Skip to main content

Pedagogy of Instrument One-to-One Tuition 2Laajuus (5 cr)

Code: KX00DX45

Credits

5 op

Teaching language

  • Finnish

Objective

The student can plan and implement logically advancing learning processes and apply learner-oriented, encouraging methods in the one-to-one tuition of their own instrument. The student can motivate the learner and provide multi-faceted feedback. The student can support the learner’s learning through planning of repertoire and is able to select teaching materials of a suitable level. The student can reflect their own learning process and activities as a teacher in their ePortfolio.

Content

Various forms of feedback, ergonomics, qualifications, wages and contractual practices of music education in Finland, individual and collaborative reflection, observation of teaching and learning, ePortfolio, one-to-one instrumental teaching practice.

Prerequisites

The student can plan learner-oriented and flexible one-to-one tuition and utilize typical teaching methods of music education and the one-to-one tuition of their own instrument. The student is able to describe the basic ethical principles of teaching and to consider the diversity of learning processes. The student is able to articulate their observations of student performance, identify various aspects affecting musical interaction, and apply these factors to their teaching.

Assessment criteria, approved/failed

- The student is able to plan and implement logically advancing learning processes.
- The student is able to apply learner-oriented and encouraging teaching methods.
- The student is able to give motivating and multi-faceted feedback.
- The student is able to select appropriate repertoire for their student.
- The student is able to reflect on their pedagogical learning processes and activities.
- The student is able to act according to agreed schedules and complete the set assignments.
- ePortfolio

Enrollment

02.05.2022 - 15.05.2022

Timing

01.08.2022 - 21.12.2022

Number of ECTS credits allocated

5 op

Mode of delivery

Contact teaching

Unit

Music

Campus

Musiikki

Teaching languages
  • Finnish
Degree programmes
  • Music
Teachers
  • Juhani Ahlajoki
  • Lea Vartiainen
  • Sirkku Wahlroos-Kaitila
  • Silja Raitio-Heikinheimo
  • Raili Honkanen-Korhonen
  • Sanna Syrjänen
  • Asta Levy
  • Jarmo Hynninen
  • Kimmo Salonen
  • Okko Kivikataja
  • Marko Liski
  • Juha Karvonen
  • Susanna Mesiä
  • Antti Rissanen
  • Seppo Suhonen
  • AriPekka Korhonen
  • Tommi Rautiainen
Teacher in charge

Kimmo Salonen

Groups
  • KXF21S1
    Musiikin tutkinto-ohjelma päivä

Objective

Opiskelija osaa suunnitella ja toteuttaa loogisesti eteneviä oppimiskokonaisuuksia ja osaa soveltaa oppijalähtöisiä ja kannustavia työtapoja oman instrumenttinsa yksilöopetuksessa. Opiskelija osaa motivoida oppilasta ja antaa monipuolisesti palautetta. Opiskelija osaa tukea oppilaan oppimista ohjelmiston suunnittelun avulla ja osaa valita oppilaalleen sopivan tasoista opetusmateriaalia. Opiskelija kykenee reflektoimaan omaa oppimisprosessiaan ja toimintaansa opettajana myös ePortfoliossa.

Content

Erilaiset palautteen antamisen muodot, ergonomia, musiikkipedagogin työelämän pätevyysvaatimukset, palkkaus ja työsopimuskäytännöt, reflektointi yksin ja ryhmässä, opetuksen ja oppimisen observointi, portfoliotyöskentely, yksilöopetuksen opetusharjoittelu.

Location and time

Pedagogisten ja instrumenttikohtaisten luentojen opetusaika keskiviikkoisin 13-16 välillä. Toteutuksen etusivun ruudussa on linkki josta avautuu drive-tiedosto, jonka alasivuilla on yhteisten luentojen ja instrumenttikohtaisten luentojen aikataulu.

Materials

Opetusmateriaalit ilmoitetaan kurssilla:
- Motoriikan säätely ja motorinen oppiminen, Kari Kauranen, (2011)
- Voi hyvin opettaja!, Salovaara, Honkonen
- Kasvatuspsykologia, Lehtinen, Vauras,Lerkkanen (2019)
- Kuuntelija käsikirja, Gothóni, (2020)
- Näin aivot oppivat, Huotilainen (2019)
- Lahjakkuus, Uusikylä (2020)
- Luovuus kuuluu kaikille, Uusikylä (2012)
- Motivaatio ja oppiminen Salmela-Aro (2018)
- Keskittymiskyvyn elvytysopas, Huotilainen ja Moisala (2019)
- Ope valmentaa, Pakkala, Ström (2018)
- Oivaltava oppiminen, Lonka (2015)
- Oppimiskoodi, Kuinka oppiminen onnistuu, Päivänsalo (2020)
- Hauskan oppimisen vallankumous, Järvilehto (2014)
- Kasvatus, Arvot ja tunteet, Puolimatka (2011)
- Riittävän hyvä opettaja, Stenberg, (2011)
- Huomaa hyvä! Uusitalo-Malmivaara, Vuorinen (2016)
- Huomaa hyvä!- toimintakortit Uusitalo-Malmivaara, Vuorinen (2016)
- Positiivinen pedagogiikka varhaiskasvatuksessa Leskisenoja (2019)
- Positiivisen pedagogiikan työkalupakki, Leskisenoja (2017)
- Positiivinen pedagogiikka ja nuorten hyvinvointi, Leskisenoja ja Sandberg (2019)

Teaching methods

Työelämäharjoittelun ohjaus
Pienryhmäohjaus
Pedagogiset yhteiset luennot
Instrumenttikohtaiset pedagogiset luennot
Observointi

Exam schedules

Sovitaan erikseen tarvittaessa

Completion alternatives

AHOT työelämäkokemuksen tai aikaisempien opintojen perusteella, mahdollisuus suorittaa opintojakso hankkeissa sovitaan erikseen.

Student workload

Opintojakson kokonaispistemäärästä 5op
- opetusharjoittelu 3 op
- instrumenttiluennot ja kaikille yhteiset luennot 2 op

Content scheduling

Opintojakso koostuu kolmesta eri kokonaisuudesta:
INSTRUMENTTILUENNOT ovat keskiviikkoiltapäivisin välillä 13-16, opettajien Google -drivessä ilmoittamien aikataulujen mukaan. (linkki Driveen työtilan etusivulla)
Opintojakson instrumenttiluentoihin kuuluu 3 observointitapahtumaa, joiden ohjeistuksesta, tehtävistä ja ajoituksesta vastaa instrumenttiluentojen opettaja/opettajat.

OPETUSHARJOITTELU keskiviikkoisin kunkin instrumenttipedagogiikasta vastaavan opettajan tiedotuksen mukaisesti. Harjoittelu suoritetaan kahden oppilaan kanssa 45 min./13 viikkoa. Opetusharjoittelun ohjausta 7x45 min. + 15min. palaute lukukauden aikana tai vastaava määrä.

KAIKILLE YHTEISET LUENNOT: alla olevina keskiviikkoina klo 13-15.30, luokka AS411. Luentoaiheet pävitetään kevään 2022 aikana.

Evaluation scale

Hyväksytty/Hylätty

Assessment criteria, approved/failed

- Opiskelija osaa suunnitella loogisesti eteneviä oppimiskokonaisuuksia.
- Opiskelija osaa soveltaa oppijalähtöisiä ja kannustavia työtapoja.
- Opiskelija osaa antaa monipuolista ja motivoivaa palautetta.
- Opiskelija osaa valita oppilaalle soveltuvaa ohjelmistoa.
- Opiskelija kykenee reflektoimaan omaa pedagogista oppimisprosessiaan ja toimintaansa.
- Opiskelija osaa toimia sovittujen aikataulujen puitteissa ja suorittaa oppimistehtävät hyväksytysti.
- ePortfolio

Assessment methods and criteria

Jatkuva arviointi (arvioinnin perusteina oman instrumentin kahden oppilaan tuntien pitäminen ja päiväkirjan palauttaminen, tuntisuunnitelmien tekeminen tunneille ja observointitehtävien tekeminen), oppimistehtävät (oma kirjallinen reflektointi) ja läsnäolo (tai korvaavien tehtävien tekeminen) pedagogisilla ja instrumenttikohtaisilla luennoilla.

Prerequisites

Opiskelija osaa suunnitella instrumenttinsa yksilöopetusta joustavasti ja oppijalähtöisesti sekä osaa hyödyntää opetuksessaan musiikkikasvatuksen ja oman instrumenttinsa yksilöopetuksen tyypillisiä menetelmiä. Opiskelija osaa kuvata opettajan eettisen toiminnan perusperiaatteet ja osaa toiminnassaan huomioida oppimisprosessien monimuotoisuutta. Opiskelija kykenee erittelemään huomioitaan oppilaan toiminnasta ja osaa tunnistaa musiikilliseen vuorovaikutukseen vaikuttavia tekijöitä sekä osaa soveltaa näitä opetuksessaan.