Skip to main content

Writing Music and Lyrics by AssignmentsLaajuus (5 cr)

Code: KX00EZ46

Credits

5 op

Teaching language

  • Finnish

Objective

The student is able to write music and lyrics independently and collaboratively, both from given assignments and on their own. The student is able to write lyrics in their mother tongue and in one foreign language. The student is able to distinguish the professional and artistic characteristics of various styles of popular music. The student is able to hear and explore their own and others' music and lyrics analytically and apply acquired knowledge to their own music.

The student is able to work actively and take the initiative in a group and offer constructive feedback on the contributions of other members of the group. The student is able to set goals for themselves and their group, and ensure that they are achieved as agreed. The student is able to communicate fluently their own music making orally, in writing and by audio recording. The student is able to complete assignments according to schedule. The student is able to make high-quality demo recordings of their music.

Content

Seminar work and completing set assignments both independently and in groups. Formal structures, melody, harmony, and rhythm in Western popular music. Songwriting methods. Creative writing and lyric writing. Writing music and lyrics both independently and from assignments. Preparing demo recordings of one’s own music.

Prerequisites

The student is capable of writing music and lyrics both independently and in small groups. The student has a command of various methods of music and lyric writing and is capable of applying them to their own song writing. The student knows how to listen to and analyse pieces of music and apply the acquired knowledge to their own music making. The student can define the impact of arrangement and orchestration to the musical expression. The student is able to operate a digital audio workstation at a basic level and to make demo recordings of their own music.

Assessment criteria, approved/failed

The student is able to write music and lyrics independently and collaboratively, both from given assignments and their own projects. The student is able to write lyrics in their mother tongue and in one foreign language. The student is able to distinguish the professional and artistic characteristics of various styles of popular music. The student is able to hear and explore their own and others' music and lyrics analytically and apply acquired knowledge to their own music.

The student is able to work in a group and offer constructive feedback on the contributions of other group members. The student is able to complete the given assignments according to schedule. The student is able to communicate fluently about their own music making both orally and in writing and is able to make high-quality demo recordings of their music.

Enrollment

06.05.2024 - 31.05.2024

Timing

05.09.2024 - 13.12.2024

Number of ECTS credits allocated

5 op

Virtual portion

1 op

RDI portion

5 op

Mode of delivery

80 % Contact teaching, 20 % Distance learning

Unit

School of Cultural Services and Music

Campus

Hämeentie 135

Teaching languages
  • Finnish
Seats

8 - 14

Degree programmes
  • Music
Teachers
  • Julius Mauranen
  • musiikki virtuaali
  • Jere Laukkanen
Teacher in charge

Jere Laukkanen

Groups
  • KXF23S1TE
    Musiikin tutkinto-ohjelma, musiikin tekeminen ja tuottaminen
  • KXF23S1
    Musiikin tutkinto-ohjelma päivä

Objective

Opiskelija osaa kirjoittaa musiikkia ja sanoituksia yksin ja pienryhmissä sekä annettujen toimeksiantojen mukaan että omaehtoisesti. Opiskelija osaa kirjoittaa sanoituksia äidinkielellään sekä yhdellä vieraalla kielellä. Opiskelija kykenee erittelemään eri populaarimusiikkityylien ammatillisia ja taiteellisia ominaispiirteitä. Opiskelija osaa kuunnella ja tutkia omaa ja muiden musiikkia ja tekstejä analyyttisesti sekä soveltaa oppimaansa omassa musiikin tekemisessään.

Opiskelija osaa toimia ryhmässä aktiivisesti ja aloitteellisesti sekä osaa keskustella ja antaa rakentavaa palautetta muiden ryhmän jäsenten tuotoksista. Opiskelija osaa asettaa omalle ja ryhmänsä toiminnalle tavoitteita ja pitää huolta, että ne toteutuvat sovitusti. Opiskelija osaa viestiä omasta musiikintekemisestään sujuvasti sekä suullisesti, kirjallisesti että äänitteellä. Opiskelija osaa työskennellä annettujen toimeksiantojen ja aikataulujen mukaisesti. Opiskelija osaa valmistaa laadukkaita demoäänitteitä musiikistaan.

Content

Seminaarityöskentely sekä harjoitustehtävien tekeminen yksin ja pienryhmissä. Länsimaisen populaarimusiikin muotorakenteet, melodia, harmonia ja rytmiikka. Laulunkirjoittamisen metodiikkaa. Luova kirjoittaminen ja sanoittaminen. Musiikin ja tekstin kirjoittaminen omaehtoisesti ja toimeksiannoista. Demoäänitteiden valmistaminen omasta musiikista.

Location and time

Biisinkirjoitusseminaarit ja sanoitusopetus (suomi ja englanti) torstaisin klo 9.00-12.15, AS522. Joitain sanoitustunteja myös torstai-iltapäivisin. Tarkempi ohjelma ilmoitetaan opetuksen alkaessa.
Lisäksi kaikille yhteinen seminaari keskiviikkoisin klo 13.00–14.30, Klubi AS112 / studio
Opetus alkaa torstaina 5.9.
Vastuuopettaja: Jere Laukkanen

Materials

Opintoja tukevaa kirjallisuutta:
Blume, Jason. 2004. 6 Steps to Songwriting Success. The Comprehensive Guide to Writing and Marketing Hit Songs. New York: Billboard Books.
Citron, Stephen. 1985. Songwriting. A Complete Guide to the Craft. New York: Limelight Editions.
Davis, Sheila. 1985. The Craft of Lyric Writing. Cincinnati: Writer's Digest Books.
Pattison, Pat. 2009. Writing Better Lyrics. The Essential Guide to Powerful Songwriting. 2nd ed. Cincinnati: Writer’s Digest Books.
Perricone, Jack. 2000. Melody in Songwriting. Boston: Berklee Press.
Salo, Heikki. 2006. Kahlekuningaslaji. Laululyriikan käsikirja. Helsinki: Like.
Seabrook, John. 2015. The Song Machine. Inside the Hit Factory. New York: W. W. Norton & Co.
Webb, Jimmy. 1998. Tunesmith. Inside the Art of Songwriting. New York: Hyperion.
West, Andrew. 2016. The Art of Songwriting. London: Methuen Drama.
Zollo, Paul. 2003. Songwriters on Songwriting. Expanded 4th ed. Cambridge, USA: Da Capo Press.

Teaching methods

Ryhmäohjaus
Aktivoiva luento
Harjoitustehtävät
Lähiopetus
Seminaarityöskentely

Exam schedules

Ei tenttiä. Opintojaksolla edellytettävä osaaminen osoitetaan ensisijaisesti oppimistehtävillä, toissijaisesti muulla, erikseen opettajan kanssa sovittavalla tavalla.

Completion alternatives

Sovittava erikseen opettajan kanssa.

Student workload

Biisinkirjoitusseminaarit ja sanoitusopetus (suomi ja englanti) torstaisin klo 9.00-12.15, AS522. Joitain sanoitustunteja myös torstai-iltapäivisin. Tarkempi ohjelma ilmoitetaan opetuksen alkaessa.
Lisäksi kaikille yhteinen seminaari keskiviikkoisin klo 13.00–14.30, Klubi AS112 / studio
Opetus alkaa torstaina 5.9.
Vastuuopettaja: Jere Laukkanen

Content scheduling

Biisinkirjoitusseminaarit ja sanoitusopetus (suomi ja englanti) torstaisin klo 9.00-12.15, AS522. Joitain sanoitustunteja myös torstai-iltapäivisin. Tarkempi ohjelma ilmoitetaan opetuksen alkaessa.
Lisäksi kaikille yhteinen seminaari keskiviikkoisin klo 13.00–14.30, Klubi AS112 / studio
Opetus alkaa torstaina 5.9.
Vastuuopettaja: Jere Laukkanen

Further information

Biisinkirjoitusseminaarit ja sanoitusopetus (suomi ja englanti) torstaisin klo 9.00-12.15, AS522. Joitain sanoitustunteja myös torstai-iltapäivisin. Tarkempi ohjelma ilmoitetaan opetuksen alkaessa.
Lisäksi kaikille yhteinen seminaari keskiviikkoisin klo 13.00–14.30, Klubi AS112 / studio
Opetus alkaa torstaina 5.9.
Vastuuopettaja: Jere Laukkanen

Evaluation scale

Hyväksytty/Hylätty

Assessment criteria, approved/failed

Opiskelija osaa kirjoittaa musiikkia ja sanoituksia yksin ja pienryhmissä sekä annettujen toimeksiantojen mukaan että omaehtoisesti. Opiskelija osaa kirjoittaa sanoituksia äidinkielellään sekä yhdellä vieraalla kielellä. Opiskelija kykenee erittelemään eri populaarimusiikkityylien ammatillisia ja taiteellisia ominaispiirteitä. Opiskelija osaa kuunnella ja tutkia omaa ja muiden musiikkia ja tekstejä analyyttisesti sekä soveltaa oppimaansa omassa musiikin tekemisessään.

Opiskelija osaa toimia ryhmässä sekä osaa keskustella ja antaa rakentavaa palautetta muiden ryhmän jäsenten tuotoksista. Opiskelija osaa työskennellä annettujen toimeksiantojen ja aikataulujen mukaisesti. Opiskelija osaa viestiä omasta musiikintekemisestään sujuvasti sekä suullisesti että kirjallisesti ja osaa valmistaa laadukkaita demoäänitteitä musiikistaan.

Assessment methods and criteria

Jatkuva arviointi
Vertaisarviointi
Osallistuminen opetukseen
Oppimistehtävät
(yhteensä 100%)

Prerequisites

Opiskelija osaa kirjoittaa musiikkia ja tekstejä sekä yksin että pienryhmässä. Opiskelija hallitsee erilaisia musiikin ja tekstin tekemisen metodeja ja osaa soveltaa niitä omaan laulunkirjoittamiseensa. Opiskelija osaa kuunnella ja tutkia musiikkikappaleita analyyttisesti ja soveltaa oppimaansa omassa musiikin tekemisessään. Opiskelija osaa määritellä sovituksen ja soitinnuksen vaikutuksen musiikilliseen ilmaisuun. Opiskelija osaa käyttää audiotyöasemaa perustasolla ja kykenee valmistamaan demoäänitteitä omasta musiikistaan.

Enrollment

02.05.2023 - 31.05.2023

Timing

07.09.2023 - 15.12.2023

Number of ECTS credits allocated

5 op

RDI portion

5 op

Mode of delivery

Contact teaching

Unit

Music

Campus

Hämeentie 135

Teaching languages
  • Finnish
Seats

8 - 14

Degree programmes
  • Music
Teachers
  • Julius Mauranen
  • musiikki virtuaali
  • Jere Laukkanen
Teacher in charge

Jere Laukkanen

Groups
  • KXF22S1
    Musiikin tutkinto-ohjelma päivä

Objective

Opiskelija osaa kirjoittaa musiikkia ja sanoituksia yksin ja pienryhmissä sekä annettujen toimeksiantojen mukaan että omaehtoisesti. Opiskelija osaa kirjoittaa sanoituksia äidinkielellään sekä yhdellä vieraalla kielellä. Opiskelija kykenee erittelemään eri populaarimusiikkityylien ammatillisia ja taiteellisia ominaispiirteitä. Opiskelija osaa kuunnella ja tutkia omaa ja muiden musiikkia ja tekstejä analyyttisesti sekä soveltaa oppimaansa omassa musiikin tekemisessään.

Opiskelija osaa toimia ryhmässä aktiivisesti ja aloitteellisesti sekä osaa keskustella ja antaa rakentavaa palautetta muiden ryhmän jäsenten tuotoksista. Opiskelija osaa asettaa omalle ja ryhmänsä toiminnalle tavoitteita ja pitää huolta, että ne toteutuvat sovitusti. Opiskelija osaa viestiä omasta musiikintekemisestään sujuvasti sekä suullisesti, kirjallisesti että äänitteellä. Opiskelija osaa työskennellä annettujen toimeksiantojen ja aikataulujen mukaisesti. Opiskelija osaa valmistaa laadukkaita demoäänitteitä musiikistaan.

Content

Seminaarityöskentely sekä harjoitustehtävien tekeminen yksin ja pienryhmissä. Länsimaisen populaarimusiikin muotorakenteet, melodia, harmonia ja rytmiikka. Laulunkirjoittamisen metodiikkaa. Luova kirjoittaminen ja sanoittaminen. Musiikin ja tekstin kirjoittaminen omaehtoisesti ja toimeksiannoista. Demoäänitteiden valmistaminen omasta musiikista.

Location and time

Biisinkirjoitusseminaarit ja sanoitusopetus (suomi ja englanti) torstaisin klo 9.00-12.15, AS522. Joitain sanoitustunteja myös torstai-iltapäivisin. Tarkempi ohjelma ilmoitetaan opetuksen alkaessa.
Lisäksi kaikille yhteinen seminaari keskiviikkoisin klo 13.00–14.30, Klubi AS102 / studio
Opetus alkaa torstaina 7.9.2023.
Vastuuopettaja: Jere Laukkanen

Materials

Opintoja tukevaa kirjallisuutta:
Blume, Jason. 2004. 6 Steps to Songwriting Success. The Comprehensive Guide to Writing and Marketing Hit Songs. New York: Billboard Books.
Citron, Stephen. 1985. Songwriting. A Complete Guide to the Craft. New York: Limelight Editions.
Davis, Sheila. 1985. The Craft of Lyric Writing. Cincinnati: Writer's Digest Books.
Pattison, Pat. 2009. Writing Better Lyrics. The Essential Guide to Powerful Songwriting. 2nd ed. Cincinnati: Writer’s Digest Books.
Perricone, Jack. 2000. Melody in Songwriting. Boston: Berklee Press.
Salo, Heikki. 2006. Kahlekuningaslaji. Laululyriikan käsikirja. Helsinki: Like.
Seabrook, John. 2015. The Song Machine. Inside the Hit Factory. New York: W. W. Norton & Co.
Webb, Jimmy. 1998. Tunesmith. Inside the Art of Songwriting. New York: Hyperion.
Zollo, Paul. 2003. Songwriters on Songwriting. Expanded 4th ed. Cambridge, USA: Da Capo Press.

Teaching methods

Ryhmäohjaus
Aktivoiva luento
Harjoitustehtävät
Lähiopetus
Seminaarityöskentely

Exam schedules

Ei tenttiä. Opintojaksolla edellytettävä osaaminen osoitetaan ensisijaisesti oppimistehtävillä, toissijaisesti muulla, erikseen opettajan kanssa sovittavalla tavalla.

Completion alternatives

Sovittava erikseen opettajan kanssa.

Student workload

Biisinkirjoitusseminaarit ja sanoitusopetus (suomi ja englanti) torstaisin klo 9.00-12.15, AS522. Joitain sanoitustunteja myös torstai-iltapäivisin. Tarkempi ohjelma ilmoitetaan opetuksen alkaessa.
Lisäksi kaikille yhteinen seminaari keskiviikkoisin klo 13.00–14.30, Klubi AS102 / studio
Opetus alkaa torstaina 7.9.2023.
Vastuuopettaja: Jere Laukkanen

Content scheduling

Biisinkirjoitusseminaarit ja sanoitusopetus (suomi ja englanti) torstaisin klo 9.00-12.15, AS522. Joitain sanoitustunteja myös torstai-iltapäivisin. Tarkempi ohjelma ilmoitetaan opetuksen alkaessa.
Lisäksi kaikille yhteinen seminaari keskiviikkoisin klo 13.00–14.30, Klubi AS102 / studio
Opetus alkaa torstaina 7.9.2023.
Vastuuopettaja: Jere Laukkanen

Further information

Biisinkirjoitusseminaarit ja sanoitusopetus (suomi ja englanti) torstaisin klo 9.00-12.15, AS522. Joitain sanoitustunteja myös torstai-iltapäivisin. Tarkempi ohjelma ilmoitetaan opetuksen alkaessa.
Lisäksi kaikille yhteinen seminaari keskiviikkoisin klo 13.00–14.30, Klubi AS102 / studio
Opetus alkaa torstaina 7.9.2023.
Vastuuopettaja: Jere Laukkanen

Evaluation scale

Hyväksytty/Hylätty

Assessment criteria, approved/failed

Opiskelija osaa kirjoittaa musiikkia ja sanoituksia yksin ja pienryhmissä sekä annettujen toimeksiantojen mukaan että omaehtoisesti. Opiskelija osaa kirjoittaa sanoituksia äidinkielellään sekä yhdellä vieraalla kielellä. Opiskelija kykenee erittelemään eri populaarimusiikkityylien ammatillisia ja taiteellisia ominaispiirteitä. Opiskelija osaa kuunnella ja tutkia omaa ja muiden musiikkia ja tekstejä analyyttisesti sekä soveltaa oppimaansa omassa musiikin tekemisessään.

Opiskelija osaa toimia ryhmässä sekä osaa keskustella ja antaa rakentavaa palautetta muiden ryhmän jäsenten tuotoksista. Opiskelija osaa työskennellä annettujen toimeksiantojen ja aikataulujen mukaisesti. Opiskelija osaa viestiä omasta musiikintekemisestään sujuvasti sekä suullisesti että kirjallisesti ja osaa valmistaa laadukkaita demoäänitteitä musiikistaan.

Assessment methods and criteria

Jatkuva arviointi
Vertaisarviointi
Osallistuminen opetukseen
Oppimistehtävät
(yhteensä 100%)

Prerequisites

Opiskelija osaa kirjoittaa musiikkia ja tekstejä sekä yksin että pienryhmässä. Opiskelija hallitsee erilaisia musiikin ja tekstin tekemisen metodeja ja osaa soveltaa niitä omaan laulunkirjoittamiseensa. Opiskelija osaa kuunnella ja tutkia musiikkikappaleita analyyttisesti ja soveltaa oppimaansa omassa musiikin tekemisessään. Opiskelija osaa määritellä sovituksen ja soitinnuksen vaikutuksen musiikilliseen ilmaisuun. Opiskelija osaa käyttää audiotyöasemaa perustasolla ja kykenee valmistamaan demoäänitteitä omasta musiikistaan.