Studies in Scriptwriting and Content ProductionLaajuus (15 cr)
Code: KM00EO28
Credits
15 op
Objective
The students are familiar with key theories of audiovisual storytelling and expression. They can do a small analysis of an audiovisual work. The students know key features of storytelling. They deepen their understanding of fiction screenwriting, documentary script writing and modes of journalistic writing. The students understand the meaning of personal observation, background research and source criticism. They can compose ideas and develop content to different programs. The students know the principles of process writing and the importance of a working schedule. They can work both independently and as a part of a group. They can use dramaturgical tools to analyze texts written by others and give constructive feedback. They can receive feedback and use it to enhance their own writing work. The students are both familiar with and can work in different professional roles in content production. They know the key intellectual property rights and related contracts in their field.
Content
- Analysis of audiovisual works.
- Fiction and documentary scriptwriting
- Modes of journalistic writing
- Process writing and versioning
- Background research and source criticism
- Generating ideas and developing content
- Methods of solitary writing and working with a group
- Giving and receiving dramaturgical feedback
- Professional roles in different audiovisual programs
- Key intellectual property rights and related contracts
- Developing and deepening of personal professional orientation
Assessment criteria, satisfactory (1)
Students have acceptable participation in class and complete the assignments to a satisfactory standard. They have gained more understanding of fictional, documentary and journalistic narration. They know the significance of personal observation, background research and source criticism. They can produce ideas and develop content for various programs in a satisfactory manner. They can work as a part of a group.
Assessment criteria, good (3)
Students actively participate in class and complete the assignments to a good standard. Their understanding of fictional, documentary and journalistic narration has developed. They master the significance of personal observation, background research and source criticism in content production. They can create ideas and develop content both individually and as part of a team, and are able to use dramaturgical tools in content development. They are familiar with the fundamentals of professional work methods.
Assessment criteria, excellent (5)
Students actively participate in class and complete the assignments to an excellent standard. They understand the fundamental principles of fictional, documentary and journalistic narration. They master the significance of personal observation, background research and source criticism, and are able to apply them in content production. They are able to write scripts and create content both individually and as part of a team. They are able to use dramaturgical tools in creating new content. They master the professional work methods.
Enrollment
06.05.2024 - 19.05.2024
Timing
26.08.2024 - 11.10.2024
Number of ECTS credits allocated
15 op
Mode of delivery
Contact teaching
Unit
School of Media, Design and Conservation
Campus
Hämeentie 135
Teaching languages
- Finnish
Seats
10 - 16
Degree programmes
- Film and Television
Teachers
- Vilja Roihu
- virtuaali: elokuva ja televisio ETV
- Sampsa Huttunen
- Antti Pönni
Teacher in charge
Sampsa Huttunen
Groups
-
KXC23_KSKXC23 Käsikirjoittaminen ja sisällöntuotanto
Objective
Opiskelija tuntee audiovisuaalisen kerronnan ja ilmaisun keskeisiä teorioita. Hän osaa tehdä pienimuotoisen analyysin audiovisuaalisesta teoksesta.
Opiskelija tuntee tarinankerronnan ominaispiirteitä. Opiskelija syventää tietojaan fiktiokäsikirjoittamisesta, dokumentaarisen sisällön käsikirjoittamisesta sekä journalistisen kirjoittamisen tyylilajeista.
Opiskelija tietää omakohtaisen havainnon, taustatutkimuksen ja lähdekritiikin merkityksen. Hän osaa ideoida ja kehittää sisältöä erilaisiin ohjelmiin. Opiskelija tietää prosessikirjoittamisen periaatteet ja työsuunnitelman merkityksen. Opiskelija osaa työskennellä sekä itsenäisesti että ryhmän osana. Hän osaa analysoida toisen tekstiä käyttäen dramaturgisia työkaluja ja antaa rakentavaa palautetta. Opiskelija osaa vastaanottaa palautetta ja käyttää sitä hyödyksi omassa kirjoitustyössään. Opiskelija tuntee sisällöntuotannon erilaisia ammattirooleja ja osaa työskennellä niissä. Hän tuntee oman ammattialansa tekijänoikeuksien ja sopimusten perusteet.
Content
- teosanalyysi
- fiktio- ja dokumenttielokuvan käsikirjoittaminen
- journalistisen kirjoittamisen tyylilajit
- prosessikirjoittaminen ja versiointi
- taustatutkimus ja lähdekritiikki
- ideointi ja sisällön kehittäminen
- yksinkirjoittamisen metodiikka ja työskentely ryhmän osana
- dramaturgisen palautteen antaminen ja vastaanottaminen
- ammattiroolit erilaisissa ohjelmissa
- tekijänoikeuksien ja sopimusten perusteet
- henkilökohtaisen ammattisuuntautumisen kehittäminen ja syventäminen
Materials
Jouko Aaltonen: Seikkailu todellisuuteen: dokumenttielokuvan tekijän opas (erityisesti sivut 58-134)
https://metropolia.finna.fi/Record/3amk.135179
Robert McKee: Story: Substance, Structure, Style and the Principles of Screenwriting
https://metropolia.finna.fi/Record/3amk.292743
Teaching methods
Lähiopetus,
Projekti,
Harjoitustehtävät
Tentti
Exam schedules
Tentti 10.10.2024
Uusintamahdollisuus Metropolian yleisenä uusintatenttipäivänä - tarkemmat tiedot opintotoimistosta.
Student workload
Kontakti: 122 tuntia (aika, jolloin opettaja opettaa)
Projekti, ryhmätyö, itsenäinen: 190 tuntia (aika, jolloin opettaja ei paikalla)
Tehtävät: 83 tuntia (aineistoon tutustuminen, tehtävän tekeminen)
Tentti: 10
Evaluation scale
0-5
Assessment criteria, satisfactory (1)
Opiskelija osallistuu opetukseen hyväksytysti ja suorittaa tehtävät tyydyttävästi. Hän on syventänyt ymmärrystään fiktiivisestä-, dokumentaarisesta- ja journalistisesta kerronnasta. Opiskelija tuntee omakohtaisen havainnon, taustatutkimuksen ja lähdekritiikinmerkityksen. Hän osaa tyydyttävästi ideoida ja kehittää sisältöä erilaisiin ohjelmiin. Hän kykenee työskentelemään ryhmän osana.
Assessment criteria, good (3)
Opiskelija osallistuu opetukseen aktiivisesti ja suorittaa tehtävät hyvin. Hänen ymmärryksensä fiktiivisestä-, dokumentaarisesta- ja journalistisesta kerronnasta on parantunut. Opiskelija hallitsee omakohtaisen havainnoin, taustatutkimuksen ja lähdekritiikin merkityksen sisällöntuotannossa. Hän osaa luoda ideoita yksin ja ryhmässä sekä kykenee hyödyntämään dramaturgisia työkaluja sisällön kehittämisessä. Opiskelija tuntee ammattimaisen työtavan perusteet.
Assessment criteria, excellent (5)
Opiskelija osallistuu opetukseen aktiivisesti ja suorittaa tehtävät kiitettävästi. Hän ymmärtää fiktiivisen-, dokumentaarisen ja journalistisen kerronnan pääpiirteet. Opiskelija kykenee hyödyntämään omakohtaista havaintoa, taustatutkimusta ja lähteitä sisällöntuotannossa. Hän osaa käsikirjoittaa ja luoda sisältöjä yksin ja ryhmässä. Hän kykenee hyödyntämään dramaturgisia työkaluja uuden sisällön luomisessa. Opiskelija hallitsee ammattimaisen työtavan.
Assessment methods and criteria
Osallistuminen/ Läsnäolovaatimus 80 %
Oppimistehtävä
Työnäyte
Tentti
Enrollment
02.05.2023 - 14.09.2023
Timing
29.08.2023 - 30.11.2023
Number of ECTS credits allocated
15 op
Mode of delivery
Contact teaching
Unit
School of Media, Design and Conservation
Campus
Hämeentie 135
Teaching languages
- Finnish
Seats
10 - 16
Degree programmes
- Film and Television
Teachers
- Vilja Roihu
- Sampsa Huttunen
- Antti Pönni
- Taku Kaskela
Teacher in charge
Sampsa Huttunen
Groups
-
KXC22_KSKXC22 Käsikirjoittaminen ja sisällöntuotanto
Objective
Opiskelija tuntee audiovisuaalisen kerronnan ja ilmaisun keskeisiä teorioita. Hän osaa tehdä pienimuotoisen analyysin audiovisuaalisesta teoksesta.
Opiskelija tuntee tarinankerronnan ominaispiirteitä. Opiskelija syventää tietojaan fiktiokäsikirjoittamisesta, dokumentaarisen sisällön käsikirjoittamisesta sekä journalistisen kirjoittamisen tyylilajeista.
Opiskelija tietää omakohtaisen havainnon, taustatutkimuksen ja lähdekritiikin merkityksen. Hän osaa ideoida ja kehittää sisältöä erilaisiin ohjelmiin. Opiskelija tietää prosessikirjoittamisen periaatteet ja työsuunnitelman merkityksen. Opiskelija osaa työskennellä sekä itsenäisesti että ryhmän osana. Hän osaa analysoida toisen tekstiä käyttäen dramaturgisia työkaluja ja antaa rakentavaa palautetta. Opiskelija osaa vastaanottaa palautetta ja käyttää sitä hyödyksi omassa kirjoitustyössään. Opiskelija tuntee sisällöntuotannon erilaisia ammattirooleja ja osaa työskennellä niissä. Hän tuntee oman ammattialansa tekijänoikeuksien ja sopimusten perusteet.
Content
- teosanalyysi
- fiktio- ja dokumenttielokuvan käsikirjoittaminen
- journalistisen kirjoittamisen tyylilajit
- prosessikirjoittaminen ja versiointi
- taustatutkimus ja lähdekritiikki
- ideointi ja sisällön kehittäminen
- yksinkirjoittamisen metodiikka ja työskentely ryhmän osana
- dramaturgisen palautteen antaminen ja vastaanottaminen
- ammattiroolit erilaisissa ohjelmissa
- tekijänoikeuksien ja sopimusten perusteet
- henkilökohtaisen ammattisuuntautumisen kehittäminen ja syventäminen
Materials
Jouko Aaltonen: Seikkailu todellisuuteen: dokumenttielokuvan tekijän opas (erityisesti sivut 58-134)
https://metropolia.finna.fi/Record/3amk.135179
Robert McKee: Story: Substance, Structure, Style and the Principles of Screenwriting
https://metropolia.finna.fi/Record/3amk.292743
Teaching methods
Lähiopetus,
Projekti,
Harjoitustehtävät
Tentti
Exam schedules
Tentti 13.10.2023
Uusintamahdollisuus Metropolian yleisenä uusintatenttipäivänä - tarkemmat tiedot opintotoimistosta.
Student workload
Kontakti: 122 tuntia (aika, jolloin opettaja opettaa)
Projekti, ryhmätyö, itsenäinen: 190 tuntia (aika, jolloin opettaja ei paikalla)
Tehtävät: 83 tuntia (aineistoon tutustuminen, tehtävän tekeminen)
Tentti: 10
Evaluation scale
0-5
Assessment criteria, satisfactory (1)
Opiskelija osallistuu opetukseen hyväksytysti ja suorittaa tehtävät tyydyttävästi. Hän on syventänyt ymmärrystään fiktiivisestä-, dokumentaarisesta- ja journalistisesta kerronnasta. Opiskelija tuntee omakohtaisen havainnon, taustatutkimuksen ja lähdekritiikinmerkityksen. Hän osaa tyydyttävästi ideoida ja kehittää sisältöä erilaisiin ohjelmiin. Hän kykenee työskentelemään ryhmän osana.
Assessment criteria, good (3)
Opiskelija osallistuu opetukseen aktiivisesti ja suorittaa tehtävät hyvin. Hänen ymmärryksensä fiktiivisestä-, dokumentaarisesta- ja journalistisesta kerronnasta on parantunut. Opiskelija hallitsee omakohtaisen havainnoin, taustatutkimuksen ja lähdekritiikin merkityksen sisällöntuotannossa. Hän osaa luoda ideoita yksin ja ryhmässä sekä kykenee hyödyntämään dramaturgisia työkaluja sisällön kehittämisessä. Opiskelija tuntee ammattimaisen työtavan perusteet.
Assessment criteria, excellent (5)
Opiskelija osallistuu opetukseen aktiivisesti ja suorittaa tehtävät kiitettävästi. Hän ymmärtää fiktiivisen-, dokumentaarisen ja journalistisen kerronnan pääpiirteet. Opiskelija kykenee hyödyntämään omakohtaista havaintoa, taustatutkimusta ja lähteitä sisällöntuotannossa. Hän osaa käsikirjoittaa ja luoda sisältöjä yksin ja ryhmässä. Hän kykenee hyödyntämään dramaturgisia työkaluja uuden sisällön luomisessa. Opiskelija hallitsee ammattimaisen työtavan.
Assessment methods and criteria
Osallistuminen/ Läsnäolovaatimus 80 %
Oppimistehtävä
Työnäyte
Tentti
Enrollment
02.05.2022 - 29.08.2022
Timing
30.08.2022 - 14.10.2022
Number of ECTS credits allocated
15 op
RDI portion
5 op
Mode of delivery
Contact teaching
Unit
School of Media, Design and Conservation
Campus
Hämeentie 135
Teaching languages
- Finnish
Seats
10 - 20
Degree programmes
- Film and Television
Teachers
- virtuaali: elokuva ja televisio ETV
- Johanna Wartio
- Sampsa Huttunen
- Antti Pönni
Teacher in charge
Sampsa Huttunen
Groups
-
KXC21_KSKXC21 Käsikirjoittaminen ja sisällöntuotanto
Objective
Opiskelija tuntee audiovisuaalisen kerronnan ja ilmaisun keskeisiä teorioita. Hän osaa tehdä pienimuotoisen analyysin audiovisuaalisesta teoksesta.
Opiskelija tuntee tarinankerronnan ominaispiirteitä. Opiskelija syventää tietojaan fiktiokäsikirjoittamisesta, dokumentaarisen sisällön käsikirjoittamisesta sekä journalistisen kirjoittamisen tyylilajeista.
Opiskelija tietää omakohtaisen havainnon, taustatutkimuksen ja lähdekritiikin merkityksen. Hän osaa ideoida ja kehittää sisältöä erilaisiin ohjelmiin. Opiskelija tietää prosessikirjoittamisen periaatteet ja työsuunnitelman merkityksen. Opiskelija osaa työskennellä sekä itsenäisesti että ryhmän osana. Hän osaa analysoida toisen tekstiä käyttäen dramaturgisia työkaluja ja antaa rakentavaa palautetta. Opiskelija osaa vastaanottaa palautetta ja käyttää sitä hyödyksi omassa kirjoitustyössään. Opiskelija tuntee sisällöntuotannon erilaisia ammattirooleja ja osaa työskennellä niissä. Hän tuntee oman ammattialansa tekijänoikeuksien ja sopimusten perusteet.
Content
- teosanalyysi
- fiktio- ja dokumenttielokuvan käsikirjoittaminen
- journalistisen kirjoittamisen tyylilajit
- prosessikirjoittaminen ja versiointi
- taustatutkimus ja lähdekritiikki
- ideointi ja sisällön kehittäminen
- yksinkirjoittamisen metodiikka ja työskentely ryhmän osana
- dramaturgisen palautteen antaminen ja vastaanottaminen
- ammattiroolit erilaisissa ohjelmissa
- tekijänoikeuksien ja sopimusten perusteet
- henkilökohtaisen ammattisuuntautumisen kehittäminen ja syventäminen
Materials
Sanna Voltti: Poliittinen polarisaatio Yhdysvalloissa : Kuinka eri tavoin erikoisyyttäjä Robert Muellerin raporttia tulkittiin mediassa raportin julkaisupäivänä?
http://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020052012541
Pietari Vihula: Miten kirjoitetaan sketsille loppu? : Ajatuksia sketsin lopun kirjoittamisesta
http://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020060417175
Ina Immonen: Kuviksi äänen ehdoilla : Keinoja fiktiivisen kuunnelman elokuvallistamiseen
http://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020051511662
Anni Alatalo: Miten podcast on mediataloille kaupallisesti kannattava? : Rahoitusmallit ja strategia kaupallistuvan podcastin takana
http://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202105077628
Mikko Pienipaavola: Protagonistin kolmas ulottuvuus : Muutoksen anatomia fiktiivisessä elokuvakerronnassa
http://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202105067412
Jouko Aaltonen: Seikkailu todellisuuteen: dokumenttielokuvan tekijän opas (erityisesti sivut 58-134)
https://metropolia.finna.fi/Record/3amk.135179
Teaching methods
Lähiopetus,
Etäopetus,
Projekti,
Harjoitustehtävät
Tentti
Exam schedules
Tentti 12.10. (uusintamahdollisuus 13.10.)
Student workload
Kontakti: 122 tuntia (aika, jolloin opettaja opettaa)
Projekti, ryhmätyö, itsenäinen: 190 tuntia (aika, jolloin opettaja ei paikalla)
Tehtävät: 83 tuntia (aineistoon tutustuminen, tehtävän tekeminen)
Tentti: 10
Further information
Osallistujalla oltava hyväksytty suoritus Kerronnan perusteet -toteutukselta.
Evaluation scale
0-5
Assessment criteria, satisfactory (1)
Opiskelija osallistuu opetukseen hyväksytysti ja suorittaa tehtävät tyydyttävästi. Hän on syventänyt ymmärrystään fiktiivisestä-, dokumentaarisesta- ja journalistisesta kerronnasta. Opiskelija tuntee omakohtaisen havainnon, taustatutkimuksen ja lähdekritiikinmerkityksen. Hän osaa tyydyttävästi ideoida ja kehittää sisältöä erilaisiin ohjelmiin. Hän kykenee työskentelemään ryhmän osana.
Assessment criteria, good (3)
Opiskelija osallistuu opetukseen aktiivisesti ja suorittaa tehtävät hyvin. Hänen ymmärryksensä fiktiivisestä-, dokumentaarisesta- ja journalistisesta kerronnasta on parantunut. Opiskelija hallitsee omakohtaisen havainnoin, taustatutkimuksen ja lähdekritiikin merkityksen sisällöntuotannossa. Hän osaa luoda ideoita yksin ja ryhmässä sekä kykenee hyödyntämään dramaturgisia työkaluja sisällön kehittämisessä. Opiskelija tuntee ammattimaisen työtavan perusteet.
Assessment criteria, excellent (5)
Opiskelija osallistuu opetukseen aktiivisesti ja suorittaa tehtävät kiitettävästi. Hän ymmärtää fiktiivisen-, dokumentaarisen ja journalistisen kerronnan pääpiirteet. Opiskelija kykenee hyödyntämään omakohtaista havaintoa, taustatutkimusta ja lähteitä sisällöntuotannossa. Hän osaa käsikirjoittaa ja luoda sisältöjä yksin ja ryhmässä. Hän kykenee hyödyntämään dramaturgisia työkaluja uuden sisällön luomisessa. Opiskelija hallitsee ammattimaisen työtavan.
Assessment methods and criteria
Osallistuminen/ Läsnäolovaatimus 80 %
Oppimistehtävä
Työnäyte
Tentti