Luukkonen
Ryhmät
-
SXB21S1Fysioterapian tutkinto-ohjelma päivä
Tavoitteet
Opiskelija on perehtynyt eri-ikäisten henkilöiden tuki- ja liikuntaelimistön tapaturmiin, sairauksiin ja kiputiloihin fysiatrian näkökulmasta. Opiskelija osaa kuvata fysiatrian alan tutkimus- ja hoitomenetelmät sekä fysioterapian roolin osana kuntoutusta. Opiskelija osaa kuvata ortopedian ja traumatologian alueella hoidettavat yleisimmät vammat, tapaturmat, sairaudet ja tutkimis- ja hoitomenetelmien perusteet. Opiskelija osaa kuvata kuntoutuksen osana operatiivista hoitoa. Opiskelija osaa yhdistää aikaisemmin hankkimaansa osaamista ja valita tarkoituksenmukaiset tutkimis- ja terapiamenetelmät tuki- ja liikuntaelimistön toiminnan tukemiseksi. Opiskelija osaa ohjata asiakkaan tavoitteita ja sisältöä tukevaa omahoitoa ja arvioida valitsemiensa fysioterapiamenetelmien tuloksellisuutta asiakkaan fysioterapiassa. Hän osaa toimia moniammatillisessa yhteistyössä ja yhdessä työelämän yhteistyökumppaneiden kanssa.
Sisältö
Tavallisimmat tuki- ja liikuntaelimistön toimintahäiriöt, toiminta- ja osallistumisrajoitukset sekä
niiden taustalla olevat patologiset prosessit
Fysiatrian alaan kuuluvat olka-, niska-, selkä-, lantio- ja alaraajaongelmat
Fysiatriset tutkimus- ja hoitomenetelmät
Haavatyypit, haavanhoidon perusteet
Murtumat ja murtumien hoito
Nivel-, jänne- ja ligamenttivammojen patofysiologia, tutkimus sekä hoito pääpiirteissään
Olkapään, niskan, selän, lantion ja alaraajojen yleisimmät ortopediset ongelmat
Perustieto kasvaimista ja niiden operatiivisesta hoidosta
Palovammojen hoito
Tarkoituksenmukaisten fysioterapeuttisten tutkimis- ja terapiamenetelmien valinta ja käyttö
Vuorovaikutus, terapeuttinen harjoittelu ja manuaalinen terapia fysioterapiamenetelminä
Valittujen fysioterapiamenetelmien sekä fysioterapian tuloksellisuuden arviointi ja seuranta
Oppimateriaalit
Oppimateriaali: David J. Magee & Robert C. Manske: Orthopedic physical assessment, 7th edition, 2021, Saunders Elsevier ja opintojaksolla annettava materiaali
Mobilisointi: Freddy M.Kaltenborn uusin painos tai 2010. Raajojen nivelten manuaalinen mobilisointi. SOMTY
Opetusmenetelmät
Lähiopetus, työpajatyöskentely, itseopiskeluna oppimistehtävät, numeerisesti arvioitava kirjallinen koe/tehtävä ja nivelmobilisaatiosta käytännön koe koululla.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opiskelijan työtä 5op (5x27h)
Sisällön jaksotus
Opintojaksoon sisältyy lääketieteellisiä opintoja:
Fysiatria 1 op
Ortopedia 1 op
Tuki- ja liikuntaelimistön fysioterapian opetukseen osallistuminen ja tehtävien ja kirjallisen kokeen/tehtävän tekeminen ovat osa opintojakson suoritusta.
Lisätietoja opiskelijoille
Opettajan laatimat tehtävät ja MATERIAALIT ovat Tekijänoikeuslain (404/61) mukaisia teoksia, joihin opettajalla on tekijänoikeus. Tehtäviä JA MATERIAALEJA ei saa käyttää muuten kuin omissa opinnoissaan. Niiden julkinen levittäminen on sallittua vain opettajan luvalla.
Kontaktitunneilla on läsnäolo velvollisuus. Yhden kerran voi olla pois ilman korvaavuuksia. Myöhässä palautettu oppimistehtävä vaikuttaa tehtävän arvosanaan.
Arviointiasteikko
0-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija käyttää hallitusti ammattikäsitteistöä sekä perustelee valintojaan asiakkaan tarpeista käsin laaja-alaista tietoperustaa käyttäen. Opiskelija arvioi systemaattisesti oman toimintansa edellytyksiä ja seurauksia. Opiskelija toimii erilaisissa toimintaympäristössä itsenäisesti ja ammatillisesti tavoitteiden suunnassa ja soveltaa työmenetelmiä asianmukaisesti ja turvallisesti. Opiskelija työskentelee erilaisissa tilanteissa ammattieettisten periaatteiden mukaisesti ja toimii sitoutuneesti ryhmän toimintaa edistäen.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija käyttää hallitusti ammattikäsitteistöä sekä tekee valintoja yhdessä asiakkaan kanssa laaja-alaista tietoperustaa käyttäen. Opiskelija arvioi ja kehittää systemaattisesti omaa toimintaansa. Opiskelija toimii erilaisissa toimintaympäristössä itsenäisesti ja ammatillisesti tavoitteiden suunnassa ja soveltaa työmenetelmiä joustavasti ja turvallisesti. Opiskelija työskentelee ammattieettisesti tilanteiden erityispiirteet huomioon ottaen ja toimii sitoutuneesti ammatillisia toimintatapoja edistäen.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija käyttää asiantuntevasti ammattikäsitteistöä ja tekee valintoja yhdessä asiakkaan kanssa laaja-alaista tietoperustaa käyttäen muuttuvissa toimintaympäristöissä. Opiskelija arvioi kriittisesti omaa toimintaansa ja tuottaa tietoa toimintaympäristön kehittämiseksi. Opiskelija toimii erilaisissa toimintaympäristössä itsenäisesti ja ammatillisesti sekä kehittää työ- ja toimintaympäristöä yhdessä muiden toimijoiden kanssa. Opiskelija toimii ammattieettisesti tilanteiden erityispiirteet huomioon ottaen monimutkaisissa ja ennakoimattomissa tilanteissa. Hän työskentelee kehittäen ja uudistaen ammattikäytäntöjä ja toimintatapoja.
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Opiskelija käyttää hallitusti ammattikäsitteistöä sekä perustelee valintojaan asiakkaan tarpeista käsin laaja-alaista tietoperustaa käyttäen. Opiskelija arvioi systemaattisesti oman toimintansa edellytyksiä ja seurauksia. Opiskelija toimii erilaisissa toimintaympäristössä itsenäisesti ja ammatillisesti tavoitteiden suunnassa ja soveltaa työmenetelmiä asianmukaisesti ja turvallisesti. Opiskelija työskentelee erilaisissa tilanteissa ammattieettisten periaatteiden mukaisesti ja toimii sitoutuneesti ryhmän toimintaa edistäen.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Osallistuminen kaikkeen opetukseen ja työpajoihin, oppimistehtävien tekeminen, kirjallinen koe/tehtävä ja nivelmobilisaatiosta käytännön koe koululla.
Esitietovaatimukset
Opiskelija osaa toimintakyvyn arvioinnin ja edistämisen perusteet sekä arvioinnin perusmenetelmät fysioterapiassa. Opiskelija osaa kuvata ihmisen kehon rakenteen ja toiminnan perusteet. Opiskelija on suorittanut vähintään 2 op laajuisen ohjatun fysioterapiaharjoittelun.
Ilmoittautumisaika
02.05.2022 - 15.05.2022
Ajoitus
24.10.2022 - 21.12.2022
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
2 op
Toteutustapa
60 % Lähiopetus, 40 % Etäopetus
Yksikkö
Kuntoutus ja tutkiminen
Toimipiste
Myllypurontie 1
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Fysioterapian tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Kristiina Kokkonen
- Mika Luukkonen
Ryhmät
-
SXB21K1Fysioterapian tutkinto-ohjelma päivä
Tavoitteet
Opiskelija on perehtynyt eri-ikäisten henkilöiden tuki- ja liikuntaelimistön tapaturmiin, sairauksiin ja kiputiloihin fysiatrian näkökulmasta. Opiskelija osaa kuvata fysiatrian alan tutkimus- ja hoitomenetelmät sekä fysioterapian roolin osana kuntoutusta. Opiskelija osaa kuvata ortopedian ja traumatologian alueella hoidettavat yleisimmät vammat, tapaturmat, sairaudet ja tutkimis- ja hoitomenetelmien perusteet. Opiskelija osaa kuvata kuntoutuksen osana operatiivista hoitoa. Opiskelija osaa yhdistää aikaisemmin hankkimaansa osaamista ja valita tarkoituksenmukaiset tutkimis- ja terapiamenetelmät tuki- ja liikuntaelimistön toiminnan tukemiseksi. Opiskelija osaa ohjata asiakkaan tavoitteita ja sisältöä tukevaa omahoitoa ja arvioida valitsemiensa fysioterapiamenetelmien tuloksellisuutta asiakkaan fysioterapiassa. Hän osaa toimia moniammatillisessa yhteistyössä ja yhdessä työelämän yhteistyökumppaneiden kanssa.
Sisältö
Tavallisimmat tuki- ja liikuntaelimistön toimintahäiriöt, toiminta- ja osallistumisrajoitukset sekä
niiden taustalla olevat patologiset prosessit
Fysiatrian alaan kuuluvat olka-, niska-, selkä-, lantio- ja alaraajaongelmat
Fysiatriset tutkimus- ja hoitomenetelmät
Haavatyypit, haavanhoidon perusteet
Murtumat ja murtumien hoito
Nivel-, jänne- ja ligamenttivammojen patofysiologia, tutkimus sekä hoito pääpiirteissään
Olkapään, niskan, selän, lantion ja alaraajojen yleisimmät ortopediset ongelmat
Perustieto kasvaimista ja niiden operatiivisesta hoidosta
Palovammojen hoito
Tarkoituksenmukaisten fysioterapeuttisten tutkimis- ja terapiamenetelmien valinta ja käyttö
Vuorovaikutus, terapeuttinen harjoittelu ja manuaalinen terapia fysioterapiamenetelminä
Valittujen fysioterapiamenetelmien sekä fysioterapian tuloksellisuuden arviointi ja seuranta
Oppimateriaalit
Oppimateriaali: David J. Magee & Robert C. Manske: Orthopedic physical assessment, 7th edition, 2021, Saunders Elsevier ja opintojaksolla annettava materiaali
Mobilisointi: Freddy M.Kaltenborn uusin painos tai 2010. Raajojen nivelten manuaalinen mobilisointi. SOMTY
Opetusmenetelmät
Lähiopetus, työpajatyöskentely, itseopiskeluna oppimistehtävät, numeerisesti arvioitava kirjallinen koe/tehtävä ja nivelmobilisaatiosta käytännön koe koululla.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opiskelijan työtä 5op (5x27h)
Sisällön jaksotus
Opintojaksoon sisältyy lääketieteellisiä opintoja:
Fysiatria 1 op
Ortopedia 1 op
Tuki- ja liikuntaelimistön fysioterapian opetukseen osallistuminen ja tehtävien ja kirjallisen kokeen/tehtävän tekeminen ovat osa opintojakson suoritusta.
Lisätietoja opiskelijoille
Opettajan laatimat tehtävät ja MATERIAALIT ovat Tekijänoikeuslain (404/61) mukaisia teoksia, joihin opettajalla on tekijänoikeus. Tehtäviä JA MATERIAALEJA ei saa käyttää muuten kuin omissa opinnoissaan. Niiden julkinen levittäminen on sallittua vain opettajan luvalla.
Arviointiasteikko
0-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija käyttää hallitusti ammattikäsitteistöä sekä perustelee valintojaan asiakkaan tarpeista käsin laaja-alaista tietoperustaa käyttäen. Opiskelija arvioi systemaattisesti oman toimintansa edellytyksiä ja seurauksia. Opiskelija toimii erilaisissa toimintaympäristössä itsenäisesti ja ammatillisesti tavoitteiden suunnassa ja soveltaa työmenetelmiä asianmukaisesti ja turvallisesti. Opiskelija työskentelee erilaisissa tilanteissa ammattieettisten periaatteiden mukaisesti ja toimii sitoutuneesti ryhmän toimintaa edistäen.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija käyttää hallitusti ammattikäsitteistöä sekä tekee valintoja yhdessä asiakkaan kanssa laaja-alaista tietoperustaa käyttäen. Opiskelija arvioi ja kehittää systemaattisesti omaa toimintaansa. Opiskelija toimii erilaisissa toimintaympäristössä itsenäisesti ja ammatillisesti tavoitteiden suunnassa ja soveltaa työmenetelmiä joustavasti ja turvallisesti. Opiskelija työskentelee ammattieettisesti tilanteiden erityispiirteet huomioon ottaen ja toimii sitoutuneesti ammatillisia toimintatapoja edistäen.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija käyttää asiantuntevasti ammattikäsitteistöä ja tekee valintoja yhdessä asiakkaan kanssa laaja-alaista tietoperustaa käyttäen muuttuvissa toimintaympäristöissä. Opiskelija arvioi kriittisesti omaa toimintaansa ja tuottaa tietoa toimintaympäristön kehittämiseksi. Opiskelija toimii erilaisissa toimintaympäristössä itsenäisesti ja ammatillisesti sekä kehittää työ- ja toimintaympäristöä yhdessä muiden toimijoiden kanssa. Opiskelija toimii ammattieettisesti tilanteiden erityispiirteet huomioon ottaen monimutkaisissa ja ennakoimattomissa tilanteissa. Hän työskentelee kehittäen ja uudistaen ammattikäytäntöjä ja toimintatapoja.
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Opiskelija käyttää hallitusti ammattikäsitteistöä sekä perustelee valintojaan asiakkaan tarpeista käsin laaja-alaista tietoperustaa käyttäen. Opiskelija arvioi systemaattisesti oman toimintansa edellytyksiä ja seurauksia. Opiskelija toimii erilaisissa toimintaympäristössä itsenäisesti ja ammatillisesti tavoitteiden suunnassa ja soveltaa työmenetelmiä asianmukaisesti ja turvallisesti. Opiskelija työskentelee erilaisissa tilanteissa ammattieettisten periaatteiden mukaisesti ja toimii sitoutuneesti ryhmän toimintaa edistäen.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Osallistuminen kaikkeen opetukseen ja työpajoihin, oppimistehtävien tekeminen, kirjallinen koe/tehtävä ja nivelmobilisaatiosta käytännön koe koululla.
Esitietovaatimukset
Opiskelija osaa toimintakyvyn arvioinnin ja edistämisen perusteet sekä arvioinnin perusmenetelmät fysioterapiassa. Opiskelija osaa kuvata ihmisen kehon rakenteen ja toiminnan perusteet. Opiskelija on suorittanut vähintään 2 op laajuisen ohjatun fysioterapiaharjoittelun.
Ilmoittautumisaika
02.05.2022 - 15.05.2022
Ajoitus
24.10.2022 - 22.12.2022
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
2 op
Toteutustapa
60 % Lähiopetus, 40 % Etäopetus
Yksikkö
Kuntoutus ja tutkiminen
Toimipiste
Myllypurontie 1
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Fysioterapian tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Kristiina Kokkonen
- Mika Luukkonen
Vastuuopettaja
Mika Luukkonen
Ryhmät
-
SXB21K2Fysioterapian tutkinto-ohjelma, monimuoto
Tavoitteet
Opiskelija on perehtynyt eri-ikäisten henkilöiden tuki- ja liikuntaelimistön tapaturmiin, sairauksiin ja kiputiloihin fysiatrian näkökulmasta. Opiskelija osaa kuvata fysiatrian alan tutkimus- ja hoitomenetelmät sekä fysioterapian roolin osana kuntoutusta. Opiskelija osaa kuvata ortopedian ja traumatologian alueella hoidettavat yleisimmät vammat, tapaturmat, sairaudet ja tutkimis- ja hoitomenetelmien perusteet. Opiskelija osaa kuvata kuntoutuksen osana operatiivista hoitoa. Opiskelija osaa yhdistää aikaisemmin hankkimaansa osaamista ja valita tarkoituksenmukaiset tutkimis- ja terapiamenetelmät tuki- ja liikuntaelimistön toiminnan tukemiseksi. Opiskelija osaa ohjata asiakkaan tavoitteita ja sisältöä tukevaa omahoitoa ja arvioida valitsemiensa fysioterapiamenetelmien tuloksellisuutta asiakkaan fysioterapiassa. Hän osaa toimia moniammatillisessa yhteistyössä ja yhdessä työelämän yhteistyökumppaneiden kanssa.
Sisältö
Tavallisimmat tuki- ja liikuntaelimistön toimintahäiriöt, toiminta- ja osallistumisrajoitukset sekä
niiden taustalla olevat patologiset prosessit
Fysiatrian alaan kuuluvat olka-, niska-, selkä-, lantio- ja alaraajaongelmat
Fysiatriset tutkimus- ja hoitomenetelmät
Haavatyypit, haavanhoidon perusteet
Murtumat ja murtumien hoito
Nivel-, jänne- ja ligamenttivammojen patofysiologia, tutkimus sekä hoito pääpiirteissään
Olkapään, niskan, selän, lantion ja alaraajojen yleisimmät ortopediset ongelmat
Perustieto kasvaimista ja niiden operatiivisesta hoidosta
Palovammojen hoito
Tarkoituksenmukaisten fysioterapeuttisten tutkimis- ja terapiamenetelmien valinta ja käyttö
Vuorovaikutus, terapeuttinen harjoittelu ja manuaalinen terapia fysioterapiamenetelminä
Valittujen fysioterapiamenetelmien sekä fysioterapian tuloksellisuuden arviointi ja seuranta
Oppimateriaalit
Oppimateriaali: David J. Magee & Robert C. Manske: Orthopedic physical assessment, 7th edition, 2021, Saunders Elsevier ja opintojaksolla annettava materiaali
Opetusmenetelmät
Lähiopetus, työpajatyöskentely, itseopiskeluna oppimistehtävät, numeerisesti arvioitava kirjallinen koe/tehtävä ja nivelmobilisaatiosta käytännön koe koululla
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opiskelijan työtä 5op (5x27h)
Sisällön jaksotus
Opintojaksoon sisältyy lääketieteellisiä opintoja:
Fysiatria 1 op
Ortopedia 1 op
Tuki- ja liikuntaelimistön fysioterapian opetukseen osallistuminen ja tehtävien ja kirjallisen kokeen/tehtävän tekeminen ovat osa opintojakson suoritusta.
Lisätietoja opiskelijoille
Opettajan laatimat tehtävät ja MATERIAALIT ovat Tekijänoikeuslain (404/61) mukaisia teoksia, joihin opettajalla on tekijänoikeus. Tehtäviä JA MATERIAALEJA ei saa käyttää muuten kuin omissa opinnoissaan. Niiden julkinen levittäminen on sallittua vain opettajan luvalla.
Arviointiasteikko
0-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija käyttää hallitusti ammattikäsitteistöä sekä perustelee valintojaan asiakkaan tarpeista käsin laaja-alaista tietoperustaa käyttäen. Opiskelija arvioi systemaattisesti oman toimintansa edellytyksiä ja seurauksia. Opiskelija toimii erilaisissa toimintaympäristössä itsenäisesti ja ammatillisesti tavoitteiden suunnassa ja soveltaa työmenetelmiä asianmukaisesti ja turvallisesti. Opiskelija työskentelee erilaisissa tilanteissa ammattieettisten periaatteiden mukaisesti ja toimii sitoutuneesti ryhmän toimintaa edistäen.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija käyttää hallitusti ammattikäsitteistöä sekä tekee valintoja yhdessä asiakkaan kanssa laaja-alaista tietoperustaa käyttäen. Opiskelija arvioi ja kehittää systemaattisesti omaa toimintaansa. Opiskelija toimii erilaisissa toimintaympäristössä itsenäisesti ja ammatillisesti tavoitteiden suunnassa ja soveltaa työmenetelmiä joustavasti ja turvallisesti. Opiskelija työskentelee ammattieettisesti tilanteiden erityispiirteet huomioon ottaen ja toimii sitoutuneesti ammatillisia toimintatapoja edistäen.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija käyttää asiantuntevasti ammattikäsitteistöä ja tekee valintoja yhdessä asiakkaan kanssa laaja-alaista tietoperustaa käyttäen muuttuvissa toimintaympäristöissä. Opiskelija arvioi kriittisesti omaa toimintaansa ja tuottaa tietoa toimintaympäristön kehittämiseksi. Opiskelija toimii erilaisissa toimintaympäristössä itsenäisesti ja ammatillisesti sekä kehittää työ- ja toimintaympäristöä yhdessä muiden toimijoiden kanssa. Opiskelija toimii ammattieettisesti tilanteiden erityispiirteet huomioon ottaen monimutkaisissa ja ennakoimattomissa tilanteissa. Hän työskentelee kehittäen ja uudistaen ammattikäytäntöjä ja toimintatapoja.
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Opiskelija käyttää hallitusti ammattikäsitteistöä sekä perustelee valintojaan asiakkaan tarpeista käsin laaja-alaista tietoperustaa käyttäen. Opiskelija arvioi systemaattisesti oman toimintansa edellytyksiä ja seurauksia. Opiskelija toimii erilaisissa toimintaympäristössä itsenäisesti ja ammatillisesti tavoitteiden suunnassa ja soveltaa työmenetelmiä asianmukaisesti ja turvallisesti. Opiskelija työskentelee erilaisissa tilanteissa ammattieettisten periaatteiden mukaisesti ja toimii sitoutuneesti ryhmän toimintaa edistäen.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Osallistuminen kaikkeen opetukseen ja työpajoihin, oppimistehtävien tekeminen, kirjallinen koe/tehtävä ja nivelmobilisaation käytännön koe koululla.
Esitietovaatimukset
Opiskelija osaa toimintakyvyn arvioinnin ja edistämisen perusteet sekä arvioinnin perusmenetelmät fysioterapiassa. Opiskelija osaa kuvata ihmisen kehon rakenteen ja toiminnan perusteet. Opiskelija on suorittanut vähintään 2 op laajuisen ohjatun fysioterapiaharjoittelun.
Ilmoittautumisaika
29.11.2021 - 12.12.2021
Ajoitus
14.03.2022 - 27.05.2022
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
1 op
Toteutustapa
80 % Lähiopetus, 20 % Etäopetus
Yksikkö
Kuntoutus ja tutkiminen
Toimipiste
Myllypurontie 1
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
5 - 30
Koulutus
- Fysioterapian tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Kristiina Kokkonen
- Titta Komssi
- Mika Luukkonen
Vastuuopettaja
Mika Luukkonen
Ryhmät
-
SXB20S1Fysioterapian tutkinto-ohjelma päivä
Tavoitteet
Opiskelija on perehtynyt eri-ikäisten henkilöiden tuki- ja liikuntaelimistön tapaturmiin, sairauksiin ja kiputiloihin fysiatrian näkökulmasta. Opiskelija osaa kuvata fysiatrian alan tutkimus- ja hoitomenetelmät sekä fysioterapian roolin osana kuntoutusta. Opiskelija osaa kuvata ortopedian ja traumatologian alueella hoidettavat yleisimmät vammat, tapaturmat, sairaudet ja tutkimis- ja hoitomenetelmien perusteet. Opiskelija osaa kuvata kuntoutuksen osana operatiivista hoitoa. Opiskelija osaa yhdistää aikaisemmin hankkimaansa osaamista ja valita tarkoituksenmukaiset tutkimis- ja terapiamenetelmät tuki- ja liikuntaelimistön toiminnan tukemiseksi. Opiskelija osaa ohjata asiakkaan tavoitteita ja sisältöä tukevaa omahoitoa ja arvioida valitsemiensa fysioterapiamenetelmien tuloksellisuutta asiakkaan fysioterapiassa. Hän osaa toimia moniammatillisessa yhteistyössä ja yhdessä työelämän yhteistyökumppaneiden kanssa.
Sisältö
Tavallisimmat tuki- ja liikuntaelimistön toimintahäiriöt, toiminta- ja osallistumisrajoitukset sekä
niiden taustalla olevat patologiset prosessit
Fysiatrian alaan kuuluvat olka-, niska-, selkä-, lantio- ja alaraajaongelmat
Fysiatriset tutkimus- ja hoitomenetelmät
Haavatyypit, haavanhoidon perusteet
Murtumat ja murtumien hoito
Nivel-, jänne- ja ligamenttivammojen patofysiologia, tutkimus sekä hoito pääpiirteissään
Olkapään, niskan, selän, lantion ja alaraajojen yleisimmät ortopediset ongelmat
Perustieto kasvaimista ja niiden operatiivisesta hoidosta
Palovammojen hoito
Tarkoituksenmukaisten fysioterapeuttisten tutkimis- ja terapiamenetelmien valinta ja käyttö
Vuorovaikutus, terapeuttinen harjoittelu ja manuaalinen terapia fysioterapiamenetelminä
Valittujen fysioterapiamenetelmien sekä fysioterapian tuloksellisuuden arviointi ja seuranta
Oppimateriaalit
Oppimateriaali: David J. Magee: Orthopedic physical assessment, 7th edition, 2020, Saunders Elsevier ja opintojaksolla annettava materiaali
Opetusmenetelmät
Lähiopetus, työpajatyöskentely, itseopiskeluna oppimistehtävät ja numeerisesti arvioitava kirjallinen koe/tehtävä
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opiskelijan työtä 5op (5x27h)
Sisällön jaksotus
Opintojaksoon sisältyy lääketieteellisiä opintoja:
Fysiatria 1 op
Ortopedia 1 op
Tuki- ja liikuntaelimistön fysioterapian opetukseen osallistuminen ja tehtävien ja kirjallisen kokeen/tehtävän tekeminen ovat osa opintojakson suoritusta.
Lisätietoja opiskelijoille
Opettajan laatimat tehtävät ja MATERIAALIT ovat Tekijänoikeuslain (404/61) mukaisia teoksia, joihin opettajalla on tekijänoikeus. Tehtäviä JA MATERIAALEJA ei saa käyttää muuten kuin omissa opinnoissaan. Niiden julkinen levittäminen on sallittua vain opettajan luvalla.
Arviointiasteikko
0-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija käyttää hallitusti ammattikäsitteistöä sekä perustelee valintojaan asiakkaan tarpeista käsin laaja-alaista tietoperustaa käyttäen. Opiskelija arvioi systemaattisesti oman toimintansa edellytyksiä ja seurauksia. Opiskelija toimii erilaisissa toimintaympäristössä itsenäisesti ja ammatillisesti tavoitteiden suunnassa ja soveltaa työmenetelmiä asianmukaisesti ja turvallisesti. Opiskelija työskentelee erilaisissa tilanteissa ammattieettisten periaatteiden mukaisesti ja toimii sitoutuneesti ryhmän toimintaa edistäen.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija käyttää hallitusti ammattikäsitteistöä sekä tekee valintoja yhdessä asiakkaan kanssa laaja-alaista tietoperustaa käyttäen. Opiskelija arvioi ja kehittää systemaattisesti omaa toimintaansa. Opiskelija toimii erilaisissa toimintaympäristössä itsenäisesti ja ammatillisesti tavoitteiden suunnassa ja soveltaa työmenetelmiä joustavasti ja turvallisesti. Opiskelija työskentelee ammattieettisesti tilanteiden erityispiirteet huomioon ottaen ja toimii sitoutuneesti ammatillisia toimintatapoja edistäen.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija käyttää asiantuntevasti ammattikäsitteistöä ja tekee valintoja yhdessä asiakkaan kanssa laaja-alaista tietoperustaa käyttäen muuttuvissa toimintaympäristöissä. Opiskelija arvioi kriittisesti omaa toimintaansa ja tuottaa tietoa toimintaympäristön kehittämiseksi. Opiskelija toimii erilaisissa toimintaympäristössä itsenäisesti ja ammatillisesti sekä kehittää työ- ja toimintaympäristöä yhdessä muiden toimijoiden kanssa. Opiskelija toimii ammattieettisesti tilanteiden erityispiirteet huomioon ottaen monimutkaisissa ja ennakoimattomissa tilanteissa. Hän työskentelee kehittäen ja uudistaen ammattikäytäntöjä ja toimintatapoja.
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Opiskelija käyttää hallitusti ammattikäsitteistöä sekä perustelee valintojaan asiakkaan tarpeista käsin laaja-alaista tietoperustaa käyttäen. Opiskelija arvioi systemaattisesti oman toimintansa edellytyksiä ja seurauksia. Opiskelija toimii erilaisissa toimintaympäristössä itsenäisesti ja ammatillisesti tavoitteiden suunnassa ja soveltaa työmenetelmiä asianmukaisesti ja turvallisesti. Opiskelija työskentelee erilaisissa tilanteissa ammattieettisten periaatteiden mukaisesti ja toimii sitoutuneesti ryhmän toimintaa edistäen.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Osallistuminen kaikkeen opetukseen ja työpajoihin, oppimistehtävien tekeminen ja kirjallinen koe/tehtävä
Esitietovaatimukset
Opiskelija osaa toimintakyvyn arvioinnin ja edistämisen perusteet sekä arvioinnin perusmenetelmät fysioterapiassa. Opiskelija osaa kuvata ihmisen kehon rakenteen ja toiminnan perusteet. Opiskelija on suorittanut vähintään 2 op laajuisen ohjatun fysioterapiaharjoittelun.