Hengitys- ja sydänterveyden edistäminen fysioterapiassaLaajuus (5 op)
Tunnus: SX00EE61
Laajuus
5 op
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa kuvata asiakkaan hengitys- ja verenkiertoelimistön terveyteen vaikuttavia tekijöitä ja osaa edistää hengitys- ja sydänterveyttä. Opiskelija osaa arvioida asiakkaan hengitys- ja verenkiertoelimistön toimintaa sekä suunnitella ja toteuttaa toimintakykyä edistävää fysioterapiaa. Opiskelija osaa tulkita asiakkaan sydänterveyteen liittyviä tutkimustuloksia ja osaa arvioida asiakkaan toimintakykyä. Opiskelija osaa suunnitella ja toteuttaa riskitasoltaan erilaisten sydänasiakkaiden fysioterapiaa kuntoutumisen eri vaiheissa.
Sisältö
Hengitystoiminnan fysioterapeuttinen tutkiminen
Hengitystoimintaa tukevat fysioterapian menetelmät
Sydänfysioterapia
Alaraajaverenkiertohäiriöt, amputaatiot ja protetisointi
Diabetes ja fysioterapia
Esitietovaatimukset
Opiskelija tuntee toimintakyvyn arvioinnin ja edistämisen perusteet sekä arvioinnin perusmenetelmät fysioterapiassa. Opiskelija tuntee ihmisen kehon rakenteen ja toiminnan perusteet.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija käyttää keskeisiä ja asianmukaisia ammattikäsitteitä sekä tekee valintoja oman alan tietoperustaa käyttäen. Opiskelija tunnistaa oman toimintansa edellytyksiä ja seurauksia. Opiskelija toimii sääntöjä ja ohjeita noudattaen ja käyttää työmenetelmiä asianmukaisesti ja turvallisesti. Opiskelija työskentelee ammattieettisten periaatteiden mukaisesti ja toimii vastuullisesti ryhmän jäsenenä.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija erittelee keskeisten ja asianmukaisten ammattikäsitteiden välisiä suhteita sekä perustelee valintojaan oman alan tietoperustaa käyttäen. Opiskelija erittelee oman toimintansa edellytyksiä ja seurauksia. Opiskelija toimii erilaisissa toimintaympäristössä sääntöjä ja ohjeita noudattaen ja käyttäen työmenetelmiä asianmukaisesti ja turvallisesti. Opiskelija työskentelee ammattieettisten periaatteiden mukaisesti ja toimii joustavasti ryhmän jäsenenä.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija erittelee ja arvioi keskeisten ja asianmukaisten ammattikäsitteiden välisiä suhteita sekä tekee valintoja vertaillen vaihtoehtoja oman alan tietoperustaa käyttäen. Opiskelija arvioi oman toimintansa edellytyksiä ja seurauksia. Opiskelija toimii erilaisissa toimintaympäristössä aloitteellisesti ja tavoitteiden suunnassa sekä soveltaa työmenetelmiä asianmukaisesti ja turvallisesti. Opiskelija työskentelee erilaisissa tilanteissa ammattieettisten periaatteiden mukaisesti ja toimii ryhmän toimintaa edistäen.
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Opiskelija käyttää keskeisiä ja asianmukaisia ammattikäsitteitä sekä tekee valintoja oman alan tietoperustaa käyttäen. Opiskelija tunnistaa oman toimintansa edellytyksiä ja seurauksia. Opiskelija toimii sääntöjä ja ohjeita noudattaen ja käyttää työmenetelmiä asianmukaisesti ja turvallisesti. Opiskelija työskentelee ammattieettisten periaatteiden mukaisesti ja toimii vastuullisesti ryhmän jäsenenä.
Ilmoittautumisaika
06.05.2024 - 19.05.2024
Ajoitus
19.08.2024 - 20.10.2024
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
1 op
Toteutustapa
80 % Lähiopetus, 20 % Etäopetus
Yksikkö
Kuntoutus ja tutkiminen
Toimipiste
Myllypurontie 1
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
5 - 45
Koulutus
- Fysioterapian tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Fysioterapia Virtuaali
- Inari Heimo
- Tomi Nurminen
Vastuuopettaja
Inari Heimo
Ryhmät
-
SXB23S1Fysioterapian tutkinto-ohjelma päivä
Tavoitteet
Opiskelija osaa kuvata asiakkaan hengitys- ja verenkiertoelimistön terveyteen vaikuttavia tekijöitä ja osaa edistää hengitys- ja sydänterveyttä. Opiskelija osaa arvioida asiakkaan hengitys- ja verenkiertoelimistön toimintaa sekä suunnitella ja toteuttaa toimintakykyä edistävää fysioterapiaa. Opiskelija osaa tulkita asiakkaan sydänterveyteen liittyviä tutkimustuloksia ja osaa arvioida asiakkaan toimintakykyä. Opiskelija osaa suunnitella ja toteuttaa riskitasoltaan erilaisten sydänasiakkaiden fysioterapiaa kuntoutumisen eri vaiheissa.
Sisältö
Hengitystoiminnan fysioterapeuttinen tutkiminen
Hengitystoimintaa tukevat fysioterapian menetelmät
Sydänfysioterapia
Alaraajaverenkiertohäiriöt, amputaatiot ja protetisointi
Diabetes ja fysioterapia
Aika ja paikka
1. periodi Myllypuron kampus.
Oppimateriaalit
Muun muassa:
Soveltuvat Käypä hoito -suositukset
Sydänliiton Ammattilaispalvelu
Fysioterapiasuositus: Sepelvaltimopotilaan liikunnallinen kuntoutus
Hengitysliiton nimetyt aineistot
Bäckmand H. (toim.) 2010. Hyvä hengitysterveys. Opas hengityssairauksien hoitoon. THL:n verkkojulkaisu.
Ajantasainen tutkimustieto, jota hyödynnetään hengitysterveyden edistämisen oppimistehtävässä.
Tarvittaessa fysiologian ja anatomian kertaamiseen esimerkiksi:
Sand, O., Sjaastad, O. V., Haug, E., Bjålie, J. G. & Toverud, K. C. Ihminen. Fysiologia ja anatomia. Mikä tahansa painos.
Muu kirjallisuus ilmoitetaan myöhemmin.
Opetusmenetelmät
Lähiopetus
Etäopetus
Ryhmätyöskentely
Itsenäinen työskentely
Tentit (hengitysterveyden edistäminen / sydänterveyden edistäminen fysioterapiassa)
Oppimistehtävät
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Sydänterveyden edistäminen fysioterapiassa: Yhteistyö työelämä- ja yhdistystoimijoiden kanssa.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Hengitysterveyden edistämisen orientoiva yksilötentti 26.8. klo 13-15 Moodlessa. Aineistoja saa käyttää tenttiin vastatessa. Aineistot kerrotaan orientaatiokerralla. Uusintatentti 2.9. klo 13-15 Moodlessa. Uusintatenttiin ilmoittautuminen sähköpostise opintojakson opettajalle viimeistään 29.8.
Sydänterveyden edistämisen yksilötentti 12.-15.9. Moodlessa. Aineistoja saa käyttää tenttiin vastatessa. Aineistot kerrotaan orientaatiokerralla. Yksilöllinen uusintatentti Moodlessa 3.-4.10. klo 8-23.59. Toinen uusintatentti Moodlessa 25.-26.10. klo 8-23.59. Uusintatentteihin ilmoittautuminen sähköpostise opintojakson opettajalle viimeistään 27.9. / 18.10.
Opiskelijalla on oikeus uusia hylätty tenttisuoritus kahdesti ja hyväksytty opintosuoritus kerran. Uusinnat tulee toteuttaa tässä ilmoitetuissa uusintatenteissä. Hyväksytyistä arvosanoista korkein jää voimaan.
Yksilöllisen hengitysterveyden edistämisen oppimistehtävän palautus viimeistään 20.10.2024 Moodleen. Oppimistehtävästä saadun numeroarvion korottaminen ei ole mahdollista. Myöhässä palautetusta tehtävästä ei ole mahdollista saada kiitettävää arvosanaa.
Metropolian tutkintosäännön mukaisesti opiskelijan tulee ilmoittautua uudelleen opintojaksolle ja suorittaa se opettajan kanssa sovittavalla tavalla, jos hän ei uusintatilaisuuksissa saa hyväksyttyä arviointia tai vaaditut osasuoritukset jäävät suorittamatta.
Kansainvälisyys
-
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
-
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Hengitysterveyden edistäminen fysioterapiassa 3 op
Sydänterveyden edistäminen fysioterapiassa 2 op
1 op = 27 h. Työskentelyn kokonaistuntimäärä sisältää opetuksen, ohjauksen, ryhmätyöskentelyn, itsenäisen opiskelun, tentit ja kirjalliset tehtävät.
Sisällön jaksotus
-
Lisätietoja opiskelijoille
Läsnäolo opetuksessa pakollinen 80 %. Poissaolot korvataan opettajan määrittämällä tavalla. Ohjeet käydään läpi ensimmäisellä tapaamiskerralla. Opiskelija vahvistaa paikkansa opintojaksototeutuksella olemalla läsnä ensimmäisellä opetuskerralla tai jos opiskelija ei sairauden vuoksi pysty osallistumaan opetuksen alkuun, hän voi vahvistaa opiskelupaikkansa ilmoittamalla siitä opintojakson vastuuopettajalle etukäteen sähköpostitse.
Mikäli opiskelijalla on yksilöllisten opetusjärjestelyjen päätös, joka vaikuttaa opintojakson suorittamiseen, tulee opiskelijan olla yhteydessä opintojaksototeutuksen vastuuopettajaan heti ilmoittautumisajan päätyttyä.
Opettajan laatimat tehtävät ja MATERIAALIT ovat Tekijänoikeuslain (404/61) mukaisia teoksia, joihin opettajalla on tekijänoikeus. Tehtäviä JA MATERIAALEJA ei saa käyttää muuten kuin omissa opinnoissaan. Niiden julkinen levittäminen on sallittua vain opettajan luvalla.
Metropolian tutkintosäännön mukaisesti vilpillinen menettely kaikissa opiskeluun liittyvissä asioissa, tenteissä ja oppimistehtävissä on kielletty. Kts. tarkemmin Metropolian tutkintosääntö. Opiskelijan odotetaan noudattavan opetus- ja kulttuuriministeriön asettaman tutkimuseettisen neuvottelukunnan (TENK) menettelyohjeita hyvästä tieteellisestä käytännöstä ja sen loukkaamisen käsittelystä muun muassa asianmukaisten lähdeviitteiden osalta.
Moodle-työtila käytössä.
Arviointiasteikko
0-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija käyttää keskeisiä ja asianmukaisia ammattikäsitteitä sekä tekee valintoja oman alan tietoperustaa käyttäen. Opiskelija tunnistaa oman toimintansa edellytyksiä ja seurauksia. Opiskelija toimii sääntöjä ja ohjeita noudattaen ja käyttää työmenetelmiä asianmukaisesti ja turvallisesti. Opiskelija työskentelee ammattieettisten periaatteiden mukaisesti ja toimii vastuullisesti ryhmän jäsenenä.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija erittelee keskeisten ja asianmukaisten ammattikäsitteiden välisiä suhteita sekä perustelee valintojaan oman alan tietoperustaa käyttäen. Opiskelija erittelee oman toimintansa edellytyksiä ja seurauksia. Opiskelija toimii erilaisissa toimintaympäristössä sääntöjä ja ohjeita noudattaen ja käyttäen työmenetelmiä asianmukaisesti ja turvallisesti. Opiskelija työskentelee ammattieettisten periaatteiden mukaisesti ja toimii joustavasti ryhmän jäsenenä.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija erittelee ja arvioi keskeisten ja asianmukaisten ammattikäsitteiden välisiä suhteita sekä tekee valintoja vertaillen vaihtoehtoja oman alan tietoperustaa käyttäen. Opiskelija arvioi oman toimintansa edellytyksiä ja seurauksia. Opiskelija toimii erilaisissa toimintaympäristössä aloitteellisesti ja tavoitteiden suunnassa sekä soveltaa työmenetelmiä asianmukaisesti ja turvallisesti. Opiskelija työskentelee erilaisissa tilanteissa ammattieettisten periaatteiden mukaisesti ja toimii ryhmän toimintaa edistäen.
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Opiskelija käyttää keskeisiä ja asianmukaisia ammattikäsitteitä sekä tekee valintoja oman alan tietoperustaa käyttäen. Opiskelija tunnistaa oman toimintansa edellytyksiä ja seurauksia. Opiskelija toimii sääntöjä ja ohjeita noudattaen ja käyttää työmenetelmiä asianmukaisesti ja turvallisesti. Opiskelija työskentelee ammattieettisten periaatteiden mukaisesti ja toimii vastuullisesti ryhmän jäsenenä.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Tentit ja määrätyt oppimistehtävät arvioidaan asteikolla 0-5. Osa oppimistehtävistä arvioidaan hyväksytty / hylätty.
Opintojakson arvosana muodostuu hengitys- ja sydänterveyden edistämisen osuuksien arvosanojen keskiarvosta. Hengitysterveyden edistäminen fysioterapiassa -osuuden numeroarviossa tentin painoarvo 20 % ja oppimistehtävän 80 %. Sydänterveyden edistäminen fysioterapiassa -osuuden numeroarviosta tentin painoarvo 100 %.
Esitietovaatimukset
Opiskelija tuntee toimintakyvyn arvioinnin ja edistämisen perusteet sekä arvioinnin perusmenetelmät fysioterapiassa. Opiskelija tuntee ihmisen kehon rakenteen ja toiminnan perusteet.
Ilmoittautumisaika
27.11.2023 - 10.12.2023
Ajoitus
08.01.2024 - 17.03.2024
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
1 op
Toteutustapa
80 % Lähiopetus, 20 % Etäopetus
Yksikkö
Kuntoutus ja tutkiminen
Toimipiste
Myllypurontie 1
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
5 - 40
Koulutus
- Fysioterapian tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Inari Heimo
- Tomi Nurminen
Ryhmät
-
SXB23K1Fysioterapian tutkinto-ohjelma, päivä
Tavoitteet
Opiskelija osaa kuvata asiakkaan hengitys- ja verenkiertoelimistön terveyteen vaikuttavia tekijöitä ja osaa edistää hengitys- ja sydänterveyttä. Opiskelija osaa arvioida asiakkaan hengitys- ja verenkiertoelimistön toimintaa sekä suunnitella ja toteuttaa toimintakykyä edistävää fysioterapiaa. Opiskelija osaa tulkita asiakkaan sydänterveyteen liittyviä tutkimustuloksia ja osaa arvioida asiakkaan toimintakykyä. Opiskelija osaa suunnitella ja toteuttaa riskitasoltaan erilaisten sydänasiakkaiden fysioterapiaa kuntoutumisen eri vaiheissa.
Sisältö
Hengitystoiminnan fysioterapeuttinen tutkiminen
Hengitystoimintaa tukevat fysioterapian menetelmät
Sydänfysioterapia
Alaraajaverenkiertohäiriöt, amputaatiot ja protetisointi
Diabetes ja fysioterapia
Aika ja paikka
3. periodi Myllypuron kampus.
Oppimateriaalit
Muun muassa:
Soveltuvat Käypä hoito -suositukset
Sydänliiton Ammattilaispalvelu
Fysioterapiasuositus: Sepelvaltimopotilaan liikunnallinen kuntoutus
Hengitysliiton nimetyt aineistot
Bäckmand H. (toim.) 2010. Hyvä hengitysterveys. Opas hengityssairauksien hoitoon. THL:n verkkojulkaisu.
Ajantasainen tutkimustieto, jota hyödynnetään hengitysterveyden edistämisen oppimistehtävässä
Muu kirjallisuus ilmoitetaan myöhemmin.
Opetusmenetelmät
Lähiopetus
Etäopetus
Ryhmätyöskentely
Itsenäinen työskentely
Tentit (hengitysterveyden edistäminen / sydänterveyden edistäminen fysioterapiassa)
Oppimistehtävät
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Sydänterveyden edistäminen fysioterapiassa: Yhteistyö työelämä- ja yhdistystoimijoiden kanssa.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Hengitysterveyden edistämisen orientoiva yksilötentti 23.1. klo 13-15 Moodlessa. Aineistoja saa käyttää tenttiin vastatessa. Aineistot kerrotaan orientaatiokerralla. Uusintatentti 6.2. klo 13-15 Moodlessa.
Sydänterveyden edistämisen yksilötentti 15.-18.2. Moodlessa. Aineistoja saa käyttää tenttiin vastatessa. Aineistot kerrotaan orientaatiokerralla. Yksilöllinen uusintatentti Moodlessa 21.-22.3. klo 8-23.59.
Yksilöllisen hengitysterveyden edistämisen oppimistehtävän palautus viimeistään 16.3.2024 Moodleen. Oppimistehtävästä saadun numeroarvion korottaminen ei ole mahdollista. Myöhässä palautetusta tehtävästä ei ole mahdollista saada kiitettävää arvosanaa.
Kansainvälisyys
-
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
-
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Hengitysterveyden edistäminen fysioterapiassa 3 op
Sydänterveyden edistäminen fysioterapiassa 2 op
1 op = 27 h. Työskentelyn kokonaistuntimäärä sisältää opetuksen, ohjauksen, ryhmätyöskentelyn, itsenäisen opiskelun, tentit ja kirjalliset tehtävät.
Sisällön jaksotus
-
Lisätietoja opiskelijoille
Läsnäolo opetuksessa pakollinen 80 %. Poissaolot korvataan opettajan määrittämällä tavalla. Ohjeet käydään läpi ensimmäisellä tapaamiskerralla. Opiskelija vahvistaa paikkansa opintojaksototeutuksella olemalla läsnä ensimmäisellä opetuskerralla tai jos opiskelija ei sairauden vuoksi pysty osallistumaan opetuksen alkuun, hän voi vahvistaa opiskelupaikkansa ilmoittamalla siitä opintojakson vastuuopettajalle etukäteen sähköpostitse.
Mikäli opiskelijalla on yksilöllisten opetusjärjestelyjen päätös, joka vaikuttaa opintojakson suorittamiseen, tulee opiskelijan olla yhteydessä opintojaksototeutuksen vastuuopettajaan heti ilmoittautumisajan päätyttyä.
Opettajan laatimat tehtävät ja MATERIAALIT ovat Tekijänoikeuslain (404/61) mukaisia teoksia, joihin opettajalla on tekijänoikeus. Tehtäviä JA MATERIAALEJA ei saa käyttää muuten kuin omissa opinnoissaan. Niiden julkinen levittäminen on sallittua vain opettajan luvalla.
Metropolian tutkintosäännön mukaisesti vilpillinen menettely kaikissa opiskeluun liittyvissä asioissa, tenteissä ja oppimistehtävissä on kielletty. Kts. tarkemmin Metropolian tutkintosääntö. Opiskelijan odotetaan noudattavan opetus- ja kulttuuriministeriön asettaman tutkimuseettisen neuvottelukunnan (TENK) menettelyohjeita hyvästä tieteellisestä käytännöstä ja sen loukkaamisen käsittelystä muun muassa asianmukaisten lähdeviitteiden osalta.
Moodle-työtila käytössä.
Arviointiasteikko
0-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija käyttää keskeisiä ja asianmukaisia ammattikäsitteitä sekä tekee valintoja oman alan tietoperustaa käyttäen. Opiskelija tunnistaa oman toimintansa edellytyksiä ja seurauksia. Opiskelija toimii sääntöjä ja ohjeita noudattaen ja käyttää työmenetelmiä asianmukaisesti ja turvallisesti. Opiskelija työskentelee ammattieettisten periaatteiden mukaisesti ja toimii vastuullisesti ryhmän jäsenenä.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija erittelee keskeisten ja asianmukaisten ammattikäsitteiden välisiä suhteita sekä perustelee valintojaan oman alan tietoperustaa käyttäen. Opiskelija erittelee oman toimintansa edellytyksiä ja seurauksia. Opiskelija toimii erilaisissa toimintaympäristössä sääntöjä ja ohjeita noudattaen ja käyttäen työmenetelmiä asianmukaisesti ja turvallisesti. Opiskelija työskentelee ammattieettisten periaatteiden mukaisesti ja toimii joustavasti ryhmän jäsenenä.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija erittelee ja arvioi keskeisten ja asianmukaisten ammattikäsitteiden välisiä suhteita sekä tekee valintoja vertaillen vaihtoehtoja oman alan tietoperustaa käyttäen. Opiskelija arvioi oman toimintansa edellytyksiä ja seurauksia. Opiskelija toimii erilaisissa toimintaympäristössä aloitteellisesti ja tavoitteiden suunnassa sekä soveltaa työmenetelmiä asianmukaisesti ja turvallisesti. Opiskelija työskentelee erilaisissa tilanteissa ammattieettisten periaatteiden mukaisesti ja toimii ryhmän toimintaa edistäen.
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Opiskelija käyttää keskeisiä ja asianmukaisia ammattikäsitteitä sekä tekee valintoja oman alan tietoperustaa käyttäen. Opiskelija tunnistaa oman toimintansa edellytyksiä ja seurauksia. Opiskelija toimii sääntöjä ja ohjeita noudattaen ja käyttää työmenetelmiä asianmukaisesti ja turvallisesti. Opiskelija työskentelee ammattieettisten periaatteiden mukaisesti ja toimii vastuullisesti ryhmän jäsenenä.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Tentit ja määrätyt oppimistehtävät arvioidaan asteikolla 0-5. Osa oppimistehtävistä arvioidaan hyväksytty / hylätty.
Opintojakson arvosana muodostuu hengitys- ja sydänterveyden edistämisen osuuksien arvosanojen keskiarvosta. Hengitysterveyden edistäminen fysioterapiassa -osuuden numeroarviossa tentin painoarvo 20 % ja oppimistehtävän 80 %. Sydänterveyden edistäminen fysioterapiassa -osuuden numeroarviosta tentin painoarvo 100 %.
Esitietovaatimukset
Opiskelija tuntee toimintakyvyn arvioinnin ja edistämisen perusteet sekä arvioinnin perusmenetelmät fysioterapiassa. Opiskelija tuntee ihmisen kehon rakenteen ja toiminnan perusteet.
Ilmoittautumisaika
27.11.2023 - 10.12.2023
Ajoitus
08.01.2024 - 17.03.2024
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
1 op
Toteutustapa
80 % Lähiopetus, 20 % Etäopetus
Yksikkö
Kuntoutus ja tutkiminen
Toimipiste
Myllypurontie 1
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
5 - 40
Koulutus
- Fysioterapian tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Inari Heimo
- Tomi Nurminen
Ryhmät
-
SXB23K2Fysioterapian tutkinto-ohjelma, monimuoto
Tavoitteet
Opiskelija osaa kuvata asiakkaan hengitys- ja verenkiertoelimistön terveyteen vaikuttavia tekijöitä ja osaa edistää hengitys- ja sydänterveyttä. Opiskelija osaa arvioida asiakkaan hengitys- ja verenkiertoelimistön toimintaa sekä suunnitella ja toteuttaa toimintakykyä edistävää fysioterapiaa. Opiskelija osaa tulkita asiakkaan sydänterveyteen liittyviä tutkimustuloksia ja osaa arvioida asiakkaan toimintakykyä. Opiskelija osaa suunnitella ja toteuttaa riskitasoltaan erilaisten sydänasiakkaiden fysioterapiaa kuntoutumisen eri vaiheissa.
Sisältö
Hengitystoiminnan fysioterapeuttinen tutkiminen
Hengitystoimintaa tukevat fysioterapian menetelmät
Sydänfysioterapia
Alaraajaverenkiertohäiriöt, amputaatiot ja protetisointi
Diabetes ja fysioterapia
Aika ja paikka
3. periodi Myllypuron kampus.
Oppimateriaalit
Muun muassa:
Soveltuvat Käypä hoito -suositukset
Sydänliiton Ammattilaispalvelu
Fysioterapiasuositus: Sepelvaltimopotilaan liikunnallinen kuntoutus
Hengitysliiton nimetyt aineistot
Bäckmand H. (toim.) 2010. Hyvä hengitysterveys. Opas hengityssairauksien hoitoon. THL:n verkkojulkaisu.
Ajantasainen tutkimustieto, jota hyödynnetään hengitysterveyden edistämisen oppimistehtävässä
Muu kirjallisuus ilmoitetaan myöhemmin.
Opetusmenetelmät
Lähiopetus
Etäopetus
Ryhmätyöskentely
Itsenäinen työskentely
Tentit (hengitysterveyden edistäminen ja sydänterveyden edistäminen fysioterapiassa)
Oppimistehtävät
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Sydänterveyden edistäminen fysioterapiassa: Yhteistyö työelämä- ja yhdistystoimijoiden kanssa.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Hengitysterveyden edistämisen orientoiva yksilötentti 23.1. klo 13-15 Moodlessa. Aineistoja saa käyttää tenttiin vastatessa. Aineistot kerrotaan orientaatiokerralla. Uusintatentti 6.2. klo 13-15 Moodlessa.
Sydänterveyden edistämisen yksilötentti 15.-18.2. Moodlessa. Aineistoja saa käyttää tenttiin vastatessa. Aineistot kerrotaan orientaatiokerralla. Yksilöllinen uusintatentti Moodlessa 21.-22.3. klo 8-23.59.
Yksilöllisen hengitysterveyden edistämisen oppimistehtävän palautus viimeistään 16.3.2024 Moodleen. Oppimistehtävästä saadun numeroarvion korottaminen ei ole mahdollista. Myöhässä palautetusta tehtävästä ei ole mahdollista saada kiitettävää arvosanaa.
Kansainvälisyys
-
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
-
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Hengitysterveyden edistäminen fysioterapiassa 3 op
Sydänterveyden edistäminen fysioterapiassa 2 op
1 op = 27 h. Työskentelyn kokonaistuntimäärä sisältää opetuksen, ohjauksen, ryhmätyöskentelyn, itsenäisen opiskelun, tentit ja kirjalliset tehtävät.
Sisällön jaksotus
-
Lisätietoja opiskelijoille
Läsnäolo opetuksessa pakollinen 80 %. Poissaolot korvataan opettajan määrittämällä tavalla. Ohjeet käydään läpi ensimmäisellä tapaamiskerralla. Opiskelija vahvistaa paikkansa opintojaksototeutuksella olemalla läsnä ensimmäisellä opetuskerralla tai jos opiskelija ei sairauden vuoksi pysty osallistumaan opetuksen alkuun, hän voi vahvistaa opiskelupaikkansa ilmoittamalla siitä opintojakson vastuuopettajalle etukäteen sähköpostitse.
Mikäli opiskelijalla on yksilöllisten opetusjärjestelyjen päätös, joka vaikuttaa opintojakson suorittamiseen, tulee opiskelijan olla yhteydessä opintojaksototeutuksen vastuuopettajaan heti ilmoittautumisajan päätyttyä.
Opettajan laatimat tehtävät ja MATERIAALIT ovat Tekijänoikeuslain (404/61) mukaisia teoksia, joihin opettajalla on tekijänoikeus. Tehtäviä JA MATERIAALEJA ei saa käyttää muuten kuin omissa opinnoissaan. Niiden julkinen levittäminen on sallittua vain opettajan luvalla.
Metropolian tutkintosäännön mukaisesti vilpillinen menettely kaikissa opiskeluun liittyvissä asioissa, tenteissä ja oppimistehtävissä on kielletty. Kts. tarkemmin Metropolian tutkintosääntö. Opiskelijan odotetaan noudattavan opetus- ja kulttuuriministeriön asettaman tutkimuseettisen neuvottelukunnan (TENK) menettelyohjeita hyvästä tieteellisestä käytännöstä ja sen loukkaamisen käsittelystä muun muassa asianmukaisten lähdeviitteiden osalta.
Moodle-työtila käytössä.
Arviointiasteikko
0-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija käyttää keskeisiä ja asianmukaisia ammattikäsitteitä sekä tekee valintoja oman alan tietoperustaa käyttäen. Opiskelija tunnistaa oman toimintansa edellytyksiä ja seurauksia. Opiskelija toimii sääntöjä ja ohjeita noudattaen ja käyttää työmenetelmiä asianmukaisesti ja turvallisesti. Opiskelija työskentelee ammattieettisten periaatteiden mukaisesti ja toimii vastuullisesti ryhmän jäsenenä.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija erittelee keskeisten ja asianmukaisten ammattikäsitteiden välisiä suhteita sekä perustelee valintojaan oman alan tietoperustaa käyttäen. Opiskelija erittelee oman toimintansa edellytyksiä ja seurauksia. Opiskelija toimii erilaisissa toimintaympäristössä sääntöjä ja ohjeita noudattaen ja käyttäen työmenetelmiä asianmukaisesti ja turvallisesti. Opiskelija työskentelee ammattieettisten periaatteiden mukaisesti ja toimii joustavasti ryhmän jäsenenä.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija erittelee ja arvioi keskeisten ja asianmukaisten ammattikäsitteiden välisiä suhteita sekä tekee valintoja vertaillen vaihtoehtoja oman alan tietoperustaa käyttäen. Opiskelija arvioi oman toimintansa edellytyksiä ja seurauksia. Opiskelija toimii erilaisissa toimintaympäristössä aloitteellisesti ja tavoitteiden suunnassa sekä soveltaa työmenetelmiä asianmukaisesti ja turvallisesti. Opiskelija työskentelee erilaisissa tilanteissa ammattieettisten periaatteiden mukaisesti ja toimii ryhmän toimintaa edistäen.
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Opiskelija käyttää keskeisiä ja asianmukaisia ammattikäsitteitä sekä tekee valintoja oman alan tietoperustaa käyttäen. Opiskelija tunnistaa oman toimintansa edellytyksiä ja seurauksia. Opiskelija toimii sääntöjä ja ohjeita noudattaen ja käyttää työmenetelmiä asianmukaisesti ja turvallisesti. Opiskelija työskentelee ammattieettisten periaatteiden mukaisesti ja toimii vastuullisesti ryhmän jäsenenä.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Tentit ja määrätyt oppimistehtävät arvioidaan asteikolla 0-5. Osa oppimistehtävistä arvioidaan hyväksytty / hylätty.
Opintojakson arvosana muodostuu hengitys- ja sydänterveyden edistämisen osuuksien arvosanojen keskiarvosta. Hengitysterveyden edistäminen fysioterapiassa -osuuden numeroarviossa tentin painoarvo 20 % ja oppimistehtävän 80 %. Sydänterveyden edistäminen fysioterapiassa -osuuden numeroarviosta tentin painoarvo 100 %.
Esitietovaatimukset
Opiskelija tuntee toimintakyvyn arvioinnin ja edistämisen perusteet sekä arvioinnin perusmenetelmät fysioterapiassa. Opiskelija tuntee ihmisen kehon rakenteen ja toiminnan perusteet.
Ilmoittautumisaika
02.05.2023 - 14.05.2023
Ajoitus
07.08.2023 - 22.10.2023
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
1 op
Toteutustapa
80 % Lähiopetus, 20 % Etäopetus
Yksikkö
Kuntoutus ja tutkiminen
Toimipiste
Myllypurontie 1
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
5 - 40
Koulutus
- Fysioterapian tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Inari Heimo
- Tomi Nurminen
Vastuuopettaja
Ulla Härkönen
Ryhmät
-
SXB22S1Fysioterapian tutkinto-ohjelma päivä
Tavoitteet
Opiskelija osaa kuvata asiakkaan hengitys- ja verenkiertoelimistön terveyteen vaikuttavia tekijöitä ja osaa edistää hengitys- ja sydänterveyttä. Opiskelija osaa arvioida asiakkaan hengitys- ja verenkiertoelimistön toimintaa sekä suunnitella ja toteuttaa toimintakykyä edistävää fysioterapiaa. Opiskelija osaa tulkita asiakkaan sydänterveyteen liittyviä tutkimustuloksia ja osaa arvioida asiakkaan toimintakykyä. Opiskelija osaa suunnitella ja toteuttaa riskitasoltaan erilaisten sydänasiakkaiden fysioterapiaa kuntoutumisen eri vaiheissa.
Sisältö
Hengitystoiminnan fysioterapeuttinen tutkiminen
Hengitystoimintaa tukevat fysioterapian menetelmät
Sydänfysioterapia
Alaraajaverenkiertohäiriöt, amputaatiot ja protetisointi
Diabetes ja fysioterapia
Aika ja paikka
1. periodi Myllypuron kampus.
Oppimateriaalit
Muun muassa:
Soveltuvat Käypä hoito -suositukset
Sydänliiton Ammattilaispalvelu
Fysioterapiasuositus: Sepelvaltimopotilaan liikunnallinen kuntoutus
Ajantasainen tutkimustieto, jota hyödynnetään hengitysterveyden edistämisen oppimistehtävässä
Muu kirjallisuus ilmoitetaan myöhemmin.
Opetusmenetelmät
Lähiopetus
Etäopetus
Ryhmätyöskentely
Itsenäinen työskentely
Tentit (hengitysterveyden edistäminen / sydänterveyden edistäminen fysioterapiassa)
Oppimistehtävät
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Sydänterveyden edistäminen fysioterapiassa: Yhteistyö työelämä- ja yhdistystoimijoiden kanssa.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Kts. lukujärjestys. Sydänterveyden edistämisen uusintatentti 6.11. ja 2. uusinta 30.11. Moodlessa erillisen ohjeen mukaan.
Kansainvälisyys
-
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
-
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Hengitysterveyden edistäminen fysioterapiassa 3 op
Sydänterveyden edistäminen fysioterapiassa 2 op
1 op = 27 h. Työskentelyn kokonaistuntimäärä sisältää opetuksen, ohjauksen, ryhmätyöskentelyn, itsenäisen opiskelun, tentit ja kirjalliset tehtävät.
Sisällön jaksotus
-
Lisätietoja opiskelijoille
Läsnäolo käytännön lähiopetuksessa pakollinen. Poissaolot korvataan opettajan määrittämällä tavalla.
Mikäli opiskelijalla on yksilöllisten opetusjärjestelyjen päätös, joka vaikuttaa opintojakson suorittamiseen, tulee opiskelijan olla yhteydessä opintojaksototeutuksen vastuuopettajaan heti ilmoittautumisajan päätyttyä.
Opettajan laatimat tehtävät ja MATERIAALIT ovat Tekijänoikeuslain (404/61) mukaisia teoksia, joihin opettajalla on tekijänoikeus. Tehtäviä JA MATERIAALEJA ei saa käyttää muuten kuin omissa opinnoissaan. Niiden julkinen levittäminen on sallittua vain opettajan luvalla.
Moodle-työtila käytössä.
Arviointiasteikko
0-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija käyttää keskeisiä ja asianmukaisia ammattikäsitteitä sekä tekee valintoja oman alan tietoperustaa käyttäen. Opiskelija tunnistaa oman toimintansa edellytyksiä ja seurauksia. Opiskelija toimii sääntöjä ja ohjeita noudattaen ja käyttää työmenetelmiä asianmukaisesti ja turvallisesti. Opiskelija työskentelee ammattieettisten periaatteiden mukaisesti ja toimii vastuullisesti ryhmän jäsenenä.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija erittelee keskeisten ja asianmukaisten ammattikäsitteiden välisiä suhteita sekä perustelee valintojaan oman alan tietoperustaa käyttäen. Opiskelija erittelee oman toimintansa edellytyksiä ja seurauksia. Opiskelija toimii erilaisissa toimintaympäristössä sääntöjä ja ohjeita noudattaen ja käyttäen työmenetelmiä asianmukaisesti ja turvallisesti. Opiskelija työskentelee ammattieettisten periaatteiden mukaisesti ja toimii joustavasti ryhmän jäsenenä.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija erittelee ja arvioi keskeisten ja asianmukaisten ammattikäsitteiden välisiä suhteita sekä tekee valintoja vertaillen vaihtoehtoja oman alan tietoperustaa käyttäen. Opiskelija arvioi oman toimintansa edellytyksiä ja seurauksia. Opiskelija toimii erilaisissa toimintaympäristössä aloitteellisesti ja tavoitteiden suunnassa sekä soveltaa työmenetelmiä asianmukaisesti ja turvallisesti. Opiskelija työskentelee erilaisissa tilanteissa ammattieettisten periaatteiden mukaisesti ja toimii ryhmän toimintaa edistäen.
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Opiskelija käyttää keskeisiä ja asianmukaisia ammattikäsitteitä sekä tekee valintoja oman alan tietoperustaa käyttäen. Opiskelija tunnistaa oman toimintansa edellytyksiä ja seurauksia. Opiskelija toimii sääntöjä ja ohjeita noudattaen ja käyttää työmenetelmiä asianmukaisesti ja turvallisesti. Opiskelija työskentelee ammattieettisten periaatteiden mukaisesti ja toimii vastuullisesti ryhmän jäsenenä.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Tentit ja määrätyt oppimistehtävät arvioidaan asteikolla 0-5.
Opintojakson arvosana muodostuu hengitys- ja sydänterveyden edistämisen osuuksien arvosanojen keskiarvosta.
Esitietovaatimukset
Opiskelija tuntee toimintakyvyn arvioinnin ja edistämisen perusteet sekä arvioinnin perusmenetelmät fysioterapiassa. Opiskelija tuntee ihmisen kehon rakenteen ja toiminnan perusteet.
Ilmoittautumisaika
28.11.2022 - 11.12.2022
Ajoitus
13.03.2023 - 26.05.2023
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
2 op
Toteutustapa
60 % Lähiopetus, 40 % Etäopetus
Yksikkö
Kuntoutus ja tutkiminen
Toimipiste
Myllypurontie 1
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 30
Koulutus
- Fysioterapian tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Ulla Härkönen
- Inari Heimo
- Tomi Nurminen
Vastuuopettaja
Ulla Härkönen
Ryhmät
-
SXB22K1Fysioterapian tutkinto-ohjelma, päivä
Tavoitteet
Opiskelija osaa kuvata asiakkaan hengitys- ja verenkiertoelimistön terveyteen vaikuttavia tekijöitä ja osaa edistää hengitys- ja sydänterveyttä. Opiskelija osaa arvioida asiakkaan hengitys- ja verenkiertoelimistön toimintaa sekä suunnitella ja toteuttaa toimintakykyä edistävää fysioterapiaa. Opiskelija osaa tulkita asiakkaan sydänterveyteen liittyviä tutkimustuloksia ja osaa arvioida asiakkaan toimintakykyä. Opiskelija osaa suunnitella ja toteuttaa riskitasoltaan erilaisten sydänasiakkaiden fysioterapiaa kuntoutumisen eri vaiheissa.
Sisältö
Hengitystoiminnan fysioterapeuttinen tutkiminen
Hengitystoimintaa tukevat fysioterapian menetelmät
Sydänfysioterapia
Alaraajaverenkiertohäiriöt, amputaatiot ja protetisointi
Diabetes ja fysioterapia
Aika ja paikka
4. periodi Myllypuron kampus.
Oppimateriaalit
Ilmoitetaan myöhemmin.
Opetusmenetelmät
Lähiopetus
Etäopetus
Ryhmätyöskentely
Itsenäinen työskentely
Tentit (hengitysterveyden edistäminen / sydänterveyden edistäminen fysioterapiassa)
Oppimistehtävät
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
-
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Kts. lukujärjestys.
Kansainvälisyys
-
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
-
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Hengitysterveyden edistäminen fysioterapiassa 3 op
Sydänterveyden edistäminen fysioterapiassa 2 op
1 op = 27 h. Työskentelyn kokonaistuntimäärä sisältää opetuksen, ohjauksen, ryhmätyöskentelyn, ryhmätyöskentelyn, itsenäisen opiskelun, tentit ja kirjalliset tehtävät.
Sisällön jaksotus
-
Lisätietoja opiskelijoille
Läsnäolo käytännön lähiopetuksessa pakollinen. Poissaolot korvataan opettajan määrittämällä tavalla.
Mikäli opiskelijalla on yksilöllisten opetusjärjestelyjen päätös, joka vaikuttaa opintojakson suorittamiseen, tulee opiskelijan olla yhteydessä opintojaksototeutuksen vastuuopettajaan heti ilmoittautumisajan päätyttyä.
Opettajan laatimat tehtävät ja MATERIAALIT ovat Tekijänoikeuslain (404/61) mukaisia teoksia, joihin opettajalla on tekijänoikeus. Tehtäviä JA MATERIAALEJA ei saa käyttää muuten kuin omissa opinnoissaan. Niiden julkinen levittäminen on sallittua vain opettajan luvalla.
Moodle-työtila käytössä.
Arviointiasteikko
0-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija käyttää keskeisiä ja asianmukaisia ammattikäsitteitä sekä tekee valintoja oman alan tietoperustaa käyttäen. Opiskelija tunnistaa oman toimintansa edellytyksiä ja seurauksia. Opiskelija toimii sääntöjä ja ohjeita noudattaen ja käyttää työmenetelmiä asianmukaisesti ja turvallisesti. Opiskelija työskentelee ammattieettisten periaatteiden mukaisesti ja toimii vastuullisesti ryhmän jäsenenä.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija erittelee keskeisten ja asianmukaisten ammattikäsitteiden välisiä suhteita sekä perustelee valintojaan oman alan tietoperustaa käyttäen. Opiskelija erittelee oman toimintansa edellytyksiä ja seurauksia. Opiskelija toimii erilaisissa toimintaympäristössä sääntöjä ja ohjeita noudattaen ja käyttäen työmenetelmiä asianmukaisesti ja turvallisesti. Opiskelija työskentelee ammattieettisten periaatteiden mukaisesti ja toimii joustavasti ryhmän jäsenenä.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija erittelee ja arvioi keskeisten ja asianmukaisten ammattikäsitteiden välisiä suhteita sekä tekee valintoja vertaillen vaihtoehtoja oman alan tietoperustaa käyttäen. Opiskelija arvioi oman toimintansa edellytyksiä ja seurauksia. Opiskelija toimii erilaisissa toimintaympäristössä aloitteellisesti ja tavoitteiden suunnassa sekä soveltaa työmenetelmiä asianmukaisesti ja turvallisesti. Opiskelija työskentelee erilaisissa tilanteissa ammattieettisten periaatteiden mukaisesti ja toimii ryhmän toimintaa edistäen.
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Opiskelija käyttää keskeisiä ja asianmukaisia ammattikäsitteitä sekä tekee valintoja oman alan tietoperustaa käyttäen. Opiskelija tunnistaa oman toimintansa edellytyksiä ja seurauksia. Opiskelija toimii sääntöjä ja ohjeita noudattaen ja käyttää työmenetelmiä asianmukaisesti ja turvallisesti. Opiskelija työskentelee ammattieettisten periaatteiden mukaisesti ja toimii vastuullisesti ryhmän jäsenenä.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Tentit ja määrätyt oppimistehtävät arvioidaan asteikolla 0-5.
Opintojakson arvosana muodostuu hengitys- ja sydänterveyden edistämisen osuuksien arvosanojen keskiarvosta.
Esitietovaatimukset
Opiskelija tuntee toimintakyvyn arvioinnin ja edistämisen perusteet sekä arvioinnin perusmenetelmät fysioterapiassa. Opiskelija tuntee ihmisen kehon rakenteen ja toiminnan perusteet.
Ilmoittautumisaika
28.11.2022 - 11.12.2022
Ajoitus
13.03.2023 - 26.05.2023
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Kuntoutus ja tutkiminen
Toimipiste
Myllypurontie 1
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 30
Koulutus
- Fysioterapian tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Ulla Härkönen
- Inari Heimo
Vastuuopettaja
Ulla Härkönen
Ryhmät
-
SXB22K2Fysioterapian tutkinto-ohjelma, monimuoto
Tavoitteet
Opiskelija osaa kuvata asiakkaan hengitys- ja verenkiertoelimistön terveyteen vaikuttavia tekijöitä ja osaa edistää hengitys- ja sydänterveyttä. Opiskelija osaa arvioida asiakkaan hengitys- ja verenkiertoelimistön toimintaa sekä suunnitella ja toteuttaa toimintakykyä edistävää fysioterapiaa. Opiskelija osaa tulkita asiakkaan sydänterveyteen liittyviä tutkimustuloksia ja osaa arvioida asiakkaan toimintakykyä. Opiskelija osaa suunnitella ja toteuttaa riskitasoltaan erilaisten sydänasiakkaiden fysioterapiaa kuntoutumisen eri vaiheissa.
Sisältö
Hengitystoiminnan fysioterapeuttinen tutkiminen
Hengitystoimintaa tukevat fysioterapian menetelmät
Sydänfysioterapia
Alaraajaverenkiertohäiriöt, amputaatiot ja protetisointi
Diabetes ja fysioterapia
Aika ja paikka
4. periodi Myllypuron kampus.
Oppimateriaalit
Ilmoitetaan myöhemmin.
Opetusmenetelmät
Lähiopetus
Etäopetus
Ryhmätyöskentely
Itsenäinen työskentely
Tentit (hengitysterveyden edistäminen / sydänterveyden edistäminen fysioterapiassa)
Oppimistehtävät
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
-
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Kts. lukujärjestys.
Kansainvälisyys
-
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
-
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Hengitysterveyden edistäminen fysioterapiassa 3 op
Sydänterveyden edistäminen fysioterapiassa 2 op
1 op = 27 h. Työskentelyn kokonaistuntimäärä sisältää opetuksen, ohjauksen, ryhmätyöskentelyn, ryhmätyöskentelyn, itsenäisen opiskelun, tentit ja kirjalliset tehtävät.
Sisällön jaksotus
-
Lisätietoja opiskelijoille
Läsnäolo käytännön lähiopetuksessa pakollinen. Poissaolot korvataan opettajan määrittämällä tavalla.
Mikäli opiskelijalla on yksilöllisten opetusjärjestelyjen päätös, joka vaikuttaa opintojakson suorittamiseen, tulee opiskelijan olla yhteydessä opintojaksototeutuksen vastuuopettajaan heti ilmoittautumisajan päätyttyä.
Opettajan laatimat tehtävät ja MATERIAALIT ovat Tekijänoikeuslain (404/61) mukaisia teoksia, joihin opettajalla on tekijänoikeus. Tehtäviä JA MATERIAALEJA ei saa käyttää muuten kuin omissa opinnoissaan. Niiden julkinen levittäminen on sallittua vain opettajan luvalla.
Moodle-työtila käytössä.
Arviointiasteikko
0-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija käyttää keskeisiä ja asianmukaisia ammattikäsitteitä sekä tekee valintoja oman alan tietoperustaa käyttäen. Opiskelija tunnistaa oman toimintansa edellytyksiä ja seurauksia. Opiskelija toimii sääntöjä ja ohjeita noudattaen ja käyttää työmenetelmiä asianmukaisesti ja turvallisesti. Opiskelija työskentelee ammattieettisten periaatteiden mukaisesti ja toimii vastuullisesti ryhmän jäsenenä.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija erittelee keskeisten ja asianmukaisten ammattikäsitteiden välisiä suhteita sekä perustelee valintojaan oman alan tietoperustaa käyttäen. Opiskelija erittelee oman toimintansa edellytyksiä ja seurauksia. Opiskelija toimii erilaisissa toimintaympäristössä sääntöjä ja ohjeita noudattaen ja käyttäen työmenetelmiä asianmukaisesti ja turvallisesti. Opiskelija työskentelee ammattieettisten periaatteiden mukaisesti ja toimii joustavasti ryhmän jäsenenä.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija erittelee ja arvioi keskeisten ja asianmukaisten ammattikäsitteiden välisiä suhteita sekä tekee valintoja vertaillen vaihtoehtoja oman alan tietoperustaa käyttäen. Opiskelija arvioi oman toimintansa edellytyksiä ja seurauksia. Opiskelija toimii erilaisissa toimintaympäristössä aloitteellisesti ja tavoitteiden suunnassa sekä soveltaa työmenetelmiä asianmukaisesti ja turvallisesti. Opiskelija työskentelee erilaisissa tilanteissa ammattieettisten periaatteiden mukaisesti ja toimii ryhmän toimintaa edistäen.
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Opiskelija käyttää keskeisiä ja asianmukaisia ammattikäsitteitä sekä tekee valintoja oman alan tietoperustaa käyttäen. Opiskelija tunnistaa oman toimintansa edellytyksiä ja seurauksia. Opiskelija toimii sääntöjä ja ohjeita noudattaen ja käyttää työmenetelmiä asianmukaisesti ja turvallisesti. Opiskelija työskentelee ammattieettisten periaatteiden mukaisesti ja toimii vastuullisesti ryhmän jäsenenä.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Tentit ja määrätyt oppimistehtävät arvioidaan asteikolla 0-5.
Opintojakson arvosana muodostuu hengitys- ja sydänterveyden edistämisen osuuksien arvosanojen keskiarvosta.
Esitietovaatimukset
Opiskelija tuntee toimintakyvyn arvioinnin ja edistämisen perusteet sekä arvioinnin perusmenetelmät fysioterapiassa. Opiskelija tuntee ihmisen kehon rakenteen ja toiminnan perusteet.
Ilmoittautumisaika
02.05.2022 - 15.05.2022
Ajoitus
25.10.2022 - 21.12.2022
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
2 op
Toteutustapa
60 % Lähiopetus, 40 % Etäopetus
Yksikkö
Kuntoutus ja tutkiminen
Toimipiste
Myllypurontie 1
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Fysioterapian tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Ulla Härkönen
- Inari Heimo
- Tomi Nurminen
Vastuuopettaja
Ulla Härkönen
Ryhmät
-
SXB21S1Fysioterapian tutkinto-ohjelma päivä
Tavoitteet
Opiskelija osaa kuvata asiakkaan hengitys- ja verenkiertoelimistön terveyteen vaikuttavia tekijöitä ja osaa edistää hengitys- ja sydänterveyttä. Opiskelija osaa arvioida asiakkaan hengitys- ja verenkiertoelimistön toimintaa sekä suunnitella ja toteuttaa toimintakykyä edistävää fysioterapiaa. Opiskelija osaa tulkita asiakkaan sydänterveyteen liittyviä tutkimustuloksia ja osaa arvioida asiakkaan toimintakykyä. Opiskelija osaa suunnitella ja toteuttaa riskitasoltaan erilaisten sydänasiakkaiden fysioterapiaa kuntoutumisen eri vaiheissa.
Sisältö
Hengitystoiminnan fysioterapeuttinen tutkiminen
Hengitystoimintaa tukevat fysioterapian menetelmät
Sydänfysioterapia
Alaraajaverenkiertohäiriöt, amputaatiot ja protetisointi
Diabetes ja fysioterapia
Arviointiasteikko
0-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija käyttää keskeisiä ja asianmukaisia ammattikäsitteitä sekä tekee valintoja oman alan tietoperustaa käyttäen. Opiskelija tunnistaa oman toimintansa edellytyksiä ja seurauksia. Opiskelija toimii sääntöjä ja ohjeita noudattaen ja käyttää työmenetelmiä asianmukaisesti ja turvallisesti. Opiskelija työskentelee ammattieettisten periaatteiden mukaisesti ja toimii vastuullisesti ryhmän jäsenenä.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija erittelee keskeisten ja asianmukaisten ammattikäsitteiden välisiä suhteita sekä perustelee valintojaan oman alan tietoperustaa käyttäen. Opiskelija erittelee oman toimintansa edellytyksiä ja seurauksia. Opiskelija toimii erilaisissa toimintaympäristössä sääntöjä ja ohjeita noudattaen ja käyttäen työmenetelmiä asianmukaisesti ja turvallisesti. Opiskelija työskentelee ammattieettisten periaatteiden mukaisesti ja toimii joustavasti ryhmän jäsenenä.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija erittelee ja arvioi keskeisten ja asianmukaisten ammattikäsitteiden välisiä suhteita sekä tekee valintoja vertaillen vaihtoehtoja oman alan tietoperustaa käyttäen. Opiskelija arvioi oman toimintansa edellytyksiä ja seurauksia. Opiskelija toimii erilaisissa toimintaympäristössä aloitteellisesti ja tavoitteiden suunnassa sekä soveltaa työmenetelmiä asianmukaisesti ja turvallisesti. Opiskelija työskentelee erilaisissa tilanteissa ammattieettisten periaatteiden mukaisesti ja toimii ryhmän toimintaa edistäen.
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Opiskelija käyttää keskeisiä ja asianmukaisia ammattikäsitteitä sekä tekee valintoja oman alan tietoperustaa käyttäen. Opiskelija tunnistaa oman toimintansa edellytyksiä ja seurauksia. Opiskelija toimii sääntöjä ja ohjeita noudattaen ja käyttää työmenetelmiä asianmukaisesti ja turvallisesti. Opiskelija työskentelee ammattieettisten periaatteiden mukaisesti ja toimii vastuullisesti ryhmän jäsenenä.
Esitietovaatimukset
Opiskelija tuntee toimintakyvyn arvioinnin ja edistämisen perusteet sekä arvioinnin perusmenetelmät fysioterapiassa. Opiskelija tuntee ihmisen kehon rakenteen ja toiminnan perusteet.
Ilmoittautumisaika
29.11.2021 - 12.12.2021
Ajoitus
14.03.2022 - 27.05.2022
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
2 op
Toteutustapa
60 % Lähiopetus, 40 % Etäopetus
Yksikkö
Kuntoutus ja tutkiminen
Toimipiste
Myllypurontie 1
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Fysioterapian tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Ulla Härkönen
- Inari Heimo
- Tomi Nurminen
Vastuuopettaja
Ulla Härkönen
Ryhmät
-
SXB21K1Fysioterapian tutkinto-ohjelma päivä
Tavoitteet
Opiskelija osaa kuvata asiakkaan hengitys- ja verenkiertoelimistön terveyteen vaikuttavia tekijöitä ja osaa edistää hengitys- ja sydänterveyttä. Opiskelija osaa arvioida asiakkaan hengitys- ja verenkiertoelimistön toimintaa sekä suunnitella ja toteuttaa toimintakykyä edistävää fysioterapiaa. Opiskelija osaa tulkita asiakkaan sydänterveyteen liittyviä tutkimustuloksia ja osaa arvioida asiakkaan toimintakykyä. Opiskelija osaa suunnitella ja toteuttaa riskitasoltaan erilaisten sydänasiakkaiden fysioterapiaa kuntoutumisen eri vaiheissa.
Sisältö
Hengitystoiminnan fysioterapeuttinen tutkiminen
Hengitystoimintaa tukevat fysioterapian menetelmät
Sydänfysioterapia
Alaraajaverenkiertohäiriöt, amputaatiot ja protetisointi
Diabetes ja fysioterapia
Arviointiasteikko
0-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija käyttää keskeisiä ja asianmukaisia ammattikäsitteitä sekä tekee valintoja oman alan tietoperustaa käyttäen. Opiskelija tunnistaa oman toimintansa edellytyksiä ja seurauksia. Opiskelija toimii sääntöjä ja ohjeita noudattaen ja käyttää työmenetelmiä asianmukaisesti ja turvallisesti. Opiskelija työskentelee ammattieettisten periaatteiden mukaisesti ja toimii vastuullisesti ryhmän jäsenenä.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija erittelee keskeisten ja asianmukaisten ammattikäsitteiden välisiä suhteita sekä perustelee valintojaan oman alan tietoperustaa käyttäen. Opiskelija erittelee oman toimintansa edellytyksiä ja seurauksia. Opiskelija toimii erilaisissa toimintaympäristössä sääntöjä ja ohjeita noudattaen ja käyttäen työmenetelmiä asianmukaisesti ja turvallisesti. Opiskelija työskentelee ammattieettisten periaatteiden mukaisesti ja toimii joustavasti ryhmän jäsenenä.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija erittelee ja arvioi keskeisten ja asianmukaisten ammattikäsitteiden välisiä suhteita sekä tekee valintoja vertaillen vaihtoehtoja oman alan tietoperustaa käyttäen. Opiskelija arvioi oman toimintansa edellytyksiä ja seurauksia. Opiskelija toimii erilaisissa toimintaympäristössä aloitteellisesti ja tavoitteiden suunnassa sekä soveltaa työmenetelmiä asianmukaisesti ja turvallisesti. Opiskelija työskentelee erilaisissa tilanteissa ammattieettisten periaatteiden mukaisesti ja toimii ryhmän toimintaa edistäen.
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Opiskelija käyttää keskeisiä ja asianmukaisia ammattikäsitteitä sekä tekee valintoja oman alan tietoperustaa käyttäen. Opiskelija tunnistaa oman toimintansa edellytyksiä ja seurauksia. Opiskelija toimii sääntöjä ja ohjeita noudattaen ja käyttää työmenetelmiä asianmukaisesti ja turvallisesti. Opiskelija työskentelee ammattieettisten periaatteiden mukaisesti ja toimii vastuullisesti ryhmän jäsenenä.
Esitietovaatimukset
Opiskelija tuntee toimintakyvyn arvioinnin ja edistämisen perusteet sekä arvioinnin perusmenetelmät fysioterapiassa. Opiskelija tuntee ihmisen kehon rakenteen ja toiminnan perusteet.
Ilmoittautumisaika
29.11.2021 - 12.12.2021
Ajoitus
14.03.2022 - 27.05.2022
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
2 op
Toteutustapa
60 % Lähiopetus, 40 % Etäopetus
Yksikkö
Kuntoutus ja tutkiminen
Toimipiste
Myllypurontie 1
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Fysioterapian tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Ulla Härkönen
- Inari Heimo
- Tomi Nurminen
Vastuuopettaja
Ulla Härkönen
Ryhmät
-
SXB21K2Fysioterapian tutkinto-ohjelma, monimuoto
Tavoitteet
Opiskelija osaa kuvata asiakkaan hengitys- ja verenkiertoelimistön terveyteen vaikuttavia tekijöitä ja osaa edistää hengitys- ja sydänterveyttä. Opiskelija osaa arvioida asiakkaan hengitys- ja verenkiertoelimistön toimintaa sekä suunnitella ja toteuttaa toimintakykyä edistävää fysioterapiaa. Opiskelija osaa tulkita asiakkaan sydänterveyteen liittyviä tutkimustuloksia ja osaa arvioida asiakkaan toimintakykyä. Opiskelija osaa suunnitella ja toteuttaa riskitasoltaan erilaisten sydänasiakkaiden fysioterapiaa kuntoutumisen eri vaiheissa.
Sisältö
Hengitystoiminnan fysioterapeuttinen tutkiminen
Hengitystoimintaa tukevat fysioterapian menetelmät
Sydänfysioterapia
Alaraajaverenkiertohäiriöt, amputaatiot ja protetisointi
Diabetes ja fysioterapia
Arviointiasteikko
0-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija käyttää keskeisiä ja asianmukaisia ammattikäsitteitä sekä tekee valintoja oman alan tietoperustaa käyttäen. Opiskelija tunnistaa oman toimintansa edellytyksiä ja seurauksia. Opiskelija toimii sääntöjä ja ohjeita noudattaen ja käyttää työmenetelmiä asianmukaisesti ja turvallisesti. Opiskelija työskentelee ammattieettisten periaatteiden mukaisesti ja toimii vastuullisesti ryhmän jäsenenä.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija erittelee keskeisten ja asianmukaisten ammattikäsitteiden välisiä suhteita sekä perustelee valintojaan oman alan tietoperustaa käyttäen. Opiskelija erittelee oman toimintansa edellytyksiä ja seurauksia. Opiskelija toimii erilaisissa toimintaympäristössä sääntöjä ja ohjeita noudattaen ja käyttäen työmenetelmiä asianmukaisesti ja turvallisesti. Opiskelija työskentelee ammattieettisten periaatteiden mukaisesti ja toimii joustavasti ryhmän jäsenenä.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija erittelee ja arvioi keskeisten ja asianmukaisten ammattikäsitteiden välisiä suhteita sekä tekee valintoja vertaillen vaihtoehtoja oman alan tietoperustaa käyttäen. Opiskelija arvioi oman toimintansa edellytyksiä ja seurauksia. Opiskelija toimii erilaisissa toimintaympäristössä aloitteellisesti ja tavoitteiden suunnassa sekä soveltaa työmenetelmiä asianmukaisesti ja turvallisesti. Opiskelija työskentelee erilaisissa tilanteissa ammattieettisten periaatteiden mukaisesti ja toimii ryhmän toimintaa edistäen.
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Opiskelija käyttää keskeisiä ja asianmukaisia ammattikäsitteitä sekä tekee valintoja oman alan tietoperustaa käyttäen. Opiskelija tunnistaa oman toimintansa edellytyksiä ja seurauksia. Opiskelija toimii sääntöjä ja ohjeita noudattaen ja käyttää työmenetelmiä asianmukaisesti ja turvallisesti. Opiskelija työskentelee ammattieettisten periaatteiden mukaisesti ja toimii vastuullisesti ryhmän jäsenenä.
Esitietovaatimukset
Opiskelija tuntee toimintakyvyn arvioinnin ja edistämisen perusteet sekä arvioinnin perusmenetelmät fysioterapiassa. Opiskelija tuntee ihmisen kehon rakenteen ja toiminnan perusteet.