Skip to main content

Supplementary Pedagogical Studies 2Laajuus (5 cr)

Code: KX00DX61

Credits

5 op

Teaching language

  • Finnish

Objective

The student deepens their pedagogical awareness and capacity to act as a teacher of their own instrument, band leader and expert of the general objectives in basic education in the arts. The student is able to develop and apply different methods of learning and teaching to various learner needs and working life scenarios.

The student can specify meanings of music education and is able to justify them to the learner, community and society.
The student is able to reflect their own musical thinking, values, choices and strengths. The student is able to describe and present their skills and development of their professional profile in writing, in videos and in recordings, for example in the professional ePortfolio. The student is able to develop their own professional skills using networks.

Content

The common content of basic education in the arts (composing, improvisation, listening to and perceiving music), creative group activities and related teaching practice and guidance. Basics of band pedagogy and teaching practice as well as content related to the student’s specialization. Advanced instrument or band practice and guidance, based on the student’s choice. Independent learning assignments. Finishing the professional ePortfolio or equivalent demonstration of pedagogical competence.

Prerequisites

The student knows how to apply theoretical, practical, and experiential knowledge and skills in planning and implementing one-to-one, ensemble or group tuition. The student can reflect their own experiences as part of the musical activities and utilize this in their pedagogical development. The student is able to create meaningful learning situations using functional methods within the scope of basic education in the arts even without their own instrument.

The student is able to guide the learning and performance of ensembles (band, chamber music ensemble, vocal ensemble, choir) with an encouraging and supportive pedagogical approach. The student is able to create functioning ensembles, select or compose repertoire suitable for them, and guide different instruments of the group.

Assessment criteria, approved/failed

- The student can complete and submit the set exercises and assignments according to schedule.
- The student is able to guide creative musical group activities according to the common content of basic education in the arts (composing, improvisation, listening to and perceiving music).
- The student is able to coach ensembles.
- The student is able to analyse learning situations at a more profound level than the visible.
- The student is capable of reflecting on their pedagogical group tuition competence and conducting continuous professional development.
- The student is able to describe their skills in a versatile way with the help of ePortfolio or equivalent.

Enrollment

27.11.2023 - 07.01.2024

Timing

01.01.2024 - 17.05.2024

Number of ECTS credits allocated

5 op

Mode of delivery

Contact teaching

Unit

Music

Campus

Hämeentie 135

Teaching languages
  • Finnish
Degree programmes
  • Music
Teachers
  • Asta Levy
  • Kimmo Salonen
  • Sanna Vuolteenaho
  • Okko Kivikataja
  • Antti Rissanen
Teacher in charge

Okko Kivikataja

Groups
  • KXF20S1
    Musiikin tutkinto-ohjelma päivä

Objective

Opiskelija syventää pedagogin tietoisuuttaan ja valmiuksiaan toimia oman instrumenttinsa opettajana, yhtyeen ohjaajana ja taiteen perusopetuksen yleisten tavoitteiden asiantuntijana. Hän osaa kehittää ja soveltaa musiikin oppimisen ja opettamisen menetelmiä erilaisiin oppijoiden tarpeisiin ja työelämän tilanteisiin.
Opiskelija osaa eritellä musiikkikasvatuksen merkityksiä ja osaa perustella niitä oppijan, yhteisön ja yhteiskunnan kannalta.

Opiskelija osaa reflektoida omaa musiikillista tausta-ajatteluaan, arvojaan, valintojaan ja vahvuuksiaan. Hän osaa kuvata ja esitellä osaamistaan ja ammatillisen profiilinsa kehittymistä kirjallisesti, videoilla ja äänitteillä esimerkiksi ammatillisessa ePortfoliossaan. Hän osaa kehittää omaa ammattitaitoaan verkostojaan hyödyntäen.

Content

Taiteen perusopetuksen yhteiset opetussisällöt (säveltäminen, improvisointi, musiikin kuunteleminen ja hahmottaminen) luovan musiikillisen ryhmätoiminnan menetelmiä monipuolisesti hyödyntäen. Yhtyepedagogiikan perusteet ja opetusharjoittelu sekä opiskelijan suuntautumisen mukaisia sisältöjä. Opiskelijan valinnan mukaan syventävä instrumentti- tai yhtyeharjoittelu ja ohjaus.
Itsenäisesti tehtäviä oppimistehtäviä. Ammatillisen ePortfolion viimeistely tai vastaava oman pedagogisen osaamisen kuvaaminen.

Location and time

Sisältää:
-Yhteiset luennot (Sanna Vuolteenaho)
-Musiikin johtaminen (vastuuope ja johtamisen ahotoinnit Antti Rissanen)
-Opetusharjoittelut syksyn tapaan
Jokaisella ryhmällä vähän erilaiset toteutukset ja opetuharkasta vastaavat opettajat (Eri vastuuopettajia, Okko Kivikataja kokonaisvastuu)

LUENNOT
Pe 12.1 klo 10.00-12.30, Tapahtumasali 1, kaikille pedagogeille yhteinen luento:
Itsemyötätunto musiikinopettamiseen liittyvissä kysymyksissä (Eriika Levander)
Ma 15.1. klo 11.30-14.00, As102 (Sanna Vuolteenaho)
Ma 22.1. klo 11.30-14.00, As102 (Sanna Vuolteenaho)
Ma 5.2. klo 11.30-14.00, As102 (Sanna Vuolteenaho)


MUSIIKIN JOHTAMINEN, Antti Rissanen
(Huom! Tämä ei kuulu Lauluyhteyeen ohjaaminen/Asta Levy opetusharjoittelua tekeville!)
Maanantaisin klo 11.30-14.00, As102
29.1.
12.2.
26.2.
4.3.
11.3.
8.4.

OPETUSHARJOITTELU
Näihin liittyvät myös instrumenttikohtaiset luennot, joista opetusharjoittelujen vastuuopettajat informoivat viimeistään tammikuussa.

Materials

Opettajan antama materiaali

Teaching methods

Osallistava luento
Oppimispäiväkirja
Oppimistehtävät ja pedagogisen portfolion työstäminen/digitarina
Itsenäinen työskentely
Opetusharjoittelu

Employer connections

Opetusharjoittelu sovitusti.
Opetusharjoittelun ohjaavaopettaja

Bändipedi: Ville Kervinen
Kamarimusiikkipedi: Okko Kivikataja
Klassiset puhaltimet ja kitara: Okko Kivikataja organisoi
Klassinen laulu: Sirkku organisoi
Viulu: Silja Raito-Heikinheimo organisoi
Piano: Kimmo Salonen organisoi
Myös omalla työkokemuksella/opettamisella voidaan opetusharjoitteluosuus hyväksilukea pedagogisena sovelluksena. Ota yhteys opintojakoson vastuuopettaja Okko Kivikatajaan.

Exam schedules

Ei tenttejä, jatkuva arviointi

Completion alternatives

Opintojakson eri osa-alueita on mahdollista suorittaa valinnaisin toteutuksin. Ota yhteys opintojakoson vastuuopettajaan (Okko Kivikataja) ja sovi valinnaisesta toteutustavasta.

Student workload

Luennot ja annetut tehtävät sekä yhtyeenjohtaminen yht. 2 op
Opetusharjoittelu, kontaktiopetusta ryhmäopetusta 10 x 60 min / yksilöopetusta sama aikamäärä tarvittaessa jaettuna useammille kerroille + valmistautuminen ja palaute sekä instrumenttikohtaiset luennot yht. 3 op

Content scheduling

Yhteiset luennot ja Musiikin johtaminen, katso yllä.
Opetusharjoittelu ja instrumenttikohtaiset luennot sovitaan ohjaavan opettajan kanssa.

Evaluation scale

Hyväksytty/Hylätty

Assessment criteria, approved/failed

- Opiskelija osaa toimia sovittujen aikataulujen puitteissa ja suorittaa oppimistehtävät hyväksytysti.
- Opiskelija osaa ohjata taiteen perusopetuksen yhteisten sisältöjen (säveltäminen, improvisointi, musiikin kuunteleminen ja hahmottaminen) mukaista luovaa musiikillista ryhmätoimintaa.
- Opiskelija osaa ohjata yhtyeitä.
- Opiskelija osaa analysoida oppimistapahtumia näkyvää toimintaa syvällisemmällä tasolla.
- Opiskelija kykenee pedagogisen osaamisensa reflektointiin ja jatkuvaan kehittämiseen
- Opiskelija osaa kuvata monipuolisesti omaa osaamistaan ePortfolion tai vastaavan avulla.

Assessment methods and criteria

Jatkuva arviointi, myös vertaispalaute ja oma reflektointi. Arvioinnin perustana läsnäolo, opetusharjoittelu ja annettujen tehtävien tekeminen.

Prerequisites

Opiskelija osaa hyödyntää teoreettista, käytännöllistä ja kokemuksellista tietoa ja osaamistaan yksilö-, yhtye- tai ryhmäopetuksen suunnittelussa ja toteutuksessa sekä reflektoida omia kokemuksiaan osana musiikillista toimintaa ja käyttää tätä pedagogisessa kehittymisessään. Hän osaa luoda mielekkäitä oppimistilanteita toiminnallisia menetelmiä hyödyntäen taiteen perusopetuksen piiriin kuuluvassa ryhmäopetuksessa myös ilman omaa instrumenttiaan.

Opiskelija osaa ohjata yhtyeiden oppimista ja esiintymistä (bändi, kamarimusiikkiyhtye, lauluyhtye, kuoro) kannustavalla ja vahvuuksia tukevalla pedagogisella otteella. Hän kykenee erittelemään musiikillisessa vuorovaikutuksessa ja oppimistilanteessa vaikuttavia tekijöitä sekä selittämään niiden merkitystä näkemissään oppimisympäristöissä. Hän osaa koota toimivia kokoonpanoja, valita tai säveltää niille sopivaa ohjelmistoa sekä ohjata kokoonpanon eri instrumentteja.