Skip to main content

Work Methods of Health PromotionLaajuus (5 cr)

Code: SX00EB00

Credits

5 op

Teaching language

  • Finnish

Objective

Student
- know how to use effective and client-/family-oriented work methods for health promotion
- are able to plan, implement and evaluate health promotion interventions of individuals, families and groups in collaboration with clients
- can use and apply early intervention methods
- can implement health communication
- can implement the multiprofessional/multi-actor health promotion of individuals, families, groups and communities as experts of public health nursing
- know how to use follow up tools and methods of health promotive work
- are able to anticipate problems and challenges related to health and wellbeing
- understand the possibilities of welfare analytics for health promotion
- can plan, administer, evaluate vaccinations of different-aged clients

Content

- theoretical background of health promotion
- work methods of health promotion for individuals, families, groups and communities
- bringing up health promotion
- health discussion
- resource-oriented approach to work, client inclusion, supporting client’s resources
- supporting health changes – the change process
- early intervention as a work method and its background, objectives, significance and implementation
- health communication
- planning of health promotion
- follow up and evaluation of health promotive work; follow up methods
- welfare analytics
- deepening vaccination competence and developing practical skills in vaccinating

Prerequisites

Students may choose the unit of work methods of health promotion after completing the study unit of health promotion.

Assessment criteria, satisfactory (1)

See the attachment "Framework for evaluation criteria of competence"
Evaluation criteria expert level is used.

Enrollment

06.05.2024 - 19.05.2024

Timing

12.08.2024 - 15.11.2024

Number of ECTS credits allocated

5 op

Virtual portion

2 op

Mode of delivery

60 % Contact teaching, 40 % Distance learning

Unit

School of Health Care

Campus

Myllypurontie 1

Teaching languages
  • Finnish
Seats

20 - 35

Degree programmes
  • Public Health Nursing
Teachers
  • Henna Hertell
  • Maria Kauppinen
  • Hanna Vatanen
Teacher in charge

Henna Hertell

Groups
  • SXQ22K1
    Terveydenhoitotyön tutkinto-ohjelma päivä

Objective

Opiskelija
- osaa soveltaa vaikuttavia terveyden edistämisen työmenetelmiä asiakas-/perhelähtöisesti
- osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida terveyden edistämisen interventioita yksilöille, perheille ja ryhmille yhdessä
asiakkaiden kanssa
- osaa soveltaa varhaisen vuorovaikutuksen työskentelytapaa
- osaa toteuttaa terveysviestintää
- osaa toteuttaa terveydenhoitajatyön asiantuntijana yksilön, perheen, ryhmän ja yhteisön
moniammatillista/monitoimijaista työtä terveyden edistämisessä
- osaa käyttää terveyttä edistävän työn seurantavälineitä ja -menetelmiä
- osaa ennakoida terveyden ja hyvinvoinnin haasteita ja ongelmia
- ymmärtää hyvinvointianalytiikan tuomia mahdollisuuksia terveyden edistämisessä
- osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida eri-ikäisten asiakkaiden rokottamisen

Content

- terveyden edistämisen teoreettinen tausta
- terveyden edistämisen työmenetelmät yksilön, perheen, ryhmän ja yhteisön terveyden edistämisessä
- puheeksi otto terveyden edistämisessä
- terveyskeskustelu
- voimavaralähtöinen työote, asiakkaan osallisuus, voimavarojen tukeminen
- terveysmuutoksessa tukeminen - muutosprosessi
- varhainen vuorovaikutus työmenetelmänä; varhaisen vuorovaikutuksen tausta, tavoitteet, merkitys ja
työskentelytapa
- terveysviestintä
- terveyden edistämisen suunnittelu
- terveyttä edistävän työn seuranta ja arviointi, seurantamenetelmiä
- hyvinvointianalytiikka
- rokotusosaamisen syventäminen ja rokottajana kehittyminen

Location and time

Orientaatio tarkentuu myöhemmin.
Luennot, seminaari ja simulaatio löytyvät lukujärjestyksestä.

Materials

Moodlessa.

Teaching methods

Luennot.
Itsenäiset- ja ryhmätehtävät.
Verkkokurssit.
Simulaatio.
Seminaari.

Employer connections

Ei harjoittelua.

Exam schedules

Ryhmämuotoiset seminaariesitykset terveyden edistämisen työmenetelmistä.

International connections

Ei kansainvälisiä yhteyksiä.

Completion alternatives

Ei valinnaista suoritustapaa

Student workload

Vavu 0.5 op
Rokotusosaamisen syventävät opinnot 1 op
Terveyden edistämisen työmenetelmät, 3.5 op

Content scheduling

-

Further information

Luennoilla, simulaatiossa ja seminaarissa läsnäolovelvoite.

Evaluation scale

0-5

Assessment criteria, satisfactory (1)

Arviointikriteerit ks. opetussuunnitelman liite "Osaamisen arviointikehikko".
Osaamisen arvioinnissa käytetään arviointikehikon tasoa asiantuntija.

Assessment methods and criteria

Ryhmätyönä toteutettava seminaarityö H1-H5.
Yksilötehtävät hylätty - hyväksytty
Rokotusosaaminen: portfolio hylätty - hyväksytty, yksilötentti hylätty - hyväksytty

Prerequisites

Opiskelija voi valita Terveyden edistämisen työmenetelmät opintojakson, kun hän on suorittanut Terveyden edistäminen opintojakson.

Enrollment

27.11.2023 - 10.12.2023

Timing

08.01.2024 - 12.04.2024

Number of ECTS credits allocated

5 op

Virtual portion

3 op

Mode of delivery

40 % Contact teaching, 60 % Distance learning

Unit

School of Health Care

Campus

Myllypurontie 1

Teaching languages
  • Finnish
Seats

20 - 35

Degree programmes
  • Public Health Nursing
Teachers
  • Henna Hertell
  • Maria Kauppinen
  • Hanna Vatanen
Teacher in charge

Maria Kauppinen

Groups
  • SXQ21S1
    Terveydenhoitotyön tutkinto-ohjelma päivä

Objective

Opiskelija
- osaa soveltaa vaikuttavia terveyden edistämisen työmenetelmiä asiakas-/perhelähtöisesti
- osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida terveyden edistämisen interventioita yksilöille, perheille ja ryhmille yhdessä
asiakkaiden kanssa
- osaa soveltaa varhaisen vuorovaikutuksen työskentelytapaa
- osaa toteuttaa terveysviestintää
- osaa toteuttaa terveydenhoitajatyön asiantuntijana yksilön, perheen, ryhmän ja yhteisön
moniammatillista/monitoimijaista työtä terveyden edistämisessä
- osaa käyttää terveyttä edistävän työn seurantavälineitä ja -menetelmiä
- osaa ennakoida terveyden ja hyvinvoinnin haasteita ja ongelmia
- ymmärtää hyvinvointianalytiikan tuomia mahdollisuuksia terveyden edistämisessä
- osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida eri-ikäisten asiakkaiden rokottamisen

Content

- terveyden edistämisen teoreettinen tausta
- terveyden edistämisen työmenetelmät yksilön, perheen, ryhmän ja yhteisön terveyden edistämisessä
- puheeksi otto terveyden edistämisessä
- terveyskeskustelu
- voimavaralähtöinen työote, asiakkaan osallisuus, voimavarojen tukeminen
- terveysmuutoksessa tukeminen - muutosprosessi
- varhainen vuorovaikutus työmenetelmänä; varhaisen vuorovaikutuksen tausta, tavoitteet, merkitys ja
työskentelytapa
- terveysviestintä
- terveyden edistämisen suunnittelu
- terveyttä edistävän työn seuranta ja arviointi, seurantamenetelmiä
- hyvinvointianalytiikka
- rokotusosaamisen syventäminen ja rokottajana kehittyminen

Location and time

Orientaatio Zoomissa.
Luennot, seminaari ja simulaatio löytyvät lukujärjestyksestä.

Materials

Moodlessa ja tunneilla jaettava materiaali.



Opettajan laatimat tehtävät ja MATERIAALIT ovat Tekijänoikeuslain (404/61) mukaisia teoksia, joihin opettajalla on tekijänoikeus. Tehtäviä JA MATERIAALEJA ei saa käyttää muuten kuin omissa opinnoissaan. Niiden julkinen levittäminen on sallittua vain opettajan luvalla.

Teaching methods

Luennot
Itsenäiset- ja ryhmätehtävät.
Verkkokurssit.
Simulaatio.
Seminaari.
Aikataulut löytyvät lukujärjestyksestä.

Employer connections

Ei harjoittelua.

Exam schedules

Ryhmämuotoiset seminaariesitykset terveyden edistämisen työmenetelmistä.

International connections

Ei kansainvälisiä yhteyksiä.

Completion alternatives

Ei valinnaista suoritustapaa

Student workload

5 op = 133h

Vavu 1,25 op = 33h
Rokotusosaamisen syventävät opinnot 1,25 op = 33h
Terveyden edistämisen työmenetelmät, 2,5 op =67h

Content scheduling

-

Further information

Luennoilla, simulaatiossa ja seminaarissa läsnäolovelvoite. Osa luennoista on zoomissa ja osa lähiopetuksena kampuksella.

Opintojaksopalaute:

Toteutuksesta kerätään opintojaksopalautetta, mikä on tärkeä osa opetuksen ja toiminnan kehittämistyötä. Palautetta antamalla sinulla on mahdollisuus vaikuttaa opintojaksojen sisältöön sekä opetuksen kehittämiseen. Palautteen avulla opettaja pystyy kehittämään omia toteutuksiaan ja opetusmenetelmiään myös muilla opintojaksoillaan. Rakentavan palautteen antaminen kehittää myös omia työelämätaitojasi. Opintojaksopalaute annetaan nimettömänä, eikä palautteen antajaa voida tunnistaa.

Evaluation scale

0-5

Assessment criteria, satisfactory (1)

Arviointikriteerit ks. opetussuunnitelman liite "Osaamisen arviointikehikko".
Osaamisen arvioinnissa käytetään arviointikehikon tasoa asiantuntija.

Assessment methods and criteria

Ryhmätyönä toteutettava seminaarityö H1-H5.
Yksilötehtävät hylätty - hyväksytty
Rokotusosaaminen: portfolio hylätty - hyväksytty, yksilötentti hylätty - hyväksytty

Prerequisites

Opiskelija voi valita Terveyden edistämisen työmenetelmät opintojakson, kun hän on suorittanut Terveyden edistäminen opintojakson.

Enrollment

27.11.2023 - 31.01.2024

Timing

08.01.2024 - 15.03.2024

Number of ECTS credits allocated

5 op

Mode of delivery

Contact teaching

Unit

School of Health Care

Campus

Myllypurontie 1

Teaching languages
  • Finnish
Seats

20 - 35

Degree programmes
  • Public Health Nursing
Teachers
  • Henna Hertell
  • Maria Kauppinen
  • Hanna Vatanen
Teacher in charge

Henna Hertell

Groups
  • SXQ24K2
    Terveydenhoitotyön tutkinto-ohjelma monimuoto

Objective

Opiskelija
- osaa soveltaa vaikuttavia terveyden edistämisen työmenetelmiä asiakas-/perhelähtöisesti
- osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida terveyden edistämisen interventioita yksilöille, perheille ja ryhmille yhdessä
asiakkaiden kanssa
- osaa soveltaa varhaisen vuorovaikutuksen työskentelytapaa
- osaa toteuttaa terveysviestintää
- osaa toteuttaa terveydenhoitajatyön asiantuntijana yksilön, perheen, ryhmän ja yhteisön
moniammatillista/monitoimijaista työtä terveyden edistämisessä
- osaa käyttää terveyttä edistävän työn seurantavälineitä ja -menetelmiä
- osaa ennakoida terveyden ja hyvinvoinnin haasteita ja ongelmia
- ymmärtää hyvinvointianalytiikan tuomia mahdollisuuksia terveyden edistämisessä
- osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida eri-ikäisten asiakkaiden rokottamisen

Content

- terveyden edistämisen teoreettinen tausta
- terveyden edistämisen työmenetelmät yksilön, perheen, ryhmän ja yhteisön terveyden edistämisessä
- puheeksi otto terveyden edistämisessä
- terveyskeskustelu
- voimavaralähtöinen työote, asiakkaan osallisuus, voimavarojen tukeminen
- terveysmuutoksessa tukeminen - muutosprosessi
- varhainen vuorovaikutus työmenetelmänä; varhaisen vuorovaikutuksen tausta, tavoitteet, merkitys ja
työskentelytapa
- terveysviestintä
- terveyden edistämisen suunnittelu
- terveyttä edistävän työn seuranta ja arviointi, seurantamenetelmiä
- hyvinvointianalytiikka
- rokotusosaamisen syventäminen ja rokottajana kehittyminen

Location and time

Orientaatio Zoomissa, aikataulu tarkentuu myöhemmin.
Luennot, seminaari ja simulaatio löytyvät lukujärjestyksestä lähempänä opetuksen ajankohtaa.

Materials

Moodlessa ja tunneilla jaettava materiaali.

Teaching methods

Luennot
Itsenäiset- ja ryhmätehtävät.
Verkkokurssit.
Simulaatio.
Seminaari.
Aikataulut lukujärjestyksessä lähempänä opetuksen ajankohtaa.

Employer connections

Ei harjoittelua.

Exam schedules

Ryhmämuotoiset seminaariesitykset terveyden edistämisen työmenetelmistä.

International connections

Ei kansainvälisiä yhteyksiä.

Completion alternatives

Ei valinnaista suoritustapaa

Student workload

5 op = 133h

Vavu 1,25 op = 33h
Rokotusosaamisen syventävät opinnot 1,25 op = 33h
Terveyden edistämisen työmenetelmät, 2,5 op =67h

Content scheduling

-

Further information

Luennoilla, simulaatiossa ja seminaarissa läsnäolovelvoite. Osa luennoista on zoomissa ja osa lähiopetuksena kampuksella.

Opintojaksopalaute:

Toteutuksesta kerätään opintojaksopalautetta, mikä on tärkeä osa opetuksen ja toiminnan kehittämistyötä. Palautetta antamalla sinulla on mahdollisuus vaikuttaa opintojaksojen sisältöön sekä opetuksen kehittämiseen. Palautteen avulla opettaja pystyy kehittämään omia toteutuksiaan ja opetusmenetelmiään myös muilla opintojaksoillaan. Rakentavan palautteen antaminen kehittää myös omia työelämätaitojasi. Opintojaksopalaute annetaan nimettömänä, eikä palautteen antajaa voida tunnistaa.

Evaluation scale

0-5

Assessment criteria, satisfactory (1)

Arviointikriteerit ks. opetussuunnitelman liite "Osaamisen arviointikehikko".
Osaamisen arvioinnissa käytetään arviointikehikon tasoa asiantuntija.

Assessment methods and criteria

Ryhmätyönä toteutettava seminaarityö H1-H5.
Yksilötehtävät hylätty - hyväksytty
Rokotusosaaminen: portfolio hylätty - hyväksytty, yksilötentti hylätty - hyväksytty

Prerequisites

Opiskelija voi valita Terveyden edistämisen työmenetelmät opintojakson, kun hän on suorittanut Terveyden edistäminen opintojakson.

Enrollment

02.05.2023 - 14.05.2023

Timing

14.08.2023 - 10.11.2023

Number of ECTS credits allocated

5 op

Virtual portion

3 op

Mode of delivery

40 % Contact teaching, 60 % Distance learning

Unit

School of Health Care

Campus

Myllypurontie 1

Teaching languages
  • Finnish
Seats

20 - 40

Degree programmes
  • Public Health Nursing
Teachers
  • Henna Hertell
  • Maria Kauppinen
  • Hanna Vatanen
Teacher in charge

Henna Hertell

Groups
  • SXQ21K1
    Terveydenhoitotyön tutkinto-ohjelma päivä

Objective

Opiskelija
- osaa soveltaa vaikuttavia terveyden edistämisen työmenetelmiä asiakas-/perhelähtöisesti
- osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida terveyden edistämisen interventioita yksilöille, perheille ja ryhmille yhdessä
asiakkaiden kanssa
- osaa soveltaa varhaisen vuorovaikutuksen työskentelytapaa
- osaa toteuttaa terveysviestintää
- osaa toteuttaa terveydenhoitajatyön asiantuntijana yksilön, perheen, ryhmän ja yhteisön
moniammatillista/monitoimijaista työtä terveyden edistämisessä
- osaa käyttää terveyttä edistävän työn seurantavälineitä ja -menetelmiä
- osaa ennakoida terveyden ja hyvinvoinnin haasteita ja ongelmia
- ymmärtää hyvinvointianalytiikan tuomia mahdollisuuksia terveyden edistämisessä
- osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida eri-ikäisten asiakkaiden rokottamisen

Content

- terveyden edistämisen teoreettinen tausta
- terveyden edistämisen työmenetelmät yksilön, perheen, ryhmän ja yhteisön terveyden edistämisessä
- puheeksi otto terveyden edistämisessä
- terveyskeskustelu
- voimavaralähtöinen työote, asiakkaan osallisuus, voimavarojen tukeminen
- terveysmuutoksessa tukeminen - muutosprosessi
- varhainen vuorovaikutus työmenetelmänä; varhaisen vuorovaikutuksen tausta, tavoitteet, merkitys ja
työskentelytapa
- terveysviestintä
- terveyden edistämisen suunnittelu
- terveyttä edistävän työn seuranta ja arviointi, seurantamenetelmiä
- hyvinvointianalytiikka
- rokotusosaamisen syventäminen ja rokottajana kehittyminen

Location and time

Orientaatio Zoomissa aikataulu tarkentuu myöhemmin.
Luennot, seminaari ja simulaatio löytyvät lukujärjestyksestä.

Materials

Moodlessa ja tunneilla jaettava materiaali.

Teaching methods

Luennot
Learning cafe
Itsenäiset- ja ryhmätehtävät.
Verkkokurssit.
Simulaatio.
Seminaari.
Aikataulut lukujärjestyksessä.

Employer connections

Ei harjoittelua.

Exam schedules

Ryhmämuotoiset seminaariesitykset terveyden edistämisen työmenetelmistä.

International connections

Ei kansainvälisiä yhteyksiä.

Completion alternatives

Ei valinnaista suoritustapaa

Student workload

5 op = 133h

Vavu 1,25 op = 33h
Rokotusosaamisen syventävät opinnot 1,25 op = 33h
Terveyden edistämisen työmenetelmät, 2,5 op =67h

Content scheduling

-

Further information

Luennoilla, simulaatiossa ja seminaarissa läsnäolovelvoite. Osa luennoista on zoomissa ja osa lähiopetuksena kampuksella.

Opintojaksopalaute:

Toteutuksesta kerätään opintojaksopalautetta, mikä on tärkeä osa opetuksen ja toiminnan kehittämistyötä. Palautetta antamalla sinulla on mahdollisuus vaikuttaa opintojaksojen sisältöön sekä opetuksen kehittämiseen. Palautteen avulla opettaja pystyy kehittämään omia toteutuksiaan ja opetusmenetelmiään myös muilla opintojaksoillaan. Rakentavan palautteen antaminen kehittää myös omia työelämätaitojasi. Opintojaksopalaute annetaan nimettömänä, eikä palautteen antajaa voida tunnistaa.

Evaluation scale

0-5

Assessment criteria, satisfactory (1)

Arviointikriteerit ks. opetussuunnitelman liite "Osaamisen arviointikehikko".
Osaamisen arvioinnissa käytetään arviointikehikon tasoa asiantuntija.

Assessment methods and criteria

Ryhmätyönä toteutettava seminaarityö H1-H5.
Yksilötehtävät hylätty - hyväksytty
Rokotusosaaminen: portfolio hylätty - hyväksytty, yksilötentti hylätty - hyväksytty

Prerequisites

Opiskelija voi valita Terveyden edistämisen työmenetelmät opintojakson, kun hän on suorittanut Terveyden edistäminen opintojakson.

Enrollment

28.11.2022 - 11.12.2022

Timing

09.01.2023 - 10.03.2023

Number of ECTS credits allocated

5 op

Virtual portion

2 op

Mode of delivery

60 % Contact teaching, 40 % Distance learning

Unit

School of Health Care

Campus

Myllypurontie 1

Teaching languages
  • Finnish
Seats

20 - 40

Degree programmes
  • Public Health Nursing
Teachers
  • Henna Hertell
  • Maria Kauppinen
  • Hanna Vatanen
Teacher in charge

Henna Hertell

Groups
  • SXQ20S1
    Terveydenhoitotyön tutkinto-ohjelma päivä

Objective

Opiskelija
- osaa soveltaa vaikuttavia terveyden edistämisen työmenetelmiä asiakas-/perhelähtöisesti
- osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida terveyden edistämisen interventioita yksilöille, perheille ja ryhmille yhdessä
asiakkaiden kanssa
- osaa soveltaa varhaisen vuorovaikutuksen työskentelytapaa
- osaa toteuttaa terveysviestintää
- osaa toteuttaa terveydenhoitajatyön asiantuntijana yksilön, perheen, ryhmän ja yhteisön
moniammatillista/monitoimijaista työtä terveyden edistämisessä
- osaa käyttää terveyttä edistävän työn seurantavälineitä ja -menetelmiä
- osaa ennakoida terveyden ja hyvinvoinnin haasteita ja ongelmia
- ymmärtää hyvinvointianalytiikan tuomia mahdollisuuksia terveyden edistämisessä
- osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida eri-ikäisten asiakkaiden rokottamisen

Content

- terveyden edistämisen teoreettinen tausta
- terveyden edistämisen työmenetelmät yksilön, perheen, ryhmän ja yhteisön terveyden edistämisessä
- puheeksi otto terveyden edistämisessä
- terveyskeskustelu
- voimavaralähtöinen työote, asiakkaan osallisuus, voimavarojen tukeminen
- terveysmuutoksessa tukeminen - muutosprosessi
- varhainen vuorovaikutus työmenetelmänä; varhaisen vuorovaikutuksen tausta, tavoitteet, merkitys ja
työskentelytapa
- terveysviestintä
- terveyden edistämisen suunnittelu
- terveyttä edistävän työn seuranta ja arviointi, seurantamenetelmiä
- hyvinvointianalytiikka
- rokotusosaamisen syventäminen ja rokottajana kehittyminen

Location and time

Orientaatio 13.1. klo 12.45 Zoomissa
Luennot, seminaari ja simulaatio löytyvät lukujärjestyksestä.

Materials

Moodlessa.

Teaching methods

Luennot.
Itsenäiset- ja ryhmätehtävät.
Verkkokurssit.
Simulaatio.
Seminaari.

Employer connections

Ei harjoittelua.

Exam schedules

Ryhmämuotoiset seminaariesitykset terveyden edistämisen työmenetelmistä.

International connections

Ei kansainvälisiä yhteyksiä.

Completion alternatives

Ei valinnaista suoritustapaa

Student workload

Vavu 0.5 op
Rokotusosaamisen syventävät opinnot 1 op
Terveyden edistämisen työmenetelmät, 3.5 op

Content scheduling

-

Further information

Luennoilla, simulaatiossa ja seminaarissa läsnäolovelvoite.

Evaluation scale

0-5

Assessment criteria, satisfactory (1)

Arviointikriteerit ks. opetussuunnitelman liite "Osaamisen arviointikehikko".
Osaamisen arvioinnissa käytetään arviointikehikon tasoa asiantuntija.

Assessment methods and criteria

Ryhmätyönä toteutettava seminaarityö H1-H5.
Yksilötehtävät hylätty - hyväksytty
Rokotusosaaminen: portfolio hylätty - hyväksytty, yksilötentti hylätty - hyväksytty

Prerequisites

Opiskelija voi valita Terveyden edistämisen työmenetelmät opintojakson, kun hän on suorittanut Terveyden edistäminen opintojakson.