Siirry suoraan sisältöön

Muusikkous pedagogin työssäLaajuus (5 op)

Tunnus: KX00DX01

Laajuus

5 op

Opetuskieli

  • suomi

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa käyttää ja kehittää edelleen taiteellis-pedagogista osaamistaan varhaisiän musiikkikasvatuksessa, soiton- ja laulun alkeisopetuksessa sekä eri-ikäisten ihmisten yhteismusisoinnin ohjaamisessa soittaen ja laulaen. Hän kykenee tietoisella tasolla ja käytännön opetustilanteessa hyödyntämään taiteellisen ilmaisun mahdollisuuksia oppijan kehityksen sekä osallisuuden ja hyvinvoinnin tukena sekä osaa mahdollistaa osallistujalle merkityksellisiä kokemuksia ja oppimista käyttäen monipuolisia työtapoja, musiikkityylejä ja opetusmenetelmiä.

Opiskelija osaa käyttää monipuolista musiikillista osaamistaan osana pedagogista toimintaa erilaisissa työelämän tilanteissa ja tukea oman muusikkoutensa kehittämistä osana musiikkipedagogin jatkuvaa ammatillista oppimista. Hän osaa hyödyntää muusikontaitojaan innostavasti, tietoisesti ja tavoitteellisesti pedagogisissa prosesseissa sekä toimia erilaisissa yhtyeissä ja musiikillisen vuorovaikutuksen käytännön tilanteissa.

Sisältö

Musiikin opettamisen ja taiteen soveltavan käytön pedagogisen tausta-ajattelun reflektointi ja sen myötä kehittyvät uudet pedagogisen käytännön sovellukset, taiteellinen toiminta musiikkipedagogin ammattitaidossa, oppijalähtöisyys, ryhmäprosessien ohjaaminen, toimiminen monenlaisissa työelämäyhteistyötilanteissa, opetus- ja ohjaustilanteiden suunnittelu ja toteutus, reflektointi yksin ja yhdessä.

Esitietovaatimukset

Opiskelija osaa suunnitella ja toteuttaa monipuolista ja oppijoiden/osallistujien tarpeet huomioivaa luovaa ryhmätoimintaa erilaisissa ympäristöissä. Opiskelija osaa toimia suunnittelemissaan luovan toiminnan tilanteissa tarkoituksenmukaisesti, ryhmätyössä joustavasti sekä osallistujien/oppijoiden tarpeita huomioiden. Opiskelija osaa toteuttaa luovaa musiikki- ja taidetoimintaa myös perinteisen opetuskentän ulkopuolella. Hän osaa käyttää monipuolisesti luovuutta, ilmaisua, musiikillista keksintää ja improvisointia sekä kykenee analysoimaan pedagogisten valintojen vaikutuksia ryhmätoiminnassa sekä oppimisessa. Opiskelija kykenee analysoimaan ryhmäprosessia ja opetustilannetta myös näkyvää toimintaa syvemmällä tasolla.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Opiskelija osaa käyttää monipuolista musiikillista osaamistaan osana pedagogista toimintaa erilaisissa työelämän tilanteissa ja tukea oman muusikkoutensa kehittämistä osana musiikkipedagogin jatkuvaa ammatillista oppimista. Hän osaa hyödyntää muusikontaitojaan innostavasti tietoisesti ja tavoitteellisesti pedagogisissa prosesseissa sekä toimia erilaisissa yhtyeissä ja musiikillisen vuorovaikutuksen käytännön tilanteissa.

Ilmoittautumisaika

06.05.2024 - 31.05.2024

Ajoitus

01.08.2024 - 31.12.2024

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

3 op

TKI-osuus

5 op

Toteutustapa

40 % Lähiopetus, 60 % Etäopetus

Yksikkö

Musiikin tiimi

Toimipiste

Hämeentie 135

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 30

Koulutus
  • Musiikin tutkinto-ohjelma
Opettaja
  • Sanna Vuolteenaho
  • Minna Lamppu
  • musiikki virtuaali
  • Hanna-Maija Aarnio
Vastuuopettaja

Minna Lamppu

Ryhmät
  • KXF21S1
    Musiikin tutkinto-ohjelma päivä

Tavoitteet

Opiskelija osaa käyttää ja kehittää edelleen taiteellis-pedagogista osaamistaan varhaisiän musiikkikasvatuksessa, soiton- ja laulun alkeisopetuksessa sekä eri-ikäisten ihmisten yhteismusisoinnin ohjaamisessa soittaen ja laulaen. Hän kykenee tietoisella tasolla ja käytännön opetustilanteessa hyödyntämään taiteellisen ilmaisun mahdollisuuksia oppijan kehityksen sekä osallisuuden ja hyvinvoinnin tukena sekä osaa mahdollistaa osallistujalle merkityksellisiä kokemuksia ja oppimista käyttäen monipuolisia työtapoja, musiikkityylejä ja opetusmenetelmiä.

Opiskelija osaa käyttää monipuolista musiikillista osaamistaan osana pedagogista toimintaa erilaisissa työelämän tilanteissa ja tukea oman muusikkoutensa kehittämistä osana musiikkipedagogin jatkuvaa ammatillista oppimista. Hän osaa hyödyntää muusikontaitojaan innostavasti, tietoisesti ja tavoitteellisesti pedagogisissa prosesseissa sekä toimia erilaisissa yhtyeissä ja musiikillisen vuorovaikutuksen käytännön tilanteissa.

Sisältö

Musiikin opettamisen ja taiteen soveltavan käytön pedagogisen tausta-ajattelun reflektointi ja sen myötä kehittyvät uudet pedagogisen käytännön sovellukset, taiteellinen toiminta musiikkipedagogin ammattitaidossa, oppijalähtöisyys, ryhmäprosessien ohjaaminen, toimiminen monenlaisissa työelämäyhteistyötilanteissa, opetus- ja ohjaustilanteiden suunnittelu ja toteutus, reflektointi yksin ja yhdessä.

Aika ja paikka

Opetus pääasiassa tiistaisin ja torstaisin klo 9-18 välisinä aikoina. Tarkempi aikataulu vamukan lukujärjestys-lakanassa.
Osallistuminen opetukseen, työelämäprojekteihin ja tehtäviin kunkin opiskelijan opintopolkua täydentävällä tavalla. Sisältyvät projektit, kirjallisuus ja tehtävät sovitaan vuosikurssivastuuopettajan kanssa.

Oppimateriaalit

Opettajan ohjeistuksen mukaan; myös opettajan antama materiaali. Osallistuminen opetukseen, työelämäprojekteihin ja tehtäviin kunkin opiskelijan opintopolkua täydentävällä tavalla. Sisältyvät projektit, kirjallisuus ja tehtävät sovitaan syyskuussa -24.

Opetusmenetelmät

Tehtäväohjattu opetus
Ohjatut harjoitukset
Työpaja
Ryhmäohjaus
Opintokäynti

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Osallistuminen opetukseen, työelämäprojekteihin ja tehtäviin kunkin opiskelijan opintopolkua täydentävällä tavalla. Sisältyvät projektit, kirjallisuus ja tehtävät sovitaan syyskuussa -24.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Pedagogiset sovellukset sovitaan vuosikurssivastuu-opettajan kanssa.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

1 opintopiste vastaa 27h opiskelua.

Sisällön jaksotus

Opetus vamuka-aikoina ti ja to. Tarkemmat ohjeet lukujärjestyslakanassa

Lisätietoja opiskelijoille

Opetus pääasiassa ti klo 9-18 / to klo 9-18 välisinä aikoina. Tarkempi aikataulu vamukan lukujärjestys-lakanassa.

Osallistuminen opetukseen, työelämäprojekteihin ja tehtäviin kunkin opiskelijan opintopolkua täydentävällä tavalla.

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Opiskelija osaa käyttää monipuolista musiikillista osaamistaan osana pedagogista toimintaa erilaisissa työelämän tilanteissa ja tukea oman muusikkoutensa kehittämistä osana musiikkipedagogin jatkuvaa ammatillista oppimista. Hän osaa hyödyntää muusikontaitojaan innostavasti tietoisesti ja tavoitteellisesti pedagogisissa prosesseissa sekä toimia erilaisissa yhtyeissä ja musiikillisen vuorovaikutuksen käytännön tilanteissa.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Jatkuva arviointi
Oppimispäiväkirja
Portfolio

Esitietovaatimukset

Opiskelija osaa suunnitella ja toteuttaa monipuolista ja oppijoiden/osallistujien tarpeet huomioivaa luovaa ryhmätoimintaa erilaisissa ympäristöissä. Opiskelija osaa toimia suunnittelemissaan luovan toiminnan tilanteissa tarkoituksenmukaisesti, ryhmätyössä joustavasti sekä osallistujien/oppijoiden tarpeita huomioiden. Opiskelija osaa toteuttaa luovaa musiikki- ja taidetoimintaa myös perinteisen opetuskentän ulkopuolella. Hän osaa käyttää monipuolisesti luovuutta, ilmaisua, musiikillista keksintää ja improvisointia sekä kykenee analysoimaan pedagogisten valintojen vaikutuksia ryhmätoiminnassa sekä oppimisessa. Opiskelija kykenee analysoimaan ryhmäprosessia ja opetustilannetta myös näkyvää toimintaa syvemmällä tasolla.

Ilmoittautumisaika

02.05.2023 - 31.05.2023

Ajoitus

01.08.2023 - 22.12.2023

Opintopistemäärä

5 op

TKI-osuus

3 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Musiikin tiimi

Toimipiste

Hämeentie 135

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Musiikin tutkinto-ohjelma
Opettaja
  • Sanna Vuolteenaho
  • Minna Lamppu
  • Laura Juvonen
  • musiikki virtuaali
  • Hanna-Maija Aarnio
Vastuuopettaja

Minna Lamppu

Ryhmät
  • KXF20S1
    Musiikin tutkinto-ohjelma päivä

Tavoitteet

Opiskelija osaa käyttää ja kehittää edelleen taiteellis-pedagogista osaamistaan varhaisiän musiikkikasvatuksessa, soiton- ja laulun alkeisopetuksessa sekä eri-ikäisten ihmisten yhteismusisoinnin ohjaamisessa soittaen ja laulaen. Hän kykenee tietoisella tasolla ja käytännön opetustilanteessa hyödyntämään taiteellisen ilmaisun mahdollisuuksia oppijan kehityksen sekä osallisuuden ja hyvinvoinnin tukena sekä osaa mahdollistaa osallistujalle merkityksellisiä kokemuksia ja oppimista käyttäen monipuolisia työtapoja, musiikkityylejä ja opetusmenetelmiä.

Opiskelija osaa käyttää monipuolista musiikillista osaamistaan osana pedagogista toimintaa erilaisissa työelämän tilanteissa ja tukea oman muusikkoutensa kehittämistä osana musiikkipedagogin jatkuvaa ammatillista oppimista. Hän osaa hyödyntää muusikontaitojaan innostavasti, tietoisesti ja tavoitteellisesti pedagogisissa prosesseissa sekä toimia erilaisissa yhtyeissä ja musiikillisen vuorovaikutuksen käytännön tilanteissa.

Sisältö

Musiikin opettamisen ja taiteen soveltavan käytön pedagogisen tausta-ajattelun reflektointi ja sen myötä kehittyvät uudet pedagogisen käytännön sovellukset, taiteellinen toiminta musiikkipedagogin ammattitaidossa, oppijalähtöisyys, ryhmäprosessien ohjaaminen, toimiminen monenlaisissa työelämäyhteistyötilanteissa, opetus- ja ohjaustilanteiden suunnittelu ja toteutus, reflektointi yksin ja yhdessä.

Aika ja paikka

Opetus pääasiassa tiistaisin ja torstaisin klo 9-18 välisinä aikoina. Tarkempi aikataulu vamukan lukujärjestys-lakanassa.

Oppimateriaalit

Opettajan ohjeistuksen mukaan; myös opettajan antama materiaali.

Opetusmenetelmät

Tehtäväohjattu opetus
Ohjatut harjoitukset
Työpaja
Ryhmäohjaus
Opintokäynti

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Pedagogiset sovellukset sovitaan toteutusvastaavan kanssa.

Lisätietoja opiskelijoille

Opetus pääasiassa ti klo 9-18 / to klo 9-18 välisinä aikoina. Tarkempi aikataulu vamuka-lakanassa.
Oppimisprojektit, työelämäyhteistyöt
Luennot, workshopit, tehtävät ja megapäivät
Kirjallisuuteen perustuvat oppimistehtävät

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Opiskelija osaa käyttää monipuolista musiikillista osaamistaan osana pedagogista toimintaa erilaisissa työelämän tilanteissa ja tukea oman muusikkoutensa kehittämistä osana musiikkipedagogin jatkuvaa ammatillista oppimista. Hän osaa hyödyntää muusikontaitojaan innostavasti tietoisesti ja tavoitteellisesti pedagogisissa prosesseissa sekä toimia erilaisissa yhtyeissä ja musiikillisen vuorovaikutuksen käytännön tilanteissa.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Jatkuva arviointi
Oppimispäiväkirja
Portfolio

Esitietovaatimukset

Opiskelija osaa suunnitella ja toteuttaa monipuolista ja oppijoiden/osallistujien tarpeet huomioivaa luovaa ryhmätoimintaa erilaisissa ympäristöissä. Opiskelija osaa toimia suunnittelemissaan luovan toiminnan tilanteissa tarkoituksenmukaisesti, ryhmätyössä joustavasti sekä osallistujien/oppijoiden tarpeita huomioiden. Opiskelija osaa toteuttaa luovaa musiikki- ja taidetoimintaa myös perinteisen opetuskentän ulkopuolella. Hän osaa käyttää monipuolisesti luovuutta, ilmaisua, musiikillista keksintää ja improvisointia sekä kykenee analysoimaan pedagogisten valintojen vaikutuksia ryhmätoiminnassa sekä oppimisessa. Opiskelija kykenee analysoimaan ryhmäprosessia ja opetustilannetta myös näkyvää toimintaa syvemmällä tasolla.