Skip to main content

Finnish at Work in Social ServicesLaajuus (5 cr)

Code: SX00EQ80

Credits

5 op

Objective

The students are able to communicate orally and in writing in Finnish in the work environments related to their professional fields as members of multidisciplinary work communities. In their communication, they take into account the differences between the register of language as well as the formal and informal language use. They are able to acquire information related to their field of work from different sources and are able to convey information in writing and orally using technology and digitalisation opportunities. The students know the level of their language and communication skills and develop their language skills independently.

Content

- Key professional oral and written communication situations, individual and group communications
- Key professional vocabulary
- Texts related to the professional field, reporting and writing up a text
- Register of language use (formal vs. informal language)
- Self assessment of language and communication skills and developing learning strategies

Prerequisites

Level B1 in the The Common European Framework of Reference (CERF) for language use.

Assessment criteria, satisfactory (1)

see the curriculum attachment.
The course instructor will specify the evaluation criteria in the beginning of the course.

Assessment criteria, good (3)

see the curriculum attachment.
The course instructor will specify the evaluation criteria in the beginning of the course

Assessment criteria, excellent (5)

see the curriculum attachment.
The course instructor will specify the evaluation criteria in the beginning of the course

Assessment criteria, approved/failed

see the curriculum attachment.
The course instructor will specify the evaluation criteria in the beginning of the course

Further information

The oral and written language proficiency are evaluated separately. The students, whose school education language is Swedish, will take the course Finnish as a Second Domestic Language. They will receive the following language clause into their diploma:
The student has acquired such oral and written language proficiency that corresponds to the language skills required of state officials functioning in a position according to the Act 693/2016, 6 § with a grade for written proficiency of (good/ satisfactory) and the oral proficiency on the scale of good/satisfactory applied in bilingual public administration.

The students, who have been exempted from Swedish, will take the course Finnish as a Second Domestic Language. They will not have the above mentioned clause in the diploma and the course will be evaluated with the grades 0-5.

Enrollment

27.11.2023 - 10.12.2023

Timing

08.01.2024 - 26.05.2024

Number of ECTS credits allocated

5 op

Mode of delivery

Contact teaching

Unit

School of Wellbeing

Campus

Myllypurontie 1

Teaching languages
  • Finnish
Degree programmes
  • Social Services
Teachers
  • hyvinvointi sosiaaliala
Groups
  • SXH23K2
    Sosiaalialan tutkinto-ohjelma, monimuoto
  • SXH23K1
    Sosiaalialan tutkinto-ohjelma päivä

Objective

Opiskelija osaa viestiä suomen kielellä suullisesti ja kirjallisesti ammattialaansa liittyvissä työympäristöissä monialaisen työyhteisön jäsenenä. Hän ottaa viestinnässään huomioon kielen tilanteisen vaihtelun sekä muodollisen ja epämuodollisen kielimuodon erot. Hän osaa hankkia ammattialaansa liittyvää tietoa eri lähteistä ja osaa välittää tietoa kirjallisesti ja suullisesti hyödyntäen teknologiaa ja digitalisaation mahdollisuuksia. Opiskelija tuntee kieli- ja viestintäosaamisensa tason ja kehittää kielitaitoaan itsenäisesti.

Content

- Ammattialan keskeiset suulliset ja kirjalliset viestintätilanteet, yksilö- ja ryhmäviestintä
- Ammattialan keskeinen sanasto
- Ammattialaan liittyvien tekstien lukeminen, selostaminen ja laatiminen
- Kielen tilanteinen vaihtelu (muodollinen vs. epämuodollinen kieli)
- Kieli- ja viestintätaidon itsearviointi ja oppimisstrategioiden kehittäminen

Evaluation scale

0-5

Assessment criteria, satisfactory (1)

ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Assessment criteria, good (3)

ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Assessment criteria, excellent (5)

ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Assessment criteria, approved/failed

ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Prerequisites

Eurooppalaisen kielitaidon viitekehyksen taitotaso (CEFR) B1.

Further information

Suullisen ja kirjallisen kielitaidon osaaminen arvioidaan erikseen. Opiskelija, jonka koulusivistyskieli on ruotsi, suorittaa tämän opintojakson suomi toisena kotimaisena kielenä -opintona. Hän saa tutkintotodistukseensa seuraavan kielilausekkeen:
Opiskelija on osoittanut sellaista suomen kielen suullista ja kirjallista taitoa, joka vastaa julkisyhteisöjen henkilöstöltä vaadittavasta kielitaidosta annetun lain 693/2016, 6 § mukaista toisen kotimaisen kielen kirjallista taitoa kaksikielisessä viranomaisessa arvosanalla hyvä/tyydyttävä ja suullista taitoa arvosanalla hyvä/tyydyttävä.

Opiskelija, joka on saanut vapautuksen ruotsin kielestä, suorittaa tämän opintojakson suomi toisena kielenä -opintona. Hänelle ei tule tutkintotodistukseen em. kielilauseketta ja opintojakso arvioidaan asteikolla 0–5.

Enrollment

02.05.2023 - 14.05.2023

Timing

01.08.2023 - 31.12.2023

Number of ECTS credits allocated

5 op

Mode of delivery

Contact teaching

Unit

School of Wellbeing

Campus

Myllypurontie 1

Teaching languages
  • Finnish
  • English
Degree programmes
  • Social Services (in English)
  • Social Services
Teachers
  • Leea Lakka
Teacher in charge

Leea Lakka

Groups
  • SXH22S1
    Sosiaalialan tutkinto-ohjelma päivä
  • SXG22S1
    Degree Programme in Social Services päivä

Objective

Opiskelija osaa viestiä suomen kielellä suullisesti ja kirjallisesti ammattialaansa liittyvissä työympäristöissä monialaisen työyhteisön jäsenenä. Hän ottaa viestinnässään huomioon kielen tilanteisen vaihtelun sekä muodollisen ja epämuodollisen kielimuodon erot. Hän osaa hankkia ammattialaansa liittyvää tietoa eri lähteistä ja osaa välittää tietoa kirjallisesti ja suullisesti hyödyntäen teknologiaa ja digitalisaation mahdollisuuksia. Opiskelija tuntee kieli- ja viestintäosaamisensa tason ja kehittää kielitaitoaan itsenäisesti.

Content

- Ammattialan keskeiset suulliset ja kirjalliset viestintätilanteet, yksilö- ja ryhmäviestintä
- Ammattialan keskeinen sanasto
- Ammattialaan liittyvien tekstien lukeminen, selostaminen ja laatiminen
- Kielen tilanteinen vaihtelu (muodollinen vs. epämuodollinen kieli)
- Kieli- ja viestintätaidon itsearviointi ja oppimisstrategioiden kehittäminen

Evaluation scale

0-5

Assessment criteria, satisfactory (1)

ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Assessment criteria, good (3)

ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Assessment criteria, excellent (5)

ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Assessment criteria, approved/failed

ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Prerequisites

Eurooppalaisen kielitaidon viitekehyksen taitotaso (CEFR) B1.

Further information

Suullisen ja kirjallisen kielitaidon osaaminen arvioidaan erikseen. Opiskelija, jonka koulusivistyskieli on ruotsi, suorittaa tämän opintojakson suomi toisena kotimaisena kielenä -opintona. Hän saa tutkintotodistukseensa seuraavan kielilausekkeen:
Opiskelija on osoittanut sellaista suomen kielen suullista ja kirjallista taitoa, joka vastaa julkisyhteisöjen henkilöstöltä vaadittavasta kielitaidosta annetun lain 693/2016, 6 § mukaista toisen kotimaisen kielen kirjallista taitoa kaksikielisessä viranomaisessa arvosanalla hyvä/tyydyttävä ja suullista taitoa arvosanalla hyvä/tyydyttävä.

Opiskelija, joka on saanut vapautuksen ruotsin kielestä, suorittaa tämän opintojakson suomi toisena kielenä -opintona. Hänelle ei tule tutkintotodistukseen em. kielilauseketta ja opintojakso arvioidaan asteikolla 0–5.