Siirry suoraan sisältöön

Täydentävät pedagogiset valmiudet 1Laajuus (5 op)

Tunnus: KX00DX59

Laajuus

5 op

Opetuskieli

  • suomi

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa hyödyntää teoreettista, käytännöllistä ja kokemuksellista tietoa ja osaamistaan yksilö-, yhtye- tai ryhmäopetuksen suunnittelussa ja toteutuksessa sekä reflektoida omia kokemuksiaan osana musiikillista toimintaa ja käyttää tätä pedagogisessa kehittymisessään. Hän osaa luoda mielekkäitä oppimistilanteita toiminnallisia menetelmiä hyödyntäen taiteen perusopetuksen piiriin kuuluvassa ryhmäopetuksessa myös ilman omaa instrumenttiaan.

Opiskelija osaa ohjata yhtyeiden oppimista ja esiintymistä (bändi, kamarimusiikkiyhtye, lauluyhtye, kuoro) kannustavalla ja vahvuuksia tukevalla pedagogisella otteella. Hän kykenee erittelemään musiikillisessa vuorovaikutuksessa ja oppimistilanteessa vaikuttavia tekijöitä sekä selittämään niiden merkitystä näkemissään oppimisympäristöissä. Hän osaa koota toimivia kokoonpanoja, valita tai säveltää niille sopivaa ohjelmistoa sekä ohjata kokoonpanon eri instrumentteja.

Sisältö

Taiteen perusopetuksen yhteiset opetussisällöt (säveltäminen, improvisointi, musiikin kuunteleminen ja hahmottaminen) luovan musiikillisen ryhmätoiminnan menetelmiä monipuolisesti hyödyntäen. Yhtyepedagogiikan perusteet ja opetusharjoittelu sekä opiskelijan suuntautumisen mukaisia oppilaitosvierailuja ja sisältöjä. Opiskelijan valinnan mukaan syventävä instrumentti- tai yhtyeharjoittelu ja ohjaus. Itsenäisesti tehtäviä oppimistehtäviä.

Esitietovaatimukset

Opiskelija osaa ohjata oppijan instrumentin oppimista ryhmäopetustilanteessa. Opiskelija osaa tukea oppimista yksilöiden ja ryhmän kannalta motivoivalla tavalla. Opiskelija osaa tunnistaa ja ratkaista oppimisprosessin haasteita, hyödyntää ryhmädynamiikkaa sekä tuottaa ryhmälle mielekkäitä oppimistehtäviä. Opiskelija osaa soveltaa ryhmäopetuksessaan musiikin eri elementtejä luovalla tavalla. Opiskelija osaa opettaa ryhmälle improvisointia huomioiden musiikillisen ja tyylillisen kontekstin. Opiskelija kykenee ryhmäpedagogisen osaamisensa reflektointiin ja jatkuvaan kehittämiseen.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

- Opiskelija osaa toimia sovittujen aikataulujen puitteissa ja suorittaa oppimistehtävät hyväksytysti.
- Opiskelija osaa ohjata taiteen perusopetuksen yhteisten sisältöjen (säveltäminen, improvisointi, musiikin kuunteleminen ja hahmottaminen) mukaista luovaa musiikillista ryhmätoimintaa.
- Opiskelija osaa ohjata yhtyeitä.
- Opiskelija osaa analysoida oppimistapahtumia näkyvää toimintaa syvällisemmällä tasolla.
- Opiskelija kykenee pedagogisen osaamisensa reflektointiin ja jatkuvaan kehittämiseen.

Ilmoittautumisaika

06.05.2024 - 31.05.2024

Ajoitus

01.08.2024 - 31.12.2024

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Musiikin tiimi

Toimipiste

Hämeentie 135

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Musiikin tutkinto-ohjelma
Opettaja
  • Sanna Vuolteenaho
  • Okko Kivikataja
  • Antti Rissanen
  • musiikki virtuaali
Vastuuopettaja

Okko Kivikataja

Ryhmät
  • KXF21S1
    Musiikin tutkinto-ohjelma päivä

Tavoitteet

Opiskelija osaa hyödyntää teoreettista, käytännöllistä ja kokemuksellista tietoa ja osaamistaan yksilö-, yhtye- tai ryhmäopetuksen suunnittelussa ja toteutuksessa sekä reflektoida omia kokemuksiaan osana musiikillista toimintaa ja käyttää tätä pedagogisessa kehittymisessään. Hän osaa luoda mielekkäitä oppimistilanteita toiminnallisia menetelmiä hyödyntäen taiteen perusopetuksen piiriin kuuluvassa ryhmäopetuksessa myös ilman omaa instrumenttiaan.

Opiskelija osaa ohjata yhtyeiden oppimista ja esiintymistä (bändi, kamarimusiikkiyhtye, lauluyhtye, kuoro) kannustavalla ja vahvuuksia tukevalla pedagogisella otteella. Hän kykenee erittelemään musiikillisessa vuorovaikutuksessa ja oppimistilanteessa vaikuttavia tekijöitä sekä selittämään niiden merkitystä näkemissään oppimisympäristöissä. Hän osaa koota toimivia kokoonpanoja, valita tai säveltää niille sopivaa ohjelmistoa sekä ohjata kokoonpanon eri instrumentteja.

Sisältö

Taiteen perusopetuksen yhteiset opetussisällöt (säveltäminen, improvisointi, musiikin kuunteleminen ja hahmottaminen) luovan musiikillisen ryhmätoiminnan menetelmiä monipuolisesti hyödyntäen. Yhtyepedagogiikan perusteet ja opetusharjoittelu sekä opiskelijan suuntautumisen mukaisia oppilaitosvierailuja ja sisältöjä. Opiskelijan valinnan mukaan syventävä instrumentti- tai yhtyeharjoittelu ja ohjaus. Itsenäisesti tehtäviä oppimistehtäviä.

Aika ja paikka

-Yhteiset luennot 1op (Sanna Vuolteenaho)
-Musiikin johtaminen 1op (vastuuope ja johtamisen ahotoinnit Antti Rissanen)
-Opetusharjoittelu ja instrumenttiluennot 3op
Opetusharjoittelussa vähän erilaisia toteutuksia, näistä sovitaan tarkemmin ohjaavan opettajan kanssa.
(Pop-jazz laulajat, Asta Levy
Bändiopetus, Ville Kervinen
Solaop kl, useita eri opettajia
Kokonaisvastuu: Okko Kivikataja)

LUENNOT
To 19. ja pe 20.9. sekä pe 15.11. klo 9-16 välillä luentoja ja workshoppeja yhdessä ”Musiikin poluilla: välineitä hahmotustaitojen opettamiseen” -täydennyskoulutuksen kanssa. Tarkemmat aikataulut ilmoitetaan myöhemmin. Koulutuspäivien sisällöistä annetaan korvaavat tehtävät, mikäli et pääse osallistumaan.

MUSIIKIN JOHTAMINEN, Antti Rissanen
24.10. klo 13-15.15, 522.
31.10. klo 13-15.15, 522.
7.11. klo 13-15.15, 522.
14.11. klo 13-15.15, 522.
21.11. klo 13-15.15, 522.
5.12. klo 13-15.15, 522.
Jos haluat osoittaa osaamisen tästä osuudesta, siihen on mahdollisuus 24.10. klo 14:30-15:15.

OPETUSHARJOITTELU
Näihin liittyvät myös instrumenttikohtaiset luennot, joista opetusharjoittelujen vastuuopettajat informoivat viimeistään elokuussa.

Oppimateriaalit

Opettajan antama materiaali

Opetusmenetelmät

Osallistava luento
Oppimispäiväkirja
Oppimistehtävät ja pedagogisen portfolion työstäminen/digitarina
Itsenäinen työskentely
Opetusharjoittelu

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Opetusharjoittelu sovitusti.
Opetusharjoittelun ohjaavaopettaja

Bändipedi: Ville Kervinen
Kamarimusiikkipedi: Okko Kivikataja
Klassiset puhaltimet ja kitara: Okko Kivikataja organisoi
Klassinen laulu: Sirkku organisoi
Viulu: Silja Raito-Heikinheimo organisoi
Piano: Kimmo Salonen organisoi
Myös omalla työkokemuksella/opettamisella voidaan opetusharjoitteluosuus hyväksilukea pedagogisena sovelluksena. Ota yhteys opintojakson vastuuopettaja Okko Kivikatajaan.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Jatkuva arviointi, mahdollinen tentti esim Musiikin johdossa ilmoitetaan kurssin alussa.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Opintojakson eri osa-alueita on mahdollista suorittaa valinnaisin toteutuksin. Ota yhteys opintojakoson vastuuopettajaan (Okko Kivikataja) ja sovi valinnaisesta toteutustavasta.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Luennot ja annetut tehtävät 1op
Musiikinjohtaminen 1op
Opetusharjoittelu, kontaktiopetusta, valmistautuminen ja palaute sekä instrumenttikohtaiset luennot 3 op

Sisällön jaksotus

Yhteiset luennot ja Musiikin johtaminen, katso yllä.
Opetusharjoittelu ja instrumenttikohtaiset luennot sovitaan ohjaavan opettajan kanssa.

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

- Opiskelija osaa toimia sovittujen aikataulujen puitteissa ja suorittaa oppimistehtävät hyväksytysti.
- Opiskelija osaa ohjata taiteen perusopetuksen yhteisten sisältöjen (säveltäminen, improvisointi, musiikin kuunteleminen ja hahmottaminen) mukaista luovaa musiikillista ryhmätoimintaa.
- Opiskelija osaa ohjata yhtyeitä.
- Opiskelija osaa analysoida oppimistapahtumia näkyvää toimintaa syvällisemmällä tasolla.
- Opiskelija kykenee pedagogisen osaamisensa reflektointiin ja jatkuvaan kehittämiseen.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Jatkuva arviointi, myös vertaispalaute ja oma reflektointi. Arvioinnin perustana läsnäolo, opetusharjoittelu ja annettujen tehtävien tekeminen.

Esitietovaatimukset

Opiskelija osaa ohjata oppijan instrumentin oppimista ryhmäopetustilanteessa. Opiskelija osaa tukea oppimista yksilöiden ja ryhmän kannalta motivoivalla tavalla. Opiskelija osaa tunnistaa ja ratkaista oppimisprosessin haasteita, hyödyntää ryhmädynamiikkaa sekä tuottaa ryhmälle mielekkäitä oppimistehtäviä. Opiskelija osaa soveltaa ryhmäopetuksessaan musiikin eri elementtejä luovalla tavalla. Opiskelija osaa opettaa ryhmälle improvisointia huomioiden musiikillisen ja tyylillisen kontekstin. Opiskelija kykenee ryhmäpedagogisen osaamisensa reflektointiin ja jatkuvaan kehittämiseen.

Ilmoittautumisaika

02.05.2023 - 31.05.2023

Ajoitus

01.08.2023 - 22.12.2023

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Musiikin tiimi

Toimipiste

Hämeentie 135

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Musiikin tutkinto-ohjelma
Opettaja
  • Asta Levy
  • Kimmo Salonen
  • Sanna Vuolteenaho
  • Okko Kivikataja
  • Silja Raitio-Heikinheimo
  • Sirkku Wahlroos-Kaitila
  • musiikki virtuaali
Vastuuopettaja

Sanna Vuolteenaho

Ryhmät
  • KXF20S1
    Musiikin tutkinto-ohjelma päivä

Tavoitteet

Opiskelija osaa hyödyntää teoreettista, käytännöllistä ja kokemuksellista tietoa ja osaamistaan yksilö-, yhtye- tai ryhmäopetuksen suunnittelussa ja toteutuksessa sekä reflektoida omia kokemuksiaan osana musiikillista toimintaa ja käyttää tätä pedagogisessa kehittymisessään. Hän osaa luoda mielekkäitä oppimistilanteita toiminnallisia menetelmiä hyödyntäen taiteen perusopetuksen piiriin kuuluvassa ryhmäopetuksessa myös ilman omaa instrumenttiaan.

Opiskelija osaa ohjata yhtyeiden oppimista ja esiintymistä (bändi, kamarimusiikkiyhtye, lauluyhtye, kuoro) kannustavalla ja vahvuuksia tukevalla pedagogisella otteella. Hän kykenee erittelemään musiikillisessa vuorovaikutuksessa ja oppimistilanteessa vaikuttavia tekijöitä sekä selittämään niiden merkitystä näkemissään oppimisympäristöissä. Hän osaa koota toimivia kokoonpanoja, valita tai säveltää niille sopivaa ohjelmistoa sekä ohjata kokoonpanon eri instrumentteja.

Sisältö

Taiteen perusopetuksen yhteiset opetussisällöt (säveltäminen, improvisointi, musiikin kuunteleminen ja hahmottaminen) luovan musiikillisen ryhmätoiminnan menetelmiä monipuolisesti hyödyntäen. Yhtyepedagogiikan perusteet ja opetusharjoittelu sekä opiskelijan suuntautumisen mukaisia oppilaitosvierailuja ja sisältöjä. Opiskelijan valinnan mukaan syventävä instrumentti- tai yhtyeharjoittelu ja ohjaus. Itsenäisesti tehtäviä oppimistehtäviä.

Aika ja paikka

Opintojakson vastuuopettaja - Okko Kivikataja okko.kivikataja@metropolia.fi
Opetusharjoittelu 3 op, kaikille yhteiset luennot 1,5 op, yksi pakollinen moduuli, 0,5 op

Opetusharjoittelu 3 op
Sisältää opetusharjoittelun bändissä, lauluyhtyeessä/kuorossa tai syventävä instrumentin opetusharjoittelu. Lisäksi ohjaavan opettajan pitämän pediseminaarin sekä opetusharjoittelun seuraamisen ja palautetunnit.
7.9. PJ Bändiopetusharjoittelua tekevät: 1. Tapaaminen opett. Ville kervinen aika ja paikka?
14.9, 21.9., 28.9. ja 5,10. sitten 14.30 alkaen Ville bändiseminaarit vaihdellen Arabiassa ja Krunassa? 1. kerralla 7.9. tarkat seuraavien kertojen aikataulut Villeltä. vkervinen@gmail.com
7.9. PJ Lauluyhtyeopetusharjoittelua tekevät, klo 18 alkaen koelaulu harjoitusoppilaille, opett. Asta Levy. Astalta tarkemmat tiedot syksyn muista tapaamisista. asta.levy@metropolia.fi
8.9. KL opetusharjoitteluja tekevien yhteinen aloitus AS102 klo 12-14, Okko Kivikataja


Kaikille yhteiset luennot 1,5 op - opettaja Sanna Vuolteenaho organisoi sanna.vuolteenaho@metropolia.fi
Tarjolla 12 erilaista luentoa, joista on osallistuttava viiteen. JOS HALUAT OSALLISTUA KAIKKIIN, VOIT SAADA VAPAASTI VALITTAVIIN henkilökohtaisen opintojakson tai korvattua opintojaksoon kuuluvan moduulin ylimääräisillä luennoilla. Ota yhteys Sannaan s.postilla.
1.9. Kaikkien musiikkipedagogiikkaopiskelijoiden yhteinen aloitus, KAMMARI (?) klo 9.30 - 12, vierailija Laura Huhtinen -Hildén - Oppijalähtöinen musiikkipedagogiikka.
14.9. klo 12.30-15.30 AS102 vierailija Hanna Lampi - Moninaisuus musiikkiharrastustoiminnassa Yhdessä musiikkioppilaitosopettajien täydennyskoulutuksen kanssa.
15.9. klo 9.15-11.45 AS102 vierailija Mai Salmenkangas - Johdattelua yhdenvertaisuuteen toimintakyvyn, etnisyyden ja sukupuolen näkökulmasta sekä
klo 12.45- 13.15 vierailija Sanna Saarinen, MO Juvenalia - Oppijalähtöisen musiikkipedgogiikan mahdollistaminen oppilaitoksen johdon näkökulmasta. Yhdessä musiikkioppilaitosten opettajien täydennyskoulutuksen kanssa.

22.9. klo 11.45-14.00 AS102 opett. Sanna Vuolteenaho - TPO, OPS: Improvisaatio ja musiikin hahmotusaineet integroituna soiton ja laulunopetukseen taiteen perusopetuksessa.
29.9. klo 11.45-14.00 AS102 opett. Sanna Vuolteenaho - Ryhmä oppimisen tukena: Dalcroze, Kodaly, Orff.
2.11. klo 12.30-15.00 AS102, vierailija Päivi Rechardt - Rakenteellinen saavutettavuus, esimerkkinä Floora-hanke. Yhdessä musiikkioppilaitosten opettajien täydennyskoulutuksen kanssa
3.11. klo 12.30-15 AS102 vierailija Aliina Järvelä - Työpaja: Näppärit! Omat soittimet mukaan! Yhdessä musiikkioppilaitosten opettajien täydennyskoulutuksen kanssa.
1.12. Klo 9.00 - 16.00 Loppuseminaari, useita vierailijoita ja 2-3 luentoa, Tarkemmat tiedot myöhemmin - Murrosikäinen oppija, aivokemian muutokset..
15.12. klo 11.45-14.00 AS102 opett. Sanna Vuolteenaho - Opitun todentamisen tavat ja arviointi.

Moduuli, 0,5 op
Yksi moduuliopinto pakollinen, valittavia teemoja ovat:
Musiikkipedagogin laulutaito/ bändisoittimet tutuksi/ musiikkipedagogin ergonomia/ luentosarjasta extraluentoja

MODUULIOPINTOJA on tarjolla MUINA ERIKSEEN SOVITTUINA AIKOINA. Aikaisempien vuosien toiveiden pohjalta on sovittuna ja aikataulutettuna musiikkipedagogin ergonomia (pilates), muusiikkipedagogin laulutaito. Muita modulitietoja päivitetään jatkuvasti, viimeistään syyskuun alussa (esim. bändisoittimet tutuksi). Ilmoittautuminen Okolle.
23.10. Musiikkipedagogin laulutaito klo 10.00-11.30 AS102, opettaja Asta Levy
30.10. Musiikkipedagogin ergonomia klo 11-12.30 AS102, opettaja Johanna Ilmoniemi
6.11. Musiikkipedagogin laulutaito klo 10.00-11.30 AS102
13.11. Musiikkipedagogin ergonomia klo 11-12.30 AS102
20.11. Musiikkipedagogin laulutaito klo 10.00-11.30 AS102
27.10. Musiikkipedagogin ergonomia klo 11-12.30 AS102
4.12. Musiikkipedagogin laulutaito klo 10.00-11.30 AS102
11.12. Musiikkipedagogin ergonomia klo 11-12.30 AS102

Oppimateriaalit

Opettajan antama materiaali.

Opetusmenetelmät

Osallistavat luennot ja workshopit
Pedagogiset teematyöpajat musiikkioppilaitoksissa; observointi
Opetusharjoittelu (yhtyeet / syventävä insrt.)
Oppimistehtävät
Ohjaustapaamiset

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Vierailut musiikkioppilaitoksissa, joissa tmyös observointia ohjeistuksen mukaan. Verkostoituminen ammatilliselle kentälle.
Opetusharjoittelu sovitusti.
Myös omalla työkokemuksella/opettamisella voidaan opetusharjoitteluosuus hyväksilukea pedagogisena sovelluksena. Ota yhteys opintojakoson vastuuopettajaan ja vasta sitten laita eAhot hakemus vireille.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Ei tenttejä, jatkuva arviointi

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Opintojakson eri osa-alueita on mahdollista suorittaa valinnaisin toteutuksin. Ota yhteys opintojakoson vastuuopettajaan ja sovi valinnaisesta toteutustavasta.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Luennot ja annetut tehtävät, erilaisen ryhmän tai yhtyeopetuksen observointia, vierailluennot ja worshopit musiikkioppilaitoksissa sekä valittu moduuli yht. 2 op
Opetusharjoittelu, kontaktiopetusta ryhmäopetusta 10 x 60 min / yksilöopetusta sama aikamäärä tarvittaessa jaettuna useammille kerroille + valmistautuminen ja palaute, ryhmäluennot, 3 op

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

- Opiskelija osaa toimia sovittujen aikataulujen puitteissa ja suorittaa oppimistehtävät hyväksytysti.
- Opiskelija osaa ohjata taiteen perusopetuksen yhteisten sisältöjen (säveltäminen, improvisointi, musiikin kuunteleminen ja hahmottaminen) mukaista luovaa musiikillista ryhmätoimintaa.
- Opiskelija osaa ohjata yhtyeitä.
- Opiskelija osaa analysoida oppimistapahtumia näkyvää toimintaa syvällisemmällä tasolla.
- Opiskelija kykenee pedagogisen osaamisensa reflektointiin ja jatkuvaan kehittämiseen.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Jatkuva arviointi, myös vertaispalaute ja oma reflektointi. Arvioinnin perustana läsnäolo, oma harjoittelu, annettujen tehtävien tekeminen.

Esitietovaatimukset

Opiskelija osaa ohjata oppijan instrumentin oppimista ryhmäopetustilanteessa. Opiskelija osaa tukea oppimista yksilöiden ja ryhmän kannalta motivoivalla tavalla. Opiskelija osaa tunnistaa ja ratkaista oppimisprosessin haasteita, hyödyntää ryhmädynamiikkaa sekä tuottaa ryhmälle mielekkäitä oppimistehtäviä. Opiskelija osaa soveltaa ryhmäopetuksessaan musiikin eri elementtejä luovalla tavalla. Opiskelija osaa opettaa ryhmälle improvisointia huomioiden musiikillisen ja tyylillisen kontekstin. Opiskelija kykenee ryhmäpedagogisen osaamisensa reflektointiin ja jatkuvaan kehittämiseen.