Skip to main content

Simulation in Building PhysicsLaajuus (5 cr)

Code: TX00CQ13

Credits

5 op

Teaching language

  • Finnish

Objective

You will be able to simulate the hygrothermal performance of a building envelope and interpret the results:
planning and construction of new buildings
identifying and avoiding risky structures
when modifications are made to an old structure
its building physical behaviour will change
At least the performance of the structure should not degrade!
carrying out structural condition surveys
identifying moisture damages, analysing physical processes leading to them and recommending possible measures
Acute questions, true professionals are needed:
? effects of climate change?
? energy efficiency requirements, low energy and passive houses

Content

Heat and moisture transfer and storage in building envelopes
Modern information technology
several simultaneous physical processes
complex structures:
corners, thermal bridges, ground soil etc.
time-dependent systems:
variable weather conditions
drying of a structure, heat storage etc.
Carrying out a simulation and interpreting the results

Assessment criteria, satisfactory (1)

Students have achieved the course objectives fairly. The students recognizes, are able to define and use the subject matter of the course concepts and models. The students understands the criteria and principles of developing expertise.

Assessment criteria, good (3)

The student has achieved the course objectives well, even though the knowledge and skills need improvement on some areas. The student has completed the required learning exercises in good or satisfactory level. The student is able to define the course concepts and models and is able to justify the analysis. The student is able to apply their knowledge in study and work situations.

Assessment criteria, excellent (5)

The student has achieved the objectives of the course with excellent marks. The student master commendably the course subject area’s concepts and models. The student has completed the required learning exercises in good or excellent level. The student is able to make justified and fluent analysis and to present concrete development measures. The student is well prepared to apply their knowledge in study and work situations.

Assessment criteria, approved/failed

Students have achieved the course objectives fairly. The students recognizes, are able to define and use the subject matter of the course concepts and models. The students understands the criteria and principles of developing expertise.

Enrollment

06.05.2024 - 25.08.2024

Timing

26.08.2024 - 15.12.2024

Number of ECTS credits allocated

5 op

Mode of delivery

Contact teaching

Unit

School of Real Estate and Construction

Campus

Myllypurontie 1

Teaching languages
  • Finnish
Degree programmes
  • Civil Engineering
Teachers
  • Kari Suvanto
  • Hannu Hakkarainen
Groups
  • RP22
    Rakentamisen projektinhallinta

Objective

Oppilas osaa simuloida rakenteen lämpö- ja kosteusteknistä toimintaa ja tulkita saamiaan tuloksia:
uudisrakentaminen
Riskirakenteiden välttäminen
kun rakenteeseen tehdään muutoksia, sen rakennusfysikaalinen toiminta muuttuu
Rakenteen toiminta ei saa ainakaan heikentyä!
kuntotutkimukset ja niiden tulosten tulkinta
Mistä kosteusvaurio aiheutui?
Miten rakenne korjattava?
Akuutteja kysymyksiä, osaajia tarvitaan:
? ilmastonmuutoksen vaikutus?
? kiristyvät lämmöneristysmääräykset, matalaenergia-
ja passiivitalot

Content

Lämmön ja kosteuden siirtyminen ja varastoituminen rakenteessa
Moderni tietotekniikka
eri fysikaalisten ilmiöiden yhteisvaikutus
monimutkaiset geometriat:
kylmäsillat, nurkat, maaperä ym.
rakenteen lämpö- ja kosteustekninen aikakehitys:
todellisten säätilastojen mukaiset lämpö- ja kosteusrasitukset
rakenteen kastuminen ja kuivuminen, lämmön varaaminen ym.
Simulaation toteutus ja tulosten tulkinta

Evaluation scale

0-5

Assessment criteria, satisfactory (1)

Opiskelija on saavuttanut opintojakson tavoitteet välttävästi. Opiskelija tunnistaa, osaa määritellä ja käyttää opintojakson aihepiirin käsitteitä ja malleja. Opiskelija ymmärtää asiantuntijuuden kehittymisen edellytykset ja periaatteet.

Assessment criteria, good (3)

Opiskelija on saavuttanut opintojakson tavoitteet hyvin, vaikka tiedoissa ja taidoissa onkin jollain alueilla vielä kehitettävää. Opiskelija osaa määritellä hyvin opintojakson aihepiirin käsitteitä ja malleja ja pystyy tekemään perusteltua analyysiä. Opiskelijalla on valmiuksia soveltaa oppimaansa vapaa- ajan, opiskelun ja työelämän tilanteissa. Opiskelija ymmärtää asiantuntijuuden merkityksen opintojakson alalla ja osaa analysoida omaa asiantuntijuuttaan.

Assessment criteria, excellent (5)

Opiskelija on saavuttanut opintojakson tavoitteet kiitettävästi. Opiskelija hallitsee kiitettävästi opintojakson aihepiirin käsitteet ja mallit. Opiskelija osaa analysoida sujuvasti ja perustellusti sekä esittää käytännön kehittämistoimenpiteitä. Opiskelijalla on hyvät valmiudet soveltaa oppimaansa vapaa-ajan, opiskelun ja työelämän tilanteissa. Opiskelija osaa analysoida opintojakson alan asiantuntijuutta ja omaa asiantuntijaksi kehittymistään.

Assessment criteria, approved/failed

Opiskelija on saavuttanut opintojakson tavoitteet välttävästi. Opiskelija tunnistaa, osaa määritellä ja käyttää opintojakson aihepiirin käsitteitä ja malleja. Opiskelija ymmärtää asiantuntijuuden kehittymisen edellytykset ja periaatteet.

Enrollment

02.05.2023 - 27.08.2023

Timing

28.08.2023 - 17.12.2023

Number of ECTS credits allocated

5 op

Mode of delivery

Contact teaching

Unit

School of Real Estate and Construction

Campus

Myllypurontie 1

Teaching languages
  • Finnish
Seats

0 - 50

Degree programmes
  • Civil Engineering
Teachers
  • Kari Suvanto
  • Hannu Hakkarainen
Groups
  • AVOINAMK_K23-K24_TXG
    AVOINAMK_K23-K24_TXG_Rakennustekniikan siltaopinnot
  • RP21
    Rakentamisen projektinhallinta

Objective

Oppilas osaa simuloida rakenteen lämpö- ja kosteusteknistä toimintaa ja tulkita saamiaan tuloksia:
uudisrakentaminen
Riskirakenteiden välttäminen
kun rakenteeseen tehdään muutoksia, sen rakennusfysikaalinen toiminta muuttuu
Rakenteen toiminta ei saa ainakaan heikentyä!
kuntotutkimukset ja niiden tulosten tulkinta
Mistä kosteusvaurio aiheutui?
Miten rakenne korjattava?
Akuutteja kysymyksiä, osaajia tarvitaan:
? ilmastonmuutoksen vaikutus?
? kiristyvät lämmöneristysmääräykset, matalaenergia-
ja passiivitalot

Content

Lämmön ja kosteuden siirtyminen ja varastoituminen rakenteessa
Moderni tietotekniikka
eri fysikaalisten ilmiöiden yhteisvaikutus
monimutkaiset geometriat:
kylmäsillat, nurkat, maaperä ym.
rakenteen lämpö- ja kosteustekninen aikakehitys:
todellisten säätilastojen mukaiset lämpö- ja kosteusrasitukset
rakenteen kastuminen ja kuivuminen, lämmön varaaminen ym.
Simulaation toteutus ja tulosten tulkinta

Evaluation scale

0-5

Assessment criteria, satisfactory (1)

Opiskelija on saavuttanut opintojakson tavoitteet välttävästi. Opiskelija tunnistaa, osaa määritellä ja käyttää opintojakson aihepiirin käsitteitä ja malleja. Opiskelija ymmärtää asiantuntijuuden kehittymisen edellytykset ja periaatteet.

Assessment criteria, good (3)

Opiskelija on saavuttanut opintojakson tavoitteet hyvin, vaikka tiedoissa ja taidoissa onkin jollain alueilla vielä kehitettävää. Opiskelija osaa määritellä hyvin opintojakson aihepiirin käsitteitä ja malleja ja pystyy tekemään perusteltua analyysiä. Opiskelijalla on valmiuksia soveltaa oppimaansa vapaa- ajan, opiskelun ja työelämän tilanteissa. Opiskelija ymmärtää asiantuntijuuden merkityksen opintojakson alalla ja osaa analysoida omaa asiantuntijuuttaan.

Assessment criteria, excellent (5)

Opiskelija on saavuttanut opintojakson tavoitteet kiitettävästi. Opiskelija hallitsee kiitettävästi opintojakson aihepiirin käsitteet ja mallit. Opiskelija osaa analysoida sujuvasti ja perustellusti sekä esittää käytännön kehittämistoimenpiteitä. Opiskelijalla on hyvät valmiudet soveltaa oppimaansa vapaa-ajan, opiskelun ja työelämän tilanteissa. Opiskelija osaa analysoida opintojakson alan asiantuntijuutta ja omaa asiantuntijaksi kehittymistään.

Assessment criteria, approved/failed

Opiskelija on saavuttanut opintojakson tavoitteet välttävästi. Opiskelija tunnistaa, osaa määritellä ja käyttää opintojakson aihepiirin käsitteitä ja malleja. Opiskelija ymmärtää asiantuntijuuden kehittymisen edellytykset ja periaatteet.

Enrollment

02.05.2022 - 28.08.2022

Timing

29.08.2022 - 18.12.2022

Number of ECTS credits allocated

5 op

Mode of delivery

Contact teaching

Unit

School of Real Estate and Construction

Campus

Myllypurontie 1

Teaching languages
  • Finnish
Degree programmes
  • Civil Engineering
Teachers
  • Kari Suvanto
Groups
  • RP20A
    Rakentamisen projektinhallinta
  • AVOINAMK_K22-K23_TXG_SILTA
    AVOINAMK_K22-K23_TXG_Rakennustekniikan siltaopinnot
  • RP20B
    Rakentamisen projektinhallinta

Objective

Oppilas osaa simuloida rakenteen lämpö- ja kosteusteknistä toimintaa ja tulkita saamiaan tuloksia:
uudisrakentaminen
Riskirakenteiden välttäminen
kun rakenteeseen tehdään muutoksia, sen rakennusfysikaalinen toiminta muuttuu
Rakenteen toiminta ei saa ainakaan heikentyä!
kuntotutkimukset ja niiden tulosten tulkinta
Mistä kosteusvaurio aiheutui?
Miten rakenne korjattava?
Akuutteja kysymyksiä, osaajia tarvitaan:
? ilmastonmuutoksen vaikutus?
? kiristyvät lämmöneristysmääräykset, matalaenergia-
ja passiivitalot

Content

Lämmön ja kosteuden siirtyminen ja varastoituminen rakenteessa
Moderni tietotekniikka
eri fysikaalisten ilmiöiden yhteisvaikutus
monimutkaiset geometriat:
kylmäsillat, nurkat, maaperä ym.
rakenteen lämpö- ja kosteustekninen aikakehitys:
todellisten säätilastojen mukaiset lämpö- ja kosteusrasitukset
rakenteen kastuminen ja kuivuminen, lämmön varaaminen ym.
Simulaation toteutus ja tulosten tulkinta

Evaluation scale

0-5

Assessment criteria, satisfactory (1)

Opiskelija on saavuttanut opintojakson tavoitteet välttävästi. Opiskelija tunnistaa, osaa määritellä ja käyttää opintojakson aihepiirin käsitteitä ja malleja. Opiskelija ymmärtää asiantuntijuuden kehittymisen edellytykset ja periaatteet.

Assessment criteria, good (3)

Opiskelija on saavuttanut opintojakson tavoitteet hyvin, vaikka tiedoissa ja taidoissa onkin jollain alueilla vielä kehitettävää. Opiskelija osaa määritellä hyvin opintojakson aihepiirin käsitteitä ja malleja ja pystyy tekemään perusteltua analyysiä. Opiskelijalla on valmiuksia soveltaa oppimaansa vapaa- ajan, opiskelun ja työelämän tilanteissa. Opiskelija ymmärtää asiantuntijuuden merkityksen opintojakson alalla ja osaa analysoida omaa asiantuntijuuttaan.

Assessment criteria, excellent (5)

Opiskelija on saavuttanut opintojakson tavoitteet kiitettävästi. Opiskelija hallitsee kiitettävästi opintojakson aihepiirin käsitteet ja mallit. Opiskelija osaa analysoida sujuvasti ja perustellusti sekä esittää käytännön kehittämistoimenpiteitä. Opiskelijalla on hyvät valmiudet soveltaa oppimaansa vapaa-ajan, opiskelun ja työelämän tilanteissa. Opiskelija osaa analysoida opintojakson alan asiantuntijuutta ja omaa asiantuntijaksi kehittymistään.

Assessment criteria, approved/failed

Opiskelija on saavuttanut opintojakson tavoitteet välttävästi. Opiskelija tunnistaa, osaa määritellä ja käyttää opintojakson aihepiirin käsitteitä ja malleja. Opiskelija ymmärtää asiantuntijuuden kehittymisen edellytykset ja periaatteet.

Enrollment

29.11.2021 - 09.01.2022

Timing

10.01.2022 - 30.04.2022

Number of ECTS credits allocated

5 op

Mode of delivery

Contact teaching

Unit

School of Real Estate and Construction

Campus

Myllypurontie 1

Teaching languages
  • Finnish
Seats

0 - 40

Degree programmes
  • Civil Engineering
Teachers
  • Kari Suvanto
Groups
  • RP19A
    Rakentamisen projektinhallinta
  • RP19B
    Rakentamisen projektinhallinta

Objective

Oppilas osaa simuloida rakenteen lämpö- ja kosteusteknistä toimintaa ja tulkita saamiaan tuloksia:
uudisrakentaminen
Riskirakenteiden välttäminen
kun rakenteeseen tehdään muutoksia, sen rakennusfysikaalinen toiminta muuttuu
Rakenteen toiminta ei saa ainakaan heikentyä!
kuntotutkimukset ja niiden tulosten tulkinta
Mistä kosteusvaurio aiheutui?
Miten rakenne korjattava?
Akuutteja kysymyksiä, osaajia tarvitaan:
? ilmastonmuutoksen vaikutus?
? kiristyvät lämmöneristysmääräykset, matalaenergia-
ja passiivitalot

Content

Lämmön ja kosteuden siirtyminen ja varastoituminen rakenteessa
Moderni tietotekniikka
eri fysikaalisten ilmiöiden yhteisvaikutus
monimutkaiset geometriat:
kylmäsillat, nurkat, maaperä ym.
rakenteen lämpö- ja kosteustekninen aikakehitys:
todellisten säätilastojen mukaiset lämpö- ja kosteusrasitukset
rakenteen kastuminen ja kuivuminen, lämmön varaaminen ym.
Simulaation toteutus ja tulosten tulkinta

Evaluation scale

0-5

Assessment criteria, satisfactory (1)

Opiskelija on saavuttanut opintojakson tavoitteet välttävästi. Opiskelija tunnistaa, osaa määritellä ja käyttää opintojakson aihepiirin käsitteitä ja malleja. Opiskelija ymmärtää asiantuntijuuden kehittymisen edellytykset ja periaatteet.

Assessment criteria, good (3)

Opiskelija on saavuttanut opintojakson tavoitteet hyvin, vaikka tiedoissa ja taidoissa onkin jollain alueilla vielä kehitettävää. Opiskelija osaa määritellä hyvin opintojakson aihepiirin käsitteitä ja malleja ja pystyy tekemään perusteltua analyysiä. Opiskelijalla on valmiuksia soveltaa oppimaansa vapaa- ajan, opiskelun ja työelämän tilanteissa. Opiskelija ymmärtää asiantuntijuuden merkityksen opintojakson alalla ja osaa analysoida omaa asiantuntijuuttaan.

Assessment criteria, excellent (5)

Opiskelija on saavuttanut opintojakson tavoitteet kiitettävästi. Opiskelija hallitsee kiitettävästi opintojakson aihepiirin käsitteet ja mallit. Opiskelija osaa analysoida sujuvasti ja perustellusti sekä esittää käytännön kehittämistoimenpiteitä. Opiskelijalla on hyvät valmiudet soveltaa oppimaansa vapaa-ajan, opiskelun ja työelämän tilanteissa. Opiskelija osaa analysoida opintojakson alan asiantuntijuutta ja omaa asiantuntijaksi kehittymistään.

Assessment criteria, approved/failed

Opiskelija on saavuttanut opintojakson tavoitteet välttävästi. Opiskelija tunnistaa, osaa määritellä ja käyttää opintojakson aihepiirin käsitteitä ja malleja. Opiskelija ymmärtää asiantuntijuuden kehittymisen edellytykset ja periaatteet.