Skip to main content

The Operating Environment in the Cultural SectorLaajuus (5 cr)

Code: KU00EI24

Credits

5 op

Objective

On completion of the course the student can
- identify the key players and policies in the field of culture
- identify the various job descriptions related to the cultural manager's mediating role
- understand the importance and social significance of the public and private sectors as well as the third and fourth sectors
- identify the key players and structures of the collective urban culture
- found an association, know how to organize its activities in practice, and know the basics of association law

Content

- Public and private as well as third and fourth sectors in Finnish society
- Civic activities
- Founding an association and their activities
- National and international associations
- Collective urban culture

Assessment criteria, satisfactory (1)

The student knows the importance of public and private as well as third and fourth sectors and their different roles in society. The student is familiar with the main operating principles of the third sector and is familiar with the basics of association law and how to found an association.

Assessment criteria, good (3)

The student knows the importance of public and private as well as third and fourth sectors and their different roles in society. The student knows the central operators in the third sector of culture. The student understands how the third sector functions in general and the importance of the third sector of culture, the scope of its operations, and its future development possibilities. The student is familiar with the basics of association law and knows how to found an association.

Assessment criteria, excellent (5)

The student knows the importance of public and private as well as third and fourth sectors and their different roles in society. The student knows the central operators in the third sector of culture. The student understands how the third sector functions in general and the importance of the third sector of culture, the scope of its operations, and its future development possibilities. The student recognizes their own role as a developer in the industry. The student knows how to found an association and is capable of applying the basics of association law to practice.

Assessment criteria, approved/failed

The student knows the importance of public and private as well as third and fourth sectors and their different roles in society. The student is familiar with the main operating principles of the third sector and is familiar with the basics of association law and how to found an association.

Enrollment

21.08.2023 - 31.08.2023

Timing

23.10.2023 - 31.12.2023

Number of ECTS credits allocated

5 op

Mode of delivery

Contact teaching

Unit

School of Cultural Services and Music

Campus

Hämeentie 135

Teaching languages
  • Finnish
Seats

20 - 40

Degree programmes
  • Cultural Management
Teachers
  • Terhi Dahlman
Teacher in charge

Leena Björkqvist

Groups
  • KXB23S1
    Kulttuurituotannon tutkinto-ohjelma päivä

Objective

Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa
- nimetä kulttuurin toimintakentän keskeisiä toimijoita ja toimintaperiaatteita
- tunnistaa kulttuurituottajan välittäjäroolin eri ammattikuvia
- ymmärtää julkisen ja yksityisen sekä kolmannen ja neljännen sektorin merkityksen ja erilaiset yhteiskunnalliset roolit
- tunnistaa yhteisöllisen kaupunkikulttuurin keskeiset toimijat ja rakenteet
- perustaa yhdistyksen, tietää miten toiminta organisoidaan käytännössä ja tuntee yhdistystoimintaa koskevan lainsäädännön perusperiaatteet

Content

- Julkinen ja yksityinen sekä kolmas ja neljäs sektori suomalaisessa yhteiskunnassa
- Kansalaistoiminta
- Yhdistyksen perustaminen ja toiminta
- Kansalliset ja kansainväliset yhdistykset
- Yhteisöllinen kaupunkikulttuuri

Evaluation scale

0-5

Assessment criteria, satisfactory (1)

Opiskelija tietää julkisen ja yksityisen sekä kolmannen ja neljännen sektorin merkityksen ja erilaiset yhteiskunnalliset roolit. Opiskelija tuntee kulttuurin kolmannen sektorin keskeisimmät toimintaperiaatteet sekä yhdistyksen perustamiseen ja toimintaan liittyvät toimenpiteet.

Assessment criteria, good (3)

Opiskelija osaa julkisen ja yksityisen sekä kolmannen ja neljännen sektorin merkityksen ja erilaiset yhteiskunnalliset roolit. Opiskelija tuntee kulttuurin kolmannen sektorin keskeisimpiä toimijoita. Hän ymmärtää kolmannen sektorin toimintaperiaatteet yleisesti sekä kulttuurin kolmannen sektorin merkityksen, toiminnan laajuuden ja tulevaisuuden kehitysmahdollisuudet. Opiskelija osaa perustaa yhdistyksen ja tietää miten toiminta organisoidaan käytännössä sekä tuntee yhdistystoimintaa koskevan lainsäädännön perusperiaatteet.

Assessment criteria, excellent (5)

Opiskelija osaa julkisen ja yksityisen sekä kolmannen ja neljännen sektorin merkityksen ja erilaiset yhteiskunnalliset roolit. Opiskelija tuntee kulttuurin kolmannen sektorin keskeisimpiä toimijoita. Hän ymmärtää kolmannen sektorin toimintaperiaatteet sekä kulttuurin kolmannen sektorin merkityksen, toiminnan laajuuden ja tulevaisuuden kehitysmahdollisuudet. Hän hahmottaa roolinsa alan kehittäjänä. Opiskelija osaa perustaa yhdistyksen, tietää miten toiminta organisoidaan käytännössä ja osaa soveltaa yhdistystoimintaa koskevan lainsäädännön perusperiaatteita.

Assessment criteria, approved/failed

Opiskelija tietää julkisen ja yksityisen sekä kolmannen ja neljännen sektorin merkityksen ja erilaiset yhteiskunnalliset roolit. Opiskelija tuntee kulttuurin kolmannen sektorin keskeisimmät toimintaperiaatteet sekä yhdistyksen perustamiseen ja toimintaan liittyvät toimenpiteet.

Enrollment

02.05.2022 - 26.08.2022

Timing

24.10.2022 - 31.12.2022

Number of ECTS credits allocated

5 op

Mode of delivery

Contact teaching

Unit

School of Cultural Services and Music

Campus

Hämeentie 135

Teaching languages
  • Finnish
Seats

30 - 40

Degree programmes
  • Cultural Management
Teachers
  • Terhi Dahlman
Teacher in charge

Leena Björkqvist

Groups
  • KXB22S1
    Kulttuurituotannon tutkinto-ohjelma päivä

Objective

Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa
- nimetä kulttuurin toimintakentän keskeisiä toimijoita ja toimintaperiaatteita
- tunnistaa kulttuurituottajan välittäjäroolin eri ammattikuvia
- ymmärtää julkisen ja yksityisen sekä kolmannen ja neljännen sektorin merkityksen ja erilaiset yhteiskunnalliset roolit
- tunnistaa yhteisöllisen kaupunkikulttuurin keskeiset toimijat ja rakenteet
- perustaa yhdistyksen, tietää miten toiminta organisoidaan käytännössä ja tuntee yhdistystoimintaa koskevan lainsäädännön perusperiaatteet

Content

- Julkinen ja yksityinen sekä kolmas ja neljäs sektori suomalaisessa yhteiskunnassa
- Kansalaistoiminta
- Yhdistyksen perustaminen ja toiminta
- Kansalliset ja kansainväliset yhdistykset
- Yhteisöllinen kaupunkikulttuuri

Evaluation scale

0-5

Assessment criteria, satisfactory (1)

Opiskelija tietää julkisen ja yksityisen sekä kolmannen ja neljännen sektorin merkityksen ja erilaiset yhteiskunnalliset roolit. Opiskelija tuntee kulttuurin kolmannen sektorin keskeisimmät toimintaperiaatteet sekä yhdistyksen perustamiseen ja toimintaan liittyvät toimenpiteet.

Assessment criteria, good (3)

Opiskelija osaa julkisen ja yksityisen sekä kolmannen ja neljännen sektorin merkityksen ja erilaiset yhteiskunnalliset roolit. Opiskelija tuntee kulttuurin kolmannen sektorin keskeisimpiä toimijoita. Hän ymmärtää kolmannen sektorin toimintaperiaatteet yleisesti sekä kulttuurin kolmannen sektorin merkityksen, toiminnan laajuuden ja tulevaisuuden kehitysmahdollisuudet. Opiskelija osaa perustaa yhdistyksen ja tietää miten toiminta organisoidaan käytännössä sekä tuntee yhdistystoimintaa koskevan lainsäädännön perusperiaatteet.

Assessment criteria, excellent (5)

Opiskelija osaa julkisen ja yksityisen sekä kolmannen ja neljännen sektorin merkityksen ja erilaiset yhteiskunnalliset roolit. Opiskelija tuntee kulttuurin kolmannen sektorin keskeisimpiä toimijoita. Hän ymmärtää kolmannen sektorin toimintaperiaatteet sekä kulttuurin kolmannen sektorin merkityksen, toiminnan laajuuden ja tulevaisuuden kehitysmahdollisuudet. Hän hahmottaa roolinsa alan kehittäjänä. Opiskelija osaa perustaa yhdistyksen, tietää miten toiminta organisoidaan käytännössä ja osaa soveltaa yhdistystoimintaa koskevan lainsäädännön perusperiaatteita.

Assessment criteria, approved/failed

Opiskelija tietää julkisen ja yksityisen sekä kolmannen ja neljännen sektorin merkityksen ja erilaiset yhteiskunnalliset roolit. Opiskelija tuntee kulttuurin kolmannen sektorin keskeisimmät toimintaperiaatteet sekä yhdistyksen perustamiseen ja toimintaan liittyvät toimenpiteet.