Skip to main content

The Elements of the Learning/Teaching Situation, Interaction and Group ProcessesLaajuus (5 cr)

Code: KX00DW97

Credits

5 op

Teaching language

  • Finnish

Objective

The student is able to recognize different elements of musical interaction and the learning situation. They are also able to recognise the significance of these aspects in a learning environment. They can construct brief teaching sessions using different methods of music education individually and in a group. The student can recognize and explain the significance of the holistic and experiential learning process in musical interaction. The student can reflect on their experiences as part of musical activities and utilise this in their development as a music educator. The student can act constructively taking on different roles in their study group, both in verbal and musical interaction situations.

Content

Music education methods, learning processes and different teaching situations, interaction in musical activity, group processes, learner-centred music education, individual and group reflection.

Prerequisites

No prerequisites.

Assessment criteria, approved/failed

The student is able to construct a brief teaching session using versatile music education methods. They can reflect their learning experiences and observed pedagogical situations. The student is able to act as an active member of the group and can give constructive feedback to fellow group members about their contribution.

Enrollment

06.05.2024 - 31.05.2024

Timing

01.08.2024 - 31.12.2024

Number of ECTS credits allocated

5 op

Virtual portion

1 op

RDI portion

2 op

Mode of delivery

80 % Contact teaching, 20 % Distance learning

Unit

School of Cultural Services and Music

Campus

Hämeentie 135

Teaching languages
  • Finnish
Seats

0 - 30

Degree programmes
  • Music
Teacher in charge

Minna Lamppu

Groups
  • KXF24S1VA
    Musiikin tutkinto-ohjelma, varhaisiän musiikkikasvatus ja taiteen soveltava käyttö
  • KXF24S1
    Musiikin tutkinto-ohjelma päivä

Objective

Opiskelija kykenee erottelemaan musiikillisessa vuorovaikutuksessa ja oppimistilanteessa vaikuttavia tekijöitä sekä selittämään niiden merkitystä näkemissään oppimisympäristöissä. Opiskelija osaa suunnitella lyhyitä opetustuokioita hyödyntäen musiikkikasvatuksen eri työtapoja yksin ja yhdessä. Opiskelija osaa tunnistaa ja selittää kokonaisvaltaisen ja elämyksellisen oppimisprosessin merkityksiä ja tapahtumia musiikillisessa vuorovaikutuksessa. Opiskelija osaa reflektoida omia kokemuksiaan osana musiikillista toimintaa ja hyödyntää tätä pedagogisessa kehittymisessään. Opiskelija osaa toimia opiskeluryhmässään vaihtelevissa rooleissa rakentavasti sekä sanallisessa että musiikillisessa vuorovaikutuksessa.

Content

Musiikkikasvatuksen työtavat, oppimisprosessit ja erilaiset opetustilanteet, vuorovaikutus musiikkitoiminnassa, ryhmäprosessit, oppijalähtöinen musiikkikasvatus, reflektointi yksin ja yhdessä.

Location and time

Opetus vamuka 1 vuoden syksyllä kaikissa vamuka-aineissa tapahtuu MA klo 13 - 15.30, PE klo 9.00-11.15 ja joskus myös TO klo 9.00-11.15 Kotiluokka AS102.

Materials

Opettajan ohjeistuksen mukaan; myös opettajan antama materiaali.

Teaching methods

Aktivoiva luento
Ohjatut harjoitukset
Opintokäynti
Ryhmäohjaus
Tehtäväohjattu opetus
Työpaja

Employer connections

Opintovierailut

Student workload

Musiikkikasvatuksen lähtökohdat ja työtavat 1, 5 op ja Vuorovaikutus, ryhmäprosessit ja opetustilanteen elementit, 5 op, muodostavat Vamuka 1. vuoden syksyn kokonaisuuden, yht. 10 op, josta on kontaktiopetusta n. 90 tuntia, oman työn osuus n. 180 tuntia.

Further information

Tarkemmat tiedot opetuksesta löytyy ykkösten lukkarista.

Opetus vamuka 1 vuoden syksyllä kaikissa vamuka-aineissa tapahtuu ma klo 13 - 15.30, perjantaisin klo 9.00-11.15 ja joskus myös torstaisin klo 9.00-11.15.
Kotiluokka on Arabian kampuksen Soivan AS102.

Evaluation scale

Hyväksytty/Hylätty

Assessment criteria, approved/failed

Opiskelija osaa suunnitella lyhyen opetustilanteen käyttäen musiikkikasvatuksen työtapoja monipuolisesti. Hän osaa reflektoida omaa oppimistaan sekä kokemiaan ja näkemiään opetustilanteita.
Opiskelija osaa toimia ryhmän aktiivisena jäsenenä ja antaa rakentavaa palautetta muiden ryhmän jäsenten tuotoksista.

Assessment methods and criteria

Jatkuva arviointi
Oppimistehtävät
Essee

Prerequisites

Ei esitietovaatimuksia.

Enrollment

02.05.2023 - 24.08.2023

Timing

01.08.2023 - 22.12.2023

Number of ECTS credits allocated

5 op

RDI portion

1 op

Mode of delivery

Contact teaching

Unit

School of Cultural Services and Music

Campus

Hämeentie 135

Teaching languages
  • Finnish
Degree programmes
  • Music
Teachers
  • Sanna Vuolteenaho
  • Minna Lamppu
  • Laura Juvonen
  • musiikki virtuaali
  • Hanna-Maija Aarnio
Teacher in charge

Hanna-Maija Aarnio

Groups
  • KXF23S1VA
    Musiikin tutkinto-ohjelma, varhaisiän musiikkikasvatus ja taiteen soveltava käyttö
  • KXF23S1
    Musiikin tutkinto-ohjelma päivä

Objective

Opiskelija kykenee erottelemaan musiikillisessa vuorovaikutuksessa ja oppimistilanteessa vaikuttavia tekijöitä sekä selittämään niiden merkitystä näkemissään oppimisympäristöissä. Opiskelija osaa suunnitella lyhyitä opetustuokioita hyödyntäen musiikkikasvatuksen eri työtapoja yksin ja yhdessä. Opiskelija osaa tunnistaa ja selittää kokonaisvaltaisen ja elämyksellisen oppimisprosessin merkityksiä ja tapahtumia musiikillisessa vuorovaikutuksessa. Opiskelija osaa reflektoida omia kokemuksiaan osana musiikillista toimintaa ja hyödyntää tätä pedagogisessa kehittymisessään. Opiskelija osaa toimia opiskeluryhmässään vaihtelevissa rooleissa rakentavasti sekä sanallisessa että musiikillisessa vuorovaikutuksessa.

Content

Musiikkikasvatuksen työtavat, oppimisprosessit ja erilaiset opetustilanteet, vuorovaikutus musiikkitoiminnassa, ryhmäprosessit, oppijalähtöinen musiikkikasvatus, reflektointi yksin ja yhdessä.

Location and time

Opetus vamuka 1 vuoden syksyllä kaikissa vamuka-aineissa tapahtuu ma klo 13 - 15.30, perjantaisin klo 9.00-11.15 ja joskus myös torstaisin klo 9.00-11.15 Kotiluokka AS102.

Materials

Opettajan ohjeistuksen mukaan; myös opettajan antama materiaali.

Teaching methods

Aktivoiva luento
Ohjatut harjoitukset
Opintokäynti
Ryhmäohjaus
Tehtäväohjattu opetus
Työpaja

Employer connections

Opintovierailut musiikkioppilaitoksissa

Student workload

Musiikkikasvatuksen lähtökohdat ja työtavat 1, 5 op ja Vuorovaikutus, ryhmäprosessit ja opetustilanteen elementit, 5 op, muodostavat Vamuka 1. vuoden syksyn kokonaisuuden, yht. 10 op, josta on kontaktiopetusta n. 90 tuntia, oman työn osuus n. 180 tuntia.

Evaluation scale

Hyväksytty/Hylätty

Assessment criteria, approved/failed

Opiskelija osaa suunnitella lyhyen opetustilanteen käyttäen musiikkikasvatuksen työtapoja monipuolisesti. Hän osaa reflektoida omaa oppimistaan sekä kokemiaan ja näkemiään opetustilanteita.
Opiskelija osaa toimia ryhmän aktiivisena jäsenenä ja antaa rakentavaa palautetta muiden ryhmän jäsenten tuotoksista.

Assessment methods and criteria

Jatkuva arviointi
Oppimistehtävät
Essee

Prerequisites

Ei esitietovaatimuksia.

Enrollment

02.05.2022 - 26.08.2022

Timing

01.08.2022 - 16.12.2022

Number of ECTS credits allocated

5 op

Mode of delivery

Contact teaching

Unit

Music

Campus

Musiikki

Teaching languages
  • Finnish
Degree programmes
  • Music
Teachers
  • Sanna Vuolteenaho
  • Minna Lamppu
  • Laura Juvonen
  • Hanna-Maija Aarnio
Teacher in charge

Sanna Vuolteenaho

Groups
  • KXF22S1
    Musiikin tutkinto-ohjelma päivä

Objective

Opiskelija kykenee erottelemaan musiikillisessa vuorovaikutuksessa ja oppimistilanteessa vaikuttavia tekijöitä sekä selittämään niiden merkitystä näkemissään oppimisympäristöissä. Opiskelija osaa suunnitella lyhyitä opetustuokioita hyödyntäen musiikkikasvatuksen eri työtapoja yksin ja yhdessä. Opiskelija osaa tunnistaa ja selittää kokonaisvaltaisen ja elämyksellisen oppimisprosessin merkityksiä ja tapahtumia musiikillisessa vuorovaikutuksessa. Opiskelija osaa reflektoida omia kokemuksiaan osana musiikillista toimintaa ja hyödyntää tätä pedagogisessa kehittymisessään. Opiskelija osaa toimia opiskeluryhmässään vaihtelevissa rooleissa rakentavasti sekä sanallisessa että musiikillisessa vuorovaikutuksessa.

Content

Musiikkikasvatuksen työtavat, oppimisprosessit ja erilaiset opetustilanteet, vuorovaikutus musiikkitoiminnassa, ryhmäprosessit, oppijalähtöinen musiikkikasvatus, reflektointi yksin ja yhdessä.

Location and time

Opetus vamuka 1 vuoden syksyllä kaikissa vamuka-aineissa tapahtuu ma klo 13 - 15.30, perjantaisin klo 9.00-11.15 ja joskus myös torstaisin klo 9.00-11.15 Kotiluokka AS102 2.9. klo 9.00 yhteinen aloitus

Materials

Opettajan ohjeistuksen mukaan; myös opettajan antama materiaali.

Teaching methods

Aktivoiva luento
Ohjatut harjoitukset
Opintokäynti
Ryhmäohjaus
Tehtäväohjattu opetus
Työpaja

Employer connections

Opintovierailut musiikkioppilaitoksissa

Student workload

Musiikkikasvatuksen lähtökohdat ja työtavat 1, 5 op ja Vuorovaikutus, ryhmäprosessit ja opetustilanteen elementit, 5 op, muodostavat Vamuka 1. vuoden syksyn kokonaisuuden, yht. 10 op, josta on kontaktiopetusta n. 90 tuntia, oman työn osuus n. 180 tuntia.

Evaluation scale

Hyväksytty/Hylätty

Assessment criteria, approved/failed

Opiskelija osaa suunnitella lyhyen opetustilanteen käyttäen musiikkikasvatuksen työtapoja monipuolisesti. Hän osaa reflektoida omaa oppimistaan sekä kokemiaan ja näkemiään opetustilanteita.
Opiskelija osaa toimia ryhmän aktiivisena jäsenenä ja antaa rakentavaa palautetta muiden ryhmän jäsenten tuotoksista.

Assessment methods and criteria

Jatkuva arviointi 70%
Suullinen tentti 10%
Oppimistehtävät 10%
Essee 10%

Prerequisites

Ei esitietovaatimuksia.