Tuoteilmeen ja kampanjan suunnitteluLaajuus (15 op)
Tunnus: KM00CO85
Laajuus
15 op
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa markkina- ja kilpailija-analyysinsä perusteella luoda tuoteilmeen. Opiskelija osaa suunnitella tuoteilmeen pohjalta toimivia ja visuaalisesti kiinnostavia pakkausratkaisuja. Opiskelija tuntee markkinointiviestinnän keinot ja mahdollisuudet ja osaa suunnitella tarkoituksenmukaisen kampanjan. Opiskelija osaa lähestyä erilaisia kohderyhmiä ja valita kampanjansa tarkoitukseen sopivia viestintävälineitä. Opiskelija hallitsee luovan ajattelun työmuotoja ja pystyy tuottamaan toimivia ratkaisumalleja. Opiskelija osaa toimia työryhmän jäsenenä, jakaa kampanjasuunnittelun projektin osa-alueisiin ja aikatauluttaa toimintaansa. Opiskelija tuntee kampanjasuunnittelun toteutuksen pääperiaatteet ja osaa hakea toteutukseen sopivat yhteistyökumppanit. Opiskelija osaa soveltaa oppimaansa projektitöissä.
Sisältö
- tuoteilmeen ja kampanjan suunnittelun periaatteet
- markkinoinnin, mainonnan, kaupan, kuluttajan ja ympäristön vaatimukset
- kohderyhmäajattelu
- tuotteen koko, muoto, rakenne, materiaalit ja värit
- pakkausmateriaalit ja -painomenetelmät
- projektissa toimiminen ja projektihallinta
- toimeksianto ja siihen vastaaminen
- kampanjan monimuotoisuus ja ajoitus
- palvelumuotoilu
Esitietovaatimukset
Opiskelija ja opinto-ohjaaja käyvät läpi muut suositeltavat opinnot HOPS-keskusteluissa.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija
- osallistuu opetukseen edellytetyssä laajuudessa
- suorittaa annetut tehtävät hyväksytysti
- ymmärtää opintojakson keskeiset sisällöt
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija
- osallistuu opetukseen aktiivisesti
- suorittaa annetut tehtävät itsenäisesti osoittaen oma-aloitteisuutta ja kohderyhmäajattelua
- palauttaa annetut tehtävät ajallaan
- presentoi tuottamansa materiaalit sujuvasti ja uskottavasti
- hallitsee opintojakson sisällöt ja soveltaa oppimaansa omaan työhönsä
- kykenee itsenäiseen tiedonhankintaan
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija
- osallistuu opetukseen aktiivisesti ja itseohjautuvasti
- suorittaa annetut tehtävät itsenäisesti osoittaen oma-aloitteisuutta ja luovaa ongelmanratkaisukykyä
- ottaa huomioon kohderyhmän ja hyödyntää ymmärrystään suunnittelutyössään
- palauttaa annetut tehtävät ajallaan
- presentoi tuottamansa materiaalit uskottavalla ja visuaalisesti kiinnostavalla tavalla
- toimii sujuvasti vuorovaikutuksessa asiakkaan ja muiden työhön osallistuvien kanssa
- osaa soveltaa opintojaksolla opetettuja asioita omaperäisellä tavalla omaan työhönsä
- kykenee itsenäiseen tiedonhankintaan ja tiedon soveltamiseen
- osoittaa ammatillisen identiteetin kehittymistä
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Opiskelija
- osallistuu opetukseen edellytetyssä laajuudessa
- suorittaa annetut tehtävät hyväksytysti
- ymmärtää opintojakson keskeiset sisällöt
Ilmoittautumisaika
02.05.2022 - 04.09.2022
Ajoitus
25.10.2022 - 09.12.2022
Opintopistemäärä
15 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Media, muotoilu ja konservointi
Toimipiste
Hämeentie 135
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 20
Koulutus
- Muotoilun tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Tuomas Aatola
- Juha Pohjola
Vastuuopettaja
Juha Pohjola
Ryhmät
-
KXE20S1GSVisuaalisen viestinnän muotoilu - Graafinen suunnittelu
Tavoitteet
Opiskelija osaa markkina- ja kilpailija-analyysinsä perusteella luoda tuoteilmeen. Opiskelija osaa suunnitella tuoteilmeen pohjalta toimivia ja visuaalisesti kiinnostavia pakkausratkaisuja. Opiskelija tuntee markkinointiviestinnän keinot ja mahdollisuudet ja osaa suunnitella tarkoituksenmukaisen kampanjan. Opiskelija osaa lähestyä erilaisia kohderyhmiä ja valita kampanjansa tarkoitukseen sopivia viestintävälineitä. Opiskelija hallitsee luovan ajattelun työmuotoja ja pystyy tuottamaan toimivia ratkaisumalleja. Opiskelija osaa toimia työryhmän jäsenenä, jakaa kampanjasuunnittelun projektin osa-alueisiin ja aikatauluttaa toimintaansa. Opiskelija tuntee kampanjasuunnittelun toteutuksen pääperiaatteet ja osaa hakea toteutukseen sopivat yhteistyökumppanit. Opiskelija osaa soveltaa oppimaansa projektitöissä.
Sisältö
- tuoteilmeen ja kampanjan suunnittelun periaatteet
- markkinoinnin, mainonnan, kaupan, kuluttajan ja ympäristön vaatimukset
- kohderyhmäajattelu
- tuotteen koko, muoto, rakenne, materiaalit ja värit
- pakkausmateriaalit ja -painomenetelmät
- projektissa toimiminen ja projektihallinta
- toimeksianto ja siihen vastaaminen
- kampanjan monimuotoisuus ja ajoitus
- palvelumuotoilu
Arviointiasteikko
0-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija
- osallistuu opetukseen edellytetyssä laajuudessa
- suorittaa annetut tehtävät hyväksytysti
- ymmärtää opintojakson keskeiset sisällöt
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija
- osallistuu opetukseen aktiivisesti
- suorittaa annetut tehtävät itsenäisesti osoittaen oma-aloitteisuutta ja kohderyhmäajattelua
- palauttaa annetut tehtävät ajallaan
- presentoi tuottamansa materiaalit sujuvasti ja uskottavasti
- hallitsee opintojakson sisällöt ja soveltaa oppimaansa omaan työhönsä
- kykenee itsenäiseen tiedonhankintaan
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija
- osallistuu opetukseen aktiivisesti ja itseohjautuvasti
- suorittaa annetut tehtävät itsenäisesti osoittaen oma-aloitteisuutta ja luovaa ongelmanratkaisukykyä
- ottaa huomioon kohderyhmän ja hyödyntää ymmärrystään suunnittelutyössään
- palauttaa annetut tehtävät ajallaan
- presentoi tuottamansa materiaalit uskottavalla ja visuaalisesti kiinnostavalla tavalla
- toimii sujuvasti vuorovaikutuksessa asiakkaan ja muiden työhön osallistuvien kanssa
- osaa soveltaa opintojaksolla opetettuja asioita omaperäisellä tavalla omaan työhönsä
- kykenee itsenäiseen tiedonhankintaan ja tiedon soveltamiseen
- osoittaa ammatillisen identiteetin kehittymistä
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Opiskelija
- osallistuu opetukseen edellytetyssä laajuudessa
- suorittaa annetut tehtävät hyväksytysti
- ymmärtää opintojakson keskeiset sisällöt
Esitietovaatimukset
Opiskelija ja opinto-ohjaaja käyvät läpi muut suositeltavat opinnot HOPS-keskusteluissa.