Skip to main content

Introduction to Music ProductionLaajuus (5 cr)

Code: KX00DY85

Credits

5 op

Teaching language

  • Finnish

Objective

The student can define the role of the producer in different music productions. The student can outline the various tasks of a producer and the responsibilities and requirements that are associated with them. The student identifies the technical and artistic characteristics of music productions in different eras, understands the historical development of music technology and production, and is able to contextualize these in relation to modern practices. The student can implement a basic music production.

Content

Seminar work and completing set assignments both independently and in groups. The historical development, contents and work practices of music production. The roles, work and career opportunities of the producer. Giving presentations and making production exercises. The presentation of one’s own productions to the group.

Prerequisites

No prerequisites.

Assessment criteria, approved/failed

- The student can complete an elementary music production independently.
- The student presents and argues their own aesthetic views and choices to the group in a constructive manner and is able to give and receive feedback.
- The student is able to reflect on their own performance.
- The student can complete and submit set exercises and assignments according to schedule.

Enrollment

02.05.2022 - 15.05.2022

Timing

01.08.2022 - 16.12.2022

Number of ECTS credits allocated

5 op

Mode of delivery

Contact teaching

Unit

Music

Campus

Musiikki

Teaching languages
  • Finnish
Seats

6 - 14

Degree programmes
  • Music
Teachers
  • Julius Mauranen
  • Jere Laukkanen
Teacher in charge

Julius Mauranen

Groups
  • KXF21S1
    Musiikin tutkinto-ohjelma päivä

Objective

Opiskelija osaa määritellä musiikkituottajan toimenkuvan erilaisissa musiikkituotannoissa. Opiskelija osaa eritellä tuottajan työtehtävät ja niihin liittyvät vastuut ja vaatimukset. Opiskelija osaa eritellä eri aikakausien ja tyylisuuntien musiikkituotantojen teknisiä ja taiteellisia erityispiirteiitä. Opiskelija osaa tulkita musiikkiteknologian ja -tuotannon historiallista kehitystä ja osaa suhteuttaa sen nykyaikaisiin työtapoihin. Opiskelija osaa toteuttaa yksinkertaisen musiikkituotannon.

Content

Seminaarityöskentely sekä harjoitustehtävien tekeminen yksin ja pienryhmissä. Musiikkituotannon historiallinen kehitys, sisältö ja työtavat. Tuottajan roolit sekä työ- ja urapolut. Esitysten ja harjoitustuotantojen tekeminen. Omien tuotantojen esittely ryhmässä.

Location and time

Opetus alkaa 7.9.22 ja päättyy 7.12.22. Tunnit viikottain Tarkkaamo A:ssa ja tarvittaessa muissa studion tiloissa keskiviikkoisin 14.45-17.00.

Materials

Suositeltavaa kirjallisuutta:

Historia

Burgess, Richard James. 2014. The History of Record Production. Oxford University Press.
Cunningham, Mark. 1998. Good Vibrations. Bodmin, UK: Sanctuary Music Library.
Muikku, Jari. 2001. Musiikkia kaikkiruokaisille: Suomalaisen populaarimusiikin äänitetuotanto 1945-1990
Massey, Howard. 2000. Behind the Glass. San Fransisco, CA: Backbeat Books.
Massey, Howard. 2009. Behind the Glass Volume II. Milwaukee, WI: Hal Leonard Books.
Howard, David N. 2004. Sonic Alchemy – Visionary Music Producers and their Maverick Recordings. Milwaukee, WI: Hal Leonard Books.
Gronow, Pekka. 2014. 78 kierrosta minuutissa : äänilevyn historia 1877-1960. Klaava media.
Gronow, Pekka. 1990. Äänilevyn historia. WSOY.

Työnkuva ja rooli

Burgess, Richard James. 2013. The Art of Music Production. Bodmin, UK: Omnibus Press.
Hepworth-Sawyer, R. (2009). From demo to delivery: The process of production. Burlington (MA): Focal Press.
Mixerman. 2012. Zen and the Art of Producing. Milwaukee, WI: Hal Leonard Books.
Owsinski, Bobby. 2010. The Music Producer’s Handbook. Milwaukee, WI: Hal Leonard Books.

Inspiraatio ja estetiikka

Beinhorn, Michael. 2015. Unlocking Creativity: A Producer's Guide to Making Music and Art. Milwaukee, WI: Hal Leonard Books.
Jackson, Brian M. 2014. The music producer's survival guide : chaos, creativity, and career in independent and electronic music. Cengage Learning PTR.

Elämäkertoja ja muistelmia

Caillat, Ken. 2012. Making Rumours: The Inside Story of the Classic Fleetwood Mac Album. Wiley.
Jones, Quincy. 2010. Q On Producing. Hal Leonard
Martin, George. 1994. All You Need Is Ears. St. Martins press.
Ramone, Phil. 2007. Making Records. Hachette Books.
Scott, Ken. 2012. From Abbey Road to Ziggy Stardust.
Swedien, Bruce. 2009. Make Mine Music. Hal Leonard Books

Employer connections

Opintojaksolla on vierailijoita työelämästä.

Student workload

Opetus alkaa 7.9.22 ja päättyy 7.12.22. Tunnit viikottain Tarkkaamo A:ssa ja tarvittaessa muissa studion tiloissa keskiviikkoisin 14.45-17.00.

Further information

Opetus alkaa 7.9.22 ja päättyy 7.12.22. Tunnit viikottain Tarkkaamo A:ssa ja tarvittaessa muissa studion tiloissa keskiviikkoisin 14.45-17.00.

Evaluation scale

Hyväksytty/Hylätty

Assessment criteria, approved/failed

- Opiskelija osaa toteuttaa itsenäisesti yksinkertaisen musiikkituotannon.
- Opiskelija osaa rakentavasti perustella esteettisiä näkemyksiään ja valintojaan sekä osaa ottaa palautetta vastaan ja antaa sitä muille.
- Opiskelija osaa reflektoida omaa osaamistaan.
- Opiskelija osaa toimia sovittujen aikataulujen puitteissa ja palauttaa oppimistehtävät ajoissa.

Assessment methods and criteria

Jatkuva arviointi
Vertaisarviointi
Osallistuminen opetukseen
Harjoitustehtävät
Ryhmätehtävät

Prerequisites

Ei esitietovaatimuksia.