Skip to main content

Expertise in Public Health NurisingLaajuus (5 cr)

Code: SX00EB05

Credits

5 op

Objective

Students
- are able to develop public health nursing considering effectiveness, costs, quality and client inclusion
- know how to develop their professional competence in changing operational environments
- adopt the principles of sustainable development

Content

- employee competencies: self-management, development and marketing of one’s competencies, resilience to changes, career planning, time management and prioritization
- research and development-minded approach: constant development of self and the work community
- ethical aspects of public health nursing: legislation, data privacy, communication, justified decision-making, sensitivity to ethical questions
- effective professional communication skills in different forms of communication
- facilitation skills
- awareness of effectiveness, cost-efficiency and quality
- good client and staff experience: client’s service experience and inclusion, cooperation with the client
- public health nurses in changing operating environments (megatrends, digitalization, health challenges, global health, sustainable development)
- sustainable development and sustainable work

Prerequisites

The student may choose professional studies of public health nursing after successfully completing the theoretical requirements of professional nursing studies as well as all the clinical practices in medical and surgical operating environments, unless otherwise agreed in the student's PSP.

Assessment criteria, satisfactory (1)

See the attachment "Framework for evaluation criteria of competence"
Evaluation criteria expert level is used.

Enrollment

06.05.2024 - 19.05.2024

Timing

15.08.2024 - 18.11.2024

Number of ECTS credits allocated

5 op

Mode of delivery

Contact teaching

Unit

School of Health Care

Campus

Myllypurontie 1

Teaching languages
  • Finnish
Seats

20 - 35

Degree programmes
  • Public Health Nursing
Teachers
  • Kati Ylikahri
Groups
  • SXQ21K1
    Terveydenhoitotyön tutkinto-ohjelma päivä

Objective

Opiskelija
- osaa kehittää terveydenhoitajatyötä vaikuttavuus, kustannukset, laatu ja asiakkaan osallisuus huomioiden
- osaa kehittää omaa työntekijyysosaamistaan muuttuvassa toimintaympäristössä
- osaa toimia kestävän kehityksen periaatteiden mukaisesti

Content

- työntekijyysosaaminen: itsensä johtaminen, oman osaamisen kehittäminen ja markkinointi, kyky muutoksiin (resilienssi), urasuunnittelu, ajan hallinta ja priorisointi
- kehittävä työote: oman osaamisen ja työyhteisön jatkuva kehittäminen
- terveydenhoitajatyön eettiset näkökulmat: lainsäädäntö, tietosuoja, viestintä, argumentoitu päätöksenteko, eettinen herkkyys
- vaikuttavan ammatillisen viestinnän taidot eri viestintämuodoissa
- fasilitointitaidot
- vaikuttavuus-, kustannus- ja laatutietoisuus
- hyvä asiakas- ja henkilöstökokemus: asiakkaan palvelukokemus ja osallisuus, yhteistoimijuus asiakkaan kanssa
- terveydenhoitajana muuttuvassa toimintaympäristössä (megatrendit, digitalisaatio, terveyshaasteet, globaali terveys, kestävä kehitys)
- kestävä kehitys ja kestävä työ

Location and time

Orientaatio, 15.8.24 klo 9-11 Teams, läsnäolo Teams- etäyhteydellä pakollinen
Moodle -tehtävät: yksilötehtävät ja yksi ryhmätehtävä (2-4 hlö ryhmä). Ennen ryhmätehtävää suoritetaan muut oppimistehtävät itsenäisesti.



Opiskelija vahvistaa paikkansa opintojaksototeutuksella ilmoittautumalla ja olemalla läsnä opetuksen alkaessa tai muutoin opettajan kanssa erikseen sovitulla tavalla, joka voi esimerkiksi olla ensimmäisen oppimistehtävän palautus. Jos opiskelija ei sairauden vuoksi pysty osallistumaan opetuksen alkuun, hän voi myös vahvistaa opiskelupaikkansa ilmoittamalla siitä opettajalle etukäteen.

Materials

Oppimateriaali Moodle-työtilassa.


Opettajan laatimat tehtävät ja MATERIAALIT ovat Tekijänoikeuslain (404/61) mukaisia teoksia, joihin opettajalla on tekijänoikeus. Tehtäviä JA MATERIAALEJA ei saa käyttää muuten kuin omissa opinnoissaan. Niiden julkinen levittäminen on sallittua vain opettajan luvalla.

Teaching methods

Orientaatio Teams- etäyhteydellä
Moodle-tehtävät, itsenäisesti suoritettavat. Arviointi hyväksytty/hylätty
Arvioitava ryhmätehtävä, arviointi T1-K5

Opiskelija vahvistaa paikkansa opintojaksototeutuksella ilmoittautumalla ja olemalla läsnä opetuksen alkaessa tai muutoin opettajan kanssa erikseen sovitulla tavalla, joka voi esimerkiksi olla ensimmäisen oppimistehtävän palautus. Jos opiskelija ei sairauden vuoksi pysty osallistumaan opetuksen alkuun, hän voi myös vahvistaa opiskelupaikkansa ilmoittamalla siitä opettajalle etukäteen.

Employer connections

-

Exam schedules

Oppimistehtävät, itsenäisesti suoritettavat. Arviointi hyväksytty/hylätty
Yksi ryhmätehtävä valitusta kestävän terveydenhoitajatyön teemasta, arviointi T1-K5

International connections

-

Completion alternatives

Ei tiedossa tällä hetkellä.

Student workload

5op= 5x27t= 135t opiskelijan työtä

Content scheduling

Orientaatioluento Teams- etäyhteydellä, läsnäolo pakollinen
Moodle-työskentely ja oppimistehtävät. Kolme osa-aluetta: Sosiaalisesti, ekologisesti ja taloudellisesti kestävä terveydenhoitajatyö. Näiden osioiden oppimistehtävät suoritetaan ennen ryhmätehtävää.
Ryhmätehtävä valitusta kestävän terveydenhoitajatyön teemasta.

Further information

Opiskelija voi valita terveydenhoitajatyön ammattiopintoja, kun hän on suorittanut hyväksytysti sairaanhoitotyön ammattiopintoihin sisältyvät teoriaopinnot ja vähintään harjoittelut sisätautien ja kirurgian toimintaympäristöissä, ellei opiskelijan HOPSissa ole toisin sovittu.

Edeltävät opinnot: Johtaminen ja yrittäjyys -opintojakson hyväksytty suoritus 5 op

Opettajan laatimat tehtävät ja MATERIAALIT ovat Tekijänoikeuslain (404/61) mukaisia teoksia, joihin opettajalla on tekijänoikeus. Tehtäviä JA MATERIAALEJA ei saa käyttää muuten kuin omissa opinnoissaan. Niiden julkinen levittäminen on sallittua vain opettajan luvalla.

Opintojaksopalaute:

Toteutuksesta kerätään opintojaksopalautetta, mikä on tärkeä osa opetuksen ja toiminnan kehittämistyötä. Palautetta antamalla sinulla on mahdollisuus vaikuttaa opintojaksojen sisältöön sekä opetuksen kehittämiseen. Palautteen avulla opettaja pystyy kehittämään omia toteutuksiaan ja opetusmenetelmiään myös muilla opintojaksoillaan. Rakentavan palautteen antaminen kehittää myös omia työelämätaitojasi. Opintojaksopalaute annetaan nimettömänä, eikä palautteen antajaa voida tunnistaa.

Evaluation scale

0-5

Assessment criteria, satisfactory (1)

Arviointikriteerit ks. opetussuunnitelman liite "Osaamisen arviointikehikko".
Osaamisen arvioinnissa käytetään arviointikehikon tasoa asiantuntija.

Assessment methods and criteria

Osallistuminen orientaatioon
Moodle-tehtävät suoritettu hyväksytysti
Arvioitava ryhmätyö, arviointi T1-K5

Prerequisites

Opiskelija voi valita terveydenhoitajatyön ammattiopintoja, kun hän on suorittanut hyväksytysti sairaanhoitotyön ammattiopintoihin sisältyvät teoriaopinnot ja vähintään harjoittelut sisätautien ja kirurgian toimintaympäristöissä, ellei opiskelijan HOPSissa ole toisin sovittu.

Enrollment

27.11.2023 - 31.01.2024

Timing

08.01.2024 - 24.05.2024

Number of ECTS credits allocated

5 op

Mode of delivery

Contact teaching

Unit

School of Health Care

Campus

Myllypurontie 1

Teaching languages
  • Finnish
Seats

20 - 35

Degree programmes
  • Public Health Nursing
Teachers
  • Aino Vuorijärvi
  • Kati Ylikahri
  • Jaana Seitovirta
  • Kari Heikkilä
Teacher in charge

Kati Ylikahri

Groups
  • SXQ24K2
    Terveydenhoitotyön tutkinto-ohjelma monimuoto

Objective

Opiskelija
- osaa kehittää terveydenhoitajatyötä vaikuttavuus, kustannukset, laatu ja asiakkaan osallisuus huomioiden
- osaa kehittää omaa työntekijyysosaamistaan muuttuvassa toimintaympäristössä
- osaa toimia kestävän kehityksen periaatteiden mukaisesti

Content

- työntekijyysosaaminen: itsensä johtaminen, oman osaamisen kehittäminen ja markkinointi, kyky muutoksiin (resilienssi), urasuunnittelu, ajan hallinta ja priorisointi
- kehittävä työote: oman osaamisen ja työyhteisön jatkuva kehittäminen
- terveydenhoitajatyön eettiset näkökulmat: lainsäädäntö, tietosuoja, viestintä, argumentoitu päätöksenteko, eettinen herkkyys
- vaikuttavan ammatillisen viestinnän taidot eri viestintämuodoissa
- fasilitointitaidot
- vaikuttavuus-, kustannus- ja laatutietoisuus
- hyvä asiakas- ja henkilöstökokemus: asiakkaan palvelukokemus ja osallisuus, yhteistoimijuus asiakkaan kanssa
- terveydenhoitajana muuttuvassa toimintaympäristössä (megatrendit, digitalisaatio, terveyshaasteet, globaali terveys, kestävä kehitys)
- kestävä kehitys ja kestävä työ

Location and time

Orientaatio, läsnäolo Teamsissa
Moodle -tehtävät
Tentti tai tenttiä korvaava arvioitava yksilötehtävä

Opintojaksoon sisältyvät tietotekniikan, viestinnän ja TKI- opintojen luennot Teams- tai Zoom- yhteydellä. Luennot merkitty lukujärjestykseen.

Opiskelija vahvistaa paikkansa opintojaksototeutuksella ilmoittautumalla ja olemalla läsnä opetuksen alkaessa tai muutoin opettajan kanssa erikseen sovitulla tavalla, joka voi esimerkiksi olla ensimmäisen oppimistehtävän palautus. Jos opiskelija ei sairauden vuoksi pysty osallistumaan opetuksen alkuun, hän voi myös vahvistaa opiskelupaikkansa ilmoittamalla siitä opettajalle etukäteen.

Materials

Oppimateriaali Moodle-työtilassa.

Muu materiaali:
Rinne, Nina 2021. Rohkea organisaatio: turvallinen työyhteisö menestyy. Alma Talent. Löytyy MetCat e- kirjana.

Otala & Mäki , 2017: Palvelut uudistuvat ja johtaminen muuttuu sote-alalla. Teoksessa Martela ja Jarenko. Itseohjautuvuus. Miten organisoitua tulevaisuudessa. Luku 11, 265-287. Löytyy MetCat e-kirjana.

Martela & Jarenko 2017: Itseohjautuvuus tulee, oletko valmis? Teoksessa Martela ja Jarenko. Itseohjautuvuus. Miten organisoitua tulevaisuudessa. Luku 1, s. 9-32. Löytyy MetCat e-kirjana.

Lassila, A.2019. Terveydenhoitaja asiakasvastaavana. s72-75. Teoksessa: Onneksi on terveydenhoitaja (toim. Nikula) Verkko-osoite: https://www.theseus.fi/bitstream/handle/10024/265682/MIKRO33_2019_nikula_onneksi_on_terveydenhoitaja.pdf?sequence=5&isAllowed=y

Ylikahri, K. 2019.Näyttöön perustuva toiminta ja työn kehittäminen. s 34-42. Teoksessa: Onneksi on terveydenhoitaja. 2020 (toim. Nikula). Verkko-osoite: https://www.theseus.fi/bitstream/handle/10024/265682/MIKRO33_2019_nikula_onneksi_on_terveydenhoitaja.pdf?sequence=5&isAllowed=y


Opettajan laatimat tehtävät ja MATERIAALIT ovat Tekijänoikeuslain (404/61) mukaisia teoksia, joihin opettajalla on tekijänoikeus. Tehtäviä JA MATERIAALEJA ei saa käyttää muuten kuin omissa opinnoissaan. Niiden julkinen levittäminen on sallittua vain opettajan luvalla.

Teaching methods

Orientaatio Teams- etäyhteydellä
Moodle-tehtävät
Yksilötentti tai tenttiä korvaava arvioitava yksilötehtävä

Opintojaksoon sisältyvät tietotekniikan, viestinnän ja TKI- opintojen luennot Teams- tai Zoom- yhteydellä. Luennot merkitty lukujärjestykseen.

Employer connections

-

Exam schedules

Yksilötentti tai arvioitava yksilötehtävä. Arviointi T1-K5
Arviointimenetelmä tarkentuu vielä syksyllä 2023 saadun palautteen perusteella.

Uusintatentti uusintatenttitilaisuudessa ilman materiaaleja.

International connections

-

Completion alternatives

Ei tiedossa tällä hetkellä

Student workload

5op= 5x27t= 135t opiskelijan työtä

Content scheduling

Orientaatioluento, läsnäolo Teams- etäyhteydellä
Moodle-työskentely ja tehtävät
Yksilötentti tai arvioitava tehtävä, arviointi T1-K5

Opintojaksoon sisältyvät seuraavat osiot, joista tarkemmat tiedot ja periaatteet hyväksi lukemisesta opintojen alussa uraohjaajan tilaisuudessa sekä opintojakson alussa pidettävässä orientaatiossa. Kyseisten osioiden materiaalit tallennetaan opintojakson Moodle- tyätilaan ja tunnit merkitään lukujärjestykseen.
Tietotekniikka
Viestintä (Aino Vuorijärvi)
TKI (Jaana Seitovirta)

Further information

Opiskelija voi valita terveydenhoitajatyön ammattiopintoja, kun hän on suorittanut hyväksytysti sairaanhoitotyön ammattiopintoihin sisältyvät teoriaopinnot ja vähintään harjoittelut sisätautien ja kirurgian toimintaympäristöissä, ellei opiskelijan HOPSissa ole toisin sovittu.

Edeltävät opinnot: Johtaminen ja yrittäjyys -opintojakson hyväksytty suoritus 5 op

Opettajan laatimat tehtävät ja MATERIAALIT ovat Tekijänoikeuslain (404/61) mukaisia teoksia, joihin opettajalla on tekijänoikeus. Tehtäviä JA MATERIAALEJA ei saa käyttää muuten kuin omissa opinnoissaan. Niiden julkinen levittäminen on sallittua vain opettajan luvalla.

Opintojaksopalaute:

Toteutuksesta kerätään opintojaksopalautetta, mikä on tärkeä osa opetuksen ja toiminnan kehittämistyötä. Palautetta antamalla sinulla on mahdollisuus vaikuttaa opintojaksojen sisältöön sekä opetuksen kehittämiseen. Palautteen avulla opettaja pystyy kehittämään omia toteutuksiaan ja opetusmenetelmiään myös muilla opintojaksoillaan. Rakentavan palautteen antaminen kehittää myös omia työelämätaitojasi. Opintojaksopalaute annetaan nimettömänä, eikä palautteen antajaa voida tunnistaa.
Englanniksi
The student may choose professional studies of public health nursing after successfully completing the theoretical requirements of professional nursing studies as well as all the clinical practices in medical and surgical operating environments, unless otherwise agreed in the student's PSP.

Previous studies: Accepted completion of the Management and Entrepreneurship course 5 ECTS

Evaluation scale

0-5

Assessment criteria, satisfactory (1)

Arviointikriteerit ks. opetussuunnitelman liite "Osaamisen arviointikehikko".
Osaamisen arvioinnissa käytetään arviointikehikon tasoa asiantuntija.

Prerequisites

Opiskelija voi valita terveydenhoitajatyön ammattiopintoja, kun hän on suorittanut hyväksytysti sairaanhoitotyön ammattiopintoihin sisältyvät teoriaopinnot ja vähintään harjoittelut sisätautien ja kirurgian toimintaympäristöissä, ellei opiskelijan HOPSissa ole toisin sovittu.

Enrollment

27.11.2023 - 10.12.2023

Timing

08.01.2024 - 10.05.2024

Number of ECTS credits allocated

5 op

Mode of delivery

Contact teaching

Unit

School of Health Care

Campus

Myllypurontie 1

Teaching languages
  • Finnish
Seats

20 - 35

Degree programmes
  • Public Health Nursing
Teachers
  • Kati Ylikahri
Teacher in charge

Kati Ylikahri

Groups
  • SXQ20S1
    Terveydenhoitotyön tutkinto-ohjelma päivä

Objective

Opiskelija
- osaa kehittää terveydenhoitajatyötä vaikuttavuus, kustannukset, laatu ja asiakkaan osallisuus huomioiden
- osaa kehittää omaa työntekijyysosaamistaan muuttuvassa toimintaympäristössä
- osaa toimia kestävän kehityksen periaatteiden mukaisesti

Content

- työntekijyysosaaminen: itsensä johtaminen, oman osaamisen kehittäminen ja markkinointi, kyky muutoksiin (resilienssi), urasuunnittelu, ajan hallinta ja priorisointi
- kehittävä työote: oman osaamisen ja työyhteisön jatkuva kehittäminen
- terveydenhoitajatyön eettiset näkökulmat: lainsäädäntö, tietosuoja, viestintä, argumentoitu päätöksenteko, eettinen herkkyys
- vaikuttavan ammatillisen viestinnän taidot eri viestintämuodoissa
- fasilitointitaidot
- vaikuttavuus-, kustannus- ja laatutietoisuus
- hyvä asiakas- ja henkilöstökokemus: asiakkaan palvelukokemus ja osallisuus, yhteistoimijuus asiakkaan kanssa
- terveydenhoitajana muuttuvassa toimintaympäristössä (megatrendit, digitalisaatio, terveyshaasteet, globaali terveys, kestävä kehitys)
- kestävä kehitys ja kestävä työ

Location and time

Orientaatio, läsnäolo Teams- etäyhteydellä
Moodle -tehtävät
Tentti

Opiskelija vahvistaa paikkansa opintojaksototeutuksella ilmoittautumalla ja olemalla läsnä opetuksen alkaessa tai muutoin opettajan kanssa erikseen sovitulla tavalla, joka voi esimerkiksi olla ensimmäisen oppimistehtävän palautus. Jos opiskelija ei sairauden vuoksi pysty osallistumaan opetuksen alkuun, hän voi myös vahvistaa opiskelupaikkansa ilmoittamalla siitä opettajalle etukäteen.

Materials

Oppimateriaali Moodle-työtilassa.

Muu materiaali:
Rinne, Nina 2021. Rohkea organisaatio: turvallinen työyhteisö menestyy. Alma Talent. Löytyy MetCat e- kirjana.

Otala & Mäki , 2017: Palvelut uudistuvat ja johtaminen muuttuu sote-alalla. Teoksessa Martela ja Jarenko. Itseohjautuvuus. Miten organisoitua tulevaisuudessa. Luku 11, 265-287. Löytyy MetCat e-kirjana.

Martela & Jarenko 2017: Itseohjautuvuus tulee, oletko valmis? Teoksessa Martela ja Jarenko. Itseohjautuvuus. Miten organisoitua tulevaisuudessa. Luku 1, s. 9-32. Löytyy MetCat e-kirjana.

Ylikahri, K. 2019.Näyttöön perustuva toiminta ja työn kehittäminen. s 34-42. Teoksessa: Onneksi on terveydenhoitaja. 2020 (toim. Nikula). Verkko-osoite: https://www.theseus.fi/bitstream/handle/10024/265682/MIKRO33_2019_nikula_onneksi_on_terveydenhoitaja.pdf?sequence=5&isAllowed=y


Opettajan laatimat tehtävät ja MATERIAALIT ovat Tekijänoikeuslain (404/61) mukaisia teoksia, joihin opettajalla on tekijänoikeus. Tehtäviä JA MATERIAALEJA ei saa käyttää muuten kuin omissa opinnoissaan. Niiden julkinen levittäminen on sallittua vain opettajan luvalla.

Teaching methods

Orientaatio
Moodle-tehtävät
Arvioitava ryhmätehtävä, arviointi T1-K5

Opiskelija vahvistaa paikkansa opintojaksototeutuksella ilmoittautumalla ja olemalla läsnä opetuksen alkaessa tai muutoin opettajan kanssa erikseen sovitulla tavalla, joka voi esimerkiksi olla ensimmäisen oppimistehtävän palautus. Jos opiskelija ei sairauden vuoksi pysty osallistumaan opetuksen alkuun, hän voi myös vahvistaa opiskelupaikkansa ilmoittamalla siitä opettajalle etukäteen.

Employer connections

-

Exam schedules

Arvioitava ryhmätehtävä, arviointi T1-K5

International connections

-

Completion alternatives

Ei tiedossa tällä hetkellä.

Student workload

5op= 5x27t= 135t opiskelijan työtä

Content scheduling

Orientaatioluento Teams- etäyhteydellä, läsnäolo
Moodle-työskentely ja tehtävät
Arvioitava ryhmätehtävä, arviointi T1-K5

Further information

Opiskelija voi valita terveydenhoitajatyön ammattiopintoja, kun hän on suorittanut hyväksytysti sairaanhoitotyön ammattiopintoihin sisältyvät teoriaopinnot ja vähintään harjoittelut sisätautien ja kirurgian toimintaympäristöissä, ellei opiskelijan HOPSissa ole toisin sovittu.

Edeltävät opinnot: Johtaminen ja yrittäjyys -opintojakson hyväksytty suoritus 5 op

Opettajan laatimat tehtävät ja MATERIAALIT ovat Tekijänoikeuslain (404/61) mukaisia teoksia, joihin opettajalla on tekijänoikeus. Tehtäviä JA MATERIAALEJA ei saa käyttää muuten kuin omissa opinnoissaan. Niiden julkinen levittäminen on sallittua vain opettajan luvalla.

Opintojaksopalaute:

Toteutuksesta kerätään opintojaksopalautetta, mikä on tärkeä osa opetuksen ja toiminnan kehittämistyötä. Palautetta antamalla sinulla on mahdollisuus vaikuttaa opintojaksojen sisältöön sekä opetuksen kehittämiseen. Palautteen avulla opettaja pystyy kehittämään omia toteutuksiaan ja opetusmenetelmiään myös muilla opintojaksoillaan. Rakentavan palautteen antaminen kehittää myös omia työelämätaitojasi. Opintojaksopalaute annetaan nimettömänä, eikä palautteen antajaa voida tunnistaa.

Evaluation scale

0-5

Assessment criteria, satisfactory (1)

Arviointikriteerit ks. opetussuunnitelman liite "Osaamisen arviointikehikko".
Osaamisen arvioinnissa käytetään arviointikehikon tasoa asiantuntija.

Assessment methods and criteria

Osallistuminen orientaatioon
Moodle-tehtävät suoritettu hyväksytysti
Arvioitava ryhmätyö, arviointi T1-K5

Prerequisites

Opiskelija voi valita terveydenhoitajatyön ammattiopintoja, kun hän on suorittanut hyväksytysti sairaanhoitotyön ammattiopintoihin sisältyvät teoriaopinnot ja vähintään harjoittelut sisätautien ja kirurgian toimintaympäristöissä, ellei opiskelijan HOPSissa ole toisin sovittu.