Musiikkipedagogi ammatillisen maisemansa muovaajanaLaajuus (5 op)
Tunnus: KX00ED46
Laajuus
5 op
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa analysoida ja kehittää ammattitaitoaan musiikkipedagogina sekä rakentaa jatkuvan ammatillisen oppimisen käytänteitä osaksi ammatillista maisemaansa. Hän osaa hyödyntää teoreettista, käytännöllistä ja kokemuksellista tietoa ammatillisessa toiminnassaan ja kehittää uusia ammatillisia käytänteitä ja sovelluksia hyödyntäen kiinnostuksensa, osaamisensa ja innostuksensa eri puolia musiikkipedagogina. Hän kykenee toimimaan verkostoissa sekä ammatillisessa viestinnässä ja vuorovaikutuksessa aktiivisesti ja rakentavasti.
Sisältö
Oppimisen, opettamisen ja taiteen soveltavan käytön taustalla vaikuttavat näkökulmat, oman pedagogisen tausta-ajattelun reflektointi omien vahvuuksien tunnistaminen ja työelämä, haastavien opetustilanteiden analysointi, tiedon hankkiminen oman osaamisen näkökulmasta nouseviin pedagogisiin erityiskysymyksiin, tunnevuorovaikutus musiikin oppimisessa ja ryhmämusiikkitoiminnassa, taiteen soveltavan käytön käytänteiden kehittäminen, opetus- ja ohjaustilanteiden suunnittelu ja toteutus, reflektointi yksin ja yhdessä.
Esitietovaatimukset
Opiskelija osaa analysoida musiikillista oppimista, ryhmäprosessia ja opetustilannetta näkyvää syvemmällä tasolla ja osaa tarkastella kriittisesti omaa panostaan erilaisissa ryhmätilanteissa. Opiskelija osaa käyttää monipuolista tietoa pedagogisen ajattelunsa tukena suunnitellessaan elämyksellistä ja kokonaisvaltaista musiikin oppimista ja kokemista. Hän kykenee ohjaamaan jatkuvan ammatillisen oppimisensa polkua kehittäen oppimisympäristöjä, jotka rakentuvat yhteisöllisyydelle ja osallisuudelle ja joissa jokainen oppija voi kokea itsensä arvokkaaksi. Hän osaa hyödyntää reflektiivistä otetta oman ammatillisen kehittymisensä ohjaamisessa sekä luomaan verkostoja työelämässä.
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Opiskelija osaa analysoida ja kehittää ammattitaitoaan musiikkipedagogina sekä rakentaa jatkuvan ammatillisen oppimisen käytänteitä osaksi ammatillista maisemaansa. Hän osaa hyödyntää teoreettista, käytännöllistä ja kokemuksellista tietoa ammatillisessa toiminnassaan ja kehittää uusia ammatillisia käytänteitä ja sovelluksia hyödyntäen kiinnostuksensa, osaamisensa ja innostuksensa eri puolia musiikkipedagogina. Hän kykenee toimimaan verkostoissa sekä ammatillisessa viestinnässä ja vuorovaikutuksessa aktiivisesti ja rakentavasti.
Ilmoittautumisaika
27.11.2023 - 07.01.2024
Ajoitus
01.01.2024 - 17.05.2024
Opintopistemäärä
5 op
TKI-osuus
3 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Musiikin tiimi
Toimipiste
Hämeentie 135
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Musiikin tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Sanna Vuolteenaho
- Minna Lamppu
- musiikki virtuaali
- Hanna-Maija Aarnio
Vastuuopettaja
Minna Lamppu
Ryhmät
-
KXF20S1Musiikin tutkinto-ohjelma päivä
Tavoitteet
Opiskelija osaa analysoida ja kehittää ammattitaitoaan musiikkipedagogina sekä rakentaa jatkuvan ammatillisen oppimisen käytänteitä osaksi ammatillista maisemaansa. Hän osaa hyödyntää teoreettista, käytännöllistä ja kokemuksellista tietoa ammatillisessa toiminnassaan ja kehittää uusia ammatillisia käytänteitä ja sovelluksia hyödyntäen kiinnostuksensa, osaamisensa ja innostuksensa eri puolia musiikkipedagogina. Hän kykenee toimimaan verkostoissa sekä ammatillisessa viestinnässä ja vuorovaikutuksessa aktiivisesti ja rakentavasti.
Sisältö
Oppimisen, opettamisen ja taiteen soveltavan käytön taustalla vaikuttavat näkökulmat, oman pedagogisen tausta-ajattelun reflektointi omien vahvuuksien tunnistaminen ja työelämä, haastavien opetustilanteiden analysointi, tiedon hankkiminen oman osaamisen näkökulmasta nouseviin pedagogisiin erityiskysymyksiin, tunnevuorovaikutus musiikin oppimisessa ja ryhmämusiikkitoiminnassa, taiteen soveltavan käytön käytänteiden kehittäminen, opetus- ja ohjaustilanteiden suunnittelu ja toteutus, reflektointi yksin ja yhdessä.
Aika ja paikka
Opetus pääasiassa tiistaisin ja torstaisin klo 9-15 (-18) välillä. Tarkempi aikataulu vamukan lukujärjestyksessä.
Osallistuminen opetukseen, työelämäprojekteihin ja tehtäviin kunkin opiskelijan opintopolkua täydentävällä tavalla. Sisältyvät projektit, kirjallisuus ja tehtävät sovitaan tammikuussa 2024.
Oppimateriaalit
Opettajan ohjeistuksen mukaan; myös opettajan antama materiaali.
Opetusmenetelmät
Tehtäväohjattu opetus
Ohjatut harjoitukset
Työpaja
Ryhmäohjaus
Opintokäynti
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Pedagogiset sovellukset sovitaan vuosikurssivastuuopettajan kanssa.
Lisätietoja opiskelijoille
Tarkempi aikataulu vamukan lukujärjestyksessä.
Luennot, workshopit, tehtävät ja megapäivät.
Kirjallisuuteen perustuvat oppimistehtävät.
Osallistuminen opetukseen, työelämäprojekteihin ja tehtäviin kunkin opiskelijan opintopolkua täydentävällä tavalla. Opintojaksoon sisältyvät projektit, kirjallisuus ja tehtävät sovitaan tammikuussa 2024.
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Opiskelija osaa analysoida ja kehittää ammattitaitoaan musiikkipedagogina sekä rakentaa jatkuvan ammatillisen oppimisen käytänteitä osaksi ammatillista maisemaansa. Hän osaa hyödyntää teoreettista, käytännöllistä ja kokemuksellista tietoa ammatillisessa toiminnassaan ja kehittää uusia ammatillisia käytänteitä ja sovelluksia hyödyntäen kiinnostuksensa, osaamisensa ja innostuksensa eri puolia musiikkipedagogina. Hän kykenee toimimaan verkostoissa sekä ammatillisessa viestinnässä ja vuorovaikutuksessa aktiivisesti ja rakentavasti.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Jatkuva arviointi
Oppimispäiväkirja
Portfolio
Esitietovaatimukset
Opiskelija osaa analysoida musiikillista oppimista, ryhmäprosessia ja opetustilannetta näkyvää syvemmällä tasolla ja osaa tarkastella kriittisesti omaa panostaan erilaisissa ryhmätilanteissa. Opiskelija osaa käyttää monipuolista tietoa pedagogisen ajattelunsa tukena suunnitellessaan elämyksellistä ja kokonaisvaltaista musiikin oppimista ja kokemista. Hän kykenee ohjaamaan jatkuvan ammatillisen oppimisensa polkua kehittäen oppimisympäristöjä, jotka rakentuvat yhteisöllisyydelle ja osallisuudelle ja joissa jokainen oppija voi kokea itsensä arvokkaaksi. Hän osaa hyödyntää reflektiivistä otetta oman ammatillisen kehittymisensä ohjaamisessa sekä luomaan verkostoja työelämässä.