Siirry suoraan sisältöön

Tuoteilmeen ja kampanjan suunnitteluLaajuus (15 op)

Tunnus: KM00CO85

Laajuus

15 op

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa markkina- ja kilpailija-analyysinsä perusteella luoda tuoteilmeen. Opiskelija osaa suunnitella tuoteilmeen pohjalta toimivia ja visuaalisesti kiinnostavia pakkausratkaisuja. Opiskelija tuntee markkinointiviestinnän keinot ja mahdollisuudet ja osaa suunnitella tarkoituksenmukaisen kampanjan. Opiskelija osaa lähestyä erilaisia kohderyhmiä ja valita kampanjansa tarkoitukseen sopivia viestintävälineitä. Opiskelija hallitsee luovan ajattelun työmuotoja ja pystyy tuottamaan toimivia ratkaisumalleja. Opiskelija osaa toimia työryhmän jäsenenä, jakaa kampanjasuunnittelun projektin osa-alueisiin ja aikatauluttaa toimintaansa. Opiskelija tuntee kampanjasuunnittelun toteutuksen pääperiaatteet ja osaa hakea toteutukseen sopivat yhteistyökumppanit. Opiskelija osaa soveltaa oppimaansa projektitöissä.

Sisältö

- tuoteilmeen ja kampanjan suunnittelun periaatteet
- markkinoinnin, mainonnan, kaupan, kuluttajan ja ympäristön vaatimukset
- kohderyhmäajattelu
- tuotteen koko, muoto, rakenne, materiaalit ja värit
- pakkausmateriaalit ja -painomenetelmät
- projektissa toimiminen ja projektihallinta
- toimeksianto ja siihen vastaaminen
- kampanjan monimuotoisuus ja ajoitus
- palvelumuotoilu

Esitietovaatimukset

Opiskelija ja opinto-ohjaaja käyvät läpi muut suositeltavat opinnot HOPS-keskusteluissa.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija
- osallistuu opetukseen edellytetyssä laajuudessa
- suorittaa annetut tehtävät hyväksytysti
- ymmärtää opintojakson keskeiset sisällöt

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija
- osallistuu opetukseen aktiivisesti
- suorittaa annetut tehtävät itsenäisesti osoittaen oma-aloitteisuutta ja kohderyhmäajattelua
- palauttaa annetut tehtävät ajallaan
- presentoi tuottamansa materiaalit sujuvasti ja uskottavasti
- hallitsee opintojakson sisällöt ja soveltaa oppimaansa omaan työhönsä
- kykenee itsenäiseen tiedonhankintaan

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija
- osallistuu opetukseen aktiivisesti ja itseohjautuvasti
- suorittaa annetut tehtävät itsenäisesti osoittaen oma-aloitteisuutta ja luovaa ongelmanratkaisukykyä
- ottaa huomioon kohderyhmän ja hyödyntää ymmärrystään suunnittelutyössään
- palauttaa annetut tehtävät ajallaan
- presentoi tuottamansa materiaalit uskottavalla ja visuaalisesti kiinnostavalla tavalla
- toimii sujuvasti vuorovaikutuksessa asiakkaan ja muiden työhön osallistuvien kanssa
- osaa soveltaa opintojaksolla opetettuja asioita omaperäisellä tavalla omaan työhönsä
- kykenee itsenäiseen tiedonhankintaan ja tiedon soveltamiseen
- osoittaa ammatillisen identiteetin kehittymistä

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Opiskelija
- osallistuu opetukseen edellytetyssä laajuudessa
- suorittaa annetut tehtävät hyväksytysti
- ymmärtää opintojakson keskeiset sisällöt

Ilmoittautumisaika

02.05.2022 - 04.09.2022

Ajoitus

25.10.2022 - 09.12.2022

Opintopistemäärä

15 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Media, muotoilu ja konservointi

Toimipiste

Hämeentie 135

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 20

Koulutus
  • Muotoilun tutkinto-ohjelma
Opettaja
  • Tuomas Aatola
  • Juha Pohjola
Vastuuopettaja

Juha Pohjola

Ryhmät
  • KXE20S1GS
    Visuaalisen viestinnän muotoilu - Graafinen suunnittelu

Tavoitteet

Opiskelija osaa markkina- ja kilpailija-analyysinsä perusteella luoda tuoteilmeen. Opiskelija osaa suunnitella tuoteilmeen pohjalta toimivia ja visuaalisesti kiinnostavia pakkausratkaisuja. Opiskelija tuntee markkinointiviestinnän keinot ja mahdollisuudet ja osaa suunnitella tarkoituksenmukaisen kampanjan. Opiskelija osaa lähestyä erilaisia kohderyhmiä ja valita kampanjansa tarkoitukseen sopivia viestintävälineitä. Opiskelija hallitsee luovan ajattelun työmuotoja ja pystyy tuottamaan toimivia ratkaisumalleja. Opiskelija osaa toimia työryhmän jäsenenä, jakaa kampanjasuunnittelun projektin osa-alueisiin ja aikatauluttaa toimintaansa. Opiskelija tuntee kampanjasuunnittelun toteutuksen pääperiaatteet ja osaa hakea toteutukseen sopivat yhteistyökumppanit. Opiskelija osaa soveltaa oppimaansa projektitöissä.

Sisältö

- tuoteilmeen ja kampanjan suunnittelun periaatteet
- markkinoinnin, mainonnan, kaupan, kuluttajan ja ympäristön vaatimukset
- kohderyhmäajattelu
- tuotteen koko, muoto, rakenne, materiaalit ja värit
- pakkausmateriaalit ja -painomenetelmät
- projektissa toimiminen ja projektihallinta
- toimeksianto ja siihen vastaaminen
- kampanjan monimuotoisuus ja ajoitus
- palvelumuotoilu

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija
- osallistuu opetukseen edellytetyssä laajuudessa
- suorittaa annetut tehtävät hyväksytysti
- ymmärtää opintojakson keskeiset sisällöt

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija
- osallistuu opetukseen aktiivisesti
- suorittaa annetut tehtävät itsenäisesti osoittaen oma-aloitteisuutta ja kohderyhmäajattelua
- palauttaa annetut tehtävät ajallaan
- presentoi tuottamansa materiaalit sujuvasti ja uskottavasti
- hallitsee opintojakson sisällöt ja soveltaa oppimaansa omaan työhönsä
- kykenee itsenäiseen tiedonhankintaan

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija
- osallistuu opetukseen aktiivisesti ja itseohjautuvasti
- suorittaa annetut tehtävät itsenäisesti osoittaen oma-aloitteisuutta ja luovaa ongelmanratkaisukykyä
- ottaa huomioon kohderyhmän ja hyödyntää ymmärrystään suunnittelutyössään
- palauttaa annetut tehtävät ajallaan
- presentoi tuottamansa materiaalit uskottavalla ja visuaalisesti kiinnostavalla tavalla
- toimii sujuvasti vuorovaikutuksessa asiakkaan ja muiden työhön osallistuvien kanssa
- osaa soveltaa opintojaksolla opetettuja asioita omaperäisellä tavalla omaan työhönsä
- kykenee itsenäiseen tiedonhankintaan ja tiedon soveltamiseen
- osoittaa ammatillisen identiteetin kehittymistä

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Opiskelija
- osallistuu opetukseen edellytetyssä laajuudessa
- suorittaa annetut tehtävät hyväksytysti
- ymmärtää opintojakson keskeiset sisällöt

Esitietovaatimukset

Opiskelija ja opinto-ohjaaja käyvät läpi muut suositeltavat opinnot HOPS-keskusteluissa.