Skip to main content

Sound EngineeringLaajuus (10 cr)

Code: KM00ER71

Credits

10 op

Objective

Students know the equipment and their properties in live performance sound systems. They know the properties, potential for use, operational principles and special requirements of the systems. Students are able to accurately interpret sound system documentation. Students understand the planning principles or the sound system and can build a functioning sound system. They can use audio mixers.
The students understand performance technology as a part of live performance production and understand the job requirements in the field. Students are aware of the inherent safety risks of the systems and can take them into account while setting up and using the systems. Students are able to apply their skills into practice.

Content

- Sound technology related systems, devices and their operating principles
- Sound system software, signal transfer and network solutions
- Sound system design principles
- Symbols and markings in sound documentation
- Using mixers
- Safety risks and practices regarding the systems

Assessment criteria, satisfactory (1)

The student can set up a functional sound system and operate it as a part of a workgroup. The student understands performance technology as a part of live performance production and he/she understands the job requirements in the field. The student is aware of the inherent safety risks of the systems and can take them into account while setting up and using the systems. The student is able to find relevant information and apply it into practice.

Assessment criteria, good (3)

The student can design and set up a functional sound system and operate it independently. He/she uses professional knowledge and technical documentation as part of the design process. The student understands performance technology as a part of live performance production and he/she understands the job requirements in the field. The student is aware of the inherent safety risks of the systems and can take them into account while setting up and using the systems. The student seeks relevant information independently and applies it into practice.

Assessment criteria, excellent (5)

The student can design and set up a functional sound system and operate it independently. He/she uses professional knowledge and technical documentation consistently as part of the design process. The student understands performance technology as a part of live performance production and he/she understands the job requirements in the field. The student is aware of the inherent safety risks of the systems and can take them into account while setting up and using the systems. He/She improves the safety of the workgroup. The student seeks and analyzes relevant information independently and applies it into practice.

Assessment criteria, approved/failed

The student can set up a functional sound system and operate it as a part of a workgroup. The student understands performance technology as a part of live performance production and he/she understands the job requirements in the field. The student is aware of the inherent safety risks of the systems and can take them into account while setting up and using the systems. The student is able to find relevant information and apply it into practice.

Further information

Recommended additional studies: The student and study councelor decide additional studies during personal curriculum discussions.

Enrollment

27.11.2023 - 31.12.2023

Timing

01.01.2024 - 31.07.2024

Number of ECTS credits allocated

10 op

Mode of delivery

Contact teaching

Unit

School of Media, Design and Conservation

Teaching languages
  • Finnish
Degree programmes
  • Live Performance Technology
Teachers
  • Siiri Saarnikko
  • Severi Haapala
  • Timo Hiekkanen
Teacher in charge

Severi Haapala

Groups
  • KXH23S1
    Esitys- ja teatteritekniikan tutkinto-ohjelma päivä

Objective

Opiskelija tuntee esitys- ja teatteriteknisten äänijärjestelmien laitteet, niiden ominaisuudet,
käyttömahdollisuudet, toimintaperiaatteet sekä järjestelmien erityisvaatimukset. Opiskelija
osaa lukea järjestelmiin liittyviä dokumentteja. Opiskelija osaa suunnitella ja rakentaa toimivan äänijärjestelmän sekä käyttää sitä tyypillisissä tilanteissa. Opiskelija hahmottaa äänitekniikan merkityksen esitystoiminnan osana ja tuntee ammattialan työnkuvat. Opiskelija tietää järjestelmiin liittyvät turvallisuusriskit ja osaa ottaa ne huomioon järjestelmää rakennettaessa ja käytettäessä. Opiskelija osaa soveltaa taitojaan käytännössä.

Content

- äänitekniset järjestelmät, laitteet ja niiden toimintaperiaatteet
- järjestelmiin liittyvät ohjelmistot, signaalinsiirto- ja verkkoratkaisut
- äänijärjestelmän suunnitteluperiaatteet
- äänitekniikan dokumentoinnissa käytettävät symbolit ja merkinnät
- äänipöytien käyttäminen
- järjestelmiin liittyvät turvallisuusriskit ja -käytännöt

Evaluation scale

0-5

Assessment criteria, satisfactory (1)

Opiskelija osaa rakentaa toimivan äänijärjestelmän ja käyttää järjestelmän laitteita osana työryhmää. Opiskelija hahmottaa äänitekniikan merkityksen esitystoiminnan osana ja tuntee ammattialan työnkuvat. Opiskelija noudattaa alan turvallisuuskäytäntöjä toiminnassaan. Opiskelija osaa hakea äänitekniikkaan liittyvää tietoa ja soveltaa sitä ongelmanratkaisussa.

Assessment criteria, good (3)

Opiskelija osaa suunnitella ja rakentaa toimivan äänijärjestelmän ja käyttää järjestelmän laitteita itsenäisesti. Hän soveltaa ammattialan tietoperustaa ja teknistä dokumentaatiota suunnittelu- ja rakennustyössään. Opiskelija hahmottaa äänitekniikan merkityksen esitystoiminnan osana ja tuntee ammattialan työnkuvat. Opiskelija noudattaa alan turvallisuuskäytäntöjä toiminnassaan. Opiskelija osaa itsenäisesti hakea äänitekniikkaan liittyvää tietoa ja soveltaa sitä ongelmanratkaisussa.

Assessment criteria, excellent (5)

Opiskelija osaa suunnitella ja rakentaa toimivan äänijärjestelmän ja käyttää järjestelmän laitteita itsenäisesti. Hän perustelee suunnitteluratkaisunsa soveltaen ammattialan tietoperustaa. Opiskelija käyttää järjestelmällisesti teknistä dokumentaatiota suunnittelu- ja rakennustyössään. Hän hahmottaa äänitekniikan merkityksen esitystoiminnan osana ja tuntee ammattialan työnkuvat. Opiskelija noudattaa alan turvallisuuskäytäntöjä omassa toiminnassaan ja edistää koko työryhmän turvallista työskentelyä. Opiskelija osaa itsenäisesti hakea ja jäsentää äänitekniikkaan liittyvää tietoa ja soveltaa sitä ongelmanratkaisussa.

Assessment criteria, approved/failed

Opiskelija osaa rakentaa toimivan äänijärjestelmän ja käyttää järjestelmän laitteita osana työryhmää. Opiskelija hahmottaa äänitekniikan merkityksen esitystoiminnan osana ja tuntee ammattialan työnkuvat. Opiskelija noudattaa alan turvallisuuskäytäntöjä toiminnassaan. Opiskelija osaa hakea äänitekniikkaan liittyvää tietoa ja soveltaa sitä ongelmanratkaisussa.

Further information

Suositeltavat muut opinnot: Opiskelija ja opinto-ohjaaja käyvät läpi muut suositeltavat opinnot HOPS-keskusteluissa.

Enrollment

29.11.2021 - 31.12.2021

Timing

12.01.2022 - 09.05.2022

Number of ECTS credits allocated

10 op

Virtual portion

1 op

Mode of delivery

90 % Contact teaching, 10 % Distance learning

Unit

School of Media, Design and Conservation

Campus

Hämeentie 135

Teaching languages
  • Finnish
Degree programmes
  • Live Performance Technology
Teachers
  • Timo Hiekkanen
Teacher in charge

Timo Hiekkanen

Groups
  • KXH21S1
    Live Performance Engineering

Objective

Opiskelija tuntee esitys- ja teatteriteknisten äänijärjestelmien laitteet, niiden ominaisuudet,
käyttömahdollisuudet, toimintaperiaatteet sekä järjestelmien erityisvaatimukset. Opiskelija
osaa lukea järjestelmiin liittyviä dokumentteja. Opiskelija osaa suunnitella ja rakentaa toimivan äänijärjestelmän sekä käyttää sitä tyypillisissä tilanteissa. Opiskelija hahmottaa äänitekniikan merkityksen esitystoiminnan osana ja tuntee ammattialan työnkuvat. Opiskelija tietää järjestelmiin liittyvät turvallisuusriskit ja osaa ottaa ne huomioon järjestelmää rakennettaessa ja käytettäessä. Opiskelija osaa soveltaa taitojaan käytännössä.

Content

- äänitekniset järjestelmät, laitteet ja niiden toimintaperiaatteet
- järjestelmiin liittyvät ohjelmistot, signaalinsiirto- ja verkkoratkaisut
- äänijärjestelmän suunnitteluperiaatteet
- äänitekniikan dokumentoinnissa käytettävät symbolit ja merkinnät
- äänipöytien käyttäminen
- järjestelmiin liittyvät turvallisuusriskit ja -käytännöt

Location and time

-

Materials

-

Teaching methods

Luennot
Harjoitukset
Työpajat

Employer connections

-

Exam schedules

-

International connections

-

Completion alternatives

-

Student workload

Opintojakson suorittaminen edellyttää vähintään 80% läsnäoloa lähiopetuksessa.

Content scheduling

-

Further information

Opintojakson suorittaminen edellyttää vähintään 80% läsnäoloa lähiopetuksessa. Lähiopetuksen tiedot löytyvät lukujärjestyksestä https://lukkarit.metropolia.fi/.

Kurssin etäopetussesioita voidaan tallentaa kurssilaisten käyttöön.
Jos opiskelija ei halua osallistua tallennuksiin, tulee hänen ottaa yhteyttä opettajaan
asiasta sopimiseksi.

Evaluation scale

0-5

Assessment criteria, satisfactory (1)

Opiskelija osaa rakentaa toimivan äänijärjestelmän ja käyttää järjestelmän laitteita osana työryhmää. Opiskelija hahmottaa äänitekniikan merkityksen esitystoiminnan osana ja tuntee ammattialan työnkuvat. Opiskelija noudattaa alan turvallisuuskäytäntöjä toiminnassaan. Opiskelija osaa hakea äänitekniikkaan liittyvää tietoa ja soveltaa sitä ongelmanratkaisussa.

Assessment criteria, good (3)

Opiskelija osaa suunnitella ja rakentaa toimivan äänijärjestelmän ja käyttää järjestelmän laitteita itsenäisesti. Hän soveltaa ammattialan tietoperustaa ja teknistä dokumentaatiota suunnittelu- ja rakennustyössään. Opiskelija hahmottaa äänitekniikan merkityksen esitystoiminnan osana ja tuntee ammattialan työnkuvat. Opiskelija noudattaa alan turvallisuuskäytäntöjä toiminnassaan. Opiskelija osaa itsenäisesti hakea äänitekniikkaan liittyvää tietoa ja soveltaa sitä ongelmanratkaisussa.

Assessment criteria, excellent (5)

Opiskelija osaa suunnitella ja rakentaa toimivan äänijärjestelmän ja käyttää järjestelmän laitteita itsenäisesti. Hän perustelee suunnitteluratkaisunsa soveltaen ammattialan tietoperustaa. Opiskelija käyttää järjestelmällisesti teknistä dokumentaatiota suunnittelu- ja rakennustyössään. Hän hahmottaa äänitekniikan merkityksen esitystoiminnan osana ja tuntee ammattialan työnkuvat. Opiskelija noudattaa alan turvallisuuskäytäntöjä omassa toiminnassaan ja edistää koko työryhmän turvallista työskentelyä. Opiskelija osaa itsenäisesti hakea ja jäsentää äänitekniikkaan liittyvää tietoa ja soveltaa sitä ongelmanratkaisussa.

Assessment criteria, approved/failed

Opiskelija osaa rakentaa toimivan äänijärjestelmän ja käyttää järjestelmän laitteita osana työryhmää. Opiskelija hahmottaa äänitekniikan merkityksen esitystoiminnan osana ja tuntee ammattialan työnkuvat. Opiskelija noudattaa alan turvallisuuskäytäntöjä toiminnassaan. Opiskelija osaa hakea äänitekniikkaan liittyvää tietoa ja soveltaa sitä ongelmanratkaisussa.

Assessment methods and criteria

Oppimispäiväkirja
Näyttötyöt
Kirjallinen työ

Further information

Suositeltavat muut opinnot: Opiskelija ja opinto-ohjaaja käyvät läpi muut suositeltavat opinnot HOPS-keskusteluissa.