Siirry suoraan sisältöön

Mediapalvelut ja käyttäjäkokemusLaajuus (15 op)

Tunnus: TX00CS26

Laajuus

15 op

Opetuskieli

  • suomi

Vastuuhenkilö

  • Toni Spännäri

Osaamistavoitteet

Tuntee median eri muodot ja niihin liittyvät teknologiat
Ymmärtää kokeilevan kehittämisen merkityksen ideoiden keksimiseen, hiomiseen, validointiin ja toteutukseen. Osaa käyttää ja soveltaa kokeilevan kehittämisen menetelmiä
Tietää käyttäjäkeskeisen ja käyttäjäkokemukseen perustuvan suunnittelun merkityksen tuotekehitysprosessissa
Hallitsee suunnitteluprosessin vaiheet käyttäjäkeskeisessä suunnittelussa, toteutuksessa, testauksessa ja analysoinnissa ja pystyy argumentoimaan käyttäjien huomioimisen ja mukaan ottamisen tarpeen vaatiessa
Osaa ottaa käyttöön prosessin vaiheisiin soveltuvat työkalut

Pystyy toimimaan kansainvälisenä viestijänä erilaisissa työelämän tilanteissa
Pystyy viestimään ja esittämään kantansa englanninkielisissä kokouksissa ja neuvotteluissa ottaen huomioon niiden kielenkäyttötavat
Pystyy saamaan selvää pääaineensa englanninkielisistä teksteistä ja käyttämään alan erikoisanastoa
Pystyy saamaan selvää puhutusta kielestä pääaineeseensä liittyvillä aihealueilla ja tekemään puheesta muistiinpanoja

Sisältö

Opintojaksolla suunnitellaan ja kehitetään mediatuote tai palvelu käyttäen käyttäjäkeskeisiä menetelmiä kuten kokeilevaa kehittämistä. Opiskelija kehittää teoreettisia ja käytännön taitojaan suunnittelemalla tuotteita tai palveluita aina niiden ideoinnista ja suunnittelusta käyttäjäkokemukseen.

Opintojaksolla toteutetaan käyttäjäkeskeinen suunnitteluprosessi. Opiskelijat valitsevat sopivat menetelmät käyttöliittymien ja vuorovaikutuslogiikan suunnitteluun, toteutukseen ja testaukseen, tietäen menetelmien teoreettiset taustat. Opiskelijat argumentoivat tekemänsä valinnat.

Englanninkielinen yritysviestintä
Englanninkielinen viestintä ja terminologia kokouksissa ja neuvotteluissa sekä kokousasiakirjat
Pääaineen englanninkielisten tekstien lukutekniikkaa ja sanastoa, muistiinpanojen laatimistekniikkaa sekä alakohtaisen englannin käyttöä omissa teksteissä ja esityksissä
Englanninkielisen suullisen esitystekniikan ja viestinnän hiominen: esittäminen, vuorovaikutus, vertaispalautteen antaminen.

Esitietovaatimukset

Web-sovelluskehityksen perusteet tai vastaavat tiedot (ota yhteyttä HOPS-ohjaajaan)

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija on saavuttanut opintojakson minimitavoitteet, kun opiskelija tunnistaa, osaa määritellä ja käyttää opintojakson aihepiirin käsitteitä ja malleja sekä tunnistaa kohderyhmälle oleelliset vaatimukset ja käyttäjäkeskeisen suunnittelu menetelmät.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija on saavuttanut opintojakson tavoitteet hyvin, vaikka tiedoissa ja taidoissa on joillakin alueilla vielä kehitettävää. Opiskelija osaa hyvin käyttäjäkeskeisen suunnittelun käsitteet, prosessit ja menetelmät.
Opiskelijalla on valmiuksia soveltaa oppimaansa työelämän tilanteissa.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija on saavuttanut opintojakson tavoitteet kiitettävästi. Opiskelija osaa kiitettävästi käyttäjäkeskeisen suunnittelun käsitteet, prosessit, menetelmät ja teoriataustat. Opiskelijalla on valmiudet soveltaa oppimaansa työelämän tilanteissa.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Opiskelija on saavuttanut opintojakson tavoitteet välttävästi. Opiskelija tunnistaa, osaa määritellä ja käyttää opintojakson aihepiirin käsitteitä ja malleja.

Oppimateriaalit

Nielsen, Jakob ; Budiu, Raluca. Mobile Usability. New Riders 2013. ISBN: 0-13-312215-8 and 0-321-88448-5.
Lotta Hassi, Sami Paju, ja Reetta Maila (2015). Kehitä kokeillen . Alma Talent. ISBN: 978-952-14-2642-1

Ilmoittautumisaika

28.11.2022 - 05.03.2023

Ajoitus

13.03.2023 - 07.05.2023

Opintopistemäärä

15 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

ICT ja tuotantotalous

Toimipiste

Karaportti 2

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 40

Koulutus
  • Tieto- ja viestintätekniikan tutkinto-ohjelma
Opettaja
  • Anne Pajala
  • Ilkka Kylmäniemi
  • Liisa Seppänen
Ryhmät
  • TVT21-M
    Mediatekniikka

Tavoitteet

Tuntee median eri muodot ja niihin liittyvät teknologiat
Ymmärtää kokeilevan kehittämisen merkityksen ideoiden keksimiseen, hiomiseen, validointiin ja toteutukseen. Osaa käyttää ja soveltaa kokeilevan kehittämisen menetelmiä
Tietää käyttäjäkeskeisen ja käyttäjäkokemukseen perustuvan suunnittelun merkityksen tuotekehitysprosessissa
Hallitsee suunnitteluprosessin vaiheet käyttäjäkeskeisessä suunnittelussa, toteutuksessa, testauksessa ja analysoinnissa ja pystyy argumentoimaan käyttäjien huomioimisen ja mukaan ottamisen tarpeen vaatiessa
Osaa ottaa käyttöön prosessin vaiheisiin soveltuvat työkalut

Pystyy toimimaan kansainvälisenä viestijänä erilaisissa työelämän tilanteissa
Pystyy viestimään ja esittämään kantansa englanninkielisissä kokouksissa ja neuvotteluissa ottaen huomioon niiden kielenkäyttötavat
Pystyy saamaan selvää pääaineensa englanninkielisistä teksteistä ja käyttämään alan erikoisanastoa
Pystyy saamaan selvää puhutusta kielestä pääaineeseensä liittyvillä aihealueilla ja tekemään puheesta muistiinpanoja

Sisältö

Opintojaksolla suunnitellaan ja kehitetään mediatuote tai palvelu käyttäen käyttäjäkeskeisiä menetelmiä kuten kokeilevaa kehittämistä. Opiskelija kehittää teoreettisia ja käytännön taitojaan suunnittelemalla tuotteita tai palveluita aina niiden ideoinnista ja suunnittelusta käyttäjäkokemukseen.

Opintojaksolla toteutetaan käyttäjäkeskeinen suunnitteluprosessi. Opiskelijat valitsevat sopivat menetelmät käyttöliittymien ja vuorovaikutuslogiikan suunnitteluun, toteutukseen ja testaukseen, tietäen menetelmien teoreettiset taustat. Opiskelijat argumentoivat tekemänsä valinnat.

Englanninkielinen yritysviestintä
Englanninkielinen viestintä ja terminologia kokouksissa ja neuvotteluissa sekä kokousasiakirjat
Pääaineen englanninkielisten tekstien lukutekniikkaa ja sanastoa, muistiinpanojen laatimistekniikkaa sekä alakohtaisen englannin käyttöä omissa teksteissä ja esityksissä
Englanninkielisen suullisen esitystekniikan ja viestinnän hiominen: esittäminen, vuorovaikutus, vertaispalautteen antaminen.

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija on saavuttanut opintojakson minimitavoitteet, kun opiskelija tunnistaa, osaa määritellä ja käyttää opintojakson aihepiirin käsitteitä ja malleja sekä tunnistaa kohderyhmälle oleelliset vaatimukset ja käyttäjäkeskeisen suunnittelu menetelmät.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija on saavuttanut opintojakson tavoitteet hyvin, vaikka tiedoissa ja taidoissa on joillakin alueilla vielä kehitettävää. Opiskelija osaa hyvin käyttäjäkeskeisen suunnittelun käsitteet, prosessit ja menetelmät.
Opiskelijalla on valmiuksia soveltaa oppimaansa työelämän tilanteissa.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija on saavuttanut opintojakson tavoitteet kiitettävästi. Opiskelija osaa kiitettävästi käyttäjäkeskeisen suunnittelun käsitteet, prosessit, menetelmät ja teoriataustat. Opiskelijalla on valmiudet soveltaa oppimaansa työelämän tilanteissa.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Opiskelija on saavuttanut opintojakson tavoitteet välttävästi. Opiskelija tunnistaa, osaa määritellä ja käyttää opintojakson aihepiirin käsitteitä ja malleja.

Esitietovaatimukset

Web-sovelluskehityksen perusteet tai vastaavat tiedot (ota yhteyttä HOPS-ohjaajaan)

Ilmoittautumisaika

29.11.2021 - 06.03.2022

Ajoitus

14.03.2022 - 08.05.2022

Opintopistemäärä

15 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

ICT ja tuotantotalous

Toimipiste

Karaportti 2

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 30

Koulutus
  • Tieto- ja viestintätekniikan tutkinto-ohjelma
Opettaja
  • Ilkka Kylmäniemi
  • Anne Pajala
  • Liisa Seppänen
Ryhmät
  • TVT20-M
    Mediatekniikka

Tavoitteet

Tuntee median eri muodot ja niihin liittyvät teknologiat
Ymmärtää kokeilevan kehittämisen merkityksen ideoiden keksimiseen, hiomiseen, validointiin ja toteutukseen. Osaa käyttää ja soveltaa kokeilevan kehittämisen menetelmiä
Tietää käyttäjäkeskeisen ja käyttäjäkokemukseen perustuvan suunnittelun merkityksen tuotekehitysprosessissa
Hallitsee suunnitteluprosessin vaiheet käyttäjäkeskeisessä suunnittelussa, toteutuksessa, testauksessa ja analysoinnissa ja pystyy argumentoimaan käyttäjien huomioimisen ja mukaan ottamisen tarpeen vaatiessa
Osaa ottaa käyttöön prosessin vaiheisiin soveltuvat työkalut

Pystyy toimimaan kansainvälisenä viestijänä erilaisissa työelämän tilanteissa
Pystyy viestimään ja esittämään kantansa englanninkielisissä kokouksissa ja neuvotteluissa ottaen huomioon niiden kielenkäyttötavat
Pystyy saamaan selvää pääaineensa englanninkielisistä teksteistä ja käyttämään alan erikoisanastoa
Pystyy saamaan selvää puhutusta kielestä pääaineeseensä liittyvillä aihealueilla ja tekemään puheesta muistiinpanoja

Sisältö

Opintojaksolla suunnitellaan ja kehitetään mediatuote tai palvelu käyttäen käyttäjäkeskeisiä menetelmiä kuten kokeilevaa kehittämistä. Opiskelija kehittää teoreettisia ja käytännön taitojaan suunnittelemalla tuotteita tai palveluita aina niiden ideoinnista ja suunnittelusta käyttäjäkokemukseen.

Opintojaksolla toteutetaan käyttäjäkeskeinen suunnitteluprosessi. Opiskelijat valitsevat sopivat menetelmät käyttöliittymien ja vuorovaikutuslogiikan suunnitteluun, toteutukseen ja testaukseen, tietäen menetelmien teoreettiset taustat. Opiskelijat argumentoivat tekemänsä valinnat.

Englanninkielinen yritysviestintä
Englanninkielinen viestintä ja terminologia kokouksissa ja neuvotteluissa sekä kokousasiakirjat
Pääaineen englanninkielisten tekstien lukutekniikkaa ja sanastoa, muistiinpanojen laatimistekniikkaa sekä alakohtaisen englannin käyttöä omissa teksteissä ja esityksissä
Englanninkielisen suullisen esitystekniikan ja viestinnän hiominen: esittäminen, vuorovaikutus, vertaispalautteen antaminen.

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija on saavuttanut opintojakson minimitavoitteet, kun opiskelija tunnistaa, osaa määritellä ja käyttää opintojakson aihepiirin käsitteitä ja malleja sekä tunnistaa kohderyhmälle oleelliset vaatimukset ja käyttäjäkeskeisen suunnittelu menetelmät.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija on saavuttanut opintojakson tavoitteet hyvin, vaikka tiedoissa ja taidoissa on joillakin alueilla vielä kehitettävää. Opiskelija osaa hyvin käyttäjäkeskeisen suunnittelun käsitteet, prosessit ja menetelmät.
Opiskelijalla on valmiuksia soveltaa oppimaansa työelämän tilanteissa.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija on saavuttanut opintojakson tavoitteet kiitettävästi. Opiskelija osaa kiitettävästi käyttäjäkeskeisen suunnittelun käsitteet, prosessit, menetelmät ja teoriataustat. Opiskelijalla on valmiudet soveltaa oppimaansa työelämän tilanteissa.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Opiskelija on saavuttanut opintojakson tavoitteet välttävästi. Opiskelija tunnistaa, osaa määritellä ja käyttää opintojakson aihepiirin käsitteitä ja malleja.

Esitietovaatimukset

Web-sovelluskehityksen perusteet tai vastaavat tiedot (ota yhteyttä HOPS-ohjaajaan)