Skip to main content

Food Chemistry and NutritionLaajuus (5 cr)

Code: TX00DJ43

Credits

5 op

Objective

After completion of this course the student knows the chemical structures of the most common sugars, starch, proteins and lipids in food materials. The student understands the importance of water activity for preservation and chemical reactions occurring during food processing. She/he knows the main nutrients in different foodstuffs and what reactions may happen in those. The student can analyze some nutrients from food materials and knows also the theoretical basics of thought analytical methods.

The student understands the meaning of different nutrients in an individual’s system and knows what nutrients one can get from which foodstuffs. The student knows the Nordic Nutrition Recommendations and the characteristics of different special diets.

The student has obtained an overview of the analytical techniques used in food industry, as well as of their applications and limitations.

Content

- The chemical structures of the main nutrients in food; hydrocarbons, proteins and lipids and their typical reactions in food processing
- Water in food materials; water activity and BET theory.
- Above mentioned chemical components in plants, fruits, berries, cereal- and milk products, candies, eggs, meats and fishes
- Digestion, absorption of nutrients, supply and consumption of energy
- Nordic Nutrition Recommendations, special diets and functional foods
- Analysis of water content and nutrients of food
- Sampling techniques, methods, representativity and sample treatment
- Analytical and monitoring techniques used in food industry, applications and limitations

Prerequisites

Basics in Biosciences

Assessment criteria, satisfactory (1)

The student is able to
- demonstrate learning in the core content of the course
- use individual professional concepts correctly
- distinguish between non-theoretical and theoretical information
- act in individual professional situations as instructed

Assessment criteria, good (3)

The student is able to
- demonstrate an understanding of concepts and professional knowledge in the field
- limit and assess and the amount of information needed
- perform well in typical professional duties and contexts

Assessment criteria, excellent (5)

The student is able to
- use concepts and knowledge of the field systematically
- assess and use various information sources
- apply professional knowledge in professional assignments
- act independently and responsibly in professional contexts

Assessment criteria, approved/failed

The student is able to
- demonstrate learning in the core content of the course
- use individual professional concepts correctly
- distinguish between non-theoretical and theoretical information
- act in individual professional situations as instructed

Enrollment

29.11.2021 - 06.01.2022

Timing

14.03.2022 - 08.05.2022

Number of ECTS credits allocated

5 op

Mode of delivery

Contact teaching

Unit

School of Smart and Clean Solutions

Campus

Leiritie 1

Teaching languages
  • Finnish
Seats

0 - 65

Degree programmes
  • Biotechnology and Chemical Engineering
Teachers
  • Jukka Niiranen
  • Pia-Tuulia Laine
Teacher in charge

Arto Yli-Pentti

Groups
  • BIO21
    Bio- ja elintarviketekniikka
  • TXM21S1
    Bio- ja kemiantekniikan tutkinto-ohjelma päivä

Objective

Opintojakson suoritettuaan opiskelija hallitsee elintarvikkeissa yleisesti esiintyvien sokereiden, tärkkelyksen, proteiinien ja rasvojen kemialliset rakenteet. Hän ymmärtää veden merkityksen elintarvikkeiden säilyvyyden ja niissä tapahtuvien kemiallisten reaktioiden keskeisenä tekijänä ja tietää, missä elintarvikkeissa on mitäkin pääravintoaineita ja minkälaisia reaktioita voi olettaa niissä tapahtuvan eri olosuhteissa. Opiskelija osaa määrittää muutamia ravintoaineita ja tuntee myös eri ravintoaineiden määritysmenetelmien teoreettisen taustan.

Opiskelija ymmärtää eri ravintoaineiden merkityksen elimistössä ja tietää, mistä elintarvikkeista mitäkin ravintoainetta saa. Opiskelija tuntee pohjoismaiset ravitsemussuositukset ja erityisruokavalioiden erityispiirteet.

Opiskelijalla on yleiskäsitys elintarviketeollisuudessa käytettävistä analyysimenetelmistä sekä niiden sovelluksista ja rajoituksista.

Content

- Elintarvikkeiden pääravintoaineiden, hiilihydraattien, proteiinien ja rasvojen, kemialliset rakenteet pääpiirteittäin ja niiden tyypilliset reaktiot ruoanvalmistusprosesseissa
- Vesi elintarvikkeissa; vesipitoisuus ja aw-käsite sekä BET-teoria
- Edellä mainitut kemialliset yhdisteet kasviksissa, hedelmissä, marjoissa, vilja- ja maitotuotteissa, makeisissa, kananmunassa sekä lihassa ja kalassa
- Ihmisen ruoansulatus, ravinteiden imeytyminen, energian saanti ja kulutus
- Pohjoismaiset ravitsemussuositukset, erityisruokavaliot ja terveysvaikutteiset elintarvikkeet
- Eri ravintoaineiden ja kosteuspitoisuuden määrittäminen elintarvikkeista
- Näytteenotto; menetelmät, edustavuus ja näytteiden käsittely
- Elintarviketeollisuudessa hyödynnettävät analyysi- ja monotoroinititekniikat, niiden sovellukset ja rajoitukset

Evaluation scale

0-5

Assessment criteria, satisfactory (1)

Opiskelija osaa
- osoittaa perehtyneisyyden alan käsitteisiin ja tietoperustaan
- käyttää oikein yksittäisiä alan käsitteitä
- erottaa arkitiedon tutkituista tiedoista
- toimia yksittäisissä ammatillisissa tilanteissa ohjeistuksen mukaisesti

Assessment criteria, good (3)

Opiskelija osaa
- osoittaa perehtyneisyyden ydinainekseen
- arvioida ja rajata tiedon tarpeen
- toimia hyvin ammattialan tyypillisissä tehtävissä ja tilanteissa

Assessment criteria, excellent (5)

Opiskelija osaa
- käyttää alan käsitteitä ja tieto johdonmukaisesti ja asiasisältöä halliten
- arvioida ja käyttää erilaisia tietolähteitä
- soveltaa tietoperustaa ammatillisissa tehtävissä
- toimia ammatillisessa tilanteessa itsenäisesti ja vastuullisesti

Assessment criteria, approved/failed

Opiskelija osaa
- osoittaa perehtyneisyyden alan käsitteisiin ja tietoperustaan
- käyttää oikein yksittäisiä alan käsitteitä
- erottaa arkitiedon tutkituista tiedoista
- toimia yksittäisissä ammatillisissa tilanteissa ohjeistuksen mukaisesti

Prerequisites

Biotieteiden perusteet