Taide yhteisön tukenaLaajuus (10 op)
Tunnus: KX00DX33
Laajuus
10 op
Opetuskieli
- suomi
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa suunnitella luovaa toimintaa ja erilaisia opetustilanteita oppijalähtöisesti ja erilaisten ryhmien tarpeita huomioiden. Opiskelija kykenee erottelemaan pedagogisia lähestymistapoja sekä näiden vaikutuksia oppimiseen ja ryhmätoimintaan. Opiskelija osaa toimia suunnittelemassaan musiikin opetustilanteessa tarkoituksenmukaisesti ja oppijoiden tarpeita huomioiden sekä kehittää pedagogista osaamistaan reflektoinnin pohjalta. Hän tunnistaa pedagogisen kasvunsa elementtejä sekä osaa hyödyntää saamaansa palautetta sen tukena. Opiskelija reflektoi aktiivisesti omaa näkemystään oppimisesta, luovuudesta ja opettamisesta yksin ja yhdessä sekä osaa yhdistää hankkimaansa teoreettista, käytännöllistä ja kokemuksellista tietoa kirjallisissa ja suullisissa pohdinnoissa.
Opiskelija osaa toimia taiteen soveltavan käytön ympäristöissä myös perinteisen opetuskentän ulkopuolella ja käyttää musiikkipedagogista osaamistaan yhteistyö- ja työelämäympäristöissä, esim. taidelaitosten yleisötyössä, sosiaali- ja terveysalalla sekä muissa osallistavaa taidetoimintaa hyödyntävissä työelämäkonteksteissa. Opiskelija osaa toimia vuorovaikutustilanteissa joustavasti ja projektin eri vaiheissa ryhmäprosessin kannalta tarkoituksenmukaisesti sekä antaa ja vastaanottaa monipuolista palautetta. Opiskelija osaa analysoida ryhmän toimintaa ja siihen vaikuttavia tekijöitä. Hän osaa myös käyttää ja kehittää muusikkouttaan monipuolisesti erilaisissa työelämätilanteissa.
Opiskelija osaa erotella tunnistamiaan musiikkipedagogin ammattitaidon haasteita erilaisissa opetuskonteksteissa ja kykenee reflektoimaan omia oppimiskokemuksiaan suhteessa niihin. Hän osaa rakentaa kehittymisen ja oppimisen polkuaan haastaen itseään uusien oppimiskokemusten äärelle musiikkipedagogina.
Sisältö
Opetuksen suunnittelu ja opetustilanteen analysointi opettajan, oppijoiden ja opetusprosessin näkökulmista, oppija- ja osallistujalähtöinen musiikki- ja taidetoiminta toimijuuden vahvistajana, ryhmätoiminnan ohjaaminen ja ymmärtäminen, opetus- ja ohjaustilanteiden harjoitteleminen, työelämäyhteistyö, moniammatillinen yhteistyö, reflektointi yksin ja yhdessä.
Esitietovaatimukset
Opiskelija osaa erotella ja selittää ryhmässä tapahtuvaa toimintaa kokonaisvaltaisesti sekä oppimisen kytkeytymistä osaksi elämänkulkua. Opiskelija osaa kuvata luovuuden ja taiteen hyvinvointivaikutuksia sekä reflektoida niihin liittyvää tietoa. Hän osaa suunnitella työryhmässä luovaa ryhmätoimintaa, jonka tavoitteena on hyvinvoinnin ja osallistujille merkityksellisten kokemusten mahdollistaminen. Hän kykenee toimimaan työryhmän jäsenenä ja kykenee ohjaamaan taiteen soveltavaan käyttöön liittyvää ryhmätoimintaa. Hän osaa jäsentää ja kuvata musiikin ja luovan toiminnan hyötyjä ja vaikuttavuutta ryhmäprosessien ja yhteisöjen hyvinvoinnin rakentamisessa.
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Opiskelija osaa suunnitella musiikkitoimintaa ottaen huomioon osallistujien elämäntilanteen ja erilaiset oppimiseen ja osallistumiseen vaikuttavat tuen tarpeet. Hän osaa reflektoida omaa oppimistaan sekä kokemiaan ja näkemiään opetustilanteita. Opiskelija osaa toimia työryhmän aktiivisena jäsenenä ja antaa rakentavaa palautetta muiden ryhmän jäsenten tuotoksista myös työelämäkonteksteissa tapahtuvissa projekteissa ja itselleen uusissa ympäristöissä sekä suunnitella ja toteuttaa musiikkitoimintaa erilaisissa työryhmissä.
Ilmoittautumisaika
06.05.2024 - 31.05.2024
Ajoitus
01.08.2024 - 31.12.2024
Opintopistemäärä
10 op
TKI-osuus
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Kulttuuripalvelut ja musiikki
Toimipiste
Hämeentie 135
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Musiikin tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Sanna Vuolteenaho
- Minna Lamppu
- musiikki virtuaali
- Hanna-Maija Aarnio
Vastuuopettaja
Minna Lamppu
Ryhmät
-
KXF23S1VAMusiikin tutkinto-ohjelma, varhaisiän musiikkikasvatus ja taiteen soveltava käyttö
-
KXF23S1Musiikin tutkinto-ohjelma päivä
Tavoitteet
Opiskelija osaa suunnitella luovaa toimintaa ja erilaisia opetustilanteita oppijalähtöisesti ja erilaisten ryhmien tarpeita huomioiden. Opiskelija kykenee erottelemaan pedagogisia lähestymistapoja sekä näiden vaikutuksia oppimiseen ja ryhmätoimintaan. Opiskelija osaa toimia suunnittelemassaan musiikin opetustilanteessa tarkoituksenmukaisesti ja oppijoiden tarpeita huomioiden sekä kehittää pedagogista osaamistaan reflektoinnin pohjalta. Hän tunnistaa pedagogisen kasvunsa elementtejä sekä osaa hyödyntää saamaansa palautetta sen tukena. Opiskelija reflektoi aktiivisesti omaa näkemystään oppimisesta, luovuudesta ja opettamisesta yksin ja yhdessä sekä osaa yhdistää hankkimaansa teoreettista, käytännöllistä ja kokemuksellista tietoa kirjallisissa ja suullisissa pohdinnoissa.
Opiskelija osaa toimia taiteen soveltavan käytön ympäristöissä myös perinteisen opetuskentän ulkopuolella ja käyttää musiikkipedagogista osaamistaan yhteistyö- ja työelämäympäristöissä, esim. taidelaitosten yleisötyössä, sosiaali- ja terveysalalla sekä muissa osallistavaa taidetoimintaa hyödyntävissä työelämäkonteksteissa. Opiskelija osaa toimia vuorovaikutustilanteissa joustavasti ja projektin eri vaiheissa ryhmäprosessin kannalta tarkoituksenmukaisesti sekä antaa ja vastaanottaa monipuolista palautetta. Opiskelija osaa analysoida ryhmän toimintaa ja siihen vaikuttavia tekijöitä. Hän osaa myös käyttää ja kehittää muusikkouttaan monipuolisesti erilaisissa työelämätilanteissa.
Opiskelija osaa erotella tunnistamiaan musiikkipedagogin ammattitaidon haasteita erilaisissa opetuskonteksteissa ja kykenee reflektoimaan omia oppimiskokemuksiaan suhteessa niihin. Hän osaa rakentaa kehittymisen ja oppimisen polkuaan haastaen itseään uusien oppimiskokemusten äärelle musiikkipedagogina.
Sisältö
Opetuksen suunnittelu ja opetustilanteen analysointi opettajan, oppijoiden ja opetusprosessin näkökulmista, oppija- ja osallistujalähtöinen musiikki- ja taidetoiminta toimijuuden vahvistajana, ryhmätoiminnan ohjaaminen ja ymmärtäminen, opetus- ja ohjaustilanteiden harjoitteleminen, työelämäyhteistyö, moniammatillinen yhteistyö, reflektointi yksin ja yhdessä.
Aika ja paikka
Opetus tiistaisin klo 9-17 ja torstaisin klo 9-15 lukujärjestyksen mukaan. Lukujärjestys julkaistaan VAMUKA 1+2+3+4 -työtilassa keväällä 2024.
Oppimateriaalit
Opettajalta opintojakson aluksi
Opetusmenetelmät
Aktivoiva luento
Ohjatut harjoitukset
Opintokäynti
Ryhmäohjaus
Tehtäväohjattu opetus
Työpaja
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
-
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
-
Kansainvälisyys
-
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Opettajalta opintojakson aluksi
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
10 opintopistettä = 270 tuntia työtä.
Sisällön jaksotus
-
Lisätietoja opiskelijoille
Lisätietoja opettajilta opintojakson aluksi.
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Opiskelija osaa suunnitella musiikkitoimintaa ottaen huomioon osallistujien elämäntilanteen ja erilaiset oppimiseen ja osallistumiseen vaikuttavat tuen tarpeet. Hän osaa reflektoida omaa oppimistaan sekä kokemiaan ja näkemiään opetustilanteita. Opiskelija osaa toimia työryhmän aktiivisena jäsenenä ja antaa rakentavaa palautetta muiden ryhmän jäsenten tuotoksista myös työelämäkonteksteissa tapahtuvissa projekteissa ja itselleen uusissa ympäristöissä sekä suunnitella ja toteuttaa musiikkitoimintaa erilaisissa työryhmissä.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Jatkuva arviointi
Oppimispäiväkirja/Portfolio
Oppimistehtävä
Esitietovaatimukset
Opiskelija osaa erotella ja selittää ryhmässä tapahtuvaa toimintaa kokonaisvaltaisesti sekä oppimisen kytkeytymistä osaksi elämänkulkua. Opiskelija osaa kuvata luovuuden ja taiteen hyvinvointivaikutuksia sekä reflektoida niihin liittyvää tietoa. Hän osaa suunnitella työryhmässä luovaa ryhmätoimintaa, jonka tavoitteena on hyvinvoinnin ja osallistujille merkityksellisten kokemusten mahdollistaminen. Hän kykenee toimimaan työryhmän jäsenenä ja kykenee ohjaamaan taiteen soveltavaan käyttöön liittyvää ryhmätoimintaa. Hän osaa jäsentää ja kuvata musiikin ja luovan toiminnan hyötyjä ja vaikuttavuutta ryhmäprosessien ja yhteisöjen hyvinvoinnin rakentamisessa.
Ilmoittautumisaika
02.05.2023 - 31.05.2023
Ajoitus
01.08.2023 - 22.12.2023
Opintopistemäärä
10 op
TKI-osuus
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Musiikin tiimi
Toimipiste
Hämeentie 135
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Musiikin tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Sanna Vuolteenaho
- Minna Lamppu
- Laura Juvonen
- musiikki virtuaali
- Hanna-Maija Aarnio
Vastuuopettaja
Minna Lamppu
Ryhmät
-
KXF22S1Musiikin tutkinto-ohjelma päivä
Tavoitteet
Opiskelija osaa suunnitella luovaa toimintaa ja erilaisia opetustilanteita oppijalähtöisesti ja erilaisten ryhmien tarpeita huomioiden. Opiskelija kykenee erottelemaan pedagogisia lähestymistapoja sekä näiden vaikutuksia oppimiseen ja ryhmätoimintaan. Opiskelija osaa toimia suunnittelemassaan musiikin opetustilanteessa tarkoituksenmukaisesti ja oppijoiden tarpeita huomioiden sekä kehittää pedagogista osaamistaan reflektoinnin pohjalta. Hän tunnistaa pedagogisen kasvunsa elementtejä sekä osaa hyödyntää saamaansa palautetta sen tukena. Opiskelija reflektoi aktiivisesti omaa näkemystään oppimisesta, luovuudesta ja opettamisesta yksin ja yhdessä sekä osaa yhdistää hankkimaansa teoreettista, käytännöllistä ja kokemuksellista tietoa kirjallisissa ja suullisissa pohdinnoissa.
Opiskelija osaa toimia taiteen soveltavan käytön ympäristöissä myös perinteisen opetuskentän ulkopuolella ja käyttää musiikkipedagogista osaamistaan yhteistyö- ja työelämäympäristöissä, esim. taidelaitosten yleisötyössä, sosiaali- ja terveysalalla sekä muissa osallistavaa taidetoimintaa hyödyntävissä työelämäkonteksteissa. Opiskelija osaa toimia vuorovaikutustilanteissa joustavasti ja projektin eri vaiheissa ryhmäprosessin kannalta tarkoituksenmukaisesti sekä antaa ja vastaanottaa monipuolista palautetta. Opiskelija osaa analysoida ryhmän toimintaa ja siihen vaikuttavia tekijöitä. Hän osaa myös käyttää ja kehittää muusikkouttaan monipuolisesti erilaisissa työelämätilanteissa.
Opiskelija osaa erotella tunnistamiaan musiikkipedagogin ammattitaidon haasteita erilaisissa opetuskonteksteissa ja kykenee reflektoimaan omia oppimiskokemuksiaan suhteessa niihin. Hän osaa rakentaa kehittymisen ja oppimisen polkuaan haastaen itseään uusien oppimiskokemusten äärelle musiikkipedagogina.
Sisältö
Opetuksen suunnittelu ja opetustilanteen analysointi opettajan, oppijoiden ja opetusprosessin näkökulmista, oppija- ja osallistujalähtöinen musiikki- ja taidetoiminta toimijuuden vahvistajana, ryhmätoiminnan ohjaaminen ja ymmärtäminen, opetus- ja ohjaustilanteiden harjoitteleminen, työelämäyhteistyö, moniammatillinen yhteistyö, reflektointi yksin ja yhdessä.
Aika ja paikka
Opetus tiistaisin klo 9-18 ja torstaisin klo 9-15 lukujärjestyksen mukaan.
Oppimateriaalit
Opettajalta opintojakson aluksi
Opetusmenetelmät
Aktivoiva luento
Ohjatut harjoitukset
Opintokäynti
Ryhmäohjaus
Tehtäväohjattu opetus
Työpaja
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
-
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
-
Kansainvälisyys
-
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Opettajalta opintojakson aluksi
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
10 opintopistettä = 270 tuntia työtä.
Sisällön jaksotus
-
Lisätietoja opiskelijoille
Lisätietoja opettajilta opintojakson aluksi.
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Opiskelija osaa suunnitella musiikkitoimintaa ottaen huomioon osallistujien elämäntilanteen ja erilaiset oppimiseen ja osallistumiseen vaikuttavat tuen tarpeet. Hän osaa reflektoida omaa oppimistaan sekä kokemiaan ja näkemiään opetustilanteita. Opiskelija osaa toimia työryhmän aktiivisena jäsenenä ja antaa rakentavaa palautetta muiden ryhmän jäsenten tuotoksista myös työelämäkonteksteissa tapahtuvissa projekteissa ja itselleen uusissa ympäristöissä sekä suunnitella ja toteuttaa musiikkitoimintaa erilaisissa työryhmissä.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Jatkuva arviointi
Oppimispäiväkirja/Portfolio
Oppimistehtävä
Esitietovaatimukset
Opiskelija osaa erotella ja selittää ryhmässä tapahtuvaa toimintaa kokonaisvaltaisesti sekä oppimisen kytkeytymistä osaksi elämänkulkua. Opiskelija osaa kuvata luovuuden ja taiteen hyvinvointivaikutuksia sekä reflektoida niihin liittyvää tietoa. Hän osaa suunnitella työryhmässä luovaa ryhmätoimintaa, jonka tavoitteena on hyvinvoinnin ja osallistujille merkityksellisten kokemusten mahdollistaminen. Hän kykenee toimimaan työryhmän jäsenenä ja kykenee ohjaamaan taiteen soveltavaan käyttöön liittyvää ryhmätoimintaa. Hän osaa jäsentää ja kuvata musiikin ja luovan toiminnan hyötyjä ja vaikuttavuutta ryhmäprosessien ja yhteisöjen hyvinvoinnin rakentamisessa.
Ilmoittautumisaika
02.05.2022 - 15.05.2022
Ajoitus
01.08.2022 - 16.12.2022
Opintopistemäärä
10 op
TKI-osuus
6 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Musiikin tiimi
Toimipiste
Musiikki
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Musiikin tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Sanna Vuolteenaho
- Minna Lamppu
- Laura Juvonen
- Hanna-Maija Aarnio
Vastuuopettaja
Hanna-Maija Aarnio
Ryhmät
-
KXF21S1Musiikin tutkinto-ohjelma päivä
Tavoitteet
Opiskelija osaa suunnitella luovaa toimintaa ja erilaisia opetustilanteita oppijalähtöisesti ja erilaisten ryhmien tarpeita huomioiden. Opiskelija kykenee erottelemaan pedagogisia lähestymistapoja sekä näiden vaikutuksia oppimiseen ja ryhmätoimintaan. Opiskelija osaa toimia suunnittelemassaan musiikin opetustilanteessa tarkoituksenmukaisesti ja oppijoiden tarpeita huomioiden sekä kehittää pedagogista osaamistaan reflektoinnin pohjalta. Hän tunnistaa pedagogisen kasvunsa elementtejä sekä osaa hyödyntää saamaansa palautetta sen tukena. Opiskelija reflektoi aktiivisesti omaa näkemystään oppimisesta, luovuudesta ja opettamisesta yksin ja yhdessä sekä osaa yhdistää hankkimaansa teoreettista, käytännöllistä ja kokemuksellista tietoa kirjallisissa ja suullisissa pohdinnoissa.
Opiskelija osaa toimia taiteen soveltavan käytön ympäristöissä myös perinteisen opetuskentän ulkopuolella ja käyttää musiikkipedagogista osaamistaan yhteistyö- ja työelämäympäristöissä, esim. taidelaitosten yleisötyössä, sosiaali- ja terveysalalla sekä muissa osallistavaa taidetoimintaa hyödyntävissä työelämäkonteksteissa. Opiskelija osaa toimia vuorovaikutustilanteissa joustavasti ja projektin eri vaiheissa ryhmäprosessin kannalta tarkoituksenmukaisesti sekä antaa ja vastaanottaa monipuolista palautetta. Opiskelija osaa analysoida ryhmän toimintaa ja siihen vaikuttavia tekijöitä. Hän osaa myös käyttää ja kehittää muusikkouttaan monipuolisesti erilaisissa työelämätilanteissa.
Opiskelija osaa erotella tunnistamiaan musiikkipedagogin ammattitaidon haasteita erilaisissa opetuskonteksteissa ja kykenee reflektoimaan omia oppimiskokemuksiaan suhteessa niihin. Hän osaa rakentaa kehittymisen ja oppimisen polkuaan haastaen itseään uusien oppimiskokemusten äärelle musiikkipedagogina.
Sisältö
Opetuksen suunnittelu ja opetustilanteen analysointi opettajan, oppijoiden ja opetusprosessin näkökulmista, oppija- ja osallistujalähtöinen musiikki- ja taidetoiminta toimijuuden vahvistajana, ryhmätoiminnan ohjaaminen ja ymmärtäminen, opetus- ja ohjaustilanteiden harjoitteleminen, työelämäyhteistyö, moniammatillinen yhteistyö, reflektointi yksin ja yhdessä.
Aika ja paikka
Opetus tiistaisin klo 9-18 ja torstaisin klo 9-15 lukujärjestyksen mukaan.
Oppimateriaalit
Opettajalta opintojakson aluksi
Opetusmenetelmät
Aktivoiva luento
Ohjatut harjoitukset
Opintokäynti
Ryhmäohjaus
Tehtäväohjattu opetus
Työpaja
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
-
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
-
Kansainvälisyys
-
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Opettajalta opintojakson aluksi
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
10 opintopistettä = 270 tuntia työtä.
Sisällön jaksotus
-
Lisätietoja opiskelijoille
Lisätietoja opettajilta opintojakson aluksi.
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Opiskelija osaa suunnitella musiikkitoimintaa ottaen huomioon osallistujien elämäntilanteen ja erilaiset oppimiseen ja osallistumiseen vaikuttavat tuen tarpeet. Hän osaa reflektoida omaa oppimistaan sekä kokemiaan ja näkemiään opetustilanteita. Opiskelija osaa toimia työryhmän aktiivisena jäsenenä ja antaa rakentavaa palautetta muiden ryhmän jäsenten tuotoksista myös työelämäkonteksteissa tapahtuvissa projekteissa ja itselleen uusissa ympäristöissä sekä suunnitella ja toteuttaa musiikkitoimintaa erilaisissa työryhmissä.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Jatkuva arviointi
Oppimispäiväkirja/Portfolio
Oppimistehtävä
Esitietovaatimukset
Opiskelija osaa erotella ja selittää ryhmässä tapahtuvaa toimintaa kokonaisvaltaisesti sekä oppimisen kytkeytymistä osaksi elämänkulkua. Opiskelija osaa kuvata luovuuden ja taiteen hyvinvointivaikutuksia sekä reflektoida niihin liittyvää tietoa. Hän osaa suunnitella työryhmässä luovaa ryhmätoimintaa, jonka tavoitteena on hyvinvoinnin ja osallistujille merkityksellisten kokemusten mahdollistaminen. Hän kykenee toimimaan työryhmän jäsenenä ja kykenee ohjaamaan taiteen soveltavaan käyttöön liittyvää ryhmätoimintaa. Hän osaa jäsentää ja kuvata musiikin ja luovan toiminnan hyötyjä ja vaikuttavuutta ryhmäprosessien ja yhteisöjen hyvinvoinnin rakentamisessa.