Käyttäjälähtöinen suunnitteluLaajuus (5 op)
Tunnus: KM00EI64
Laajuus
5 op
Osaamistavoitteet
Opiskelija hallitsee käyttäjälähtöisen suunnitteluprosessin. Opiskelija perehtyy informaatiomuotoilun ja käyttöliittymäsuunnittelun perusteisiin. Hän tuntee mediatyön käytännöt, hahmottaa viestinnän toimintakentän ja pystyy seuraamaan siinä tapahtuvia muutoksia.
Sisältö
- digitaalisen viestinnän terminologia
- käyttäjälähtöisen suunnittelun perusteet ja keskeiset metodit
- käytettävyyden perusteet
- mediatyön sisällöt ja toimintamallit
- projektinhallinnan perusteet
- käyttäjätutkimuksen perusteet
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija tuntee digitaalisen viestinnän terminologiaa ja tietää käyttäjälähtöisen suunnittelun perusteet ja metodeja. Hän tuntee käytettävyyden perusperiaatteet. Opiskelija tietää mediatyön sisällöt ja toimintamallit ja hahmottaa projektinhallinnan merkityksen. Hän tietää käyttäjätutkimuksen perusteita.
Opiskelija tuntee käyttäjälähtöisen suunnitteluprosessin ja hahmottaa eri metodien ja työkalujen merkityksen osana prosessia. Opiskelija tuntee mediatyön käytännöt ja toimintakentän.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija hallitsee digitaalisen viestinnän terminologian ja osaa soveltaa käyttäjälähtöisen suunnittelun periaatteita ja metodeja käytännössä. Hän osaa yhdistää käytettävyyden osaksi omaa suunnittelutyötään. Opiskelija hahmottaa mediakentän työnkuvat ja toimintamallit. Hän tuntee projektinhallinnan metodit. Opiskelija osaa käyttää käyttäjätutkimusta osana omaa työtään.
Opiskelija osaa soveltaa käyttäjälähtöisiä suunnittelumenetelmiä projektin
edellyttämällä tavalla ja osaa hyödyntää työssään erilaisia toimintamalleja.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija hallitsee ja osaa reflektoida digitaalisen viestinnän terminologiaa. Hän osaa soveltaa ansiokkaasti käyttäjälähtöisen suunnittelun periaatteita ja metodeja käytäntöön. Opiskelija osaa yhdistää tarkoituksenmukaisesti ja perustellusti käytettävyyden osaksi omaa suunnittelutyötään. Hän tuntee mediakentän työnkuvat ja toimintamallit ja osaa arvioida niitä kriittisesti. Hän hallitsee projektinhallinnan metodit ja osaa soveltaa niitä käytännössä. Opiskelija osaa käyttää taitavasti käyttäjätutkimusta osana omaa työtään.
Opiskelija hallitsee monimutkaisten verkkojulkaisujen suunnittelua.
Opiskelija osaa soveltaa suunnittelumenetelmiä erilaisissa käyttäjälähtöissä
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Opiskelija tuntee digitaalisen viestinnän terminologiaa ja tietää käyttäjälähtöisen suunnittelun perusteet ja metodeja. Hän tuntee käytettävyyden perusperiaatteet. Opiskelija tietää mediatyön sisällöt ja toimintamallit ja hahmottaa projektinhallinnan merkityksen. Hän tietää käyttäjätutkimuksen perusteita.
Opiskelija tuntee käyttäjälähtöisen suunnitteluprosessin ja hahmottaa eri metodien ja työkalujen merkityksen osana prosessia. Opiskelija tuntee mediatyön käytännöt ja toimintakentän.
Ilmoittautumisaika
06.05.2024 - 31.08.2024
Ajoitus
03.09.2024 - 10.10.2024
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Media, muotoilu ja konservointi
Toimipiste
Hämeentie 135
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 20
Koulutus
- Muotoilun tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Tero Marin
Vastuuopettaja
Tero Marin
Ryhmät
-
KXE24S1DMDigitaalinen muotoilu
Tavoitteet
Opiskelija hallitsee käyttäjälähtöisen suunnitteluprosessin. Opiskelija perehtyy informaatiomuotoilun ja käyttöliittymäsuunnittelun perusteisiin. Hän tuntee mediatyön käytännöt, hahmottaa viestinnän toimintakentän ja pystyy seuraamaan siinä tapahtuvia muutoksia.
Sisältö
- digitaalisen viestinnän terminologia
- käyttäjälähtöisen suunnittelun perusteet ja keskeiset metodit
- käytettävyyden perusteet
- mediatyön sisällöt ja toimintamallit
- projektinhallinnan perusteet
- käyttäjätutkimuksen perusteet
Arviointiasteikko
0-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija tuntee digitaalisen viestinnän terminologiaa ja tietää käyttäjälähtöisen suunnittelun perusteet ja metodeja. Hän tuntee käytettävyyden perusperiaatteet. Opiskelija tietää mediatyön sisällöt ja toimintamallit ja hahmottaa projektinhallinnan merkityksen. Hän tietää käyttäjätutkimuksen perusteita.
Opiskelija tuntee käyttäjälähtöisen suunnitteluprosessin ja hahmottaa eri metodien ja työkalujen merkityksen osana prosessia. Opiskelija tuntee mediatyön käytännöt ja toimintakentän.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija hallitsee digitaalisen viestinnän terminologian ja osaa soveltaa käyttäjälähtöisen suunnittelun periaatteita ja metodeja käytännössä. Hän osaa yhdistää käytettävyyden osaksi omaa suunnittelutyötään. Opiskelija hahmottaa mediakentän työnkuvat ja toimintamallit. Hän tuntee projektinhallinnan metodit. Opiskelija osaa käyttää käyttäjätutkimusta osana omaa työtään.
Opiskelija osaa soveltaa käyttäjälähtöisiä suunnittelumenetelmiä projektin
edellyttämällä tavalla ja osaa hyödyntää työssään erilaisia toimintamalleja.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija hallitsee ja osaa reflektoida digitaalisen viestinnän terminologiaa. Hän osaa soveltaa ansiokkaasti käyttäjälähtöisen suunnittelun periaatteita ja metodeja käytäntöön. Opiskelija osaa yhdistää tarkoituksenmukaisesti ja perustellusti käytettävyyden osaksi omaa suunnittelutyötään. Hän tuntee mediakentän työnkuvat ja toimintamallit ja osaa arvioida niitä kriittisesti. Hän hallitsee projektinhallinnan metodit ja osaa soveltaa niitä käytännössä. Opiskelija osaa käyttää taitavasti käyttäjätutkimusta osana omaa työtään.
Opiskelija hallitsee monimutkaisten verkkojulkaisujen suunnittelua.
Opiskelija osaa soveltaa suunnittelumenetelmiä erilaisissa käyttäjälähtöissä
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Opiskelija tuntee digitaalisen viestinnän terminologiaa ja tietää käyttäjälähtöisen suunnittelun perusteet ja metodeja. Hän tuntee käytettävyyden perusperiaatteet. Opiskelija tietää mediatyön sisällöt ja toimintamallit ja hahmottaa projektinhallinnan merkityksen. Hän tietää käyttäjätutkimuksen perusteita.
Opiskelija tuntee käyttäjälähtöisen suunnitteluprosessin ja hahmottaa eri metodien ja työkalujen merkityksen osana prosessia. Opiskelija tuntee mediatyön käytännöt ja toimintakentän.
Ilmoittautumisaika
02.05.2023 - 27.08.2023
Ajoitus
05.09.2023 - 12.10.2023
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Media, muotoilu ja konservointi
Toimipiste
Hämeentie 135
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 20
Koulutus
- Muotoilun tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Tero Marin
Vastuuopettaja
Tero Marin
Ryhmät
-
KXE23S1DMDigitaalinen muotoilu
Tavoitteet
Opiskelija hallitsee käyttäjälähtöisen suunnitteluprosessin. Opiskelija perehtyy informaatiomuotoilun ja käyttöliittymäsuunnittelun perusteisiin. Hän tuntee mediatyön käytännöt, hahmottaa viestinnän toimintakentän ja pystyy seuraamaan siinä tapahtuvia muutoksia.
Sisältö
- digitaalisen viestinnän terminologia
- käyttäjälähtöisen suunnittelun perusteet ja keskeiset metodit
- käytettävyyden perusteet
- mediatyön sisällöt ja toimintamallit
- projektinhallinnan perusteet
- käyttäjätutkimuksen perusteet
Arviointiasteikko
0-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija tuntee digitaalisen viestinnän terminologiaa ja tietää käyttäjälähtöisen suunnittelun perusteet ja metodeja. Hän tuntee käytettävyyden perusperiaatteet. Opiskelija tietää mediatyön sisällöt ja toimintamallit ja hahmottaa projektinhallinnan merkityksen. Hän tietää käyttäjätutkimuksen perusteita.
Opiskelija tuntee käyttäjälähtöisen suunnitteluprosessin ja hahmottaa eri metodien ja työkalujen merkityksen osana prosessia. Opiskelija tuntee mediatyön käytännöt ja toimintakentän.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija hallitsee digitaalisen viestinnän terminologian ja osaa soveltaa käyttäjälähtöisen suunnittelun periaatteita ja metodeja käytännössä. Hän osaa yhdistää käytettävyyden osaksi omaa suunnittelutyötään. Opiskelija hahmottaa mediakentän työnkuvat ja toimintamallit. Hän tuntee projektinhallinnan metodit. Opiskelija osaa käyttää käyttäjätutkimusta osana omaa työtään.
Opiskelija osaa soveltaa käyttäjälähtöisiä suunnittelumenetelmiä projektin
edellyttämällä tavalla ja osaa hyödyntää työssään erilaisia toimintamalleja.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija hallitsee ja osaa reflektoida digitaalisen viestinnän terminologiaa. Hän osaa soveltaa ansiokkaasti käyttäjälähtöisen suunnittelun periaatteita ja metodeja käytäntöön. Opiskelija osaa yhdistää tarkoituksenmukaisesti ja perustellusti käytettävyyden osaksi omaa suunnittelutyötään. Hän tuntee mediakentän työnkuvat ja toimintamallit ja osaa arvioida niitä kriittisesti. Hän hallitsee projektinhallinnan metodit ja osaa soveltaa niitä käytännössä. Opiskelija osaa käyttää taitavasti käyttäjätutkimusta osana omaa työtään.
Opiskelija hallitsee monimutkaisten verkkojulkaisujen suunnittelua.
Opiskelija osaa soveltaa suunnittelumenetelmiä erilaisissa käyttäjälähtöissä
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Opiskelija tuntee digitaalisen viestinnän terminologiaa ja tietää käyttäjälähtöisen suunnittelun perusteet ja metodeja. Hän tuntee käytettävyyden perusperiaatteet. Opiskelija tietää mediatyön sisällöt ja toimintamallit ja hahmottaa projektinhallinnan merkityksen. Hän tietää käyttäjätutkimuksen perusteita.
Opiskelija tuntee käyttäjälähtöisen suunnitteluprosessin ja hahmottaa eri metodien ja työkalujen merkityksen osana prosessia. Opiskelija tuntee mediatyön käytännöt ja toimintakentän.
Ilmoittautumisaika
02.05.2022 - 04.09.2022
Ajoitus
06.09.2022 - 13.10.2022
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Media, muotoilu ja konservointi
Toimipiste
Hämeentie 135
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 20
Koulutus
- Muotoilun tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Johanna Liipola
Vastuuopettaja
Tero Marin
Ryhmät
-
KXE22S1DMDigitaalinen muotoilu
Tavoitteet
Opiskelija hallitsee käyttäjälähtöisen suunnitteluprosessin. Opiskelija perehtyy informaatiomuotoilun ja käyttöliittymäsuunnittelun perusteisiin. Hän tuntee mediatyön käytännöt, hahmottaa viestinnän toimintakentän ja pystyy seuraamaan siinä tapahtuvia muutoksia.
Sisältö
- digitaalisen viestinnän terminologia
- käyttäjälähtöisen suunnittelun perusteet ja keskeiset metodit
- käytettävyyden perusteet
- mediatyön sisällöt ja toimintamallit
- projektinhallinnan perusteet
- käyttäjätutkimuksen perusteet
Arviointiasteikko
0-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija tuntee digitaalisen viestinnän terminologiaa ja tietää käyttäjälähtöisen suunnittelun perusteet ja metodeja. Hän tuntee käytettävyyden perusperiaatteet. Opiskelija tietää mediatyön sisällöt ja toimintamallit ja hahmottaa projektinhallinnan merkityksen. Hän tietää käyttäjätutkimuksen perusteita.
Opiskelija tuntee käyttäjälähtöisen suunnitteluprosessin ja hahmottaa eri metodien ja työkalujen merkityksen osana prosessia. Opiskelija tuntee mediatyön käytännöt ja toimintakentän.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija hallitsee digitaalisen viestinnän terminologian ja osaa soveltaa käyttäjälähtöisen suunnittelun periaatteita ja metodeja käytännössä. Hän osaa yhdistää käytettävyyden osaksi omaa suunnittelutyötään. Opiskelija hahmottaa mediakentän työnkuvat ja toimintamallit. Hän tuntee projektinhallinnan metodit. Opiskelija osaa käyttää käyttäjätutkimusta osana omaa työtään.
Opiskelija osaa soveltaa käyttäjälähtöisiä suunnittelumenetelmiä projektin
edellyttämällä tavalla ja osaa hyödyntää työssään erilaisia toimintamalleja.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija hallitsee ja osaa reflektoida digitaalisen viestinnän terminologiaa. Hän osaa soveltaa ansiokkaasti käyttäjälähtöisen suunnittelun periaatteita ja metodeja käytäntöön. Opiskelija osaa yhdistää tarkoituksenmukaisesti ja perustellusti käytettävyyden osaksi omaa suunnittelutyötään. Hän tuntee mediakentän työnkuvat ja toimintamallit ja osaa arvioida niitä kriittisesti. Hän hallitsee projektinhallinnan metodit ja osaa soveltaa niitä käytännössä. Opiskelija osaa käyttää taitavasti käyttäjätutkimusta osana omaa työtään.
Opiskelija hallitsee monimutkaisten verkkojulkaisujen suunnittelua.
Opiskelija osaa soveltaa suunnittelumenetelmiä erilaisissa käyttäjälähtöissä
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Opiskelija tuntee digitaalisen viestinnän terminologiaa ja tietää käyttäjälähtöisen suunnittelun perusteet ja metodeja. Hän tuntee käytettävyyden perusperiaatteet. Opiskelija tietää mediatyön sisällöt ja toimintamallit ja hahmottaa projektinhallinnan merkityksen. Hän tietää käyttäjätutkimuksen perusteita.
Opiskelija tuntee käyttäjälähtöisen suunnitteluprosessin ja hahmottaa eri metodien ja työkalujen merkityksen osana prosessia. Opiskelija tuntee mediatyön käytännöt ja toimintakentän.